Arama

Kendin Yap

Güncelleme: 25 Haziran 2016 Gösterim: 26.302 Cevap: 11
kompetankedi - avatarı
kompetankedi
VIP Bir Dünyalı
9 Eylül 2006       Mesaj #1
kompetankedi - avatarı
VIP Bir Dünyalı

Bu bölümde Kişisel Becerilerimizi Paylaşacağız



Sponsorlu Bağlantılar
Dizüstü Bilgisayarlara Bellek Ekleme:
Bellek, bildiğiniz gibi bir bilgisayarın ana bileşenlerinden bir tanesidir. Bilgisayarınız ister masaüstü bilgisayar, ister dizüstü bilgisayar olsun, bellek miktarı ve hızı, sisteminizin hızını çok yüksek seviyede etkileyen bir bileşendir.
Piyasada satılmakta olan dizüstü bilgisayarlar, genelde ekonomik olması açısından 256 MB ya da 512 MB bellek ile birlikte gelirler. Fakat zaten Windows XP'nin kendisi tatminkâr bir şekilde çalışmak için 512 MB belleğe ihtiyaç duymaktadır. 512 MB belleği Windows kullandığı zaman, bir program açmak istediğinizde, program için gerekli yer bellekten sabit diske taşınarak boşaltılır. Genelde 4200 rpm ya da 5400 rpm olan dizüstü bilgisayar sabit diskleri de bu işlem sırasında tüm yavaşlıklarını sergileyerek performans düşüklüğüne sebep olurlar.

Belleklerin Alınması

Ad:  bellek1.jpg
Gösterim: 1116
Boyut:  24.0 KB
Dizüstü bilgisayar ve iki adet bellek
Genelde dizüstü bilgisayarlara takılan bellekler SO-DIMM denilen, 200-pinlik belleklerdir. Bunlar masaüstü bilgisayarlara takılan belleklerin yarısı kadar büyüklüktedir. Resimde 2 adet Kingston PC2700 512 MB (333MHz) bellek görülmekte.
Belleği alırken, bellek miktarı kadar belleğin hızı da önemlidir. Bilgisayarın kitapçığından veya üreticinin genel ağ sayfasından, bilgisayarın en fazla ne kadar bellek miktarı ve hangi hızı desteklediği öğrenilmelidir. Örneğin, resimdeki ASUS A3N model bilgisayar, en fazla 1GB ve 266 MHz desteklemektedir. Aldığımız bellekler 333MHzlik olmasına karşın, 333 MHzlik bellekler genelde 266 MHz hızında da çalışabilmektedirGenelde 1GB bellek çoğu kullanıcı için fazlasıyla yeterli olacaktır. Fakat şöyle bir sorun var ki, daha önce hiç dizüstü bellek almadınız ve takmadınız. Artık bu bir sorun değil. Şimdi hep beraber bilgisayarımızın belleğini 1GB'a çıkartalım.

Önlem
Takma işlemine başlamadan önce elimizle bir musluğu 5-10 saniye tutmanız iyi olacaktır. Böylece üzerinizdeki durgun elektriği yeterince azaltır ve belleklere zarar verme olasılığınızı en aza indirirsiniz.

Ad:  bellek2.jpg
Gösterim: 1118
Boyut:  25.3 KB
Basit bir 'durağan elektrik boşaltma' yöntemi

Dizüstü Bilgisayarın Altının Tanınması

Ad:  bellek3.jpg
Gösterim: 1106
Boyut:  41.2 KB
Bir dizüstü bilgisayarın altı
Artık bilgisayarın altını çevirebiliriz. Aşağıdaki resimde benim kullandığım bilgisayarın alt tarafı görülüyor. Tüm dizüstü bilgisayarların alt kısımları birbirine benzer, çünkü iç yapıları da birbirine benzerdir. Resimde numaralarla belirtilmiş kısımları tek tek yazacak olursak;
  • 1. Pil
  • 2. Optik sürücü yuvası
  • 3. İşlemci yuvası
  • 4. Sabit disk yuvası
  • 5. Bellek yuvası
Peki kendi dizüstü bilgisayarınızın altında nasıl yolunuzu bulacaksınız? Pilin yerini zaten biliyor olmalısınız, zira dizüstü bilgisayarlar pilleri takılı vaziyette gelmezler. Optik sürücü yuvası, optik sürücünüzün bulunduğu taraftadır. Bilgisayarınızın fanının sesinin geldiği taraftaki yuva işlemci yuvanızdır. Kalan iki yuvadan işlemciye yakın olanı bellek, uzak olanı da sabit disk yuvanızdır. Fakat bir yuvayı açtığınızda büyük ihtimalle diğer yuvaları da açıp içi nasılmış diye görmek isteyeceğinizden, bu kısım o kadar da önemli sayılmaz. Msn Happy

Belleklerin Takılması
Öncelikle pilimizi çıkararak işe başlıyoruz. Bilgisayarın içine parça takma ve içinden parça çıkarma işlemlerinde mutlaka bilgisayara güç girişi kesilmelidir. Bilgisayarın pilini tutan kilitler vardır ve resimdekine benzerler. Bunlar açılarak pil rahatlıkla sökülebilir.

Ad:  bellek4.jpg
Gösterim: 1142
Boyut:  23.5 KB
Pil kilitleri
Pili söktükten sonra bellek yuvasını açabiliriz. Bellek yuvasını açtığımızda karşımıza bellek ya da bellekler çıkmalıdır. Bazı sistemlerde aynı yuva içerisinde kablosuz ağ bağdaştırıcısı da bulunur.

Ad:  bellek5.jpg
Gösterim: 1064
Boyut:  27.8 KB
Bellek yuvasındaki bellek
Bellekler iki taraflarında bir tutturucu vasıtasıyla sabitlenmiştir. Bunları hafifçe bellekten uzaklaşacak şekilde kenarlara doğru ittiğinizde bellek size doğru gelecektir.

Ad:  bellek6.jpg
Gösterim: 1063
Boyut:  20.9 KB
Sabitleyicilerinden kurtarılmış bellek
Bu durumdaki belleği bilgisayardan çektiğinizde bellek yerinden çıkmış olacaktır. Fakat burada önemli olan belleği yukarıya doğru değil, bilgisayarın arkasına doğru çekmektir. Yoksa bellek kırılabilir.

Şimdi sıra geldi yeni aldığımız bellekleri takmaya. Çıkardığımız bellek için yaptığımız işlemleri tam tersi sırada tekrarlıyoruz. İlk olarak belleklerimizi yerlerine yerleştiriyoruz.

