Cevap Yaz Yazdır
Gösterim: 11.497|Cevap: 1|Güncelleme: 11 Haziran 2016

Arabalar Hakkında Terimler

27 Ekim 2007 20:44   |   Mesaj #1   |   
RuffRyders - avatarı
Üye
4WD : Four wheel drive- Dort cekis sistemi
16V : 16 subapli motor.
1din: 1,12 sae
Sponsorlu Bağlantılar
1kw : 1,34 ece
1kw : 1,35 PSdin
A-sutunu : On kapilarin tasindigi dikey karoser sutunu. Tavana kadar uzanip on cami sinirlar. A-sutunu gibi B ve C sutunlari, station'larda D sutunuda bulunur.
ABC (Active Body Control) : Otomobilin yana yatmasini süspansiyonun içindeki havanin basinci ile oynayarak engelleyen elektronik sistem.
ABS (Anti Blocker System) : Panik fren anında tekerleklerin kilitlenmesini önleyen elektronik sistem. Frenlerin asinmasini azaltir, daha onemlisi fren aninda manevra yapma sansi verir. Her bir tekerdeki sensorler, dovme sayisina bagli olarak bloke riskini belirler. Teker tekrar yol tutus saglayincaya dek fren gucunu azaltir.
Atik Gazlar : Egzosttan cikan cesitli gazlardir. KImyasal aritma icin katalizator kullanilir.
Atik gaz normu : Araclarin cevreye ne kadar gaz verebileceklerini belirler. 1.1.2000'den itibaren Avrupa'da Euro3; 1.1.2005 ve 2006'da ise Euro4 normlari gecerli.
ACC : Adaptive Cruise Control. Trafikteki diger araclarin hizina uyan ve aradaki mesafeleri duzenleyen sistem. Ozellikle yuk tasima araclarinin trafik akisini guvenlik acisindan olumsuz etki etmemesini kolaylastirir. DaimlerChrysler tarafindan gelistirilmis diger sistem de yanal çizgilere göre mesafe duzenler.
ACEA : Avrupali Otomobil Ureticileri Birligi. En buyuk islevi, motor yaglari ile ilgili bir norm belirleyerek benzin istasyonlarinda suruculerin islerini kolaylastirmalari idi.
AQUA PLANNING : Hizli bir sekilde bir su birikintisine girildiginde, araci lastiklerinin su yüzeyinde yüzmesi, yerle temasi kaybetmesi olayidir.
Aktif gergili emniyet kemerleri : Carpisma aninda cok hizli sekilde kemer gerilerek yolcuyu tepki hareketinden korur.
Aktif Guvenlik : Otomobilde güvenligi arttiran elemanlarin tümü. ABS, ESP, lastikler, aracyn aerodinamik yapysy, frenler, yol tutusu gibi...
Aerodinamik : Hava akimi bilimidir. Otomobiller icin cok onemlidir, cunku dusuk ruzgar direnci ile yakit tuketimi de duser.En iyi direnc degeri otomobiller icin cw=0,26 iken arazi araclarinin kotu aerodinamigi ile 0,45'e dek cikabilir.
ASR : Anti-Schlupf-Regelung(Anti patinaj kontrolu) Cekis saglayan tekerlerin bosa donmesini engeller ve surus stabilitesini yukseltir. Iki yolla olur; elektronik olarak motor gucu azaltilir ve/veya donen teker frenlenir. ASR, Mercedes tarafindan kullanilan kisaltmadir. Traction Control, farkli ureticiler tarafindan ffarkli sekilde kullanilir; ETC, TC veya TCS gibi.
ATF : Otomatik sanziman yagi. Hidrolik direksiyonda da kullanilir.
AWD : Dort ceker otomobillerinin kullandigi kisaltmadir.
BAS : Sistem sürücünün fren pedalina sonuna kadar basmasi gerektigi durumlarda aksini tespit ederse frenlemeyi kendisi yapiyor.
Baglanti cerceve : Arazi araclari icin hala kullanilan yuruyen aksam seklidir. uzunlamasina ve capraz kollara direkt baglaniyor. En buyuk avantaji stabilitesi ve degiskenligi. en buyuk dezavantaji ise agirligi.
Bi-Litronic : Xenon farlar icin Bosch'un kisaltmasidir.
Blow-by : Silindirde yanma sirasinda pistonlara giden gazlara verilen addir.
Bos Agirlik : Kullanima hazir bir otomobil, yuzde 90 dolu yakit deposu ve 75kg'lik bir surucunun toplam agirligi.
Boxer Motor : Silindirlerin ayni düzlemde (180 derece) karsilikli olarak konumlandirildigi motor.
