Ziyaretçi
Otomotiv Teknolojisi
A. Alanın Mevcut Durumu ve Geleceği
Kendi kendine hareket edebilen ilk taşıt; 1769 yılında Nicolas-Joseph Cugnot’un yaptığı buharlı otomobildir. İlk içten yanmalı benzinli motoru ise 1876 yılında Alman Mühendis August Otto yapmıştır. İçten yanmalı motorla çalışan ilk otomobillerden biri, Almanya’da 1885 yılında Karl Benz tarafından yapılan otomobildir. Dünyanın ilk dizel motorunu ise çalışmalarına 1890 yılında MAN fabrikalarında başlayan Dr. Rudolf Diesel geliştirmiştir.İlk otomobiller başlangıçta tek tek ve sipariş üzerine üretiliyordu. Montaj hattı üzerinde ilk seri otomobil üretimine 1903 yılında Amerika’da FORD fabrikalarında “Model T” adı altında üretilmeye başlanmıştır. Otomobiller ilk üretimine başlandığı tarihten itibaren günümüze kadar büyük gelişme göstermiştir. 1900’lı yılların başından itibaren dünyada etkin bir sektör olmaya başlayan otomotiv sektörü, diğer sektörlerdeki teknik gelişmelere de öncülük etmiştir. Bu sektörün en önemli ürünlerinden biri olan otomobil ise, uluslar arası tanımıyla “Dünyayı Değiştiren Makine” olmuştur.
Otomotiv sektörü dünyada ve Türkiye’de, yük ve insan taşıma amacına yönelik olarak kara yolunda hareket etmek üzere imal edilmiş olan, motorlu araçları kapsayan lokomotif sektörlerden biridir. Otomotiv sektörü ana ve yan sanayi olmak üzere iki bölüme ayrılır.Otomotiv sektörünün dünya ekonomilerindeki lokomotif sektör olma özelliği, ekonominin diğer sektörleri ile olan organik ilişkisine dayanmaktadır. Bu sektör, demir-çelik, petrokimya, lastik, elektrik-elektronik gibi sektörlerdeki teknolojik gelişmelerin sürükleyicisidir. Turizm, alt yapı, inşaat, ulaştırma ve tarım sektörlerinin gereksinim duyduğu her çeşit motorlu araç sektör ürünleri ile sağlanmaktadır. Bu nedenle, sektördeki değişimler ekonominin tümünü yakından etkilemektedir.
sektörünün kuruluşu yakın bir geçmişe dayanmasına rağmen hızlı bir gelişme göstererek ülkemizde 3. büyük sektör konumuna gelmiştir. Türkiye’de sektöründe; ana sanayide 17, yan sanayide ise 1100 civarında firma faaliyet göstermektedir. Sektör doğrudan ve dolaylı olarak 500.000 kişiye iş olanağı sağlamaktadır. Türkiye’deki Bugün, dünyada otomotiv sektörünün ürettiği motorlu araç sayısı yaklaşık 58 milyon civarındadır. Bu araçların yaklaşık 41 milyon adedi otomobil, 17 milyon adedi kamyon, otobüs, çekici gibi ticarî araçlardır. Dünya motorlu araç üretiminin % 70’i Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa Birliği ülkeleri ve Japonya tarafından yapılmaktadır. Dünyanın en büyük motorlu araç üreticisi olan ülke yaklaşık 8,4 milyon adet ile Japonya’dır. Dünyada 1000 kişiye düşen araç sayısı 116’dır. Türkiye’de bu sayı 111, Avrupa Birliği ülkelerinde ise 534’tür. Türkiye’de otomotivotomotivotomotiv sanayi, üretimde ulaşılan kalite süreci ve yüksek verimlilik nedeniyle uluslar arası pazarlar için yeni bir üretim merkezi hâline gelmiş bulunmaktadır. Otomotiv sektöründe teknolojik yenileme yatırımları yanında kişi başına yılda ortalama 50 saat eğitim verilmektedir. Otomotiv sektörü her geçen gün teknolojiye, insan kaynaklarına, bilgiye ve kalite eğitimine daha fazla yatırım yapmaktadır. Türkiye’deki otomotiv firmaları gelişmelere ayak uydurabilmek ve rekabetçi üstünlüklerini sürdürebilmek için dünyada uygulanan modern üretim yöntemlerini ve yönetim sistemlerini kullanmaktadır. Bu nedenle ülkemizdeki otomotiv sektörü ana ve yan sanayisi ile birlikte çok önemli bir gelişim potansiyelini yakalamış ve büyük ihracat kapasitesine erişmiştir. Bunun sonucu olarak Türkiye’deki otomotiv sektörünün çok kısa bir süre içinde 500 bin araç ihraç edebilecek düzeye gelmesi ve 8-8,5 milyar dolarlık gelir elde etmesi beklenmektedir. Türkiye’nin bu özelliği ile yakın bir gelecekte başta Avrupa olmak üzere dünyanın alternatif araç ve yedek parça üretim merkezi olması öngörülmektedir.