Ad:  bellek7.jpg
Gösterim: 1066
Boyut:  28.6 KB

Yerleştirilmiş bellekler
Daha sonra yavaşça aşağı doğru ittiriyoruz. Bu esnada sabitleyiciler esneyerek açılacak, bellek tam yerine oturduğunda "klik" sesi çıkaracak ve kapanacaklardır.

Ad:  bellek8.jpg
Gösterim: 1051
Boyut:  32.0 KB

Sabitlenmiş bellekler
Artık kapağı kapatıp pilimizi yerine takabilir ve bilgisayarımızı açabiliriz. Eğer her şey yolunda gittiyse bilgisayar açılacak ve bellek miktarımızı doğru olarak gösterecektir.

Sonuç
Belleği takmadan önce ve taktıktan sonra yaptığım sınamalarda, PCMark2004 puanının çok fazla değişmemesi, aslında beklenen bir durumdu.
Kişisel açıdan gözlediğim ise, artık Başlat tuşuna bastığımda mönünün açılması için 5 saniye beklemiyorum veya Acrobat Reader ile bir pdf belgesi okurken aşağı doğru ilerlemekte sıkıntı çekmiyorum. Bilgisayarım simgesini çift tıkladığım anda pencere açılıyor. Windows Live Messenger ile oturum açtığım zaman sabit disk, açılıştaki uyarıları ("4 e-postanız var" gibi) kaçırmama sebep olacak şekilde çalışmıyor. En güzeli de Macromedia Flash MX 2004 açılırken, Windows kilitlenir gibi olmuyor.
Sonuç olarak yeni belleklere değdi. Kesinlikle...

Teşekkür:Tom's Hardware

Son düzenleyen perlina; 25 Haziran 2016 11:49
kompetankedi - avatarı
kompetankedi
VIP Bir Dünyalı
13 Eylül 2006       Mesaj #2
kompetankedi - avatarı
VIP Bir Dünyalı
Günümüzde bilgisayarlarımız, güç canavarları haline geldiler. Eh, bu kadar güç harcayan bir cihaz doğal olarak ısınacak. Bu canavarları serinletmek ise ayrı bir problem. Bu amaçla takılan kasa fanları, kasa içerisinde yer alan diğer kardeşlerine göre biraz daha büyük ve gürültücü oluyorlar. Bu gürültüyü kontrol altına alabilmek için beraberce bir devre yapacağız.

Sponsorlu Bağlantılar
Güç kontrolü hakkında ön bilgi
Bir sistemde, yüke aktarılan gücü kontrol etmek için bir kontrol elemanının bulunması gerektiğini hepimiz biliyoruz. Bunun en basit örneği çeşmeden akan suyu sınırlamak için kullanılan musluklardır. Elektronikte de benzer yöntemler kullanılır. Bunlardan en popüler olan ikisi: PWM (Pulse Width Modulation - Darbe Genliği Modülasyonu) ve Lineer yapılardır.
PWM kontrolü, fan kontrol imkanı veren bütün donanım izleme yongalarında bulunan bir yöntemdir. Bunun sebebi lojik olarak üretilmesinin ve kontrolünün kolay olmasından kaynaklanır. PWM olayı, sabit bir hızla arabayı sürmek için gaz pedalına tam basmak veya hiç basmamak yöntemiyle, kısa kısa aralıklarla, arabanın hızı düşmeye başladığı zaman uygulanmasına benzetilebilir. Yani arabanın hızı biraz düşünce siz kısa bir süreyle gaz veriyorsunuz. Böylece arabanızın hızını, ayağınızla belli bir periyotta ve darbe genliği ile sabit tutmuş oluyorsunuz.
Fakat, bu yöntemi karışıklığı sebebiyle bir kenara koyup lineer olarak devremizi hazırlayacağız. Lineer bir yapıda devre daha anlaşılabilir ve uygulanması kolaydır. Bir güç transistörünü musluk olarak kullanacağız. Besleme voltajını belli oranlarda değiştirip, transistörün girişine uygulayarak, çıkışında aynı voltajı, yüksek akım ile beraber elde edebiliriz. Böylece birden fazla fanı aynı anda kontrol imkanına kavuşuruz.
Bunu sadece bir potansiyometre (ayarlı direnç) ile gerçekleştirmek zordur. Çünkü potansiyometre fana direk bağlanacağı için fanın üzerinden geçen akım aynı zamanda bu malzemenin de üzerinden geçeceğinden bozulur. Yüksek güçlü potansiyometre kullanmakta problemi tam çözmez, çünkü istediğiniz biçimde ayar imkanı vermez. Hatta fan voltajını çok fazla düşürebilmenize olanak verdiği için elinizdeki fanın bozulma ihtimali ortaya çıkacaktır.
Bu bilgilerden sonra artık devremizin yapılışına geçebiliriz.

Devre şeması, işleyişi, malzemeler ve montaj
  • Malzemeleri lehimlemek için kullanacağınız havyaya dikkat edin veya kullanmayı bilmiyorsanız bilen birine yaptırın.
  • Devre montajına dikkat edin. Yapacağınız yanlış bir lehim veya kısa devre durumunda bilgisayarınızın güç kaynağı ve bilgisayarınızda bulunan diğer bileşenler zarar görebilir.
  • Devreyi takmadan önce bilgisayarınızı kapatın.
  • Devreyi işlemci fanı, ekran kartının fanı, güç kaynağının fanı gibi çalışması kritik sayılabilecek bileşenlerin fan kontrolünde kullanmayın.
Devremiz her zaman olduğu gibi herkesin gerçekleştirebilmesi için en az sayıda eleman kullanılarak yapılmıştır. Şemadan da görebileceğiniz gibi bir ön direnç ile beraber kullanılan bir potansiyometre ve bir sabit direnç, bize gerilimi belli oranlarda ikiye bölmemizi sağlar. Bu bölme sonucu elde ettiğimiz gerilimi sürücü transistöre uyguluyoruz. Sürücü transistör ise tahmin edebileceğiniz üzere yüksek beyz akımına ihtiyaç duyan güç transistörümüzü sürmek için kullanılıyor. Potansiyometre maksimum konumdayken besleme voltajından Vce voltajı kadar daha az gerilim sağlamaktadır. Potansiyometre minimum konumdayken ise besleme voltajının yarısından yine Vce voltajı kadar da az gerilim sağlamaktadır. Tabii bu değerler kullanılan dirençlere ve güç kaynağından çıkan gerilime göre farklılık gösterecektir.

