Arama

Bizans döneminde günlük yaşam nasıldı?

Güncelleme: 1 Aralık 2009 Gösterim: 9.968 Cevap: 3
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
1 Aralık 2009       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
bizans da günlük yaşam nasıldı?
Sponsorlu Bağlantılar
_KleopatrA_ - avatarı
_KleopatrA_
Ziyaretçi
1 Aralık 2009       Mesaj #2
_KleopatrA_ - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

bizans da günlük yaşam nasıldı?

Romalı Zenginlerin Yaşamı

Sponsorlu Bağlantılar
Eski Roma’nın zengin ve güçlü sınıfı senato üyesi olan patriciler ve mülk sahipleriydi. Tüm toplumsal ve siyasal güç birkaç soylu ailenin elindeydi. İmparatorluk düneminde senato gücünü büyük ölçüde yitirdiyse de, senatörlerin geldiği aileler kamuoyunu yönlendirmede etkilerini sürdürdüler. Patricilerin çoğunun Roma’da evi, kırsal kesimde çiftliği ve Orta ya da Güney İtalya’da birkaç tane villası olurdu. Kent evine bir verandadan girilirdi. Birincil öneme sahip olan oda “atrium”du. Evi ve ocağı koruyan tanrıça Vesta için bu odada bir sunak bulunurdu. Evleri koruyan tanrılardan Lar ve Penate için de ayrılmış yerler vardı. Lar’ın heykelievin girişinde durur, eve uğur getirirdi. Penate ise evin ocağının bereketiydi. Lar’a da, penate’ye de özel günlerde hediyeler sunulur, çiçekler getirilirdi. Atrium dikdörtgen biçimindeydi ve tavanında, gökyüzüne açık bir yer vardı. Atriumun çatısı bu deliğe doğru eğimli olur, taştan bir sarnıca yağmursuyu toplanırdı. Evin öbür odaları atriuma açılırdı. Girişin tam karşısında yemek odası bulunur, buradan bahçeye çıkılırdı. Ev, yerin altından geçen sıcak havayla ısıtılır, bazı evlerdehamam da olurdu. Villalarda ise mutlaka hamam bulunurdu, çünkü kırsal kesimde genel hamamlar yoktu. Villalar kent evlerine göre daha büyük olurdu. Atrium gene vardı, ama evin asıl merkezi bir dizi kolonla çevrili olan bahçeydi. Bahçenin ötesinde odalar bulunurdu.

Varlıklı ailelerin oğulları genellikle okula gönderilirdi, özel öğretmenlerce eğitilenler de vardı. Roma dünyasında Eski Yunan kültürü egemen olduğu için öğretmenler Yunanlılar’dan seçilirdi. Yunanca okuma yazma öğrenmekle başlardı. Oğlan çocuklarbüyüdükleri zaman eyaletlerde para işleriyle ilgilenmeleri ya da ticaretle uğraşabilmeleri için iyi matematik bilmeleri gerekiyordu. İlkokul eğitiminden sonra güzel konuşmayı ve yazmayı becerebilmek için konuşma sanatı dersleri alırlardı. Bu dersler ya Roma’da ya Atina’da ya da Yunanca konuşulan herhangi bir yerde verilirdi.

Kızlara ev işleri ve edebiyat dersleri verilirdi. Eğitim kısa sürer, 15’ine gelen kızlar evlendirilirdi. Gelin, düğün günü, erkek kardeşleri gibi çocukken giydiği bir tür pelerin olan “toga”yı çıkartır, gelinliğini giyerdi. Yüzü kırmızı bir peçeyle örtülürdü. Oyuncak bebeklerini tanrı Lar’a armağan ederdi. Babasının evinde evlendikten sonra, törenle kocasının evine gider, atriuma kocasının kucağında girerdi.

