Arama

Fabrikasyon Üretimler

Güncelleme: 14 Mayıs 2007 Gösterim: 16.470 Cevap: 3
kompetankedi - avatarı
kompetankedi
VIP Bir Dünyalı
9 Eylül 2006       Mesaj #1
kompetankedi - avatarı
VIP Bir Dünyalı
Bu yeni konumuz gündelik hayatta kullandığımız ürünlerin son kullanıcıya ulaşanadek imalat aşamasından son ana nasıl yapıldıklarını gösterilecektir.

Sponsorlu Bağlantılar


Bilgisayar Kasasının Üretim Macerası:



Sac Metal & Istampa İşlemi, Devam


Ad:  resim1.jpg
Gösterim: 474
Boyut:  31.6 KB
Resimde gördüğünüz ıstampa işlemi, metale şekil vermek için ıstampaların nerelere sıkıştırıldığını gösteriyor. Bunu yapmak için kullanılan basıncın ve gücün miktarı, şekli vermek için gerekli olan sıkıştırma miktarına göre 150 ila 250 ton arasında değişebiliyor. Tahmin edeceğiniz gibi, bu tehlikeli bir işlem! Her bir istasyon yaralanmalara karşı çalışanları korumak için sensörlerle donatılmış durumda. Eğer sensör ıstampa makinasına yakın bir el (veya başka bir şey) tespit eder ise, makina duruyor. Chenbro için işçi güvenliği oldukça önemli ve işçilerini korumak için tüm koruma tedbirini alıyorlar.

Ad:  resim2.jpg
Gösterim: 429
Boyut:  33.7 KB
Bu fotoğrafta, daha sonra kullanmak üzere depolanacak bitmiş metal yan panellerin nasıl incelendiğini görüyorsunuz. Chenbro pek çok üretim hattı kullanmasına karşın, tüm metal parçaları bir seferde üretmek mümkün değil. Parçalar depolanıyor ve metal aksamların montaj edilme zamanı geldiğinde tüm parçalar bir araya getiriliyorlar.


Ad:  resim3.jpg
Gösterim: 403
Boyut:  25.6 KB
Chenbro kaliteye oldukça önem veriyor. Her bir üretim aşamasının sonunda, ürünün saptanmış kalite standartlarına uyup uymadığını kontrol eden kalite kontrol sistemi bulunuyor. Chenbro kalite kontrol ekibi, kendilerini diğer çalışanlardan ayıran, turuncu çizgili gömlek giyiyorlar. Kalite ve tutarlılık Chenbro için oldukça önemli ve her bir kasanın aynı yüksek kaliteye sahip olduğundan emin olmak için uğraş veriyorlar. Chenbro, her bir çalışanına tüm üretim süreci boyunca kaliteden emin olma sorumluluğu veriyor. Eğer bir çalışan, bir kalite kusuru bulur veya farkına varır ise, üretim hattını durdurabilir. Bu, sadece Chenbro kalite kontrol ekibinin değil, her bir Chenbro çalışanının kaliteden sorumlu olduğu anlamına geliyor. Her şey en az iki sefer kontrol edildiğinden, bu yaklaşım Chenbro'ya mükemmel bir kalite kontrolü sağlıyor.

Alt Montaj Aşaması

Alt montaj aşamasında metal parçaların birleştirilmesi yapılıyor. Bunu gerçekleştirmenin, nokta kaynak, çıkıntı kaynak ve perçinleme gibi pek çok yolu var. Bu aşama tamamlandığında, kasanın iskeleti tamamlanmış oluyor. Fakat diğer aşamalar tamamlanmadan, kasa henüz nihai montaja hazır değil.

Ad:  res4.jpg
Gösterim: 368
Boyut:  34.9 KB
Perçinleme hattı. Gördüğünüz gibi, burada tek ve çoklu (otomatik) olmak üzere iki türlü perçin yer alıyor. Metaller ıstampa işleminden geçtiğinde ve diğer işlemler bittiğinde, kasanın nihai formunu alması için birleştirilmesi gereken pek çok parça bulunuyor.

Ad:  5.jpg
Gösterim: 418
Boyut:  32.1 KB
Çoklu perçinleme makinası, bir seferde birden çok perçin yapabiliyor. Burada, kasanın önü perçinlenirken görüyorsunuz.



Ad:  6.jpg
Gösterim: 375
Boyut:  32.2 KB
Tek perçinleme kasanın yakın veya tek alanlarını birleştirirken kullanılıyor. Bu resimde, bir işçiyi sürücü kafesinin çevresindeki bölümü perçinlerden görüyorsunuz.

Alt Montaj Aşaması, Devam


Ad:  7.jpg
Gösterim: 375
Boyut:  31.6 KB
Chenbro'da iki türlü kaynak kullanılıyor: Nokta ve çıkıntı kaynağı. Nokta kaynağı, resimde de görüldüğü gibi, kasanın ufak alanlarını birleştirmek için kullanılıyor. Daha büyük alanlar temiz bir kaynak veya daha sağlam tutturma sağladığından dolayı her zaman çıkıntı kaynağı ile birleştiriliyor.

Ad:  8.jpg
Gösterim: 389
Boyut:  35.1 KB
Burada da bir çıkıntı kaynağı örneğimiz var. Bazı şase üreticilerinin büyük alanları da kaynaklamak için nokta kaynağını kullanmayı tercih ediyor olmalarına rağmen, resimde de görebileceğiniz gibi, sonuç göze pek hoş gözükmüyor ve kasayı sağlam yapacak bir yapıya sahip değil.

Ad:  9.jpg
Gösterim: 386
Boyut:  30.4 KB
Metal üzerinde ki işlemler bitirildi ve nihai montajı beklemek üzere depolanabilir. Kasanın nihai montajı için, yan panellerin ve plastiğin tamamlanması gerekiyor.

Sac Boyama Aşaması

Tabii, sac boyanmalı ve pastan korumak için işlemden geçirilmeli. Alıcılar artık bej renkli kasa istemediklerinden, Chenbro boyama aşamasını ilerletmek ve geliştirmek için önemli miktarda para ve zaman harcıyor. Gelecek için boyama aşamasında daha fazla değişiklikler planlanıyor ve halen planlama aşamasında olan çeşitli yeni fikirleri bulunuyor. Chenbro'nun yeni renk seçenekleri sunmasına daha uzun süre var mı? Bunun cevabını zaman verecek. Fakat bu süre içerisinde, boyama işlemi kasa montaj işleminin en uzun süren aşamalarından biri olmaya devam edecek. Çünkü her bir kasanın, boyama işleminden sonra yaklaşık olarak 40 dakika kuruması için beklemesi gerekiyor.

Ad:  10.jpg
Gösterim: 380
Boyut:  32.4 KB
Bir sonraki aşama, sac boyama aşaması. Saclar boyanmaya başlanmadan önce, üzerindeki kirleri çıkarmak için temizlenmeli. Buna ilave olarak, paslanmayı önlemek için de çinko astar boyası ile boyanması gerekiyor.


Ad:  11.jpg
Gösterim: 313
Boyut:  35.2 KB
Çalışanlar, başlarının üzerinde yer alan taşıyıcıya boyanması gereken parçaları asmak için özel bir kanca kullanıyorlar. Burada gördüğünüz gibi her bir kanca iki yan paneli tutabiliyor. Paneller asıldıktan sonra, kusurları inceleniyor ve boyama odasına girmeden önce tamamen temizlenmeleri için basınçlı havaya tutuluyorlar.

Ad:  12.jpg
Gösterim: 271
Boyut:  20.3 KB
Otomatik boyama aşamasına girmeden önce, herhangi bir bozukluk veya yüzeyde pürüz olmadığına emin olmak için paneller bir kez daha inceleniyorlar. Nihai boyanın temiz ve pürüzsüz olması oldukça önemli.

Sac Boyama Aşaması, Devam


Ad:  13.jpg
Gösterim: 291
Boyut:  28.3 KB
Otomatik boyama tabancası kasalara boya püskürtüyor. Tüm boyama aşaması oldukça otomatik hale getirilmiş.

Ad:  14.jpg
Gösterim: 304
Boyut:  23.2 KB
Kasalar boyandıktan sonra, boyanın kuruması ve sertleşmesi için fırınlanıyorlar. Kasaların boyandıktan sonra kurumaları yaklaşık olarak 40 dakika sürüyor.



Ad:  15.jpg
Gösterim: 323
Boyut:  31.4 KB
Yine kalite kontrol zamanı. Bu sefer kalite kontrol, boyanın kalitesi ve uyumluluğu üzerine odaklanıyor. Buna ilaveten, sertlik, kalınlık ve boyanın kimyası da kalite ve tutarlılığı sağlamak için test ediliyor. Burada göreceğiniz gibi, kalite kontrol ekibi, bu testi gerçekleştirmek için çeşitli yüksek teknoloji araçları kullanıyor.

Ad:  16.jpg
Gösterim: 300
Boyut:  29.7 KB
Paneller boyandıktan ve kuruduktan sonra, nihai montaj öncesi çiziklerden ve tozdan korumak için kumaş ile paketleniyorlar.