CAN : Controller Area Network: Birbirine bagli fonksiyonlar agi.
CBC : Arka akstaki fren sisteminin optimal kullanimini sagliyor.
CDI : Common rail dizel direkt enjeksiyonun Mercedes tarafindan kullanilan kisaltmasidir.
Cet Sayisi : Dizel yakitin yanma istegidir. Bugunku dizel motorlar 50 civarindadir.
Cift Atesleme : Silindir basina iki buji; hava yakit karisiminin daha iyi yanmasini saglar. Ayrica silindirdeki yanma mesafesini azaltarak sikistirmayi arttirir. Alfa romeo( Twin Spark) ve Mercedes bu sistemi kullanir.
CO : Karbonmonoksit'in kimyasal kisaltmasidir. Motorda tam yanma olmamasi durumunda bu zararli gaz olusur.
Common Rail : Dizel motorlarda kullanilan yüksek basincli enjeksiyon sistemi.
Cruise Control : Hiz sabitliyici sistem.
CVT Sanziman : Kademesiz degisken otomatik sanzimandir. Audi'de celik zincirle mukemmel calisir.
CVVT : Volvo’nun Vtec tarzi motoru.
CW : Sürtünme katsayisi.Otomobilin rüzgara karsy direnci.
Datenbus : Tum elektronik bilesenler birbirine baglanir. Dijital komutlar tek bir merkezden verilir. Mercedes CL'de uc adet bulunur. En hizlisi olan isik dalgasi ile 5.65 Megabaud'luk iletim mumkundur.
DI : Dizel ve benzinli motorlarda direkt enjeksiyon. Takit, direct olarak en iyi sekilde yanacagi yanma odasina gonderilir. Dizeldeki problem sert yanma sesi idi, Audi; mukemmel bir hava-yakit karisimi ile bunu azaltmayi basardi.
Diferansiyel : Bir akstaki iki teker arasindaki devir dengesini saglar. Ozellikle virajlarda sol ve sag tekerler farklilik gosterdigi icin gereklidir.
Difrensiyel kilidi : Cekis saglayan tekerlerden birinin bosa donmesini onler ve daha iyi bir yol tutus saglar
DIN : Deutsches Institut für normung
Distronic : Elektronik takip sistemi.Sistem öndeki araçla olan mesafe tehlikeli sekilde azalinca motor gücünü azaltiyor yada fren yapiyor.
DOHC : Üstten çift egsantrikli motor
DSC : BMW'nin ESP sistemidir.
DSP (Dynamic Shift program): Sürücünün kullanim tarzina göre vites degisimini hizli yada konforlu yapan akilli otomatik sanziman.
Dummy: Carpisma testlerinde otomobilde oturan, insan vucuduna benzeyen makettir. Gercek yaralanma riskinin hesaplanmasini saglar.
EBD-EBV : Elektronik fren gücü dagiticisi.
ECE : Economic Commission for Europe
ECOTEC : Opel’in ekonomi, ekoloji ve teknoloji anlamina gelen motoru.
EDC : Electronic Diesel Control: Enjeksiyonlu dizellerin elektronik kontrol sistemidir.
EDLS : Elektronik Diferansiyel Kilidi.
E-gaz : Gaz pedali ve motor arasindaki elektronik baglanti.
EHB : Daha gelisim asamasinda olan elektrohidrolik fren sistemi.
EMV : Arac elektroniginin elektro-manyetik alanlardaki davranisi. Yuksek gerilim alanlarindaki gercek davranis test edilir.
EPS (Elektro Power Steering) : Elektrik motorlu hidrolik direksiyon sistemi.
EON : Enhanced Other Network: oto-radyoda diger vericilerden alinan trafik bilgiler verilir.
ESP (Electronic Stability Program) : Elektronik savrulma önleyici sistem.
ETC : Elektronik Traksiyon Kontrolu
ETS : Elektronik Stabilite Sistemi. ASR ile iliskilidir
Fading : Fren disklerinin ve kampanalarinin asiri isinmasindan dolayi fren etkisinin zayiflamasi olayi.
FIS : Surucu enformasyon display, eski adi yol bilgisayari. Geride birakilan mesafe, ortalama hiz, genel tuketim, dis sicaklik gibi ilginc veriler goruluyor.
Floating Car Data : Hareket eden araclarin gonderdigi veriler, telematik hesaplarina katilir.
FPS : Yangin önleme sistemi
FSI : VW’nin “Direkt Enjeksiyonlu benzinli” motoru.
Gaz Jeneratoru : Hava yasltiklarini saniyenin ondalik dilimleri icinde sisiren aractir.