Erkek çocuklar mor kenarlı togalarını 16 yaşında çıkarır, yerine herkesinki gibi beyaz toga giyerdi. Baba oğlunu alarak foruma götürür, onu Roma yurttaşı olarak kütüğe yazdırırdı; böylece delikanlı ilk seferberlikte askere gitmek için hazır olurdu. Romalılar oğularının iyibir asker olmasından övünç duyarlardı. Askerden dönen bir patricinin ya da mülk sahibinin oğlu mutlaka siyasete atılırdı. Genç bir adam önce kent meclisine seçilir, görevi mısır stoklarının yeterliolup olmadığını saptamak, halkın eğlence programıyla ilgilenmek olurdu. Bir üst görevi muhasebecilkti. Daha sonra yargıçlıkgelirdi. Bundan sonra, şansı açık olan, bir eyalete vali atanabilitrdi. Bir başka olasılık ise konsüllüğe seçilebilmekti. Cumhuriyet döneminde konsüller aynı zamanda yargıçtı ve yetkileriçok genişti.

Romalı ailede babanın çocukları üzerinde büyük bir otoritesi vardı. Kadın, evin tüm sorumluluğunu yüklenir, ona saygı gösterilirdi. Romalılar aile yaşamına büyük önem verirlerdi. Ev tanrılarının varlığı bunun kanıtıydı.

Köle Ayaklanmları, Sınıf Savaşları, Diktatörlük

Romalı aristokratların İtalya’da ve öteki ülkelerde çok sayıda köleyi biraraya toplayıp çalıştırarak yürüttükleri latifundia üretimi, Yunan’dan farklı kölelik koşulları doğurdu. Büyük çiftliklerde ve madenlerde kalabalık kitleler halinde çalışa köleler, kendilerinde Roma Devletine baş kaldırma gücünü görebildiler. I.Ö. 2 yüzyılda Sicilya’daki ve Makedonya’daki önemli köle ayaklanmalarını, I.Ö. 73’te, tarihinin en büyük köle ayaklanması olan Spartaküs ayaklanması izledi. Ayaklanma, kölelerin Roma ordularını yenmesiyle, Roma’yı yıkabilecek çaplara ulaştı. Ama sonunda I.Ö. 71’de, Spartaküs’ün kazandıkları bir savaşta yağmaaya daıp dağılan ordusu, askerlerini toplayıp yeniden saldıran Roma komutanı tarafından yenildi. Esir alınan 6000 köle Roma’ya giren yol boyunca çarmıhlara gerilerek öldürüldü.

Sınıf kavgalarıvatandaşlar sınıfı içinde de sürmştü. I.Ö.85’te populares sınıfı, iktidarı kuvvete baş vurarak ele geçirir. Populares ile optimates arasında iç savaş başlar. Iç savaşı bastıran optimates partisi önderi Sulla, I.Ö. 84’te belirsiz bir süre için, diktatör seçilir. (Diktatörlük,Roma’da,bir kimseye altı ayı aşmamak üzere Senato tarafından tam yetki verilmesi biçiminde anayasal bir kurumdu.)Böylece sürekli diktatörlük yolu açılmış olur. Bu kez populares partisine dayanan Sezar I.Ö. 46’da kendisini on yıl için, I.Ö. 45’te ise ölünceye kadar diktatör seçtirir ve imparator adını alır. Diktatörlük kurumu sıkıyönetim kavramı insanlığa Roma’nın armağanlarıdır.

Yoksul Halk

Romalı patriciler köleleri sayesinde rahat bir yaşam sürerlerdi. Plebler de denden Romalı yoksullar ise karanlık izbelerde üst üste yaşarlardı. Ne ocakları ne de evlerine bereket getirecek tanrıları vardı. Evde yatar, ama yemeklerini devletin sağladığı aşevlerinde yerlerdi.