Plastik Enjeksiyon Aşaması

Pek çok kasa plastik parça içerdiği için, bu parçalar plastik enjeksiyonla üretiliyor. Istampalar gibi, plastik enjeksiyon kalıpları da ciddi miktarda yatırım demek. Plastik enjeksiyon aşamasının temel yapısı oldukça basit: Plastiği alırsınız ve eriterek sıvı hale getirirsiniz. Daha sonra bunu kalıpların içine plastik parçaları üretmek için enjekte edersiniz. Kalıp soğuduğunda, katı plastik parçayı elde etmiş olursunuz. Bu işlem, sürücü tutucudan ön panele kadar kasada yer alan her bir plastik parça için gerçekleştiriliyor.

Ad:  17.jpg
Gösterim: 341
Boyut:  32.6 KB
ABS plastik reçinesi, makinaya küçük toplar halinde dökülüyor. Bu toplar eritiliyor ve parçanın şeklini alacağı kalıpların içerisine enjekte ediliyor

Ad:  18.jpg
Gösterim: 323
Boyut:  33.7 KB
Saclarda olduğu gibi plastik enjeksiyon aşaması için de, kalıp atelyesi kalıpların üretimi ve bakımı için gerekli. Burada, kalıplardan birinde yapılan değişikliği ve bakımı görüyoruz. Istampalar gibi, plastik enjeksiyon kalıpları da oldukça pahalı.

Ad:  19.jpg
Gösterim: 324
Boyut:  36.8 KB
Sac atelyesinde olduğu gibi, plastik enjeksiyon kalıplarını tutmak için pek çok raf gerekiyor.
Ad:  20.jpg
Gösterim: 289
Boyut:  29.3 KB
Plastik, enjeksiyon makinası tarafından eritilir ve kalıpların içine enjekte edilir. Kalıp ayrıldığında, nihai ürün ortaya çıkar. Bu resimde, Xpider/Gaming Bomb'un yan panel penceresini makina çıkarırken görüyorsunuz.

Ad:  21.jpg
Gösterim: 326
Boyut:  29.4 KB
Bir işçi, Xpider/Gaming Bomb'un bitmiş yan panel penceresini daha sonraki nihai montaj aşaması için inceliyor ve paketliyor.



Ad:  22.jpg
Gösterim: 265
Boyut:  29.8 KB
Yine kalite kontrol zamanı; bu sefer yan panel penceresinin kalitesini kontrol ediyorlar. Üretilen pencerenin tanımlanan boyutlara tam olarak uyduğuna emin olmak için ölçümler yapılıyor. Boyutlardaki çeşitli farklılıklar, yan panelde pencere için kesilen yere pencerenin uymamasına sebep olabilir.


Plastik Boyama Aşaması

Xpider/Gaming Bomb gibi karışık tasarımlar, daha karışık aşamalar gerektiriyor. Bu kasaya daha çekici, yüksek teknoloji görünümü vermek için metalik renkli boya ile ön panel boyanıyor. Bu durum plastik aşamasına başka bir adım daha ekliyor. Kasanın plastik parçalarının metal parçalara uygun şekilde boyanabilmesi, Chenbro'ya yeni tasarımlar ve ilgi çekici kasa fikirleri için pek çok seçenek sağlıyor.

Ad:  23.jpg
Gösterim: 298
Boyut:  31.5 KB
Bitirilmiş plastik parçalar plastik boya atelyesine ulaştığında, parçalar kutularından çıkarılarak taşıyıcı üzerine boyamak için yerleştiriliyor. Resimde Xpider/Gaming Bomb'ın ön paneli boyanırken gözüküyor.

Ad:  24.jpg
Gösterim: 255
Boyut:  33.6 KB
Kurutucudan çıkardıktan sonra, boyanmış parçalar kalite ve tutarlılık için tekrar denetleniyor. Spesifikasyonlara uymayan parçalar atılıyor.

Ad:  25.jpg
Gösterim: 273
Boyut:  30.9 KB
Plastik boyama için de kalite kontrol yapılıyor.

Ad:  26.jpg
Gösterim: 313
Boyut:  28.3 KB
Ön paneller denetlendikten ve kabul edildikten sonra, paketleniyor ve daha sonraki plastik alt montaj aşamasına kadar depolanıyor.

Plastik Alt Montaj Aşaması

Tüm plastik parçalar hazır olduğunda, montaj edilmeleri gerekiyor. Xpider/Gaming Bomb'de montaj ön panel (yaklaşık olarak 30 parçaya sahip) üzerinde yoğunlaşıyor; bu hiç kolay bir iş değil. Chenbro pek çok plastik parçayı yerine yerleştirmek için sıcak eritme teknolojisi kullanıyor. Bu aşamada logolar ve diğer yazılacak yazılar "silkscreen" yöntemi kullanılarak kasanın üzerine yazılıyor. Bu aşamayı biz izledik ama kasa üzerindeki logolar ve tescilli tasarım nedeniyle bu yazıda size gösteremiyoruz. Size sadece önde gelen OEM'lerden biri olduğunu söyleyebiliriz..
Ön panel montajı tamamlandığında, ilerideki nihai montaj aşamasında kullanılmak üzere depolanıyor.

Ad:  27.jpg
Gösterim: 291
Boyut:  34.8 KB
Plastik alt montaj bandı buradan başlıyor. Xpider/Gaming Bomb'in plastik alt montaj aşaması, burada da gördüğümüz gibi, genel olarak ön panel üzerinde yoğunlaşıyor. Tüm plastik parçaların (düğmeler, ön panel parçaları, filtreler, ızgaralar vb.), nihai ön paneli oluşturmak için birleştirilmeleri gerekiyor. Xpider/Gaming Bomb'in ön panelinde gerekli olmamasına rağmen, bu aşamada ayrıca logolar ön panelin üzerine "silkscreening" yöntemi ile yerleştiriliyor.



Ad:  28.jpg
Gösterim: 334
Boyut:  31.1 KB
Sıcak eritme aşaması plastikleri birbirine bağlamak için kullanılıyor. Adından da belli olacağı üzere, parçaları eritmek ve birleştirmek için ısı kullanılıyor.

Ad:  29.jpg
Gösterim: 294
Boyut:  23.1 KB
Ön panel parçaları yerine takıldıktan sonra, ön panel plastik alt montaj sürecinde işlem görmeye devam ediyor.

Ad:  30.jpg
Gösterim: 262
Boyut:  47.2 KB
Bunların farkına çekmiş olduğumuz pek çok resimde varmışsınızdır. Bu Standart İşlem Prosedürü (SOP - Standard Operating Procedure) kağıtları, her bir istasyonun üzerinde, çalışanlara doğru işlemi ve yaptıkları işin ayrıntılarını hatırlatmak için bulunuyor. Bu referans kağıtları, tutarlılık için bir kılavuz anlamına geliyor ve nihai üründen beklenen kaliteyi belirtmek için kullanılıyor.

Ad:  31.jpg
Gösterim: 237
Boyut:  27.8 KB
Bir kez daha, kalite kontrol işlemleri yapılıyor ve ön panel gerçek bir kasada test edilerek toleransı ölçülüyor. Plastiğin iyi bir şekilde oturması önemli. Burada, tolerans testleri her yerde yer alıyor ve ön panel kasaya takıldığında uyumunun spesifikasyonlar dahilinde olduğuna emin olmak için yapılıyor.

Ad:  32.jpg
Gösterim: 267
Boyut:  35.4 KB
Ön panel paketleniyor ve nihai montaj aşamasında kullanılmak üzere depolanıyor. Nihai montajdan önceki olası zararlardan korumak için ön panel kabarcıklı torbaya sarılıyor.



Nihai Montaj Aşaması

Nihai montaj aşaması oldukça hızlı ilerliyor ve dört dakikadan kısa sürüyor. Bu safhada tüm parçalar nihai montaj için birleştiriliyor. Bu aşamanın karışık olabileceğini düşünebilirsiniz, ama öyle değil. Kasanın moduler tasarımı sayesinde, her şey oldukça hızlı ilerliyor. Gerçekten de, fotoğrafa baktığınızda bu aşamanın bu kadar az istasyonla nasıl gerçekleştirilebildiğine şaşırabilirsiniz. Xpider/Gaming Bomb'un montajını izleyin.

Ad:  33.jpg
Gösterim: 289
Boyut:  36.7 KB
Parçalar, nihai montaj aşaması için getiriliyor ve her bir istasyonun önünde yere diziliyorlar. Kasalar nihai montaj aşamasında olduğundan, kullanılan parça sayıları takip edilerek bu süreci tamamlamak için gerekli parçalar getirilmiş. Buna ilaveten, plastik, sürücü kafesi, vida ve diğer muhtelif parçalar gibi nihai montaj aşamasını bitirmek için gerekli olan parçalar da getirilmiş. Nihai montaj aşamasının dört dakikadan az sürmesi insanı şaşırtıyor.

Ad:  34.jpg
Gösterim: 274
Boyut:  31.8 KB
Nihai montaj aşamasının ilk kısmı. Burada kasalar nihai montaj yolculuklarına başlıyorlar.

