Arama

Afiş

Güncelleme: 16 Nisan 2016 Gösterim: 15.705 Cevap: 8
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
20 Nisan 2009       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Ad:  80.jpg
Gösterim: 2379
Boyut:  32.8 KB
Afiş

Afiş, Türk Dil Kurumu'nun tanımına göre; "bir şeyi duyurmak veya tanıtmak için hazırlanan, kalabalığın görebileceği yere asılmış, genellikle resimli duvar ilanı, ası" şeklinde tanımlanmaktadır.
Sponsorlu Bağlantılar
Afiş, reklam ya da propaganda yapmak, bir oyun, sergi, ürün ve benzerlerinin duyurulmasında kullanılır. Aynı zamanda güzel sanatlarda bir daldır. Afiş sanatı 19. yy. başında iki ana unsurun bir araya gelmesiyle ortaya çıktı; bir yandan taşbaskı sayesinde metin ve resmin birleşmesi, çoğaltılabilir olması (yüzyılın ikinci yarısında renkli baskı olanağı doğdu), diğer yandan afişin gelişmesi, tüketim mallarının toplu üretiminin ve rekabete dayalı ekonominin ilerlemesine bağlı kaldı. Başlarda küçük boyutlu olup, kitap resimlerini, basın bültenlerini andıran afiş, modern sanat anlayışıyla beraber kendi estetiğini oluşturdu. Kısa ve çarpıcı bir metnin, sade ve resimle beraberliği afişin temel kavramıdır.
Manet, Gavarni, Daumier, Toulouse Lautrec gibi sanatçılar, afişin gelişmesine önemli katkılarda bulundular. Avrupa'nın çeşitli ülkelerinde ve Amerika'da afiş sanatına farklı bakış açıları doğdu. Cheret, William Bradley, Beggarstaff kardeşler gibi isimler, kendi yöntem ve bakış açılarını geliştirdiler. I. Dünya Savaşı süreciyle birlikte, Sovyetler Birliği'nde Ekim Devrimi'nin ardından El Lisitskiy gibi isimler, "soyut afiş" kavramını oluşturdular.
Almanya'da tipografi ve fotoğrafçılığın ilerlemesi afiş anlayışına katkıda bulundu. İki savaş arası kübizmin, fotomontaj ve kompozisyon uygulamanın, ve II. Dünya Savaşının etkileri, afişin ilerlemesine yol açmadı. Savaş sonrasında fotoğrafçılıkta yapılan büyük atılımlarla birlikte afiş de bir devrim sürecine girdi. İtalya ve İsviçre'de dizayn atakları, estetik tasarımı ortaya çıkardı. 1950'lerde gerçeküstücü ve didaktik akımların etkisinde kalan afiş sanatı, yeni isimlerin sivrilmesine yol açtı. 2000'li yıllara gelinirken "pop - art" kültürü, afişin tarihinde belirleyici rol oynadı.

Türkiye'de Afiş
Türkiye'de ilk örnekler Osmanlıların son dönemi ve Cumhuriyetin ilk yıllarında görülmeye başlandı. Ağırlığı metne dayanan tiyatro, sinema, yardım dernekleri ve Türkiye'de üretilmeyen ürünlerin reklamları afiş yapılıyordu. İlk dönem büyük çoğunluğu yurtdışından gelen afişler, yarı - kapalı ortamlarda (tiyatro girişi, dükkân vitrinleri vb.) sergilendi. İlk Türk afiş sanatçısı, yurt dışında eğitim görüp, 1925 yılında Türkiye'ye dönen İhap Hulusi Görey olmuştur. 1927'de Güzel Sanatlar Akademisi'nded ilk afiş atölyesi açıldı. Hulusi, Alman afiş sanatından etkilenmelerini yapıtlarına yansıttı. Aynı dönemin sanatçılarında Mithat Özar, Paris'te eğitim alarak Akademi'deki atölyenin başına getirildi.
Özar'ın etkisiyle 1930 - 1945 yıllarında Fransız estetik akımı Türk afişinde yönlendirici oldu. 1950'lerin sonunda konu ve içeriğin önem kazanmasıyla, Türk afiş sanatı ulusallaşmanın yanısıra uluslararasılaşmayı da birlikte götürdü. Basım endüstrisinin gelişmesi, reklam ajanslarının çoğalması, Türkiye'de afişe büyük boyutta hız kazandırdı. Televizyon ve diğer medya reklamlarının darbesine karşın; gerek billboard yaygınlaşması, gerek maliyetler açısından afiş gelişimini sürdürdü, Türk afiş sanatçıları uluslararası bienallere katılıp bir çok ödül aldı. Afiş sergileri açıldı. Geçmiş yıllara ait bazı zor bulunan afişler, açık artırmalarda çok yüksek bedellere satılarak koleksiyoncular arasında alıcı bulmaktadır.

Bazı Türk Afiş Sanatçıları
  • İhap Hulusi
  • Kenan Temizan
  • Mazhar Resmor
  • Tarık Uzmen
  • Faruk Morel
  • Vedat Sargın
  • Yurdaer Altıntaş
  • Sungu Çapan
  • Bülent Erkmen
  • Sait Maden
  • Mengü Ertel
  • Leyla Uçansu
  • Atilla Bayraktar

Ayrıca bakınız:

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 16 Nisan 2016 22:51
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
_KleopatrA_ - avatarı
_KleopatrA_
Ziyaretçi
29 Kasım 2009       Mesaj #2
_KleopatrA_ - avatarı
Ziyaretçi
AFİŞ
Afişler, tasarım ve sanat kaygısının eşit ağırlıkta olduğu grafik ürünlerdir. Kübizim, Dışavurumculuk, Art Nouveau, Art Deco, Bauhaus, Uluslararası Tipografik Stil gibi modern sanat ve tasarım akımlarının çağdaş Afiş dilinin gelişiminde büyük etkisi olmuştur.
Sponsorlu Bağlantılar
1798’de Alois Senefelder’in taş baskı tekniğini buluşundan sonra geliştirilen renkli taş baskı teknikleri,afişin sanatsal bir yapı kazanmasında önemli bir rol oynamıştır.Çağdaş afiş tasarımının ilk temsilcileri; Jules Cheret ve Henri de Touleouse-Laurrec’dir. 20. yy.ın önemli afiş sanatçıları arasında; Alphonse Mucha, El Lissitzky, Laszlo Moholy-Nagy, Josef Müler-Brockmann, Herbert Matter, Henry Tomaszewski, Jan Lenika, Saul Bass ve Milton Glaser’i saymak mümkündür.
Büyük boyutlu dış mekan afişleri, duvar yüzeylerine ve ilan panolarına asılır. İç mekan afişleri ise lobi, salon ve koridorlarda kullanılmak üzere daha küçük boyutlarda hazırlanır. Dış mekan afişlerinin izlenme süresi kısadır. Buna karşın iç mekan afişleri daha uzun süre incelenbilir. Afişin izlenme süresi tasarım,tasarım sürecinde dikkate alınması gereken bir kriterdir.