GDI : Mitsubishi’nin “Direkt Enjeksiyonlu benzinli” motoru
GPS : Global Positioning System: Uydu yardimi ile bes metreye varan hata paylari ile pozisyon tespiti. Navigasyon sistemlerinin temel prensibi.
GRIP : Yol tutuş'un ingilizcesi.
HB : Hatch Back.5 kapılı otomobil.
HC : Hidrokarbonlarin kimyasal kisaltmasidir. Atik gaz bulunmasi istenmez, bu yuzden katalizatorde temizlenmesi gerekir.
HDI : Peugeot’un common-rail teknolojisiyle ürettigi dizel motora verdigi isim.
Head Up Display : Gösterge tablosundaki bilgileri (hiz,devir) ön cama yansitan sistem.
Hibrid Motor : Bu sistemde biri benzinli digeri elektrikli 2 adet motor vardir.
Hydropnomatik : Karoserde celik kollu suspansiyonlar yerine hidrolik kollarin kullanilmasi. Sadece Citroen tarafindan kullaniliyor.
Immobiliser : Motoru ve otomobilin elektrik sistemini hirsizliga karsi kilitliyen sifreli elektronik sistem
Intercooler : Turbo kullanilan motorlarda havayi sogutan sistemdir.
JIS : Japanese Industrial Standart (jis=din)
Jenerator : Akuyu doldurma ve akim yaratma gorevi vardir. Yaygin 12V'luk akulerin yaninda artan ihtiyaca gore 42V'luklar da seri uretime gecirilmek uzere. Krank mili start jeneratorleri ile uretilir.
Kare Motor : Strok ve silindir çapi esit motorlar.(Opel’in Ecotec’i)
KW : Kilowatt
Katalizator : Egzost sisteminin parcalarindan biridir ve atik gazdaki zararli gazlarin azaltilmasini saglar. Yuksek isiya dayanikli celik yuvasinin icinde sayisiz monolit doku bulunur. Herbirinde ozel platin yuzeyler bulunur. Monolitlere alternatif olarak 0.5mm kalinliktaki metal folye de kullanilabilir.
Kompressor : Amaci turbo ile aynidir. Fakat gücünü kayis yardimiyla motordan alir. Hava veya klimada sogutulacak maddeyi sikistiran pompadir. Jaguar, Mercedes ve diger ureticiler, kompresorleri motor gucunu arttirmak icin kullanir. Motor da kompresorun calismasi icin biraz daha fazla yakit tuketir.
Kryogen tank : Eksi 253 dereceye kadar sivi hidrojenin korunmasini saglar. Cok iyi izole olmasi gerekir, aksi takdirde isi alimi ile yakit deposu kapasitesinin yuzde 2'si bir gunde kaybolur.
Lambda sondaji : Atik gazdaki oksijen. Katalizatorun uygun calismasi icin onemlidir.
LED : Isik yayan diyot. Sinyaller icin ek isik kaynagidir.
MPV : Çok amaçli araç.(Opel Zafira)
Methanol : Yanma odasinda kullanilan bir tur alkoldur. Yanmali motorlarda da kullanilabilir, ancak enjeksiyon sistemine uymasi gerekir.
MPI : Cok noktali enjeksiyon. En uygun yakit yanmasi saglanir.
MOZ : Motor oktan sayisi. Farkli bir metot ilede ROZ hesaplanir. Yakitin yakma gucunu verir. MOZ, ROZ'dan biraz daha dusuktur.
OBD : On Board Diagnose. Zararli atik gazlarin azalmasi icin buna uygun parcalarin kullanilmasi
Orta diferansiyel : Dort ceker araclarda on ve arka aks arasinda bulunur ve virajlardaki devir sayilari farkini dengeler. Bazi arazi araclarinda orta diferansiyel devredisi birakilarak cesitli ayarlar yapilabilir: Arkadan itisli, dort cekis gibi.
OT : Obere Punkt: Ust nokta. Pistonlarin, silindir icindeki yukari-asagi hareketlerinde ulastigi en yuksek noktadir.
Navigation : Akilli yön bulma sistemi.
Pasif Guvenlik : Bir kaza durumunda yolcularin güvenligini saglayan etkenlerdir. Emniyet kemerleri, airbag, kapi içi çelik barlar, arabanin darbe emme yapisi vs. gibi.
Pats : Ford’un pasif güvenlik sistemi. Sistem alarm ve immobilizer içeriyor.
Prem Air : Radyatörden gelen havayi filtre ederek zararli ozon gazlarinin %75’ini oksijene çeviren sistem. (Volvo)
