Arama

Türkiye'de Reklamlar ve Reklamcılık

Güncelleme: 28 Kasım 2006 Gösterim: 22.233 Cevap: 3
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
5 Kasım 2005       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi

Günümüzde reklam hayatımızın her dalında girmiş, yerleşmiş, hatta bizleri yönlendirecek seviyeye gelmiştir. Bu reklamlar nedir ki bizi bu denli etkiliyor ve bizi yönledirmeğe kadar gidiyor? Tv seyrederken, yolda giderken, sinemada film izlemeden, trende, hatta bindiğimiz minübüs koltuklarına varıncaya kadar bizlerin göz vaz geçilmezi olmuş REKLAM 'lar. Tüketici olarak bu reklamlar bizleri ne kadar etkiliyor?
Sponsorlu Bağlantılar

Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik
14.06.2003 Cuma RG Sayı: 25138 (Asıl)

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar

Amaç
Madde 1 ' Bu Yönetmeliğin amacı; iletişim özgürlüğünü temel bir ilke olarak kabul ederek Reklam Kurulunca belirlenen ve reklam veren, reklam ajansları, mecra kuruluşları ve reklamcılık ile ilgili tüm kişi, kurum ve kuruluşların uyması gereken ilkeler ile bu ilkeler çerçevesinde yapılacak inceleme esaslarını belirlemektir.
Kapsam
Madde 2 ' Bu Yönetmelik, içerdikleri sözlü ve yazılı kelimeler, sayılar, görsel sunumlar, müzik ve ses efektleri dahil olmak üzere her türlü ticari reklam ve ilânı kapsar.
Dayanak
Madde 3 ' Bu Yönetmelik, 23/2/1995 tarihli ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 31 inci maddesi ve bu Kanunun 4822 sayılı Kanun ile değişik 16 ve 17 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 ' Bu Yönetmelikte geçen;
a) Kanun: 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu,
b) Mal: Alış verişe konu olan taşınır eşyayı konut ve tatil amaçlı taşınmaz malları ve elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanan yazılım ses görüntü ve benzeri gayri maddi malları,
c) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan mal sağlama dışındaki her türlü faaliyeti,
d) Reklam veren: Ürettiği ya da pazarladığı malın/hizmetin tanıtımını yaptırmak, satışını artırmak veya imajını yaratıp güçlendirmek amacıyla hazırlattığı, içinde firmasının ya da mal/hizmet markasının yer aldığı reklamları yayımlatan, dağıtan ya da başka yollarla sergileyen gerçek ya da tüzel kişiyi,
e) Reklamcı: Ticari reklam ve ilanları, reklam verenin duyduğu ihtiyaç doğrultusunda hazırlayan ve reklam veren adına yayımlanmasına aracılık eden ticari iletişim uzmanı gerçek ya da tüzel kişiyi,
f) Mecra kuruluşu: Ticari reklam veya ilânı hedef kitleye ulaştıran iletişim kanallarının ya da her türlü aracın sahibi, işleticisi veya kiralayıcısı olan gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Mecra: Reklam ve tanıtım mesajını ileten ve o mesajı alma durumunda olan kişi, grup ya da topluluğun buluştuğu yeri, ortamı (televizyon, her türlü yazılı basın, internet, radyo, sinema gibi iletişim kanalları ile açık hava, basılı işler gibi reklam taşıyan malzemeler),
h) Ticari reklam ve ilân: Mal, hizmet veya marka tanıtmak, hedef kitleyi oluşturanları bilgilendirmek ve ikna etmek, satışını veya kiralanmasını sağlamak ya da arttırmak amacıyla reklam veren tarafından herhangi bir mecrada yayımlanan pazarlama iletişimi niteliğindeki duyuruyu, ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM
İlkeler


