Kayalıklar Bakiresi
MsXLabs.org
Her iki versiyonunun da aslında Meryem’i değil, Vaftizci Yahya ve annesi Elizabeth'i konu ettiği belirtilen Leonardo da Vinci eseridir. Kilisenin isteği üzerine hazırlamış olmasına karşın, ilk çalışma aykırı bulunduğu için ikincisini hazırlamıştır.
Kitaba göre, Yahya’nın gerçek Mesih olduğuna inananlardan olan Leonardo, birinci tabloda çeşitli simgelerle bunu anlatmış, bu sebeple kilise tablonun ikincisini istemiştir; ancak onda da aynı göndermeler mevcuttur.
Bilinen iki adet “Kayalıklar Bakiresi” tablosundan biri Louvre Müzesi’nde diğeri ise Londra’da ki National Gallery'de bulunmaktadır. İkisi de Leonardo da Vinci’ye atfedilse dahi, yalnız Louvre Müzesi’nde bulunanın kesin olarak da Vinci’ye ait olduğu kabul edilmektedir.
Louvre’da bulunan orijinal portre Milano’da bulunan san Fransesco Kilisesi’ndeki sunakta konuşlanan üçleme için da Vinci’den sipariş edilmiştir. Tema o zamanların popüler konularından birini esas alır. Bebeklik halleriyle gözüken melek Uriel korumasındaki Vaftizci Yahya, İsa ile karsılaşır. İkisi de Hirodes'in zalimliğinden kaçmaktadır. Bebek Yahya İsa’ya boyun eğince kehanet gerçekleşir ve Yahya vaftiz olur.
Resimde bakire Meryem, İsa, Yahya ve son derece feminen duran Uriel adeta bir üçgenin içine yerleştirilmiştir. Resmin merkezinde bulunan Meryem’in sağ eli adeta pençe gibi, sol eli ise bıçak gibi keskin bir duruşla simgelenmiştir. Melek Uriel -veya her kimse- İsa’yı göstermekte, Yahya ise vaftiz olmuştan çok, vaftiz etmiş gibi timsal edilmektedir. Resimdeki bitkiler kutsal üçlemeyi temsil eden kutsal çiçeklerden seçilmiştir.
Kişilerin hareketleriyle dinamik bir hale gelen resimde ayrıca sfumato tekniği de kullanılmıştır.
Resmin temayla olan çeşitli zıtlıkları resmi spekülasyonlara acık bir halde bırakmıştır. Da Vinci’nin temayı bu şekilde biraz ters olarak resmetmesi, ikinci ve daha geleneksel bir tablonun yapılması zaruretini doğurmuştur. İki resim karşılaştırıldığı zaman, ikinci tablo ile ilk tablo arasında birçok fark bulunabilir. Melek Uriel daha çift cinsiyetli bir hale getirilmiş melek kanatları kendisine eklenmiş, İsa’nın eline bir çarmıh verilmiş ve kafasına hale kondurulmuş, Meryem’in sert figürleri yumuşatılmış ve hale ile taçlandırılmıştır. Arka planda da önemli değişiklikler gözlenebilir.
“Kayalıklar Bakiresi”, Rönesans devri sanatın önemli temsilcilerinden biridir. Da Vinci Şifresi nam kitapta geçen teoriyi göz ardı etsek dahi, gerek teknik gerekse tema bakımından hayranlık uyandırıcıdır, Rönesans dönemi sanata şapka çıkartıcıdır.
Kayalıklar Bakiresi versiyon 1
Tablo bilgileri:
Kayalıklar Bakiresi versiyon 2
Tablo bilgileri:
MsXLabs.org
Sponsorlu Bağlantılar
Her iki versiyonunun da aslında Meryem’i değil, Vaftizci Yahya ve annesi Elizabeth'i konu ettiği belirtilen Leonardo da Vinci eseridir. Kilisenin isteği üzerine hazırlamış olmasına karşın, ilk çalışma aykırı bulunduğu için ikincisini hazırlamıştır.
Kitaba göre, Yahya’nın gerçek Mesih olduğuna inananlardan olan Leonardo, birinci tabloda çeşitli simgelerle bunu anlatmış, bu sebeple kilise tablonun ikincisini istemiştir; ancak onda da aynı göndermeler mevcuttur.
Bilinen iki adet “Kayalıklar Bakiresi” tablosundan biri Louvre Müzesi’nde diğeri ise Londra’da ki National Gallery'de bulunmaktadır. İkisi de Leonardo da Vinci’ye atfedilse dahi, yalnız Louvre Müzesi’nde bulunanın kesin olarak da Vinci’ye ait olduğu kabul edilmektedir.
Louvre’da bulunan orijinal portre Milano’da bulunan san Fransesco Kilisesi’ndeki sunakta konuşlanan üçleme için da Vinci’den sipariş edilmiştir. Tema o zamanların popüler konularından birini esas alır. Bebeklik halleriyle gözüken melek Uriel korumasındaki Vaftizci Yahya, İsa ile karsılaşır. İkisi de Hirodes'in zalimliğinden kaçmaktadır. Bebek Yahya İsa’ya boyun eğince kehanet gerçekleşir ve Yahya vaftiz olur.
Resimde bakire Meryem, İsa, Yahya ve son derece feminen duran Uriel adeta bir üçgenin içine yerleştirilmiştir. Resmin merkezinde bulunan Meryem’in sağ eli adeta pençe gibi, sol eli ise bıçak gibi keskin bir duruşla simgelenmiştir. Melek Uriel -veya her kimse- İsa’yı göstermekte, Yahya ise vaftiz olmuştan çok, vaftiz etmiş gibi timsal edilmektedir. Resimdeki bitkiler kutsal üçlemeyi temsil eden kutsal çiçeklerden seçilmiştir.
Kişilerin hareketleriyle dinamik bir hale gelen resimde ayrıca sfumato tekniği de kullanılmıştır.
Resmin temayla olan çeşitli zıtlıkları resmi spekülasyonlara acık bir halde bırakmıştır. Da Vinci’nin temayı bu şekilde biraz ters olarak resmetmesi, ikinci ve daha geleneksel bir tablonun yapılması zaruretini doğurmuştur. İki resim karşılaştırıldığı zaman, ikinci tablo ile ilk tablo arasında birçok fark bulunabilir. Melek Uriel daha çift cinsiyetli bir hale getirilmiş melek kanatları kendisine eklenmiş, İsa’nın eline bir çarmıh verilmiş ve kafasına hale kondurulmuş, Meryem’in sert figürleri yumuşatılmış ve hale ile taçlandırılmıştır. Arka planda da önemli değişiklikler gözlenebilir.
“Kayalıklar Bakiresi”, Rönesans devri sanatın önemli temsilcilerinden biridir. Da Vinci Şifresi nam kitapta geçen teoriyi göz ardı etsek dahi, gerek teknik gerekse tema bakımından hayranlık uyandırıcıdır, Rönesans dönemi sanata şapka çıkartıcıdır.
Kayalıklar Bakiresi versiyon 1
Tablo bilgileri:
- Sanatçı: Leonardo da Vinci
- Tarih: 1483-1486
- Tür: Tuval üzerine yağlıboya
- Ebat: 199 cm × 122 cm
- Yer: Louvre Müzesi, Paris, Fransa
Tablo bilgileri:
- Sanatçı: Leonardo da Vinci
- Tarih: 1495-1508
- Tür: Tuval üzerine yağlıboya
- Ebat: 189.5 cm × 120 cm
- Yer: National Gallery, Londra, İngiltere
Derlemedir.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!