Ad:  35.jpg
Gösterim: 266
Boyut:  34.0 KB
Bu resimde, kasanın önüne ön panelleri takılıyor. Süreci hızlandırmak için mümkün olduğu kadar elektrikli araçlar kullanılıyor. Bu elektrikli sıkıştırma araçları, işlemi nihai ürüne her hangi bir zarar vermeden doğru bir şekilde bitirmek için ayarlanmışlar.


Ad:  36.jpg
Gösterim: 266
Boyut:  30.3 KB
Montaj hattının diğer tarafına gittiğimizde, ürünün bitmek üzere olduğunu görüyoruz. Anakart kurulumu sırasında meydana gelebilecek zararlardan korumak için her bir yan panele takılan mavi plastiklere dikkat edin. Chenbro, görüldüğü gibi, her şeyi dikkate alıyor. Diğer kasa üreticileri de bunları kasalarına standart özellik olarak eklemeliler. Bunun gibi önemli ve pahalı olmayan ayrıntıları diğerleri neden düşünmediklerini merak ediyoruz.

Ad:  37.jpg
Gösterim: 239
Boyut:  32.4 KB
Nihai montaj aşamasının son istasyonunda kasaya yan paneller ekleniyor.

Ad:  38.jpg
Gösterim: 262
Boyut:  32.6 KB
Nihai montajdan sonra her bir kasa, ambalajlamaya geçmeden önce bir kez daha inceleniyor. Nakliye için ambalajlamadan önce, kasasının eksiksiz olduğundan emin olmak için bir kontrol listesi izleniyor. En küçük hata kasanın reddedilmesine neden oluyor. Bu çalışanın tüm kasaları tek tek bir kontrol listesinden geçirdiğini, iyi ve kusursuz göründüğünden emin olarak onay verdiğini görmek insanı şaşırtıyor.



Ad:  39.jpg
Gösterim: 254
Boyut:  35.4 KB
Standart kontrollere ek olarak, bir kalite kontrol noktasında, çok sayıda rasgele seçilmiş kasa üzerinde "noktasal" kontrol gerçekleştiriliyor. Üretim hattından rasgele kasa parçaları çekilip, örnek bir test ürünü üretiliyor ve toleransların doğru olduğundan ve kasada gözden kaçan bir problem olmadığından emin olunuyor. Detay seviyesi bir bilgisayardan diğerine kalitenin tutarlılığını garanti ediyor. Nakliyattan önce böyle bir kalite kontrolü görmeyi beklemiyorduk. Bu kalite kontrolünün oldukça yüksek bir seviyede tutulduğunun bir göstergesi.



Ad:  40.jpg
Gösterim: 267
Boyut:  28.2 KB
Kasa tamamlandı ve nakliyat için paketlendi.

Ad:  41.jpg
Gösterim: 231
Boyut:  45.8 KB
Bir kalastra dolusu Xpider/Gaming Bomb kasası nakliyat için yükleme noktasına gitmeye hazır.
Ad:  42.jpg
Gösterim: 302
Boyut:  32.2 KB
Xpider/Gaming Bomb kasası kalastraları dünyanın dört bir köşesinde yer alan satıcılarına getirilmek üzere nakliyecileri bekliyor.

Sonuç: Bir Kasayı Yapmak İçin Yaklaşık 300 Adım... Kim Düşünebilirdi Ki?

Bir tek Chenbro kasasının yapılması için gereken yaklaşık 300 adımı inceledikten sonra, Chenbro'nun zamanı nasıl kullandığından ve kasa üretmek için titizlik isteyen aşamalardan etkilendiğimizi söylemek gereksiz. Tüm bu adımlar birbirini özenle izliyor, iyi bir şekilde gerçekleştiriliyor. Chenbro firması Xpider/Gaming Bomb'da kalite kontrolünü bir bilim haline getirmiş.

Ad:  43.jpg
Gösterim: 286
Boyut:  46.4 KB
Ken, Johnny, Kevin ve Jim, Chenbro fabrikasının önünde, bitmiş Xpider/Gaming Bomb kasasını tutarak poz veriyorlar. Bu fabrikadaki çalışanlar (ve tüm Chenbro fabrikalarındakiler) üretilmesine yardım ettikleri ürünlerden gurur duyuyorlar. Her bir çalışana tek tek teşekkür etmek mümkün olmadığından, her birinin iş anlayışlarından ve yaptıkları işin kalitesinden etkilendiğimizi bilmelerini istiyoruz.
Chenbro'da geçen süre boyunca, kasa üretimi hakkında pek çok şey öğrendik; bu bilgilerimizin hepsini ileriki kasa incelemelerimizde uygulayacağız. Tüm kasaların yüksek kalite standartların üretilmediğini biliyoruz. Düşük fiyatlar sunmak için düşük standartlarda kasalar üreten firmaların, maalesef pazarın büyük bir payına sahip olmaya devam edecekler. "Hard tooling" ve "soft tooling" işlemleri arasındaki fark, artık üretilmiş kasaları inceleyerek anlayabileceğimiz kadar açık. Sadece "hard tooling" yöntemi ile üretilenler, kasadan kasaya değişmeyen kalite seviyesi sunuyorlar. Bu durum, "soft tooling" ile üretilen kasaların ikinci sınıf oldukları manasına gelmiyor; fakat "soft tooling" ile kalite tutarlığını kontrol altına almak oldukça zor. Kaliteli "soft tool" kasalar üretmek için biraz daha fazla zaman ve laboratuar çalışması gerekiyor. Bu da üreticilerin üretim maliyetlerini karşılamak için "soft tooling" işlemi ile üretilmiş kasaları daha pahalı satmalarını gerektiriyor
Son düzenleyen kompetankedi; 9 Eylül 2006 20:10
Mystic@L - avatarı
Mystic@L
Ziyaretçi
10 Eylül 2006       Mesaj #2
Mystic@L - avatarı
Ziyaretçi
yerli üretim insansız uçaklar
iki bataryadan oluşan 48 adet Harpy 2 adlı insansız hava araçları sistemini de ihtiyaç olmadığı gerekçesiyle İsrail’in IAI firmasından satın alınması kararından vazgeçtiğini yazdı. 2005’te emekli olan Orgeneral İbrahim Fırtına’nın yerine atanan Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Faruk Cömert’in Harpy II sistemlerine ihtiyaç olmadığını bildirmesi üzerine bu sistemlerin satın alınmasından vazgeçildiğini bildirdi.onun yerine yerli üretim insansız uçaklar için dügmeye basıldı. (28 Şubat 2006)
Sponsorlu Bağlantılar


hollandaya yerli üretim stenger füzeleri
holondaya amerikan füzeleri(akıllı füze) olarak bilinen karadan havaya savunma amaçlı füzeler sattık.


....................................................
Türk savunma sanayiinin güçlendirilmesi ve gelişmesine önemli katkı sağlayan Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş'nin (TAI), işbirliği yaptığı dev havacılık şirketleri arasına İtalyan ALENİA firması da katıldı. Edinilen bilgiye göre, TAI ile İtalyan ALENIA firması arasında iki önemli savunma projesinde işbirliği anlaşması imzalandı.

İki ülke askeri ve savunma şirketlerinin yetkililerinin biraraya geldiği toplantılarda imzalanan ortak anlaşma, ATR72-500 uçaklarının deniz karakol uçağına dönüştürülmesi "Meltem III" programı sözleşmesi ile programın ofseti kapsamında B787 uçaklarının "Yatay Stabilize-Gövde Kaplama",
"Kargo Kompartman Ayırma Paneli" ve "Elevatör" asemlerinin TAI tesilerinde üretilmesini öngörüyor. Yapılan anlaşmalarla TAI'nin üstlendiği proje 2 yıllık bir süre içerisinde TAI'ye 235 milyon dolarlık iş katkısı sağlayacak.

kompetankedi - avatarı
kompetankedi
VIP Bir Dünyalı
10 Eylül 2006       Mesaj #3
kompetankedi - avatarı
VIP Bir Dünyalı
Cam

Cam Üretimine tarihsel bakış:

