Arama

Azerbaycan'da İthalat

Güncelleme: 31 Ağustos 2012 Gösterim: 5.779 Cevap: 3
GEZEGEN - avatarı
GEZEGEN
Ziyaretçi
19 Mayıs 2011       Mesaj #1
GEZEGEN - avatarı
Ziyaretçi
Azerbaycan'da İthalat
İthalat maliyetleri 1999'da kontrol altına alınmıştır, fakat yine de dünya standartlarına göre yüksektir. 1999 yılındaki toplam ithalat 1998 yılındaki 1.72 milyar ABD Doları (GSYİH’nin %41.9'u) değerinden % 16.9 düşerek 1.43 milyar ABD Doları (GSYİH’nin % 35.8'i) olmuştur.
Sponsorlu Bağlantılar
Yavaşlayan yabancı direkt yatırım (FDI) akışları petrol sektörü ithalatının 1998 yılındaki 355.7 milyon ABD Doları değerinden 1999 yılında 194.9 ABD Doları değerine düşmesine neden olmuştur.
Diğer sermaye mallarının ithalatı, özellikle de makine ve ekipman ithalatı, 1998 yılındaki 342.2 milyon ABD Doları değerinden % 34.1'lik artışla 1999 yılında 458.8 milyon ABD Dolarına yükselmiştir. 1999 yılında gıda ithalatı da % 21.3 artmış ve 1998 yılının 171.1 milyon ABD Doları değerinden 1999 yılında 207.5 milyon ABD Dolarına yükselmiştir.
Kimyasalların ve demir dışındaki metallerin ithalatı düşmüştür. Ekipman ve makine haricinde, en büyük tek ithalat kalemi Azerbaycan gümrük istatistiklerinin kaydetmediği ithalatlar için yapılan ödemeler dengesi ayarlamasıdır. Bu ithalatlar ya kaçak mallar ya da sınır ötesi alışveriş yapanlarca beyan edilmeyen kişisel ithalatlardır. 1999 yılında bu ithalatlar Azerbaycan’a 399.9 milyon ABD Dolarına (GSYİH’nin % 10'u) mal olmuştur.
2000 yılında toplam ithalat 1.172.1 milyon Dolar olarak gerçekleşmiştir. İthalatın hacmi % 13.1 artmış, bunun % 32'si BDT ülkelerinin (artış % 15.4), % 68'i ise diğer ülkelerin (artış % 12.1) payına düşmüştür. Türkiyeden yapılan ithalat 2000 yılında % 11' e düşmüştür.

CeLebRindaL - avatarı
CeLebRindaL
VIP why did you go why
25 Aralık 2011       Mesaj #2
CeLebRindaL - avatarı
VIP why did you go why
Azerbeycan’ın İthalat Politikası

Sponsorlu Bağlantılar

Azerbaycan geleneksel olarak dış ticarete bağımlı bir ekonomiye sahiptir. İhracatve ithalatın GSYİH’daki payı 1980’lerin ikinci yarısı boyunca sırasıyla %37 ve %46olmuştur. 1996’dan bu yana ülkenin ithalat talebi petrol sektöründeki yatırımlar nedeniyleve tüketim mallarına artan talep nedeniyle artış göstermiştir.2004 yılında dış ticaretin fazla vermesi, artan petrol ihracatı ve petrol fiyatlarındaki yükselme sayesinde olmuştur. 1994 yılında ateşkesin ilan edilmesi ile birlikte, iş istikrarına yönelik çalışmaların hızlandırılması, petrol anlaşmalarının imzalanması, pazar ekonomisine yönelik hukuki altyapının oluşturulması ve dış ticaretin serbestleştirilmesi yönündeki uygulamalar, Azerbaycan dış ticaretinde engellerin kalkacağı ve artış meydana geleceği anlamına gelmektedir. 2000’li yıllarda da bu yöndeki çabalar sürdürülmeye devam etmektedir.
O Kadar Kalabalik ki Yalnizligim..
_AERYU_ - avatarı
_AERYU_
Ziyaretçi
31 Ağustos 2012       Mesaj #3
_AERYU_ - avatarı
Ziyaretçi
İthalat İşlemleri:
Azerbaycan Cumhuriyeti’ne gerçek ve tüzel kişiler tarafından kendi dövizleri ile konsinye veya devlet garantisine bağlı olmayan krediler hesabına yapılan ithalat işlemleri ile ilgili yapılmış anlaşmalar (Bakanlar Kurulu tarafından yapılan ve ilgili devlet organlarından izin veya lisans alınarak gerçekleştirilen ithal işlemleri hariç) Gümrük Organlarına beyan edilmek suretiyle gerçekleştirilmektedir.

Gerçek ve tüzel kişiler tarafından ithal edilen malların gümrük değerlerinin kontrolü yapılmakta olup, bu işlemler Gümrük Organları tarafından gerçekleştirilmektedir.

