Arama

Tarihsel gelişimine göre üretilen her yeni bisiklet türleri nelerdir?

Güncelleme: 25 Mart 2014 Gösterim: 9.897 Cevap: 4
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
30 Mart 2011       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
sorulara cevap bulamadım.soru şu:
Tarihsel gelişimine göre üretilen her yeni bisiklet türlerini karşılaştırınız.
Sponsorlu Bağlantılar
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
17 Nisan 2011       Mesaj #2
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
bn de tarihsel gelişime göre üretilen her yeni bisiklet modelinin saatteki ortalama hızını bulamadm ödevi nasıl yapıcam
Sponsorlu Bağlantılar
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
13 Mart 2013       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
BİSİKLETİN SERÜVENİ PROJE ÖDEVİ


Resim Kaynak: Büyük Larousse
Üstteki resimde bisikletin ilk bulunduğu yıllarda ki halini görmekteyiz. Aşağıda ki resimde ise yıllar boyunca geliştirildikten sonra ki durumunu görmekteyiz.







2.Bisikletin Tarihçesi (Kaynak: Bisikletin Tarihçesi)


M.Ö. 3500 : İki tekerlekli araçların tarihi, o güne kadar gider. Aşağı Mezopotamya'da Sümerlerin, bunları kullandığına dair kanıtlar bulunmuştur.

M.S. 1551 : İngiltere'de, at arabası kullanılmaya başladı.

M.S. 1791 : "Celeripede" adıyla, oyuncak tahta attan bozma ilk bisiklet, Paris sokaklarında Comte de Sivrac tarafından denendi. Sadece (tek özelliği) tekerlekleri dönüyordu. Sağa-sola dönmek için iyi öğrenmek gerekliydi ve ayaklarla ittirerek ilerliyordu.

M.S. 1793 : Velespid (Velocipede) adını aldı.

M.S. 1817 : İlk defa hareketli (sağa sola) ön tekerlek eklendi ve halk arasında "dandik demir at" adını aldı.
M.S. 1818 : Alman Karl Von Drais drezin adını verdiği bisiklet modelini geliştirdi.

M.S. 1819 : W. K. Clarkson adında biri, geliştirmek için patent aldı. Yaptığı bisiklet, demir çatallarla tutulan tekerleklerin ortasında bulunan bir sele ve yaslanacak bir yerden oluşuyor ve sürücünün, ayaklarıyla aleti hareketlendirirken arkasına yaslanmasına olanak sağlıyordu. Amerika ve diğer Batı Avrupa Ülkeleri zenginleri arasında çok yaygınlaştı.
M.S. 1830 : İskoçyalı, Thomas Mc Call çift tekerli velespiti geliştirdi.

M.S. 1839-40 : İskoçya'da ilk pedallı bisiklet.

M.S. 1860 : Arka fren eklendi.

M.S. 1861 : Pierre Michaux'un fikriyle, ön tekerleğe monte edilen pedallar onu Fransa'da en popüler araç yaptı (Big Bike).

M.S. 1862 : Artık her sene 142 farklı model üretiliyor.

M.S. 1863 : Yıllık üretim 400'e ulaştı. Sele geriye çekildi, frenler arka tekerleğe aktarıldı.

M.S. 1866 : Amerika'ya (James Caroll, Pierre Lallement) ilk patentin verilmesiyle bisiklet, cinsiyet, ırk ayrımı, sosyal sınıf farklılığı gözetilmeden herkes tarafından kullanılmaya başladı ve yeni bir dönem başladı. Kıyafette bile bisiklet modası ortaya çıktı.

M.S. 1869 : İngiltere ve Fransa'da, bisiklet tasarımı yarışmaları düzenlendi. İlk bisiklet dergisi olan "Veleocipede Illustre" yayın hayatına başladı. Velodrom denemese de ilk yarış pisti açıldı.

M.S. 1890 : Bisiklet üreticisi "The Arnold, Schwinn" kuruldu.