CAM SANATININ TARİHSEL GELİŞİMİ

1. BRONZ ÇAĞ

Camın nasıl yapıldığı ve çeşitli dönemlerde hangi çeşit camların biçimlendirildiği hakkında çok az bilgimiz vardır42.
Cam yapımı büyük olasılıkla M.Ö.3. binin sonlarına bronz çağda keşfedilmiştir.Arkeolojik kanıtlar bu keşfin,Mezopotamya da meydana gelmiş olduğunu ortaya koymaktadır.Bu keşif hiç şüphesiz yöre boncuklarında,duvar fayanslarında,seramiklerde ve diğer nesnelerde kullanılmış cam gibi sır üretimi sonucunda ortaya çıkmıştır.Bu en erken dönemlerde cam, yarı değerli ve değerli taşlara altenatif olarak üretilmiştir.Cam her ne kadar bu dönemde silindir mühür çubuk, bazı küçük objelerin üretimlerinde kakma olarak kullanılmışsa da en çok boncuk üretiminde kullanılmıştır.Tüm erken dönemler boyunca, cam soğukken işlenmiş ve taşçılar tarafından kullanılan tekniklerle kesilmiştir.
Eski cam teknolojisinde, cam henüz sıcakken biçimlendirme aşamasına gelmeden önce, potada cam bloklar halinde parçaların hazırlandığı ve bunları kırıp, değişik işlemlerle çeşitli ürünler elde edildiği ileri sürülmektedir.Doğada hazır olarak bulunan cam blokların da kırılıp işlenerek biçimlendirildiği düşünülürse önceleri bir blok elde etmek bir amaç olarak benimsenmiş olabilir.
Cam vazo üretiminde en erken yöntem olan iç kalıp tekniği kullanılarak yapılan bilinen en eski tarihli cam vazo parçası Tell Açana (Alalah) kazılarında bulunmuştur.Bu en erken tarihli parçanın yanısıra, yine Alalahda İ.Ö. 15. yüzyıl ile İ.Ö. 13 yüzyıl arasındaki döneme tarihlenen tabakalar da ele geçmiş birçok cam vazo parçası bulunmaktadır.İç kalıp tekniğinde üretilmiş cam vazoların yanısıra, mozaik tekniği adı verilen bir diğer yöntemle yapılan cam vazolar İ.Ö. 2.bin camcılığında bir diğer grubu oluşturmaktadırlar.Hurri-Mitanni bölgesindeki Nuzi Tell El Rimah ve Assur ile Güney Mezopotamyadaki Dur Kurigalzu ile İran daki Marlik mozaik tekniğinde yapılmış cam vazo örneklerinin ele geçtiği merkezlerdir45.
Hititlerde cam yapımı için gerekli teorik bilgiye sahiptiler.Hititlerin askeri ve politik gücü gösteriyor ki en erken cam vazolar bölgesel üretimin üzerinde, oldukça fazla cam endüstrisi vardı.Boğazköy’de bulunan ve British müzesinde korunan çivi yazısı tablette cam yapımı için gerekli tarifler taşıdığı ortaya çıkmıştır.Anadoluda en erken cam boncuklar Boğazköyde bulunmuştur ve en erken İ.Ö. 700den sonraya Asya ticaret kolonileri dönemine tarihlenir.
Mezopotamyada üretilmiş cam eserler ve yapım teknikleri, çok kısa bir süre içerisinde Geç Bronz Çağ medeniyetini oluşturan diğer merkezlere ihraç edilmişlerdir.Bu merkezler içerisinde en önemlisi Mısırdır.Mısırlılar ağır ve kokusuz bir madde olarak camın doğal özelliklerinin tamamen farkındaydılar.
Mısır cam üretimi: boncuklar, bilezikler,muskalar, küçük parfüm ve yağ kapları, mobilya kaplaması olarak karşımıza çıkar.Mısırın cam yapımcıları genellikle mavi camı tercih ediyorlardı.(mavinin siyahımsı tonundan beyazımsı tonuna kadar kullanıyorlardı.)Diğer renkleri (beyaz,sarı,yeşil,kırmızı) daha çok cam süslemesinde kullanıyorlardı.Çok nadir durumda cam kaplar (boncuklar, muskalar ve bilezikler) tek renktedir.Bu kaplar farklı şekillerden ve desenlerden oluşmaktaydı.Bazıları küçük arlıklı zig-zag desenli, Bazıları da spiral ve karmaşık desenleydi.Böylece her biri farklı çekiçilik kazanmaktaydı.


2. DEMİR ÇAĞ

M.Ö.11.yüzyılda Akdenizin doğusu ve Asya nın batı bölgeleri karanlık bir dönemin etkisi altına girmiştir.bunun sonucu olarak ticarette gözlenen düşüş cam endüstrisini oldukça etkilemiştir.Elimizde erken çağa ait cam üretimini kanıtlayan kesin veriler bulunmamaktadır.Arkeolojik kayıtlar tamamen silinmemiş olmakla birlikte M.Ö.12. ve 8. yüzyıllar arasında cam oldukça az rastlanmaktadır.Fakat bu hiçbir zaman camın bu dönemde bilinmediği anlamına gelmemektedir.Hem çivi yazısı ile yazılmış Orta Babil tabletlerinde,Hem de Asur Ninivoh tabletlerinde konuyla ilgili bilgilere rastlanmaktadır.Camın ilk defa büyük ölçekte kullanımı Fenikede M.Ö. 1. binde Fildişinden yapılmış eşyalar üzerinde görülmektedir.Cam fildişi üzerine kakma yöntemi ile işlenmiş ve dekoratif amaçlarla kullanılmış çeşitli figürlerin ve çiçek desenlerinin detaylarını vurgulayabilmek ayrıca fildişine çok renkli bir görünüm vermek amacıyla kullanılmıştır.M.Ö.8.yüzyılın ilk yarısına tarihlendirilmiş olan camlar hem renkli hem de mozaik cam kakmalardan oluşturmaktadırlar.
M.Ö.8 ve 7. yüzyıllarda cam kaplar tekrar yaygınlaşmaya başladı.Soğuk kesme, kalıba döküm ve iç kalıp tekniği devam eden eski tekniklerdir. Fakat kapların biçimleri ve üretim yerleri değişmektedir. İç kalıp teknikli vazolar,şekil ve dekorasyonlarındaki küçük değişikliklerle Hellenistik dönemin sonuna kadar kesintisiz olarak devam ederler. Bunlara Mezopotamyadan İspanyaya, Afrika kıyılarından Alplerin ötesine kadar çok geniş bir alanda rastlanmıştır. Bunların üretim yeri olasılıkla Fenike dir ve yayılımları bu ülkeyle yapılan ticaretin sonucudur. Deniz yeşili soğuk kesme camlar ve ya zamanın renksiz transparan camları Mısır’a özgü olmaktan çok,Asya karakterlidir. Bunların üretimi M.Ö. 7. yüzyıldan sonra da devam eder.
Anadolu&da da çeşitli kazlarda, iç kalıp tekniği ile üretilmiş cam kaplar bulunmuştur. Bu buluntu yerleri; Çanakkale- Elgios, Çanakkale Dardanos, Çanakklale- Salihler, Behranköy – Assos, Çandarlı, Çandarlı- Myrina, Menemen- Kyme, Uşak-Meonsa, İzmir- Notion ve Midas Yazılıkaya dır51.
İç kalıplama tekniği ile üretilmiş önemli miktarda alabastronlar ise Rhodosda bulunmuştur. Bu kapların Mezopotamya da üretilip daha sonra Rhodos;a ihraç edilmiş olmaları mümkün olduğu gibi Rhodos’a göç etmiş Mezopotamyalı ustalar tarafından üretilmiş olmaları da olasıdır. Fakat her durumda Rhodos, M.Ö. 6. yüzyılın ortalarında iç kalp tekniği ile cam kaplar üreten önemli bir merkez haline gelmiştir.daha sonra bu cam sanatı Akdeniz ve Karadeniz bölgelerinde büyük olasılıkla buradan yayılmıştır. Şimdiye kadar incelenmiş olan Demir Çağa ait kaplar arasında gerek dekorasyon gerekse gerçek değer açısından en ilginç olan grubu kalıplama tekniği ile üretilmiş ve kesilmiş kaplar oluşturmaktadır. Bunlar Bronz Çağ kaplarında hem görünüş hem teknik açıdan belirgin bir şekilde ayrılırlar. Bu kaplar,kalıplama yöntemiyle ve en çok da balmumundan yapılmış ve ya balmumu sürülmüş tek parça bir dış kalıba eritilmiş camın dökülmesi anlamına gelen lost wax tekniği ile şekillendirilmişler, daha sonra taş üreticileri tarafından kullanılan taşlama, kesme,delme ve cilalama yöntemleriyle bitirilmişlerdir52.
Mezopotamya cam yapımında hep bir adım ileride olmuştur. Alabastronların yanı sıra yassı cam kaseler de üretmişlerdir. Bunlar büyük olasılıkla metal kalıplara dökülerek yapılıyordu. Cam kaplar genellikle metal kapları taklit ediyorlardı. Cam kapların kaideleri özenle düzleştiriliyor ve kabın iç kısmı zımparalanarak güzel bir görünüm oluşturulması sağlanıyordu. Bu cam kaplar Nemrutda üretiliyordu. Bunun iki nedeni vardı: birincisi, Assurnarsipal(M.Ö. 884-859)ın imparatorluğun başkentini Nemruta taşıması ikincisi de, bir çok cam yapımı kasenin Nemrutda bulunmuş olasıdır.


3.GEOMETRİK DÖNEM

Bu dönemde cam işçiliği yavaş bir şekilde yeniden büyümeye başladı.Yunanistan diğer bölgelerde cam kaplar nadir olarak rastlanıyordu.Yarı küresel şekildeki kalıba döküm kaseler İ.Ö. 9. yüzyılda ve erken İ.Ö. 7. yüzyılda görünmeye başlandı. Bu cam kapların pürüzlü dış yüzeyleri düzgün iç yüzeyleri kontrast oluşturmaktaydı..Bu yöntemle yapılmış cam kapların ağızları pürüzlü oluyordu.


