Arama

Diskalkuli (Matematik Bozukluğu)

Güncelleme: 21 Haziran 2009 Gösterim: 16.612 Cevap: 1
_PaPiLLoN_ - avatarı
_PaPiLLoN_
Ziyaretçi
20 Haziran 2008       Mesaj #1
_PaPiLLoN_ - avatarı
Ziyaretçi
Diskalkuli Nedir?

Bu terim, matematikle ilgili hayat boyu sürebilecek geniş bir bozukluklar yelpazesine ait olmaktadır. Matematikle ilgili bozukluklar tek bir çeşit olmayıp, zorlukları da kişiden kişiye değişmekte ve kişileri gerek okulda gerekse hayatları boyunca değişik biçimlerde etkiler. Diskalkulinın etkileri nelerdir?
Sponsorlu Bağlantılar

Matematikle ilgili bozukluklar ne kadar farklı olabiliyorsa, bunların kişinin gelişimindeki etkileri de o kadar değişik olabilmektedir.Örneğin, dil gelişimi ile ilgili sorunu olan birinin karşılaşacağı matematikle ilgili zorluklar, görsel- mekansal ilişkilerle ilgili problemleri olan insanlarınkilerden farklı olacaktır. Olguların hatırlanması ve adım adım giden işlemlerin doğru sırada akılda tutulması konusunda problem yaşayan kişi ise çok daha farklı matematiksel zorlukların üstesinden gelmek zorunda kalacaktır.

Erken çocukluk:

Sağlam bir matematik temeli inşa edebilmek, pek çok değişik beceriyi içermektedir. Öğrenme zorluğu yaşayan küçük çocuklar sayıların anlamını öğrenmek (sayı kavramı), nesneleri şekil, biçim veya renge göre sıralamak; grupları ve kalıpları tanımak; büyük/ küçük veya uzun/ kısa gibi kavramları bulabilmek türünden zorluklar yaşayabilirler. Bu çocuklar için ayrıca, saymayı öğrenmek, sayıları tanımak ve sayılarla çoklukları eşleştirmek de zor olabilir.

Okul dönemi çocukları:

Matematik öğrenmesi sürdüğü sürece, dil süreciyle ilgili sorunları olan okul dönemi çocukları, toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemlerinin kullanıldığı temel matematik problemlerini çözmekte zorluk yaşayabilirler. Temel matematik olguları (zamanla ilgili tarifeler gibi) hatırlamak ve hatırda tutmak için çok uğraşmak zorunda olup; bilgilerini ve becerilerini matematik sorularını çözmek için nasıl uygulayabileceklerini akıllarında canlandırmakta zorluk yaşarlar. Zorluklar aynı zamanda görsel- mekansal becerilerdeki zayıflıklardan da ortaya çıkabilir; bu durumda kişi, matematik olguların gerekliliğini anlayabilir fakat bunları düzenli bir şekilde kağıda dökmekte zorlanabilir. Bunun yanı sıra,görsel- mekansal zorluklar, tahtada yazılanın ya da ders kitaplarındaki görevlerin anlaşılmasında bir takım güçlükler yaratabilir.

Gençler & yetişkinler:

Eğer temel matematik olgular iyice sindirilmemişse, dyscalculiası olan pek çok genç ve yetişkin daha ileri matematik uygulamalara geçmekte zorlanabilirler. Dil süreçleriyle ilgili sorunları olanlar için matematiğin dilini kavrayabilmek zor olabilir.
Uygun bir kelime haznesi olmadan veya kelimelerin anlamıyla ilgili netlik oluşmadan matematik bilgisini inşa etmek zordur.
Daha ileri düzey matematikte başarı için, kişinin birçok adımdan oluşan işlemleri takip edebiliyor olması gerekmektedir. Öğrenme zorluğu olan kişiler için, kalıpları, bir matematik probleminin kısımlarını görselleştirmek veya eşitlik ile daha karmaşık problemlerin çözümü için gerekli bilgiyi ayıklayıp bulabilmek zor olabilir.

Uyarı işaretleri nelerdir?

