Arama

Bilgisayarlı Müzik

Güncelleme: 12 Ocak 2008 Gösterim: 8.699 Cevap: 2
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Şubat 2007       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Bilgisayarlı Müzik

Sponsorlu Bağlantılar
Sayısal (dijital) bilgisayarlar ve başka elektronik bilgiişlem araçlarıyla yapılan müzik.
Müzik araştırması ya da beste yapmak amacıyla kullanılan bu yöntem 1948’de geliştirilmeye başlamıştır. Bilgisayar teknolojisinin sağladığı yeni yöntemlerle müzikte belirli biçimlerin (örnek: 16. yy. İtalyan müziği veya belirli bir bestecinin yapıtları gibi) indekslenmesi olanaklıdır. Ayrıca bu teknolojinin kullanılmasının üslup, ton, armonik yapı ve besteleniş süreci bakımından analiz edilmesinde yararlı olduğu görülmüştür. Bilgisayar besteleme aracı olarak kullanıldığında, besteci tarafından perde, ritim, ses rengi ve başka müzik ögelerini oluşturacak ve gene kendi seçtiği ölçütlere göre eleyip seçecek biçimde programlanır. Bilgisayarın çıktısı, müzik aletlerinde çalınmak üzere başka aygıta aktarılır.
1963’te Bell Telefon Laboratuarları’nda Max Vernon Mathews ve çalışma arkadaşları sesin doğrudan yapay olarak elde edilmesini sağlayan bir bilgisayarın tasarımını yaptılar. Bu sistemde bestecinin matematiksel fonksiyonlar biçiminde aktardığı verileri bilgisayar yapay olarak müziğe dönüştürür ve bunu magnetik şeride yükler; bu şerit de istendiği zaman dinlenebilir. Donanımın son derece esnek bir yapısı olması ve kesin sonuçlar vermesi nedeniyle böyle bir aygıt çok çeşitli müzik uygulamalarında kullanılabilir. Bilgisayar geleneksel üslupta ve çalgıların renk seslerini taşıyan müzik üretmek için programlanabilse de, bestecilerin asıl ilgisini çeken, aygıtın tını, perde gibi müzik ögelerinin mevcut sınırlarını genişletebilmesi ve müzik formlarına yeni yaklaşımları olanaklı kılmasıdır.

AnaBritannica

Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
8 Aralık 2007       Mesaj #2
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Müzik ve Bilgisayar

