Alıntı
Ziyaretçi adlı kullanıcıdan alıntı hanefi mezhebinde neden bayanlarla tokalaştıktan sonra namaz kılabiliyorsun faka şafii lerde kılamıyorsun
maide suresi 6 ayet dikkate alınırsa ne diyeceksiniz
hanefilerde bunla ilgili ayet vrmı
şimdiden tşk ederim cvb larınız için
Konu ile ilgili uzman olmadığımı belirterek sadece mezheplerin nasıl ortaya çıktığına ve aralarında neden farklılar olduğuna dair bir alıntıyı buraya eklemek istedim.
Sorduğunuz soruya gelince, kendi adıma bilgi alanımın dışında olduğu için yorum yapamayacağım.
***************************************************************************
1. Mezhepler nasil ve ne zaman dogmustur?
MEZHEPLER Peygamberimiz (S.A.V.) hayatta iken herhangi bir mezhebe ve müctehide
ihtiyaç duyulmuyordu. Çünkü peygamberimiz dogrudan meseleleri ve ilgili
hükümleri asil kaynagindan, yani VAHY'den aliyordu. Dünya islerinde Peygamberimizin (S.A.V.) bazen kendi görüsünü ortaya koydugu vakidir. Yani bazi hususlarda kendileri
içtihad ederlerdi. Ancak
dini konularda buna
gerek duyulmaz, Cebrail'in vahiy indirmesi beklenirdi.
Ashab devrinde de içtihada gerek görülmedigi gibi, mezheblere lüzum hissedilmemistir. Ashab'dan biri karsisina çikan bir mesele hakkinda kendinde bir çözüm bulamadiginda, onu arkadaslarina sorar, dogruyu ögrenip öylece cevap verir veya meseleyi çözerdi. Ancak
Ashab-i Kiram fethedilen Islam ülkelerine dagilip her biri gittigi ülkede
Islami yayarken ancak kendi bildiklerini ögretebildi. Zamanla Islam Devletinin
sinirlari genislemis, ashab azalmis ve yeni yeni meseleler ortaya çikmis, böylece farkli görüsler ortaya çikmaya baslamistir.
Tabii'nin devrine gelindiginde ise meselenin önemi kavranmis ve ümmeti dinin kaynaginda birlestirip Vahdet'i saglamak için Peygamberimiz (S.A.V.)'in hadislerini
toplama, tasnif, tahlil, birbirleriyle ve Kur'an ile karsilastirmak süretiyle hüküm çikarma çalismalarina girisilmistir.
Iste atilan bu ilk adimla birlikte ilim adamlari kollarini sivayarak ise koyulmustur. Ancak kendine güvenen ilim adamlari bu ise koyulurken
"biz bir mezhep kuruyoruz, siz de bize uyacaksiniz" diye bir fikir, bir öneri
ortaya atmak söyle dursun böyle birsey hatirlarindan bile geçmemistir. Su da unutulmamalidir ki, mezhepler arasindaki görüs ayriliklari teferruat meselelerde olup, dinin zaruri hükümlerinde ve te'vili mümkün olmayan "muhkemat"ta bütün hak mezheb alimleri ittifak içindedirler.
Mezhepler arasindaki farkliligin sebepleri nelerdir?
Sadece fer-i meselelerde olan farkliligin bazi sebeplerini su sekilde siralamak mümkündür:
A. Ayetlerden kaynaklanan farkliliklar: - Bazi ayetlerde kelimelerin mecazi veya hakiki manada kullanilip kullanilmadiginin farkli anlasilmasi
- Bir kelimenin birden fazla manaya gelmesi
- Ayette bir tahsisin olmamasi. Yani yapilacak ise bir sinirlamanin getirilmemesi
- Emir ve nehiy ifadelerinin gerçek manada kullanilip kullanilmadigi hususu
- Ayetlerdeki meselelerin net bir sekilde ortaya konmamasinin hikmeti kullarin akillarini kullanmaya tesvik için olabilecegi gibi Rabbimizin kullarina karsi kesin ve zorlayici bir çizgi çizmek yerine biraz esneklik birakmak suretiyle rahmet ve merhametli olusu da olabilir.
B. Hadislerden kaynaklanan farkliliklar: - Lügatten kaynaklanan farkli anlayislar. Arapça'nin çok ince bir lisan olmasi hasebiyle bir kelimenin bir harekesi manayi degistirir. Bir hadis birkaç okuyus sekliyle rivayet edildiginde imamlarin bunlardan birini tercih etmesi farka yol açar.
- Mana ile rivayet caiz oldugu için bazi hadisler tami tamina Peygamberimizin agzindan çiktigi sekliyle degil de mana ile rivayet edilmistir. Ancak ravilerin ayni manaya geldigi düsüncesiyle önem vermedigi bir kelime bazan ayni hadisten farkli hükümlerin çikmasina sebep olmustur.
- Imamlarin hadisleri anlamada birbirinden farkli olmasi. Bu, ya hadisin çok manaya gelmesinden ya da imamlarin anlayis seviyesinin farkliligindan kaynaklanir.
- Ayni meselede farkli iki hadisin bulunmasi ve imamlarin bunlari degerlendirerek bir hüküm çikarmasi
- Imamlarin hadis bilgisinin farkli farkli olusu
- Peygamberimizin davranislarinin farkli anlasilmasi
- Hadiste kastedilen mananin anlasilmamasi
- Hadisin sahihligini tesbitteki metotlarin farkli olusu ve zayif hadisle amel edilip edilemeyecegi konusundaki görüs ayriliklari
- Bunlarin yaninda örf ve adetin fetvalarin verilisindeki tesiri, sahabe sözlerine itibar edip etmeme ve degi$ik fetva metodlari farkli görüslerin olusmasina neden olmustur.