Arama

Otomobil Bakımının Püf Noktaları

Güncelleme: 1 Kasım 2017 Gösterim: 13.471 Cevap: 3
NervouS - avatarı
NervouS
Ziyaretçi
7 Şubat 2009       Mesaj #1
NervouS - avatarı
Ziyaretçi

Günlük Bakım


-Fren, dönüş ve dörtlü acil sinyal lambalarınızın çalıştığından emin olunuz. Lambaları her zaman temiz tutunuz.
Sponsorlu Bağlantılar

Aylık Bakım


- Motor yağ seviyesini kontrol ediniz.
- Soğutma sisteminden sızıntı olup olmadığını gözle muayene ediniz. Radyatör antifriz/soğutucu seviyesini kontrol ediniz. Yeni otomobillerde seviye işaretli şeffaf depolar bulunmaktadır. 50/50 kalıcı antifriz ve su karışımı ile doldurunuz. Dikkat: Motor sıcakken basınç kapağını açmayınız.

- Cam silecek suyu deposunu dolu tutunuz. Doldurma işleminden sonra, silici lastiklerini, üzerine bir miktar çözücü döktüğünüz bir bezle siliniz.
- Kayışları ayda bir kontrol ediniz. Aşınmış, yüzeyi camlaşmış veya kavrulmuş kayışları değiştiriniz veya iyi durumda iseler gerginliklerini kontrol ediniz. Kayış gerginliği, kasnaklar arasından baş parmağınızla bastırdığınızda 10-15 mm esneyecek düzeyde olmalıdır. Esnemiş, şişmiş veya çürümüş hortumları değiştiriniz. Kelepçeleri sıkınız.

- Fren hidroliğini ve varsa kavrama hidroliğini kontrol ediniz. Kapağı açmadan önce fren merkez silindirini temizleyiniz. Hidrolik eklemeniz gerekiyorsa, onaylanmış tipte hidrolik ekleyiniz ve muhtemel sızıntı yerlerini kontrol ediniz.
-Güç direksiyonu yağını ayda bir kez kontrol ediniz. Seviyesi düşük ise yağından ekleyiniz.
-Motor çalışır ve sıcak durumda, park freni çekili iken transmisyon yağı seviyesini kontrol ediniz. Gerekli ise ekleyiniz. Gereğinden fazla yağ doldurmayınız.

-Lastik basınçlarını kontrol ediniz ve önerilen basınçta tutunuz. Lastik yüzey ve dişlerindeki kesikleri, diğer hasarları ve düzenli düzensiz aşıntıları inceleyiniz. Düzensiz aşıntı, tekerlek açı ayarlarının veya balansının bozuk olduğunu gösterir.
-Motor ve transmisyon yağlarını ve yağ sızıntları olup olmadığını kontrol ediniz. Yağ çubuğunu çıkarıp silerek tekrar yerine takınız ve tekrar çıkararak yağ seviyesini kontrol ediniz. Gerekli ise ekleyiniz. Gereğinden fazla yağ doldurmayınız.

-Bir iki ayda bir hava filtresini kontrol ediniz. Kirili ise değiştiriniz.
-Akünüzü soğuk havalarda ayda bir, sıcak havalarda haftada bir ve uzun yolculuklarda her gün kontrol ediniz. Kabloların sıkı ve oksitlenmemiş olduğundan emin olunuz. Eğer kapaklı tipte ise, sıvı seviyesini kontrol ediniz. Eksilmiş ise saf su ekleyiniz. Dikkat: akünün yakınında sigara içmeyiniz, kibrit veya çakmak yakmayınız.

6 Aylık veya 10 000 km’lik Bakım


-Motor yağını ve uygulanabilirse yağ filtresini değiştiriniz.
- Mekanik vites kutusu yağ seviyesini kontrol ediniz. Eksilmiş ise tamamlayınız.
- Diferansiyel yağ seviyesini kontrol ediniz. Eksilmiş ise tamamlayınız.
- Fren balatalarının aşıntı kontrolünü yapınız.

12 Aylık veya 20 000 km’lik Bakım


-Motoru ayarlayınız, bujileri değiştiriniz (Platin bujiler imalatçının önerisi doğrultusunda değiştirilmelidir).
-Kavrama pedalı boşluk ayarını yapınız (mekanik transmisyonlularda).
-Tekerlek balansı yaptırınız.
-Ön düzen ayarı yaptırınız.