Afişler üç ana gruba ayrılır:
Reklam Afişleri:
Bir ürün ya da hizmeti tanıtan afilşlerdir. Beş sektörde yaygın olarak kullanılır.
-Moda
-Endüstri
-Kurumsal reklamcılık
-Gıda
-Tuzim
Kültürel Afişler: Festival, seminer, sempozyum, balo, konser, sinema, tiyatro, sergi ve spor gibi kültürel etkinlikleri tanıtan afişler bu gruba girer.

Sosyal Afişler: Sağlık ,ulaşım,sivil savunma,trafik çevre gibi konularda eğitici ve uyarıcı nitelikteki afişlerin yanısıra, politik bir düşünceyi ya da siyasi bir partiyi tanıtan afişler ise sosyal afişler grubunda yer alır .


AFİŞ TASARIMINDA DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ


Mesaj:

Tasarımcı; afiş aracılığıyla vereceği mesajı açıklığa kavuşturmalıdır, verilmek istenen bilgiyi mümkün olduğunca dolaysız bir biçimde aktaracak görsel bir sistem olşturmalıdır.

Mesaj-İmge Bütünlüğü:

Tasarıma temel oluşturan düşüncenin fotograf yoluyla mı, illustrasyonla mı, yoksa salt tipografi ile mi daha etkili bir biçimde vurgulanacağı arştırılmalı; mizahi, trajik ya da soyut imgelerden hangisinin anlatımı daha güçlendirdiği belirlenmelidir.

Sözel Hiyerarşi:
Tasarımcı,afişte yer alan başlık, alt başlık, slogan gibi sözel bilgiler arasında – izleyiciyi mesajdaki önem sırasına göre yönlendirecek hiyerarşik bir yapı kurmalıdır.

Farkedilirlik:
Bazı afişler yukarıda saydığımız kriterlere uygun gibi görünseler de, etkisiz ve yavan olabilmektedirler. Böyle bir sonucu engelleyecek tek şey tasarımcının hayal gücüdür. Yaratıcı düşünce ve buluşun hiçbir kuralı yoktur. Buluş ve yaratıcılık içeren her şey, afiş tasarımınıda yansıtılabilir. Çünkü bir afiş için en önemli kriter farkedilebilmektir.

Afişteki imgelerin düzenlenmesinde şu öneriler yararlı olabilir:

1- Afişteki imge sayısı üç, iki hatta mümkünse bir ile sınırlandırılmalıdır. Başlık ya da slogandan oluşan tipografik unsur, fotograf ya a illüstrasyon ve zemin (fon) afiş üzerinde üç farklı imge olarak algılanır.
2- Afişteki sözel unsurlar mümkün olduğunca azaltılmalıdır. 3, 4 ya da 5 sözcükten oluşan başlık ve sloganlar; mesajı daha çabuk iletir. Sözel mesaj on sözcüğün üstüne çıktığında, okuma zorluğu başlar. Amerikan Reklamcılık Enstitüsü'ne göre bir dış mekan afişi, ana düşünce ve mesajını en çok altı saniye içinde iletebilmelidir.
3- Fotograf ya da illüstrasyon, afiş üzerinde mümkün olduğunca büyük bir ölçekte kullanılmalıdır. İmgeyi bütünüyle göstermek her zaman gerekmeyebilir. Sözel unsurlar ve imgeler arasında açıklayıcı, destekleyici, yorumlayıcı ya da kontrast oluşturan bir ilişki kurulmalı, yazı ile görüntü birbirini yavan bir şekilde tekrar etmemelidir
5- Süslü ve dekoratif yazılar yerine okunaklı yazı karakterleri tercih edilmelidir.
6- Renkler geniş yüzeyler halinde kullanılmalı, parlak ve canlı renkler tercih edilmeli ve renkler arasında güçlü kontraslar oluşturulmalıdır.

Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
6 Ocak 2010       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Afiş Nedir?
Afiş, bir ürün yada hizmetin tanıtımı için caddelerde, açık mekanlarda yer alan en önemli dış mekan reklam araçlarından birisidir. Afiş, aynı zamanda TV, radyo ve basın ilanlarının da desteklemesi bakımından vazgeçilmez bir yere sahiptir. Günümüzde dijital baskı teknolojisinin gelişmesiyle birlikte afiş dış mekanlarda hava şartlarına daha uzun süre dayanır hale gelmiştir. Uygulamalardan kaynaklanan sakınca ise, panolara yapıştırılan reklam afişlerinin üzerine yeni afişlerin yapıştırılma olasılığıdır.

Afiş Nasıl Hazırlanır?
Afiş, yalın tipografik ve görsel tasarımı ile reklam mesajını hedef kitleye en etkileyici ve hızlı bir şekilde ilettiği için en önemli reklam araçlarından birisidir. Konuları itibarı ile afişler reklam, kültürü ya da sosyal amaçla hazırlanmaktadır.

Afiş denince genellikle dış mekanlarda yer alan basılı reklam aracına ( 2-3 metre büyüklüğünde bir borç verme ve o portlarda dahil) da anlıyoruz.) afişler ülkemizde kullanılan kağıt formatları nedeniyle 70 x 100 cm boyutlarında da hazırlanmaktadır.

Afişler basın ilanının afiş formatında büyütülmüş şekli gibi görünseler de aslında çok farklıdırlar. Basın ilanının iletişim medyası gazetedir. Gazete basın ilanının medyasıdır, tipografik ve görsel ortamda oluşmuştur. Gazetede basın ilanı yer aldığında etrafında da aynı türden tipografik ve görsel baskı ortamından oluşmuş yazı ve resim unsurları ile aynı anda bulunmaktadır. Televizyon reklamı ve radyo reklamının yayınlandıkları medya elektronik ortamdır. Televizyon reklamının medyası televizyondur, elektronik ortamdan oluşan televizyon reklamları ile medyası da aynı unsurlardan oluşmaktadır. Radyo reklamlarındaki durum da aynıdır ancak reklam kuşağında bir reklam spotunun öncesi ve sonrasında aynı türden reklamlar bulunmaktadır.

Basın ilanı gibi tipografik ve görsel basım unsurlarından oluşan afişin medyası ise doğal ortam yani dış çevredir. Afişiyle medyası olan dış çevreyle arasındaki ilişkisi diğerlerine göre değişiktir. Afiş, kendisini oluşturan basın malzemesinden çok farklı, dolu, dinamik, sıcak doğal ortamda yer almaktadır. Medyası dış çevre yani kara parçası, şehir, cadde, evler, ağaçlar, meydanlar, binalar, köprüler yani nereye asıldıysa orasıdır. Benimsenmiş doğal dış çevre ortamı içinde yer aldıkları için bilinçli oran olarak farkedilmezler. Dinamik olan dış çevreyi değiştirmek mümkün olamayacağına göre afişin fark edilerek algılanabilmesi için boş ve soğuk etki yaratacak biçimde tasarlanması gerekmektedir. Asıldıkları yerlerde dolu ve kalabalık görünümü arttırmayıp, yalın, kararlı ve sakin etki yaratarak dikkati üzerine toplamalıdırlar.

