Arama

Agamemnon

Güncelleme: 13 Haziran 2016 Gösterim: 21.252 Cevap: 3
The Unique - avatarı
The Unique
Kayıtlı Üye
16 Haziran 2008       Mesaj #1
The Unique - avatarı
Kayıtlı Üye
Agamemnon, Yunan mitolojisinde Miken Kralı, Sparta Kralı Menelaos’un büyük kardeşi, orduları Truva (Troya) savaşına götüren kumandan. Atreus ve Aerope’nin oğludur. Yunan orduları Avlid’de Truva’ya yola çıkmak için toplandıklarında hiç rüzgar olmadığına göre Agamemnon Av Tanrısı Artemis rüzgarları serbest bıraksın diye kızı Iphigenia’yı kurban verdi. İphigenia, kurban olarak kesileceği sırada Artemis, bir dişi geyik göndererek kızın yerine onu kurban ettirtti ve kızı Artemis tapınağına rahibe yaptı. Böylece Artemis rüzgarları serbest bıraktı. Truva savaşında kazanılan zaferden sonra Agamemnon güzel Kasandra’yı da yanına alıp evine döndü. Agememnon’un karısı Klytaimnestra sevgilisi Aigisthos ile birlikte Agememnon’u öldürdüler. Oğlu Orestes sonradan babasının intikamını aldı ve annesi ile sevgilisini öldürdü.

Sponsorlu Bağlantılar
Son düzenleyen Jumong; 13 Haziran 2016 23:53 Sebep: Kırık link
Bir bildiğim varsa hiç bir şey bilmediğimdir. (:
Bia - avatarı
Bia
Ziyaretçi
8 Ağustos 2008       Mesaj #2
Bia - avatarı
Ziyaretçi
Agamemnon

Sponsorlu Bağlantılar
Agamemnon Yunan mythos’unda tektir, eşsiz bir tiptir, yalnız İlyada’da değil, efsaneler boyunca onun simgelediği kavramı onun kadar etkin ve belirgin niteliklerle canlandıran başka bir kişi yoktur. Agamemnon kraldır, krallar kralıdır, her biri bir bölgenin yönetimini elinde tutan birçok derebeylerinin başında, onları ordularıyla birlikte yöneten başkomutandır. Buyruğuna tek bu kurultayda da başlıca kural danışmadır. Yunan mythos’u tanrılar tanrısı Zeus’un üstünde, ondan üstün bir güç bulunduğunu gösterdiği gibi, krallar kralı Agamemnon’un kişiliğinde de krallığın erdemlerini, hem de eksik ve zayıf yönlerini önümüze serer. Bu bakımdan destana olduğu kadar, tragedyaya da esin konusu olmuştur Agamemnon.


İlyada’nın üçüncü bölümünde Helene surların üstüne dizilmiş, savaş alanına bakan Troyalı ihtiyarlara en başta eski eniştesi Agamemnon’u “hem iyi bir kral, hem güçlü bir savaşçı” olarak tanıtır. Agamemnon’un krallık yetkisi Zeus’tan gelmiştir. Homeros onun asasının, kral değneğinin tarihçesini çizerken (İl. II, 100vd.), soyunu Pelops’a kadar götürür, başka bir efsane koluna göre Agamemnın’un ilk atası Tantalos’tu.(Tab. 14 ve 15). İlyada’da Pelops oğullarının kan davasından söz edilmez, krallık normal yoldan Pelops’tan Atreus’a, Atreus’tan Thyestes’e ve ondan Agamemnon’a akarılır; Atreus ile Thyestes arasındaki kardeş düşmanlığı ve onun sonucunda işlenen korkunç suçlar daha çok tragedyaya konu olmuştur (Atreus). Ama destan Agamemnon’u bir krala özgü bütün nitelikleriyle canlandırır. Bu kral portresi üstünde durmaya değer.


İlyada’nın konusu, Agamemnon ile Akhilleus arasındaki kavga Agamemnon yüzünden kopar. Ve bu kavgada krallar kralının tutumu, karakteri ve kişiliği bütün açıklığıyla ortaya serilir. Agamemnon kraldır ve her kral gibi kendi çıkarını, istek ve buyruklarını emrindeki insanlarınkinden üstün görmekte ve bu inanışa göre davranmaktadır. Tutsağı Khryseis’i geri vermek istememesi, vermek zorunda kalınca Akhilleus’unkini almakta hiçbir sakınca görmemesi kavganın asıl nedenidir. Bu olayda karşısına çıkan kim olursa olsun paylar, tersler, hiç sayar (İl. I, 102 vd.)