Ünlü Romalı yazarlar hor gördükleri bu insanlardan yapıtlarında oek söz etmemişlerdir. MS I. yüzyılda yaşamış olan Decimus Iunius Iuvenalis, Roma halkının ekmekten ve sirke gitmekten başkabir şey bilmediğini yazmıştı. Sirkler, halkı oyalayarak ekmek derdini unutturmayı amaçlardı. Araba yarışları, yabanıl hayvanlarla boğuşturulan köleler, sonu ölümle biten kankı gladyatör dövüşleri bazen günlerce sürerdi.

Roma halkının yaklaşık %80’i işsiz ve yoksuldu. Erkekler orduya katılmaya can atardı. Böylece yaşamlarının bir amacı olurdu. Zengin Romalılar’ın köle sahibi olmaları iş alanlarıın tıkanmasına yol açıyor, plebler özgür doğmuş olsalar da iş güç sahibi olamıyordu.

Köleler imparatorluğun işgali altındaki eyaletlerden getirilirdi. Villalarda hizmetçi veuşak, tarlalarda işçi olarak çalıştırılırlardı. Bazen de kahyalık yaparlardı.hiçbir hakkı olmayan kölelerin yalnızca görevleri vardı ve efendiler kölelere diledikleri gidi davranabilirdi.

Romalı Zenginlerin Yaşamı ve Yoksul Halk

Eski Roma'mn zengin ve güçlü sınıfı senato üyesi olan patriciler ve mülk sahipleriydi. Tüm toplumsal ve siyasal güç birkaç soylu ailenin elindeydi. İmparatorluk döneminde senato gücünü büyük ölçüde yitirdiyse de, senatörlerin geldiği aileler kamuoyunu yönlendirmede etkilerini sürdürdüler. Patricilerin çoğunun Roma'da evi, kırsal kesimde çiftliği ve Orta ya da Güney İtalya'da birkaç tane villası olurdu. Kent evine bir verandadan girilirdi. Birincil öneme sahip olan oda atrium idi. Evi ve ocağı koruyan tanrıça Vesta için bu odada bir sunak bulunurdu. Evleri koruyan tanrılardan Lar ve Penate için de ayrılmış yerler vardı. Lar'ın heykeli evin girişinde durur, eve uğur getirirdi. Penate ise aile ocağının bereketiydi. Lar'a da, Penate'ye de armağanlar sunulur, özel günlerde çiçekler getirilirdi. Atrium dikdörtgen biçimindeydi ve tavanında, gökyüzüne açık bir yer vardı. Atriumun çatısı bu deliğe doğru eğimli olur, taştan bir sarnıca
yağmur suyu toplanırdı. Evin öbür odaları at-riuma açılırdı. Girişin tam karşısında yemek odası bulunur, buradan da bahçeye çıkılırdı. Ev yerin altından geçen sıcak havayla ısıtılır, bazı evlerde hamam da olurdu.
Villalara ise mutlaka hamam yapılırdı, çünkü kırsal kesimde genel hamamlar yoktu. Villalar kent evlerine oranla daha büyük olurdu. Atrium gene vardı, ama evin asıl merkezi bir dizi kolonla çevrili olan bahçeydi. Bahçenin ötesinde odalar bulunurdu.
Varlıklı ailelerin oğullan genellikle okula gönderilirdi, özel öğretmenlerce eğitilenler de olurdu. Roma dünyasında Eski Yunan kültürü egemen olduğu için öğretmenler Yunanlı-lar'dan seçilirdi. Romalı bir oğlan çocuk öğrenimine Yunanca okuma yazma öğrenmekle başlardı.
Oğlan çocukların büyüdükleri zaman eyaletlerde para işleriyle ilgilenmeleri ya da ticaretle uğraşabilmeleri için iyi matematik bilmeleri gerekiyordu. İlkokul eğitiminden sonra güzel konuşmayı ve yazmayı becerebilmek için konuşma sanatı dersleri alırlardı. Bu dersler ya Roma'da ya Atina'da ya da Yunanca konuşulan herhangi bir kentte verilirdi.
Kızlara ev işleri ve edebiyat dersleri verilirdi. Eğitim kısa sürer, 15'ine gelmeden evlendirilirlerdi. Gelin, düğün günü, erkek kardeşleri gibi çocukken giydiği bir tür pelerin olan togd'yı çıkartır, gelinliğini giyerdi. Yüzü kırmızı bir peçeyle örtülü olurdu. Oyuncak bebeklerini tanrı Lar'a armağan ederdi. Babasının evinde evlendikten sonra, törenle kocasının evine götürülürdü. Evin eşiğinden kocasının kucağında atriuma taşınır ve yeni yaşamı başlardı.
Erkek çocuklar mor kenarlı togalannı 16 yaşında çıkarır, yerine herkesinki gibi beyaz toga giyerlerdi. Baba oğlunu alarak foruma götürür, onu Roma yurttaşı olarak kütüğe yazdırırdı; böylece delikanlı ilk seferberlikte askere gitmek için hazır olurdu. Romalılar oğullarının iyi bir asker olmasından övünç duyardı. Askerden dönen bir patricinin oğlu mutlaka siyasete atılırdı. Mülk sahiplerinin oğullarının da siyaset yaşamına katıldığı olurdu. Genç bir adam ilk önce kent meclisine seçilir, görevi mısır stoklannın yeterli olup olmadığını saptamak, halkın eğlence programlarıyla ilgilenmek olurdu. Bunun bir üstündeki görev muhasebe işleriyle ilgilenmekti. Daha sonraki aşama yargıçlıktı. Bundan sonra, şansı açık olan, bir eyalete vali atanabilirdi. Bir başka olasılık ise konsüllüğe seçilebilmekti. Cumhuriyet döneminde konsüller aynı zamanda yargıç oldukları için çok büyük bir yetkiye sahiptiler.
Romalı ailede babanın çocukları üzerinde çok büyük otoritesi vardı. Kadınlara da saygı gösterilirdi. Romalı kadın evinin tüm sorumluluğunu yüklenir, sokağa çıktığı zaman ona yol verilir ve kibar davranılırdı. Romalılar aile yaşamına büyük önem verirdi. Ev tanrılarının varlığı bunun kanıtıydı.

