Arama

Carnot Çevrimi

Güncelleme: 12 Aralık 2018 Gösterim: 4.865 Cevap: 1
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
5 Temmuz 2009       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Carnot Çevrimi
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar

Carnot çevrimi, Sadi Carnot tarafından 1820’lerde ortaya konmuş özel bir termodinamik çevrimdir ve Emile Clapeyron tarafından 1830 ve 1840’lı yıllarda geliştirilmiştir.
Her termodinamik sistem özel bir durum içinde varolmuştur. Sistem, farklı durumları sırası ile takip ediyor ve en sonunda önceki haline geri dönüyorsa termodinamik bir çevrim oluşur. Bu çevrim boyunca işlem içinde, sistem çevresine iş yapabilir, bu yolla bir ısı makinesi olarak rol oynayabilir.
Bir ısı makinesi enerjinin sıcak bölgeden, soğuk bölgeye aktarılmasını sağlar, bu işlem içinde enerjinin bir kısmı mekanik işe dönüşür. Çevrim tersinirdir (yani tersine de gerçekleşebilir). Sistem bir dış kuvvet ile çalışabilir ve işlem içinde soğuk sistemden, sıcak sisteme ısı aktarılabilir, bu şekilde bir ısı makinesinden çok bir soğutucu olarak çalışır.
Carnot çevrimi, termodinamik çevrimin özel bir tipidir. Özeldir çünkü, verilen ısı enerjisinin işe çevrilme miktarı ya da tersi için (verilen işin soğutma amaçları için kullanımı) mümkün olan en verimli çevrimdir.

Carnot çevrimi ısı makinesi olarak şu adımları takip eder:
Bir ısı makinesi olarak çalışan bir Carnot çevrimi, sıcaklık – entropi diyagramı üzerinde gösterilmiştir. Çevrim TH ve TC sıcaklıkları arasında yer alır. Dikey eksen sıcaklık, yatay eksen entropidir.

  1. TH sıcaklığındaki ’’sıcak’’ gazın tersinir izotermal genişlemesi (İzotermal ısı ilavesi): Bu adım esnasında, genişleyen (hacmi artan) gaz pistonun iş yapmasına neden olur. Gaz genişlemesi, yüksek sıcaklıktan ısının emilmesi ile ilerler. (A-B arası)
  2. Gazın tersinir adyabatik genişlemesi: Bu adımda piston ve silindirin ısıl olarak yalıtılmış olduğu kabul edilir, bu nedenle ısı kaybı yoktur. Gaz genişlemeye ve iş yapmaya devam eder. Gaz genişleme nedeni ile TC sıcaklığına soğur. (B-C arası)
  3. TC sıcaklığındaki ’’soğuk’’ gazın tersinir izotermal sıkıştırılması (İzotermal ısı atılması): Bu anda çevresine iş vermiş durumdaki gaz, düşük sıcaklığa doğru ısı çıkışına neden olur. (C-D arası)
  4. Gazın tersinir adyabatik olarak sıkıştırılması: Yine piston ve silindir ısıl olarak yalıtılmış kabul edilir. Bu adımda yapılan iş gaz üzerinde sıkıştırılmaya ve sıcaklığının TH sıcaklığına yükselmesine sebep olur. Bu noktada gaz ilk basamaktaki başlangıç haline dönmüştür. (D-A arası)
Carnot çevriminin mümkün olan en verimli çevrim olmasının sebebi, tamamen tersinir adımlardan oluşmasıdır. Adımların hiçbirinde, aralarında sıcaklık farkı bulunan iki sistem arasında ısı alış-verişi gerçekleşmez. Dolayısıyla, her adımdaki ve toplamdaki entropi değişimi sıfırdır.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 6 Aralık 2015 20:18
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
Avatarı yok
nötrino
Yasaklı
12 Aralık 2018       Mesaj #2
Avatarı yok
Yasaklı

Carnot Döngüsü!


Carnot döngüsü veya çevrimi, ısı motorlarında, bir motorda kullanılan gaz bir akışkanın basınç ve sıcaklıklarındaki değişimlerden oluşan döngüsel dizilim olarak tanımlanır. 19. yüzyılın başlarında Fransız mühendis Sadi Carnot tarafından tasarlandı. İlgili döngü, yüksek ve düşük sıcaklık arasında çalışan tüm ısı motorlarının performans standardı olarak kullanılır. Çevrim içinde, motorun çalışma maddesi dört ardışık değişiklik geçirir: sabit yüksek sıcaklıkta ısıtılarak genleşme; tersinir adyabatik genişleme; sabit bir düşük sıcaklıkta soğutularak sıkıştırma; ve tersinir adyabatik sıkıştırma. Motor yüksek sıcaklıkta genleşme sırasında (ısı kaynağından) ısı alır, tersinir adyabatik genişleme sırasında düşük sıcaklıkta sıkıştırma sırasında ısıyı (ısı alıcıyı) reddeder ve tersinir adyabatik sıkıştırma sırasında ısı alır. Net çalışma çıktısının ısı girdisine oranı, ısı kaynağının ve ısı kaynağının sıcaklıkları arasındaki farkın, ısı kaynağının sıcaklığına bölünmesiyle eşittir. Söz konusu eşitlik Carnot'un prensibini temsil eder. Bu, iki sıcaklık arasında çalışan herhangi bir motorun en büyük oranıdır.
Sponsorlu Bağlantılar

Benzer Konular

12 Aralık 2018 / KisukE UraharA Bilim ww
25 Aralık 2008 / mert-50 Cevaplanmış
30 Kasım 2006 / KisukE UraharA Taslak Konular
8 Haziran 2011 / Misafir Soru-Cevap
4 Haziran 2012 / buz perisi Bilim ww