Sponsorlu Bağlantılar
Müzik, bir yaşam şekli. Elektronik ise, bilgiyi somutlaştırmanın yolu. Bilgisayar, somutlasmış bilgi, bilgi geliştirme aracı. Matematik, gerçekten de "Doğanın, yazılmamış kitabının dili". Müzik de doğanın bir parçası. İlkel kabilelerinin çoksesli ezgileri ve mükemmel ritimleri bunun en iyi ispatı.
Son yüzyılda elektronik, müzik perspektifini değiştirmede en etkili araç olmustur. Elektroniğin müzik konusundaki uygulamalarının çesitliliği, müzik çalısmalarının çok geniş bir kitleye en iyi şekilde taşınmasının yanı sıra, müzik yeteneğinin ortaya çıkarılması ve geliştirilmesini de sağlamaktadır.
Matematik ve fiziğin bir uygulaması olan bilgisayar sistemlerinin ucuzlayarak evlerimize kadar girmesinin, içimizdeki bestekâr’ın ortaya çıkarılmasına katkısı şüphesiz çok büyüktür. Müzik enstrümanları arasına elektronik olanları da dâhil etme çalışmaları 1876'da Amerikan "The Musical Telegraph" şirketi tarafından baslatılmış olsa da, şu anda popüler müzik enstrümanları üreten firmalar arasinda yeralmamaktadır. 1917 yılında "Leo Termen" tarafından kurulan "The Theremin" şirketi tarafından geliştirilen ve Theremin adı verilen müzikal enstrüman, hem enstrüman anlayışında büyük değişiklik yaratmış hem de 1920'lerden sonra elektronik müzik konusunda ki yoğun çalışmalara öncülük etmiştir.
Theremin'i, ellerinizi bir orkestra şefi gibi kullanarak kontrol ediyorsunuz. Üzerinizdeki elektrik alandan etkilenen Theremin ile herhangi bir bedensel temas kurmadan, Theremin üzerindeki elektrodlara ellerinizi yaklaştırıp uzaklaştırarak Theremin'in ses vermesini sağlıyorsunuz.
Profesyonel elektronik enstrümanlar üreten Roland firması, kuruluşlarinin 25. yil dönümünde Teremin'in bu mükemmel enstrümanını tekrar gündeme getirip üretmeye başladı. 1980'lerle birlikte çok sayıda firmanın müzik endüstrisine katılmasıyla birlikte elektronik müzik sistemleri ucuzlamaya başladı. Bu durumun yarattiğı talep artışı, yazılım ve donanım şirketlerini daha iyi ürünler üretmeye yöneltmektedir. Bu ürünlerin aralarında haberleşebilmesi için bir protokol bile oluşturdular: MIDI. Musical Instrument Digital Interface. İlk başlarda sadece müzik enstrümanlarının konuşturulması için geliştirilen bu protokol, daha sonra kapsamın çok gelişmesi nedeniyle yetersiz kalmaktadir. 8 bit (ve bir "Stop Bit") olarak seçilen band genişliğinin yetmemesi nedeniyle ek sistemlerle, MIDI genişletilmeye çalışılmaktadır.
Süregelen "Doğal Müzik, doğal enstrümanlar ile yapılır!" tartışması bir yana, doğal olmayan enstrümanlarla(Bazıları silisyum, germanyum gibi yarı-iletkenleri, metalleri, polimer türevlerini vb. doğal saymıyor) müzik yapmak insan beyninin her iki tarafını da kullanmasını saglamaktadir. Çünkü, salt müzik yetenegi yetmemektedir, elektronik müzik yapmak için... Aynı zamanda iyi bir teknisyen de olmak gerekiyor. En iyiyi siz bulabilirsiniz çünkü...
Bu işi kolaylaştırmayı amaçlayan müzik programlarının en popüler olanı, Alman Steinberg firmasının geliştirdiği "CUBASE". Sequencer adı verilen bu tip programlar, hem elektronik müzik enstrümanınızı çalarken ürettiğiniz "event" denilen ve 128 grupta toplanan MIDI sinyallerini hem de doğrudan mikrofon ve/veya gitarınızın ürettiği analog sinyalleri, gerçek-zamanlı olarak kaydedebiliyor.
Başlıca event'lar; hangi enstrümanı çaldığınız ile ilgili bilgi, notaya basma anı, basma şiddeti, notayı basılı tuttuğunuz süre, bastıktan sonra enstrümanı çalarken uyguladığınız basınç miktarı, notayı birakma anı, notayı frekans olarak hangi yönde, hangi seviyede kaydırdığınız gibi bilgileri içermekte. Üstelik eserinizi, CD kaydediciniz varsa yazilabilir bir CD'ye kaydedebileceğiniz bir modülü var. Tabi, müzik programları sequencer'larla sınırlı değil. Akord cihazından (Tuner) tutun da, Spectrum analyser'a kadar birçok program mevcut.
Müzik dinlemeyi hepimiz seviyoruz, ama kendi müzikal fikirlerimizi somutlaştırabilme düşüncesi herkesi heyecanlandıracaktır. Bilgisayarların ve müzik programlarının kullanılırlığı ve gücü fiyatların düşmesiyle gittikçe arttı. Müzik üretmek artık eskisinden çok daha kolay. Dijital audio ses işleme ise su götürmez bir kaliteye sahip.
Kelime işlemci programlar yazı yazmayı nasıl kolaylaştırdıysa, müzik içinde aynı şey geçerli. Bilgisayar ve müzik programları olmasaydı birçok başarılı yapıt bugün olmazdı, çoktan alıştığımız müzik stillerinde de önemli bir eksilme olacaktı.
Bunu müziğin sadece spesifik tarzlarının bilgisayar desteği alabileceğini düşünenler yanılıyor. Bilgisayar çok geniş bir müzik yelpazesinin destekçisi ve üretilmesindeki baş element, oysa çoğunun aklına en son moda türler olan electronica, techno veya trance geliyor. Olay şu ki bilgisayar müzik üreten bir alet sadece, onunla ne tür müzik yaptığını sadece size kalmış; Pop, jazz, yormayan yumuşak tarz müzikler, ya da klasik ezgiler... Bilgisayar için hepsi sadece bitler ve baytlar.
Bugün kimse üretilen müzik en üst kalite stüdyolarda ve son model teknolojiyle mi, yoksa sadece evinizdeki kişisel bilgisayarınızla mı üretilmiş ilgilenmiyor. Harika fikirler, yaratıcılık, etkileyicilik ve farklı olmak bir parçayı vezir ya da rezil edebilen şeyler, parçanın nasıl yaratıldığı değil.

