Cevap Yaz Önceki Konu Sonraki Konu

Uçakların kalkış prensibi nasıldır?

Gösterim: 26066 | Cevap: 2
  • ucak nasil kalkar
  • ucaklar nasil kalkar
  • ucaklarin kalkis prensibi
Ziyaretçi
Cevaplanmış   |    22 Kasım 2008 17:18   |   Mesaj #1   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
Bİ UÇAK KALKARKEN KANAT AÇISI NASIL Bİ ŞEKİL ALIR BEN KANADA BAKTIGIMDA DÜMDÜZDÜ ACABA ARKA KANTMI KALKIŞI SAGLIYO ?
En iyi cevap Keten Prenses tarafından gönderildi

Atatürk Hava Limanı‘nın yanından otobüsle geçerken, neredeyse hiç hareket etmemecesine, havada asılı gibi duran bir yolcu uçağı gördüm :) Hayret etmemek , uçuş sistemini benim gibi bilmeyen şahıslar için elde değildir.. Sonuçta tonlarca ağırlıkta metal yığını uçak , üstüne bir de yolcuların ağırlıkları ve depo bölümü.. uff nasıl kalkacak ya bu alet.. Hemen internet amcamdan, biraz da çok ‘ Büyük Larousse ‘ ansiklopedimden bilgileri dağarcığıma yerleştirdim, sizin de bilginiz olsun.. Dilim döndüğünce anlatıyorum buradan…..
Anlatımı resimlerle zenginleştireyim de kolaylaşsın.. Resimleri Havacıyız.Com sitesinden aldım. Kusura bakmasınlar resimleri yayınladığım için. Ayıp olmasın diye kaynağı da belirttim, şimdi başlayabiliriz..

Resimde de görüldüğü gibi 4 ana kuvvet uçağa etki eder. Motorların gücü ileri çekici kuvveti temsil eder ve buna etki eden eylemsizlik ve tepki kuvvetleri de geri sürülkeyici kuvveti belirtir.. Uçağın havaya rahat kalkmasını da kanatlarındaki aerodinamik yapı sağlamaktadır..

Buradaki kanat yapısındaki üst kısmın eğriliği alttaki basıncın üsttekinden daha fazla olmasına olanak tanır ve motorların uçağı ileri hareket ettirmeleriyle birlikte kaldırma kuvvetini oluşturur. kuvvetin yerçekiminden daha büyük olmasıyla birlikte uçak havalanır.
Kısaca sistemin havada kalma olayını anlatmaya çalıştım.
Şimdi de biraz iç işlere karışalım ve olayın ardındaki özelliklere, kalkış ve süzülüş prensiplerine bakalım. Bunu, fazla ayrıntıya ve bilimsel bilgiye başvurmadan anlatmaya çalışacağım biraz Her kesimden insanı ziyaretçi olarak çeken 1. bölüm uçak nasıl uçar yazım şimdi tamamlanmış olacak..
Şimdi şöyle başlayayım.. Bir cismin havada kalabilmesi için, uçuş esnasında cisme en az ağırlığı kadar bir kaldırma kuvveti uygulanmalıdır. 20 tonluk bir uçağın havada süzüldüğünü görebilirsiniz; ancak 200gramlık küçük bir taş parçasını 50metreden yere atarsanız kurşun etkisi yaratabilir. Burada bahsettiğim kaldırma kuvvetini cismin hacmi, genişliği yani yüzey alanı belirler. Tabi dümdüz bir cisim değil, özel aerodinamik yapıya sahip olan cisimlerin yüzey alanını söylüyorum. Bu yapı uçakta kanatlar ve orta alanın inceden kalına gidişidir.


