Arama

Flaman Sanatı

Güncelleme: 31 Temmuz 2011 Gösterim: 9.228 Cevap: 2
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
26 Temmuz 2009       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Flaman Sanatı

Sponsorlu Bağlantılar
Ortaçağ’ın simgelere dayalı düşünce biçimi, laik ve maddi dünyaya gitgide artan bir ilgiyle birlikte gelişir ve geç gotik tarzındaki Flaman resimlerinde dini konular öne çıkmakla birlikte günlük hayatla ilgili ve dini bir simgesellikle yüklü bir ayrıntı zenginliği de hiçbir zaman eksik değildir. Mesela Flamalleli Usta’nın eseri olan Merode Sunak Arkalığı’nda (yaklaşık 1425 - 1427) sıradan bir nesne, bir peçete Bakire Meryem’in saflığını akla getirmektedir: Flaman sanatçıları dini olayları çağdaş bir çerçeve içine yerleştirerek maddi dünyaya bir maneviyat kazandırmışlardır.
Bütün bu belirleyici özellikleri paylaşmakla birlikte, her sanatçı kendine özgülüğünü korumasını da bilmiştir. Jan van Eyck sakin ve huzur dolu, ışığın ve ayrıntıların işlenişiyle olağanüstü tabloların altına imzasını koyan ilk ressamdır. Rogier van der Weyden’se daha çok insani coşkuları yansıtmakla ilgilidir. Ustası Flamalleli Usta yakın kırsal bölgeleri resmettiği sahnelerin içine sağlam figürler yerleştirirken, Van der Weyden, kesin bir çizgiyle biçimde büyük bir zarafet kazandırarak gündelik konuların dini yoğunluğunu ortaya çıkartır.
Hans Memling yapmacıksız bir sadelik ve dikkate değer bir gözlem duygusuyla çağdaşlarının portrelerini yaparken, Hugo van der Goes yoğun bir iç dünyayı yansıtan eserlerinde, somut ayrıntılardaki simge gücünü ortaya çıkartarak, uzaktan uzağa XX. yy. dışavurumculuğunun habercisi olduğunu gösterir.
XV yy. ortalarından başlayarak, Flaman ressamları İtalyan sanatçılarının hayranlığını kazanırlar; İtalyanlar özellikle Hugo van der Goes’un Floransa’da bir kilise için yaptığı Portinari Üçkanatlısı’ndan (yaklaşık 1475) etkilenirler.


portinae

XVI. yy. başında Flandre’da hümanizm yayılırken, bu defa taklit sırası Flamanlara gelir ve Flaman sanatçıları İtalya’ya giderek Rönesans ruhunu benimserler. Mabuse diye de anılan Jan Gossaert, Flandre’a İtalya’dan çıplak (nü) anlayışını ve mitolojik konulan getirir.
Anvers okulunun kurucusu olan Ouentin Metsys, Kuzey’in geleneklerine sıkı sıkıya bağlı kalır ama, Leonardo da Vinci’den gölge ve ışık oyunlarını ve bazı kompozisyon kurallarını almaktan da kaçınmaz.
Flaman sanatı İtalyan etkisi altında geç gotikten uzaklaşarak yapmacıklı bir üsluba, maniyerizme yönelir; ayrıntı düşkünlüğü, bir genelleştirme ve daha büyük boyutlarda model kullanma isteğini engellemez; böylece XVI. yy. sonlarında ortaya çıkan, kişilerin yer aldığı geniş kompozisyonların yolu açılmış olur.
Öte yandan Kuzey resminin geleneksel eğilimleri canlılığını korumaktadır. Flamanlar portre sanatındaki ünlerini korurken, XVI. yy. ortalarına doğru manzara resimleri ve günlük hayat sahneleri başlı başına bir tür oluşturmaya başlar; natürmortlar da aynı doğrultuda gelişir.

bruegelo

Gündelik yaşam resminde Yaşlı Bruegel İtalyanlardan etkilenirse de, onun bu tutumu, Kuzey geleneğinden sapmayan konu seçiminden çok, resim düzeninde hissedilir: Bruegel insan davranışlarını idealize etmek bir yana, onları en gerçekçi ayrıntıları içinde verir.


BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
KisukE UraharA - avatarı
KisukE UraharA
VIP !..............!
30 Mart 2010       Mesaj #2
KisukE UraharA - avatarı
VIP !..............!
İlk Dönem Flaman Resmi
MsXLabs.org
Sponsorlu Bağlantılar

flaman

İlk Dönem Flaman Resmi, 15 yüzyıl ve 16 yüzyıl başında Aşağı Ülkeler adı verilen bölgede, Gent ve Brüj etrafında ortaya çıkmış bir grup ressamı ve bunların eserlerini içeren dönemi veya akımı tasvir etmek için kullanılır.