-Amortisörlerde yağ sızıntısı olup olmadığına bakınız. Amortisörün çalışıp çalışmadığını test etmek için, aracı yukarı aşağı sallayınız. Sallamayı bıraktığınızda araç hemen sallanmayı bırakmalıdır. Aşınmış veya sızdıran amortisörler daima çift olarak değiştirilmelidir.

24 Aylık veya 40 000 km’lik Bakım


-Soğutma sisteminizi boşaltıp yıkadıktan sonra önerilen antifriz ve su karışımı ile doldurunuz.
-Fren hidroliğini değiştiriniz
-Hava filtresini değiştiriniz.
-Cam sileceklerini değiştiriniz. Aşınmış veya sertleşmiş lastiklerde sıvama veya gevşeklik görülür.
-Otomatik transmisyon sıvısını boşaltarak yenileyiniz, filtresini temizleyiniz veya değiştiriniz, bantları ayarlayınız (uygulanabiliyorsa).
-Aracın altından, delik kırık veya gevşek egzoz borusu, susturucu ve bağlantıları olup olmadığını kontrol ediniz. Hasarlı parçaları değiştiriniz.

NOT: Modern taşıt motorlarının çoğunda lastik kam mili kayışı (trigger kayışı) kullanılmaktadır. Bu kayışın imalatçının önerileri doğrultusunda değiştirilmesi önemlidir. Aksi halde kayış kopabilir ve motor hasarına yol açabilir. Önerilen değiştirme periyodları 40 000 km...100 000 km veya 4...5 yıl arasındadır.

Alıntıdır...

Son düzenleyen Jumong; 18 Haziran 2016 10:18 Sebep: Sayfa düzeni.
CrasHofCinneT - avatarı
CrasHofCinneT
VIP Pragmatist Çılgın Zat...
18 Ocak 2012       Mesaj #2
CrasHofCinneT - avatarı
VIP Pragmatist Çılgın Zat...

Sihirli Mendiller ile araç camlarınızı büyüleyin!


Technolog Sihirli Mendiller, Nano teknoloji ile geliştirilmiş ağırlıklı olarak oto bakım ve koruma ürünlerinden oluşan ıslak mendil formatında ürünlerdir. Ürünlerin tekli mendil şeklinde üretilmiş olması, her kesimden kullanıcıya uygun fiyat anlayışı ile her şeyden önemlisi insanlara ihtiyacı kadar ve ihtiyaçlarına göre seçerek ürün alma olanağı vermektedir.
Sponsorlu Bağlantılar
Son düzenleyen Jumong; 18 Haziran 2016 09:59 Sebep: Pasif link kaldırıldı.
Ölmediğine sevindim, hala acı çekebiliyorsun...
Jumong - avatarı
Jumong
VIP VIP Üye
18 Haziran 2016       Mesaj #3
Jumong - avatarı
VIP VIP Üye

KIŞLIK BAKIM



V Kayışına dikkat
Yaz aylarında genişleyen V kayışı,özelliğini kaybeder. Kayışı germeniz mümkünse gererek kullanın, aksi takdirde kayışı değiştirmek gerekir. Çünkü gevşek kayış şarjı etkiler, vantilatörün devir daimini yavaşlatır. Dolayısıyla otomobilin sağlıklı çalışmasını etkiler.

Antifrizi mutlaka ölçtürün
Radyatör sistemindeki suyun donmaması için antifiriz kullanılmalıdır. Soğutma sistemini korozyona karşı korumak için yaz-kış kullanılması gereken antifriz, kışın soğutma sisteminin donmasını önler.

Hava filtresine bakın
Kış mevsimi önceden hava filtresini kontrol etmek,temizlemek veya kullanılmayacak durumdaysa değiştirmek gerekir.

Fıskıyeleri ayarlayın
Camı temizlemeye yarayan fıskiyeler sudaki kireç nedeniyle zamanla tıkanabilir. Fıskıyelerin uçlarını bir iğne yardımı ile açabilirsiniz.

Silecekleri kontrol edin
Ön cam sileceklerinin kış ayarlarının zorlu koşullarında iyi performans göstermesi için aşınmışsa değiştirilmesi gerekir. Yazın bunaltıcı sıcaklarında silecekler çabuk aşınmış olabilir.. Silecekleriniz aşınmışsa,kendinizden kolayca değiştirebilirsiniz. Böylece yağmurlu ve karlı havalarda görüşünüz önemli ölçüde artar.