Ad:  1.gif
Gösterim: 523
Boyut:  2.8 KB

Fan kontrol devresine ait şema
Devrede az sayıda malzeme oluşturulduğu için oldukça basit. Montaja geçmeden önce bunlara bir göz atalım:
- BD240 transistör ve soğutucusu
- BC337 transistör
- 220 ohm direnç
- 100 K ohm direnç
- 100 K ohm potansiyometre
- 1n4001 diyot (veya 1n4148)
- Delikli kart (partinaks)

Ad:  2.jpg
Gösterim: 514
Boyut:  8.7 KB

Devrede kullanılan malzemeler
Ad:  3.jpg
Gösterim: 383
Boyut:  7.8 KBAd:  4.jpg
Gösterim: 398
Boyut:  5.3 KB
BD240' a ait soğutucu
Ad:  5.jpg
Gösterim: 379
Boyut:  7.2 KB
Potansiyometre
BD240; kollektör akımı tepe değeri 2 A, maksimum gücü 30 W olan PNP tipi bir güç transistörüdür. Uygulamamız için oldukça yeterli ve bulunması kolaydır. Bu transistörün kollektör bacağı ile soğutucu yüzeyi ortaktır. Bu sebeple devreyi ve soğutucusunu sistemdeki diğer bileşenlere temas etmeyecek şekilde izole ettikten sonra kullanın.
Montajı delikli kart üzerine yapacağız. Elinizde büyük bir tane varsa bunu uygun biçimde kesmelisiniz. Çok küçük bir alana malzemeleri sığdırmaya çalışmayın. Montaja geçmeden önce aşağıda yazılan aşamaları bir iki kere okumanızı tavsiye ederim. Böylece malzemeleri yerleştirirken problem yaşamaktan uzaklaşırsınız.
Montaja transistörler ile başlayacağız. BD240' ı ve BC337' yi üzerindeki yazılar birbirine bakacak şekilde karta geçirin. Tabii bunu yaparken karta yerleştirilecek olan diğer malzemeleri de hesaba katın.Bacaklarını bir bir lehimledikten sonra BC337' nin 3 numaralı bacağını BD240' ın 1 numaralı bacağına doğru bükün ve lehimleyin. Aynı işlemi BC337' nin 3 numaralı bacağını BD240' ın 2. numaralı bacağına doğru bükerek gerçekleştirin. Bu işlemlerin bitmiş halini aşağıdaki resimlerde görebilirsiniz.
Ad:  6.jpg
Gösterim: 393
Boyut:  9.3 KB
Transistörlerin yazıları birbirine bakacak
şekilde karta yerleştirilmiş vaziyette
Ad:  7,jpg.jpg
Gösterim: 393
Boyut:  6.3 KB
Lehim yüzeyinin görüntüsü
Sırada potansiyometre var. Eğer montaj yerleşimini benim yaptığım gibi yaparsanız potansiyometreyi saat yönünde çevirdiğinizde fan hızı azalacaktır. Aşağıdaki resimlerde görüldüğü gibi malzemeyi deliklerden geçirip lehimliyoruz.
Ad:  8.jpg
Gösterim: 403
Boyut:  5.7 KB
Potansiyometrenin karttaki yerleşimi
Ad:  9.jpg
Gösterim: 384
Boyut:  6.9 KB
Montaj sonrası
220 ohm değerinde olan direncimizin bir bacağını potansiyometrenin 1. bacağına; diğer bacağını ise BD240' ın 3. bacağına lehimleyeceğiz. Bunun için uygun delikleri belirleyip, direncin bacaklarını delikler arasındaki mesafeye uygun olarak bükün. Direncin bacaklarını deliklerden geçirip, lehimleyin. Bir bacağını potansiyometrenin 1. bacağına, diğerini ise BD240' ın 3. bacağına doğru yatırıp, montajlarını yapın.
Ad:  10.jpg
Gösterim: 391
Boyut:  10.5 KB
220 ohm' luk direncin yerleşimi
Ad:  22.jpg
Gösterim: 392
Boyut:  8.6 KB
Lehimlendikten sonraki görüntüsü
Devrede bulunan bir diğer direnç ise 100 K ohm değerinde. Bu direncin bir bacağı potansiyometrenin 3. bacağına, diğeri ise toprağa bağlanacak. Bir önceki aşamada olduğu gibi uygun delikleri belirledikten sonra direncin bacaklarını bükün, deliklerden geçirin ve lehimleyin. Direncin bir bacağını potansiyometrenin 1. bacağına doğru bükün ve lehimleyin. Diğer bacağını ise bu aşamada boşta bırakıyoruz.

100 K ohm' luk direncin yerleşimi
Ad:  12.jpg
Gösterim: 379
Boyut:  7.4 KB
Montaj sonrası
Ad:  13.jpg
Gösterim: 396
Boyut:  6.8 KB
Farklı bir açıdan malzemelerin yerleşimi
Diyotumuz, fanın devreye ters bağlanması durumunda ters gerilimden korumak amacıyla devrede kullanılıyor. Diyotun çizgi ile işaretlenmiş tarafta bulunan katot bacağı BD240 transistörünün 2. bacağına, diğer bacağı yani anot toprağa bağlanacak. Bunu sağlayabilmek için diyotun bacaklarını, diyot dik pozisyonda duracak şekilde büktüm. 100 K ohm değerindeki direncin montajını yaparken, direncin toprağa bağlanacak olan bacağını lehimleyip, boşta bırakmıştık. Şimdi diyotu bu bacağın hemen yanındaki deliklerden birine geçirerek lehimleyeceğiz. Böylece toprak ortak bir noktada toplanmış olacak. Diyotu deliklerden geçirip bir anot bacağını yani toprağa bağlanacak olan bacağını lehimledikten sonra 100 K ohm değerindeki direncin toprağa bağlanacak olan bacağı ile birleştiriyoruz. Diyotun katot bacağını ise kısa bir kablo ile BD240' ın bacağına uzatmayı tercih ettim. Aşağıdaki resimlerden durumu daha iyi kavrayabileceğinizi sanıyorum.

