Arama

Kantat nedir?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 17 Şubat 2016 Gösterim: 7.067 Cevap: 3
DisiDracula - avatarı
DisiDracula
Ziyaretçi
14 Ocak 2010       Mesaj #1
DisiDracula - avatarı
Ziyaretçi
ya kantat ın ne olduğunu bilen var mı birz uzuncana Msn Dunno
EN İYİ CEVABI buz perisi verdi
Kantat
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
Sponsorlu Bağlantılar

Küçük veya büyük bir salonda ya da kilisede seslendirilmek üzere çalgı eşliğinde tek ya da çoksesli bestelenmiş dinî ya da dindışı yapıt. Sonatın ses müziğindeki karşılığı olan kantat, Rönesans dönemindeki İtalyan medrigallerinden doğdu. İlk kantatı 1539'da Floransalı Luca Martini yazdı. 17. yüzyılda Monteverdi ve Alessandro Grandi tarafından geliştirilen kantat, Caccini, Luigi Rossi, Cesti, Vivaldi ve Scarlatti tarafından yaygınlaştırıldı. Kilise kantatının ilk örneklerini Viadana, Agazzari, Carissimi verdiler. Kantat, İtalya dışında 18. yüzyılda özellikle Almanya'da yayıldı. Bach, Haydn, Mozart gibi büyük besteciler ünlü kantatlar yazdılar. Kilise kantatı Almanya'da Lutherciliğe bağlı kiliselerde tutundu. Bach'ın ölümünden sonra kiliselerde kantat söylenmez oldu. Kantat, Fransa'da da 19. yüzyılda devrim müziği niteliği kazandı. Beethoven, Schumann, Schubert romantik çağın; Mendelssohn, Liszt, Brahms, Richard Strauss, Bela Bartok vb. çağdaş kantatların en büyük yaratıcılarıdır.

Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
14 Ocak 2010       Mesaj #2
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
DisiDracula adlı kullanıcıdan alıntı

ya kantat ın ne olduğunu bilen var mı birz uzuncana Msn Dunno

Kantat (Latince ve İtalyanca'da cantare, "şarkı söylemek") bir çalgı eşliğinde söylenen ve genellikle birden fazla bölüm içeren sözlü bestedir.

Sponsorlu Bağlantılar
Kantat, birkaç bölümlü şarkılı bir sahne eseridir. Konser salonunda ya da kilisede çalınan kantatın konusu vardır, fakat oynanmaz. Oda kantatını (din-dışı kantata) kilise kantatasından ayrı tutmak gerekir. Her ikisinde de insan sesi önde olmakla birlikte, orkestra eşliği ikinci plana atılmış sayılmaz. Opera gibi kantat da eşlikli monodi deyişinin ortaya çıktığı 17. yüzyıl başlarında doğmuştur. Bu türü ilk ele alanlar Floransa'lı Caccini ve Peri'dir, ama cantata adını kullanmamışlardır. İlk başlarda tek kişili, birkaç bölümlü kısa bir şahneden oluşmuştu. İnsan sesine birkaç çalgıyla eşlik edilirdi. Rossi ve Carissimi'yle (17. yüzyıl ortası) kantat gelişti: eşlik orkestrası büyüdü, kişilerin sayısı çoğaldı, toplu sahneler ortaya çıktı. Bach zamanında bunlara koro toplulukları da katılır olmuşlardı. İtalya'dan sonra Fransa'ya geçen kantatanın en iyi örneklerini önce Charpentier, sonra Clerambault, Rameau ve Bernier verdiler. Psalmus ve moteli kilise kantatı gibi işlemiş olan du Mont ve La Lande dinsel kantatlar yazdılar.
Ancak 20. yüzyıla gelince Stravinski gibi besteciler elinde yeniden önem kazanır oldu (Persephone). Odea Napoleon'unda Schönberg tek kişilik yeni bir kantat ortaya çıkardı. Bunda, bir oda orkestrası eşliğinde sprechmelodie (konuşma ezgisi) kullanılmaktadır.

Kaynak:
Andre Hodeir müzik türleri ve biçimleri
(İletişim Yayınevi)
buz perisi - avatarı
buz perisi
VIP Lethe
17 Temmuz 2012       Mesaj #3
buz perisi - avatarı
VIP Lethe
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Kantat
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi

Küçük veya büyük bir salonda ya da kilisede seslendirilmek üzere çalgı eşliğinde tek ya da çoksesli bestelenmiş dinî ya da dindışı yapıt. Sonatın ses müziğindeki karşılığı olan kantat, Rönesans dönemindeki İtalyan medrigallerinden doğdu. İlk kantatı 1539'da Floransalı Luca Martini yazdı. 17. yüzyılda Monteverdi ve Alessandro Grandi tarafından geliştirilen kantat, Caccini, Luigi Rossi, Cesti, Vivaldi ve Scarlatti tarafından yaygınlaştırıldı. Kilise kantatının ilk örneklerini Viadana, Agazzari, Carissimi verdiler. Kantat, İtalya dışında 18. yüzyılda özellikle Almanya'da yayıldı. Bach, Haydn, Mozart gibi büyük besteciler ünlü kantatlar yazdılar. Kilise kantatı Almanya'da Lutherciliğe bağlı kiliselerde tutundu. Bach'ın ölümünden sonra kiliselerde kantat söylenmez oldu. Kantat, Fransa'da da 19. yüzyılda devrim müziği niteliği kazandı. Beethoven, Schumann, Schubert romantik çağın; Mendelssohn, Liszt, Brahms, Richard Strauss, Bela Bartok vb. çağdaş kantatların en büyük yaratıcılarıdır.
In science we trust.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
17 Şubat 2016       Mesaj #4
Safi - avatarı
SMD MiSiM
KANTAT a. (fr. cantate; kökeni “şarkı söylemek" anlamındaki cantare olan ital. cantata'dan). Küçük ya da büyük bir salonda ya da kilisede seslendirilmek üzere, çalgı eşlikli bir ya da birçok ses için bestelenmiş dinsel ya da dindışı yapıt.