B. Otomotiv Alanı Altındaki Meslekler
Tanımı
Otomotiv elektro-mekanikeri, binek, hafif ve ağır hizmet tipi araçlardaki (iş makineleri hariç) tüm sistemlerin arıza teşhis, bakım, onarım ve ayar işlerini kendi başına ve belirli bir süre içerisinde yapma becerisine sahip kişidir.
Görevleri
• Motorun mekanik aksamlarının ayar, bakım ve onarımlarını yapmak.
• Güç aktarma organlarının ayar, bakım ve onarımlarını yapmak.
• Hareket kontrol sistemlerinin ayar, bakım ve onarımlarını yapmak.
• Aracın elektrikli ve elektronik aksamlarının ayar, bakım ve onarımlarını yapmak.
• Güvenlik ve konfor sistemlerinin ayar, bakım ve onarımlarını yapmak.
Otomotiv Gövde Elemanı (Kaportacı / Karoserci)
Tanımı
Otomotiv gövde elemanı, kendi başına ve belirli bir süre içerisinde motorlu kara
taşıtlarında sac aksam ve şasi üzerinde meydana gelen vurma, çarpma, devrilme veya değişiklik gibi geometrik problemleri giderme, gövde üzerinde onarım, parça değiştirme ve parçaların birbiri ile uyumuna ilişkin işlemleri yapabilme, şasi örme, iskelet çatma, iskeleti sacla kaplama, aksesuar montajını yapma bilgi ve becerisine sahip kişidir.
Görevleri
• İleri derecede kaynak yapmak.
• Sac ve metal şekillendirme işlemlerini yapmak.
• Panel onarımı yapmak.
• Şasi ve gövde doğrultma işlemlerini yapmak.
• Cam, kilit, kapı ve kaput ile ilgili işlemleri yapmak.
• Plastik aksam, döşeme ve aksesuar ile ilgili işlemleri yapmak.
Otomotiv Boyacısı
Tanımı
Otomotiv boyacısı, motorlu kara taşıtlarının yüzey hazırlama, boya altı dolgu ve astar, boya işlemlerini ve boya hatalarının onarılması işlemlerini kendi başına ve belirli bir süre içerisinde yapma bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
Görevleri:
• Boya öncesi hazırlık yapmak.
• Boya sistemlerini uygulamak.
• Plastik onarım ve boyama yapmak
• Boya sonrası hataları düzeltmek
• Yama boya yapmak.
• Renk tutturmak.
C. Meslek Elemanlarında Aranan Özellikler
Otomotiv sektöründe çalışmak isteyenlerin; duyu organları işlevlerini tam olarak yerine getirir durumda, ellerini ustalıkla kullanabilen, yaratıcı, titiz, bedenen ve ruhsal açıdan sağlıklı, göz ve ellerini eş güdümlü kullanabilme yeteneğine sahip, analiz ve yorum yapabilen, sorun çözme yeteneğine sahip, takım ve ekip çalışmasına yatkın olan kimseler olmaları gerekir.
D. Çalışma Ortam ve Koşulları
Genellikle atölye ve fabrika gibi kapalı ortamlarda çalışırlar. Zaman zaman dış ortamlarda da bakım ve onarım yapabilirler. Otomotiv boyacıları genellikle astar ve boya kabinleri içerisinde çalışırlar. Çalışma ortamında kimyevî maddeler bulunduğu için ciltte, gözde ve solunum yollarında alerjik reaksiyonlar gözlenebilir. Bu nedenle çalışma ortamında havalandırmanın çok iyi olması, özel giysilerin giyilmesi ve iş güvenliği kurallarına dikkat edilerek çalışılması gerekmektedir.
E. İş Bulma İmkanları
Otomotiv fabrikalarında, yetkili otomotiv servis ve bakım işletmelerinde, özel otomotiv servis ve bakım atölyelerinde ve otomotiv sektörü ile ilgili çeşitli işletmelerde iş bulabilirler.