Temel İlkeler
Madde 5 ' Ticari reklam ve ilânlarda, aşağıda belirtilen temel ilkeler esas alınır.
a) Reklamlar yasalara, genel ahlaka uygun, doğru ve dürüst olmalıdır.
b) Her reklam ekonomik ve sosyal sorumluluk bilinci içinde iş hayatında ve kamuoyunda kabul gören dürüst rekabet ilkelerine uygun olmalıdır.
c) Reklamlar, güvenlik kurallarının gözetilmediği ve insan güvenliği açısından tehlike oluşturabilecek uygulama ve durumlarla ilgili hiçbir sunum ya da tanımlama içeremez.
d) Biçimi ve yayımlandığı mecra ne olursa olsun, bir reklamın "reklam" olduğu açıkça anlaşılmalıdır. Bir reklam haber ve yorum öğeleri içeren bir mecrada yayımlandığında, "reklam" olduğu kolaylıkla algılanacak biçimde belirtilir. Örtülü reklam yapılamaz.
e) Reklamlar, ortalama reklam izleyicisinin algılama düzeyi ile reklamın tüketici üzerindeki olası etkisi göz önünde bulundurularak hazırlanır. Reklamdaki ana vaadin istisnası niteliğindeki ifade ve/veya görüntülerin;
1) Yazılı mecralarda, okunabilir büyüklükte yazılarak,
2) Görsel mecralarda, yalnızca sözle ve/veya okunabilirliğini sağlamak şartıyla yazılı olarak,
3) Sözlü mecralarda, anlaşılabilir biçimde okunarak belirtilmesi zorunludur.
f) Reklamlar, insan onurunu zedeleyici biçimde yapılmamalıdır.
g) Reklamlar, kişilik haklarını zedeleyici biçimde yapılamaz.
h) Reklamlar, önceden izin alınmadan, hiç kimsenin özel veya sosyal hayatını gösteremez ya da anlatamaz. Reklamlarda, hiç kimsenin özel mülkü, önceden izin alınmadan bir kişisel onay etkisi yansıtacak şekilde görüntülenemez veya belirtilemez.
i) Reklamlar, kamu düzenini bozucu nitelikte olamaz; şiddet hareketlerine yol açıcı, göz yumucu, özendirici veya destekleyici unsurlar içeremez; yasadışı veya kınanacak davranışları cesaretlendiremez.
j) Reklamlar, dil, din, ırk, mezhep, felsefi düşünce ve cinsiyete dayalı ayrımcılık üzerine kurulamaz, ayrımcılığı destekleyemez, kötüleme içeremez, istismar edemez.
Ahlaka Uygunluk
Madde 6 ' Reklamlar, ahlaka uygunluk açısından aşağıdaki hususlara aykırı olamaz.
a) Genel ahlak kurallarına aykırı ifadeler ya da görüntüler içeremez.
b) Cinselliğin istismarı ile pornografi içeren ifadeler ya da görüntüler taşıyamaz.
c) Korku ve batıl inançlar istismar edilemez.
d) Toplumun acıma duygularını istismar edecek şekilde, hasta, bebek, çocuk, yaşlı ve özürlülerle ilgili ifadeler ya da görüntüler kullanılamaz.
e) Hastaların tedavi öncesi ve sonrasına ait görüntü veya ifadelere yer verilemez.
Dürüstlük ve Doğruluk
Madde 7 ' Reklamların aşağıda belirtilen hususlara göre doğru ve dürüst olması esastır.
a) Reklamlar, tüketicinin güvenini kötüye kullanacak ya da onun tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar edecek biçimde olamaz.
b) Çok kısa sürelerle imaj veren elektronik aygıt ya da başka bir araç kullanılarak ya da yapılarını, izleyenlerin fark edemeyecekleri ya da bilemeyecekleri bir biçime sokarak bilinçaltıyla algılanmasını sağlayan reklamlar yapılamaz.
c) Reklamlar, özellikle aşağıda belirtilen konularda, eksik bilgi vererek, anlam karışıklığına yol açarak veya abartılı iddialar ileri sürerek yanlış izlenimler yaratmak suretiyle tüketiciyi doğrudan ya da dolaylı olarak yanıltabilecek ifadeler ya da görüntüler içeremez. Bunlar;