Hedefi, mesajı süratle iletmek olan afişler izlenmek için değil, anında fark edilmek için tasarlanmalı ve değerlendirilmelidir. Afişin ana amacı enformasyon vermek yerine, mesajı çarpıcı şekilde iletmek olmalıdır. Bu nedenle diğer medya aracından farklı tasarım kriterlerini içermektedir.

Afişte mesaj iletim görevini sözcüklerden ziyade görseller üstlenmelidir. Kullanılan görselinde mesajın çarpıcı şekilde vurgulanması için lüzumsuz detaydan arındırılmış olması gerekmektedir. Ayrıntının azalması görselleri daha çarpıcı, etkileyici ve kolay algılanış hale getirir. Afişte mesajı taşıyan, yalınlaştırılmış büyük görseller insanlarda heyecan uyandırır ve olağan üstü tuhaf etki yaratır. Detay ile dolu tasarımlardan oluşan afişlerde izleyici algılama çabası göstermez ancak ayrıntı azaldığında algı kolaylaşır. Kolay algılanan yalın tasarımlarda izleyici, daha önce çıkartılmış ayrıntıları zihninde tamamlar ve mesajı bütün olarak canlandırır. İzleyicinin bu şekilde yaratıcı sürece katılarak algıladığı afişteki mesajları belleğinde daha kalıcı yer eder.

Reklam panolarında toplu olarak asılan afişler birbirleriyle rekabet içine girdikleri gibi yanlarına asılan farklı afişler ve dış çevreyle de rekabet içinde olurlar. Dış mekanlarda yan yana kombine olacak şekilde asıldıklarında, tek tasarlanan afiş bazen görünmez olur. Zemin renkleri ve biçimlerinin yan yana birleşmesi ile yüzeyler büyüdüğü için farklı algılar ortaya çıkabilir. Birleşen büyük renk alanları imgeleri yutup etkisiz hale getirebilir veya farklı algılar ortaya çıkabilir. Bu nedenle tasarım aşamasında grup olarak asıldıklarında oluşturacakları görüntü dikkate alınmalıdır.

Afiş Tasarımı ve Afiş Metinleri
Afişte, tasarımın bir parçası olacak şekilde düzenlenen ve tipografik karakterlerden oluşan metinler, okumak için değil fark edilmek için tasarlanmalıdır. Afiş metinleri sessizlikte insanları hayretler içersinde bırakacak kadar gürültü çıkartacak anlamda, kolay algılanan ve okunan sözcüklerden oluşmalıdır. Aslında afişte metinden söz etmek anlamsızdır, sadece kelimeler yer almalıdır. Seçilen sözcükler ise gösterilen imgenin açıklaması yerine ana mesaja hizmet eden çarpıcı anlamlar içermelidir. Çarpıcı görseller sözcüklerin anlamını daha farklılaştırır. Sözcükler izleyici üzerinde tekrar düşünmeye sevk edecek yabancı kelimeler veya güç anlaşılan yan anlamlar taşımamalıdır. Kolayca algılanan, izleyiciyi provoke edici anlamı olan sözcükler kullanılmalıdır.

Örneğin, saatte 50 km. hız yapan bir sürücünün gözü önündeki trafikte ve arkadaki dikiz aynasında, kulağı radyoda, zihni işindeyken afiş metni okuması mümkün değildir. İzlenme süresi bu kadar kısa olan afişlerde iletilmek istenen mesajı mümkün olduğunca resimlerle aktarılmalıdır.
Afiş Hazırlama Teknikleri
  • İlk bakışta algılanabilir olmalı,
  • Mesaj çarpıcı ve hızlı iletilmeli,
  • Mesaj duygusal ve uyarıcı olmalı,
  • Sözcükler kısa, ilginç ve anlaşılır olmalı,
  • Mesaj bilgilendirmekten ziyade eyleme geçirici olmalı,
  • Mesaj iletme görevi özgün imgelere yüklenerek, sözcüklerin sayısı azaltılmalı,
  • Görsel düzenlemesi çarpıcı, basit ve yalın olmalı,
  • Özgün tasarlanmalı ve benzer kuruluşların afişlerinden ayırt edilebilmeli,
  • Tasarım ve tipografi gereksiz detaydan arındırılmalı,
  • Alışılmışın dışında dikkat çekici tasarım unsurları içermeli,
  • Görüntü karmaşası yaratacak kadar çok resim ve yazıya yer verilmemeli,
  • Kullanılan imge ( görüntü) tek olmalı, birden çok imge kullanılmalı,
  • Resimde ayrıntı azaltılarak etki artırılmalı,
  • Kolay algı için imgeler büyük kullanılmalı,
  • Yazı imgenin can sıkıcı şekilde bir tekrarı olmamalı,
  • Tipografiği en az on metreden okunacak büyüklükte ve sade olmalı,
  • Tipografik düzen tasarımın bir parçası olarak algılanmalı,
  • Renkler, sembolik, kimlikli ve dikkat çekici olmalı,
  • Zemin reng kontrast olmalı imgeyi öne çıkarmalı,
  • Etrafındaki artışlardan az etkilenecek şekilde tasarlanmalı,
  • Birlikte yan yana asıldıklarında oluşturacakları görüntü dikkate alınmalı,
  • Günün her saatinde ve her mevsim koşulunda (kar, yağmur, sis gibi) algılanmalı.
  • TV ve diğer basın ilanları ile birlikte bütünlük sağlamalıdır.
Son düzenleyen Safi; 16 Nisan 2016 23:08
ener - avatarı
ener
Ziyaretçi
9 Aralık 2010       Mesaj #4
ener - avatarı
Ziyaretçi
Bu makalede konuya teknik anlamda girmeyeceğim, daha çok bilgilendirme amaçlı ve tasarıma ilgili olan arkadaşları yönlendirmek ve bilgilendirmek amaçlı bir yazı olacak. Öncelikle şunu açık yüreklilikle belirtmeliyim ki; tasarım yapmak için çok fazla bilgiye ya da teknik bilgiye sahip olmanı gerekmiyor. Çok basit düşünerek; çok etkili tasarımlar yapabilirsiniz. Günümüzdeki tasarımlar çok sadece ve etkileyici oluyor. Çok ünlü tasarımcılar bile artık sadelik ve anlaşılırlık üzerine tasarımlarını yapıyorlar. Bu yüzden kendinizi fazla kasmadan, enerjinizi doğru alana yönlendirerek, çok etkili tasarım yapabileceğinize inanmalısınız.
Peki hiç tasarım bilmiyorsunuz ve tasarıma meraklısınız ne yapmanız gerekir? Sanırım zor bir soru oldu. Tamam tamam telaşlanmayın ben size tüyo vereceğim. Pazarlamada ve İletişimde gerilla taktikleri vardır. Yani müşteriye ürünü satmak için pazarlamacı ya da firma elinden gelen her yöntemi kullanır ve başarılı olur. Peki pazarlamada ve iletişimde gerilla taktikleri oluyor da tasarımda neden olmasın. Evet tasarıma başlamadan belirli bir plan doğrultusunda hareket etmelisiniz ve belirli hedefleriniz olması gerekmektedir. Şimdi bunlar nelerdir öğrenelim:

1. Araştırma Süreci: Ana konumuz Afiş tasarımı; fakat neticede tasarım yapacaksınız ve hangi tasarımı yaparsanız yapın, ilk başta araştırmanız gerekmektedir. Kafanıza göre tasarım yapmaya kalkarsanız başarı şansınız sıfırdır. O yüzden tasarıma başlamadan önce iyi bir araştırma süreci geçirmeniz gerekmektedir. Örneğin afiş tasarımı yapacaksanız, o zaman sinema sitelerine girip afişler nasıl tasarlanmış, renkler nasıl kullanılmış, hangi fontlar kullanılmış, efektler nasıl kullanılmış bunlar iyi analiz etmeniz gerekmektedir. Bu araştırma sürecini tamamladıktan sonra kafanızda ne yapmanız gerektiğini canlandırma yeteneğine kavuşacaksınız.
2. Teknik Bilgi: Tasarım yapmak için bazı tasarım programlarını iyi kullanmak zorundasınız ve bu programları hiç bilmiyorsanız ben size birkaç örnek vermek istiyorum: Adobe Photoshop Cs4, Illustrator Cs4, Fireworks Cs4 gibi tasarım programları işinizi mükemmel şekilde görür. Programları edindikten sonra, internetten kaynaklardan ve e-booklardan yararlanarak bu programları iyi bir şekilde kullanabilirsiniz. Programları öğrendikten sonra 2. aşama ise tekniklerinizi geliştirmek, bunun için de www.pixel2life.com gibi siteleri ziyaret ederek teknik bilgilerinizi,ordaki örneklere resimli bakarak geliştirebilirsiniz.
3. Uygulama Süreci: Tasarımları incelediniz ve teknik bilginiz de yeterince var, şimdi tasarıma geçmek istiyorsunuz ve nereden başlayacağınızı bilmiyorsunuz, işte gerçek tasarım problemi. ama neyse ki hayatımızda renkler var. Şimdi başlamanız gereken tek nokta var, o da renk seçimi. Yani yapacağınız tasarım için zemin rengi ve görsel malzeme renkleri ve font renklerini belirlemeniz gerekmektedir. Örneğin beyaz zeminli bir tasarıma siyah illustrasyon ya da daha koyu giri bir görsel tasarım kullanabilirsiniz. Font seçerken de açık mavi ya da kırmızı tonlarda font kullanabilirsiniz ki bu renkler birbirleriyle çok uyumludur.

Örnek bir afiş tasarımı
Örnek olarak bir savaş filmi afişi tasarlayacağız ve kafamızda canlandıralım. Savaş filmi olduğuna göre hemen renkleri düşünelim, tabiki bir çoğunuz askeri renklerin tümünü kafanızda canlandırdı. İşte olay bu, tasarımı öğrendiniz, daha sonra görsel malzeme seçimi ve aklımıza hemen savaş araçları geliyor değil mi: Uçak, tank, tüfek, top vs. Ve insan yüzleri, asker giyimli insanlar gibi, peki bütün bunları afişimize nasıl yerleştireceğiz?
Öncelikle filmimizin ismi Er Rayn’ı Kurtarmak olsun. Bu filmin afişini solda görmektesiniz, inanın bundan çok daha güzel tasarımlar yapabilirsiniz ki Hollywood böyle bir tasarım yapıyorsa bence kendinize güvenin.
Yukardaki tasarımda oyuncuların asker giyimli resimleri koyulmuş ve background üzerine eritme tekniği uygulanmış ve şafak arka zemin yani biz buna background diyoruz ve alt kısım siyah belirlenerek filmin ismi yazılmış ve diğer detaylar. Alın size afiş tasarımı bu kadar basit, aslında olay burda bitiyor. Sade, anlaşılır ve çok etkili olması. Biz Er Rayn’ı Kurtarmak değilde, Savaşan Kartallar diye bir film afişi yapalım: işin içinde kartal olduğuna göre background’u koyu mavi seçelim ve işin içinde plotlar olduğu için, kask takmış ve kokpitte oturan bir savaş plotunun kafası büyük bir şekilde afişin ortasına yerleştirelim. Kaskının üzerine kartal resmi eritelim ve afişin üst kısmının orta bölümüne filmin ismini yazalım ve alt kısma herhangi bir renkle, siyah, gri, beyaz yarım zemin atıp yazı karakterleriyle oyuncuları ve diğer detayları yazabiliriz.
Yukardaki anlatım biraz kabaca oldu ama eğer araştırma yeteneğine sahipseniz ve tasarım programlarını da biliyorsanız size hiçbir hoca bir şey öğretemez. Tasarım göreceli bir kavramdır, Dünya’da çok basit tasarımlar çok etkili olabiliyor ve en iyi üniversite hocalarından çok daha güzel tasarımlar yapacak bir sürü çaylak var. O yüzden araştırmak ve ona göre bir stil belirleyip tasarıma başlamak, işte olay bu. Özetlemek gerekirse, kendinize güvenin ve araştırın ve daha sonra kendi hayal gücünüzle tasarımları şekillendirin. Araştırma yaparken örneklerden etkilenin; fakat bu sizin yaratıcılığınızın önüne geçmesin. Kendinize göre bir stil belirleyin ve kendi hayallerinizi tasarıma yansıtın. Eğer böyle bir yol izlerseniz çok iyi bir tasarımcı olabilirsiniz
Son düzenleyen Safi; 16 Nisan 2016 22:57
kristal kelebek - avatarı
kristal kelebek
Ziyaretçi
20 Aralık 2010       Mesaj #5
kristal kelebek - avatarı
Ziyaretçi
Bir afiş reklamı için en önemli ölçüt fark edilebilmesidir. Bu yüzden de afiş tasarımları hazırlanırken dikkat edilmesi gereken bazı hususlar vardır.
Bunlar;
1- Afiş reklamı okunabilir olmalıdır: Süslü ve dekoratif yazılar yerine okunaklı yazı karakterleri tercih edilmelidir. Afişte kullanılan yazının karakteri ve afişe oranla boyutu yaklaşık 1,5 – 2 metre mesafeden okunabilmelidir.
2- Afişin reklamının anlaşılabilir olması: Afişte akıcı, anlaşılır ve düzgün cümleler kurulmalıdır. Afiş ilk görüldüğünde insanlar tarafından algılanması yaklaşık 2 – 3 saniye kadar sürecektir. Afişte yer alacak başlık, alt başlık, slogan gibi sözel bilgiler arasında hedef kitleye ulaştırılmak istenen mesajdaki önem sırasına göre, yönlendirecek hiyerarşik bir yapı kurulmalıdır. İletilmek istenen mesajı doğrudan aktaracak görsel bir sistem oluşturulmalıdır. Afiş uygulamaları için, verilmek istenen mesajın 3, 4 ya da 5 sözcük ile oluşan başlık ve sloganlarla daha çabuk iletildiğinin, sözel mesajların on sözcüğü geçtiğinde okuma zorluğu başladığının unutulmaması gerekir.
3- Düzen: Afişte detaylar, kısa süreli bir bakışta bile anlaşılacak kadar düzenli olmalıdır. Bu sebeple tasarımın temeli olan düşüncenin fotoğraf, illüstrasyon ve ya tipografi ile mi daha etkili bir biçimde vurgulanacağı araştırılmalı; esprili, dramatik ya da düşsel imajlardan hangisinin anlatımı daha güçlendirdiği belirlenmelidir. Böylelikle etki artırılmış olur.
4- Hedef kitleye bu kadar kısa bir sürede ulaşmak için en önemli detay etkili bir slogan ve ya grafik olacaktır. Afiş reklamındaki görüntü sayısı yaklaşık üçü geçmemeli, hatta mümkünse bir ile sınırlandırılmalıdır. Afiş üzerinde mümkün olduğunca büyük ölçekli fotoğraf veya illüstrasyon kullanılmalıdır.