PSM (Porsche Stability Management) : Porsche'un kendine özgü, ESP'yle ayni isi gören sistemi...
Partikul : Atik gazlar icindeki kati parcalardir. Buyuklugu onemli degildir.
Pompa-agiz : Dizel motorlarda enjeksiyon pompasi ve agzinin ayni yapi grubu icinde olmasidir. Basinc icin gerekli olan guc, eksantrik milinden gelir. Bu sistem 2000 bara ulasan basinclar verebilir.
Quattro : Audi’nin 4 tekerlekten çekis sistemi.
RDS : Radio Data System: radyo istasyonlarinin dijital iletimi. Otoradyoda radyo istasyonu ve saat dijital gorunur.
Real-Time Cekis Sistemi : Çekis normalde ön tekerleklerdedir. Fakat ön tekerlekler patinaja düserse sistem çekis gücünü otomatik olarak arka tekerleklerede iletir.(Honda HR-V)
ROZ : Research oktan sayisidir ve MOZ gibi yakitin yanma gucunu belirtir.
SAE : Society of Automotive Engineers
Selespeed : Tiptronic’den farki manuel olmasi.Fakat otomatik ve yari otomatik olarakda kullanabiliyor.
Seramik : Cok hafif bir maddedir. Porsche Turbo ve Mercedes CL 55 AMG'de disk fren malzemesi olarak kullanilir. Avantaji asinmaya karsi dayanikli olmasi ve 300.000km civarinda omru olmasidir. Ayrica agirligi yuzde 60 daha azdir ve surus konforunu arttirir.
SLS : Otomobilin yüksekligini otomatik olarak ayarlayan sistem.(Off Road araçlarda kullaniliyor)
Spaceframe : Audi'nin A8 ve A2'de kullandigi aluminyum yuruyen aksamidir. Dokum ve kaynak hafif alasim parcalar aluminyumla birlestiriliyor. Kapilar ve tamponlar normal celik yapilar gibi vidalaniyor. Spaceframe karoserin, celik karosere karsi yuzde 40'lik agirlik avantaji bulunuyor. Dezavantaji ise kaza sonrasindaki pahali tamir masraflari.
SOHC : Üstten tek egsantrikli motor
SRS : Ek güvenlik sistemi havayastigi/emniyet kemer gergisi.
Super Select : Tekerlek çekisini ihtiyaca göre ayarlayan sistem. Bu sistemde çekis 4 sekilde oluyor.1) Sadece arka tekerleklerden >2)Ön ve arka tekerlekler arasinda dagilim >3) Ön ve arka tekerlekler arasinda esit dagilim >4) Arazi sanzimaniyla devreye giren klasik dört tekerlekten çekis.
SUV : Sportif hobi araci. (Honda HR-V,Toyota Rav4)
TAS(Travel Assist System) : Bu sistem bagli oldugu GSM hatti sayesinde kaza aninda otomatik olarak s.o.s gönderiyor.
TCS(ASR-ETC) : Patinaj (çekiş) kontrol sistemi.
TDI : Turbo Dizel Enjeksiyon.
Tiptronic : Sanziman ister otomatik ister manuel olarak kullanabiliyor.
TPC : Elektronik lastik basinç kontrolu.
Turbo : Motor’a daha fazla hava girmesini saglayan sistem. Gücünü egsoz gazindan alir.
Twin Spark : Silindir basina 2 adet buji.
Vanos : Bmw’nin degisken zamanli subap kontrol sistemli motoru.
VTEC : Honda’nin “degisken zamanli egsantrik mili kontrol sistemli” motoruna verdigi isim.
VVT-I : Toyota’nin “degisken zamanli subap kontrol sistemli” motoruna verdigi isim.
Wankel (Rotary) Motor : Diger motorlardan farki tek silindirli olmasi.
Yakit Hucreli Motor : Hidrojenin oksijenle tepkimeye girmesiyle elde edilen elektrigin elektrik motoru yardimiyla harakete dönüstürülmesi.
Yagmur Sensoru : Optik sensorler, on camin islandigini belirtir ve cam silecekleri calismaya baslar. Bu sirada varsa acilir tavanda kapanir
Yari Otomatik Sanziman : Debriyaj pedalinin olmadigi sanzimandir. Bu gorevi elektronik veya hidrolik pedal yapar, Gunumuzde bircok uretici bu sistemi kullaniyor. En son gelisimi ise Opel corsa'da kullanilan elektronik system Easytronik.
Yukleme basinci: Bir turbo motorun havayi yanma odasina gangi basincla ittirdigini belirtir. Basinc ne kadar fazla ise, silindire o kadar fazla oksijen ve yakit gider. Guc de ayni oranda artar.