…Kalktı hırslaGücü yaygın Agamemnon, yiğit Atreus oğlu,kapkara bir öfkeyle doluydu yüreği,yanıyordu iki gözüm yalım yalım… Apollon’un Akha’Lara gönderdiği salgının nedenini bilen Kalkhas bu öfke karşısında çekinir gerçeği söylemeye (İl. I, 78 vd.).
Kızdıracağım biliyorum Akha’ların saydığı adamı,o adamın bütün Argos’lulara her yerde sözü geçer.Kral azgın olur kızınca çok ayak takımından birine,bir zaman öfkesini yenerse de, unutamaz kinini,dışarı vurana dek taşır yüreğince onu.

Ama Agamemnon ne Kalkhas’ı dinler, ne de onun sözlerine uyulmazsını salık veren Akhilleus’u, bildiğini yapar. Bu davranışı tepki uyandırır. Tepkinin, yalnız kavgaya tutuştuğu Akhilleus’tan gelmemesi, ordunun alt tabakasını, simgeleye bir askerin de kralı en ağır sözlerle kınaması dikkat çeker. Halkın yöneticisini eleştirmesi dünya yazınında ilk kez görülmektedir burada. Bu eleştiri Akhilleus’un ağzından şöyle dile gelir.
Ey doymak bilmez adam… Seni gidi edepsiz, çıkarına düşkün yürek… Seni şarap fıçısı, seni it gölü, seni geyik yürekli… Halkını kemiren bir kralsın sen.” (İl. I, 122, vd.).

Ama yiğidin sözlerinde daha da şaşırtıcıdır Thersites’in, halktan bir adamın kralı kınaması (Thersites). Bu eleştiri yalnız kral değil, feodal Akha düzeninin tümünü kapsamaktadır (İl. II, 225 vd.).

Gene mi bir isteğin var, Atreus oğlu?Barakaların tunçla, kadınla dolu.Bir şehri alır almaz biz Akha’laronları sana verdiydik ilk peşin.Bir de altın mı istiyor canın şimdi?Tutup getirelim Troya’lılardan birini,gelsin babası kurtulmalık versin sana,altınla versin sana öyle mi?Taze bir kadın mı istiyorsun yoksa, düşüp kalkmaya,Bütün gözlerden uzakta, kapatmaya kendine?Başbuğusun, yakışık almaz Akha oğullarını yıkıma sürüklemen.Size diyorum Akha oğulları, hey,Akha oğulları denmez size artık,Akha kadınları demeli,sizi aşağılık herifler sizi,Hadi yurda dönelim gemilerimizle,tek başına bırakalım Troya’da onu,otursun onur payının üstüne.Yardım etmeyelim de görsün sonunu,Saygısızlık etti Akhilleus’a, en üstün yiğidimize,aldı onur payını yoksun bıraktı onu.Akhilleus’un içinde büyük bir kin yok gene de,hem gevşek davranmasaydı sana, Atreus oğlu, bu senin son küfrün olurdu ona.

Bu sorunu Akha ordusunun nasıl çözümlediği de ilginçtir. Athena’nın verdiği esinle Odysseus sıraları dolaşıp söyle yatıştırır herkesi (İl. II, 193 vd.):

…bilemezsin Atreus oğlunun niyeti ne?Akha oğullarını yokluyor şimdi o,ama ezecek yakında başlarını…Öfkelenip de Akha’lara yıkım getirmesin sakın,Zeus’un beslediği kralların amansızdır öfkesi… daha güçlüdür onlar senden.Sense savaştan anlamaz korkağın birisin.Ne kurultayda geçer sözün, ne savaşta geçer.Hem biz burada hepimiz kral değiliz ki.Her taraftan bir ses çıkarsa iyi olmaz, bir tek baş olmalı, bir tek kral.Kurnaz Kronis oğlu şu değnekle bütün yetkilerisize krallık etsin diye verdi Agamemnon’a! Agamemnon gene de bir zorba olarak gösterilmez İlyada’da, aslında talihsiz bir adamdır: Akhilleus’u kırdığına bin pişman olur, barışmak için ödün vermeye hazırdır. Yiğidin olumsuz tepkisiyle karşılaştıktan sonra, bir daha aynı uysallığı gösterir ve özür dileyerek barışır (İl.XIX, 85 vd.). her davranışında sanki bir sakarlık vardır Agamemnon’un: Aulis’te avlanırken Artemis’i kızdırması, bu yüzden kızı İphigeneia’yı kurban etmek zorunda kalışı bu kralın hatalarını ne kadar pahalıya ödediğini gösterir (İphigeneia). Karısının ve onun aşığı olan kendi amcaoğlunun elinden öldürülmesi bile aynı yarı komik, yarı trajik kaderin belirtisidir (Klytaimstra, Aigisthos).