M.S. 1891 : Ignaz Schwinn, yılda 25.000 bisiklet üretmeye başladı. Kurduğu bisiklet takımına (Team Paramount), dünyanın en iyi bisikletçilerini topladı.

M.S. 1930 : İlk şişme lastik kullanılmaya başlandı.

M.S. 1934 : Schwinn, motorlu taşıtlardaki bilgisini bisikletlere aktararak, ilk şişme iç lastikli bisikleti tasarladı. Bundan sonra piyasa canlandı.

M.S. 1960 : İlk vitesli bisikletler (3 - 10 vites) üretildi.

M.S. 1960 : Gary Fisher ve Charles Kelly, dağ bisikletini keşfetti.

M.S. 1972 : İlk "RAGBRAI" turu gerçekleştirildi.
TEKER ÇAPLARINA GÖRE BİSİKLETLER
Bisiklet tipleri birkaç farklı şekilde sınıflandırılabilirler. Bunlardan birisi tekerlek çaplarına göre sınıflandırmadır. 3 teker çapı şu anda çok yaygın olarak kullanılmaktadır. Bunlar: 622mm (28¨), 559mm (26¨), 406mm (20¨). Bunların dışında 27¨ çapındaki tekerlekler uzun yıllar boyunca yol bisikletlerinde kullanılmıştır. 584mm çaplı 650B olarak tanımlanan tekerlekler de son zamanlarda bazı üreticiler tarafından kullanılmaya başlanmıştır.
Teker çapı sınıflandırmasına göre 28¨ teker çapına sahip bisikletler yol bisikleti, 26¨ teker çapına sahip bisikletler dağ bisikleti olarak kabaca tanımlanır. 20¨ tekerlere sahip bisikletler BMX bisikletleri 19¨ hacı bisikleti olabildikleri gibi, farklı 3 tekerlekli hatta 4 tekerlekli bisikletlerde ve yatay bisikletlerde sıklıkla kullanılırlar.
3. İlk üretilen bisikletlerin saatte ki hızları 6 km iken sonra teknolojik olarak gelişim oldukça bisikletlerde hızlanmıştır. Günümüzde ki bisikletler türlerine göre çeşitli hızlara sahiptir. Yarış bisikletleri en hızlı bisikletler olup saatte yaklaşık 85 km hıza ulaşabilmektedirler. Gezi için yapılmış olan bisikletler ise saatte 40-50 km hız yapabilmektedir.

4. Saatteki ortalama hızı 30 km olan bir bisikletin sabit hızda gittiğini varsayarak, 1, 15, 30 ve 45. Dakikalarda ki hızı aşağıda ki tabloda gösterilmiştir.
1' 15' 30' 45' 60' 120'
HIZ (V) KM/H 30 km/h 30 km/h 30 km/h 30 km/h 30 km/h 30 km/h
30 km yi kat ettiği zaman X
60 km yi kat ettiği zaman x


5. Saatteki ortalama hızı 30 km olan ve sabit hızla yol alan bu bisiklet 30 km yi ne kadar zamanda alacağını bulmak için, V = YOL X ZAMAN olduğundan, 30 km/h = 30 km x zaman olarak tek bilinmeyenli bir denklem oluşturarak zaman = 1 saat olarak bulunur, aynı şekilde 60 km yolu ne kadar sürede alacağını bulmak içinde 30 km/h = 60 km x zaman şeklinde tek bilinmeyenli bir denklem oluşturarak zaman= 2 saat olarak bulunmuştur ve yukarıda ki tabloda gösterilmiştir. Bu sonuçları grafik olarak aşağıda ki şekilde gösterebiliriz.












HIZ ' ZAMAN GRAFİĞİ


6. Ben bu soruda 1970 lerde üretilen dağ bisikletini seçtim. Dağ bisikletlerinin standart bisiklet çapı Msn Rainbow 559 mm yani 55,9 cm olarak yapılmıştır. Buna göre bu bisikletin yarıçapını (r) 55,9 /2 = 27,95 cm olarak buluruz.

