Yöneltici bir ön tekerlek ile pedal takımı aracılığıyla hareket eden aynı çaptaki bir arka tekerlekten oluşan iki tekerlekli taşıttır. 1790 yılında Sirac kontunun yöneltici tekerleği olmayan tahtadan aygıtı (selerifer) bulmasını,
1813 yılında Alman baronu Karl Friedrich Drais’in yöneltici ön tekerleği olan “Draisienne”i bulması izledi.
1865‘te Michaux kardeşlerin ön tekerleğe pedal takmayı düşünmeleriyle, ilk bisiklet yapılmış oldu (bu taşıtta, pedal takılmış ön tekerlek arka tekerlekten çok daha büyüktü).
1880 yılına doğru, İngiltere’de Lawson ve Starley bir pedal takımı takılmış demir bir kadro, aynı çapta iki tekerlek ve bir gidondan oluşan bisikleti yaptılar.
1887 yılında
John Boyd Dunlop‘un havayla şişirilmiş lastiği bulması ve
XX. yy. başında bisiklet ilerlerken pedal takımını durdurmayı sağlayan serbest tekerleğin ve frenin bulunmasıyla, günümüzdeki bisiklet ortaya çıktı. “Sürücü ve bisiklet” bütününün hareket kuvveti, yerçekim merkezini, tekerleklerin yörüngesinin düşey doğrultusunda tutmaya yeterli olduğundan, bisiklet yol alırken dengede kalabilir. Dönüş yapmak için yalnızca gidonun kullanılması yeterli değildir, sürücü ve bisiklet bütününün de yan yatması gerekir. O zaman, tekerleklerin sürtünme direnciyle merkezkaç kuvvet dengelenir.
ortalama hız saatte 10 km
Sürücünün yapacağı iş bisikletin ağırlığının azalmasıyla kolaylaştığı için, bir bisikletin parçaları genellikle hafif alaşımlardan yapılır. Öte yandan, tekerleğin bir dönüşüyle sağlanacak güç, pedal takımına yaptırılan dönme sayısıyla ters orantılı olduğundan, bisikletlere bir dişli değiştirici (vites düzeni) takılması, pedal takımının dönme hızı ile arka tekerleğin hızı arasındaki oranı değiştirmeye yarar. Bir otomobilin vites kutusunun tersine, uygun bir pedal hızıyla gidebilmek için bisiklette bir hız yükseltme oranı (hız azaltma yerine) gerekir. En yüksek hız yükseltme oranı, özellikle yarış bisikletlerinde önemlidir. Çünkü bu bisikletlerde, pedalın bir dönüşüyle elden geldiğince çok yol almak gerekir.
Bazı bisikletlere, ikinci Dünya savaşından sonra, küçük silindirli yardımcı bir motor takılması ve bisiklet kavramı ile bu motorun bütünleşmesi, motorlu bisiklet adı verilen yeni tip bir taşıtın ortaya çıkmasına yol açmıştır.
kaynak: debdebe.org Blog Archive Bisiklet tarihi ve İLK bisiklet