İlyada onun kahramanlıklarını ve öldürdüğü Troyalı yiğitlerin adıyla doludur, ama Agamemnon burada da tam başarılı değildir, ne savaşta bir Akhilleus ya da bir Aias olabilir, ne de kurultayda bir Nestor ya da Odysseus gibi üstün bir akıl gösterebilir. Onun kişiliğinde Homeros ve yolunu izleyen bütün ozanlar krallık kurumunun kusur ve eksikliklerini ortaya sermek istemişlerdir sanki.

Azra Erhat - Mitoloji Sözlüğü
KisukE UraharA - avatarı
KisukE UraharA
VIP !..............!
22 Eylül 2008       Mesaj #3
KisukE UraharA - avatarı
VIP !..............!
Agamemnon
MsXLabs.org &Temel Britannica

Agamemnon,Eski Yunan efsanelerinde Yunanistan'ın en güçlü prenslerinden biri olarak anlatılan Agamemnoû, Mıken ve Ar-gos kralıydı. Agamemnon ve kardeşi Menela-os. Sparta kralının kızları Klytaimestra ve He­len ile evliydiler.

Truva kralının oğlu Paris Helen'i kaçırıp lruvava götürünce. Agamemnon Yunanis­tan'ın bütün prenslerini ve soylularını Truva-lılar'dan öç almak için birleşmeye çağırır (bak. TRUVA Savaşi). Prensler çağrıya uvar ve kısa sürede büvük bir ordu ile L000'den çok gemi Aulis limanında toplanır. Agamem­non bu ordu ve donanmanın başkomutanı se­çilir.

Gemiler denize açılmava hazırlanırken, bir gün ava çıkan Agamemnon avcılık tanrıçası Artemis'e (Diana) adanmış olan geyiği yanlış­lıkla öldürür. Çok öfkelenen Artemis denizle­rin rüzgârını keser ve gemiler yelken açamaz. Sonunda Agamemnon tanrıçayla barışmak için kızı İphigenia'yı kurban etmeye karar verir.

Artemis Agamemnon'un geyiği öldürdüğü­ne pişman olduğunu görünce, İphigenia'nın yerine bir hayvan bırakarak kızı alıp gider. İphigenia'yı bir adaya götürerek rahibe yapar ve adaya gelecek ilk yabancıyı kendisi için kurban etmekle görevlendirir. Bir süre sonra İphigenia'nın erkek kardeşi Orestes adaya gelir. İphigenia kurban etmesi gereken kışının kardeşi olduğunu tam zamanında anlar ve kardeşiyle birlikte adadan kaçar.

Bu arada Aulis'deki Yunan gemileri İphi­genia'nın kaybolması üzerine Truva'va doğru yelken acar. Yunanlılar kenti on vıl süreyle kuşatırlar. Agamemnon ile Yunanlı kahra­man Aşıl arasında çıkan anlaşmazlığa karşın sonunda Truva alınır ve Agamemnon Yuna­nistan'a doğru velken açar. Ama karısı Klv-taimestra. iphigenia'nın kaybından ötürü onu bağıslamamıştır. Kocasını öldürmek için Aga­memnon un düşmanı Aigisthos ile birlikte bir plan yapar.

Kaynak: MsXLabs.org &Temel Britannica
Son düzenleyen Jumong; 13 Haziran 2016 23:54 Sebep: Kırık link
Gerçekçi ol imkansızı iste...
Jumong - avatarı
Jumong
VIP VIP Üye
13 Haziran 2016       Mesaj #4
Jumong - avatarı
VIP VIP Üye
Ad:  The_Sacrifice_of_Iphigenia_ver2_by_Giovanni_Battista_Tiepolo.jpg
Gösterim: 1454
Boyut:  84.1 KB
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
🌘 🚀