1) Malın yapısını, bileşimini, üretim yöntemi ve tarihini, amaca uygunluğunu, kullanım alanları ve imkanlarını, verim ve performansını, miktarını, ticari ya da coğrafi veya jeolojik kökeni, çevreye etkisi gibi özelliklerini,
2) Mal veya hizmetin değeri ve ödenecek gerçek toplam fiyatını,
3) Kiralama yoluyla satış, kiralama, taksitle satış ve kredili satış gibi diğer ödeme şartlarını,
4) Teslim, değiştirme, geri alma, garanti, bakım ve onarım şartlarını,
5) Telif haklarını; patent, marka, faydalı model, endüstriyel tasarım, coğrafi işaretler gibi sınai mülkiyet haklarını ve ticaret unvanlarını,
6) Resmi tanınma ya da onay, madalyalar, ödüller ve diplomalarını,
7) Sosyal amaçlı yardımları,
8) Hizmetlerin niteliklerini,
kapsar.
d) Reklamlarda, alıcının satın alma işleminden doğan mevcut yasal haklarının fazlasını sağlamayan bir garantiye yer verilemez. Ancak, garantinin ayrıntılı şartları ve alıcının zararını karşılayıcı önlemler açık biçimde reklamlarda belirtildiği, ya da alıcı bu bilgileri satış yerinde yazılı olarak veya mal ile birlikte sağlayabildiği takdirde, "garanti", "garantili", "teminat", "teminat altında" veya aynı anlamı taşıyan başka kelimeler kullanabilir.
e) Kira yoluyla satış, taksitle veya diğer tüketici kredisiyle satış şartlarını içeren reklamlar, malın peşin fiyatı, teminat, ödeme takvimi, faiz oranı, malların toplam maliyeti ya da diğer satış şartları konusunda yanlış anlamaya yer verecek biçimde sunulamaz.
f) Kredi vermeye ilişkin reklamlarda, kredinin türü ve vadesi, istenen teminatlar ya da aranan diğer özellikler, geri ödeme koşulları, gerçek faiz ödemeleri ve olası diğer ödentiler konusunda tüketiciyi yanıltabilecek türde hiçbir ifade yer alamaz.
g) Reklamlar, araştırma sonuçlarını veya teknik bilimsel yayınlardan yapılan alıntıları çarpıtamaz. İstatistikler gerçekte olduklarından farklı sonuçlar doğuracak biçimde sunulamaz. Bilimsel terimler yanıltıcı biçimde kullanılamaz. Reklamlarda, yer alan iddiaları, gerçekte sahip olmadıkları bir bilimsel temele sahipmiş gibi göstermek üzere bilimsel terminoloji ve yersiz bilimsel ifadeler kullanılamaz.
h) Zehirli, yanıcı, parlayıcı ya da patlayıcı olan malların taşıdığı tehlike ve risklerin, tüketicinin ve çevrenin güvenliği açısından, ambalaj ve/veya tanıtma ve kullanma kılavuzlarında açıkça belirtilmesi zorunludur.
Satışı Özendirici Reklamlar
Madde 8 ' Mal veya hizmetlere yönelik pazarlama tekniklerini uygulamak veya yarışmalar düzenlemek suretiyle yapılan satışları özendirici reklamlarda:
a) Reklamı yapılan mal veya hizmetlerin satın alınması halinde müşteriye ayrıca hediye mal veya hizmetlerin veya ikramiyelerin de verileceği belirtiliyorsa, hediyeli veya ikramiyeli mal veya hizmetlerin piyasa değeri ve bunun uygulanma süresinin açıklanması, hediye mal veya hizmetlerin veya ikramiyelerin verilmesine ilişkin reklam veya ilânda süre ile ilgili açıklamanın dışında herhangi bir koşulun ileri sürülmemesi,
b) Reklamı yapılan mal veya hizmetlere ait belli sayıda kupon, etiket, kapak veya benzeri unsurların biriktirilip piyango veya ikramiye çekilişine katılma hakkını veren pazarlama tekniklerinin duyurulması halinde, promosyon süresi, ikramiye çekiliş sonuçlarının duyuruluş şekli, malın teslimi ile hizmetin yerine getirilme tarihinin açıklanması,
