Arama

Biedermeier Üslubu

Güncelleme: 16 Şubat 2007 Gösterim: 6.513 Cevap: 1
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Şubat 2007       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Biedermeier Üslubu

Sponsorlu Bağlantılar
Sanatta özellikle Almanya, Avusturya, Kuzey İtalya ve İskandinav ülkeleri burjuvazisinin beğenisini yansıtan yeni-klasikçilik ve romantizm arsında geçiş dönemi üslubu.
Napoléon Savaşları’nın ardından 1825-35 arasında Avrupa’da yaşanan yoksulluk döneminde gelişti. Adı, orta sınıfın lüks merakını hicveden “Papa Biedermeier” adlı karikatür kahramanından kaynaklandığından küçültücü bir anlam içermekteydi. Orta sınıf, aile yaşamına, özellikle mektup yazmak dolayısıyla yazı masası kullanmak ve boş zamanları değerlendirmek gibi kişisel etkinliklere önem veriyordu. Bu tür ailelerde yaygın olarak gece toplantıları düzenleniyor, gece toplantılarının vazgeçilmez ögesi piyano yoksa Biedermeier evi yeterince döşenmiş sayılmıyordu. Bu gece toplantıları, yükselmekte olan orta sınıfın kitap, dans ve şiir okuma gibi kültürel ilgilerinin pekiştirilmesine olanak veriyordu. Bu etkinlikler, ya tür resmi ya da tarihsel resim niteliği gösteren ve çoğunlukla duygusal bir yaklaşımla ele alınan Biedermeier resminin konularını teşkil ediyordu. Bu akımı temsil eden ressamlar arasında Almanya’da Fran Krüger, Georg Friedrich Kersting, Julius Oldach, Carl Spitzweg ve Ferdinand Georg Waldmüller sayılabilir.
Biedermeier mobilyası temelde ampir ve direktuvar üsluplarından kaynaklanıyordu. Hantal, naif ve grotesk örneklerinin de bulunmasına karşılık bu mobilyalar yalın, ince ve işlevsel nitelikteydi. Biedermeier mobilyaları ampir üslubunun katılığını yumuşatmış, direktuvar üslubunun ağırlığıyla zarafetini sürdürmüştü. Genellikle koyu renk ağaçlardan yapılan, yaldızlı pirinçten dekoratif bordürlerle süslenen görkemli ampir mobilyalara göre, Biedermeier mobilyalar direktuvar üslubuna daha yakındı; hafif, yerli ağaçlardan yapılıyor, metal bezemelere yer verilmiyordu. Karşıtlık etkisi yaratmak amacıyla ağacın damarlarından, budaklardan yararlanılarak, abanoz ağaçlardan kabartmalar kullanılarak yüzeylere hareketlilik kazandırılıyor, bazen de kakmalar yapılıyordu. Biedermeier mobilyaların, daha sonra art nouveau üslubunu ve modern İskandinav mobilya tasarımlarını etkileyecek olan belirleyici bir özelliği de bunlarda geometrik biçimlerin çok ölçülü kullanılmasıydı. Bazı eşyanın işlevi değişmişti; örneğin masa, odanın ortasında tek başına yer alan bir nesne olmaktan çıkmış, çevresine konan iskemlelerle akşamları bütün aileyi bir araya toplayan bir öge halini almıştı.
Genelde Biedermeier üslubu, 19. yüzyılın ilk yarısı boyunca klasikçilik ve romantizm arasında süregelen görüş ayrılıklarını ortaya koydu. Zamanla bu üslup romantikleşti; düz çizgiler bükülüp kıvrımlı bir biçim aldı; malzemenin doğal nitelikleri kaybolarak yalın yüzeyler gitgide daha süslü bir görünüm kazandı; insan ölçülerine uygun biçimler fantastik bir hale büründü. Ama hafiflik, işlevsellik ve özgünlük konusunda getirdiği yeni bakış, Biedermeier üslubunun 1960’ların ortalarında yeniden canlanmasına yol açtı.

AnaBritannica

Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Şubat 2007       Mesaj #2
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
biedermeier

Sponsorlu Bağlantılar




1. 1815-1848 arasinda almanya ve avusturya'da gelisen sanat akimidir. mobilya ve resim uzerinde gorulur. burjuvaya hitap eden bir anlayistir.
!?
2. edebiyatta da özellikle almanyada yaşanmıştır
apolitik, muhafazakar bir akımdır. 1789 fransız ihtilali ve onun ardından gelen kaos ortamı 1815'teki viyana kongresine kadar sürmüştür. viyana kongresinde avrupayı eski haline döndürme kararı alan liderler önlerindeki 15 senelik restorasyon döneminde her türlü muhalefeti bastırmış, monarşiyi geri getirmeye çalışmıştır. bu yüzden biedermeier'in mobilya akımına restorasyon uslubu da denir. edebiyatta ise kaos ortamından korkmuş, 1815 sonrası politik baskılardan ezilmiş duygusal ve huzur arayan varlıklı avupalılara hitap eden doğa betimlemeleri içeren şiirler bolca görünmüştür

3. biedermeier terimi, 1815 viyana kongresi ile 1848 devrimleri arasındaki dönemde germanik avrupa’daki kenter yaşamı ve sanatı için kullanılır. “gottlieb biedermeier”, ludwig eichrodt ve adolf kussmaul tarafından yaratılan, 1854 ile 1857 yılları arasında münih’te yayınlanan fliegende blaetter isimli mizah dergisinde yeralan bir mizah karakteridir. “bieder” kelimesi almanca’da sıradan, sade, namuslu, dürüst anlamına gelmektedir. “meier” ise alman toplumunda en sık kullanılan soyadıdır. eichrodt ve kussmaul tarafından yaratılan “gottlieb biedermeier” isimli karakter, 1815 ile 1848 arasındaki dönemde yönetimin baskıları karşısında ülke sorunlarıyla ilgilenmeyen, kendi küçük dünyasında mutlu küçük kenter kesimini satirize etmektedir.

terim, sanat tarihi literatüründe ilk defa 1891 yılında wilhelm heinrich riehl tarafından, dönemin sanatını küçümseyici bir bakış açısıyla kullanılmıştır. günümüzde de almanca’da “biedermeierlich” sıfatı, küçük kenterin yüzeyselliğini ifade etmektedir.



4. süsleme biçimlerinin ve işlevsellik yönünün, çok seneler sonra *şu akımlar için bir temel olduğu söylenebilen üslup:
(bkz: art nouveau)

Benzer Konular

11 Şubat 2011 / TANSU Soru-Cevap
11 Temmuz 2010 / Gabriella Hz. Muhammed