Kaynak:1 Cilt 14

__________________
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
1 Aralık 2009       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
roma olmayacak bizans olacak
Alvarez Ocean - avatarı
Alvarez Ocean
Ziyaretçi
1 Aralık 2009       Mesaj #4
Alvarez Ocean - avatarı
Ziyaretçi
Bizans imparatorluğunda son yüzyıllarda şehir hayatında diğer dönemlere oranla büyük bir değişim yaşanmıştı. Çünkü son yüzyıllardaki toprak kayıpları sınır köylerin boşalmasına sebep olmuştu. Bu boşlamalara sonucunda köylerde bulunan Bizans halkı büyük şehirlere göç etmişlardi. Bu şehirlerin başında gelen Konstantinopolis, Thessalonokia, Nikaia ve Nikomedia gibi şehirlerde zamanlan büyük yığılmalar olmuştur.

Bunlar arasında Konstantinopolis’in hem başkent olması hem de önemli bir noktada bulunması kendisine bazı ayrıcalıklar kazandırmasının sonucunda diğer büyük şehirlere oranla daha çok göç almasına sebebiyet vermişti. Bu son dönemlerde şehir hayatında bu göçlere bağlı olarak birçok değişim gerçekleşmiştir. Bir Bizanslı tarihçi olan Brocardus genel mahiyette imparatorluğun son dönemlerinde ki şehirlerde bu değişimi şöyle tanıtmıştır; “ Varlıklılar sokakları yapılarla gölgelendirirken, pis ve karanlık yerleri yoksullara ve gezginlere bıraktılar. Konstantinopolis’in kendisi sefalet içerisinde pis kokulara ve sürekli karanlığa bırakılmıştı. Şehirlerde cinayet, hırsızlık ve diğer adi suçlar olağan hale gelmişti. Zengin kişilerin hepsi zorba, yoksuların da çoğu hırsız olduğu için kentlerde insanların yasaları karşısında dokunulmazlıkları oluşmuştu. Suçluların yasalarca cezalandırılmadığı için yapılan suçlar tümüyle aydınlığa kavuşturulamamıştır. Bir suçlu ne korkuyu ne de utanmayı bilirdi .” İşte bu oluşumların oluşmasında son dönem itibariyle şehirlere akın eden köylülerin işsiz güçsüz bir şekilde dolaşmaları ve kendilerini çok ucuza satabilmelerinden kaynaklarınıyordu.