c) Reklamı yapılan mal veya hizmetlerle birlikte karşılıksız olarak verilen mal veya hizmetlerin ya da ikramiyelerin gerçek durumu yansıtması ya da taahhüt edilenden farklı olmaması, gerekir.
Doğrudan Satış Reklamları
Madde 9 ' Reklamı yapılan mal veya hizmetlerin alım satımının, kiralanmasının reklama cevap veren kişinin adresinde gerçekleştirileceği veya sağlanacağı mesajını veren doğrudan satış reklamlarında;
a) Reklama konu olan mal veya hizmetin, reklama cevap verenin adresine ulaştırılacağının belirtilmesi,
b) Reklama konu olan mal veya hizmetin tanımının yapılması ve fonksiyonlarının ve satış fiyatının açıklanması,
c) Reklama cevap verenin, satış temsilcilerinin adresine getirdikleri mal veya hizmeti geri çevirme hakkı olduğunun belirtilmesi, zorunludur.
Sipariş Edilmeden Gönderilen Mallar
Madde 10 ' Reklamlar, tüketiciye sipariş etmediği malı göndererek, bunları reddetmediği ya da geri göndermediği takdirde bedelini ödemeye zorlayan ya da söz konusu malı kabul etmeye zorunluymuş izlenimini veren, dürüst olmayan satış yöntemleri için kullanılamaz.
Karşılaştırmalı Reklamlar
Madde 11 ' Karşılaştırmalı reklamlara;
a) Karşılaştırılan mal, hizmet veya marka adının belirtilmemesi,
b) Karşılaştırılan mal veya hizmetlerin aynı nitelikte ve özellikte olması veya aynı istek ve ihtiyaca cevap vermesi,
c) Dürüst rekabet ilkelerine uygun olması ve tüketicinin yanıltılmaması,
halinde yer verilebilir.
Tanıklı Reklamlar
Madde 12 ' Reklamlar, gerçek olmayan ve tanıklığına başvurulan kişinin tecrübesine dayanmayan hiçbir tanıklık ya da onay ifadesine yer veremez veya atıfta bulunamaz.
Geçerliliğini yitiren veya başka nedenlerle uygulanamaz duruma gelen tanıklık ya da onay ifadeleri kullanılamaz.
İspat Külfeti
Madde 13 ' Doğrulanabilir olgularla ilgili tanımlamalar, iddialar ya da örnekli anlatımlar kanıtlanmak zorundadır.
Reklam verenler, bu Yönetmelikte belirlenen ilkelerin uygulanışını denetlemekle yetkili ve görevli olanlara böyle bir kanıtı hemen göstermekle yükümlüdür.
Kötüleme
Madde 14 ' Reklamlar, hiçbir firmayı, kurum veya kuruluşu, hiçbir endüstriyel, ticari veya diğer bir faaliyeti veya mesleği, hiçbir malı veya hizmeti aşağılayarak ya da alay konusu ederek veya benzer herhangi bir biçimde kötüleyemez.
Ticari İtibardan Haksız Yararlanma
Madde 15 ' Reklamlarda;
a) Bir başka firma, kurum ya da kuruluşun adı veya amblem, logo ve diğer özgün kurumsal kimlik unsurları, tüketicinin aldanmasına yol açacak şekilde kullanılamaz.
b) Bir kişi adından veya bir başka firma, kurum veya kuruluşa ait ticari unvan ya da fikri mülkiyete sahip olunan yahut bir reklam kampanyası ile sağlanmış bulunan itibardan, haksız olarak yararlanılamaz.
Taklit
Madde 16 ' Reklamlar, başka reklamların genel düzenini, metnini, sloganını, görsel sunumunu, müzik ve ses efektlerini ve benzerlerini tüketiciyi yanıltacak ya da karışıklığa yol açacak biçimde taklit edemez.
Kamu Sağlığı
Madde 17 ' Reklamlar, kamu sağlığını bozucu nitelikte olamaz.
Çocuklara veya Reşit Olmayan Gençlere Yönelik Reklamlar
Madde 18 ' Çocuklara veya reşit olmayan gençlere yönelik olan veya onları etkileme olasılığı bulunan reklamlar ile içinde çocukların veya reşit olmayan gençlerin kullanıldığı reklamlar;
a) Saflıklarını, bilgi eksikliklerini ve tecrübesizliklerini istismar edemez.
