PC Görünümü Üye Ol
Forum Ana Sayfa
Cevaplanmış > Yaylı çalgılar nelerdir?
1 2
«Önceki KonuSonraki Konu»
Misafir17:02, 5 Aralık 2009 
Yaylı çalgıların adları nelerdir?
En iyi cevap Valeria tarafından gönderildi

Misafir adlı kullanıcıdan alıntı:
yaylı çalgılar nedir
Yaylı Çalgılar elin bir değnek Yay ile tel üstünde kaydırarak titreştirilmesi ile Stick-Slip-Effect Sopa-Kayma-Etki sine yol açarak ses üreten çalgılar olmasına karşın,Santur gibi, yine çubuklarla vurmalı şekilde icra edilen enstrümanlar da bulunur. Yaylı Çalgılar çoğunlukla Telli Çalgılardır.

Yaylı Çalgıları çalanlara "Yaylılar" da denilir. Orkestrada 1. ve 2.


Kemanlar, Viyolalar, Çellolar ve Kontrabaslar ,Kemençe , Kabak Kemane ,Viola da gamba , Viyolonsel "Yaylılar" olarak adlandırılır.


Benzer Konular:
Etiketler:
  • yayli calgilar
  • yayli calgilar nedir
  • yayli calgilar nelerdir
Cevap
havva_17:46, 5 Aralık 2009 
YAYLI ÇALGILAR


Senfoni orkestrasında yaylı çalgılar (Keman, Viyola, Viyolonsel ve Telli Kontrbas) esası oluşturur. Bunların sayıları orkestranın toplam sayısının üçte ikisi kadar olmalıdır. Değişebilen sayılarda olabilme olanağı, orantılı bir biçimde yürütülür. Şöyle bir örnek sunulabilir:
Büyük OrkestraOrta OrkestraKüçük OrkestraBirinci Keman16128İkinci Keman14106Viyola1284Viyolonsel1063 (4)Telli Kontrbas8 (10)4 2 (3)


Daha büyük orkestralarda birinci kemanın sayısı (20-24) olabilir. Bu durumda diğer yaylı çalgıların sayıları o oranda çoğaltılır. Yaylı çalgıların sayılarındaki çoğaltma, normal sayıdaki tahta çalgıları bastıracağından, onları da iki katına çıkartmak gerekir. Bu durum göz önünde tutulmalıdır.


Orkestradaki yaylı çalgılar incelik ve hareket yeteneğine göre şöyle sıralanabilir: a) Keman, b) Viyola, c) Viyolonsel, d) Telli Kontrbas. Görevler verilirken, bu durumun göz önünde bulundurulması gerekir.
Yaylı çalgıların solo çalmaları düşünülürken, ilkönce Keman, sonra Viyolonselin akla gelmesi, viyolanın çok az ve telli kontrbasın da nadiren bu görevleri aldıkları bilinmelidir. Solo, anlatım ve teknik yetenek ister. Bu tanıma en uygun koşullan taşıyanlara verilmelidir. Bir solo, yaylı çalgının duyuluş kuvveti için ince ve aydınlık bir eşlik ister. Yaylı çalgılar solosunda tahta çalgılara eşlik görevi verilmesi, duyuluşta büyük bir temizlik ve dolgunluk elde etmek amacıyla, ya da özel bir renk etkisi sağlamak düşüncesiyle yapılır.
Bir yaylı çalgı partisi, bir tahta çalgıyla sesdaş çalarsa, çok iyi karışır ve tahta çalgının kendine özgü rengi kaybolmadan yumuşak bir etki elde edilir. Eğer bir yaylı çalgı partisine bir tahta çalgı sesdaş olarak eklenirse, yaylı çalgıların duyuluşu biraz kalınlaşmış olur fakat karakterini yitirmez. Soluklu çalgılar arasına bir yaylı çalgı partisi eklemek, derhal parlak bir etki sağlar.


Yaylı çalgılarda pizzicato: Yani, yaylı çalgılar yayla değil sağ elin parmak uçlarıyla çekilerek çalınırsa, değişik bir duyuluş elde edilir. Eğer harpla birlikte yapılırsa, özel bir etki ve renk sağlanır. Pizzicato daha çok bir renk öğesidir. Açık kirişlerin pizzicatosu daha dolgun duyuluştadır. Diğerleri kısa ve mattır. Pizzicato orkestrada iki çeşit yapılır: a) Tek notalarda, b) İki, üç veya dört telde. Sağ elin parmakları, yay kadar çabukluk sağlayacak bir yeteneğe sahip olmadıklarından pizzicato geçişler yayla çalınanlar kadar çabuk olamaz. Ayrıca teller kalınlaştıkça pizzicatonun çabukluğu da azalır. Bu nedenle, elbette telli kontrbas pizzicatosu kemanınki kadar çabuk yapılamaz. Pizzicatoda harp ve çalgıların birleştirilmesi düşünülürse; soluklu çalgılar pizzicato ve harpın duyulusuna kuvvet ve açıklık verirler. Diğerleri de, ritmik etki bakımından açıklık getirirler. Harp, pizzicatoda vurma çalgıları ile de çok iyi birleşir. Çok iyi bir etki sağlanır. Yalnız unutmamak gerekir ki, pizzicato ve vurma çalgılar daha çabuk bıkkınlık verir.
Telli Kontrbastan başka, bütün yaylı çalgılar ezgi çalmağa elverişlidir. Böyle olmakla beraber ezgiler, çalgıların ses renklerine ve teknik yeteneklerine göre paylaştırılmalıdır. Ayrıca, kendi aralarındaki armonilemede de, bu nitelikleri göz önünde tutulmalıdır.


