Arama

Paolo Uccello (Paolo di Dono)

Güncelleme: 11 Temmuz 2015 Gösterim: 3.829 Cevap: 2
_EKSELANS_ - avatarı
_EKSELANS_
Kayıtlı Üye
18 Şubat 2013       Mesaj #1
_EKSELANS_ - avatarı
Kayıtlı Üye
Paolo Uccello
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar

220px Cinque maestri del rinascimento fiorentino2C XVI sec2C paolo uccello



Paolo Uccello (d. 15 Haziran 1397, Pratovecchio/Floransa, İtalya - ö. 10 Aralik 1475, Floransa). Asıl adı Paolo di Dono. İtalyan Rönesans başlangıcında Floransa ekolünde bulunan ressam. Babası Dono di Paolo bir berber ve cerrah olup annesinin Floransa'nin ilerigelen ailelerinden d'Antonia di Giovanni del Beccuto idi. Uccello "Gec Gotik" resim gelenekleri ile çalışmış ama sonradan İtalyan rönesans stili başlangiç çağında resim hazırlayanlar ressamlardan olup ilk defa prespektif kurallarına göre eser veren ressamlardan biri olarak tanınmıştır. Ama diğer başlangıç Rönesans ressamları Klasik realist konulara önem vemekte iken Occello eserlerinde renk ve eğlenceye önem vermiştir.

Hayatı ve eserleri

Uccello hakkında bildiklerimizin çoğunluğu Giorgio Vasari'nin 1550'de yayımlanan "Le Vite.." adlı sanatkarlar biyografisinden kaynaklıdır. Bu eser Occello'nun ölümünden 75 yıl sonra hazırlanıp yayımlanmıştır.
Uccello yaklaşık 15 Haziran 1397'da ya Pratovecchio'da ya da Floransa şehrinde doğmuştur. Asıl adı Paolo di Dono olmakla beraber bütün hayvanları, özellikle kuşları, çok sevdiği için lakap olarak Türkçe "Kuş" anlamlı "Uccello" olarak anılmaktadır. Sevdiği kuş ve hayvanların resimlerini çok küçük yaşta yapmaya başlamıştı. 11 yaşına geldiği zaman Floransa'ya gönderildi ve orada çok ünlü bir genç ressam olan [[Lorenzo Ghiberti]'nin atölyesinde ona çırak olarak çalışmaya başladı. Ghiberti Floransa'da çok ünlü idi, çünkü Floransa'da en büyük kilise olacak katedrala bağlı olan vaftizhanenin kapılarını yapmak için açılan bir müsabakaya katıldı ve bu kapıları bronzden hazırlanması için sipariş almıştı. Ghiberti bu vaftizhane bronz kapıları siparişini tamamlamak için 27 yıl çalıştı. Bu kapılar üzerinde çalışmakta iken bir çok yetenekli genci çırak olarak alıp onları yetiştirdi. Bunlar arasında Uccello da bulunmaktaydı. Uccello Ghiberti yanında 8 yıl çalıştı.

San Minato Manastırı


Çıraklığını bitirip kendi başına serbest çalışmaya başladığında Uccello 19 yaşında idi. Ama ilk resim siparişini hemen almayı başardı. Bu sipariş Floransa'nın yakınlarındaki tepelerden birinde bulunan San Minato Manastırı kilisesi içinde çeşitli azizin hayatlarından sahneleri fresk olarak resimlendirmekti. Bu manastırda kesişler fakir olma yemini vermişlerdi. Bu nedenle yemekleri sabah, öğle ve akşam, bazan çorba yapılarak, ekmek peynir olmaktaydı. Manastırın kilisesi çok büyük ve güzel bir kilise idi ama Occello kesişilerin yedikleri çok fakir yemeklerden hiç hoşlanmamaktaydı. Bunun için birkaç hafta çalıştıktan sonra siparişini tamamalamadan manastırdan kaçıp Floransa'ya döndü. Bundan çok geçmeden Floransa'da dolaşmakta iken manastırda bulunan iki keşiş onu görüp kovalayıp yakaladılar. Niçin kaçtığını öğrenince karnını doyuracak yemek çıkartmaya söz vererek onun manastıra geri dönmesini sağladılar. Uccello geri dönüp bu siparişi tamamladı. Hazırladığı fresk resim serisi "Kilise Eskilerinin Hayatı" idi. Bu resimlerin çok soluk renklerle boyanmış olmasına neden Occello'nun basit yemeklere protestosu olduğu biraz alaylı olarak belirtilmiştir. Bu hayat hikayesini anlatan Vasarı, Uccello'nun bundan sonra hayatının sonuna kadar peynir yemediğini de bildirmiştir.
Günümüzde San Miniato Manstıori Kilisesi freskleri çatıdan şu akıntısı dolayışyla çok zarar görmüş hatta kaybolmaya yüz tutmuşlardır. Fresklerin çoğu duvardan düşmüş ve renkleri gittikçe daha da kaybilmuştur. Ancak bir tanesinde bulunan çok güzel hazırlanmış melek resmi uygun derecede güzelliğini korumuştur.
1425'de Uccello Venedik şehrine gitti. Orada birkaç yıl yaşayarak çalıştı. Ama 1436'da tekrar Floransa'ya geri döndü.