Bazı stratejik malların ithalatı (silah, barut, patlayıcı maddeler vs.) Bakanlar Kurulu’nun izni ile gerçekleştirilmektedir.

Barter yoluyla yapılan dış ticaret işlemlerinde, eşdeğer malların gönderilmesi ve teslim süresi en fazla 90 gündür. Mallar gönderilmediği takdirde mal bedeli mukavelede belirtilen döviz cinsi ile 10 iş günü içinde alacaklının banka hesabına yatırılmalıdır. Ayrıca, barter işlemleri İktisadi İnkişaf Bakanlığı’nın iznine tabidir.

Geçici kabul işlemlerinde, ihracat ve ithalat işlemlerini yapan devlet müessesesi ise İktisadi İnkişaf Bakanlığı’ndan izin alınarak, gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılması halinde ise Gümrük Organlarına beyan edildikten sonra gerçekleştirilir.

Ayrıca, kuralların Azerbaycan Cumhuriyeti Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenmesi kaydıyla İktisadi İnkişaf Bakanlığı’nın izni ile sınır ticareti yapılabilmektedir.

İhraç edilen malların bedelinin önceden ödenmiş olması veya gayri kabili rücu akreditif yolu ile veyahut yetkili bankaların teminatının bulunması suretiyle ihracının gerçekleştirilmiş olması gerekmektedir. Malların ülke dışına çıkarılmasında bu üç yöntemden birinin kullanılmış olduğunun Gümrük Organlarına tevsiki gerekmektedir.


Kaynak:
eku123 - avatarı
eku123
Ziyaretçi
31 Ağustos 2012       Mesaj #4
eku123 - avatarı
Ziyaretçi
AZERBAYCAN’A İHRACAT


Azerbaycan özellikle Kafkaslara ve Orta Asya’ya açılan konumu nedeniyle anılan bölgelere ihracatımız açısından önemli bir yere sahiptir. Bununla birlikte, bağımsızlık sonrasında yaşanan sıkıntılar, serbest piyasa kurallarına uyum açısından karşılaşılan problemler ve çok eskimiş mevcut fabrikaların kullanılamaz hale gelmiş olması sonucunda ülke ihtiyaçlarının önemli kısmı ithalat yoluyla karşılanmaktadır.

Azerbaycan’ın 2004 yılı resmi ithalat rakamları dikkate alındığında, Türkiye yüzde 6,4 seviyesinde olan pazar payı ile Azerbaycan için önemli tedarikçiler arasında yer almaktadır. Ülkemizden yapılan ihracatta bavul ve kargo ticaretinin etkin olarak kullanılması nedeniyle, fiili ihracatımızın resmi rakamların üzerinde olduğu bilinmektedir. Ancak, ülkemizin ihracat potansiyeli ve Azerbaycan’ın ihtiyaçları dikkate alındığında anılan ülkeye yapılan ihracatımızın arttırılabileceği açıktır.

Azerbaycan’da faaliyette bulunan firmalar ile ticari ilişkiler kurulurken anılan ülkede serbest piyasa koşullarının uygulanması için gerekli yasal altyapının oluşturulmasında büyük bir mesafe kat edilmiş olmasına rağmen henüz tüm kurum ve kuralları ile uygulanamadığı hususunun önemle dikkate alınması gerekmektedir. Bu nedenle, Azerbaycan’da yapılan ticari faaliyetlerde karşılıklı güven unsuru ön plana çıkmakta olup, ayrıca hiç bir açık nokta bırakmayacak şekilde hazırlanacak detaylı ana sözleşme, ihracatın her aşamasında yasal mevzuata tamamen uyulması ve karşılaşılan problemlerde konunun hemen Ticaret Müşavirliğimiz başta olmak üzere ilgili kamu kurum ve kuruluşlarımıza bildirilmesi önem arz etmektedir.

Diğer taraftan, Azerbaycan’ın bazı Bağımsız Devletler Topluluğu ülkeleri(Rusya Federasyonu, Ukrayna, Gürcistan, Kazakistan ve Moldova) ile tercihli rejim içeren Serbest Ticaret Anlaşması (STA) yapması ve özellikle Çin Halk Cumhuriyeti’nden ithal edilen ucuz maliyetli ürünler nedeniyle Türk ürünleri söz konusu pazarda yoğun bir rekabet ile karşı karşıya kalmaktadır.
Ayrıca, gelişmekte olan Azerbaycan pazarına ihraç edilecek ürünlerimizin mutlak surette kalite yönünden yeterli olmasına itina gösterilmelidir. Çünkü, Almanya, Hollanda, ABD ve Japonya gibi gelişmiş ülkeler her geçen yıl Azerbaycan ithalatı içerisindeki paylarını artırmaktadırlar.