Ad:  14.jpg
Gösterim: 373
Boyut:  6.1 KB
Diyotun devredeki yerleşimi
Ad:  15.jpg
Gösterim: 375
Boyut:  7.7 KB
Diyot montajının bitmiş hali
Ad:  16.jpg
Gösterim: 390
Boyut:  6.8 KB
Devrede kullanılan iki kablonun görüntüsü
Yukarıdaki 3. resimde görebileceğiniz gibi ikinci bir birleştirme kablosu daha var. Bu kablo potansiyometrenin 2. bacağı ile BC337' nin 2. bacağı arasında iletim sağlamak amacıyla devrede yer alıyor. Bu kablonun montajını yapmayı unutmayın.
Ad:  17.jpg
Gösterim: 372
Boyut:  8.9 KB
Farklı bir açıdan malzemelerin yerleşimi
Sıra geldi devremizi güç kaynağına ve fana birleştirecek olan kablolara. Devreyi güç kaynağına takmak için molex veya floppy güç konnektörlerinden birini kullanabilirsiniz. Fakat bundan önce devremize kabloların montajını gerçekleştirelim. Devremiz +12 V ile çalışacağından; kablo rengini, uyumluluk sağlaması sebebiyle sarı renk olarak seçebilirsiniz. Benim gibi elinizde kırmızı kablolar varsa bunları da kullanabilirsiniz tabii. En azından toprak kabloları için ise siyah kullanmanızı tavsiye ederim. Böylece kafanız karışmaz. Öncelikle toprak kabloları ile başlayacağız. Yazının önceki kısımlarında 100 K ohm değerindeki direncin bir bacağı ile diyotun anot bacağının toprağa bağlanacağını söylemiştik. İki tane toprak kablosu hazırlayıp bunları diyotun anot bacağına yakın deliklerden geçirip bu bacağa temas edecek biçimde lehimlerini yapıyoruz.

Ad:  18.jpg
Gösterim: 371
Boyut:  6.1 KB
Toprak kablolarının görüntüsü
Ad:  19.jpg
Gösterim: 382
Boyut:  9.0 KB
Toprak kablolarının lehimleri
Hazırladığımız renkli kablolara sıra geldi. Bu kablolardan birini BD240' ın 3. bacağına yakın bir delikten geçirip bu bacağa temas edecek biçimde lehimliyoruz. Ardından benzer işlemi diğer kablo için tekrarlıyoruz: diyotun katot bacağına yakın bir delik bulup, bu bacağa temas edecek biçimde lehimleyin.
[CENTER]

Ad:  20.jpg
Gösterim: 381
Boyut:  5.4 KB

Güç kaynağına ve fana giden pozitif gerilim kabloları
Artık devremizi bilgisayarımıza takabiliriz. Bunun için daha önce molex veya floppy güç konnektörlerini kullanabileceğinizi belirtmiştim. BD240' ın 3. bacağına eklediğimiz kabloyu bu konnektörlerden birinin sarı renkli kablosuna arkadan veya önden geçirin ve bantla hem yalıtın hem de sabitleyin. Bir toprak kablosu alıp (iki kablodan herhangi birini kullanabilirsiniz), bunu da aynı konnektör üzerinde yer alan siyah kablolardan birine yukarıdaki gibi sabitleyin.
Kasa fanlarını besleyecek olan gerilimi taşıyan kablolar genelde siyah ve kırmızı renkte olmaktadır. Bu kablolardan kırmızı renkte olanı devrede diyotun katot bacağına lehimlediğimiz kablo ile birleşecek. Siyah olanı ise tahmin edebileceğiniz üzere devrede geriye kalan toprak kablosu ile birleşecek.

Ad:  22.jpg
Gösterim: 392
Boyut:  8.6 KB
Floppy güç konnektörüne yapılan bağlantı
Ad:  23.jpg
Gösterim: 402
Boyut:  10.1 KB
Fan kablosunun devreden çıkan kabloyla olan bağlantısı
Kabloları sağlam bir biçimde elektrik bandı ile sabitlemeyi ve izole etmeyi unutmayın.
Devremiz bu şekilde kullanılmaya hazır durumda. Gerekli kablo bağlantılarını yaptıktan sonra kullanmaya başlayabiliriz. Fakat kimsenin bu tür bir devreyi düzensiz, açık bir şekilde kullanmak isteyeceğini sanmıyorum. Bu sebeple devreyi bir panel haline getirerek, daha ergonomik bir yapıya dönüştüreceğiz.

Panelin hazırlanışı
Ad:  24.jpg
Gösterim: 390
Boyut:  5.9 KB
Bilgisayarımıza ekleyeceğimiz paneli gerçekleştirmenin en kolay yolu plastik yapısı nedeniyle 5.25'' lik sürücü yuvalarında bulunan kapağı veya 3.5'' lik disket sürücüsü yuvalarında bulunan kapağı kullanmaktır. Bu kapaklara devreyi monte ettikten sonra çıkardığımız yere geri takabiliriz. Tabii bilgisayarımızın kasasının arka kısmında bulunan genişleme yuvalarını da bu iş için kullanabiliriz. Her iki durumda da bir slotumuz veya sürücü yuvamız işgal edilmiş olacak. Az önce söylediğim gibi işlenmesinin kolaylığı ve kasanın ön tarafına daha kolay erişilebildiğinden, kontrol kolaylığı sağlaması sebebiyle plastik kapakları kullanacağız.
Ad:  25.jpg
Gösterim: 359
Boyut:  6.9 KB Ad:  26.jpg
Gösterim: 363
Boyut:  7.5 KB

Kapağa ait görüntüler
Ben kendi devrem için ve bilgisayarımın kasasında uygun 3.5' disket sürücüsü yuvası olmaması nedeniyle zorunlu olarak 5.25'' lik yuvalara takılan bir kapağı kullandım. Devremizde kontrol elemanı olarak potansiyometre kullanmıştık. Potansiyometrenin ayar koluna ulaşabilmemiz için kapağa uygun bir delik açarak, kolu oradan geçireceğiz. Düzgün bir pozisyonda sabitledikten sonra kendi üzerinde bulunan vidayı iyice sıkarsanız herhangi bir kayma problemi olacağını zannetmiyorum. Ayrıca devreyi sabitlemek için kendiniz çeşitli yapıştırıcı veya sabitlemeye yardımcı malzemeler kullanabilirsiniz.