Matematikle ilgili yetersizlikler ne kadar çeşitli ise, bu belirtileri gösteren insanların bu alanla ilgili yaşadıkları zorluklar da o kadar çeşitli olur. Bununla birlikte, bir insanın matematik beceride öğrenme zorluğunun olması, o kişinin genel anlamda öğrenme zorluğu yaşayacağı anlamına gelmez. Her öğrenci farklı şekillerde öğrenir ve özellikle pek çok genç insan için, somut matematik işlemleri pratik bir şekilde yapabilmek için zaman ve uygulama gerektirmektedir. Eğer bir insan aşağıdaki alanların birinde zorluk yaşıyorsa yardım alması yaralı olabilir:

*
Konuşma, okuma ve yazmada iyi, fakat sayma ve matematik sorusu çözme becerisinde yavaşsa
*
Bir yerden alınmış sözcüklerin hatırlanmasında iyi, fakat sayıların okunması veya sayıların bir sıra içinde hatırlanmasında zorluklar varsa
*
Genel matematik kavramlarda iyi, fakat belirli işlem şekilleri ve düzenleme becerileri gerektiğinde zorlanıyorsa.
*
Zaman kavramıyla ilgili sorun varsa sürekli gecikiyor, programları hatırlamada güçlük çekiyor, herhangi bir faaliyetin ne kadar süreceğini hesaplamada zorlanıyorsa
*
Yön duygusu zayıfsa kolayca kendini kaybolmuş hissediyor ya da bildik yoldan sapınca kafası karışıyorsa
*
Kavramların uzun süreli hafızada saklanmasında zayıfsa matematik işlemlerini bir gün yapıp başka bir gün aynı işlemleri tekrarlayamazsa
*
Zayıf zihinsel matematik becerisi söz konuysa günlük alış veriş malzemelerinin fiyatını hesaplamada veya tatile kaç gün kaldığının tahmini hesaplanmasında güçlükler yaşıyorsa
*
Satranç, briç gibi strateji oyunları ya da bilgisayar oyunları oynamada zorlanıyorsa
*
Sayıların akılda tutulmasını gerektiren kart oyunları gibi oyunlarda güçlükler yaşıyorsa yardım alması yararlı olacaktır.

Diskalkuli nasıl teşhis edilebilir?

Bir öğretmen ya da eğitimli bir profesyonel, öğrencinin matematik öğrenme yetersizlikleriyle ilgili değerlendirmesini yaparken öğrenciye matematikle ilgili geniş bir beceri ve davranış becerisi hakkında sorular sorar. Genellikle kağıt- kalemli matematik testleri sıkça kullanılmakla birlikte, bir değerlendirmenin daha fazlasına ihtiyacı vardır. Buna göre, kişinin ileri düzeyde, günlük problemleri çözerken olduğu gibi sayıları ve matematiksel kavramları ne şekilde anladığı ve kulandığı ortaya çıkartılmalıdır. Değerlendirme, kişinin beklenen ve değerlendirmelerden aldığı beceri seviyelerini karşılaştırmayı ve değerlendirme notları verilirken kişinin kendine has güçlü ve zayıf yanlarını anlamayı gerektirmektedir. Aşağıda bununla ilgili bazı alanlar belirtilmiştir:

*
Sayma, toplama, çıkarma, çarpma ve bölme gibi temel matematik beceriler konusunda yapabildikleri
*
Anlayıp anlamadığını gösteren, yapılması gereken işlemleri tahmin edebilmesi: ne zaman toplama, çıkarma, çarpma, bölme yapılması gerektiğini bilme veya ileri düzeydeki işlem becerisi
*
Nesneleri mantıksal bir sırada düzenleyebilme becerisi.
*
Zaman ve para kullanımıyla ilgili tahmin yapabilme becerisi.
*
Sayısal çoklukları tahmin edebilme becerisi
*
Yaptığı işi kendi kontrol edebilmesi ve problem çözerken alternatif yollar bulabilme becerisi olarak kabul edilebilir.