7.


* Merkez açı: Köşesi merkez üzerinde olan açıya merkez açı denir.Merkez açı gördüğü yayın ölçüsüne eşittir.
8. Majör çember yayı: Merkez açının kenarlarının çemberi veya daireyi kestiği noktaların arasındaki yaylardan büyük olana majör (büyük) çember yayı denir.

Minör çember yayı: Merkez açının kenarlarının çemberi veya daireyi kestiği noktaların arasındaki yaylardan küçük olana minör (küçük) çember yayı denir. Merkez açının gördüğü yay minör yaydır.
ÖLÇÜLERİ: Majör Yay: Minör Yay:
9. Tarihsel gelişimine göre ilk üretilen bisikletlerde tekerleklerdeki yaylar arasında ki merkez açı ölçüsü ve minör yay uzunlukları daha büyüktür. Yeni model bisikletlerde ise bu durum tam tersi olarak görülmektedir. Tekerlek boyları ilk üretilen bisikletlerde eşit büyüklükte olmayıp, sonra bu boy eşitlenmiştir. Pedallar eklenmiş, sonra en son modellerde vites eklenmiştir.

BİSİKLET BULUNMASAYDI HANGİ TEKNOLOJİK GELİŞMELER OLMAYABİLİRDİ
Bugün yaşadığımız 21. Yüzyılda ki teknolojik olanaklarımızı ve modern gelişmeleri, yüzyıllar önce keşfedilmiş olan ve bu günün şartlarına göre çok basit icatlara borçluyuz. Milattan önce bulunan yuvarlatılmış bir kaya parçasının döndürülerek yuvarlanması bugüne kadar bir çok muazzam teknolojik aygıtların bulunmasında bizlere ışık tutmuştur. Bahsettiğim icat tabii ki 'tekerlek'. Tekerlek bulunduktan sonra insanlar bu icat sayesinde bir çok ağır yükü kolayca taşıyabileceklerini keşfetmiş ve bunu takiben iki tekerlekli araçlar, at arabaları, bisiklet v.b. bir çok keşif ortaya çıkmıştır.
Bisikletin tarihini okuduğum zaman insanların ufacık yuvarlak bir taş parçasını günümüze kadar nasıl bu kadar geliştirebildiğini hayretle ve merakla izledim. Ve şunu düşündüm, eğer tekerlek bulunmasaydı bisiklet, motosiklet, arabalar, uçaklar, helikopterler v.b. bir çok hava ve kara ulaşım araçları bugün olmayabilirdi.
O yüzden hiçbir zaman çok basit ve gereksiz gibi görünen bir buluşu asla küçümsememeliyiz. Bir gün mutlaka bu küçük buluş, ileride bize çok farklı teknolojik buluşların önünü açacaktır.

Kaynak: bisikletin seruveni OdevSor.com
_EKSELANS_ - avatarı
_EKSELANS_
Kayıtlı Üye
13 Mart 2013       Mesaj #4
_EKSELANS_ - avatarı
Kayıtlı Üye
Bisikletin tarihçesi

Dirsekli pedallarla yürütülen bisikletler 1860’larda ortaya çıkmış, ve o zamandan bu yana tüm dünyada, özellikle İngiltere, Fransa, İtalya, Hollanda ve öteki Avrupa ülkelerinde halkın benimsediği bir araç olmuştur. Birinci Dünya Savaşında ve daha sonra Vietnam savaşında bisikletli birlikler yer almıştır.