b) Fiziksel, zihinsel, ahlaki, psikolojik ve toplumsal gelişim özelliklerini olumsuz etkileyecek hiçbir ifade ya da görüntü içeremez.
c) Bir mala veya hizmete sahip olmalarının ya da kullanmalarının veya yararlanmalarının tek başına yaşıtlarına göre fiziksel, sosyal ve psikolojik bir avantaj sağlayacağını veya bu mala veya hizmete sahip olmamanın veya yararlanmamanın aksi yönde bir sonuç yaratacağını ileri sürecek mesajlar içeremez.
d) Taklit edebilecekleri şiddet unsurlarını taşıyamaz.
e) Malın veya hizmetin fiyatı veya gerçek değerinin yanlış bir biçimde algılanmasına yol açacak şekilde verilemez. Reklamı yapılan malın veya hizmetin her aile bütçesine uygun olduğunu ifade edemez. Malın veya hizmetin kendilerine alınmasını ya da kiralanmasını sağlamak üzere ana-babalarını veya başkalarını ikna etmelerine yönelik doğrudan bir çağrıyı içeremez.
f) Malı veya hizmeti kullanmanın veya yararlanmanın gerektirdiği beceriyi, olması gerekenden az gösteremez. Malın veya hizmetin kullanma veya yararlanma sonuçları gösterilir veya tanımlanırken, hedef alınan yaş grubundaki ortalama bir çocuğun veya reşit olmayan bir gencin ulaşabileceği sonucu esas almak zorundadır.
g) Tehlikeli durumlara sokabilecek veya tanımadıkları kişilerle ilişki kurmaya ya da bilmedikleri veya tehlikeli yerlere girmeye teşvik edebilecek hiçbir ifade ya da görsel sunum veya hemen eyleme yönlendirici, emredici ifadeler içeremez.
h) Önlem alınmadığı takdirde kendilerinin yahut çevrelerinin sağlığına zarar verebilecek mal veya hizmetlerin reklamları, gerekli önlemlerin alınmasını sağlayan hatırlatıcı simge ve uyarıları kullanmak zorundadır.
i) Reklamı yapılan malın gerçek boyutları, değeri, özellikleri, dayanıklılığı ve performansı hakkında yanıltılmalarına neden olabilecek ifade veya görsel sunumlar içermemek; malın kullanımının ek malzeme gerektirmesi halinde ya da gösterilen veya tarif edilen sonucu alabilmek için başka malzemelere gerek duyulması halinde ise, bu durumun açıkça belirtilmesine ilişkin hususları içermek zorundadır.
j) Mal veya hizmetlerin satış veya kiralanmaları için sözleşme yapmalarını ima edecek ifadelere yer veremez.
k) Kendileri veya çevreleri için tehlikeli araç, gereç ve nesneleri kullanır veya oynarken gösteremez.
l) Ana-babalarına, öğretmenlerine veya diğer kişilere duyduğu özel güveni kötüye kullanılmasına yönelik ifade veya görsel sunumlar içeremez. Ana-baba ve öğretmenlerin otoritesini ve sorumluluk duygusunu veya yargılarını yahut zevklerini zayıflatacak veya ortadan kaldıracak biçimde olamaz.
m) Ana-babanın çocuklarına yönelik sevgi, şefkat, bağlılık gibi hassasiyetleri istismar edemez.
Çevreye İlişkin Reklamlar
Madde 19 ' Reklamlar, tüketicilerin çevre konusundaki duyarlılığını ya da bu alandaki olası bilgi eksikliğini istismar edecek bir biçimde yapılamaz. Reklamlar, çevresel etki konusunda sadece akademik kuruluşlarca kabul görmüş bilimsel çalışmalara dayalı bilimsel bulguları ve teknik gösterimleri kullanabilir.
Reklamı Yapılamayacak Mal veya Hizmetler
Madde 20 ' İlgili mevzuatı uyarınca piyasaya sunulması yahut reklamı yasaklanan mal veya hizmetler ile bunlarla aynı isimde olan ve/veya bunları çağrıştıran mal veya hizmetlerin reklamı yapılamaz.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler

Yükümlülük

Madde 21 ' Reklam verenler, reklamcılar ve mecra kuruluşları veya aracıları Kanunun 16 ncı maddesi ile bu Yönetmelikte belirtilen ilkelere uymakla yükümlüdür.
Reklamcılar ya da reklam ajansları, Kanunun 16 ncı maddesine ve bu Yönetmelikte belirtilen ilkelere uygun reklam hazırlayarak reklam verenin yükümlülüklerini yerine getirmesine sağlayacak biçimde çalışmak ve bu konuda onu uyarmak zorundadır.
Reklam veren, mal veya hizmetleri konusunda reklamcıya doğru ve gerçeklere uygun bilgi ve belge vermek zorundadır.
Reklam verenin, Kanunun 16 ncı maddesine ve bu Yönetmelikte belirlenen ilkelere uygun olmayan reklamını daha sonra düzeltmesi ve telafi etmesi kendisinden beklenilen bir davranış olmakla birlikte, bu Yönetmelikte belirlenen ilkelere aykırı hareket edilmesine mazeret oluşturamaz.
Reklamı yayımlayan, nakleden veya dağıtan veya sunan mecra kuruluşları veya aracıları reklamın kabulünde ve kamuoyuna sunulmasında gereken dikkat ve özeni göstermek zorundadır.
Yürürlükten Kaldırılan Hükümler
Madde 22 ' 21/12/1995 tarihli ve 22500 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 'Ticari Reklam ve İlânlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Tebliğ', 22/1/2000 tarihli ve 23941 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 'Ticari Reklam ve İlânlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Tebliğ'de Değişiklik Yapılmasına İlişkin Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde 23 ' Bu Yönetmelik 14/6/2003 tarihinden itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 24 ' Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Ticaret Bakanı yürütür.


Kaynak: tüketiciler.org

Son düzenleyen Blue Blood; 14 Eylül 2006 19:00
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
31 Ekim 2006       Mesaj #2
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Reklam
Reklam, malların, hizmetlerin veya fikirlerin, geniş kitlelere duyurulması ve benimsetilmesi amacıyla bir ücret karşılığında, kişisel olmayan bir biçimde sunulmasıdır.
Sponsorlu Bağlantılar
Başlangıcı çok eskilere dayanan reklam faaliyetleri, günümüzdeki modern reklamcılığın ortaya çıkışı ile bir hareket kazanmış esas günlük gazete de ve dergilerin ucuz olarak üretilmesiyle daha hızlanmıştır. Ayrıca radyonun 1920'lerde kullanılmaya başlanılmasıyla ve ardından 1950'lerde TV.'nin icadıyla reklam faaliyetleri daha da hızlanmış ve önemini farklı boyutlara taşımıştır.
Günümüzde reklam tutundurma çalışmalarında oldukça yaygın şekilde baş vurulan bir kaynaktır. işletmelerde reklam şu amaçlarla yapılabilir.
1. Yeni mamulü pazara sunmak veya yeni pazarlar girmek
2. Satın alma güdülerine hitabını ederek dar bir zümrenin kullandığı malı geniş kitlelerin kullanmasını sağlayacak.
3. Firma imajı ve noktaya bağlılık yaratmak
4. Malın özellikleri anlatılarak satışçıya yardımcı olmak.
5. Talip düzeyini korumak için malın kullanım zamanı ve adetlerini değiştirmek.
6. Satışçıların ulaşamadığı kesimlere ulaşmak
7. Önyargı ve yanlış izlenimleri düzeltmek
8. Tüketiciyi eğitmek.
Reklamlar çeşitli bakımlarda sınıflandırılabilir.
1. Reklamın içeriği bakımından
2. Hedef kitle bakımından
3. Coğrafi bakımdan
4. Kullanılan araç bakımından
Reklam etkinliğinin ölçülmesi ise, reklam planında belirlenen amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığının veya ne ölçüde ulaşıldığının belirlenmesidir. Etkili reklam haberleşmeyi sağlayan, mesajı ileten reklamdır.
Reklamın etkinliğini ölçülmesi, günümüzde reklam harcamalarının büyük boyutlara ulaşmış olması, işletme kararlarında bilimsel verilere ihtiyaç olması, reklam araçlarında etkinlik açısından büyük farklılıklar bulunması sebebiyle işletmelerce üzerinde ciddiyetle durulması gereken bir konu olmuştur.
Reklam araştırmaları, yapıldıkları zamana göre; reklam öncesi araştırmalar (ön ölçme) ve reklam sonrası araştırmalar (sonradan ölçme) ve reklam sonrası araştırmalar (sonradan ölçme) olmak üzere ikiye ayrılır. Reklam öncesi ölçme daha yaygın olup, reklamda yanlışlıkların büyük ve çok pahalı boyutlara ulaşmadan önce önlenmesine yarar. Nerede, ne zaman ve nasıl reklam yapılacağına karar verirken "reklam aracı araştırması" reklam mesajının içeriğinin ne olması gerektiğine kara verirken, "motivasyon araştırması" ve reklam mesajının şekli hakkında karar verirken "kopya araştırması" yapılır.
Reklam kampanyasının sonunda ise, reklamın etkisini ölçen satış sonuçları testleri, reklamın tanınıp, tanınmadığını ölçen "tanımlama testleri" ve okuyucu testleri gibi çeşitli testle geliştirilmiştir. reklam etkinliğinin ölçümü çoğu kez tam anlamıyla başarılamaz. bunun nedenleri arasında, reklamın ölçmeye elverişsiz olması, çevresel etkenler ve diğer satışı etkileyen etkenler sayılabilir.