Kemanlar: Soprano ve altodaki ezgiler doğal olarak birinci kemanlara, bazen ikinci kemanlara, bazen de ikisi birden sesdaş çalmak üzere verilir. Bütün kemanlar çaldığı zaman duyuluş inceliğini kaybetmeden daha dolgunlaşır.
Viyolalar: Alto ve tenordaki ezgiler viyolalara verilir. Fakat büyük ve geniş olarak seslendirilen ezgiler, genel olarak viyolalara keman ve viyolonselden daha az verilir. Bunun nedeni, viyolanın tınlayışının az olması, dolayısıyla kısa motiflere ve karakteristik cümlelere uygun gelmesi, bir de orkestrada az sayıda olmasıdır. Birçok durumlarda viyolaya verilen ezgiler, diğer yaylı veya tahta çalgılarla katlanır.
Viyolonsel: Tenor ve bastaki ezgiler ile daha çok uzun ve ihtiraslı seslendirişler viyolonsele verilir. Bu görev için çoklukla La teli seçilir.

Telli Kontrbas: Seslerinin kalınlığı ve duyuluşundaki donukluğu nedeniyle solo ezgiler için elverişli değildir. Bunun için viyolonsellerle sesdaş veya sekizli katlamasıyla kullanılırlar.
Cevap
Daisy-BT10:44, 2 Mart 2010 
kalo_mira adlı kullanıcıdan alıntı:
arp

Arp, çoğunlukla Klasik Batı Müziğinde kullanılan telli bir müzik aletidir.
Arp, en eski telli çalgılardan biridir. Bir yayla ok atılırken gerilip bırakılan yay kirişi bir tınlama sesi çıkarır. Tek telli olan yaya değişik uzunluklarda teller ekleyip onların gerginlikleriyle oynayarak değişik sesler çıkarıldı Sonraları sesi yükseltmeye elverişli bir gövde(tını kutusu) eklenince gerçek bir çalgı yapılmış oldu. Bunlardan geliştirilen ilk çalgılardan biri "lir" di. Yunanlılar ve Romalılar çok yaygın olarak kullandıkları lir'i tanrı Apllon'un boş bir kaplumbağa kabuğuna teller takarak yaptığına inanıyorlardı. Orkestralarda kullanılan dik konuma tutulan arp, çağdaş orkestra çalgıları arasında telleri yalnızca parmakla çekilerek çalınan tek çalgıdır. Arpın 47 teli ve yedi pedalı vardır. Pedalların yardımıyla tellerin sesi değiştirilebilir. Bu pedallar üç ayrı konuma getirilebilir. Böylece bir nota diyez ve bemol olabilir. Notaları birbirinden ayırabilmek için notalara çeşitli renkler verilir; do telleri kırmızı, fa telleri ise siyah mavi veya koyu mavidir.


Kaynak
Cevap
Misafir14:38, 2 Nisan 2011 
ismi we özellikleri lütfen???????????????????????????????????????????***
Cevap
Misafir15:59, 10 Nisan 2011 
kemençe
Cevap
Misafir16:09, 10 Nisan 2011 
kemençe(ince)
viyala(kalın)
kontrabass(en kalın)
kemençe
kabak kemençe
TEŞEKKÜRLER
Cevap
Misafir21:38, 3 Mayıs 2011 
telli ile yaylıyı karıştırmayın telli farklı yaylı farklı doğru yazın
Cevap
Valeria23:52, 13 Temmuz 2011 
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı:
yaylı çalgılar nedir
Yaylı Çalgılar elin bir değnek Yay ile tel üstünde kaydırarak titreştirilmesi ile Stick-Slip-Effect Sopa-Kayma-Etki sine yol açarak ses üreten çalgılar olmasına karşın,Santur gibi, yine çubuklarla vurmalı şekilde icra edilen enstrümanlar da bulunur. Yaylı Çalgılar çoğunlukla Telli Çalgılardır.

Yaylı Çalgıları çalanlara "Yaylılar" da denilir. Orkestrada 1. ve 2.


Kemanlar, Viyolalar, Çellolar ve Kontrabaslar ,Kemençe , Kabak Kemane ,Viola da gamba , Viyolonsel "Yaylılar" olarak adlandırılır.


Cevap
Misafir11:45, 20 Kasım 2011 
yaylı çalgılar: davul, zurna, bateri, bisiklet, fil ve danadır.
Cevap
muroname13:28, 7 Aralık 2013 
yaylılar yayla çalınan gitar keman kemençe gibii olanlardır
Cevap
1 2
«Önceki KonuSonraki Konu»
Hızlı Cevap
Kullanıcı Adınız:
Doğrulama
Mesaj:
Tüm Cevaplanmış Konuları
Benzer Konular
Türk halk müziğinde kullanılan yaylı mızraplı üflemelı çalgılar nelerdir?
Yaylı Çalgılar - Keman
Yaylı Çalgılar - Sarangi
Yaylı Çalgılar - Yaylı Tambur