F. Eğitim ve Kariyer İmkanları
Otomotiv teknolojisi alanında eğitim gören öğrenciler, iki yıl öğretim süresi olan meslek yüksek okullarının otomotiv programlarına sınavsız geçiş yapabilirler. Meslek yüksek okulu programlarını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde mesleklerinin devamı niteliğindeki fakültelerin ilgili bölümlerine girmeye hak kazanırlar.
x
Sponsorlu Bağlantılar
Kendi kendine hareket edebilen ilk taşıt; 1769 yılında Nicolas-Joseph Cugnot’un yaptığı buharlı otomobildir. İlk içten yanmalı benzinli motoru ise 1876 yılında Alman Mühendis August Otto yapmıştır. İçten yanmalı motorla çalışan ilk otomobillerden biri, Almanya’da 1885 yılında Karl Benz tarafından yapılan otomobildir. Dünyanın ilk dizel motorunu ise çalışmalarına 1890 yılında MAN fabrikalarında başlayan Dr. Rudolf Diesel geliştirmiştir.İlk otomobiller başlangıçta tek tek ve sipariş üzerine üretiliyordu. Montaj hattı üzerinde ilk seri otomobil üretimine 1903 yılında Amerika’da FORD fabrikalarında “Model T” adı altında üretilmeye başlanmıştır. Otomobiller ilk üretimine başlandığı tarihten itibaren günümüze kadar büyük gelişme göstermiştir. 1900’lı yılların başından itibaren dünyada etkin bir sektör olmaya başlayan otomotiv sektörü, diğer sektörlerdeki teknik gelişmelere de öncülük etmiştir. Bu sektörün en önemli ürünlerinden biri olan otomobil ise, uluslar arası tanımıyla “Dünyayı Değiştiren Makine” olmuştur.
Otomotiv sektörü dünyada ve Türkiye’de, yük ve insan taşıma amacına yönelik olarak kara yolunda hareket etmek üzere imal edilmiş olan, motorlu araçları kapsayan lokomotif sektörlerden biridir. Otomotiv sektörü ana ve yan sanayi olmak üzere iki bölüme ayrılır.Otomotiv sektörünün dünya ekonomilerindeki lokomotif sektör olma özelliği, ekonominin diğer sektörleri ile olan organik ilişkisine dayanmaktadır. Bu sektör, demir-çelik, petrokimya, lastik, elektrik-elektronik gibi sektörlerdeki teknolojik gelişmelerin sürükleyicisidir. Turizm, alt yapı, inşaat, ulaştırma ve tarım sektörlerinin gereksinim duyduğu her çeşit motorlu araç sektör ürünleri ile sağlanmaktadır. Bu nedenle, sektördeki değişimler ekonominin tümünü yakından etkilemektedir.
sektörünün kuruluşu yakın bir geçmişe dayanmasına rağmen hızlı bir gelişme göstererek ülkemizde 3. büyük sektör konumuna gelmiştir. Türkiye’de sektöründe; ana sanayide 17, yan sanayide ise 1100 civarında firma faaliyet göstermektedir. Sektör doğrudan ve dolaylı olarak 500.000 kişiye iş olanağı sağlamaktadır. Türkiye’deki Bugün, dünyada otomotiv sektörünün ürettiği motorlu araç sayısı yaklaşık 58 milyon civarındadır. Bu araçların yaklaşık 41 milyon adedi otomobil, 17 milyon adedi kamyon, otobüs, çekici gibi ticarî araçlardır. Dünya motorlu araç üretiminin % 70’i Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa Birliği ülkeleri ve Japonya tarafından yapılmaktadır. Dünyanın en büyük motorlu araç üreticisi olan ülke yaklaşık 8,4 milyon adet ile Japonya’dır. Dünyada 1000 kişiye düşen araç sayısı 116’dır. Türkiye’de bu sayı 111, Avrupa Birliği ülkelerinde ise 534’tür. Türkiye’de otomotivotomotivotomotiv sanayi, üretimde ulaşılan kalite süreci ve yüksek verimlilik nedeniyle uluslar arası pazarlar için yeni bir üretim merkezi hâline gelmiş bulunmaktadır. Otomotiv sektöründe teknolojik yenileme yatırımları yanında kişi başına yılda ortalama 50 saat eğitim verilmektedir. Otomotiv sektörü her geçen gün teknolojiye, insan kaynaklarına, bilgiye ve kalite eğitimine daha fazla yatırım yapmaktadır. Türkiye’deki otomotiv firmaları gelişmelere ayak uydurabilmek ve rekabetçi üstünlüklerini sürdürebilmek için dünyada uygulanan modern üretim yöntemlerini ve yönetim sistemlerini kullanmaktadır. Bu nedenle ülkemizdeki otomotiv sektörü ana ve yan sanayisi ile birlikte çok önemli bir gelişim potansiyelini yakalamış ve büyük ihracat kapasitesine erişmiştir. Bunun sonucu olarak Türkiye’deki otomotiv sektörünün çok kısa bir süre içinde 500 bin araç ihraç edebilecek düzeye gelmesi ve 8-8,5 milyar dolarlık gelir elde etmesi beklenmektedir. Türkiye’nin bu özelliği ile yakın bir gelecekte başta Avrupa olmak üzere dünyanın alternatif araç ve yedek parça üretim merkezi olması öngörülmektedir.