Son düzenleyen Safi; 16 Nisan 2016 22:58
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
8 Nisan 2011       Mesaj #6
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Afiş

Bir şeyi duyurmak, tanıtmak ya da propagandasını yapmak amacıyla herkesin görebileceği yerlere yapıştırılan, çoğu resimli ilân.

Eski Yunan ve Roma'da olduğu kadar Doğu ülkelerinde de duvarlara resmî yazılar, hatta resimli duyurular asma alışkanlığı vardı. Fakat kâğıt üzerine basılı afişlerin kökeni, 15. yüzyıla dayanır. Bilinen en eski afiş, el yazmasıdır, Meryem Ana resmiyle süslüdür ve Fransa'da kilise kapılarında yardım toplama izniyle ilgilidir (1454).

İlk afişler daha çok din ve resmî propaganda alanlarındaydı. 17. ve 18. yüzyılda bunlara tiyatro afişleri de eklendi. Birtakım ürünlerin reklamını yapmak için kullanılan afişler ise 19. yüzyılda ortaya çıktı. 1845 - 1850 yılları arasında sokaklara afiş asmak serbest bırakılana dek afişler yalnızca kapalı yerlere (kilise, dükkân vb.) asılabildiler. Litografinin bulunması, parlak renkli afişlerin ucuz ve hızlı bir biçimde üretilmesini sağladı.

Başlangıçta Rouchon, Manet, Daumier gibi ressamlar afiş alanında örnekler verdiler. İlk büyük afiş sanatçısı ve bu sanatın gerçek kurucusu ise Fransız Jules Chéret'tir. İlk afişini 1867'de yapan Chéret, parlak renkler, ince figürler ve göz alıcı harfler kullanarak kendine özgü bir anlayış geliştirdi. Ressam Toulouse-Lautrec de büyük afiş sanatçılarından biridir. Lautrec çarpıcı ve renkli afişlerini yaparken Japon baskı sanatından esinlendi, geniş bir alana yayılmış renklerin üzerine soyut figürler kondurarak bunları yılankavi harflerle süsledi. Lautrec'in afişleri, İngiliz afiş sanatçısı Aubrey Beardsley'i güçlü bir biçimde etkiledi. 20. yüzyılda Almanya'nın önemli tasarım okullarından biri olan Bauhas'taki sanatçılar, basit harf biçimlerini soyut geometrik şekillerle birleştirerek, yeni ve özgün bir tarz geliştirdiler. Herbert Bayer ve Josef Albers, çağdaş afiş tasarımını derinden etkilediler.

Türkiye'de İhap Hulusi ve Kenan Temizan gibi ustalarla başlayan afiş sanatı, son yıllarda Yurdaer Altıntaş, Mesut Manioğlu, Mengü Ertel, Selçuk Önal gibi sanatçıların çalışmalarıyla büyük ölçüde gelişti. Günümüzde afiş, bir iletişim tekniği olarak günlük yaşamın her alanına girmiş, Salvador Dali, Mathieu, Polonyalı Afişçiler Okulu üyeleri gibi sanatçıların yapıtlarıyla oldukça önemli bir etkinlik kazanmıştır.

Ad:  Rusyadan_bir_afis.jpg
Gösterim: 1832
Boyut:  41.7 KB
Rusya İç Savaşı dönemine ait RSFSC afişi

Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi & MsXLabs
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
AndThe_BlackSky - avatarı
AndThe_BlackSky
Ziyaretçi
8 Nisan 2011       Mesaj #7
AndThe_BlackSky - avatarı
Ziyaretçi
AFİŞ, i. (fransızca. affiche), herhangi bir haberi, herkese duyurmak için duvara yapıştırılan el yazması veya basılı kâğıt: İstasyonda bu afişlerin birinde ölüm kelimesinin muazzam harflerle yazılmış olduğunu gördüm (H. E. Adıvar).


Deyimler. Afiş asmak, duvarlara afiş yapıştırmak. || Afişe etmek, İfşa etmek, açıklamak. || Afişe olmak, teşhir edilnek, gizlediği meydana çıkmak. || Afişte kalmak [piyesler için], uzun süre başarıyle oyuna de vam etmek. // Afişten inmek, bir piyesi sahneden kaldırmak.

Ansiklopedi. Güzel. sanatlar. Eskiler, Yunanistan’da ve Roma’da olduğu gibi Doğu’da da duvarlara resmî yazılar, hattâ resimli reklâmlar çizerlerdi, ama kâğıt üzerinde ilk resimli afiş Fransa’da, ancak XV. yy. da görülür. Bilinen en eski afiş el yazmasıdır, bağışla yıcı Meryem Ana’nın resmiyle süslüdür ve Notre-Damede Saint-Flour piskoposluğuna bağlı kiliselerin kapılarında, yardım toplama izniyle ilgilidir (1454, Cantal arşivleri). Daha sonra, günahların bağışlanacağını vaat etmek ve siyasî çekişmeleri-hızlandırmak için tipografyaya, tahta gravürüne başvuruldu:

Viyana Köprüsü (1500-1550, Bibliothe-que Natİonale), François l’in Nişanı (1527, Cabinetdes Estampes), Korkunç İttifakın Portresi (1589, ay.y.). XVII. ve XVIII. yy.da, budin veya propaganda afişlerine tiyatro ve askere çağırma afişleri de eklendi: Seçme Topluluğun Oyuncuları, (bilinen en eski tiyatro afişi, 1631, Bibliotheque de l’Arsenal). O çağda sokak ilânları yasak edil diği için çok aranan bu ilk örnekler, ancak dükkân, kilise veya meyhane içlerine asılabiliyordu. 1830 yıllarına doğru ortaya çıkan, çoğuda çocuk kitapları resimleyicisi Horace Castelli’nin eseri olan kitabevi afiş leri de dışarıya aşılamıyordu.