Bu başıbozukluğa rağmen şehirlerde halkı bir nebzede rahat ettirebilmek için bazı yönetim organları mevcuttu. Bu organların başında şehrin valisi gelmekteydi. Valiyle birlikte birde esnaf ve metropolitler tarafından oluşturulan bir meclis vardı bu meclis de şehrin yönetimine katılırdı. Gerekirse şehir halkı şehrin korunması için bir milis gibi savaşa katılırdı. Gençlere fazla bir hak tanınmayan şehir cemiyetlerinde dini yortu günlerinin oldukça büyük bir yeri vardı. Hatta imparator Manuel Komnenos yazmış olduğu 1165 yılına ait bir fermanda bir yılda tam 115 gün kadarının dini günlere ayrıldığını belirtmişti. Şehirlerde de olsa kadınlar ev içinde kalırlar ve ev işleriyle uğraşırlardı. Erkek ise dışarıdaydı .

Şehir halkı mahallelerden “demeslere” göre örgütlenmişlerdir. Demeslerin (mahalle) kendi içinde bütünlüğü olan bir yapıları yoktu. Bu da zamanla aralarında farklı fikir yapılarının doğmasını engellemiştir. İç çatışmalarda çeşitli guruplar şehir halklarını kullanıyorlardı. Varlıklı kesim propaganda aracılığıyla kendilerini şehir halklarının yanında gösteriyor izlenimi veriyorlardı. Bütün bunlara rağmen halk kendilerine yapılan haksızlıkların bilincindeydi. Sirk gösterileri halkın büyük şehirlerde toplanıp yönetim hakkında tartıştıkları önemli toplantı yerleriydi (tribunus). Halk imparatoru seçmek için burada toplanırdı. İmparator da halkı burada selamlardı. Seferden dönen general burada karşılanırdı. Kitleler hoşnutsuzluklarını göstermek için burada toplanırdı. Halk imparatoru kabul edikten sonra imparatora “galipsin, dini bütünsün, kutsal imparator, soylusun” diye bağırarak selamlarlardı .
Sanayiciler ve dinsel toplum üyeleri şehirlerin daha çok banliyölerinde bulunurlardı. Merkezi alanlar pazaryerlerine ayrılmıştı. Ayrıca sıcak haberlerin tartışılması için bazı alanlara kahvehane benzeri yerler yapılmıştır. Caddeler oldukça genişti. Halk çoğunlukla yavaş hareket eden araba ve katırlarla gezerdi. Zengin ve soylular Arap atlarıyla seyahat ederlerdi. Kent içinde bu kişilere yol açıp, onları koruyan sopalı hizmetkârlar bulunurdu. Şehirlerde birçok bahçe mevcuttu. Bu bahçeler birçok sarayın tabanına mozaik olarak işlenmişti.