İlk Bisikletler
Bisikletin tarihi 1700 sonlarında Fransa’da geliştirilen araçlarla başlar. 1791’de Conte de Sivac celerifere’ini (ilkel bisiklet) yaptı. Bu aynı büyüklükte iki tekerlekten oluşan tahtadan yapılmış bir araçtı. Oturma yeri tekerlekleri birleştiren çubuğun üzerine yerleştirilmişti. Sürücüler, çubuğu bacakları arasına alarak oturuyor ve aracı ayaklarıyla iterek yürütüyorlardı. Buna benzer araçlar 1816’da J. Nicephore Niepce (1785 – 1833) (bir fotoğraf basma yönteminin de bulucusu) ve bir yıl sonra da Alman Baron Karl VonDrais tarafondan yapıldı. Drais’in yaptığı araç kısa zamanda İngiltere ve Almanya’da draisine ya da eğlence atı adıyla yaygınlaştı.

1839’da İskoçyalı Kirpatrick Macmillan pedallı bir bisiklet yaptı. Pedal ileri geri çalışarak, birleştirme çubuklarını harekete geçirip, arka tekerliği döndürüyordu. Ön tekerleği doğrudan döndüren pedal dirkeleri, 1861’de Fransız Pierre ve Ernest Michaux kardeşler bulmuştur. Araçlarına Velocipeden (velespit) adını verdiler ve dört yıl sonra yılda 400 bisiklet üretmeye başladılar. 1869’a gelindiğinde Fransa yollarında bisiklet yarışlar yapılıyordu.
Sıradan ya da Peni-çeyrek peni adı verilen bisikletin doğrudan pedal dirsekleriyle çevrilen büyük bir ön tekerleği ve küçük bir arka tekerleği vardı. 1871’de İngiliz James Starley (1831 – 1881) tarafından yapılan bu bisiklet, en yaygın bisiklet tipi oldu. Ön tekerleğin büyüklüğü sürücünün bacak uzunluğuna göre seçiliyordu ve çapı 1m ile 1,5 m arasında değişiyordu.

Zincirle İşleyen Bisiklet

İlk zincirle işleyen araç 1874 yılında H.J. Lawson tarafından yapıldı. Çerçeveye bağlı pedal dirsekleri zincir dişlisini çeviriyor, bu da arka tekerleğe takılı daha küçük bir zincir dişlisinin çevresinde küçük bir zincir dişlisinin çevresinde sorunsuz zinciri döndürüyordu. Bisikletlerin tekerlekleri gene hemen hemen aynı büyüklükteydi. 1885’in Rover güvenlik bisikletleri toptan üretilmiş ve birkaç yıl içinde peni-çeyrek peninin yerini almıştır. Bu ilk bisikletlerin tümünde, üstüne dolgu lastik geçirilmiş, çelik kenarlı tekerlekler vardı.


Modern Araç

!888’de John Dunlop’un (1840–192) hava dolu ya da şişirilmiş lastiği buluşu, bisiklet tarihinde dönüm noktası oldu. Baklava biçimli iskelet standart oldu ve daha sonraki 70 yıl içinde bisiklet modelinde önemli bir değişiklik yapılmadı. 1960’larda çeşitli üreticiler (bazıları araba bagajına konulmak üzere katlanabilen) şehir için kullanımı için küçük tekerlekli bisikletle yaptılar. Daha önceki garip modeller arasında uzun iskeletli iki kişilik bisiklet ve 1885’de Karl Benz (1844–1929) ve Gottlieb Daimler’in (1834–1900) ilk otomobili yapmak üzere, içine benzinli motoru yerleştirdikleri araç tipi olarak önem kazanan üç tekerlekli bisiklet bulunmaktadır.


bisiklet 264x300

Modern bisikletlerde çamurluklar, pil ya da dinamoyla çalışan farlar ve iki tekerleği birden frenleten manivelalı ya da pergelli frenler bulunur. Değiştirebilir vitesleri ve zincirle vitesi örten bir koruyucusu da olabilir. Aksesuarlar arasında, fazladan bir taşıma yeri olarak arkaya ve öne takılan sepet ve arka tekerleğin iki yanına asılan çantalar bulunabilir.

