Arama

Kalıp ve Kalıplama

Güncelleme: 24 Haziran 2009 Gösterim: 2.736 Cevap: 0
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
24 Haziran 2009       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Kalıp ve Kalıplama
MsXLabs.org & Temel Britannica
Sponsorlu Bağlantılar

Metal, plastik ya da kumaş gibi malzemelerin biçimlendirilmesinde, dökülmesinde, kesilmesinde ya da bezenmesinde, kalıp denen araçlara gereksinim vardır. Hemen her türlü eşyanın yapımında kalıplardan yararlanılır. Örneğin otomobille­rin kaportaları, yardımcı donanımları ve dö­şemeleri, hep kalıpların yardımıyla üretilir.
Otomobil kaportası, ince bir çelik levhanın iki kalıp arasında sıkıştırılması yoluyla üreti­lir. Kalıplar, aynen kaportaya verilmek iste­nen biçimdedir. Kalıplar biraz aralanarak aralarına çelik levha yerleştirilir, daha sonra bir pres yardımıyla birbirine basılır ve böylece aradaki metal levha, kalıbın biçimini alır. Kaporta daha sonra taslak kalıbı ya da kenar kesme kalıbı denen bir alete yerleştirilir. Kenar kesme kalıbı aslında bir tür makasa benzer. Makasın kesici ağızları birbirini sı­yırarak geçer ve kaportanın kenarlarını iste­nen biçimde keserek düzgün bir yapı kazandı­rır.
Otomobillerdeki kapı ve pencere kolu, küllük, ayna gibi aksesuvarların yapımında da kalıplardan yararlanılır. Örneğin, kaportanın yan taraflarına ya da camların çevresine yerleştirilen metal kenar şeritlerinin yapımın­da, ortası delik özel ekstrüzyon kalıpları kullanılır. Ekstrüzyon yöntemi, bir diş macu­nu tüpünün sıkılmasına benzer; tüp sıkılınca diş macunu delikten dışarı çıkar. Ekstrüzyon işleminde de metal kalıp deliğinden dışarı basılır; bu ya metal kalıbın arkasından deliğe doğru itilerek ya da delikten dışarı çekilerek yapılır. Metal şerit kalıptan çıkarken deliğin biçimini alır.
Kapı kolları ve benzeri metal aksesuvar parçaları "kalıp döküm" denen özel bir dö­küm yöntemiyle üretilir. Bu işlemde kalıplar oldukça farklı bir biçimde hazırlanır. Örne­ğin, alüminyumun ya da plastiğin dökümünde kullanılan kalıplar iki yarım parça halinde yapılır. Her yarım parçanın içi, dökümü yapılacak malzemenin yarısı biçiminde oyuk­tur. Öyle ki, kalıp parçaları bir araya getirildi­ğinde, içte kalan boşluk, aynen dökülecek malzemenin biçiminde olur. Daha sonra bu boşluğa alüminyum ya da plastik doldurulur.
Dökülen parçanın düzgün yüzeyli olabilmesi için, malzeme kalıba genellikle erimiş halde ve basınç altında beslenir. Kalıp soğuduktan sonra, yarım parçalar ayrılarak dökülen mal­zeme dışarı çıkarılır.
Otomobillerin döşemeleri de kalıpların yar­dımıyla kesilir. Bu kalıplar oldukça basittir ve bir bakıma hamur ya da yufka kesme kalıpla­rına benzer. Önce, birden çok parça kesebil­mek için döşemelik malzeme üst üste katlar halinde serilir. Daha sonra bunlar bir presin tahta ya da kauçuk ağızları arasına konularak sıkıştırılır. Ardından da kalıp bu yığının üzeri­ne yerleştirilip bastırılır ve böylece istenilen biçim kesilip çıkartılır. Kesme kalıpları, kesi­lecek biçime uygun olarak bükülmüş metal şeritlerdir. Şeridin bir kenarı bıçak ağzı gibi keskinleştirilmiştir. Ağız köreldikçe bilenerek kesime hazır hale getirilir.
Otomobil sanayisi, metal kalıpların kulla­nıldığı sanayi dallarından yalnızca biridir. Metal paraların üzerindeki resim ya da desen­ler de kalıplarla biçimlendirilir. Elbise düğ­meleri, diş macunu tüplerinin kapaklan, plas­tik oyuncaklar, kalıplarla biçimlendirilen bin­lerce eşyadan yalnızca birkaçıdır.

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!

Benzer Konular

13 Şubat 2016 / Kral_Aslan X-Sözlük
7 Şubat 2011 / _Yağmur_ Taslak Konular
13 Şubat 2016 / Safi X-Sözlük