we come one - avatarı
we come one
Ziyaretçi
12 Ocak 2008       Mesaj #3
we come one - avatarı
Ziyaretçi
Mix Tekniği

Uzun bir aradan sonra Mix Tekniği konusundaki yazımı güncellemeye karar verdim.. Son birkaç yıldır PC-DJ olarak bu konuyla ilgiliyim bu yüzden bilgim ve tecrübem yettiği kadar sizlere de başlangıç seviyesinde bilgi verebileceğimi düşünüyorum.. Diğer bir deyişle bu yazıyı okuduktan sonra “DJ oldum ben” şeklinde bir düşüncenizin olmamasını temenni ederim. Sonuçta bu ucu olmayan bir konu ve tekrar ediyorum bu yazı yine başlangış seviyesi olacak sizin için.. İleri seviye konusuna makale yazacak bilgi ve tecrübeyi kendimde gördüğümü söylemem yanlış olur..

Evet başlayalım artık..

Beat Mixing konumuz.. Yine basit bir şekilde anlatmaya çalışacağım konuyu.. Aralarda bazı terimler kullanacağım ve açıklamalarını da yapacağım yine.. En baştan şunu söylemeliyim ki bu teknikte başarılı olmanız çok çalışmanıza bağlı.. İleride anlatmaya çalışacağım diğer tekniklerde de olduğu gibi.. 150-200 saat gibi bir pratik sürecinden bahsediyorum.. Sonrasında artık kulağınız da gelişeceği bazı şeyler ilk zamanlarınızda olduğu gibi zor gelmeyecek.. Sanırım ilk zamanların biraz zor geçeceği konusunu da anlatabilmişimdir bu şekilde..

Hadi Başlayalım......

Öncelikle PC-DJ’in nelere ihtiyacı olur??

- Tabii ki bir bilgisayara öncelikle.. Peki nasıl bir bilgisayar??
Dersimizde Virtual DJ yazılımını kullanacağız bu yazılımı kullanacağımız bilgisayar da sitesinden aldığım bilgilere göre:

The minimum requirement to run Virtual DJ is:
PIII 850 MhZ computer
1024x768 SVGA video
DirectX compatible soundcard
512 MB RAM
20 MB free on the hard-drive
The recommended configuration is:
PIV 3 GhZ computer
1024x768 SVGA video
4.1 DirectX compatible soundcard (with front and rear separate outputs)
1024 MB RAM
200 MB free on the hard-drive
gibi bir sistem olmalı..
- Ses kartımız da önemli.. Artık çoğu anakart 5.1 ses kartı ile geliyor.. Bu yüzden bir sorunumuz olacağını düşünmüyorum. Ama yine de belirteyim.. Ses kartımızdaki örneğin front (ön) çıkışları ses sistemimize bağlarken rear (arka) çıkışlarını da kulaklığımıza bağlayacağız.. Peki her defasında bunun için sistemimizdeki kabloları söküp yerine kulaklık mı bağlayacağız derseniz çözüm basit.. PCI slotuna takacağımız İkinci bir ses kartı.. Böylece 5.1 sistemimizi bozmadan kulaklığımız için özel bir ses kartı tanıtabiliriz Virtual DJ yazılımına..

- Kulaklık önemlidir. Kaliteli bir DJ Sytle Kulaklık almanızı tavsiye ederim.. Benim Kullandığım modelleri soracak olursanız Philips SBC HP800 ve Philips SBC HP400 kullanıyorum.. Bu işi hobi olarak yapanlar için yeterli olduğunu düşünüyorum..

- Sıra geldi bu derste kullanacağımız yazılıma.. Anlaşılması kolay ve ara yüzü kullanıcı dostu bir yazılım olan Virtual DJ yazılımını kullanacağız.. ( VIRTUAL DJ SOFTWARE - MP3 Mixing Software - So powerfull and yet so easy mix software!) Belirtmek istediğim bir konu Trial sürümünde çift ses kartı desteği ve kullanım süresi sınırlandırılmış olduğundan yazımlı tam anlamıyla kullanmak için Full sürümünü edinmelisiniz.. Site adresini vermiştim zaten bunun için.. Devam..