Bir önceki anlatımda gösterdiğim bu resimde kanadın altındaki basıncın üstten daha fazla olduğunu söylemiştim. Bunun sebebi ise şudur: Uçak havda iken ve belli bir hızda giderken resimde gördüğünüz kanadın önünden hava kütlesi geçecektir. Hava kütlesi geçerken kanadın ucu bunu ikiye ayırır. Gördüğünüz gibi kanadın altı neredeyse düz bir levha, üstü ise daha kıvrımlı ve geniş yüzeye sahip levhadır. Hava kütlesinin bir bölümü üstten bir bölümü de alttan geçecektir. Burada önemli olan, ikiye ayrılan hava kütlesinin aynı zamanda bitişe varma eğiliminde olmasıdır. Bu da şunu gösterir ki daha geniş yüzeye sahip olan
üst kısımda hava daha hızlı hareket etmelidir. ( Örneğin ikiye ayrılan hava alt kısımda 0.1 saniyede 2 metrelik yolu alıp bitime varıyorsa, üst kısımdaki kütle de 0.1 saniyede bitime varmalıdır; ancak üst tarafın mesafesi 2 metreden fazla olduğu için diğerine göre daha hızlı hareket etmelidir. ) Bernoulli prensibine göre hızı artan havanın basıncı düşer. Alt tarafın basıncı da yükseldikçe bu kaldırma kuvveti zamanla uçağın hızının artmasıyla uçağın ağırlığına eşit olur. Bu eşitlik esnasında uçak daha da hızlanırsa daha fazla havaya kalkar. Kolay anlaşılsın diye uzunca anlattım; ancak çok basit bir şey.

Uçak güzel hoş uçuyor ama burada ( her konuda olduğu gibi ) sorunlar ortaya çıkıyor. Resimdeki kanat yapısında uçak hızlandıkça havaya kalkacak. Peki bunun sonu yok mu stratosfer tabakasının da mı üstüne çıkacaklar? Cevabı hayır! Aşağıda gördüğünüz kanadın sonundaki ince, yukarı - aşağı oynayabilen plakalar sayesinde fazla gelen kaldırma kuvveti dengelenir. ( plaka aşağı yukarı inerek üst ve alt kısmın yüzeyini genişletir, yüzeyin genişlediği tarafta basınç düşer, ters yönde kuvvet oluşur )

Şimdi ortaya şöyle bir şey çıktı: Yazının başında tonlarca ağırlıktaki bir uçak nasıl uçacak diyorduk, şimdiyse çok havalandı biraz aşağı indirelim diyoruz

Daha iyilerini yapmak bizim elimizde. Gençler 5-10 milyar fazla kazanıp daha fazla lüks hayat yaşamayı tercih etme yerine çocuklarının,torunlarının ve ülkesinin geleceğine yatırım yapacak şekilde okuyup meslek sahibi olup iş hayatına girerlerse, şu güzel vatanımız için hayırlı evlat olmaya çalışırlarsa biz bunlardan her şekilde daha iyisini yaparız.. Türk’ün zekâsı tartışılmaz.! Ancak gençlerdeki amerika, avrupa, lüks yaşama şehveti azarsa bu iş vahim hâl alır.. Ben 18 yaşında bir birey olarak yakın arkadaşlarımın bile kendi ülkesi hakkında iyi şeyler düşünmediğini kendi kulağımla işitince çok üzülüyorum.. Her şey biz gençlerin elinde..Yazımı okuyanlara teşekkür ederim..

22 Kasım 2008 17:49   |   Mesaj #2   |   
Keten Prenses - avatarı
MsXLabs Üyesi
..

42599
8.282 mesaj
Kayıt Tarihi:Üyelik: 28-03-2008
Atatürk Hava Limanı‘nın yanından otobüsle geçerken, neredeyse hiç hareket etmemecesine, havada asılı gibi duran bir yolcu uçağı gördüm :) Hayret etmemek , uçuş sistemini benim gibi bilmeyen şahıslar için elde değildir.. Sonuçta tonlarca ağırlıkta metal yığını uçak , üstüne bir de yolcuların ağırlıkları ve depo bölümü.. uff nasıl kalkacak ya bu alet.. Hemen internet amcamdan, biraz da çok ‘ Büyük Larousse ‘ ansiklopedimden bilgileri dağarcığıma yerleştirdim, sizin de bilginiz olsun.. Dilim döndüğünce anlatıyorum buradan…..
Anlatımı resimlerle zenginleştireyim de kolaylaşsın.. Resimleri Havacıyız.Com sitesinden aldım. Kusura bakmasınlar resimleri yayınladığım için. Ayıp olmasın diye kaynağı da belirttim, şimdi başlayabiliriz..