Lastiklerin dış deliklerini kontrol edin
Otomobilin yola tutunmasını sağlayan lastiklerin ideal diş derinliğinin 3 mm olması gerekir. Eğer kışın karlı yollarda kaymak istemiyorsanız, mutlaka lastiklerinizi kontrol ettirin.

Elektrik sistemini gözden geçirin
Kışın havadaki nem ortamının artmasıyla, buji kabloları ve distribütör kapağındaki çatlaktan nem girip otomobil çalışmayabilir. Onun için elektrik sistemini kontrol edin.

Periyodik bakıma rağmen yağa sık sık bakın
Periyodik bakımların dışında kışa girmeden önce motor yağının mutlaka kontrol edilmesi gerekir. Uzun süre kullanılan yağ,motoru koruma özelliğini kaybeder.

Silecek suyunu ihmal etmeyin
Alkol içermeyen uygun bir cam silecek sıvısı,cam yıkama sistemini sıfır dereceye kadar,donmaktan koruyabilir. Buzlu havalarda camınızı temizlemek istiyorsanız dikkat.

Kışın rezistansa ihtiyacınız daha fazla
Arka camdaki buharlaşmayı önleyen rezistansın kontrol edilmesi, eğer herhangi bir problem varsa onarılması veya değiştirilmesi gerekir.

Üşümemek için kalorifere baktırın
Kış mevsimi öncesinde kalorifer ve klima bakımının mutlaka yapılması gerekir. Klimalı otomobillerde polen filtresi değiştirilir. Kalorifer hortumları kontrol edilir. Birkaç küçük bakımla güvenli ve keyifli yolculuk yapmak
mümkün.

YAZLIK BAKIM



Motor yağı
Otomobilin motor yağ seviyesi ve yağın durumu mutlaka kontrol edilmeli. Yağ çubuğundaki yağ seviyesi, minimum ile maksimum çizgisi arasında bulunmalı. Eğer seviye minimum çizgisinin altındaysa, motorun üstündeki yağ kapağından, gerekli miktarda motor yağı ilave edilmeli.

Lastikler
Uzun yolda otomobil yüksek hızlara çıkacağı ve daha yüklü olacağı için lastik basınçlarının fabrikanın önerdiği düzeye çıkarılması gerekir. Birçok otomobilin sürücü kapısında ya da bagajda lastiklere hangi yükte ne kadar hava basılacağı belirtilmiştir. Eğer aracınızda bu bilgiye ulaşamıyorsanız, normal basınçtan 2-4 psi fazla basınç uygulayın.

Fren sistemi
Fren hidroliğinin seviyesi de minimum ile maksimum arasında olmalı. Eğer seviye minimumu gösteriyorsa, aynı marka hidrolik sıvısıyla takviye yapılmalı. Ayrıca balataların da kontrol edilmesinde fayda var. Çünkü tatil yolculuklarında otomobiller normaldan daha yüklü olduğu için, frenlere daha çok yük biner. Kampanalı sistemlerde arka balataların durumunu anlamak için otomobilin el frenini çekip yokuş aşağı bırakabilirsiniz. Eğer otomobil hareket ederse balataların değiştirilmesi uygun olur.

Hava filtresi
Hava filtreleri tozlu yollarda daha çabuk kirlenir. Yola çıkmadan önce, hava filtrelerinin kontrol edilip kirliyse mutlaka değiştirilmesi gerekir. Kirli hava filtresi motor performansını düşürmekle kalmaz, aynı zamanda yakıt tüketimini yüzde 15 oranında artırır.

Kayışlar
Alternatörü, motordan aldığı tahrikle çalıştıran V kayışının gerginliği kontrol edilmelidir. Kayışın orta kısmına parmakla sıkıca bastırıldığıda V kayışı 1.5 santimden fazla ensiyorsa değiştirilmesi gerekir.

