Arama

Kaza Namazı

Güncelleme: 28 Haziran 2012 Gösterim: 19.222 Cevap: 3
asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
16 Ocak 2008       Mesaj #1
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın
Bir namazı vaktinde kılmaya "edâ" vaktinden sonra kılmaya da "kaza" denir. Vaktinde kılınamayan namaza "faite" denir. Çoğulu "fevait"'tir.

Sponsorlu Bağlantılar
Vaktinde kılınmamış olan beş vakit farz namazın kazası farz, vitir namazının kazası ise vacip olur. Kaza edilecek sünnet sayısı azdır. Şöyle ki, bir sabah namazının farzı ile birlikte sünneti de vaktinde kılınamamışsa, o günün, güneşin doğmasından 50-55 dakika kadar sonra öğle namazını vaktinden biraz önceye kadar bu sünnet, farz ile beraber kaza edilir. Kuşluk vaktinden önce ve istivadan sonra kaza edilemez. İmam Muhammed'e göre bu sünnet yalnız olarak da vaktinde kılınmamış olsa yine kuşluk vakti ile istiva arasında kaza edilir.

Bir özür olmaksızın namazın kazaya bırakılması büyük günahlardandır. Allah Teâlâ şöyle buyurur: "Güvene kavuştuğunuz zaman namazı kılın. Çünkü namaz mü'minlere vakitleri belirlenmiş olarak farz kılınmıştır." (en-Nisa, 4/103) Namazı özürsüz kazaya bırakmanın günahı o namazı kaza etmekle kalkmaz, ayrıca tevbe etmek de gerekir.

Meşru bir özür sebebiyle namaz kazaya bırakılabilir. Bu özürler: Düşman korkusu, bir e benin doğum yapacak kadının başından ayrılması halinde çocuğun veya annesinin öleceğinden korkması bu özürler arasında sayılabilir.

Namazı bilerek ve tembelliği yüzünden kazaya bırakan kimse günahkar olur ve bu namazı kaza etmesi vaciptir.

Kazaya Kalan Namazlar Nasıl Edâ edilir?

Bir namazın eda şekli nasılsa kazası da aynı olur. Mesela seferde iken dört rekatlı bir namazı kaçıran kimse bunları ister seferde isterse asli vatanına döndükten sonra kaza ederken iki rekat olarak kaza eder. İkamet halinde tam olarak kılınması gereken namazları kazaya bırakan kimse de bunları hazarda veya seferde yine tam olarak kaza eder.

Namaz kaza edilirken bir sıra gözetilmesi gerekir mi? Eğer namazı kaza edecek kişi tertip sahibi ise, kaza namazı ile vakit namazı arasındaki sıraya uymak gerekir. Tertip sahibi değilse, bu namazı kaza etmeden diğerlerini kılabilir.
Bir kimsenin tertip sahibi sayılması için altı vakitten fazla namazı kaza kalmamış olmalıdır. Vitir namazı dahil altı vakit namazı kazaya kalınca tertip sahibi olmaktan çıkar.

Bir kimse ne kadar namazının kazaya kalmış olduğunu bilmese, galip olan kanaate göre hareket eder. Eğer böyle bir karara varamazsa, borcundan kurtulduğuna kanaat getirinceye kadar kaza namazı kılması gerekir.
Kaza namazı kılan kimsenin yanında cemaatle vakit namazına başlanırsa, namazını tamamlamadıkça cemaate iştirak edemez.

Kaza namazını evde kılmak daha uygundur. Çünkü bunu açığa vurmak Cenab-ı Hakka karşı bir cür'et sayılır ve başkaları için kötü örnek teşkil edebilir.
Kaza namazları üç kerahet vakti dışında her vakitte kılınabilir. Bunlar: Güneşin doğma, batma ve zeval (güneş tam tepedeyken) vaktidir.


Kaza namazıyla meşgul olmak nafile namazla meşgul olmaktan daha önemlidir. Fakat beş vakte bağlı olan sünnetler müekked olsun gayri müekked olsun bundan müstesnadır. Yani sünnetleri terk ederek, bunların yerine kazaya niyet etmek uygun değildir. Aksine bu sünnetlere niyet edilmesi daha uygundur. Hatta kuşluk ve teheccüd namazı gibi haklarında hadis bulunan namazlar da böyledir. Bunlara da bu şekilde nafile olarak niyet edilmesi evlâdır. Çünkü bu sünnetler farz namazlarını tamamlar. Ayrıca bunların telafisi mümkün değildir. Kaza namazlarının ise belirli vakitleri olmadığı için telafileri mümkündür.

Farz namazlarını kazaya bırakarak günaha giren kimsenin, bu günahtan kurtulmak için sünnetleri feda etmesi uygun değildir. Böyle bir kimsenin fazla ibadet yaparak Yüce Allah'ın affına sığınması gerekirken, kendisi için Rasulullah (s.a.)'ın şefaatinin tecellisine vesile olacak bir kısım sünnetleri, nafileleri terk etmesi nasıl uygun olabilir? Hem farzları kazaya bırakmak hem de vakit namazlarını sünnetten tecrit etmek iki kat kusur olmaz mı? Fetvaya esas olan görüş budur. Bu görüş Ömer Nasuhi BİLMEN Merhuma aittir.

Prof. Dr. Hamdi DÖNDÜREN, Delilleriyle İslam İlmihali s.,388-393.