İmparatorlukta her dönemde en önemli ihtiyaçlardan birisi olarak görülen su, son döneler içersinde sınırları daralan Bizans imparatorluğu için çok önemli bir ihtiyaç olmuştu. Bu nedenle Avrupa’da Trakya’dan ve Anadolu’da Nikaia bölgesinden Bizans’ın diğer şehirlerine su dağıtmak için suyolları yapılmıştır. Şehirlere lazım olan suyu toplamak için Suriye’de ki gibi üstü açık su kemerleri yapılmıştı. Bu su yolları Suriye’de ki gibi taştan değil tuğladan yapılıyordu. Daha sonra üstü örtülü su sarnıçları yapılmıştır . Bu yapılan su sarnıçlarının sayesinde imparatorlukta her kente su kemerleri yapılabilmiştir. Arap rehin Harun b. Yahya, Konstantinopolis’e Bulgarya’dan su getiren bir su kemerinin var olduğunu açıklıyor. Bu su 20 gün uzaklıktan akıp geliyordu. Kente ulaştıktan sonra biri imparatorluk sarayına, diğeri Müslüman esirlerin bulunduğu hapishaneye üçüncüsü de soyluların hamamlarına akıyordu. Kent nüfuzu da hafifi tuzlu olan bir sudan içiyordu . Buradan da anlaşılacağı üzere şehir halkından her kesim gelen bu temiz sudan faydalanamıyordu.

Bizans şehirlerinde özellikle başkent halkı imparatorluk seçimlerine katılırlardı. Hükümdar da şehir halkının görüşlerini hesaba katmak zorundaydı. Saray olsun zengin aristokrat tabaka olsun hepsi şehir halkının kendi yanlarında olmasını isterdi. Bunun yanında şehir halkının değeri günden güne artıyordu. Buda gün geçtikçe şehir nüfusunun artmasına sebep oluyordu. Halkın başkente akmasını engellemek için giriş yasağı, kalma zamanını sınırlamak gibi çeşitli önlemler alınmıştır. Fakat bu bile nüfusun başkente akmasını engelleyememişti . Bu artışlar sebebiyle şehirlerde cinayet, nifak ve ihtiras dalgaları daha da çok artmıştır .

Son dönemlerde artan bu şehir nüfusu zamanla şehirlerde gecekondulaşmanın olmasına sebebiyet vermişti. Son dönemlerde hemen hemen her mahallede gecekondulaşma mevcuttu. Gecekonduyu yapan bir kişiden bir daha yeri geri alınamazdı. Bu bölgeler cinayet ve hırsızlığın en fazla olduğu bölgelerdi. Ayrıca şehirlerin içinde çıkan isyanların başlangıç noktası da bu gecekondu bölgeleriydi. Bu soruna hiçbir zaman tam bir çare bulunamamıştı .

Şehirlerde insanlar evleri genellikle iki katlıydı ve evlerini önünde ev sahibinin adı yazardı. Ev sahibinin at ve büyük baş hayvan ahırları ile kümes ve kilerler ortak bir avluya açılırdı. Bu avluda gerektikçe atlara talim yaptırılabilecek kadar büyük bir avluydu. Her yapılan ev, başka bir evin ışığı kesilmeyecek şekilde yapılırdı. Deniz manzarasının kapatılmamasına ve atık su borularının ve oluklarının olmasına dikkat edilirdi. Bu konulara ilişkin yasalar çıkarılmıştı. Sarayların çoğu tuğla temeller üzerine mermer bloklardan yapılırdı. Az sayıda yapılan tozton evlerinde yüzeyi sıvaya benzer bir maddeyle kaplanırdı. Zengin evlerinin üst tarafında bir de teras bulunurdu. Normal kişilerin oturduğu evlerde ise çatılar kiremitler ile örtülürdü . Odalar genellikle merkezi bir salonun etrafında olurdu. Bu salon evin erkeğinin misafirleri kabul odasıydı. Evin üst katlarını desteklemek için konan toz bloklar ayrıca süs niyetine kullanılırdı. Evin girişinden ilk kata bir merdivenle çıkılırdı. Oda duvarları çeşitli dinsel motiflerle süslenirdi. Ailede oturma odasını en çok erkek kullanırken evin kadını daha çok en üst kattaki odayı kullanırdı ve burada zamanını çoğunu çocuklarıyla ilgilenerek geçirirdi. Manastırlarda da olduğu gibi kışın zengin evlerinde de ısıtılan bir oda olurdu. Mutfaklarda bacalı ve alçak bir fırın kullanılırdı. Her evin denize dökülen bir atık su kanalı vardı .