Aracınız tatile hazır, ya siz?
UZUN tatil yolculuklarında otomobil kullanmak daha fazla dikkat ister. Yolculuk öncesi yediklerinizin yağlı ve ağır olmamasına dikkat edin. Çay ve kahve içerdiği uyarıcı maddeler nedeniyle tavsiye edilir. Bolca sıvı gıdalar almak yararlı olur. Otomobile bindiğinizde, önce doğru oturma ve sürüş pozisyonunu bulun, aksi taktirde sırt ve boyun ağrısı çekmeniz kaçılınmazdır. Bagajı yüklerken ağır yükleri arka koltuğa yakın, hafif yükleri de tampona yakın koyun. Böylece ağırlık merkezi otomobilin ortasına yaklaşır. Konvoydayken sollama yapmak için acele etmeyin. Araç yüklü olduğu için sollama mesafesi uzayacaktır. En azından iki saatte bir mola verin. Her molada tuvalete gidin ve kan dolaşımını düzenleyecek egzersizler yapın. Özellikle kol ve bacak kaslarınızı çalıştıracak eklemlerinizi açacak hareketler yapın.

Klima bakımı
Kış mevsimi boyunca unutulan klima, yaz geldiğinde sürücülerin otomobilde en çok ihtiyaç duyduğu donanımların başında geliyor. Ancak kış boyunca ihmal edilmiş, bakımı yapılmamış klima sistemi, sürekli kullanılmaya başladığında sorun çıkartabilir.

Klima sisteminin sağlıklı çalışabilmesi için yılda üç kez kontrol edilmesi öneriliyor. Klima radyatörünün taş, çarpma gibi darbelerden etkiIenip içindeki gazın boşalması sıkça karşılaşılan arızalar olarak dikkat çekiyor. Uzun süre gazsız kalan ya da eksik gazla çalışan klima görevini yeterince yapmadığı gibi, hasarın daha da büyümesine ve onarım maliyetlerinin yükselmesine yol açıyor. Kış aylarında uzun süre çalıştırılmayan klima sisteminde gaz oturması ya da gaz sızması da sık karşılaşılan sorunlar arasında gösteriliyor. Hiç çalışmayan klimaIarda sorun büyük ölçüde elektrik arızasından kaynaklanırken, çalıştığı halde yeterince soğutamayan klimalarda bunun nedeni çoğunlukla evaparatörde toz birikmesinden kaynaklanıyor.Ülkemiz yol koşulları genelde tozlu olduğundan, varsa polen filtresinin zamanında değişitirilmemesi, klima sisteminin içindeki soğutmanın gerçekleştiği evaparatörde toz birikmesine neden oluyor. Soğuyan hava, biriken tozun tıkadığı klima borularından rahat geçemediğinden, yeterince soğuma gerçekleşmiyor.

Klima sisteminde soğutmamın oluştuğu nemli bir bölge olan evaparatöre toz zerreciklerinin sızması, zamanla bakterilerin oluşmasına da neden oluyor. Biriken bakteriler, bünyesi alerjiye karşı hassas olan sürücüleri rahatsız ediyor. Evaparatörde biriken bakterileri yok etmek üzere, bu iş için geliştirilmiş antibakteriyel sprey kullanılması öneriliyor. Klima dezenfektasyon spreyi; çimIenme, bakteri, mantar ve küfü önlediği gibi mikro organizmaların yol açabileceği sorunları da çözüyor. Klimalarda RI2 ve R 134a olmak üzere iki tip gaz kullanılıyor. Ozon tabakasına zarar veren R 12 gazının 1995 yılından bu yana Avrupa'da satılan otomobillerde kullanılması yasaklanmış durumda.Bunun yerine, ozon tabakasına zararsız R 134a klima gazı kulIanılıyor. Eski model otomobil klimalarında, kompresörde büyük arızaya yol açtığından yeni tip gazın kullanılması mümkün değil. Ozon tabakasına zarar vermeyen gazın kullanılabilmesi için, klima kompresörünün değiştirilmesi gerekiyor. Ancak yüksek maliyeti yüzünden bu işlem fazla tercih edilmiyor. Otomobilde hangi tip klima gazının kullanılacağıysa, klima kompresörünün üzerinde belirtiliyor.Klima kompresöründe kullanılan yağın da klima gazının niteliğine uygun olması gerekiyor. Yanlış yağ seçimi de kompresörde arızalara neden olabiliyor.

Yıkama
Araç temizliği denilince aklımıza ilk gelen olay aracın yıkanmasıdır.Tepeden tırnağa yıkanan bir araç temizliğin en büyük parçasıdır evet ama acaba aracımızı düzgün yıkıyormuyuz?