Floransa Katedrali


Uccello'nun Floransa'da bulduğu iş Floransa Katedrali için duvar resimleri yapmak idi. İlk olarak İtalya'da paralı asker birliği komutanı olarak isim yapmış olan İngiliz asıllı şövalye Sır John Hawkwood'un atı üzerinde büyük bir fresk resmini yapmak oldu. Bu resim o zamanın portrelerine kıyasla çok değişikti. Önce Sır John'un savaş atı üzerinde poz verir bulunması idi. Sonra Occello bu resme bir at üzerinde şövalye heykeli şeklini ve görüntüsünü vermişti. Resimin arka fonu köyü kırmızımsı-kahverengindedir; şövalye ve atı beyaz ve yeşilimsi-gri renkte olup bir heyel gibi görünürler. Resme biraz renk vermek için atın üzerindeki eyer ve atın üzengi ve gem takımları çok çarpıcı bir kırmızı renkte boyanmıştır. Bu resimin daha da heykele benzetmesini sağlamak için at yine beyaz ve yeşilimsi-gri renkte renkelendirilmiş bir heykel kaidesi üzerinde durur şekilde poz verilmiştir, Bu kaidenin altında ise daha gene rafa benzer üç dayanaklı bir kaide bulunmakta ve bu kaide üzerinde büyük ebadda harflerle yazılmış "Poulo Uccelo'nun eserdir" anlamlı İtalyanca bir kitabe bulunmaktadır. Alt kaide altında da iki armalı plaket vardır. Resim çok süslemeli sanki bir kabartma imiş gibi çizilmiş ve renklendirilmiş bir çerçeve ile çevrilidir.
Bu resim çok sevilmiştir. Birkaç yıl sonra diğer bir paralı askerler birliği komutanı bu resmi hatırlamış ve kendi portresini sipariş verdiği ressam olan Andere Castagno'ya resminin Occello resmine benzemesini istemiştir.
Uccello'nun Floransa Katedrali'nde üzerine aldığı ikinci iş katedral saati için uygun bir kaide çizmesi idi. Bu saatin iki yüzü bulunmaktadır; bir yüzü katedralin içindedir ve diğer yüzü katedralin dışındadır. Ssat 24 saati de birlikte üzerinde göstermektedir ve tek bir kolu bulunmaktadır. Uccello saatin katedralin içindeki yüzüne tek kolun etrafında yuvarlak 24 saati gösteren bir saat yüzü çizdi. Sonra bu yuvarlağın etrafına bir kare geçirdi ve bu karenin her köşesine bir peygamber yüzü resmi yaptı. Bu peygamber yüzü resimlerinin dördü de birbirinden değişiktir. Ama Uccello'nun en şaşırtan ve sanatakarlığını gösteren başarısı ise bu peygamberlerin renklendirlilmesi sırasında kullandığı renkler ve ışıklar/gölgeler sanki bu peygamber yüzlerine saatin sol tarafında sahiden bulunan (ama gerçekte bulunmayan) bir pencereden ışık gelmekteymiş hissini vermesidir.
Uccello'nun Floransa'da üçüncü işi her biri 4,5 metre çapında olan yuvarlak vitray pencere yapma tasarısıydı. O zaman katedralin yapılıp bitirilmesi mnerde işi bir yüzyıl geçmişti ama katedralin ortasında üzerine bir çeşit çatı isteyen büyük bir delik bulunmaktaydı. Brunelleschi adlı bir sanatçı yeni bir yapı usulü kullanarak büyükçe bir kubbe yapma planını şehir idarecelerine sundu. Bu yeni kubbe çok ilgi çekti. Şehrin her bir köşesinden gelen ustalar bu kubbenin 8 tarafını değişik 8 grup olarak çalışarak yapmaya koyuldular. Kubbe büyüdükçe bu kubbe için sekiz tane yuvarlak yeni camlı büyük pencere gerektiği anlaşıldı. Floransa'da bulunan önemli sanatkarlar bu yuvarlak pencereler için vitray cam yapmak için tasarım yapmaya davet edildiler. Uccello'nun verdiği üç dizayn kabul edildi ve Uccello bunları yapmaya koyuldu. Ne yazık ki bu üç yuvarlak vitray cam pencereden birisi 1828'de kırılıp harap oldu. Uccello'nun hazırladığı iki diğer vitray yuvarlak büyük pencere "İsa'nın Doğumu" ve "İsa'nın Ölümden Dirilişi" konularını işlemekte ve günümüzde hala turist çekmektedir.
1453'de Uccello, Tomassa Malifici adlı bir hanımla evlilik yaptı. Çok geçmeden doğan ilk erkek çocuklarına heykeltraş {{Donatello]]'ya ithaf olarak Donato adını verdiler. 1457'da ikinci çocukları Antonia adını verdikleri kızları oldu. Antonio sonradan rahibe oldu ama ressamlık da yaptı.