Son düzenleyen Finn and Jake; 11 Haziran 2016 10:45
Diğer Konular:
11 Haziran 2016 10:55   |   Mesaj #2   |   
Finn and Jake - avatarı
MOD Adventure Time

Motor ve Aktarma Organları



Ad:  otomobil_terimleri_parcalari.jpg
Gösterim: 49
Boyut:  17.5 KB
Beygir gücü
: James Watt tarafından buhar makinelerinin güçlerinin kolay anlaşılması için kullanılmaya başlanan beygir gücü terimi otomobil motor güçlerinin tanımlanmasında AG, hp (horsepower) veya PS olarak ifade edilir. 1 beygir: 75 kg’lık ağırlığı 1 sn’de 1 metre yukarı kaldırabilecek güç miktarı olarak tanımlanabilir.
Tork: Motordan tekerleğe iletilen dönme momenti kuvvetidir. Nm (Newtonmetre) şeklinde ifade edilir. Fizikte, kuvvetin momenti bir kuvvetin bir noktaya veya bir eksene göre döndürme etkisine denir.
Araçlarda tekerlek çapı, vites kutusu ve motor tipi gibi etmenlere bağlı olarak değişir ve beygir gücünden bağımsızdır. Otomobillerde çekiş gücü olarak da ifade edilir, yük taşıyan araçlarda tork değerinin daha yüksek olması avantaj sağlar. Dizel araçlarda da yanma odasındaki basınç daha yüksek olduğu için tork değerleri benzinli araçlara görece yüksek olabilir. İvme ya da hızlanma beygir gücünden çok torkla ilgilidir. Beygir gücü torkun devir sayısı ile çarpımı ile orantılıdır.