4. KLASİK DÖNEM

M.Ö.6 ve 1. yüzyıllar arsında üretilmiş cam eserler arasında en büyük payı iç kalıplama yöntemi ile üretilmiş kaplar almaktadır.Bunlar çoğunlukla kokulu yağlar, merhemler, parfüm ve kozmetik ürünleri koymak için yapılmış küçük şişelerden oluşmaktadır.Bu cam kaplar biçim olarak yunan kaplarını özellikle taklit etmişlerdir.fakat parlak renkleri ve canlı motifleriyle cam şişeler her zaman ön planda olmuştur.Bu dönemde birbirini izleyen üç üretim dönemi saptanmıştır.Her dönemin yeni bir form grubu, süsleme motifleri, kulp biçimleri ve renk kombinasyonları vardır.Akdenizçevreleyen ülkelerde yaygın olarak gözlenmesine rağmen kesin üretim merkezleri henüz saptanamamıştır.Rhodos,Kıbrıs,Güney İtalya ve Fenikenin kıyı şeridi olası üretim merkezleri olarak düşünülsede özgün cam üreten birkaç merkezin varlığı daha gözükmektedir55.
M.Ö.6. yüzyıldan itibaren alabastron adı verilen küçük şişeler üretilmeye başlanmış ve bunlar Akdeniz’de olduğu gibi iç bölgelerde de çok miktarda yapıldığını kanıtlayan eserler ele geçmiştir.M.Ö. 5. yüzyılda balmumu tekniği kullanan yeni bir cam endüstrisi geliştirilmiştir.Bu yüzyıllarda modellerini dönemin maden eşyalarından esinlenerek taklit eden değişik biçimli eserlerin, lüks sofra takımlarının, süs ve takıların yapıldığı sanatsal değeri yüksek olan eserlerle karşılaşılmaktadır.Söz konusu döneme ait en önemli buluntu topluluğu Persopolis sarayının hazine binasından gelmektedir.Sarayda bulunan eşyaların büyük çoğunluğu kaya kristali taklit edilerek renksiz camdan yapılmıştır56.
Pers gümüş takımları ile arasındaki yakın benzerlikler bu endüstrinin nerede kurulmuş olursa olsun, Akamenid yöneticilerinin himayesinde faaliyet göstermiş olduğunu ortaya koymaktadır57.


5. HELLENİSTİK DÖNEM

Son zamanlarda hellenistik dönem cam tarihi hakkında önemli tartışmalar olmuştur.Bu karmaşık dönemde karşılaşılan problemlerin açıklanmasında son zamanlarda ele geçen kanıtların miktarı yeterli olmaktadır.Hellenistik dönemin günümüzle benzer birçok ortak yanı vardır.Hellenistik dönemde de iletişim hızlı bir şekilde yayılmış ve bunun doğal sonucu olarak kültürel bir alışveriş yaşanmıştır58.
Hellenistik dönemde cam üreten başlıca iki önemli merkez vardır.Bunlardan ilki Suriye sahil şeridinde bulunan şehirler (Fenike),diğeri ise Mısır Ptolema krallığının başşehri İskenderiye dir.Suriyede iç kalıplama tekniği ile üretilmiş geleneksel merhem şişelerinin üretimine M.Ö.1. yüzyıla kadar devam edilmiştir.Bunlara ek olarak yine kalıplama yöntemiyle oldukça çok sayıda kase üretilmiştir.Üretilen kaseler çoğunlukla çizgi ve yiv bezelidir.Daha geç dönemlerde ise yumrularla veya kısa kaburgalarla da bezenmişlerdir.İskenderiyede üretilmiş olan cam eserlerin ise daha gelişmiş bir teknikle üretilmiş ve daha zarif olduklarını görüyoruz.Bu dönem İskenderiylİ cam ustaları Mozaik üretebilecek ve iki cam tabaka arasına altından yapılmış bir levha (sandwich gold-glass)koyabilecek ustalığa ve bilgiye sahiptiler.Bu dönemden başlamak üzere camın gümüş yemek takımlarına karşı daha cazip ve renkli bir alternatif olarak daha çok tanınmaya önem kazanmaya başlamıştır59.
Anadolu da Hellenistik dönem boyunca camdan yapılmış skyphosların iyi tanındığı ve bu formların mezar armağanı olarak yaygın olduğunu İskenderun, Knidos ve Kyme örnekleri göstermektedir. .
Geç hellenistik dönem de kalıp yapımı kaseler iç kalıp tekniğinin yanısıra görülürler.Kaselerin bazı çeşitlerinde basit bir form üzerinde dekorasyon iç kısımlarındaki yivlerden (bazen dipte olur) oluşur.Bu süsleme İ.Ö. 1.yüzyılda çok yaygındır.Bu seride düz kaideli skyphoslar ve kantharoslar birlikte görülürler61.
Geç hellenistik dönemde çok önemli bir buluş olan cam üfleme tekniği, daha yeni bir buluş olmasına rağmen çok çabuk bir şekilde yaygınlaşmaya başladı62.

6. ROMA DÖNEMİ

İtalya, ingilter, Fransa, İspanya, Belçika, Balkanlar, Anadolu, Kuzey Afrika, Kıbrıs, Suriye, İskenderiye ve Roma imparatorluğunun içinde yer alan diğer yerleşim bölgelerinde M.Ö.1.yy ile M.S. 4.yy. arasında üretilen camlara Roma camları adı verilir.
Roma dönemi cam endüstrisi, Hellenistik dönem cam üreticilerinden alınan ilham ve tecrübe ile kurulmuştur.Yeni formlar, teknikler, renkler ve süslemeler ortaya çıkmıştır.Romalıların bu özelliğinden bu döneme ait az sayıdaki kaynaklarda da söz edilmektedir.Bunlardan belki de en çok bilineni ‘Trimalchio tarafından anlatılmış olan hikayedir.Bu hikaye; bir cam ustasının İmparator Tiberus a hediye ettiği kırılmaz cam kase ile ilgilidir.Kırılmaz camdan yapılmış bu kasenin bir başka özelliği de çarpma sonucu veya bir başka nedenle çöken veya çentiklenen kısımların bir çekiç yardımıyla eski haline döndürülmesidir.Bu buluşu nedeniyle kesin olarak ödüllendirileceğine inanan usta tam aksine kral tarafından idam ettirilmiştir.Kral bu sırrın öğrenilip yaygın olarak kullanılmaya başlanmasıyla, altının tüm değerinin kaybedileceğinden kokmuştur.Bu hikaye camın M.S.1.yüzyıl başlarındaki önemini ve Romalıların konuyla ilgili yeni buluşlara ve deneyimlere ne kadar açık olduğunu göstermektedir.Romalılar camı yalnızca gündelik eşyaların üretiminde değil, aynı zamanda mozaik pano ve dış cephe kaplaması, gibi dekoratif amaçlarla da kullanmışlardır.
İ.Ö.1.yy.ın ortalarında üfleme camın kullanılmaya başlanması hem cam eser sayısında hem de cam atölyelerin artışında büyük etken olmuşlar, üfleme tekniği ile kısa sürede yapılan cam eserler seri üretimin yapılmasına olanak vermiştir. İskenderi’ye ve Suriye gibi cam endüstrisinin önemli merkezleri, yeni tekniğin kullanılmaya başlanmasından sonra da önemlerini korumaya devam etmişlerdir65.
Üfleme cam tekniği Roma dünyası için çok öneli bir buluştur.Cam üfleme tekniğinin bulunmuş olmasıyla hızlı ve daha çok üretimin sonucunda cam ucuzlaşmış ve herkesin ulaşabileceği bir eşya haline gelmiştir.Camın popüler olmasıyla sadece İtalyada değil aynı zamanda eyaletlerde de yayılmıştır66.
Bu buluşun kesin tarihi ve buluşa etken olan ortam hakkında hala kesin bilgiler mevcut değilse de çok sayıda ki bulgular özelliklede İsrail de bulunan buluntular, bu aşamanın M.Ö. 50 yılından çok kısa bir süre sonra , Suriye-Filistin yöresinde gerçekleştiğini ortaya koymaktadır.Bu tarih Roma gücünün Doğuda ve Anadoluda sağlamlaştığı yıllarda, aşagı yukarı aynı zamana rastlamaktadır.Daha sonra imparator Augustus döneminde (M.Ö.27-M.S. 14) Pax Roma nın kurulmuş olması hiç şüphesiz bu yeni tekniğin Roma imparatorluğunun har yanına yayılmasını kolaylaştırmıştır.
Romalılar uzun bir süre üfleme camdan yeşilimsi ve mavimsi renkleri kullanmışlardır.M.S. 1 yüzyılın sonlarına doğru mavimsi-yeşil camlar baskın hale gelerek günlük kullanım kapların en yaygın rengi olur.M.S. 1. yüzyıl camları Flaviuslar döneminde doruk noktasına ulaşmıştır.Renkli camların modası geçince genellikle açık gölgeli renkler moda olur.ve yeşilimsi ve sarımsı renkler moda olur68.
Erken Roma imparatorluk dönemi için tipik sayılan bir cam vazo yapım tekniği ise kalıba üfleme tekniğidir.İ.S. 25 yıllarında geliştirilmiş olan bu teknikle, vazoların yapımında taş, metal veya döküm cam eserlerin yapımından çok daha kolay, seri ve hızlı üretim sağlanabilmiştir.
Roma imparatorluğunun Doğu ve Batı eyaletlerinde ise İ.S. 3. yüzyıllardan başlayarak görülen tipik cam formlarından biride küresel gövdeli sürahilerdir.Bunlar düz, kesme yada işlenmemiş ağız kenarlarına sahiptirler.Aleve tutularak yuvarlatılmış yada katlanmış ağız kenarlarına az da olsa rastlanmaktadır.Boyunları tepesi kesilmiş ters koni biçiminde gövdeleri küresel, dipleri çoğunlukla iç bükeydir70.