Yaşlılığı

1469'de Uccello 72 yaşında iken devlete verdiği bir vergi beyannamesinde yaşı çok ilerlerdiğini; hiç bir resim yapamadığını ve karısının da hasta olduğunu bildirmişti.
Uccello tüm hayatı boyunca perpektif sorunları üzerine düşünmüş ve uğraşmıştı. Bu konuya o kadar önem vermekteydiki bazan evinden günlerece çıkmaz olmaktaydı. Uccello binaların resimlerinin çizilmesi için uygun olan perspektif için gerekli matematik hespları yapmakta çok usta oldu. Ama ta yaşlığına kadar uzaklıkta bulunan insan figürlerinin nasıl perspektife alınacağında zorluk çekmekteydi. Bu dönemde Vasarı'ye göre ressam heykeltraş Dönetello ile yakın arkadaşlık kurmuştu. Donetello Uccello'ya fazla perspektifle uğraşmamasını salık vermekteydi. Bir gün Uccello arkadaşı olarak kabul ettiği Donatello'ya üzerinde çok uğraştığı bir resmi gösterdiğinde onun cevabı olan "Bu resmin üzerini kapa". demesine çok sinirlendi. Bunun bir şaka olduğunu anlayamamıştı. Occello çalışma odasına çekilerek önceden çizmiş olduğu eskizler üzerinde uğraşmaya başladı ve bu odadan çıkmadı. Gece karısı yatağa gelmesini söylediğinde, Vasarı'ye göre Uccello'nun cevabı, "Bir perpektifi olmak ne de harika bir şey" olmuştu.
Ucello'nun en son resmi günümüzde Oxford'da Asmolean Müzesi'nde bulunan "Akşam Avı" oldu. Bu tablo bir akşam avcılar grubunu göstermekte; bu büyük ağaclıkli bir ormanda atli ve yaya insanlar ve köpekler hepsı birlikte resmin önünden resmin içine ileriye gider görülmektedirler.
Uccello 19 Kasım 1475'de 78 yaşıda iken öldü. Yaşlı karsı ve bir rahibe olan kızı Antonia mirasçıları oldular. Kızı Antonia'nın da iyi bir ressam olduğuna dair söylentiler kaydedilmiştir ama bunlar günümüze gelmemiştir. Uccello'nun da bazı eserleri hakkında kayıtlar bulunmaktadır ama bunlar da kayıptır.