Diskalkulinin tedavisi:

Bir öğrenciye yardım edebilmenin ilk adımı onun güçlü ve zayıf yönlerini bulabilmektir. Teşhisten sonra ebeveynin, öğretmenlerin ve diğer eğitimcilerin, öğrencinin daha verimli bir şekilde matematik öğrenebilmesine yardım etmek için beraber çalışıp stratejiler üretebilmelidirler. Sınıfın dışında yardım almak öğrencinin ve özel öğretmenin, öğrencinin kendine özgü zorluklarına, yeni konulara hemen geçme baskısını üzerlerinde hissetmeden yoğunlaşabilmerini sağlamaktadır. Sürekli yapılan tekrarlar ve belirli konulara özgü alıştırmalar daha kolay anlamayı sağlayabilmektedirler. Sınıf içinde ya da dışında uygulanabilecek diğer stratejiler ise aşağıdaki şeklinde sıralanabilinir:

*
Fikirlerini kağıt üzerinde düzenleme konusunda güçlük yaşayan öğrenciler kareli kağıt kullanabilirler.
*
Matematik olgulara yaklaşım biçimleri için farklı yollar bulmaya çalışın: mesela çarpım tablosunu sırf ezberletmek yerine, 8x2=16 olduğuna göre 16nın iki katı olarak 8x4=32 olmalı şeklinde anlatmayı deneyin.
*
Yeni becerilere somut örneklerle başlayıp, sonra soyut uygulamalara doğru giderek, giriş yapın.
*
Dil konusundaki zorluklarda, fikirleri ve problemleri açıkça anlatın ve öğrencilerin istedikleri gibi soru sorabilmeleri için onları teşvik edin.
*
Mümkün olduğunca az dikkat dağıtıcı özelliği olan bir çalışma yeri temin edin ve kalem, silgi ile diğer eğitim araçlarının ihtiyaç duyulduğunda el altında olmasını sağlayın.
*
Olabildiğince az dikkat dağıtıcı özelliği olan bir çalışma yeri temin edin: kalem, silgi ile diğer eğitim araçlarının ihtiyaç duyulduğunda el altında olmasını sağlayın.
*
Öğrencilerin kendi güçlü ve zayıf yönlerini farketmelerine yardım edin. Bir insanın nasıl daha iyi öğrenebileceğini anlamak, akademik başarı ve güven duygusuna ulaşmasında büyük bir adımdır.

Son düzenleyen _PaPiLLoN_; 21 Haziran 2009 21:38
_PaPiLLoN_ - avatarı
_PaPiLLoN_
Ziyaretçi
21 Haziran 2009       Mesaj #2
_PaPiLLoN_ - avatarı
Ziyaretçi
Diskalkuli (Matematik Bozukluğu)

Sponsorlu Bağlantılar
DSM-IV’ e göre matematik bozukluğu öğrenme bozukluklarından birisidir. Matematik bozukluğunda dört yetenek grubunda bozuklukların olduğu belirlenmiştir: dil yetenekleri (matematik terimlerini anlama ve yazılı problemleri matematik sembollerine çevirme), algısal yetenek (sembolleri tanıma ve anlama ve sayıları kümeleştirme yeteneği), matematik yetenekleri (toplama, çıkarma, çarpma, bölme ve temel işlemlerin sırasını izleme) ve dikkat yetenekleri (rakamları doğru yazma ve işlem sembollerini doğru gözleme).
Okuma bozukluğu, gelişimsel koordinasyon bozukluğu ve karışık algılayıcı-ifade edici dil bozukluğu sıklıkla matematik bozukluğu ile birliktedir. DSM-IV’ e benzemeyerek, ICD-10’ da matematik bozukluğuna ek olarak okuma ve heceleme özürlerinin mevcut olmaması gerekir.


Matematik bozukluğu yeni bilinen bir şey değildir. 1980 deki DSM-III’ e kadar bir psikiyatrik bozukluk olarak tanınmamıştır. Matematik bozukluğu için başka terimler de kullanılmaktadır: Gerstmann sendromu, diskalkuli, konjenital aritmetik bozukluğu, akalkuli ve gelişimsel aritmetik bozukluğu.