AZERBAYCAN’IN İTHALAT MEVZUATI

Azerbaycan Cumhuriyeti dışa açık ekonomik büyüme modelini benimsemiş ve bu bağlamda dış ticaretin serbestleştirilmesi amacıyla pazar ekonomisinin taleplerine bağlı olarak dış ticaret mevzuatında düzenlemeler yapmaktadır. Ancak, henüz dış ticaretin serbestleştiğini söylemek mümkün değildir. Dış ticaret mevzuatında sürekli yeni düzenlemeler yapılmaktadır. İthalatta koruma aracı olarak sadece gümrük vergisi kullanılmakta ancak, Azerbaycan henüz Dünya Ticaret Örgütüne üye olmadığından yerli üretimi ve iç piyasa dengelerini korumak amacıyla bazı tarife dışı engeller de devreye sokulabilmektedir. Bunlardan en önemlisi asgari fiyat uygulamasıdır.

İthalat İşlemleri: Azerbaycan Cumhuriyeti’ne gerçek ve tüzel kişiler tarafından kendi dövizleri ile konsinye veya devlet garantisine bağlı olmayan krediler hesabına yapılan ithalat işlemleri ile ilgili yapılmış anlaşmalar (Bakanlar Kurulu tarafından yapılan ve ilgili devlet organlarından izin veya lisans alınarak gerçekleştirilen ithal işlemleri hariç) Gümrük Organlarına beyan edilmek suretiyle gerçekleştirilmektedir.
Gerçek ve tüzel kişiler tarafından ithal edilen malların gümrük değerlerinin kontrolü yapılmakta olup, bu işleri Gümrük Organları yapmaktadır.
Bazı stratejik malların ithalatı (silah, barut, patlayıcı maddeler vs.) Bakanlar Kurulu’nun izni ile gerçekleştirilmektedir.

Bartır yoluyla yapılan dış ticaret işlemlerinde, eşdeğer malların gönderilmesi ve teslim süresi en fazla 90 gündür. Mallar gönderilmediği takdirde mal bedeli mukavelede belirtilen döviz cinsi ile 10 iş günü içinde alacaklının banka hesabına yatırılmalıdır. Ayrıca, bartır işlemleri İktisadi İnkişaf Bakanlığı’nın iznine tabidir.
Geçici kabul işlemlerinde, ihracat ve ithalat işlemlerini yapan devlet müessesesi ise İktisadi İnkişaf Bakanlığı’ndan izin alınarak, gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılması halinde ise Gümrük Organlarına beyan edildikten sonra gerçekleştirilir.
Ayrıca, kuralların Azerbaycan Cumhuriyeti Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenmesi kaydıyla İktisadi İnkişaf Bakanlığı’nın izni ile sınır ticareti yapılabilmektedir.

Gümrük Vergileri Azerbaycan’a ithalat esnasında mal guruplarına göre nisbi olarak %0, % 0,5, %1, %3, %10, ve %15 olarak Gümrük Vergisi uygulanmaktadır.
Maktu vergi oranları ise ölçü birimlerine göre (kg., lt., adet, m2, m3, cm3, metre, çift) farklılık arz etmekte ve ABD Doları ile 0.09 -9 ABD Dolarına kadar çıkmaktadır.

Azerbaycan Devleti Gümrük Organları tarafından asgari ithal fiyatı belirlenerek, bu fiyatın altında beyan edilen mallara belirlenmiş fiyatlar üzerinden Gümrük Vergisi uygulanabilmektedir. Bu yetki Gümrük Kanununda düzenlenmiştir.


Azerbaycan Cumhuriyeti’nin Dış Ticarette Standardizasyon Uygulaması

Azerbaycan Cumhuriyeti’nin “Tüketici Haklarının Korunması Hakkında” Kanunu gereğince uygunluk sertifikası (Standart Belgesi) olmayan ürünlerin satışı ve kullanılması yasaktır.
Azerbaycan’a yabancı ülkelerden malların ithalatının yapılabilmesi için milli sertifika belgelerine uygun olarak, malların standart belgesi ve deneme protokollarının Azerdevletstandarda takdim olunması ve bu malların milli sertifikalaştırma sisteminde testlerinin yapılması gerekmektedir.
Ancak, ithal edilen mallarda BDT Ülkeleri’nin standart kurumları ile TSE tarafından verilen standart belgeleri geçerli olarak kabul edilmektedir.
TSE ile Azerdövletstandard arasında yapılan anlaşma dolayısı ile Türkiye’den TSE belgesi ile gelen mallar diğer ülke mallarına göre avantajlı konumdadır.

83e257b7 6ae6 4b5f a678 12bc6a6012aa

Benzer Konular

14 Mayıs 2014 / Ziyaretçi Soru-Cevap
26 Kasım 2012 / virtuecat Ekonomi
9 Haziran 2007 / P.u.S.u Taslak Konular
23 Mayıs 2014 / irem203 Soru-Cevap