Öncelikle araç yıkanması için geçerli bazı maddeleri size bir kez daha hatırlatarak konumuza başlayalım;
- Aracınızı güneş ışığında yıkamayınız,
- Aracınızı yıkamak için sabah erken saatleri yada öğleden sonra serin olmasını bekleyin,
- Aracınızı yıkarken sabun olarak bulaşık deterjanı kullanmaktan sakının,
- Aracınızı ılık su ile yıkayın,
- Aracınızı yıkarken yumuşak bir bez kullanın,
- Aracı sık sık suyla ıslatın,
- Aracın tamamını bir seferde yıkamaktan, fırçalamaktan sakının. Aracın üstü, önü, arkası ve yanları olarak ayırdığınız bölgeleri sırasıyla yıkayın,
- Aracınızın cilasını ihmal etmeyin, Oto Şampuan ve bakım ürünlerinin sıkça kullanıldığı Amerika’da araç sahiplerinin yaklaşık %3 ‘ü araçlarını yıkarken kullandıkları sert kimyasal maddeler sahip bulaşık deterjanı gibi otomotiv yıkamak için geliştirilmemiş sabunlarla araçlarına zarar vermekte.

Araçların yılda 2 sefer cilalanması aracın dış yüzey koruması için tavsiye edilirken sürücülerin % 48 ‘i bu tavsiyeye uymamakta.

Gelelim aracımızı nasıl yıkayacağımıza
öncelikli olarak aracı yıkamadan evvel tekerlek ve jantları yıkamaya, çamurlarını akıtmaya dikkat etmeliyiz. Bu şekilde aracımızın gövdesini ve boyasını tekerlek ve jantlardan çıkabilecek çamur gibi zarara sebebyet verebilecek maddelerden sakınmış oluruz. Beyaz şerite veya üzerinde beyaz yazıya sahip olmayan lastiklerimizi sert bir fırça ile temizleyebiliriz. Jantımızın tipine göre yumuşak veya sert bir fırçayla jantlarımızı temizledikten sonra gövdeyi yıkamaya başlayabiliriz.

Aracınız için oto şampuanı kullanabileceğiniz gibi boyayı koruyan özel katkılardanda kullanabilirsiniz. Aracın tepesinden yıkamaya başladığınızda size tavsiye edilen yıkama biçimi yıkadığınız alanın işini bir seferde bitirmek, yani hem sabunlamayı hem durulamayı peş peşe yapmak. Tepeyi yıkadıktan sonra aracın yıkayacağınız bölümleri ön, yanlar ve arka olmalı, en az ayda 1 sefer kapı içlerini temizlemelisiniz. Durulama esnasında suyu yukarıdan aracın tüm yüzeyine dağılacak şekilde durulanacak alana tatbik etmelisiniz.

Aracınızı duruladıktan ve yumuşak bir bezle kuruladıktan sonra dilerseniz aracınıza cila yapabilirsiniz. Cila için dikkat etmeniz gereken en büyük husus aracın yüzeyindeki yabancı maddelerden aracınızı kurtarmanız. Bunun için gelişmiş bir araç temizlik ürünü kullanabilirsiniz. Cilayı nasıl kullanmanız gerektiği cilanın üzerindeki kutuda açıklanmıştır, bu uyarıları dikkate alarak aracınızın cilasını yapabilirsiniz. Cila yaparken dikkat edeceğiniz hususlardan en önemlileri güneş ışınlarından aracınızı sakınmanız ve aracınızın temiz olduğundan emin olmanızdır.

Uzun yol bakımı
Bu unsurların başında lastikleriniz kontrol etmeniz geliyor. Uzun yola çıkacağınız için yedek lastiğinizide kontrol etmeniz yolda karşılaşabileceğiniz aksiliklere karşı hazır olmanızda etkili olur. Lastik kontrolünde dikkat edecekleriniz lastiğinizin havası ve diş derinlikleridir. Aracınızı yetkili servisine götürerek Rot-Balans ayarlarını, frenlerini, motor yağını, elektrik aksamını ve radyatörde bulunan antifiriz miktarını kontrol ettirin. Aracın silecek lastikleri kontrolü ile silecek suyunun tamamlanması alacağınız önlemlerden bir diğeri.