Matematik bozukluğu tek başına kalındığı (izole) durumlarda veya dil ve okuma bozuklukları ile birlikte görülebilir. Bu bozuklukta çocuğun zeka kapasitesi ve eğitim düzeyi beklenen kadar olmalıdır. Matematik yeteneğindeki bozukluk okul performansını veya günlük etkinlikleri etkilemeli ve herhangi bir nörolojik veya duygusal bozuklukla birlikte olmamalıdır.

Epidemiyoloji

Matematik bozukluğunun görülme sıklığı iyi araştırılmadığından zeka geriliği olmayan okul çocukları arasında kabaca % 5 kadar tahmin edilmektedir. Eğitimsel kısıtlılığın bu sayıyı nasıl etkilediği açık değildir. Fakat matematik bozukluğu olan çocukların olasılıkla diğer öğrenme bozukluklarını veya dil özürünü de taşıdıkları düşünülmektedir. Matematik bozukluğu için cinsiyet oranı henüz araştırılmaktadır. Bu bozukluk kız çocuklarında erkek çocuklardan daha fazla olabilir.

Etiyoloji

Matematik bozukluğunun nedeni bilinmemektedir. Bir ilk kuram sağ serebral hemisferde, özellikle oksipital lob alanlarında nörolojik bir eksikliğin olduğunu ileri sürmüştür. Bu bölgeler görsel-uzaysal uyaran işlemlerinden ve dolayısıyla matematik yeteneğinden sorumludur. Ancak bu kuramın geçerliliği daha sonraki nöropsikiyatrik çalışmalarda az destek bulmuştur.
Şimdi nedenin çoğul etmenli olduğu düşünülmekte ve beslenme, biliş, duygu, eğitim ve sosyo-ekonomik etmenlerin matematik bozukluğunun çeşitli derece ve birleşimlerinde etken olduğu varsayılmaktadır. Okuma ile karşılaştırıldığında aritmetik yeteneğinin eğitim miktarı ve kalitesine daha fazla bağlı olduğu sanılmaktadır.

Tanı

Çocuğun okul performans öyküsü dikkatle incelendiğinde aritmetik ile ilgili erken dönemdeki güçlüklerin mevcut olduğu bulunur. Matematik bozukluğu olan bir çocuk utanç duyabilir ve yardım almadığından gittikçe geriler. Doğru tanı çocuğa bireysel uygulanan standart aritmetik testiyle konur. Normal bir zekası olan bir çocuk bu testten beklenen düzeyin altında puanlar alırsa matematik bozukluğu düşünülmelidir. Matematik bozukluğu tanısı konmadan önce bir yaygın gelişimsel bozukluk ve mental retardasyon dışlanmalıdır.

Klinik özellikler

Matematik bozukluğu olan birçok çocuk ilk eğitimin ikinci ve üçüncü sınıflarında tanınır. Böyle çocukların tek basamaklı sayıları toplama ve sayma gibi temel sayı kavramları bulunduğu yaş normunun altındadır. Fakat çocuk diğer alanlarda normal zeka yetenekleri gösterir. İlk eğitimin ilk iki veya üçüncü yılında matematik bozukluğu olan çocuk ezber belleğine güvenerek matematikte biraz ilerleme yapabilir. Fakat daha sonra aritmetik işlemleri farklılık ve ustalık yetisi düzeyini gerektiren karmaşık duruma geldiğinde bozukluk belirginleşir.

Bazı araştırıcılar matematik bozukluğunu çeşitli bölümlere ayırırlar: anlamlı şekilde saymayı öğrenmede bozukluk, asıl (kardinal) ve sıra gösteren (ordinal) sistemleri öğrenmede güçlük, aritmetik işlemlerini yapmada güçlük ve nesneleri gruplar halinde kümelemeyi imgelemede güçlük. Bu çocukların görsel ve işitsel sembolleri çağırıştırmalarında, niceliğin korunmasını anlamada, aritmetik basamakların sırasını hatırlamada ve problem çözmede ilkeleri seçme güçlükleri olabilir. Bu sorunları olan çocukların iyi işitsel ve görsel yeteneklere sahip oldukları kabul edilmektedir.