B. Otomotiv Alanı Altındaki Meslekler
• Otomotiv Elektro-MekanikçiliğiOtomotiv Elektro-Mekanikeri
• Otomotiv Gövdeciliği (Karosericilik ve Kaportacılık)
• Otomotiv Boyacılığı
Tanımı
Otomotiv elektro-mekanikeri, binek, hafif ve ağır hizmet tipi araçlardaki (iş makineleri hariç) tüm sistemlerin arıza teşhis, bakım, onarım ve ayar işlerini kendi başına ve belirli bir süre içerisinde yapma becerisine sahip kişidir.
Görevleri
• Motorun mekanik aksamlarının ayar, bakım ve onarımlarını yapmak.
• Güç aktarma organlarının ayar, bakım ve onarımlarını yapmak.
• Hareket kontrol sistemlerinin ayar, bakım ve onarımlarını yapmak.
• Aracın elektrikli ve elektronik aksamlarının ayar, bakım ve onarımlarını yapmak.
• Güvenlik ve konfor sistemlerinin ayar, bakım ve onarımlarını yapmak.
Otomotiv Gövde Elemanı (Kaportacı / Karoserci)
Tanımı
Otomotiv gövde elemanı, kendi başına ve belirli bir süre içerisinde motorlu kara
taşıtlarında sac aksam ve şasi üzerinde meydana gelen vurma, çarpma, devrilme veya değişiklik gibi geometrik problemleri giderme, gövde üzerinde onarım, parça değiştirme ve parçaların birbiri ile uyumuna ilişkin işlemleri yapabilme, şasi örme, iskelet çatma, iskeleti sacla kaplama, aksesuar montajını yapma bilgi ve becerisine sahip kişidir.
Görevleri
• İleri derecede kaynak yapmak.
• Sac ve metal şekillendirme işlemlerini yapmak.
• Panel onarımı yapmak.
• Şasi ve gövde doğrultma işlemlerini yapmak.
• Cam, kilit, kapı ve kaput ile ilgili işlemleri yapmak.
• Plastik aksam, döşeme ve aksesuar ile ilgili işlemleri yapmak.
Otomotiv Boyacısı
Tanımı
Otomotiv boyacısı, motorlu kara taşıtlarının yüzey hazırlama, boya altı dolgu ve astar, boya işlemlerini ve boya hatalarının onarılması işlemlerini kendi başına ve belirli bir süre içerisinde yapma bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
Görevleri:
• Boya öncesi hazırlık yapmak.
• Boya sistemlerini uygulamak.
• Plastik onarım ve boyama yapmak
• Boya sonrası hataları düzeltmek
• Yama boya yapmak.
• Renk tutturmak.
C. Meslek Elemanlarında Aranan Özellikler
Otomotiv sektöründe çalışmak isteyenlerin; duyu organları işlevlerini tam olarak yerine getirir durumda, ellerini ustalıkla kullanabilen, yaratıcı, titiz, bedenen ve ruhsal açıdan sağlıklı, göz ve ellerini eş güdümlü kullanabilme yeteneğine sahip, analiz ve yorum yapabilen, sorun çözme yeteneğine sahip, takım ve ekip çalışmasına yatkın olan kimseler olmaları gerekir.
D. Çalışma Ortam ve Koşulları
Genellikle atölye ve fabrika gibi kapalı ortamlarda çalışırlar. Zaman zaman dış ortamlarda da bakım ve onarım yapabilirler. Otomotiv boyacıları genellikle astar ve boya kabinleri içerisinde çalışırlar. Çalışma ortamında kimyevî maddeler bulunduğu için ciltte, gözde ve solunum yollarında alerjik reaksiyonlar gözlenebilir. Bu nedenle çalışma ortamında havalandırmanın çok iyi olması, özel giysilerin giyilmesi ve iş güvenliği kurallarına dikkat edilerek çalışılması gerekmektedir.
E. İş Bulma İmkanları
Otomotiv fabrikalarında, yetkili otomotiv servis ve bakım işletmelerinde, özel otomotiv servis ve bakım atölyelerinde ve otomotiv sektörü ile ilgili çeşitli işletmelerde iş bulabilirler.
F. Eğitim ve Kariyer İmkanları
Otomotiv teknolojisi alanında eğitim gören öğrenciler, iki yıl öğretim süresi olan meslek yüksek okullarının otomotiv programlarına sınavsız geçiş yapabilirler. Meslek yüksek okulu programlarını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde mesleklerinin devamı niteliğindeki fakültelerin ilgili bölümlerine girmeye hak kazanırlar.
x