Oymabaskının bir türü de asitli oymabaskı ya da ofort baskıdır. Asitli oymabaskıda, basılacak desen bakır, çinko ya da demir levhaların yüzeyinde asitli oyma yöntemiyle oluşturulur. Bunun için önce levhanın yüzeyi balmumu, reçine ve katran karışımından oluşan, aside dirençli bir maddeyle kaplanır. Basılacak desen bir çelik iğneyle kazınarak bu kaplamanın üzerine çizilir. Çizgilerin derinliği metal yüzeyi ortaya çıkaracak, ama metali oymayacak biçimde ayarlanır. Desenin çizimi tamamlanınca levha nitrik asit banyosuna batırılır. Kaplamanın kazınıp metalin açığa çıkmış olduğu yerleri asit aşındırmaya başlar. Bir süre sonra levha asitten çıkarılıp üstündeki kaplama temizlenince metalin yüzeyinde desenin silik bir görünümü ortaya çıkar. Desenin bazı yerlerinin kalıba daha belirgin olarak işlenmesi istendiği zaman bu yerler açık bırakılarak kalıp yeniden aside dirençli karışımla kaplanır ve asit banyosuna sokulur. Bu işlem gerektiği kadar tekrarlanarak basılacak desen istenen derinlikte çizgilerle kalıp üzerinde oluşturulur.
Hazırlanmış olan bu kalıba yağlı, yoğun bir baskı mürekkebi sürülür. Kalıp hafifçe ısıtılarak çizgilerin içine mürekkebin iyice girmesi sağlanır. Sonra kalıbın parlak yüzeyindeki mürekkep silinerek temizlenir. Yalnızca üzerindeki desenin çizgileri içinde mürekkep kalmış olan kalıp artık baskıya hazırdır. Sonra suyla nemlendirilmiş baskı kâğıdı kalıbın üzerine yayılır; üstüne birkaç tabaka kauçuk konur ve kalıp baskıya verilir.
Metal bir yatağa yerleştirilen kalıbın iki ağır metal merdane arasından geçirilmesiyle baskı yapılır. Merdanelerin arasından geçerken sıkışan kalıptaki mürekkep, üzerindeki kâğıda geçer. Kalıbın üzerinden dikkatle kaldırılan kâğıtta görülen desen tam istenen biçimde basılmış olmayabilir. Prova baskısı denen bu baskı dikkatle incelenir ve gerekli değişiklikler kalıp üzerinde ve gene asitli oyma yöntemiyle yapılır. İstenen sonuç alınana kadar prova baskılan ve değişiklikler sürdürülür. Son provadan sonra baskıya geçilir ve kalıp aşınana kadar yüzlerce baskı elde edilir.
Asitli oymabaskının birçok üstünlüğü vardır. Bu yöntemle yapılan baskıda çizgiler kabartma olarak basılır. Böyle bir resme el sürülünce kabartma çizgiler kolayca fark edilir. Resmin koyu bölümleri parlak bir kadife görünümündedir.
Asitli oymabaskı ilk kez 1513'te yapılmış, birçok ünlü sanatçı yapıtlarında bu yöntemden yararlanmıştır. Bunlar arasında Rem-brandt, Goya ve Pablo Picasso sayılabilir.
Sponsorlu Bağlantılar
Hazırlanmış olan bu kalıba yağlı, yoğun bir baskı mürekkebi sürülür. Kalıp hafifçe ısıtılarak çizgilerin içine mürekkebin iyice girmesi sağlanır. Sonra kalıbın parlak yüzeyindeki mürekkep silinerek temizlenir. Yalnızca üzerindeki desenin çizgileri içinde mürekkep kalmış olan kalıp artık baskıya hazırdır. Sonra suyla nemlendirilmiş baskı kâğıdı kalıbın üzerine yayılır; üstüne birkaç tabaka kauçuk konur ve kalıp baskıya verilir.
Metal bir yatağa yerleştirilen kalıbın iki ağır metal merdane arasından geçirilmesiyle baskı yapılır. Merdanelerin arasından geçerken sıkışan kalıptaki mürekkep, üzerindeki kâğıda geçer. Kalıbın üzerinden dikkatle kaldırılan kâğıtta görülen desen tam istenen biçimde basılmış olmayabilir. Prova baskısı denen bu baskı dikkatle incelenir ve gerekli değişiklikler kalıp üzerinde ve gene asitli oyma yöntemiyle yapılır. İstenen sonuç alınana kadar prova baskılan ve değişiklikler sürdürülür. Son provadan sonra baskıya geçilir ve kalıp aşınana kadar yüzlerce baskı elde edilir.
Asitli oymabaskının birçok üstünlüğü vardır. Bu yöntemle yapılan baskıda çizgiler kabartma olarak basılır. Böyle bir resme el sürülünce kabartma çizgiler kolayca fark edilir. Resmin koyu bölümleri parlak bir kadife görünümündedir.
Asitli oymabaskı ilk kez 1513'te yapılmış, birçok ünlü sanatçı yapıtlarında bu yöntemden yararlanmıştır. Bunlar arasında Rem-brandt, Goya ve Pablo Picasso sayılabilir.
MsxLabs & TemelBritannica
Son düzenleyen asla_asla_deme; 23 Ekim 2010 00:25
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....