Bizans imparatorluğunda ki kent yaşamı imparatorluğun her alanında olduğu gibi ekonomik alanında da etkili bir role sahipti. Yıkıma dönemi içerisinde bile Thessalonika, Konstantinopolis ve Trabezons gibi ekonomik faaliyetleri oldukça önemli olan şehirler bulunmaktaydı. İster büyük şehirlerde olsun ister küçük şehirlerde olsun bütün sanayi kollarında, ekonomide ve ticarette büyük bir kontrol vardı. Dış ticaret ve lonca teşkilatları çok sıkı bir şekilde denetleniyordu. Bu denetlemelerin amacı politik ve ekonomik çıkarlara dayanmaktaydı. Siyasi sebepler olarak devlet, silah ve çok sayıda işlenmiş eşyanın sadece saray için değil bunun yanına kendileriyle iyi ilişkiler içerisinde olan diğer devletlere hediye olarak gönderilmesi için bu değerli eşyaların ve silahların sadece devlete ait olmalarını istiyordu. Ekonomik olarak yaşam için gerekli olan mallar ile malların kalitesini iyi durumda tutarak aşırı fiyat artışını önlemekti. Kent ekonomisi devlete önemli bir ekonomik girdi sağlıyordu. Bütün gümrüklerden %10 vergi alınıyordu. Ticaret yapmak veya zanaatkârlık yapmak belirli vergileri ödemenin yanında bazı merasimlerin yapılmasını da gerektiriyordu .

Şehir içerisinde birçok semtte köy görüntüsünü veren geniş ekili alanlar vardı. Başka semtlerde zengin evlerin önlerinde uzanan pis sokaklar vardı. Şehir döşeme taşlarıyla kaplanmış geniş ve sütunlu caddelerden oluşmaktaydı. Aynı zamanda sefalet içerisinde ki pis ve daracık sokaklarıyla şehirler tam bir ortaçağ kentleri konumundaydı .

Ölüler kentlerin içine gömülmezdi. Ölülerin kentlere gömülmemesinin en önemli nedeni hastalıkların yayılmasını önlemekti. Veba ve cüzam çok yaygın hastalıklardı. İyi bir tıp alanları vardı. Fakat bu yüzyıllarda veba ve cüzamın herhangi bir tedavi şekli yoktu. Bu nedenle ölüleri şehirlerin dışına gömme işine çok dikkat edilirdi. Bunun yanında her kentin kendisine yetecek kadar hastanesi, doktoru, yetimhanesi ve yoksul evi vardı .


Hakan Şanlıbayrak


Kaynakça:

Andrew Dalby; a.g.e., s.33.
Andre Guillov; a.g.m., s.313.
G.L.Seidler;a.g.e., s.45-46.
Heyet; “Bizans Sanatı”, Milli Eğitim Bakanlığı Sanat Ansiklopedisi, a.g.m., s.260.
Andrew Dalby; a.g.e., s.75.
G.L.Seidler;a.g.e., s.44.
Adnan Adıvar; “Konstantinopolis’in Fetihi Sırasında Bizans ve Türk Kültür Vaziyeti”, a.g.m., s.1.
Tamara Talbot Rice; a.g.e., s.141.
Tamara Talbot Rice; a.g.e., s.139–140.
Tamara Talbot Rice; a.g.e., s.140–141.
Peter Chanaris; a.g.m., s.531–532.
Jean Ebersolt; a.g.e., s.53.
Tamara Talbot Rice; a.g.e., s.150.

Benzer Konular

19 Aralık 2008 / Ziyaretçi Soru-Cevap
29 Aralık 2016 / miwaly Cevaplanmış
3 Mayıs 2011 / Ziyaretçi Soru-Cevap
19 Aralık 2008 / dıdem Cevaplanmış
5 Aralık 2016 / Misafir Cevaplanmış