Otomobil Bakımı



Otomobillerin bakımı ve genel kontrolleri ile ilgili bilinmesi gereken konular
Otomobiller diğer tüm mekanik sistemler gibi belli periyodlarda bakıma ihtiyaç duyarlar. Otomobillerin bakımı konusunda, ne kadar km. yol yapıldığı kadar zamana bağlı faktörler, kullanım biçimi ve çevresel etkiler de önemlidir. Otomobil bir yıl süresince hiç hareket etmese bile bazı bileşenlerin zamana bağlı fiziksel-kimyasal değişimleri ve gerekli özellikleri yitirmeleri nedeniyle değiştirilmeleri gerektirir.
Ad:  oto_bakimi.jpg
Gösterim: 674
Boyut:  28.5 KB
Aracın motor yağı, fren hidroliği, benzin filtresi, triger seti gibi yapılan km. dışında zamana da bağlı olarak eskiyen ve özelliğini yitiren malzemeler periyodik bakım kapsamında otomobil servislerinde kontrol edilerek gerekli değişim ve bakımlar uygulanır. Otomobili oluşturan parçalarda gerçekleşen yıpranma yol koşulları ve dış ortam özellikleri nedeniyle değişiklik gösterir. Aşırı tozlu ortamlarda hava filtrelerinin çabuk eskimesi, sürekli çukurlar ve tümsekler bulunan yollarda yapılan sürüşler sonrasında Z-rot, amortisörler gibi otomobilin denge ve süspansiyon parçalarında deformasyonların oluşması bu konuda örnek olarak gösterilebilir. Periyodik bakımların dışında mevsimsel değişimlerin otomobil üzerinde yarattığı etkiler nedeniyle yaz ve kış dönemlerinde bazı ek bakım ve kontrollerin yapılması güvenlik ve konfor yönünden önemlidir. Ayrıca otomobil bakım ve kontrollerinin doğru ve zamanında yapılması araç performansını ve yakıt tüketimini doğrudan etkiler.

Otomobillerin bakımı, genel kontrolleri, mevsim şartlarına göre otomobil yaz bakımı ve otomobil kış bakımı konularında otomobil donanım ve parçalarında yapılması gereken işlemler ile ilgili bilgiler aşağıda belirtilmiştir.

Klima (Air Conditioning): Yaz aylarında kış aylarına göre çok daha fazla ihtiyaç duyulacağından klima kontrolü ve klima polen filtresinin gerekiyorsa değişimi yapılmalıdır.

Motor Soğutma Sistemi: Soğutma sistemi otomobillerin çalışmasında son derece önemlidir. Yüksek sıcaklıklarda çalışan motorun satabil olabilmesi sistemin yeterli soğutulabilmesi ile mümkündür. Radyatör, fan, sensörler ve iletim hortumları gibi parçalardan oluşan soğutma sisteminin sağlıklı çalışmaması yaz mevsiminde motorun hararet yapmasına neden olur. Soğutma sıvısının seviyesi, durumu ve konsantrasyonunu kontrol edilmelidir, eksilmişse yeterli ilave yapılmalıdır. Aracın hararet yapması veya motor henüz sıcakken, tamamen soğumadan radyatör kapağının açılması son derece tehlikelidir. Soğutma sistemi ile ilgili göstergeler izlenmelidir. Otomobilin hararet yapması durumunda sürücünün yola devam etmesi motor parçaları üzerinde kalıcı hasara neden olabilir. Radyatör sistemindeki suyun donmaması için antifiriz kullanılmalıdır. Soğutma sistemini korozyona karşı korumak için yaz-kış kullanılması gereken antifriz, kışın soğutma sisteminin donmasını önler.

Motor Yağı: Motor yağı otomobilin periyodik bakımlarında değiştirilir. Motor yağının özelliğini yitirmesi hem zamana hem de yapılan km. bağlıdır. Bu nedenle araç modeline göre belli bir km. sınırı (örneğin 15.000 km.) veya değişim periyodu (örneğin bir yıl) tamamlandığında aracın motor yağı değiştirilme zamanı gelmiştir. Bunların yanında mekanik sistemde oluşabilecek arızalar nedeniyle motor yağı eksilebilir. Motor yağının seviyesi sınır değerin altına indiğinde aracın çalışmaya devam etmesi, motor ve ilgili parçalar üzerinde kalıcı hasar yaratabilir.