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Son düzenleyen asla_asla_deme; 28 Haziran 2012 15:49 Sebep: Sayfa Düzeni
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....
KENCISii - avatarı
KENCISii
Ziyaretçi
30 Nisan 2008       Mesaj #2
KENCISii - avatarı
Ziyaretçi
Geçmis namazlar hakkinda neler bilmek gerekir ?
Bir namazi vaktinde kilmaya "EDA", vakti çiktiktan sonra kilmaya da "KAZA" denir. Namazi bilerek ve özürsüz olarak kazaya birakmak da büyük günahlardandir. Bes vakit namazin sadece farzlari ile vitir namazi kaza edilir. Kaza namazi su üç vakit disinda her zaman kilinabilir:
1- Günes dogarken
Sponsorlu Bağlantılar
2- Günes tam tepe noktasinda iken
3- Günes batarken (Sadece o günkü ikindinin farzi kilinabilir)

Bu vakitlerde namaz kilinmaz. Eger geçirilen namazlarin sayisi alti vakit veya daha fazla ise, kazalarda siraya riayet etmeye gerek yok.
Geçmis namazlar kaza olunurken, hangi günün hangi vaktinin namazi oldugu bilinmezse mesela söyle niyet edilir: "Niyet ettim ALLAH rizasi için kazaya kalan son sabah namazinin farzini kilmaya" digerleri için de, kazaya kalan son ögle.... son vitir.... diye niyet edilir. "SON" kelimesi yerine, kazaya kalan ilk sabah namazinin farzini kilmaya diyerek, "Ilk" kelimesi de söylenebilir.
Vaktinde kilinamayip kazaya kalan namazlar, ancak kaza edilerek mükellefin zimmetinden düser. Bunun baska mesru bir yolu yoktur


Kaynak: Diyanet namaz vakitleri takvimi, 25.06.1998

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen asla_asla_deme; 28 Haziran 2012 15:50
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
29 Kasım 2010       Mesaj #3
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Farz bir namaz herhangi bir ne­denle vaktinde kılınamadığı takdirde sonra yine kılınması gerekir. Vaktin­de kılınamadığı için insanın üzerinden düşmez, kılınıncaya kadar kişinin üzerinde borç olarak kalır. Bir nama­zın vaktinde kılınmasına "eda" vak­ti çıktıktan sonra kılınmasına "kaza" denir. Kazaya kalmış namaza da "faite" denir.

Kaza namazı kılmanın belirli bir vakti yoktur. Üç kerahat vakti dışın­da istenilen zamanda kılınabilir. Yal­nız güneş doğarken, batarken ve öğ­le zamanı tam tepede iken kılınmaz.


İslam Ansiklopedisi
asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
28 Haziran 2012       Mesaj #4
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın
Kazası Farz ve Vacip Olan Namazların Kılınışı

Farz namazların kazası farzdır. Vacip namazların kazası vaciptir. Böyle kazası olanlar. Her fırsatta ve her vesile ile kaza kılmalıdır. Sünnet ve nafileler kaza niyeti ile kılınmalıdır.

Kaza ve Sünnet Namazlara Birlikte Niyetin Şekli

Hesabın kolay olması için, sünnetleri kılarken kazaya da niyet edilirse ve aşağıda bildirildiği gibi kılınırsa; Sünnet sevabı alındığı gibi bir günlük kaza namazı da kılınmış olur. Sabah namazının sünnetine vacip diyen âlimler de olduğu için sabah namazının sünnetine sünnet diye niyet etmelidir. (İbni Nüceym “bunun yerine de kaza kılmalıdır.” dedi.) Öğle namazının ilk dört rekat sünnetini kılarken,
  • (İlk kazaya kalmış öğle namazının farzını ve öğlenin ilk sünnetini kılmaya)
diye niyet edilir. Aynen farz gibi kılınır. Son iki rekatta zammı sure okunsa da olur, okunmasa da olur. Çünkü dört rekatlı farz namazların son iki rekatında zammı sure okumakta mahzur yoktur.Öğle namazının son sünnetini kılarken,
  • (İlk kazaya kalmış sabah namazının farzını ve öğlenin son sünnetini kılmaya)
diye niyet edilir.İkindi namazının sünnetini kılarken de,
  • (İlk kazaya kalmış ikindi namazının farzını ve vaktin sünnetini kılmaya)
diye niyet edilir.Akşam namazının sünnetini kılarken,
  • (İlk kazaya kalmış akşam namazının farzını ve vaktin sünnetini kılmaya)
diye niyet edilir ve [akşam namazı gibi] üç rekat kılınır. Üç rekat nafile olmadığı için, böyle niyet uygun olmaz sananlar var. Peygamber efendimiz, akşamın farzından sonra 2, 4, 6 rekat sünnet kılmıştır. Bir kimse de akşamın farzından sonra herhangi bir namaz kılarsa, bu sünneti yerine getirmiş olur.
Yatsı namazının ilk sünnetini kılarken,
  • (İlk kazaya kalmış yatsı namazının farzını ve vaktin sünnetini kılmaya)
diye niyet edilir.Yatsının son sünnetini kılarken de
  • (İlk kazaya kalmış vitir vacibi kılmaya)
diye niyet ederek üç rekat vitir namazı kılınır. Burada da farzdan sonra, bir namaz kılındığı için sünnet yerine gelmiş olur. Böylece bir günlük kaza namazı kılınmış olur, sünnetler de terkedilmiş olmaz. Bir kişi, böyle kaza kılarken vaktin sünnetine diye niyet etmese de yine sünneti terk etmiş olmaz. Çünkü sünnet, vaktin farzından başka bir namaz kılmak demektir. (N. Fıkhıyye)
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....

Benzer Konular

7 Aralık 2016 / asla_asla_deme Müslümanlık/İslamiyet
18 Kasım 2011 / ecem202 Soru-Cevap
29 Kasım 2010 / ThinkerBeLL X-Sözlük
30 Temmuz 2013 / _Yağmur_ Müslümanlık/İslamiyet
10 Haziran 2009 / BrookLyn Rüya Tabirleri