Aynı zamanda "Geç Gotik", İngilizcede "Early Netherlandish Painting" (Erken Dönem Aşağı Ülke Resmi) olarak anılır. Bu grup ressamların içinde Jan van Eyck, Rogier van der Weyden, Hugo van der Goes, Hans Memling, Dirk Bouts ve Gerard David sayılabilir.

janvaneyck001

Tanım ve İsimlendirme
Bu dönem ressamlarının adlandırılması Fransızca'dan diğer dillere "Les Primitifs flamands" in birebir çevrilmesinden gelmiştir. Buradaki primitif sözü erken ve ilk manasında anlaşılır. Halihazırda Flandre adını verdiğimiz bu bölgeler o dönemde Burgonya Dukalığı ve Habsburg Hanedanlığının denetimi altında idi. Brüj ve Gent uluslararası ticaret, bankacılık ve sanat merkezi olduğundan burada yaşayan ve Flaman olarak anılan insanların hepsi yörede doğmuş kişiler değildi.

Bu sebepten "Flaman" adlandırması ile "Aşağı Ülkeler'e ait olma", bu bölgede bulunan zamanın önde gelen şehirleri temel alınarak, birbirinin yerine kullanılabilen kelimeler haline geldi.

Gerçekçi ol imkansızı iste...
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
31 Temmuz 2011       Mesaj #3
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Flaman Sanatı

Flandre Bölgesi'nde, özellikle 14. - 17. yüzyıllarda resim, süsleme, mimarî ve heykelcilik alanlarında gerçekleştirilen etkinlikler.

14. yüzyılda, Flandre'da bulunan çok sayıda ressam, loncalar kurmuşlardı. Bu yüzyılın en önemli ressamları Jean Mabouel ve Melchior Broederlain'ın resimleri, basit ve ilkeldi. Bu basitlik ve ilkellik, Hubert ve Jan Van Eyck kardeşlerin yapıtlarıyla son buldu. Boyalara bazı kurutucu maddeler katarak onları daha parlak ve saydam göstermeyi ve kolay işlenir duruma getirmeyi başaran Jan Van Eyck (1385-1441), modern yağlıboya resim sanatının yaratıcısı sayılır. Flaman resminin 15. yüzyıldaki öbür önemli temsilcileri Flémalle Ustası, Van der Weyden, Van der Goes, Hans Memling ve Dirk Bouts'dur. Pieter Bruegel ve Jean Bruegel gibi ressamlar eski Flaman üslubuna bağlı kalırken, Rubens gibi bazı ressamlar İtalyan üslubunu yeğlediler.

Rubens'in etkisiyle Flaman sanatı gerçek bir Rönesans geçirdi. Rubens'in yetiştirdiği ressamların en ünlüsü Van Dyck, Flaman okulunun son büyük temsilcisi Rembrandt'tır. 18. yüzyıldan sonra Flaman Okulu'nun yerini şimdiki Belçika Okulu aldı. Tahta üzerine kazılarak basılmış Flaman kazıresimleri, 8. yüzyıldan başlayarak özelliklerini yitirdiler.

Burgonya düklerinin ülkeye egemen olduğu dönemde Flandre'da süsleme sanatları da çok gelişti. Flaman süsleme sanatçılarının en ünlüsü saat, tabak ve süsleme eşya ile kuyumculuk işleri için birçok model yapan Henri Janssen'dir. Flandre'da ilk keramik imalathanesi 16. yüzyılın başlarında Anvers'te kuruldu. 9. yüzyılda Flandre'da büyük bir mimarlık hareketi başladı. Bu dönemde Roma üslubunda birçok şato ve saray yapıldı. Bu yapıların en ünlüleri Louvain kentindeki Sezar Şatosu, Gand kentindeki Saint Bavon Manastırı ve Kontlar Şatosu'dur.

13. yüzyılda Flamanlar, Roma üslubunu bırakarak gotik biçimleri uygulamaya başladılar. 13. yüzyılın basit gotik üslubundaki binaları arasında; Villers kentindeki Abbatiale Kilisesi, Tongres kentindeki Notre-Dame Kilisesi ve Louvain kentindeki Dominiken Kilisesi sayılabilir. 14. yüzyılda mimarlıkta ikinci gotik dönemi başladı. Bu döneme ait en ünlü yapı Aershot Kilisesi'dir. 15. yüzyılda kentlerin bağımsızlıklarını kazanmalarından sonra, birçok kent konağı yapıldı. Flaman mimarisi 12. yüzyıldan başlayarak İtalya'dan esinlenmeye başladı.

18. yüzyılda biraz daha basitleşti ve yalınlaştı. Orta Çağ'da Flandre'daki kiliselerin sütun başlıklarını oyan ve heykel yapan sanatçıların adları bilinmemektedir. 19. yüzyılda Flaman sanatında birkaç güçlü heykelci yetişti. Bunlardan biri Flamand François adıyla tanınan ve ünlü "İşeyen Çocuk" heykelini yapan François, diğeri de Jerome'dur. 19. yüzyılda Ecole Precieuse denilen karmaşık bir üslup, Flaman heykel sanatına egemen oldu.

MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.

Benzer Konular

20 Ağustos 2016 / ThinkerBeLL Sanat
18 Mart 2009 / ThinkerBeLL Edebiyat
13 Temmuz 2015 / Jumong Sanat
26 Kasım 2007 / Fırtına Taslak Konular