DİKKAT: Kapağı delmek için yüksek devirli ve yüksek torka sahip matkaplar kullanmayın. Eğer kullanmak zorundaysanız kapağın her iki tarafını mengenelerle sıkı bir biçimde sabitleyin. Aksi takdirde kendinizi ciddi biçimde yaralayabilirsiniz.
Ad:  27.jpg
Gösterim: 399
Boyut:  9.2 KB
Potansiyometre panele sabitlendikten sonraki hali
Ad:  28.jpg
Gösterim: 367
Boyut:  5.5 KB
Panelin arkadan görüntüsü
Resimde görüldüğü gibi potansiyometrenin somununu sıkmak yerine delik tam geldiği için potansiyometrenin kendisini kapağa vidalayarak monte ettim. Oldukça sağlam durduğunu söyleyebilirim. Ek olarak potansiyometreyi kolayca çevirebilmek ve güzel bir görüntü sağlaması için aşağıdaki resimde görüldüğü gibi bir düğme takabilirsiniz.
Ad:  29.gif
Gösterim: 362
Boyut:  1.9 KB
Eski bir radyodan sökülmüş düğme
Fan kontrol panelimiz artık hazır; sisteminize takıp, kullanabilirsiniz. Bununla birlikte, 'yaptığım ayarı gözümle göreyim' diyenlerdenseniz yazımızı okumaya devam edin Msn Happy.
Panele L.E.D eklenmesi
Ad:  30.jpg
Gösterim: 359
Boyut:  4.0 KB
Panelimize ekleyeceğimiz ufak bir devre ile yaptığınız ayarı gözünüzle takip etmeniz de mümkün. Açıkçası pek gerekli olduğunu düşünmüyorum, ayrıca çok iyi sonuç verdiği de söylenemez. Fakat, 'yapmışken tam yapayım' diyorsanız aşağıdaki malzemeleri hemen temin edin.
- 560 ohm direnç
- Bir LED lamba
- Ufak boyutlarda delikli kart
Led (L.E.D - Lightning Emitter Diot), adının uzun halinden de anlayabileceğiniz gibi bir tür diyot ve bunun doğal sonucu olarak çalışırken diyot karakteristiği gösterir. Fakat, iletime geçtiğinde ışık yayan, bunu yaparken de oldukça düşük akım harcayan (20 mA civarı); bu sebeple elektronikte basit düzeyde, çeşitli ışık efektleri elde etmek için kullanılan oldukça popüler bir malzeme. Yapıldığı elementlere göre ışık şiddeti ve yaydığı ışığın rengi (daha doğrusu frekansı ve bandı) değişiyor.
Yaptığım denemelerde ufak boyutlu ledlerin bu devre için uygun olduğunu gördüm. Parlak ledler bilgisayarınızın başında kaldığınız süre içerisinde dikkatinizi dağıtabileceği gibi sinirlerinizi de bozabilir. Boyut olarak ufak olması potansiyometreyi çevirdiğinizde değişen voltaja göre parlaklığı daha iyi algılamanıza yardımcı olur. Şekil itibariyle istediğiniz bir tür kullanabilirsiniz: yuvarlak, oval, çizgi, dörtgen vs' Montaj açısından yuvarlak olanlar daha kolay takılıyor. Renk olarak ise mavi renkli ledler son günlerde çok moda Msn Happy. Tüm bunların yanında kullanacağınız ledin seçimi tamamen size kalmış, istediğinizi kullanabilirsiniz.
Devre oldukça basit, öyle ki bir şema dahi eklemeye gerek yok aslında. Yine de hem şemayı hem montaj aşamalarını beraberce inceleyelim.
Ad:  31.jpg
Gösterim: 378
Boyut:  3.9 KB
Ledli devreye ait şema
Ad:  41.jpg
Gösterim: 374
Boyut:  12.7 KB
Led ve direnç
Ad:  40.jpg
Gösterim: 386
Boyut:  4.7 KB
Lede yakından bakış
Öncelikle 560 ohm' luk direncin, yukarıda asıl devreye diyotu eklerken yapmış olduğumuz gibi dik konumda duracak şekilde bacaklarını büküp, deliklerden geçirin ve lehimleyin. Taktığımız bu direnç led lambamızın üzerinden yüksek gerilim yüzünden yüksek akım geçmemesini sağlar.
Ad:  23.jpg
Gösterim: 402
Boyut:  10.1 KB
Ad:  39.jpg
Gösterim: 408
Boyut:  7.9 KB
Direncin hemen yanına ledimizi takacağız. Ledlerin diyot karakteristiğine sahip olduğunu belirmiştik. Yani devreye ters takarsanız üzerinden akım geçmeyeceği için ışıkta vermeyecektir. Bu sebeple ledin bacaklarına dikkat etmelisiniz. Ledin akım giren bacağı yani anot bacağı diğer bacaktan yani katottan daha uzundur. Bu bacak 560 ohm' luk direncin bir bacağı ile birleşecek, bu sebeple diyotu uygun şekilde direncin hemen yanındaki deliklerden geçirerek lehimleyin. Anot bacağı ile direncin bacağını birleştirmeyi unutmayın.

Ledli devremizin çalışabilmesi için asıl devreye bağlamamız gerekiyor. Tabii fan gerilimine göre ledin tepki vermesi için fan kablolarıyla aynı yere lehimleyeceğiz. Bunun için bir çift kablo alın ve bunların birini direncin boşta kalan bacağıyla birleşecek şekilde delikten geçirip, lehimleyin. Diğer kabloyu ise (bu kabloyu yine siyah seçmenizi öneririm) ledimizin boşta kalan bacağı ile birleşecek şekilde hemen yanındaki delikten geçirerek lehimleyin.
Siyah kablonun diğer ucu asıl devremizde diğer siyah kablolar ile birleşecek. 560 ohm' luk dirence bağlanan kablo ise fana giden kablo ile birleşecek. Bu işlemlerin bitmiş halini aşağıdaki resimlerde görebilirsiniz.
Ad:  37.jpg
Gösterim: 377
Boyut:  5.1 KB
Ledli devreden gelen toprak kablosunun
ve fan kablosuna bağlanacak olan + gerilim
kablosunun asıl devreye bağlanışı
Ad:  38.jpg
Gösterim: 369
Boyut:  6.0 KB
Kabloların montajından sonra
lehim yüzeyinin görüntüsü
Bütün bu işlemlerden sonra fan kontrol devremiz son halini almış bulunuyor. Yaptığım devreyi sistemime takarak son görüntüyü de elde ettim.
Ad:  39.jpg
Gösterim: 408
Boyut:  7.9 KB
Ad:  40.jpg
Gösterim: 386
Boyut:  4.7 KB
Panelin bitmiş görüntüsü

Değerlendirme
Ad:  41.jpg
Gösterim: 374
Boyut:  12.7 KB
Donanım izleme ve kontrol devreleri günümüzde tek bir yonga paketi içerisinde üretilmekte ve artık bilgisayar sistemlerinin bir parçası olarak standartlaşmış vaziyette. Bu yongalara bağımlı veya bağımsız çalışan fan bağlantı noktaları bazı kullanıcılara yetersiz geldiği gibi sisteminde bu tür özellikler bulunmayan kullanıcılar için fan kontrolünün yanı sıra ısı ölçümü gibi işlevleri yerine getiren ürünler piyasada bulunabilmekte. Ülkemizde de bu tür ürünler satılıyor. Hatta satın aldığınız bazı fanlarda, kontrol devresi de beraberinde paketin içinden çıkıyor.
Eğer bu türden bir devreyi bilgisayar gibi lojik bir sistem ile kontrol etmek isterseniz dijital potansiyometre veya dijital-analog dönüştürücü ve beraberinde bir kuvvetlendirici, daha iyisi yukarıda da bahsettiğimiz gibi PWM sinyali kullanmanız gerektiğini hatırlatalım.
Yazımızda kendine bağlı fan veya fanları kontrol edebilmemize yarayan basit bir devrenin montaj aşamalarını sizlere aktardık. Böylece bilgisayarınız için gerekli olan hava akışını sağlarken fan gürültüsünden de uzaklaşabilirsiniz.