Resimde de görüldüğü gibi 4 ana kuvvet uçağa etki eder. Motorların gücü ileri çekici kuvveti temsil eder ve buna etki eden eylemsizlik ve tepki kuvvetleri de geri sürülkeyici kuvveti belirtir.. Uçağın havaya rahat kalkmasını da kanatlarındaki aerodinamik yapı sağlamaktadır..

Buradaki kanat yapısındaki üst kısmın eğriliği alttaki basıncın üsttekinden daha fazla olmasına olanak tanır ve motorların uçağı ileri hareket ettirmeleriyle birlikte kaldırma kuvvetini oluşturur. kuvvetin yerçekiminden daha büyük olmasıyla birlikte uçak havalanır.
Kısaca sistemin havada kalma olayını anlatmaya çalıştım.
Şimdi de biraz iç işlere karışalım ve olayın ardındaki özelliklere, kalkış ve süzülüş prensiplerine bakalım. Bunu, fazla ayrıntıya ve bilimsel bilgiye başvurmadan anlatmaya çalışacağım biraz Her kesimden insanı ziyaretçi olarak çeken 1. bölüm uçak nasıl uçar yazım şimdi tamamlanmış olacak..
Şimdi şöyle başlayayım.. Bir cismin havada kalabilmesi için, uçuş esnasında cisme en az ağırlığı kadar bir kaldırma kuvveti uygulanmalıdır. 20 tonluk bir uçağın havada süzüldüğünü görebilirsiniz; ancak 200gramlık küçük bir taş parçasını 50metreden yere atarsanız kurşun etkisi yaratabilir. Burada bahsettiğim kaldırma kuvvetini cismin hacmi, genişliği yani yüzey alanı belirler. Tabi dümdüz bir cisim değil, özel aerodinamik yapıya sahip olan cisimlerin yüzey alanını söylüyorum. Bu yapı uçakta kanatlar ve orta alanın inceden kalına gidişidir.


Bir önceki anlatımda gösterdiğim bu resimde kanadın altındaki basıncın üstten daha fazla olduğunu söylemiştim. Bunun sebebi ise şudur: Uçak havda iken ve belli bir hızda giderken resimde gördüğünüz kanadın önünden hava kütlesi geçecektir. Hava kütlesi geçerken kanadın ucu bunu ikiye ayırır. Gördüğünüz gibi kanadın altı neredeyse düz bir levha, üstü ise daha kıvrımlı ve geniş yüzeye sahip levhadır. Hava kütlesinin bir bölümü üstten bir bölümü de alttan geçecektir. Burada önemli olan, ikiye ayrılan hava kütlesinin aynı zamanda bitişe varma eğiliminde olmasıdır. Bu da şunu gösterir ki daha geniş yüzeye sahip olan
üst kısımda hava daha hızlı hareket etmelidir. ( Örneğin ikiye ayrılan hava alt kısımda 0.1 saniyede 2 metrelik yolu alıp bitime varıyorsa, üst kısımdaki kütle de 0.1 saniyede bitime varmalıdır; ancak üst tarafın mesafesi 2 metreden fazla olduğu için diğerine göre daha hızlı hareket etmelidir. ) Bernoulli prensibine göre hızı artan havanın basıncı düşer. Alt tarafın basıncı da yükseldikçe bu kaldırma kuvveti zamanla uçağın hızının artmasıyla uçağın ağırlığına eşit olur. Bu eşitlik esnasında uçak daha da hızlanırsa daha fazla havaya kalkar. Kolay anlaşılsın diye uzunca anlattım; ancak çok basit bir şey.

Uçak güzel hoş uçuyor ama burada ( her konuda olduğu gibi ) sorunlar ortaya çıkıyor. Resimdeki kanat yapısında uçak hızlandıkça havaya kalkacak. Peki bunun sonu yok mu stratosfer tabakasının da mı üstüne çıkacaklar? Cevabı hayır! Aşağıda gördüğünüz kanadın sonundaki ince, yukarı - aşağı oynayabilen plakalar sayesinde fazla gelen kaldırma kuvveti dengelenir. ( plaka aşağı yukarı inerek üst ve alt kısmın yüzeyini genişletir, yüzeyin genişlediği tarafta basınç düşer, ters yönde kuvvet oluşur )