Seçilmiş eserleri


  • Madonna col Bambino, yak. 1420, tuval üzerine tempera , 67x46 cm, Fiesole, Martello Koleksiyonu
  • Annunciazione, yak. 1420–1425 , tuval üzerine tempera ve yaldiz, Oxford, Ashmolean Museum
  • Madonna Del Beccuto, yak. 1420-1425, fresk, 90x102 cm, Floransa, Museo di San Marco
  • Creazione e Cacciata, yak 1431 , 488x478 cm, pencere ustunde , Floransa, Santa Maria Novella Kilisesi,
  • San Giorgio e il drago, yak. 1431, tuval üzerine tempera ve yaldiz, Melbourne, National Gallery of Victoria
  • Ritratto di giovane, yak. 1431-1436, tuval üzerine tempera , çapi 61,6 cm, Indianapolis, Indianapolis Museum of Art
  • Predella di Quarate, yak. 143,tuval üzerine temperaa, 20,5x178 cm, Floransa, Museo diocesano di Santo Stefano al Ponte
  • Affreschi nella Cappella dell'Assunta, yak. 1434–1435., Fresk, Prato, Prato Katedrali
  • Santa monaca con due fanciulle, yak. 1434–1435, tuval üzerine tempera , 79x35 cm, Floransa, Uffizi Galerisi
  • Monumento funebre a Giovanni Acuto, yak. 1436 , fresk, 820x515 cm, Floransa, Floransa Katedrali
  • Adorazione del Bambino, 1437, fresk kismen, 350x237 cm, Bologna, San Martino
  • San Giorgio e il drago, yak. 1439–1440, tuval üzerine tempera , 52x90 cm, Paris, Musée Jacquemart-André
  • Ritratto di giovane, yak. 1440 circa, Chambéry, Musée des Beaux-Arts
  • Orologio con quattro profeti/evangelisti (Saat), yak. 1443, frek, 460x460 cm, Floransa, Floransa Katedrali
  • Resurrezione, 1443, cartone per vetrata, cap. 468 cm, Floransa, Floransa Katedrali
  • Natività, 1443, cartone per vetrata, diam. 473 cm, Floransa, Floransa Katedrali
  • Madonna col Bambino, yak. 1445 tuval üzerine tempera , 57x33 cm, Dublin, National Gallery of Ireland
  • Storie di Noè, yak. 1447 circa, fresk , 492x540 cm, Floransa, Santa Maria Novella Kilisesi, Chiostro Verde
  • Storie dei santi eremiti, yak. 1447–1454 , Floransa, San Miniato al Monte
  • San Giorgio e il drago, yak. 1450-55 tuval üzerine tempera , 57x73 cm, Londra, National Gallery
  • Trittico con crcifissione, 1450 circa, tempera su tavola, 45,7x55,5 cm, New York, Metropolitan Museum of Art
  • Battaglia di San Romano, yak. 1450–1456 tuval üzerine tempera, altin yaldiz ve gumus yaldiz. Parcalari:
    • Niccolò da Tolentino alla testa dei fiorentini, 181,6x320 cm, Londra, National Gallery
    • Disarcionamento di Bernardino della Ciarda, 182x323 cm, Floransa, Uffizi Galerisi
    • Intervento decisivo a fianco dei fiorentini di Michele Attendolo, 182x317 cm, Paris, Louvre Muzesi
  • Adorazione del Bambino con i santi Girolamo, Maddalena ed Eustachio, yak. 1450-1460, tuval üzerine tempera , 111x48,5 cm, Karlsruhe, Staatliche Kunsthalle
  • Madonna col Bambino (attr.), yak. 1450-1460 tuval üzerine tempera , Berlin, Bode-Museum
  • Predella di Avane, 1452, tempera su tavola, 22x177 cm, Floransa, Museo di San Marco
  • Crocifissione, yak. 1457–1458, tuval üzerine tempera , 46x67 cm, Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza
  • Tebaide, 1460–1465 circa, tempera su tavola, 80x109 cm, Floransa, Accademia Galerisi
  • Predella dell'Ostia Profanata, 1467–1468, tuval üzerine tempera , 43x351 cm, Urbino, Galleria Nazionale delle Marche, Dukalik Sarayi
  • Caccia notturna, yak. 1470 tuval üzerine tempera a, 65x165 cm, Oxford, Ashmolean Museum