Berkan Metin & darkhardware teşekur ederiz.
Son düzenleyen perlina; 25 Haziran 2016 12:16 Sebep: Kırık resimler,sayfa düzeni
kompetankedi - avatarı
kompetankedi
VIP Bir Dünyalı
21 Eylül 2006       Mesaj #3
kompetankedi - avatarı
VIP Bir Dünyalı
Cdrom Lensini Temizleme

Resimlerle destekleyeceğim bu bölümde cdromu acmayı ve basit onarımı göstericem.


Ad:  giriş1.jpg
Gösterim: 913
Boyut:  37.2 KB
Yukardaki resimde cdromun görüntüsü

Ad:  giriş2.jpg
Gösterim: 889
Boyut:  34.7 KB
Arka yüzündeki metal kapağı tutan 4 vidayı görüyoruz. Bu vidaları söktüklten sonra cdromun önundeki tuş takımı ve acılır kapagının takılı oldugu plastık bölümü manuel bir şekilde açmamız gerekiyor. Vidaları söktükten sonra ön panelde ince bir delik olduğunu göreceksiniz bu delik cdromun olası bir durumda acılmaması durumunda ince tel marifetiyle içeri bastırılarak manuel açmamızı sağlayan bir işleve sahiptir
Ad:  giriş3.jpg
Gösterim: 909
Boyut:  42.1 KB
Resimdede işaretlenmiş olan bu yere telle açılmış görünntüsünü görmekteyiz. Bu kapağın acılması arka taraftaki 4 vidanın sabitlendiği metal kapağı açmamız bakımından önemlidir. Sürgülü kapak telle bastırıldığında dışarı doğru cıkıcaktır. ve artık elle cekilebilir bir durumdadır . Aynı zamanda bu ön panel plastık tıurnaklarla Saç plakaya tutturulmuşlardır bir sonraki aşamada bu tırnaklara içeri bastırılarak plastik ön panalei dışa doğru cektiğimizde yerinden cıktığını fark edeceksiniz.


Ad:  giriş4.jpg
Gösterim: 910
Boyut:  37.7 KB

Ad:  giriş5.jpg
Gösterim: 904
Boyut:  39.3 KB

Görüldüğü gibi ön plastik paneli tutan tırnaklar ve sac paneli tutan vidalar

Ad:  giriş6.jpg
Gösterim: 890
Boyut:  81.7 KB
Ad:  giriş7.jpg
Gösterim: 880
Boyut:  56.5 KB
Ad:  giriş8.jpg
Gösterim: 891
Boyut:  75.1 KB
Evet artık Saç plakalardan ayrılmış elektronik devre artık gözükmekte tabiki lensimizde. Buraya kadar sökme aşamaları resimlerle desteklenmiştir. Bundan sonra yapılması gereken kirlenmiş lensin cam mercek görüntüsündedir. Çok dikkatli bir sekilde elde eger basınçlı hava makinesi varsa onun marifetiyle yok ise yine dikatli olmak kaydıyla yumuşak pamuklu bir bez nispeten aşırı kuru olmayan lense bastırmadan temizlemek. Dikkat edilecek olursa bu lens aşağıu yukarı oybar bir montaja sahiptir. ufak esnemeler olabilir. Aşırıya kaçmadıkca bir sorun teşkil etmezler.
kompetankedi - avatarı
kompetankedi
VIP Bir Dünyalı
9 Eylül 2008       Mesaj #4
kompetankedi - avatarı
VIP Bir Dünyalı

Kartuş Dolumu nasıl yapılır



Kartuşunuz mu bitti? Yenisinimi alacaksınız?Biraz pahalı mı ama olsun sıfır iyidir mi dersiniz?
İşin acıkcası bu konuyu araştırmak için biraz dolandım Nette bu işi yapan sitelerde. Ve net kararı verme adına dolum setlerinden birini sipariş ettim

Söylenen şu: Dolum yapmak yazıcıyı bozmaz. Yanlış kullanım yada yanlış (fazla dolum) yapmak yazıcıya kısmen sızan mükerebbin lekesi gibi sorunlar verdiği kanaatine vardım.

Şöyleki gözden cıkardığım bir kartusu ispirto, terebettin karsımıyla doldurdum. İnciğini cinciğini çıkarttım. Bu kartusta sadece mavi murekkep kafasıyla kısmen sarı kafasının bir kısmı calısıyor kırmızı tıkalı idi. ' gün oynadım yazıcıda denedim ve hiç bir sorun yasamadım. (sadece mavı bastırmanın dısında ) B u kartuş renkli idi. Diğer siyah kartusu dolum yapan bir firmaya götürüp doldurdum.

Sonuç olarak;
Siyah dolum kartusum silik soluk bastı ancak bastı. Bunun sebebinide bu işin hakkını veren firmada calısan arkadasımla konuşmamızda pigmentlerden kaynaklandığını ucuz su bazlı pigmentlerin böyle silik cıktığını öğrendim. Aldığım setteki siyah tüple aralarında muhazzam fark cıktı. Demek ki birileri doğru söylüyor. Bilinçli davranmak ve kaliteli dolum setlerine itibar etmek gerek. Ucuz diye sağa sola doldurmak iyi değil.

Şimdi yazıcı kafası beraber olan veya tank sistemiyle calısan kartuslar var. Bendeki kafası beraber olan (hp49) kartuşu vardı. Siyah gövdenın ustundeki kısmen camgöbeği mavisi olan kafa kısmını biraz zorlayarak acıyorsunuz. Bu sette Gelen 3 ana renk sarı kırmızı ve mavi birde siyah tüp yanında dolum şırıngaları temizleme sıvısı ( Kartus kafasındakı tıkanıkları almak için) eldiven...

dolum20seti
Dolum dolum yaparken, ilk defa yapılacaksa taşma dökülmelere karsı uygun bir alanda Çalışılmasını tavsiye ederim. Öncelikle kullanılan mürekkepler ele temasta kolay kolay cıkmıyor muhtemelen dökülen yerdede.