1 2 yy s rahi


ramses ii19yy
180px Cam1

Cama şekil verme aşaması


Cam aşırı soğutulmuş alkali ve toprak alkali metal oksitleriyle, diğer bazı metal oksitlerin çözülmesinden oluşan bir sıvı olup ana maddesi (SiO2) silisyumdur, cam akışkan bir maddedir. Camlar erimiş haldeki amorf yapısını koruyarak katılaşan inorganik cisimler olarak tanımlanabilir. Üretim sırasında hızlı soğuma nedeniyle kristal yapı yerine amorf yapı oluşur. Bu yapı cama sağlamlık ve saydamlık özelliğini kazandırır.



Camı Oluşturan Ana Maddeler

Adi camın bileşimine giren üç grup madde vardır. Bunlar cam haline gelebilen oksitler, eriticiler ve stabilizatörler denilen maddelerdir. Camın bileşimine giren bu maddeler kum-soda-kireç olarak da adlandırılabilirler. Adi camın bileşimine giren maddelerin dışında cama önemli özellikler kazandıran ve üretimde bazı yararlar sağlayan yardımcı bileşenler vardır.

Camlaşıcılar

Camlaşma özelliği olan bu maddeler genelde ağ oluşturan bazı oksitlerdir. Kuvars kumu bunların başında gelir. Ağ oluşturan oksitlerin en önemlileri ise SiO2, B2O3 ve P2O5 (fosfor) dir.

Eriticiler

Ağ oluşturan ve cam haline gelebilen oksitlerin erimelerini kolaylaştırmak amacıyla cam bileşimine katılan maddelere eriticiler denir. Bu maddeler camlaşıcıların erime sıcaklığını düşürerek onların erimelerini kolaylaştırır. Özellikle 1713˚C'deki silisyumun erime derecesi 1500˚C'ye düşer. Eriticiler ağ içine girerek onu değiştirdiği için eriticilere modifikatör de denmektedir. Eriticilerin başlıcaları Na2O, K2O, Li2O dur.

Stabilizatörler (Sabitleştiriciler)

Stabilizatörler, camın kimyasal dayanımı, kırılma indisi, dielektrik özellikleri üzerinde etki yaparlar. Formülüne stabilizatör ilave edilmemiş bir cam su karşısında stabil özellik göstermez. Bu camlara su camı denilir. Stabilazatör olarak kullanılan maddelerin başlıcaları CaO, BaO, PbO, MgO ve ZnO dur.
CaO kireç taşının (CaCO3), MgO ise dolamitin (MgCO3) cam formülüne katılması ile sağlanmış olur. Bu iki maddenin ısıtılması ile bünyelerindeki CO2 çıkar ve geriye oksitler kalır. CaCO3 = CaO+ CO2 gibi.

Yardımcı Bileşenler (İkincil Bileşenler)

Bu bileşenler genelde adi camın formülüne girmezler, ancak değişik cam türlerinde değişik etkiler sağlamak üzere kullanılan oksitlerdir. Örneğin
  • Mangan dioksit (MnO2): Camın rengini açar
  • Arsenik (As2O3): renk verici, saflaştırıcı
  • Sülfür (Na2SO4): redükleyici
  • Potasyum nitrat (KNO3): camın saydamlığını giderir.
Cam Malzemelerin Üretimi

Cam malzeme üretimi, ardışık dört devreden (iki kademede - bunlar ergimiş camın elde edilmesi ile cama biçim verilmesi, parlatılması ve kesilmesidir) oluşmaktadır.
  • Ana Maddelerin Hazırlanması
  • Eritme
  • Biçimlendirme
  • Tavlama
Ana Maddelerin HazırlanmasıCamın bileşimine girecek ana maddelerin her şeyden önce yabancı maddelerden arındırılıp iyi bir şekilde öğütülmesi gerekir. Tek tip cam üreten tesislerde öğütülmüş ana maddeler, silolarda depolanır ve siloların alt tarafındaki kapakları açılmak suretiyle istenen miktarda malzeme, terazili bir arabaya alınır.EritmeGünümüzde eritme işlemi, kapasitesi max. 2 ton olan krözelerde (potalı fırınlarda) veya kapasitesi 1000 ton dolayındaki havuz fırınlarda yapılmaktadır. Fırınların yapımında ateşe dayanıklı, silisyum, alüminyum, zirkon gibi yüksek nitelikli refrakter malzemeler kullanılır. Havuz fırınBiçim yönünden yüzme havuzuna benzediği için havuz fırın denmiştir. Çok miktarda cam üretilmesi gereken üretim süreçlerinde kullanılır. Bu fırında yaklaşık 800-1000 ton dolayında erimiş cam bulunur. Camı oluşturacak ana maddeler, özel bir itici mekanizma ile havuz fırınının ağız kısmından içeri itilir ve eritme işi başlar.Potalı fırınİçerisinde ayrı ayrı cam türlerine ait ana maddelerin eritildiği birden fazla fırın vardır. Cam türlerinin fazla olduğu ancak cam miktarının az olduğu üretim süreçlerinde havuz fırınının kullanılması uygun değildir. Bu yüzden potalı fırın kullanılır. Potalı fırında ana madde miktarı en fazla 2000kg dolayındadır. BiçimlendirmeAna maddelerin hazırlanması ve eritme evrelerinden sonra sıra dinlendirilmiş cam hamurunun biçimlendirilmesine gelir. Cam malzeme, sekiz yöntemle biçimlendirilir: a) Üfleme (Şişirme) Yöntemib) Dökme-Silindirleme Yöntemic) Çekme Yöntemid) Yüzdürme Yöntemie) Presleme Yöntemif) Lif Haline Getirme Yöntemig) Köpük Haline Getirme Yöntemih) Diğer biçimlendirme yöntemleri TavlamaBu evrenin amacı; fabrikasyon üretiminde cam soğurken oluşan iç gerilmeleri yok etmektir. Tepeden ısıtılan sürekli bir kanal içinde camı yeniden ısıtarak iç gerilmelerin giderilmesi sağlanıncaya kadar bekletmek ve daha sonra yavaş yavaş soğutularak uygulanır.
Cam türleri

Soda kalsik CamıDünyada üretilen camların %90’ı soda kalsik camıdır. Kolayca eritilebilir, ucuzdur fakat ısıl şoklara mukavemet ve kimyasal kararlılık gibi haller dışında her yerde kullanılabilir. Normal elektrik ampulü, fluoresan ampulleri, pencere camları v.b. malzemelerin üretiminde kullanılırlar. Yapısında %5 oranında CaO vardır. Kurşun Camı (Kristal Cam)Soda kalsik camında kirecin yerini PbO aldığında kurşun camı elde edilmiş olur. Yapısında %80 oranında bazı hallerde daha fazla kurşun oksit bulundurur. Kurşun oksit, camın erime noktasını düşürerek yumuşama noktasını CaO'li camlarınkinin de altına düşürür. Ayrıca cama kolay işlenebilme, ışığı yansıtma ve yayma özelliği kazandırır. Kurşun oksit miktarının %80'i geçtiği cam türü gamma ve X ışınlarından korunmak amacıyla kullanılır. Oldukça pahalı bir cam olduğu için baryum oksitli camlar kullanılır. Borosilikat CamıBorosilikat camlarının yüksek yumuşama noktası vardır. Buna rağmen, ısıl şoklara karşı büyük bir mukavemet sağlayan büyük bir genleşme katsayısı, su ve asitlere karşı çok iyi mukavemet göstermesi ve üstün elektriksel özellikleri vardır. Bu nedenlerden dolayı labuvatuar (teknik) cam olarak kullanılmaktadır. Mutfak eşyası, büyük boyutlu astronomik aynalar yapılmaktadır. Alüminosilikat Camı%20 den fazla alümin, az miktarda bor, bir miktar kireç ile çok az alkali içerirler. Ancak alkali bulunmadığı zaman camın eritilmesi ve işlenmesi zorlaşır. Yumuşama noktasının yüksek ve dilatasyon katsayısının küçük olması termometre, yanma tüpleri, alevle doğrudan temas edecek her türlü parçanın yapımında kullanılır. Silisyum Camı (%96 SiO2)%96 oranında silisyum içeren bu cam, presleme ve üfleme yöntemleri ile şekillendirme bu camlara uygulanır. Dilatasyon katsayısı küçüktür. Bu cam türü, çok saydam oluşu nedeniyle UV ışınlarını çok iyi geçirirler. Bu nedenle UV lambaları ile mikrop öldürücü özel lambaların yapımında kullanılır. Silisyum Camı (%99 SiO2)Çok saf kuvars kumunun eritici madde olmadan eritilmesiyle elde edilir. Bu camın üretimi ve şekillendirilmesi çok yüksek sıcaklıkta (1750˚C'de) olur. Bu nedenle üretilecek malzemelerin şekil ve boyutları sınırlı olmak zorundadır. Genleşme katsayısının küçük, yumuşama noktasının çok yüksek olması ve UV ışınlarını çok iyi geçirmesi gibi olumlu özellikleri vardır. Dielektrik özellikleri de iyidir. Ancak maliyetin yüksek oluşu nedeniyle eletroteknikteki uygulamaları sınırlıdır. Isıl şoklara karşı mukavemeti en yüksek camdır.