Gil Blas’ın (1835, Cabinet des Estampes) afişini Gigoux, Champfleury’nin Chats (Kediler) [1868, Ca binet des Estampes] adlı kitabının afişini de Manet yaptı. 1845-1850 yılları arasında, afiş asmak serbest bırakılınca, basımcı Rou-chon «omnikolor» adı verilen silkme kalıbı tarzını bularak, bundan böyle ticaretin her alanında kullanılmağa başlanacak olan afiş sanatında büyük bir gelişme sağladı. Birçok ressamdan, özellikle de Paul Baudry’den yar dım gördü. Çağdaş afişçiliğin babası sayılan Rouchon’un önemli bir koleksiyonu Cabinetdes Estampes’ta saklıdır. Fransa’da, ikinci imparatorluk zamanında da karikatür cüler (Cham, Grevin, Randon) afişin yayılmasına yardımcı oldular.

1872′de, Honore Daumier ünlü Charbon d’İvry afişini çıkar dı (Marcel Lecomte koleksiyonu). Jules Cheret. 1866′da İngiltere’den kromolitografyayı ithal ederek, o zamandan bu yana resim sanatının bir aynası durumuna girecek olan afişin bir sanayi haline gelmesini sağladı. İspanya’da, daha XVIII. yy.da, büyük afişlerle boğa güreşleri ilân edilirdi. İngiltere’ nin Salisbury termal istasyonları için 1840 yı lında reklam afişleri astırıldı. XX. yüzyılda, İsviçre, atış müsabakaları düzenlemek için afişten yararlandı. Batılı ülkelerin ünlü afişçileri arasında şu isimler sayılabilir:

Almanya’da, Doepler; A.B.D.’de, Penfield; Belçika’da, Rassenfosse; İngiltere’de, Aubrey Beardsley; Hollanda’da, Toorop; Fransa’da, Toulouse-Lautrec, Jacques Villon. Avrupa ve Amerika’da, özellikle 1925 yılından sonra turistik reklamlar için fotoğrafla afişten yararlanıldı,
Son düzenleyen Safi; 16 Nisan 2016 22:31
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
9 Aralık 2011       Mesaj #8
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Photoshop ile nasıl afiş yapılır?
Düzgün bir afişte olması gereken bazı özellikler vardır. Bunlar:
  • Anlaşılabilirlik: Anlaşılabilirlikten kasıt, afişte kurulan cümlelerin olabildiğince kolay anlaşılır ve akıcı olmasıdır. Çünkü, çoğu insan afişinizi sadece 2-3 saniye görecektir.
  • Okunabilirlik: İyi bir afişte kullandığınız yazıların en az 2 metreden okunabiliyor olması önemlidir.
  • Düzen: Afişte üzerinde durmak istediğiniz detayları düzgün bir şekilde verirseniz, afişin tek bir bakışta anlaşılması kolaylaşacağı için etkisi de artacaktır.
  • Vurucu etki: İnsanları etkilemek için bu kadar kısa bir süremiz olduğu için bir afişte olmazsa olmaz öğe vurucu bir slogan veya grafiktir.
  • İyi bir afişin taşıması gerektiği özellikler hakkında kısa bir fikir verdiğimize göre, artık afişimizi yapmaya başlayabiliriz.
Adım 1
Bir afişi yapmaya başlamadan önce kağıt üzerinde birkaç tasarı hazırlamak her zaman güzel bir fikirdir. Neyi nereye koyacağınızı, ne gibi bir grafik kullanacağınızı önceden belirlerseniz işiniz kolaylaşır.
Önce Photoshop'ta 'File' menüsünden 'New...' diyoruz. 'Preset' olarak 'International Paper' seçiyoruz ve daha sonra 'Size' olarak istediğimiz kağıt boyutunu seçiyoruz. Bu örnek için A3 boyutunda çalışacağız.
Daha sonra yapmamız gereken şey afişimizin temelini oluşturacak bir grafik bulmak. Bunun için google'da biraz araştırma yapmak yeterli olacaktır sanırım. Yapacağımız afiş Photoshop Semineri hakkında olduğu için arkaplanda Photoshop Cs3 ün kutusunu kullanmak, kutunun kendi tasarımı da güzel olduğu için gayet iyi bir fikir. Kullanacağım dosyayı bir internet tarayıcısında açtıktan sonra, kopyalayıp Photoshop'taki dosyama yapıştırdığımda bu grafik dosyası yeni bir katman olarak resme eklenmiş oluyor. Eklemiş olduğum katmandaki resim çok küçük olduğu için bu katmanı yeniden boyutlandırmam lazım. Bunun için ctrl+t 'ye basarak 'Free Transform' adı verilen, katmanın yeniden boyutlandırılmasına, döndürülmesine, perspektifinin alınmasına ve bunun gibi başka işlemlerin uygulanmasına yarayan moda geçiyorum. Daha sonra shift tuşuna basılı tutarken resmi istediğim büyüklüğe ulaşana kadar büyütüyorum. (Shift tuşuna basılı tutmak, resmin orijinal x-y oranının bozulmamasına yarıyor.) Şimdilik afişimiz aşağıdaki gibi.

Ad:  afis1.jpg
Gösterim: 1996
Boyut:  45.4 KB

Peki nedir bu katman denen şey?

Photoshop dosyalarında görüntü pek çok katmandan oluşur. Bunu üst üste konmuş resimler ve yazılar gibi düşünebilirsiniz. Bu mantık resmin düzenlenmesini kolaylaştırır.

Adım 2
Şimdi afişimize gerekli bilgileri yazalım. Sol tarafta gördüğünüz araç çubuğundan T'yi yani 'Type Tool'u seçiyoruz. Photoshop yazısının üstüne etkinliği kimin düzenlediğini yazacağız. Yazıyı yazdıktan sonra 'Character' diyaloğundan yazı tipini, yazı boyutunu ve yazıyla ilgili diğer özellikleri ayarlayabiliriz. Tüm ayarlarmamızı yaptıktan sonra ctrl+t ye tekrar basıyoruz. Bu sefer yazıyı biraz döndürerek çizginin eğimini takip etmesini sağlayacağız. Bunun için kenarlarda beliren karelerin herhangi birinin biraz açığında duruyoruz. Okumuz eğik bir çizgi şeklini aldığında doğru yeri bulmuşuz demektir. Basılı tutarak istediğimiz eğimi verene kadar döndürüyoruz. Artık afişimiz aşağıdaki gibi.