Şanzıman:
Motordan, baskı balata (Kavrama) yolu ile aldığı hareketi istenilen tork değerinde, şaft veya diferansiyele ileten aktarma organına verilen isimdir. Fransızca “Boite de changement” kelimelerinden türemiştir. Yol durumu ve hıza göre uygun torku sağlamak, döndürme momentini artırmak, araç dururken motorun çalışmasını sağlamak, geriye hareket, ekonomik sürüş sağlamak gibi görevleri vardır. Düz şanzıman yani düz vites, manuel vites olarak adlandırdığımız sistemler ve tork konvertörlü otomatik şanzıman gibi çeşitleri vardır.

Debriyaj (Kavrama organları):
Pedalla harekete geçirilen ve motorla vites kutusunun bağlantısını keserek vites değiştirilmesini sağlayan sisteme debriyaj denir. Debriyaj Diski, Debriyaj Mili (Kavrama Mili), Debriyaj Pedalı gibi organlardan oluşur.

Silindir:
Motorlarda gücü sağlayan hareketli parçalar olan pistonların yukarı aşağı hareket ettiği silindir şeklindeki yuvalar. Silindirin hacmi (cc) Örneğin 4 silindirli bir motorda dört silindirin hacimleri toplamını gösterir.
Boxer motorlar silindirleri yatay bir düzlem üzerinde ve krankın iki tarafında bulunan yatık silindirli tiptedir.
Supap (Valf): Silindirin üstünde yer alır ve açılıp kapanarak yakıt/hava karışımının silindire emilmesine ya da egzoz gazlarının silindirden atılmasını sağlar. Emme supabı ve egzoz supabı olarak ikiye ayrılır.

Aks:
Üzerinde bir veya daha fazla tekerleğin döndüğü otomobil eksenine dik bir mildir. Ön tekerleklerin merkezi ile arka tekerleklerin merkezi arasındaki uzaklığa Aks Mesafesi (Dingil Mesafesi veya Aks Açıklığı) denir. Büyük aks mesafesi, aracın dengesini ve sürüş özelliklerini olumlu olarak etkileyen bir faktördür.

Krank:
Doğrusal hareketi, dairesel harekete çeviren bir makine parçasıdır. Krank mili ise biyellerin bağlanması için kollu yapılarak, biyellerin doğrusal hareketini dairesel harekete çeviren bir mildir.

Diferansiyel:
Otomobiller dönerken veya viraj alırken iç ve dış tekerleklerin farklı hızlarda dönmesini sağlayan dişli çark sistemine denir. Bir akstaki iki teker arasındaki devir dengesini sağlar. Aşağıdaki video sistemi iyi şekilde anlamanıza yardımcı olacaktır.

Teknolojiler, Aktif Güvenlik Sistemleri ve Kısaltmalar

ABS: Anti-Blockier System kısaltması. Tekerlekler kilitlenmeden fren yapma olanağı sağlar, aracın manevra ve kontrol yeteneğini artırarak sürücüye yardımcı olur. Bazı araçlarda ALS (Anti-Lock System) şeklinde de kullanılmaktadır.

ASR – Patinaj önleme Sistemi: Anti Schlupf Regelung kısaltması. Araçta patinaja geçildiğinde çekiş olan tekerleklere giden gücü kontrol ederek tutunmayı sağlar. Bazı markalarda EDL -Elektronik Defransiyel Kilidi.