Biyografi Konusu: Paolo Uccello (Paolo di Dono) nereli hayatı kimdir.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
11 Temmuz 2015       Mesaj #2
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  paolo-uccello.jpg
Gösterim: 984
Boyut:  26.1 KB

Sponsorlu Bağlantılar
Ad:  Paolo_di_Dono,_dit_Uccello_-_La_bataille_de_San_Romano_la_contre-attaque_de_Micheletto_da_Cotign.jpg
Gösterim: 698
Boyut:  46.5 KB

Ad:  518832590.jpg
Gösterim: 922
Boyut:  119.0 KB

Ad:  1024px-Uccello_Battle_of_San_Romano_Uffizi.jpg
Gösterim: 765
Boyut:  153.8 KB

Ad:  019_paolo-ucello-theredlist.png
Gösterim: 1387
Boyut:  815.0 KB

UCCELLO
(PaoloDi Dono), floransalı ressam (Pratovecchio, Casentino ya da Floransa 1397 - Floransa 1475). Kendini tasarı geometri araştırmalarına vermiş bir perspektif ustası olmadan önce, Ghiberti’nin yanında kuyumcu, Venedik'te San Marco bazilikasında mozaikçi (1425) olarak çalıştı. Daha sonra Floransa katedrali için vitray taslakları hazırladı (1443-1445). 1436'da aynı yapı için, condottiere John Hawkvvood'u at üstünde gösteren bir fresk siparişi aldı ve bu çalışmayı gözaldatmaca tekniğiyle yaptı. Daha sonra, S. Miniato’ dakı manastır yaşamından sahneleri, 1445 -1450 arasında ise S. Maria Novella'daki (Yeşil avlu) büyük kompozisyonları (Tufan, Yaratılış, Nuh’un kurbanı) gerçekleştirdi. 1456-1460 yıllarında, Mediciler’in siparişiyle Sienalılar ile Floransalılar arasındaki mücadeleyi gösteren San Romano mu- harebesi'nin üç panosunu yaptı (Uffizi, National Gallery [Londra] ve Louvre). Bu yapıtlar, garip ve şiirsel bir anlatım, dekoratif ve gerçekdışı bir desenle dikkati çeker. Miracolo delI'Ostia konulu altı pano (1469, Urbino) ve Aziz Georgios ile ejderha adlı iki yapıtı (Paris, Jacquemârt Andre müzesi ve Londra, National Gallery) kadar Av da (Oxford), Uccello’nun canlı ve pitoresk bir anlatım ustası olduğunu ortaya koyar. Bundan başka, Prato katedrali'nin Assunta capellası'nı süsleyen fresklerin bir bölümü de zaman zaman Uccello'ya mal edilir. Ucello'nun geometri ve perspektif alanlarındaki araştırmaları, süsleme ressamları ve marketri ustaları tarafından geniş ölçüde kullanılmıştır.

Kaynak: Büyük Larousse

Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
11 Temmuz 2015       Mesaj #3
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Paolo Uccello (Paolo di Dono)

Ad:  800px-Uccello_Portrait_of_a_Lady_MET.jpg
Gösterim: 2047
Boyut:  162.5 KB

Ad:  1024px-Saint_George_and_the_Dragon_by_Paolo_Uccello_(Paris)_01.jpg
Gösterim: 577
Boyut:  165.4 KB

Ad:  800px-Paolo_Uccello_047b.jpg
Gösterim: 728
Boyut:  150.8 KB

Ad:  800px-Paolo_uccello,_annunciazione,_ashmolean.jpg
Gösterim: 968
Boyut:  278.4 KB

Ad:  800px-Paolo_Uccello_044.jpg
Gösterim: 462
Boyut:  158.3 KB

Benzer Konular

29 Temmuz 2008 / RuffRyders Spor ww
7 Temmuz 2015 / ThinkerBeLL Sanat ww
11 Mart 2009 / Sivoy Spor ww
16 Haziran 2011 / ThinkerBeLL Edebiyat ww
10 Mart 2016 / nötrino Bilim ww