Ad:  afis2.jpg
Gösterim: 1817
Boyut:  54.6 KB

Adım 3

Şimdi etkinliğin bir seminer olduğunu belirtmeliyiz. Bir önceki yaptıklarımızı aynen tekrar ederek "Semineri" yazıyoruz ve döndürüyoruz. "Semineri" yazısı Adobe Photoshop Cs3'le farklı tonlarda durduğu için biraz efekt ekleyerek bu farkı kapatmamız güzel olur. 'Layers' diyaloğundan "Semineri" yazısının katmanına sağ tuşla tıklıyoruz ve 'Blending Options...'ı seçiyoruz. Karşınıza pek çok efekt seçeneği gelecek, bunlardan açmak istedikleriniz yanına bir işaret koyarak açabilirsiniz. Biz şimdilik 'Drop Shadow','Inner Shadow','Outer Glow','Inner Glow' ve 'Stroke' efektlerini açalım ve hepsinde renk olarak arka plandaki mavi rengimizi seçelim. Afişimiz
aşağıdaki hale geldi.

Ad:  afis3.jpg
Gösterim: 1813
Boyut:  56.4 KB

Adım 4
Artık yer ve zamanı yazabiliriz. "Semineri" yazarken kullandığımız özelliklerin aynısı kullanacağımız için bu katmanı yer ve zaman için birer kere kopyalayıp içindeki yazıyı değiştirebiliriz. Alt tuşuna basılı tutuyorken 'Layers' diyaloğunda bulunan "Semineri" katmanını sürükleyip bir aşağısına bırakıyoruz. Böylece bu katmanı kopyalamış olduk. Bu işlemi bir daha tekrar ediyoruz. Artık elimizde 3 tane "Semineri" yazısı var. Ama bunlar üst üste durduğu için bir taneymiş gibi görüyoruz. Şimdi soldaki aracı çubuğundan fare imleci şeklinde olan aracı, yani 'Move Tool'u seçiyoruz. Üst tarafta 'Auto-Select'in seçili olduğundan emin olduktan sonra, resimde "Semineri" yazısının üstüne gelip,yazıyı biraz aşağıya doğru kaydırıyoruz. Bu işlemi de bir daha tekrarlıyoruz. Şu an elimizde 3 tane Semineri yazısı var:

Ad:  afis4.jpg
Gösterim: 1868
Boyut:  60.6 KB

Adım 5
Şimdi alttaki iki "Semineri" yazısını gerekli olduğu şekilde değiştiriyoruz. Araç çubuğundan 'Type Tool'u seçip değiştirmek istediğimiz yazının üstüne bir kez tıklayarak bu işi kolayca yapabiliriz. Bu şekilde kopyaladığımız katmanları kullanarak gerekli bilgileri de yazdığımız afişimiz artık nerdeyse son halini almaya başladı:

Ad:  afis5.jpg
Gösterim: 1848
Boyut:  61.1 KB

Şimdi topluluk logosunu sağ altta kalan güzel boşluğa eklememiz lazım. Tıpkı Photoshop kutusunu kopyaladığımız gibi logoyu da kopyalıyoruz. Daha sonra detaylar üzerinden son bir kez daha geçiyoruz. (Genel olarak yazı tiplerine, yazıların renklerine ve yazılarda kullandığımız efektlerin renklerine son bir düzen veriyoruz.) Ve işte afişimiz bitti.


Afişimizin son hali
Ad:  afisson.jpg
Gösterim: 2456
Boyut:  43.0 KB
Son düzenleyen Safi; 16 Nisan 2016 22:57
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
Mira - avatarı
Mira
VIP VIP Üye
19 Şubat 2012       Mesaj #9
Mira - avatarı
VIP VIP Üye
Afiş Çeşitleri

Afişlerin her biri konularına ve amaçlarına göre bir gruplamaya koyabiliriz. Ancak afişleri genel olarak tanımlamakta ve sınırlandırmada büyük bir yarar vardır. Afiş; iletişim aracı, görsel bir iletişim olduğundan, okumak için değil görülmek için yapılmaktadır. Ünlü Fransız sanatçısı Savignae göre “İnsanlar günlük tek düze yaşamlarından öyle bir bıkarlar ki, afişlerle biraz eğlenirler. Afiş görsel bir lezzettir. Afişe bakılmaz, görülür.”


Bir Afiş tasarımı gerçekleştirilirken çekici ve kolay anlaşılır, yalın taşımasına özen gösterilmelidir. Ancak bu çekiciliği ve heyecanı oluşturabilmek için yalnızca yeni buluşlar ve güzel fikirler yeterli olmamaktadır. Afişin tasarımı yanında onu izleyecek olanın da iyi bilinmesi, gereksinimine yanıt vermesi gerekmektedir. Çünkü, hiç bir zaman izleyici afişi görmek için evden dışarı çıkıp dolaşmaz. Yani afişin özel bir seyircisi gibi bir kavramdan söz edilemez. O nedenle afiş izleyiciyi çekmeli, ilgilendirmeli, heyecanlandırmalı, düşündürmeli ve bir takım estetik hazlar kazandırmalıdır. Afişin izleme zamanı da onun algılanmasında veya izleyiciye mesaj göndermesinde önemli rol oynar. Kısa süre içinde afişin taşıdığı ileti izleyiciye gönderilmezse afiş doğru ve istenen biçimde tasarlanmamış demektir. Gabriel Thoveron (Brüksel Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Profesörü) göre: “İki hafta asılı kalan 30 afiş, bir ay asılı kalan 15 afişten daha etkilidir. Çünkü afişin ömrü kısadır.”

Afiş türlerine göre ayrılıp incelerken aslında ona konusuna, iletisine, afişin ömrü ve izleyici ile karşılaşmasına göre ayırmaktayız. Çünkü, anlatım ve konu içeriği, iletinin ömrü ve izleyici ile buluşması olayı bu ayrımı gerekli kılmaktadır. Bir tasarımcı bu ortamda yeterli buluş ve yetişkinliğe sahip olmalıdır.
Afiş türleri değişik kaynaklara ve görüşlere dayanarak bir takım saptamalar yapılabilir. Örneğin; Grafik Poster Dergisi afiş türlerini niteliklerine göre üç ayrı bölüme ayırıyor.
1. Kültürel afişler ( Culture)
2. Ticari afişler ( Advertising)
3. Sosyal afişler (Social )
Bu her afiş bölümünde konu olarak kapsamında yer alanlar:

Ticari Afişler
Bir ürünü yada hizmeti tanıtan afişlerdir. Reklam buyurucu bir dil kullanmayan halkı etkilemek ve yönlendirmek için hazırlanan afişlerdir. Ticari afişlerde iş tamamen değişir.Bu afişlerde tasarıma bir kuyumcu gibi en ince ve hassas hususlara dikkat etmelidir. Ticari afişlerde izleyici mesajı ne kadar kolay ve çabuk alabilirse afiş o kadar başarılı olabilmektedir. Çünkü konu bir tüketim konusu açıklamasıdır. Sıkı rekabet koşullarında olmalı, hızla açıklama sarf etmeli ve karşısında diğer rakiplere fırsat tanımamalıdır. Ayrıca afiş çok basit, ince ve bütün teknik ve psikolojik unsurları (renk, teknikler ve estetik imgeler) taşımalıdır.