Motor Performansı: Hava ve yakıt filtrelerinin yıpranmış, tıkalı ve özelliklerini yitirmiş olmaları motor performansına ve yakıt sarfiyatına doğrudan etki eder. Hava filtresinin tıkanması hava/yakıt karışım oranında yakıtın artmasına neden olur. Otomobilinizin periyodik bakımı sırasında hava filtresi değiştirilir, buna karşın aracınızın tozlu koşullara uzun süre maruz kalması hava filtresinin daha sık değiştirilmesini gerektirir. Motor çalışması ile ilgili rölanti düzensizliği, ani güç değişimleri, sarsıntılı çalışma gibi sorunlar otomobil servislerinde uzman teknik personel tarafından incelenmelidir. Kış aylarında özellikle dizel motorların henüz yeteri çalışma sıcaklığına kavuşmadan aniden yüksek devirlerde çalıştırılmaması gerekir.

Cam Silecekleri ve Silecek Suyu: Zorlu kış şartlarında veya yazın sıcak ortamında sertleşen ve yıpranan sileceklerin performansı düşer, daha sesli çalışır ve sürücüye rahatsızlık vererek dikkatini dağıtabilir. Otomobilin camı üzerinde yeterli temizliği sağlayamaz. Eskiyen cam sileceklerinin değiştirilmesi sürüş konforunu ve güvenliğini arttırır. Hava ve yol şartlarına göre cam suyuna ihtiyaç duyabiliriz bu nedenle sık olarak silecek suyu haznesinin doluluğu kontrol edilmelidir. Silecek fıskiyelerinin tıkalı olması, hortumlarda veya bağlantılarında olabilecek sorunlar sistemin sağlıklı çalışmamasına neden olur.

Otomobil Lastikleri: Lastikler yapılan yol, yol şartları, araç kullanım alışkanlığı ve zamana bağlı olarak yıpranırlar. Eskiyen lastikler değiştirilmelidir. Yedek lastiğin kontrol edilmesi, iyi ve hazır durumda olması sağlanmalıdır. Otomobilin yola tutunmasını sağlayan lastiklerin ideal diş derinliğinin 3 mm olması gerekir. Lastik değişim tarihi yakınsa, değişimin seyahat öncesinde yapılmasında fayda vardır. Her lastik değişiminde balans ayarlarının kontrol edilmesi gerekir.

Otomobil Lastik Basınçları: Lastik basınçları ayda bir kontrol edilmeli ve lastik ebadına göre doğru basınç uygulanmalıdır. 8.000-10.000 km’ de bir ön lastikler arkaya, arkadakiler öne takılarak lastiklerin yıpranması dengelenebilir.

Yaz Lastiği – Kış Lastiği: Aracın yol üzerinde hareket eden parçası olarak lastikler mevsim şartlarına göre seçilmeli ve kullanılmalıdırlar. Otomobil lastikleri yaz ve kış lastikleri olarak farklı üretilirler. Kış lastiklerinin -40 dereceye varan soğukta işe yaramasını sağlayan sertleşmesini önleyen özel bileşimleridir. Yaz lastikleri sıcak hava şartlarına göre daha sert hamurlu bir yapıdayken, kış lastikleri hem daha yumuşak bir hamura, hem de karlı ve buzlu yollarda tutunmayı artırıcı kılcal desenlere sahiptir. Bu nedenle yaz lastikleri gece-gündüz hava sıcaklığı ortalaması +7 derece üzerindeki sıcaklıklarda tercih edilmeli, kış lastikleri ise gece-gündüz hava sıcaklığı ortalaması +7 derece altında kullanılmalıdır.

Kriko: Krikonuzun çalışır durumda olduğundan emin olun.
Fren Sistemi: Frenler ile ilgili fren hidroliği ve fren diskleri periyodik bakım sırasında kontrol edilir. Bunun yanında frenlem e ile ilgili sorunlar mekanik olabildiği gibi ABS, ESP gibi sistemlerde oluşabilecek arızalardan dolayı elektromekanik de olabilir. Yüksek basınç ve güç altında çalışan fren sisteminde görülen olumsuzluklar uzman servislerde kontrol edilmelidir.

Akü: Akü ile ilgili kontroller periyodik araç kontrolünde yapılır. Buna karşın akü bağlantılarının zaman zaman kontrol edilmesinde fayda vardır. Motor ilk çalışmada akünün zayıf olmaması çok önemlidir.
Farlar ve Sinyaller: Günümüzde otomobil farlarında ve sinyallerde LED, Xenon, Bi-Xenon ve klasik far ampulleri gibi farklı aydınlatma teknolojileri kullanılmaktadır. Far ayarı doğru yapılmalıdır. Aracın yüklü veya yüksüz olmasına göre farlar tekrar ayarlanmalıdır. Farlar diğer sürücüleri rahatsız etmeyecek biçimde olmalı, sisli havalar dışında kesinlikle sis farları kullanılmamalıdır.