Dolum yapılacak kartusun (ki örneğimizdeki hp 49 renkli ) içinde 3 ana rengi barındırır. Bu 3 renk ayrı bölümlerde muhafaza eder. Bu yuzden enjektörle cektiğimiz rengi bu kanallara sıkarken olabildiğince yavaş olmalısınız ve içindeki süngeri gözlemliyebilir taşmayı engelleme imkanınız olur. Aşırı kaçırırsanız diğer renk haznesine sızmadan selpakla hemen silinki renkler karışmasın.

Dolum sonrası 49 kartusunun başlığını yerine tekrar pattex turu yapıştırıcıyla kapatmayı unutmayın.

Dolum sonrası yazıcı kafasında akma damla oluyorsa muhtemelen fazla murekkep yada enjektordeki hava ile birlikte basmış olmalısınız . Kapağı kapatmadan bunları kontrol edin akma varsa enjektor iğnesiyle bir kısım murekkebi akan renk hangisiyle geri cekin.

Bilgi için S-mark Yetkilisi Erol Beye teşekür ederim.
Daha detaylı bilgi için :Kartuş Dolum Malzemeleri , Kartuş Dolum Makinası , Kartuş Mürekkebi , Kartuş dolum ap

Son düzenleyen perlina; 25 Haziran 2016 12:22 Sebep: Sayfa düzeni,kırık link temizliği ve imla düzeni.
kompetankedi - avatarı
kompetankedi
VIP Bir Dünyalı
26 Eylül 2008       Mesaj #5
kompetankedi - avatarı
VIP Bir Dünyalı
Hp Kartuşlarını Resetleme Yöntemi

HP 22 28 57 21 27 56 58 KARTUŞLARIN RESETLEME YÖNTEMİ
DOLUM YAPSANIZ BİLE MAKİNENİZ KARTUŞUN BOŞ OLDUĞU UYARISINI VERECEKTİR. ÇÜNKÜ MAKİNE, KARTUŞU SERİ NUMARASINDAN TANIR VE KAÇ ADET ÇIKTI VEREBİLECEĞİNİ TAHMİN EDER. YETERLİ ÇIKTI SAYISINA ULAŞTIĞINDA O KARTUŞUN BİTMİŞ OLMASI GEREKTİĞİNİ HESAPLAR VE SİZİ UYARIR. KARTUŞU DOLDURUP TAKSANIZ BİLE YAZICI İÇİN O KARTUŞUN BOŞ GÖRÜNMESİNİN SEBEBİ BUDUR.
KARTUŞ BOŞ UYARISINDAN KURTULMANIZ İÇİN RESETLEME YÖNTEMLERİ VARDIR.


microerreset1

HP 22 28 57 KARTUŞLARIN RESETLEME YÖNTEMİ:
KARTUŞUN BAKIR PLAKASINI KENDİNİZE DOĞRU ÇEVİRDİĞİNİZDE ŞEKİLDEKİ GİBİ BİR GÖRÜNTÜYLE KARŞILAŞIRSINIZ.
KÜÇÜK BİR BANT PARÇASI İLE KIRMIZI İLE İŞARETLENMİŞ TEMAS NOKTASINI KAPATIN VE KARTUŞU AÇIK HALDEKİ YAZICIYA TAKIN. KARTUŞ UYARISI VERECEKTİR.
KARTUŞU YAZICIDAN ÇIKARTIN VE YAPIŞTIRDIĞINIZ BANT PARÇASINI MAVİ RENK İLE İŞARETLENMİŞ TEMAS NOKTASINA YAPIŞTIRIN. TEKRAR YAZICIYA TAKIN. YİNE KARTUŞ UYARISI ALACAKSINIZ. KARTUŞU YAZICIDAN ÇIKARTIN VE ÜZERİNDEKİ BANTI ALIP TEKRAR YAZICIYA TAKIN. RESETLEME İŞLEMİ BİTMİŞTİR. ARTIK YAZICINIZ KARTUŞU TAM DOLU OLARAK GÖRECEKTİR.
siyahreset

HP 21 27 56 58 KARTUŞLARIN RESETLEME YÖNTEMİ:
KARTUŞUN BAKIR PLAKASINI KENDİNİZE DOĞRU ÇEVİRDİĞİNİZDE ŞEKİLDEKİ GİBİ BİR GÖRÜNTÜYLE KARŞILAŞIRSINIZ.
KÜÇÜK BİR BANT PARÇASI İLE KIRMIZI İLE İŞARETLENMİŞ TEMAS NOKTASINI KAPATIN VE KARTUŞU AÇIK HALDEKİ YAZICIYA TAKIN. KARTUŞ UYARISI VERECEKTİR.
KARTUŞU YAZICIDAN ÇIKARTIN VE YAPIŞTIRDIĞINIZ BANT PARÇASINI MAVİ RENK İLE İŞARETLENMİŞ TEMAS NOKTASINA YAPIŞTIRIN. TEKRAR YAZICIYA TAKIN. YİNE KARTUŞ UYARISI ALACAKSINIZ. KARTUŞU YAZICIDAN ÇIKARTIN VE ÜZERİNDEKİ BANTI ALIP TEKRAR YAZICIYA TAKIN. RESETLEME İŞLEMİ BİTMİŞTİR. ARTIK YAZICINIZ KARTUŞU TAM DOLU OLARAK GÖRECEKTİR.
Son düzenleyen perlina; 25 Haziran 2016 12:27 Sebep: Kırık linkler,sayfa düzeni
HerHangiBiri - avatarı
HerHangiBiri
Ziyaretçi
21 Kasım 2008       Mesaj #6
HerHangiBiri - avatarı
Ziyaretçi
Eskitme tekniği ile kutu yapımı


Burada Eskitme tekniği ile yapılan bir kutu çalışmasının aşamaları anlatılmaktadır. Kullanılan boyalar, eskiticiler ve vernikler su bazlıdır. Tüm bu malzemeler ahşap boyama kursu veren yerlerden temin edilebilir.


hob0061

Ham durumdaki kutunun üzeri öncelikle sıfır numara zımpara ile pürüzsüz hale getirilir.


hob0061a

Kutunun üzeri istenilen bir zemin rengine boyanır.İki kat boya sürülürse daha iyi sonuç alınır.

hob0061b

Daha sonra kutunun üzerine veya kenarına istenilen desenler çizilir.


hob0061c

Seçilen desen istenirse bir karbon kağıdı ile kutu üzerine geçirilebilir.