İÇ KALIP YÖNTEMİ

En erken cam biçimlendirme tekniği olan iç kalıp cam üfleme tekniği bulunmadan önce İ.Ö. 2.binin ortalarında ortaya çıkmıştır.İç kalıp tekniği ilk olarak içi boş cam objelerde ve vazolarda görülmüştür.İç kalıp tekniği en erken olarak Mezopotamya ve Mısır;da üretildiği biliniyor.Bunların dışında iç kalıp tekniğinin en erken görüldüğü yer Alalah (modern Antakya) dır.
Dünyanın bilinen en erken iç kalıp camı burada bulunmuştur.Yarı saydam mavi üzerine beyaz cam ipliği bezemeli bir Şişenin boynuna ait olan parça M.Ö. 16. yüzyılın sonlarına tarihlenir.
İç kalıp tekniği ile yapılan camların ilk yapıldığı yer ise son bilgilerin ışığında Mezopotamya olarak kabul edilmektedir.Mezopotamya da bu döneme ait tarihlenmiş tabakalardan gelen cam kaplar Alalah, Nuni, Assur, Tell-Al-Rimah ve Ur;da bulunmuş örneklerdir.Bunların biçimleri zamanın Mezopotamya çanak- çömleği formlarıyla parelel olup, daha geç devirde Mısır;da yapılmış olanlara çok fazla benzemezler.
Mezopotamya;da İ.Ö.7. ve 8.yüzyılda iç kalıp tekniği kısa bir dönem daha tekrar görünür ve daha sonra Suriye kıyılarında görülmeye başlanır.Bugün geç grupların üretim yerlerinin kesin olarak bilinememesinin nedeni Lebanon ve İsrail in batı kıyıları ile Fenike kıyıları boyunca ki yerleşimlerde cam atölyelerinin bulunamamasıdır.Karadeniz de, Rhodos;ta. Kıbrıs;ta ve başka yerlerde atölyelerin olduğu bilinmekte




BİNÇİÇEK YÖNTEMİ


Bu geniş terim altında çok renkli ve motifli parçalar yer alır.Bu nedenle Millefiori terimi kullanılır.İki yada daha fazla renk karıştırılarak mermer benzeri dekorlar yada benekler yapılır.Bazılarında eritilme sırasında önceden yapılmış cam çubuklar kullanılır.Çok renkli cam parçalardan oluşan bantlar ve kareler eritilerek yama işi yapılır31.
Cam çubukların ve renkli parçaların değişik kalıplarla, çeşitli olanaklar verdiği bu yöntemle çok etkili ve parlak camlar oluşturulmuştur.Teknik yönden çok kolay görünen binçiçek tekniğinin pek çok yan sorunu vardır.Çünkü kalıp içinde birleştirilip camlaşan bu karışımın, kulbun veya pürüzlenme tehlikesi vardır.Bu yüzden bitmiş ürünün bir anlamda, sıcak veya soğuk yolla parlatılması gerekmektedir32.
Mozaik camların kakma örnekleri Mezopotamya ve Mısır da M.Ö. 2. binde biliniyordu.Üretim merkezleri ise İskenderiyedir.M.Ö. 25;ten M.S. 2. yüzyıla kadar İtalyada da yapılıyorlardı.Mozaik camların bazıları çok pahalı ürünlerdir.İmparatorun sarayında ve masasında kullanırlar.M.S. 2. yüzyılda üretimi durur.Fakat basit biçimler yapılmaya devam eder.
Mozaik cam erken bir teknik olduğu halde hellenistik döneme kadar sıklıkla kullanılmıştır.Lüks cam vazolara bağlı olarak gelişmiştir.Hellenistik dönemde cam üretiminin erken dönemi ile ilgili kaynak azdır.Bu zamanda bu endüstrinin ana merkezi İskenderiyedir.Mozaik camlar İskenderiye üretiminin özelliğidir.İ.Ö.1.yüzyılda ürünler geniş bir şekilde ihraç ediliyordu.Augustus döneminde İtalya;da, Roma;da bu tür vazolara karşı artan beğeni ile atölyeler kurulm


KALIBA DÖKÜM YÖNTEMİ


Kalıba döküm yönteminde bir dış ve bir iç kalıp kullanılır.Dış kalıp içinde toz haline getirilmiş olan cam uzun süre ısıtılır.Cam hamur haline getirildikten sonra, üzeri iç kalıpla bastırılarak sıkıştırlır.Dış kalıpla iç kalıp arsındaki cam. Kalıplar sayesinde istenen biçimi alır35.
Bu yöntemin kullanılmasıyla üretilmiş olan ilk örnekler, çubuklardan elde edilmiş renkli ve ince cam parçalarının bir araya getirilmesi ile yapılmış mozaik cam kaplardır.Demir çağında tek renkli yarı şeffaf ve renksiz camların daha çok talep edilmesiyle birlikte açık kapların üretilmesi için daha kolay bir yöntem denenmiştir.Bu yöntem sıcak camın bir kalıp üzerine dökülmesidir.
Bununla birlikte genelde döküm iki parçalı bir kalıba yapılır.ilk önce ya erimiş cam ısıtılmış kalıba dökülür, ya da toz halindeki cam kalıbın içinde ısıtılır37.
Kalıba döküm yöntemi ile üretilmiş önemli bir yapıt halen Anadolu Medeniyetler Müzesinde bulunan açık sarı saydam cam hamurlu kasedir.İlk şeklini kalıpta aldıktan sonra kesme yöntemiyle, omphalos etrafındaki diskten çıkan 32 adet çiçek taç yaprağı, dönen kesme çarkla, belirtilmiştir.İ.Ö. 700 yıllarına tarihlenen Gordion kasesi bir tümülüste bulunmuş ve en erken tarihe ait olması nedeniyle önemlidir.



ÜFLEME YÖNTEMİ


Üfleme tekniği ilk olarak M.Ö.1.yüzyılın ortalarına doğru yakın doğuda Suriye-Filistin bölgesinde uygulanmıştır.Fakat bu teknikten tam olarak yararlanılması ancak, ortası boş, metal bir üfleme çubuğunun kullanılmaya başlanması gerçekleşmiştir.(olasılıkla M.Ö.1. yüzyılın son çeyreğinde)üfleme çubuğu ile havayla şişirme yönteminin birleşmesi, cam endüstrisinin devrim niteliği taşımaktadır. Bu yöntemin uygulanmaya başlanması ile daha kısa sürede, değişik biçimlerde ve daha ucuza cam üretilmeye başlanmıştır.
Özellikle, Suriyeli cam ustalarının bu tekniği Romaya götürmeleri sonrasında, ince çeperli hafif olan Roma camı ortaya çıkmış ve buradan diğer bölgelere yayılmıştır



A)SERBEST ÜFLEME

Serbest üfleme tekniğiyle cam yapımı için 1,5-2 m. uzunluğunda içi boş üfleme çubuğu ve erimiş cam hamuruna ihtiyaç vardır.Çubuk pota içine daldırılarak ucuna potadan cam eriği alınır ve döndürülerek üflenir.Cam eriği çubuğun ucundan üflenerek şişirildikçe mermer masa üzerinde yuvarlatılarak biçimlendirilir.Daha sonra üflenilerek döndürülen cam topağına elde ki diğer aletlerle istenilen biçim verilir.Şekillenen esere gerekli düzeltmeler yapıldıktan sonra keskin bir demir makasla kesilerek üfleme çubuğu üzerinden alınır.

B)KALIBA ÜFLEME

Bu teknik cam üfleme tekniğinin bulunmasından sonra, olasılıkla M.Ö. 1.yüzyılın ilk çeyreğinde gerçekleştirilmiştir.Yöntemin kullanılmaya başlanması ile kilden, metal veya ahşaptan daha önce yapılmış kalıplar kullanılarak belirli bir modelin kopyalarının üretilmesi mümkün olmuştur41.



b) DEKORASYON TEKNİKLERİ

Dekorasyon, cam üretiminin temel aşaması içinde (kaplama yada tabakalandırma, mozaik cam ve kalıpla yapılmış motifler), cam daha sıcakken yapılan ikinci uygulamalar sırasında (iplik ve küçük damlaların eklenmesi maşa ile kaburga, meme ucu ve çentiklerin yapılması ) ya da soğuduktan sonra (kesme ve boyama) gerçekleştirilir.