Kaynak: ekonomiforumu.com

NihLe - avatarı
NihLe
Ziyaretçi
28 Kasım 2006       Mesaj #3
NihLe - avatarı
Ziyaretçi
Reklamın genel amacı; hedef tüketicilere bir ürün veya bir hizmeti duyurmak, ürüne, markaya, işletmeye karşı tüketicilerde olumlu bir eğilim oluşturmayı sağlamaktır. Diğer bir deyişle reklam, doğrudan satış ya da kar sağlamayı kolaylaştırmaya yönelik iletişim kurmaktır. Buna göre reklam; hedef tüketiciyi, reklamı yapılan ürünün ya da hizmete ilişkin farkında olmamaktan olmaya, reklam mesajını anlamaya, önerilen satış vaadini kabul ile satın alma arzusu yaratarak hedef tüketicileri satın alma davranışına yöneltmeyi amaçlar.

Reklamın beklenen, gerçekleşmesi istenen ana amacı; üreticinin pazara sunduğu ürünün satılmasını sağlamak ya da satışı devam eden bir ürünün pazar tarafından varolan talebini artırmaktır

Reklamın satış amacı kısa vadede ve uzun vadede olmak üzere iki biçimde görülür. Kısa vadede reklam, tüketicileri motive ederek kısa bir zaman dilimi içinde o mal yada hizmeti satın almaya ikna etmeye çalışır. Uzun vadede ise firmalar reklam sayesinde ürettikleri mal yada hizmetleri tanıtarak, tüketiciye getireceği yararları göstererek o mal ve hizmete karşı talep yaratmayı amaçlar.

