Performans Değerlendirme
Kamu yönetimi alanında gerçekleştirilen ya da girişilen reform çalışmaları, hiç kuşkusuz son yirmi yıl içinde etkisini en çok hissettiğimiz gelişmelerden biri olmakta ve temelinde ekonomik sorunların yattığı gözlenmektedir. Çünkü kısaca sermayenin, mal ve hizmetlerin, fikirlerin, bilgilerin ve insan kaynaklarının işletme ve üretim anlamında ulusal sınırları aşması anlamına gelen küreselleşme olgusunun ulusal ekonomiye olan olumsuz etkilerine bakıldığında, bu etkileri ortadan kaldırmak için yaşanan sürecin getirdiği değişime uyum sağlamanın ve yeniden yapılanmaya gitmenin kaçınılmaz bir zorunluluk olduğu ortaya çıkmaktadır.
Bu durum, örneğin OECD üyesi ülkelerde halkı, devletin ekonomideki rolünü tartışmaya ve kamu sektörünce sunulan kamu hizmetlerinde, kamu kuruluşlarının verimlilik ve etkililik açısından performanslarını yeniden düşünmeye sevk etmiştir. Hatta, son yirmi yıl içinde ekonomik kaygılarla, söz konusu ülke yönetimlerinin, kamu sektörünü personel açısından küçültme politikası izlediği ve bu politikayı da şu iki farklı yöntemle uygulamaya geçirdikleri görülmektedir:
i.Yöntemle, bazı ülkelerde belli bir program dahilinde, kamu hizmetlerindeki bazı iş ve görevler kaldırılmıştır. Örneğin Almanya’da 1993 yılından bu yana yıllık % 1 ila 1,5 oranındaki toplam 17.000 kadro/pozisyon iptal edilmiştir. Kore hükümeti bu yöntemle 2001 yılı sonuna kadar, polis ve öğretmenler dışındaki kamu personeli kadrolarından toplam 26.000 adedi iptal etmiştir.
ii.ii. Yöntemle, OECD üyesi ülkelerdeki bazı kamu kurum ve kuruluşlarının statüsünün değiştirildiği veya özelleştirilmeye gidildiği görülmüştür. Örneğin Finlandiya’daki altı temel kamu kuruluşunun statüsü değiştirilerek, 1989-1990 arasında % 10’luk bir kamu personeli kadrosu iptal edilmiştir.
Konu Başlıkları
Sponsorlu Bağlantılar
Bu durum, örneğin OECD üyesi ülkelerde halkı, devletin ekonomideki rolünü tartışmaya ve kamu sektörünce sunulan kamu hizmetlerinde, kamu kuruluşlarının verimlilik ve etkililik açısından performanslarını yeniden düşünmeye sevk etmiştir. Hatta, son yirmi yıl içinde ekonomik kaygılarla, söz konusu ülke yönetimlerinin, kamu sektörünü personel açısından küçültme politikası izlediği ve bu politikayı da şu iki farklı yöntemle uygulamaya geçirdikleri görülmektedir:
i.Yöntemle, bazı ülkelerde belli bir program dahilinde, kamu hizmetlerindeki bazı iş ve görevler kaldırılmıştır. Örneğin Almanya’da 1993 yılından bu yana yıllık % 1 ila 1,5 oranındaki toplam 17.000 kadro/pozisyon iptal edilmiştir. Kore hükümeti bu yöntemle 2001 yılı sonuna kadar, polis ve öğretmenler dışındaki kamu personeli kadrolarından toplam 26.000 adedi iptal etmiştir.
ii.ii. Yöntemle, OECD üyesi ülkelerdeki bazı kamu kurum ve kuruluşlarının statüsünün değiştirildiği veya özelleştirilmeye gidildiği görülmüştür. Örneğin Finlandiya’daki altı temel kamu kuruluşunun statüsü değiştirilerek, 1989-1990 arasında % 10’luk bir kamu personeli kadrosu iptal edilmiştir.
Konu Başlıkları
- 1. Performans Nedir?
- 2. Performans Değerlendirme Nedir?
- 3. Performans Değerlendirmenin Amaç ve Yararları Nelerdir?
- 4. Performans Değerlendirme Sonuçlarının Kullanım Alanları Nerelerdir?
- 4. 1. Stratejik Planlama
- 4. 2. Ücret – Maaş Yönetimi
- 4. 3. Kariyer Yönetimi
- 4. 4. Eğitim İhtiyacının Belirlenmesi
- 4. 5. İşten Çıkarma Kararı
- 4. 6. Rotasyon, İş Genişletme, İş Zenginleştirme Uygulamaları
- 4. 7. Diğer İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları
- 5. Performans Değerlendirme Çalışmalarının Taşıması Gereken Özellikler Nelerdir?