Matematik bozukluğu sıklıkla okuma bozukluğu, yazılı ifade bozukluğu, koordinasyon bozukluğu ve ifade edici ve alıcı dil bozukluğu ile birliktedir. Heceleme sorunları, bellek ve dikkatte eksiklikler ve duygusal ve davranış sorunları mevcut olabilir. Küçük okul çocukları önce diğer öğrenme bozukluklarını gösterir. Bundan dolayı bu çocuklarda matematik bozukluğunun olup olmadığı kontrol edilmelidir. Normal zekası olan serebral palsili çocuklarda da matematik bozukluğu olabilir.

Matematik bozukluğu ile diğer iletişim ve öğrenme bozuklukları arasında ilişki henüz açık değildir. Algılayıcı dil bozukluğu ile ifade edici dil bozukluğu olan çocuklarda matematik bozukluğu olması yaygın değildir. Ancak böyle bir durum çocukların çözümleme ve şifreleme işlemleri bozuksa birlikte görülür.

Ayırıcı tanı


Matematik bozukluğu mental retardasyon sendromu gibi tümsel bozukluklardan ayırt edilmelidir. Mental retardasyondaki aritmetik güçlükleri tüm zeka işlevlerindeki genel bozuklukla birliktedir. Yetersiz eğitim çocuğun aritmetik performansını etkileyebilir. Böyle olduğunda aynı sınıftaki çocuklarda benzer düşük aritmetik performansının olduğu da görülebilir. Davranım bozukluğu ve dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu matematik bozukluğu ile birlikte olursa bu olgularda her iki tanı da konulmalıdır.

Gidiş

Çocuklardaki matematik bozukluğu genellikle ilk eğitimin üçüncü sınıfında görülür. Bazı çocuklarda bu bozukluk birinci sınıfta belirgindir. Orta derecede matematik bozukluğu olan çocukların aritmetik güçlükleri yoğun eğitsel girişimlerle çözülmediği zaman aritmetik güçlükleri devam eder ve kendilik kavramları düşük olur, depresyon ve engellenme görülebilir. Bu komplikasyonlar okula gitmek istememe, okuldan kaçma veya davranım bozukluklarına yol açabilir.

Tedavi

Çeşitli eğitimsel tedavilerin etkinliği tartışılmakla birlikte bu gün matematik bozukluğu için en etkili tedavi eğitimdir. Ortak kanı eğer tedavi yöntemleri ve materyaller o çocuğa, o bozukluğa, o bozukluğun şiddetine ve öğretim planlarının uygulanabilirliğine uygunsa eğitimin yararlı olduğudur. Yakın zamandaki bir araştırma matematik eğitiminin hesaplamaktan çok problem çözme etkinliğinde yardımcı olduğunu göstermiştir. Bilgisayar programları da yardımcı olabilir ve eğitim desteğini arttırır. Sosyal yetenek eksiklikleri çocuğun yardım aramasında direnç oluşturur. Bundan dolayı sosyal alanlarda olumlu problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi de matematik yeteneği eksikliğine yardımcı olur. Koordinasyon sorunu da matematik bozukluğu ile birlikte olabilir. Bu gibi durumlarda fiziksel tedavi ve duyusal bütünleşmeyi sağlayıcı etkinlikler yardımcı olabilir.

Matematik Bozukluğu (DSM-IV)
  1. Bireysel olarak uygulanan standart testler ile ölçüldüğü üzere, kişinin kronolojik yaşı. Ölçülen zeka düzeyi ve yaşına uygun olarak aldığı eğitim göz önünde bulundurulduğunda matematiksel becerileri beklenenin önemli ölçüde altındadır.
  2. Tanı Ölçütündeki bozukluk okul başarısının ya da matematik becerileri gerektiren günlük yaşam etkinliklerini önemli ölçüde bozar.
  3. Duyusal bir bozukluk varsa bile matematik becerisi sorunları genellikle buna eşlik edenden çok daha fazladır.
Kaynak
Son düzenleyen _PaPiLLoN_; 23 Temmuz 2009 20:56

Benzer Konular

19 Ocak 2008 / _PaPiLLoN_ Psikoloji ve Psikiyatri
23 Temmuz 2009 / _PaPiLLoN_ Psikoloji ve Psikiyatri
8 Temmuz 2009 / asla_asla_deme Psikoloji ve Psikiyatri