hob0061d

Zemin renginin koyuluğuna göre siyah veya beyaz karbon kağıdı kullanılmalıdır. Desen arzu edilen renklerle boyanır.


hob0061e

Desene istenirse yaldız boya uygulanabilir. Parmak yaldız ile kutunun istenen yerleri süslenebilir.


hob0061f

Bir bulaşık süngeri ıslatılıp iyice sıkıldıktan sonra eskitici maddeye batırılarak kutunun üzerine tatbik edilir.


hob0061g

Son aşamada kutunun üzeri isteğe göre mat veya yarı mat vernik ile verniklenir.


hob0061h

Kutunun iç kısımlarıda uygun bir boya ile boyanmalı ve verniklenmelidir.


hob0061i

Sonuç olarak kutu üzerine çizilen desen canlılığını kaybederek eski bir görünüm almış olur
kadriguler - avatarı
kadriguler
Ziyaretçi
23 Aralık 2008       Mesaj #7
kadriguler - avatarı
Ziyaretçi
çok teşekkürler çok yararlı oldu

çok teşekkürler çok yararlı oldu.
Son düzenleyen kadriguler; 23 Aralık 2008 13:27 Sebep: Mesajlar Otomatik Olarak Birleştirildi
salimoca - avatarı
salimoca
Ziyaretçi
25 Ocak 2009       Mesaj #8
salimoca - avatarı
Ziyaretçi
Deyerli ,kompetankedi

(HP 22 28 57 21 27 56 58 KARTUŞLARIN RESETLEME YÖNTEMİ
DOLUM YAPSANIZ BİLE MAKİNENİZ KARTUŞUN BOŞ OLDUĞU UYARISINI VERECEKTİR. ÇÜNKÜ MAKİNE, KARTUŞU SERİ NUMARASINDAN TANIR VE KAÇ ADET ÇIKTI VEREBİLECEĞİNİ TAHMİN EDER. YETERLİ ÇIKTI SAYISINA ULAŞTIĞINDA O KARTUŞUN BİTMİŞ OLMASI GEREKTİĞİNİ HESAPLAR VE SİZİ UYARIR. KARTUŞU DOLDURUP TAKSANIZ BİLE YAZICI İÇİN O KARTUŞUN BOŞ GÖRÜNMESİNİN SEBEBİ BUDUR.
KARTUŞ BOŞ UYARISINDAN KURTULMANIZ İÇİN RESETLEME YÖNTEMLERİ VARDIR. )

birde benim hp psc 1610 AIO nun (338-343) kartuşlarının resetlemesinide göstermeniz mümkünmü. Şimdiden Sonsuz teşekkürler ederim.


kolay - avatarı
kolay
Ziyaretçi
11 Ağustos 2009       Mesaj #9
kolay - avatarı
Ziyaretçi
vermiş olduğunuz bilgilerden dolayı teşekkür ederim.Bilgiler çoğaldıkça yaşam kolaylaşır.Sağ olun
kompetankedi - avatarı
kompetankedi
VIP Bir Dünyalı
7 Mart 2010       Mesaj #10
kompetankedi - avatarı
VIP Bir Dünyalı
Bilişim teknolojisinin dünden buyana vazgeçilmez parçasıdır; Bilgisayarlar..

Peki hiç merak ettiniz mi? Verilerimizi(Datalar, text dosyalarımız, resimlerimiz, programlarımız) nerede ve nasıl depolanıyor? dendiğinde hepimiz hard dik deriz. Ama nasıl çalışırlar bilmeyiz.

Ben size hard diskin nasıl bir donanım parçalarından oluştuğunu göstermek mantığını anlamanız için resimlerle destekliyip bir hard diskin parçalarını göstericem.

HDD donanım özellikleri:
Diskin üst kapağı kaldırıldığında ki görüntüsü fark edildiği gibi bir metal plak seklinde parlak ayna gibi pürüssüz ve üzerinde okuma yazma kafalarının bulunduğu oynar mekanizma
Ad:  IMG0040A.jpg
Gösterim: 417
Boyut:  32.5 KB
Oynar mekanizma yı hareket ettiren kontrol ünitesi ve onu yönlendiren doğal mıknatıs plakların hemen altında görünmekte

Ad:  IMG0036A.jpg
Gösterim: 377
Boyut:  25.9 KB
Verilerin yazıldığı daire plakalar. Resimde 2 tane üstüstte bunların arasında gidip gelen okuma yazma kafaları

Ad:  IMG0038A.jpg
Gösterim: 419
Boyut:  26.6 KB
Ve en hassas parça okuma yazma kafaları bunlar disk plakanın üzerinde ve hiç bir zazman direkt temas etmezler. Yani sürtünme yoktur. Mikro tabir edebileceğim uzaklıkta çalışırlar. Bunlar okuma ve yazma kafaları olarak ayrı prensipte çalışırlar.

Ad:  IMG0039A.jpg
Gösterim: 396
Boyut:  25.2 KB
Evet yukardaki bileşenleri yönlendiren ana kontrol kartı. Voltaj ve rilerin akışını bir nevi işlemci gibi yönlendiren elektronik parça
Ad:  IMG0037A.jpg
Gösterim: 388
Boyut:  31.3 KB

Yukardaki resimlerle desteklenmiş hard diskimiz işte bu donanımlarla 5400 yada 7200 veya uzeri hızla donen bu plakalara verileri okuma yazma kafaları sayesinde biz istediğimizde ulaşmak üzere tıpkı telefon fihristi gibi sector sector kaydeder. İstenilen bir veri öncelikle bu plakadaki fihriste bakar ve sonra verinin bulunduğu sectore okuma yazma kafasını yönlerdirir. Bu işlemler çok hızlı bir şekilde oluşur.

Yapısı bu kadar hasssas bir donanım oluşundan uzere sarsıntılardan sert darbelerle karşılaşması demek okuma yazma kafasının plak seklınde ve dataların kaydedilği plakaya temas etmesi ve sonuç olarak çizmesi demektir. Buda bad sectorler veya kullanılamaz hale gelmesine neden olur.

Bu bilgilerin ışığında bu donanımın sert darbe veyahut sarsıntılı bir ortamda tıpkı cdromlar gibi çalıştırlmaması gerekir. Cdromlardan tek farkı okuma yazma kafası/lens dir lensler lazer ışığı ile çalışır ancak hard disk yuzeye mikron seviyede yakın neredeyse temas edicek gibi olmasından kaynaklanır.
Hızlı Cevap
Mesaj:

Benzer Konular

16 Kasım 2015 / nsha_naz Soru-Cevap
Etiketler: Kendin Yap