- 5. 1. Geçerlilik
- 5. 2. Güvenilirlik
- 5. 3. Pratiklik
- 6. Performans Değerlendirme Çalışmalarında Karşılaşılan Sorunlar Nelerdir?
- 7. Performans Değerlendirme Çalışmalarında Yapılan Hatalar Nelerdir?
- 7. 1. Sistem Hataları
- 7. 2. Süreç Hataları
- 7. 2. 1. Değerlendirme Standartları Sorunlar
- 7. 2. 2. Tam Nesnel Olamama
- 7. 2. 3. Hale Etkisi
- 7. 2. 4. Tolerans – Katılık
- 7. 2. 5. Tek Yönlü Ölçüm Hatası
- 7. 2. 6. Ortalama Eğilim Hatası
- 7. 2. 7. Kişisel Önyargılar
- 7. 2. 8. Kontrast Hataları
- 7. 2. 9. Yakın Geçmişteki Olaylardan Etkilenme
- 7. 2. 10. Pozisyondan Etkilenme
- 8. Performans Değerlendirme Yöntemleri Nelerdir?
- 8. 1. İkili Karşılaştırma ve Sıralama Yöntemi
- 8. 2. Standart Puanlandırma Cetveli Yöntemi
- 8. 3. Davranışa Dayalı Puanlandırma Cetveli Yöntemi
- 8. 4. Grafik Değerlendirme Tekniği
- 8. 5. Zorunlu Seçim Yöntemi
- 8. 6. Zorunlu Dağıtım Yöntemi
- 8. 7. Derecelendirme ve Puanlama Yöntemi
- 8. 8. İş Boyutu Ölçeği
- 8.9. Kritik Olay Yöntemi
- 8. 10. Kontrol Listeleri Yöntemi
- 8. 11. Amaçlara Göre Değerlendirme Yöntemi
- 8. 12. İş Standartları Tekniği
- 8. 13. Serbest Anlatım Yöntemi
- 8. 14. Değerlendirme Merkezi Yöntemi
- 8. 15. Öz değerlendirme Yöntemi
- 8. 16. Takım Bazlı Performans Değerlendirme Yöntemi
- 8. 17. 360 Derece Değerlendirme Yöntemi
- 9. Performans Değerlendirme Görüşmesinden Önce Planlama
- 10. Performans Değerlendirme Görüşmeleri Nasıl Olmalıdır?
- 11. Performans Değerlendirme Görüşmesinin Hedefleri
- 12. Performans Değerlendirme Görüşmesinin Tipleri
- 12.1. Dolaysız Yöntem
- 12.2. Dolaylı Yöntem
- 13. Performans Değerlendirme Görüşmesinin Yürütülmesi
- 14. Performans Değerlendirmede Memnuniyeti Etkileyen Unsurlar
- 14.1. Çalışanların Performans Değerlendirme Sisteminden Algıladığı Etkinlik
- 14.2.Organizasyonel Adalet
- 14.3. Algılanan Sistem Bilgisi
- 14.4. Uygulanan değerlendirme yöntemi
- 15. Performans Ölçümü Kavramı
- 15.1.Performans Ölçümünden Beklenen Faydalar
- 15.2.Performans Ölçüleri
- 15.3.Performans Ölçülerinin Özellikleri
- 15.4. Performans Ölçülerinin Çeşitleri
- 15.4.1. Girdi Ölçüleri
- 15.4.2. Çıktı Ölçüleri
- 15.4.3. Sonuç Ölçüleri
- 15.4.4. Verimlilik Ölçüleri
- 15.4.5. Kalite Ölçüleri
- 16.Kamu Kesiminde Performans Ölçümünün Gerekliliği
- 17. Performans Ölçümünün Güvenilirliği ve Sayıştay Denetimi
- 17.1. Performans Ölçümünde Sayıştay Denetiminin Rolü
- 17.2. Türkiye’de Performans Ölçümünün Dayanakları ve Sayıştayın Rolü
- 17.2.1. Türkiye’de 5018 Sayılı Kanun Kapsamında Performans Ölçümünün Dayanakları
- 17.2.2. Türkiye’de Performans Ölçümünde Sayıştay Denetiminin Rolü
- 18. Değişik Ülkelerdeki Performans Ölçümü Uygulamaları
- 18.1.TÜRKİYE
- 18.2. ABD
- 18.3. KANADA
- 18.4. AVUSTRALYA
- 18.5. YENİ ZELANDA
- 18.6. DANİMARKA
- 18.7. İSVEÇ
- 18.8. FİNLANDİYA
- 18.9. HOLLANDA
- SONUÇ
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!