1.KAPLAMA YA DA TABAKALANDIRMA
Erken Roma döneminde İskenderi’ye ve İtalya endüstrisinde uygulanmıştır.Zor bir tekniktir.Bir ya da daha fazla tabakanın bir iç paraison (üfleme çubuğunun üzerine toplanan cam kütlesi için kullanılan bir camcı terimidir.) üzerinde tabakalar bir biri içine batmadan ustaca tutturulur.Bitkisel ya da figürlü rölyef dekora sahip cameo camlar bu teknikte yapılır.
Cameo tekniği, mücevher yapımında özellikle de pendant, gamma ve yüzük taşlarının yapımında çeşitli renklerdeki yarı-değerli taşların kullanımı ile ilk uygulama alanını Hellenistik dönemden başlayarak bulmuştur.Cameo tekniği, renkli taşların tabakalar halinde üst üste konması ve daha sonra en alttaki tabaka fon oluşturmak üzere üstekilerin kabartma biçiminde işlenmesi prensibine dayanır.Roma döneminde cam vazoların yapımına uyarlanan ve büyük ustalık ve çok ince çok ince bir işleme gerektiren cameo tekniğinin hiçbir zaman çok yaygın olmadığı belirtilmekte ve erken imparatorluk döneminde İ.Ö. 25 ile İ.Ö.50 yada 60 yılları arasında kısa bir süre içinde uygulama alanı bulduğu ve kısıtlı sayıda eserle temsil edildiği bilinmektedir.Ortalama 75 yıl yada en fazla 100 yıl süre ile üretilen bu son derece seçkin grubun, özellikle İtalyada yapımının gerçekleştirildiği düşünülmektedir.

2.KALIPLANMIŞ MOTİFLER
Roma dönemi öncesi ve Roma dönemi kalıba döküm camları süslemeye sahip değillerdir.Genellikle kalıptan alındıktan sonra kesme ya da bileme yöntemi ile çalışma tamamlanırdı.Kalıpla yapılmış süslemeler pişmiş toprak ve metal objelerle aynı kökenden gelir. Kalıba üfleme camlarda genellikle üfleme camlara uygun olan süslemeler yapılır. Bunlardan ilki kalıbın motife son şeklinin vermesi ikincisi silindir ya da diğer basit tipteki kalıbın üfleme işlemi sırasında alttan kullanılmasıdır.Böylece kalıp motif vazoyla birleşir.Metalden varyasyonlarında ilki motiflenmiş kalıba üfleme, diğeri düz kalıba üflemedir.Bu genellikle kaburga biçimde olan vazonun içteki ve dıştaki duvarında kabarık olarak görülmesine neden olur. Ve optik üfleme olarak adlandırılır.Kalıba üfleme motiflerin tüm çeşitleri cam yapımlarının periyotları boyunca tüm ülkelerde Roma döneminin sonlarına kadar görülür15.

3.CAM İPLİKLERİN VE KÜÇÜK DAMLALARIN EKLENMESİ
Bu metodun en erken uygulamaları XVIII. zamanında iç kalıp teknikli kaplar üzerindeki tarak içi ve noktalar biçimine getirilmesi ile görülür. İpliklerin eklenmesi iç kalıp camların normal dekorasyon metodu olarak Roma dönemine kadar kullanılmıştır.Hatta bu yöntem üfleme cam endüstrisine de uyarlanarak sürdürülmüştür. Aynı yöntem İskenderiye;de ki kalıba döküm endüstrisinde de uygulanmıştır.Bu Roma geç cam üfleme tekniğini kullanan ustaların büyük oranda kullandığı tekniktir.Çok sık cam ipliklerinin Suriye cam endüstrisinde ve M.S. 2. yüzyılda Colognede ki üretimlerde kullandıkları görülür. Bu teknikte düzenli uygulamalar yapmak güçtür16.
Cam ılıkken değişik renklerden cam iplikleri hazırlanır.Maşayla alınan cam iplikler ısıtıldıktan sonra cam kabın üzerine aynı doğrultuda yan yana yerleştirildikten sonra, ısıtılarak kaynaştırılır17.
Küçük damlaların uygulanması da üfleme çubuğu üzerindeyken yapılır.Tekrar ısıtıldıklarında bu ekler camın dış kısmıyla kaynaşırlar18.

4.CAMIN ALETLE İŞLENMESİ (CİMDİKLENME)
Cam eserin henüz sıcak durumdayken, kerpeten ve maşa gibi aletlerle biçimlendirilmesi işlemine çimdiklenme adı verilir.Sıcak durumda cam üzerine herhangibi bir nesneyle bastırılır veya yüzeyine dokunulursa çeşitli desenler elde edilir.Değişik formlu aletlerle içe doğru girintiler, yonca ağızlar emzikler ve kulplar yapılır19.
Cam ustaları bıcırgan ve kerpetenleri ağız kenarı, boyun ve kaideyi biçimlendirmek için kullanırlar.Bunlarla ve diğer aletlerle aynı zamanda dikey kaburgularda yapılır.kerpeten ve çentiklerle kısa kaburgalar oluştururlar.



5.CAM KESME
Cam kesme yöntemi eski çağlarda sıklıkla kullanılmış bir cam dekor yöntemidir.Bu yöntem çarkın cam üretiminde kullanılmaya başlamasından itibaren uygulanmıştır21. Antik ustalar taş vazolar ve objelerdeki benzer uygulamayı izlemişlerdir.Yüzük taşı kesicileri ve taş kesicileri bu işle uğraşanları Diatretarii olarak adlandırırlar. Petrie, El Amarnada XVIII sülaleye ait kesme dekorlu bir camdan bahseder, fakat bildiğimiz en erken kesme dekorlu örnek Ephesosta bulunmuş M.Ö.4. yüzyıla ait petallerle dekore edilmiş bir parçadır.Bu teknikteki figürlü sahneler M.Ö. 1.yüzyılın Cameo camlarından önceye tarihlenmez, figürlü sahneler Roma döneminde yaygınlaşır. Dekorasyon üç yöntemle yapılır :
1)Yüzeysel yada derin kesmeler çarkta, su ve zımpara yardımıyla yapılır.
2)Rölyef kesmeler çark yardımıyla yapılır.
3)Oymalar çakmaktaşı yada diğer aletler yardımıyla yapılır.

6.BOYAMA MİNE
Cam üzerindeki boyamanın en erken örneği Mısırda görülmektedir.Boyama Roma dönemine kadar cam için yaygın bir dekorasyon tekniği değildir.Cam boyama Roma sonrası dönemde doğuda devam eder.Fakat batıda kesme dekorasyonlu olduğu gibi devam etmemiştir.Roma dönemi camlarda mine tekniği ile boyama görülmüştür23.
Eser ortaya çıktıktan soğuduktan sonra, değişik renkli ince cam tozu ile kaplanır.Ve tekrar ısıtılarak mineli kap elde edilmiş olur.



c) CAM YAPIMINDA KULLANILAN ALETLER

Cam yapımcılarının aletleri genellikle basit bir görünüme sahiptir. Şekilleri ve görüntüleri erken zamanlardan itibaren çok az değişmiştir.Demirden üfleme çubuğu, demir çubuk yada pontil başlıca araçlarıdır.Bunlar cama sıcakken elle kolayca şekil vermek için kullanılır.Bu aletlerin parçaları Surrey ve Sussex’teki cam evlerinde bulunmuştu Bundan daha erkene tarihlenen buluntu yoktur .Kerpeten delik genişletme aleti ve dudağı biçimlendirmek için kullanılan çeşitli boydaki makaslar bu aletler arasındadır.Antik çağda cam vazoları şekillendirmek üzere kullanılan kalıplar kilden yapılıyordu.Belçikadaki bir cam evinde Roma dönemine ait bir kare şişe, oluklu şişe ve üzüm salkımı biçiminde şişe için hazırlanmış kil kalıplar bulunmuştur.Kil kalıplar Ortaçağda da kullanılmıştır. Daha sonraları bugünde kullanılan demir ve bakır kalıplar ortaya çıkmıştır.
Noble; cam ustasınıni kabn işlenmesi aşamasında camı tutmasına biçimlendirmesine yarayan uzun, metal çubuktur.Üfleme işleminden sonra, tabanına tutturulan noble yardımıyla kabın ağız kenarı, kulbu (kulpları) bezemesi tamamlanır.Noble çoğunlukla tabanda tutturulmuş olduğu noktada bir iz bırakır.Bununla birlikte tüm cam kapların tabanında noble izi yoktur.Çünkü bazı cam ustaların parlatma ve cilalama yöntemleriyle bu izleri yok etmiş olmalıdırlar.


blow kal b teknikler kal p kal p  i e  i e sag 1 sag 2 sag 3 core01 core02 core03 core04 core05 core06 core08 core09 grape flask lineart kal ba  f
nünü - avatarı
nünü
Ziyaretçi
14 Mayıs 2007       Mesaj #4
nünü - avatarı
Ziyaretçi
Maserati Fabrikası‎

93435078ee1

45507544ci8

13116792pf4

84666759sc8

27617218az3

65764940ql0

11cx6

12gn7

13if2

14uf4

Benzer Konular

17 Aralık 2010 / Ziyaretçi Cevaplanmış
10 Ocak 2012 / qurkan Soru-Cevap