Şimdi ortaya şöyle bir şey çıktı: Yazının başında tonlarca ağırlıktaki bir uçak nasıl uçacak diyorduk, şimdiyse çok havalandı biraz aşağı indirelim diyoruz

Daha iyilerini yapmak bizim elimizde. Gençler 5-10 milyar fazla kazanıp daha fazla lüks hayat yaşamayı tercih etme yerine çocuklarının,torunlarının ve ülkesinin geleceğine yatırım yapacak şekilde okuyup meslek sahibi olup iş hayatına girerlerse, şu güzel vatanımız için hayırlı evlat olmaya çalışırlarsa biz bunlardan her şekilde daha iyisini yaparız.. Türk’ün zekâsı tartışılmaz.! Ancak gençlerdeki amerika, avrupa, lüks yaşama şehveti azarsa bu iş vahim hâl alır.. Ben 18 yaşında bir birey olarak yakın arkadaşlarımın bile kendi ülkesi hakkında iyi şeyler düşünmediğini kendi kulağımla işitince çok üzülüyorum.. Her şey biz gençlerin elinde..Yazımı okuyanlara teşekkür ederim..
Blue Blood
22 Kasım 2008 18:05   |   Mesaj #3   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
Uçak Nasıl Havalanır?
Havalanmanın ardında "Bernaulli ilkesi"(
Akışkanlar Mekaniğinin temel ilkesi) yatmaktadır. Bir akışkanın hızı artıkça sıvıdaki basınç azalır. Uçak kanatlarının üst yüzeyleri dışbükey , alt yüzeyleri ise neredeyse düz olarak tasarlanmıştır. Bu da kanadın üst kısmıdaki havanın alttakinden daha hızlı hareket etmesine yol açar.


Hava sıkıştırılamaz; kütle ve enerjinin korunumu ilkesi hava içinde geçerlidir. Yani kanadın üst kısmından geçen havanın aynı süre içinde daha uzun bir yol katetmesi gerekir. Bu durumda Bernaulli ilkesi bize kanadın altındaki basıncın üstündekinden daha yüksek olacağını söyler; bu da uçağın havalanmasına olanak verir.


Uygulamada havanın kanatlara yapışmasının ve vizkoz (Akmazlık sonucu ortaya çıkan) kuvvetinin de hesaba katılması gerekir. Aeorodinamik havalanma kuramı bir bütün olarak oldukça karmaşıktır ; ancak kuram içinde kanat çevresindeki hava akışının dalgalı bir hareketle ilerlemesinin etkisi olduğu çok açıktır. Dolaşım hızı kanadın üzerinde havanın akış hızına etki eklenirken , kanadın altında ters yönde bir etki yapar; bu da havalanmayı daha kolay hale getirir.

Hava akımının akışını açık havada koşarken veya rüzgara karşı dururken veya bu ikisinin bir bileşimi olarak rüzgarda koşarken rahatça hissedebilirsiniz. Bu konu için de ilerleyen aylarda CircumSpice'ta ayrıntılı bir araştırma dosyamız yayınlanacaktır.
Cevap Yaz
Hızlı Cevap
İsim:
Mesaj:
Önceki Konu Sonraki Konu

Uçakların kalkış prensibi nasıldır? Konusuna Benzer Konular

Uçakların yeri ve önemi nedir?
Gönderen: mileyyy Forum: Soru-Cevap
Cevap: 9
Son Mesaj: 21 Nisan 2015 16:16
Sıvılı termometrelerin çalışma prensibi nasıldır?
Gönderen: Ziyaretçi Forum: Soru-Cevap
Cevap: 13
Son Mesaj: 21 Mart 2012 23:51
Uçakların kullandığı yakıt türü nedir?
Gönderen: Misafir Forum: Soru-Cevap
Cevap: 3
Son Mesaj: 19 Ağustos 2011 14:52
Hava kompresörlerinin çalışma prensibi nasıldır?
Gönderen: Ziyaretçi Forum: Cevaplanmış
Cevap: 3
Son Mesaj: 17 Aralık 2008 23:46
Uçakların direnci nasıldır?
Gönderen: Ziyaretçi Forum: Soru-Cevap
Cevap: 1
Son Mesaj: 4 Aralık 2008 16:06
Sayfa 0.214 saniyede 12 sorgu ile oluşturuldu