—ANSİKL. Kantat, Rönesans döneminin Italyan madrigalinden doğdu. Saray kantatlarının en eskisini, 1539'da Cosimo de Medici ile Toledolu Leonor'un düğünleri için Floransalı Luca Martini’nin bestelediği sanılmaktadır. Monteverdi’nin konsertan madrigalljfi, dramatik kantatın taslakları olarak görülebilir. Grandi, Cantade e arie a voce sola (Yalnız ses için çantada’ lar ve aryalar) başlıklı kitabında ilk olarak kimi yapıtlarını çantada diye adlandırdı (1620). G. M. Bononcini ise, cantatadicamera (oda kantatı) sözcüklerini bir kitabın kapağına koyan (1676) ilk bestecidir. Caccini, Caproli, L. Rossi, Cesti, Vivaldi, A. Scarlatti ve Caldara gibi besteciler, oda kantatının büyük rağbet görmesini ve bir üsluba kavuşmasını sağladılar. Aynı yıllarda, Viadana, Carissimi, Agazzari gibi besteciler de, sacri concerti (dinsel konçertolar) ya da cantate morali o spirituali (ahlaki ya da ruhani kantatlar) diye adlandırdıkları yapıtlarında, kilise kantatının ilk örneklerini verdiler. Almanya’ya İtalya'dan geçen dindışı kantat, Schein, C. Kittel, H. Albert, Keiser, Telemann, Hândel, J. S. Bach ve oğulları, Hasse, Joseph ve Mi- chael Haydn, Mozart ve Dittersdorf gibi alman ya da avusturyalı besteciler tarafından geliştirildi.
Fransa'da kantat, 1690-1750 arasında çok revaçtaydı, ilk transız kantatlarını M. A. Charpentier ve J.B. Morin besteledi. J.B. de Bousset, Bernier, Destouches, Montöclair, Bourgeois, Clörambault, Batistin, Gervais, Campra, Boismortier ve Rameau, kantat türünü, betimlemeli bölümleri de olan, konusu mitolojiden ya da köy yaşamından alınmış dramatik ya da komik bir opera türüne dönüştürmeye çalıştılar. Mouret, Lemaire, Bertin, A. L. Couperin, M. Corrette ve Blainville gibi transız besteciler, türe bir yenilik getirmeksizin kantatlar bestelediler.
Kilise kantatı, protestan germen ülkelerine özgüdür. Cantio'lardan ya da symphonia sacra'lardan ve Schütz, Scheidt, Schein, R. Ahle, Hammerschmidt, Praetorius, Rosenmüller gibi bestecilerin diyalog'larından doğan kilise kantatı, epik ve dramatik yanlarını dışlayarak oratoryodan ayrılır. Bir tür müzikli vaaz olan kilise kantatında koral ve koro, en önemli öğelerdir Buxtehude, Pachelbel, Kuhnau ve gençliğinde J. S. Bach, Krieger, Johann Christoph Bach, Zachovv, Erlebach ve Tunder gibi bestecilerin yarattığı kilise kantatı formlarını benimsediler. Telemann, Mattheson ve Keiser'in etkisiyle, kutsal kitaplardan alınmış recitativo gibi okunan- metinler, dönemin mistik şairlerine ısmarlanmış librettolarla ve İtalyan operalarındakileri andıran aryalarla tamamlandı. Bach, bu şemayı benimsemekle birlikte, koronun önemini artırdı. Purcell’in odları ve Hândel'in anthem'\eri gerçek birer kantattır. 1750'den sonraki kantatlar pek önemli değildir.
XIX. yy.'da Fransa’da, Devrim şenliklerinin müzik geleneği doğrultusunda belli bir vesileyle ısmarlanan ve solocular, koro ve orkestra için yazılmış yapıtlara kantat adı verildi. Roma ödülü yarışmasına gönderilen, 2-3 kişilik, recitativo’lu, arya- lı.duo’lu, trio’lu ve orkestra eşlikli lirik sahne yapıtlarına da kantat dendi (Berlioz1 un Clöopâtre'ı, Debussy'nin l'Enfantpro digue'i).
Genişletilmiş bir tür lied olan XIX. yy. kantatlarından, Beethoven'in Adelaide'si; VVeber’in Jubel-Kantate'ı ve Saint -Saens’ın la Lyre et la harpe'ı anılmalıdır. XX. yy.’da bestelenmiş başlıca kantatlar ise, Schönberg’in Ein Überlebender von Warschau'su, Bartök’un Cantata profana' sı, Honegger'in Cantate de Noel'i ve E Martin’in le Vin herbö'sıdir.
Kaynak: Büyük Larousse
SİLENTİUM EST AURUM