Süspansiyon: Otomobilin yolda stabil olarak gidebilmesi, yol tutuşu ve dengesi ile ilgili süspansiyon mekanizmasının sağlıklı çalışması gereklidir. Bu mekanizma, kullanım ve yol şartlarının da etkisiyle zamanla aşınabilen ve eskiyen parçalar içerir. Tabla burç lastikleri, z-rot bunlar arasında gösterilebilir.
Acil Durum Ekipmanı: Araçta ilk yardım çantası, kriko ve yedek lastiğin yanında bir bidon su, bir eldiven, reflektif bir yelek ve el feneri bulunmasında da fayda vardır.

Otomobil İç ve Dış Bakımı: Otomobillerin iç bakım ve temizliği hem sağlık hem de aracın iç ortamında bulunan parçaların ömrünün uzaması yönünden önemlidir. Otomobillerin içinde polyester, plastik ve metal malzemelerden üretilmiş parçalar bulunmaktadır. Otomobilin içinde bulunan bu parçaların periyodik olarak bakımı, sağlıklı olacağı gibi otomobilin iç ortamında bulunan parçaların ömrünü uzatacak, temiz bir görünüm sağlayacaktır.
Otomobil dış bakımı konusunda; temizlik, pasta cila, boya koruma gibi işlemler ile otomobil üzerindeki boyanın dış etkenlerden olabildiğince korunması, parlaklığının ve görünümünün uzun süre muhafaza edilebilmesi amaçlanmaktadır. Otomobillerin gerek dış bakımı gerekse iç bakımı uzman kişilerce doğru yöntem ve uygun malzemeler ile gerçekleştirilmelidir. Aksi halde otomobilin yüzeyinde ve parçalarında geri döndürülemez hasarlar meydana gelebilir.

Derlemedir...
Son düzenleyen Jumong; 18 Haziran 2016 23:13
🌘 🚀
Avatarı yok
nötrino
Yasaklı
1 Kasım 2017       Mesaj #4
Avatarı yok
Yasaklı

Tekerlek ve Lastikler!


Tekerlek, aracın yol ile temasını sağlayan bir misyona sahiptir. Aracın yükünü taşır, direksiyon ile verilen yönü izler. Motordan gelen gücü ileri-geri hareket olarak yansıtır. Islak ve kuru zeminli yollarda aracı emniyetli bir şekilde durdurur. Amortisörlere yardımcı olarak sürüş keyfini artırır. Şamriyelli (iç lastiği olan) ve Tubeless (iç lastiği olmayan) olmak üzere 2 çeşittir.

Bakımı ve Basit Arızaları!

  • Isıdan dolayı lastik hava basıncı fazlalaşmış ise lastik havası, olduğu basınçta bırakılmalıdır.
  • Lastiğin üzerinde yer alan rakamlar ebatlarını belirtir.
  • Lastik hava basıncı normalden az olursa, yakıt tüketimi fazla olur. Enerji kaybı da bu bağlamda fazladır.
  • Lastik hava basıncı normal değerden fazla olursa, lastikler orta kısımdan aşınır ve araç yolda titremeler yapar.
  • Ön düzen (rot) ayarı bozuk olan araçta ön lastikler içten ve dıştan aşınır.
  • Lastikler periyodik olarak üretici firmanın belirttiği kilometrelerde değiştirilmelidir.
  • Karlı havalarda çekici lastiklerin ikisine de zincir takılmalıdır.
  • Bijonlar kuru bezle temizlenmelidir.
  • Ön lastiklerden biri tubeless, diğeri şamriyelli ise araç düz yolda bir tarafa çeker.
  • Ön lastiklerden biri yeni, biri eski ise fren yapıldığı zaman araç yine bir tarafa çeker.

Kaynak: Otomobil Bakım Rehberi
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.

Benzer Konular

1 Mayıs 2015 / ev sahibi Cevaplanmış
27 Kasım 2008 / Misafir Sağlıklı Yaşam
4 Nisan 2013 / _EKSELANS_ Astroloji/Fallar
29 Ocak 2013 / KAPTAN Sosyal Ağlar
13 Ocak 2009 / selenmi Soru-Cevap