ESP: Elektronik Stabilite Programı (ESP), sensörler sayesinde otomobilin seyir halinde çizgisini korumasına, savrulmadan stabil bir şekilde seyrini sürdürmesine yardımcı olan sistem. Bazı markalarda VDC (Elektronik denge kontrol programı). Sistem, aracın kaydığı yönü ve doğrultuyu algılayıcılar sayesinde belirler, gerektiğinde ilgili tekerleklerin frenlemesini veya bu tekerleklere daha fazla güç uygulanmasını sağlar, sensörler ile gerektiğinde tek bir tekerleğe bile fren yaptırabilir veya amortisörlerin hareketini kontrol edebilir.

BAS / EBA: Brake Assist System ve Emergency Brake Assist, Sürücünün fren pedalına sert basması halinde fren gücünün tam olarak devreye girmesini simgeler. Ani frenlemede fren hidroliği içindeki basıncı arttırır ve her tekerde eşit fren gücünün oluşmasını sağlar.

MSR: Motor Schleppmomenten Regelung kısaltması olan MSR, özellikle kaygan zeminlerde, sürücünün ayağını gaz pedalından çekmesiyle oluşacak kaymayı, motor torkunu kullanarak önlemeye çalışan sistemin adı.

EBD – Electronic Brake Distributor: Fren gücünün dört tekerlekte eşit olmasını sağlayan hidrolik dağılım destek sistemi. Gücün ön ve arkadaki akslara dengeli şekilde dağılmasını ve böylece güvenli fren yapılmasına yardımcı olur.

ASC T veya TCS: Elektronik çekiş kontrol sistemi. Traction Control System
Sensörler aracılığıyla araç seyrini takip ederek her tekerlekte ayrı fren kontrolü ile denge sağlar ve patinaj önler.
ETC – Electronic Traction Control olarak da adlandırılabilir.
EPB veya APB: Klasik el freninin yerine geçen bu sistemde, el freni, anahtar kontak yuvasından çıkarıldığında otomatik olarak devreye girer.
SRS: Suplementary Restraint System- Airbag: Hava yastığı
PDC / Park Assist – Park Distance Control: Otomobilin tampon hizasında ses dalgaları ile boşluk kontrolü yaparak çalışan park yardım sistemi. Aktif Park Asistanı (Active Park Assist) ve Electric Power Assisted Steering gibi otomatik park yapmayı sağlayan gelişmiş teknolojiler de vardır.
HLA: Yokuş kalkış desteği, Rampada duran aracın stop ettirilmeden kalkışına yardımcı olur.
Tiptronic: Araçlardaki şanzımanın manüel ya da otomatik olarak kullanılmasını ifade eder.
Cruise Control: Otomatik hız kontrol sistemi. ACC-Adaptif Hız Kontrol Sistemi olarak da bazı marka araçlarda yer almaktadır.

Immobiliser: Bazı markaların ”IPS-Akıllı Güvenlik Sistemi” olarak isimlendirdiği sistem, kontak anahtarının içindeki çip yardımıyla, kopya kontak anahtarlarının motoru çalıştırmasını önler.
İntercooler: Turbo motorlarda havanın soğutulması için kullanılan ek soğutucu. Soğutulan havada daha fazla oksijen molekülü vardır. Bu sayede motordan daha yüksek verim ve güç alınır.
AWD – All Wheel Drive: Araçlarda kullanılan bir tür tüm tekerleklerden çekişin sağlandığı sistem. Genellikle off-road amaçlı kullanılmayan bir sistemdir.
AWS – All Wheel Steering: Direksiyonun dört tekerleği birden yönlendirebildiği sistem.