İskelet genellikle lehimlenmiş ya da kaynak yapılmış, bağlantı yerleri olmayan çelik borulardan yapılır. Sarı kaynak işleminde, önceden kesilmiş belirli uzunlukta borular, açık yuvalara yerleştirilir ve erimiş pirinçle yerlerine tutturulur. Kaynak borular, kendilerinden daha güçlü bir birleşme yeri oluşturacak biçimde erimiş çelikle birleştirilir. Özel hafif alaşımlar kullanarak, üreticiler 7 kg gibi hafif yarış bisikletleri yapabilirler.
Tekerlek göbeğini janta 24–40 tekerlek teli birleştirir. Her telin janta birleşen ucu inceltir ve gergin durması için üstüne bir vida sokumunu geçirilir. Jant, alüminyum alaşımdan, paslanmaz çelikten ya da krom kaplı paslanmaz çelikten yapılabilir. Manivelalar (üzengi) ya da pergellerle (tekerleği iki yandan sıkıştırılan kerpeten) çalışan sert kauçuktan gren balataları, fren sırasında jantı sıkıştırırlar. Başka bir fren tipi de arka tekerlek göbeğine baskı yapar ve pedallar geri çevrilerek harekete geçirilir.
Bir bisikletin arka tekerliği, pedalla çevrilen büyük zincir dişlisinden daha hızlı döner. Genellikle büyük zincir dişlisinde 48, aradaki küçük dişlide ise 18 diş bulunur. Bu ½,66’lık bir vites oranı sağlar. Değiştirebilir vitesler, pedala uygulanan eşit güçten değişik hızlar elde etme olanağı bağışlar. Başlıca iki tip vardır. Bir derailleur vitesinde değişik büyüklüklerde altı kadar arka zincir dişlisinden başka dirseklerdeki üç kadar dişli, vites oranları sağlar.
Sturney ve Archer tarafından geliştirilen episiklik vites daha karmaşıktır. Güneş tekerleği adı verilen arka kolda bulunan küçük bir dişli çark, arka zincir dişlisi tarafından döndürülür. Göbeğin iç kısmında bir dişli halka bulunur ve bunlar bir dizi tekerlek dişlisi aracılığıyla güneş tekerleği tarafından harekete geçirilir. Bundan üç değişik vites oranı elde edilebilir. Sürücüye sekiz seçenekli bir vites sağlamak için Sturney-Archer ve deailleur tipleri bir göbekte birleştirebilir.
REMZİ EMRE - avatarı
REMZİ EMRE
Ziyaretçi
25 Mart 2014       Mesaj #5
REMZİ EMRE - avatarı
Ziyaretçi
M.Ö. 3500 : İki tekerlekli araçların tarihi, o güne kadar gider. Aşağı Mezopotamya'da Sümerlerin, bunları kullandığına dair kanıtlar bulunmuştur.

M.S. 1551 : İngiltere'de, at arabası kullanılmaya başladı.

M.S. 1791 : "Celeripede" adıyla, oyuncak tahta attan bozma ilk bisiklet, Paris sokaklarında Comte de Sivrac tarafından denendi. Sadece (tek özelliği) tekerlekleri dönüyordu. Sağa-sola dönmek için iyi öğrenmek gerekliydi ve ayaklarla ittirerek ilerliyordu.

M.S. 1793 : Velespid (Velocipede) adını aldı.

M.S. 1817 : İlk defa hareketli (sağa sola) ön tekerlek eklendi ve halk arasında "dandik demir at" adını aldı.
M.S. 1818 : Alman Karl Von Drais drezin adını verdiği bisiklet modelini geliştirdi.

M.S. 1819 : W. K. Clarkson adında biri, geliştirmek için patent aldı. Yaptığı bisiklet, demir çatallarla tutulan tekerleklerin ortasında bulunan bir sele ve yaslanacak bir yerden oluşuyor ve sürücünün, ayaklarıyla aleti hareketlendirirken arkasına yaslanmasına olanak sağlıyordu. Amerika ve diğer Batı Avrupa Ülkeleri zenginleri arasında çok yaygınlaştı.
M.S. 1830 : İskoçyalı, Thomas Mc Call çift tekerli velespiti geliştirdi.