Biçim ve yazının rolü ile önemi aynı oranda eşit ancak birbirinin karşısındadır. Biçim ile unsur devamlı birbirini destekleyip, güçlendirmelidir. Böylece izleyicinin gözü ve belleğinde daha etkili bir yer olabilir. Ticari afişler kendilerine özgü farklılıklar oluşturmaktadır. Bir grup afişlerdeki, bir malı birinci kez için açıklanır ve ikinci grup tekrarlı afişlerin uygulama biçimi her birinden farklıdır.

Birinci grupta; sanat yönetmeni bütün çaba ve gücünü, tasarımcı slogan yazarı ile ele alıp ve izleyicinin dikkati çekilmektedir ve onu kendi amacına yönelik onda gerekli hissi yaratmaktadır. Ancak, tekrarlama ticari afişlerde malın durum ve itibarını korumaktır. Bu sebeple tasarımı birinci tür afişten daha kolaydır. Çünkü birinci grup afiş tasarımcısı, değişik ve güzel görsellikleri yaratmak olanaklarına sahiptir. Ürünün yayılması, değişik kategoriler ve beğenilerde değişik tasarımlara götürmektedir. Ayrıca sanatsal fantezileri de çok kullanmak durumundadır. Konularına göre:

Direk mesaj ( Direek Mail)-Moda ( Fashion )-Yemek ( Food )-Endüstri ( Industry )-Enstitüler ( Instıtutıons)-Basım evleri ( Publishers Publicity )-Uyarıcılar ( Stimulanit )-Grafik Endüstrisi ( Graphic Industry )-Turizm ( Tourism )-Kurumlar ( Servies )

Kültürel Afişler
Sanat ve kültürle ilgili olan afişlerdir. Konu olarak da; Sanat galerileri ( Art Galeries )-Kültürel olaylar ( Culturel Evants )-Sergiler ( Exhibirions )-Filmler ( Film )-Tiyatro (Theatre)-Festival (Festivals)-Müzik (Music)-Spor (Sport )

Sosyal Afişler
Eğitici ve uyarıcı politik bir düşünceyi tanıtan konuları işler. Eğitim (Education )-Çevre ve Ekoloji ( Environment and Ecology)-Siyasi ( Political Postres )

Kültürel Afişler
Kültürel afişler; sanatsal ve kültürel etkinlikler, müzeler, spor yorumları, film festivali, Tiyatro, sinema sergileri, kitap fuarları, tarihi eserler, eğitim çalışmaları tanıtımı için hazırlanan afişlerdir. Kültürel afişler aslında insanların kendilerini dinlemek için ayırdıkları veya ayırması gereken zamanlar için hazırlanmaktadır. Tasarımcı bu afişleri hazırlarken fantezilerini tasarıma daha çok yöneltme olanağı bulmaktadır. Çünkü konunun içeriğindeki sanatsal estetik kurallar tasarımcıya olanak sağlamaktadır. Böylece seyircinin zihin ve diğer algıları ile içsel bir bağlantı kurulabilecektir. Kültürel afişin önemi de izleyicisinin dinlenme zamanında daha zevkli afişler sunarak ortaya çıkmasıyla ortaya çıkmasıyla görevini tamamlamış olacaktır. Kültürel afiş bir çok ince işlemi ve nükteli bir görünümü taşımalıdır. Afiş hazırlanırken psikolojik yönlerde düşünülmeli ve tasarım böylece ele alınmalıdır.

Genel bir açıklama yapmak gerekirse; kültürel afişler resim veya bir illüstrasyonda olduğu gibi tamamen bağımsız ve kural dışı olarak tasarlanabilir. Kültürel afişler alış veriş oranı en öncelikli kapsamda olan afişlerdir. Kültürel afişlerin konularını genellikle, film tiyatro, spor olayları, kitap yayınları vb. konular oluşturur. Kültürel afişler diğer tüm (Sosyal - Politik ve Ticari) afişlere göre daha kapsamlı olmalıdır. Nedeni ise herhangi bir kar zarar amacının güdülmemesi biçiminde düşünülmelidir.

Sosyal - Politik Afişler
Sosyal afişleri duyuru, davranış değişiklikler kazandırmada bir kılavuz, prensiplere saygı göstermede yol gösterici, çevre ve sağlık korumasında yaptırım gücü oluşturma vb. gibi görevleri üstlenen sosyal veya siyasi bir amaca yönelik olarak tasarımlanır.

Sosyal afiş kapsamında bir afiş tasarımlanırken kamuoyunun ilgisini çekme, yeni buluşları ortaya koyma gibi mesajları taşımaktır. Sosyal afişlerin tasarım amacı insanların psikolojik yönlerini dürtükleyerek, sağlam bir iletişim bağı kurmak olmalıdır. Bu afişlerin yazı kısmı, kendine has, kullanılan sloganlar ile kolay ve cana yakın olmalıdır. Bu olmadığı zaman izleyici ile afiş arasındaki bağın kopması durumu oluşabilir. Bazen, sosyal afişlerde yazıyı birinci derecede önemli bir unsur olarak görebiliriz. Nedeni ise, slogan cümlesi öyle etkili olabilir ki, renk ve görsel biçimden daha önemli konuma geçer ve diğerlerini ikinci plana iter. Renk, form ve yazının bağlantısı dengeli olmalıdır. Bunlar arasındaki ilişkiye dikkat edilirse seyirci ile mesaj arasındaki bağ güçlenir, böylece izleyici afiş yalnızca görme duyusuyla değil, afişle konuşur gibi bir iletişim bağı kurulmuş olacaktır.

Sosyal afişler dışında diğer bir sınıflandırmada politik afişlerde görülür. Politik afişler, bazen bir fikri, felsefeyi, bir grubu veya bir kişiyi savunarak veya tam tersine muhalefet ederek kitlenin istek ve beklentilerini yönlendirmeye çalışan afişlerdir diyebiliriz. Politik afişleri iki gruba ayırabiliriz.
Birinci gruba İktidar Afişleri,
İkincisine ise Muhalefet Afişleri denir.
Her iki gruptaki tasarım yöntemi teknik bakımdan diğerlerinden farklıdır. Muhalif afişlerde olayı (konuyu) abartarak ve bazen olayı bir tür Trajikomik biçimde göstererek mesajı iletirler. Yazının rolü ise her tasarımda farklı olmaktadır. Bazen birinci gruptaki yazının rolü daha ön plana çıkmakta, ikinci grupta ise yazının yanı sıra,yazıyı görsel imge olarak canlandırmaya çalışmaktadır.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
theMira

Benzer Konular

16 Nisan 2016 / agahbaba Cevaplanmış
16 Nisan 2016 / ßy HBK Cevaplanmış
16 Nisan 2016 / Demir YumruK X-Sözlük
25 Şubat 2012 / Misafir Taslak Konular
8 Mart 2010 / LaSalle Rüya Tabirleri