- Bütün kontrolleri klavye ve mouse üzerinden yapmak elbette çok zor.. Bunu için bir Controller’a ihtiyacınız olacak.. Hercules DJ Console yada daha kaliteli olan Behringer BCD 2000 (tercihim Behringer BCD 2000 olurdu ki yakın zamanda almayı düşünüyorum) kullanabilirsiniz.. Ve bu işe bir yrden başlamak istiyorsanız ve maliyet sizin için önemliyse bunlardan birini kesinlikle satın almanızı öneririm.. Malum bu oyuncaklar gerçekten pahalı.. Ve controller’lar bizim için en ucuz alternatif..

- Ve bir PC-DJ adayı.. (Bu yazıyı buraya kadar okuduğuna göre bu sen oluyorsun smile)


Öncelikle yazımımızı çalıştırıyoruz Config menüsünden Ses kartları sekmesine geçiyor ve burada elimizdeki mevcut duruma göre ayarları yapıyoruz.. Burada kulaklığı ve ses sistemini nasıl bağlayacağımız konusunda ayarlar var.. Resimlerle de size yol göstereceğini düşündüğümde bu kısmı anlatmaya gerek görmüyorum.. Kaldı ki hepimiz bilgisayar kullanıyoruz ve bu kısmı anlamamız zor olmayacak..

Nereden başlayalım?? Öncelikle İyi bildiğimizi düşündüğümüz şarkıyı alalım ve her iki Deck’e de bu şarkıyı atalım.. (başlangıçta bu bize kolaylık sağlayacak..) Altta parça listesi olan bir menü var.. Browser ile gezip istediğimiz parçaların olduğu klasörü buluyor ve istediğimiz parçayı deck’in üstüne sürükle bırak yapıyoruz..

Beat Mix olayında kulak çok önemlidir.. Ritimleri hissetmeli ve çok dikkatli bi şekilde takip etmelisiniz... BPM kavramı çok sık karşılasacağınız bi kavram.. Bu yüzden bunu ne olduğunu açıklamak istiyorum.. BPM “Beat Per Minute” (Dakikadaki vuruş sayısı) anlamına geliyor ve beat mixing için çok önemli..

Parçalarımızı decklere sürdük şimdi cross fader potunu sola yaslayın.. Anlayacağınız üzere sol taraftaki parçayı ses sistemine verecek.. Kısa bir süre sonra diğer parçayı da başlatın.. Facia gibi değil mi?? Soldaki şarkıyı ses sisteminden duyuyorsunuz ve kulaklığınızdan da diğerini ama bir terslik var bu iki şarkı senkron değil!! İşte bu durumda crossfader potunu sağa doğru hareket ettirmememiz gerektiğini eğer bunu yaparsak sağdaki parça da ses sisteminden duyulacağı için bizi dinleyenlerin ilginç bakışlarına maruz kalacağımızın farkında olmamız gerekiyor..  Bunu tercih etmediğimiz için bu iki şarkıyı senkron hale getirmek gerek.. Peki nasıl?? Öncelikle ritimleri çok dikkatli dinleyin.. 1-2-3-4-5-6-7-8-1-2-3-4-5-6-7-8….. her ikisini de ayrı ayrı dinlemeye çalışın.. Evet zor!!.. Bu yüzden bildiğimiz bir parçayı kullanıyoruz zaten.. Şarkıyı bildiğimiz için ritimleri başlangıç noktalarını da hissedebiliyoruz az çok.. Şimdi kulaklıktan dinlediğiniz sağ taraftaki parçayı biraz hızlandırın (pitch potu işte bu işe yarıyor..) soldaki parça önce başlattığımız için ileriden gidiyor.. bu yüzden sağdaki parçayı biraz hızlandırıyoruz.. Ama bunu yaparken kontrollü olun.. ilk zamanlarda olmayacak tabi ama zamanla olacak.. Şimdi parçaların üst üste oturduğunu düşünüyorsanız BPM leri kontrol edin eşit mi?? Değilse eşitleyene kadar biraz aşağı biraz yukarı hız le oynamaya devam.. Bu ilk zamanlarda belki dakikalarınızı alacak ama dediğim gibi zamanla kulağınız geliştikçe daha kısa sürede bu işi bitireceksiniz..