Tasarım Terimleri ve Segmentler

Karoser: Şasiye monte edilen, aracın saçtan veya diğer materyallerden yapılmış gövde kısmı.
A Sütunu: Otomobilin orta gövdesinin önünde yükselen, tavanı taşıyan sağ ve sol köşede bulunan ve içinde pasif güvenlik destekleri olan sütun.
B Sütunu: Araçların orta gövdesinin ortasında yükselen, tavanı taşıyan sağ ve sol tarafta bulunan sütun.
C Sütunu: Otomobilin arka tarafındaki, tavanın arka kısmını ve arka camı taşıyan sütun.
Hatchback: Bagaj çıkıntısı olmayan arkası yere dik inen 3 veya 5 kapılı otomobil.
Liftback: Sedan araçlardan farklı olarak bagaj kapağı arka camla birlikte açılan otombillere verilen isimdir, Notchback olarak da anılırlar.
Sedan: 4 veya daha fazla oturma yeri olan 2 veya 4 kapılı, sabit şaseli veya orta kolonlu, 4 veya daha fazla penceresi olan kapalı binek taşıtları. Bagaj uzantıları belirgindir.

Station Wagon: 3 veya 5 kapılı , hacimsel olarak arka koltuk arkasında yüksek taşıma kapasiteli , görece uzun araçlar. Bagaj uzantı biçimi kısa ve dikeydir. Estate ve Tourer olarak da anılan Station Wagon araçlar günümüzde Grand Tourer, Sport Tourer vb. adlar verilen klasik Station Wagon tasarımına göre daha kısa ve sportif, Hatcback araçlara göre daha geniş yükleme hacmine sahip formlarda da üretilmektedirler.
Roadster: Genellikle arkadan motorlu, iki kişilik, üstü açılan yüksek performans araçları.
Cabriolet: Üstü açık veya kapalı olarak kullanılabilen otomobiller.
Coupe: İç hacmi 934 litreden daha küçük, sert tavanlı, üstü açılmayan, dört ya da beş kişinin seyahat edebildiği iki veya 3 kapılı otomobiller.

Grand tourer: Gran Turismo – GT, uzun mesafe sürüşleri için tasarlanmış yüksek performanslı otomobil.
MPV – Multi Purpose Vehicle: Ticari kullanıma da dönüştürülebilen çok amaçlı binek araç.
SUV – Sport Utulity Vehicle: Sportif hobi amaçlı araçlar.
LCV – Light Commercial Vehicle: Hafif Ticari Araç
MCV (Medium Commercial Vehicle – Orta Ticari Araç)
HCV (Heavy Commercial Vehicle – Ağır Ticari Araç)

Euro Car segmentleri
A – Basic – Mini Sınıf – Minicar – Şehir arabası – Economy car – City car
B – Small – Küçük Sınıf Otomobiller – Küçük aile arabası
C – Lower Medium – Alt orta sınıf otomobil
D – Upper Medium – Üst orta sınıf otomobil
E – Executive – Üst sınıf otomobil
F – Luxury – Lüks sınıf otomobil
S – Sports – Spor otomobil
M – Multi purpose cars
J – Sport utility cars
Bazen G segmenti: Sports car – Spor otomobiller için kullanılır

Diğer terimler:
MSRP: Üreticinin tavsiye ettiği perakende satış fiyatı.
TDI – Turbo Diesel Injection: Turbo beslemeli dizel enjeksiyon sistemi.
Turbo (Şarjör) (Süper şarjör): Motora atmosferik basıncın üzerinde hava vererek küçük hacimlerden büyük güçler alınmasını sağlayan, gücünü egzoz gazının fiziksel etkilerinden alan bir çeşit pompa.
V tipi motor: Silindirleri V şeklinde, iki eğik düzlem üzerinde bulunan motorlara denir.
V-8 motoru: Silindirleri V şeklinde, iki eğik düzlem üzerinde dörder dörder sıralanmış olan motordur.

Kaynak: otofanzin.com

Daha fazla sonuç:
Arabalar Hakkında Terimler

Hızlı Cevap
Mesaj:



Bu sayfalarımıza baktınız mı
Pixabay Resimleri:
paneli aç