M.S. 1839-40 : İskoçya'da ilk pedallı bisiklet.

M.S. 1860 : Arka fren eklendi.

M.S. 1861 : Pierre Michaux'un fikriyle, ön tekerleğe monte edilen pedallar onu Fransa'da en popüler araç yaptı (Big Bike).

M.S. 1862 : Artık her sene 142 farklı model üretiliyor.

M.S. 1863 : Yıllık üretim 400'e ulaştı. Sele geriye çekildi, frenler arka tekerleğe aktarıldı.

M.S. 1866 : Amerika'ya (James Caroll, Pierre Lallement) ilk patentin verilmesiyle bisiklet, cinsiyet, ırk ayrımı, sosyal sınıf farklılığı gözetilmeden herkes tarafından kullanılmaya başladı ve yeni bir dönem başladı. Kıyafette bile bisiklet modası ortaya çıktı.

M.S. 1869 : İngiltere ve Fransa'da, bisiklet tasarımı yarışmaları düzenlendi. İlk bisiklet dergisi olan "Veleocipede Illustre" yayın hayatına başladı. Velodrom denemese de ilk yarış pisti açıldı.

M.S. 1890 : Bisiklet üreticisi "The Arnold, Schwinn" kuruldu.

M.S. 1891 : Ignaz Schwinn, yılda 25.000 bisiklet üretmeye başladı. Kurduğu bisiklet takımına (Team Paramount), dünyanın en iyi bisikletçilerini topladı.

M.S. 1930 : İlk şişme lastik kullanılmaya başlandı.

M.S. 1934 : Schwinn, motorlu taşıtlardaki bilgisini bisikletlere aktararak, ilk şişme iç lastikli bisikleti tasarladı. Bundan sonra piyasa canlandı.

M.S. 1960 : İlk vitesli bisikletler (3 - 10 vites) üretildi.

M.S. 1960 : Gary Fisher ve Charles Kelly, dağ bisikletini keşfetti.

M.S. 1972 : İlk "RAGBRAI" turu gerçekleştirildi.
TEKER ÇAPLARINA GÖRE BİSİKLETLER
Bisiklet tipleri birkaç farklı şekilde sınıflandırılabilirler. Bunlardan birisi tekerlek çaplarına göre sınıflandırmadır. 3 teker çapı şu anda çok yaygın olarak kullanılmaktadır. Bunlar: 622mm (28¨), 559mm (26¨), 406mm (20¨). Bunların dışında 27¨ çapındaki tekerlekler uzun yıllar boyunca yol bisikletlerinde kullanılmıştır. 584mm çaplı 650B olarak tanımlanan tekerlekler de son zamanlarda bazı üreticiler tarafından kullanılmaya başlanmıştır.
Teker çapı sınıflandırmasına göre 28¨ teker çapına sahip bisikletler yol bisikleti, 26¨ teker çapına sahip bisikletler dağ bisikleti olarak kabaca tanımlanır. 20¨ tekerlere sahip bisikletler BMX bisikletleri 19¨ hacı bisikleti olabildikleri gibi, farklı 3 tekerlekli hatta 4 tekerlekli bisikletlerde ve yatay bisikletlerde sıklıkla kullanılırlar.
3. İlk üretilen bisikletlerin saatte ki hızları 6 km iken sonra teknolojik olarak gelişim oldukça bisikletlerde hızlanmıştır. Günümüzde ki bisikletler türlerine göre çeşitli hızlara sahiptir. Yarış bisikletleri en hızlı bisikletler olup saatte yaklaşık 85 km hıza ulaşabilmektedirler. Gezi için yapılmış olan bisikletler ise saatte 40-50 km hız yapabilmektedir.

Benzer Konular

24 Aralık 2014 / eLifsu Cevaplanmış
4 Mayıs 2013 / orta2 Soru-Cevap
31 Aralık 2011 / Misafir Soru-Cevap