Önemli bir konu "CUE.."

CUE yeni şarkımızın ilk gelen vuruşu şekline tanımlanabilir.. Bunun dışında parçanın ortalarında da CUE noktaları seçebilir ve bu noktalardan parçayı başlatabiliriz.. Yaratıcılığınıza kalmış bir şey.. Yani CUE parçanın başladığı andaki ilk vuruş anlamına gelmiyor sadece.. Yazılımda CTRL+1,2,3,4,5,6 tuş kombinasyonları kullanarak CUE noktaları belirleyebilir ve belirlediğiniz noktalara ALT+1,2,3,4,5,6 tuş kombinasyonlarını kullanarak gidebilir ya da dönebilirsiniz..

BPM counter sizin dostunuz değil düşmanınızdır.. Bu yüzden başlarda kabul edilebilir olsa da sonraları kulağınıza güvenmeyi tercih edin.. Önemli olan bu çünkü.. BPM counter’a bakarak mix yapmak paletle yüzmek gibidir.. Sonrasında hep ihtiyacınız olduğunu düşünürsünüz bu yüzden BPM counter ile diyaloğunuz mümkün olduğu kadar kısa sürsün.. (Monitörlerde BPM counter’ın denk geldiği yere yapıştıracağınız bir

Bir müddet parçaların dalga formlarını gösteren grafik ekran da bizim için kullanışlıdır parçaların üst üste tam oturduğundan emin olmak adına .. Ama bunu da alışkanlık haline getirmeyin.. Palet örneğini tekrar vermeme gerek var mı?? Aynı şeyleri Auto BPM butonu için söyleyemeyeceğim.. Kesinlikle o butondan uzak durun.. Çünkü o butona bastığınız anda her şeyi sizin yerinize yazılım yapacak.. Ve kendinizi kandırmış olacaksınız.. 1 adım ileri gitmeniz mümkün olmaz..

Ve EQ ayarları :

Tabii ki burada anlatacağım birkaç cümle ile değil pratikle kendinizi geliştirirsiniz bu konuda bunu unutmayın.. EQ ayarlarınız tamamen kuracağınız kompozisyona göre değişir.. Bir şarkının bass ritimlerin kullanmak isteyebilirsiniz.. üstüne diğer parçanın vokalini koymak isterseniz eğer yapacağınız crossfader’ı uygun pozisyona getirip A parçasının mid ve high frekanslarını kısmak “kill” ve diğar parçada insan sesinin öne çıktığı med frekansları açmaktır.. sol parçadan ritim sağ parçadan vokal..  sadece küçük bir örnek.. Ve parça geçişlerinde elleriniz sürekli crossfader ve EQ potları üzerinde olsun.. Örneğin aynı anda çalan iki parçanın bass’larının ikisi de yüksek seviyedeyse tercihen terk edeceğimiz parçanın baslarını kısmak yerinde olacaktır.. Aksi halde iki parça birden çalarken duyulan güçlü bass, crosfaderı diğer parçaya tam yasladığımızda zayıflayacak ve başarısız bir mix olacaktır..Kısacası dengeyi ve ses seviyelerini koruyun.. Ben genelde duruma göre terk etmek üzere olduğum şarkının EQ seviyelerini yeni gelen parçaya göre Crossfader ile yavaş yavaş öteki şarkıyı girerken kısıyor ve öteki parça tarafındakileri yavaş yavaş açıyorum.. Sonra biraz daha crossfade.. Sonra dinliyorum bir süre ve örneğin bass yükselmeye başlarsa terk edeceğim parçanın bass’ını biraz daha kısıyorum.. Yeni parçanın bass’ını biraz açıyorum.. Aynı şey Tiz ve Med. için de geçerli…

Umarım bu bilgiler ilk adımlarınızda biraz olsun işinize yarar… İhtiyacınız olan tek şey bol bol pratik..
kullandığım ve size de tavsiye edebileceğim skin Titanium MAX :

thumb 526560320

Benzer Konular

8 Haziran 2007 / P.u.S.u Meslekler
17 Haziran 2014 / Misafir20 Cevaplanmış