Reklamın, ister uzun vadede isterse kısa vadede satış amacını taşısın şu ortak amaçları içerir;
  • Tüketiciyi ya da aracıya bilgi vermek, ürün ya da hizmeti hatırlatmak ve satışa ikna etmek,
  • Mal ya da hizmetin satışını sağlamak,
  • Toptan ve perakendeci satıcıya yardımcı olmak,
  • Mal ya da hizmete karşı talebi artırmak,
  • Talebin yaratacağı fiyat esnekliğini en aza indirmek.
Satış ve iletişim reklamın ana amaçlarıdır. Ancak bu amaçlardan başka üreticilerin reklam yaparken elde etmek istedikleri özel amaçlar da vardır. Bunları şöyle sıralayalım;
  • İşletmenin saygınlığını sağlamak,
  • Kişisel satış programın desteklemek,
  • Dağıtım kanallarıyla ilişkileri geliştirmek,
  • sektördeki genel talebi artırmak,
  • Malı denemeye ikna etmek,
  • Malın kullanımını yoğunlaştırmak,
  • Malın tercihini devam ettirmek,
  • İmajı doğrulamak ya da değiştirmek,
  • Alışkanlıkları değiştirmek,
  • İyi hizmeti vurgulamak,
  • Tüketiciyi eğitmek,
  • Önyargı, yanlış ve olumsuz izlenimleri düzeltmek,
  • Piyasaya egemen olmak ve monopol yapıya geçmek,
  • İşletmenin prestijini artırmak.
Danismend.Com
iwosky - avatarı
iwosky
Ziyaretçi
28 Kasım 2006       Mesaj #4
iwosky - avatarı
Ziyaretçi
İnternet Reklamcılığında Üçüncü Yanlış Algı: İzleyici büyüklüğü, ölçüm ve etkin web

Mesleki sohbetlerde konu internet reklamcılığına geldiğinde bir çok reklam ve pazarlama profesyonelinin önce internet kullanıcılarının sayısı ve niteliğinin, ardından da ölçüm ve rakamlara olan güven konusunun internet reklamcılığının gelişimindeki en büyük engeller olarak nitelediklerini gözlemlemekteyiz. Bir önceki yazımızda konular üzerinde durmuştuk. Ayrıca internet reklamcılığının etkinliğinin de sorgulandığını diğer bir deyişle internetin katma değer yaratan etkin bir reklam mecrası olma konumunun bazı sektör profesyonelleri tarafından sorgulandığını görmekteyiz.

YANLIŞ ALGI: “İnternet reklamcılığı etkin değil: Kampanyamda interneti kullanmasam da olur!.”
DOĞRU BİLGİ: Intenet reklamcılığı diğer mecralarda olduğu gibi doğru uygulandığı takdirde en az diğer mecralar kadar etkilidir. Genellikle internette yayınlanan reklamların etkinliği ile ilgili olarak iki yakınma duyuyoruz.
1.Banner’ların tıklanma oranları düşük!
2.Web sayfalarında çıkan bannerları kimi zaman farketmiyorum, demek ki hiç kimse onları görmüyor!
Tıklanabilme banner’ların geleneksel reklam araçlarından en büyük farklılıklarından biridir. Reklamverenin reklamı verme amacı eğer internet üzerinden gerçekleştirilecek bir işlem için web sitesine ziyaretçi çekmek ise, tıklanma tek başına en önemli kriter olabilir. Örneğin internet üzerinden satış yapıyorsanız ya da web tabanlı bir PR çalışması yürütüyorsanız, tıklanma rakamlarını temel bir performans kriteri olarak kullanmanız gerekir. Tabii bir reklamın görüldüğü anda tıklanmaması reklamverenin web sitesine, kullanıcının daha sonradan adresini yazarak girmediği anlamına gelmez. Tıklanma sonrası analizleri ile bir reklamı gören kişinin sonradan kendi kendine reklamverenin sitesine girip girmediği saptanabilmekte ve bunun da etkili bir yol olduğu kaydedilmektedir.
Eğer kampanyanızı yürütme amacınız ve müşterinizle ilişki kurma biçiminiz internet dışı kanalları veya araçları kapsıyorsa tıklanma oranı kampanyanız için temel bir başarı kriteri olmayacaktır. Örneğin amacınız çağrı merkezi numaranızı aratmak ya da yeni otomobil modelinin test sürüşü için bayileri ziyaret etmesini sağlamak ise, reklamın tıklanmaması reklamı görenlerin çağrı merkezini aramaması yada test sürüşü için yolunun üstündeki otomobil bayisine uğramayacağı anlamına gelmez. Pazarlama hedefleri marka bilinirliği ve markanın değerlerini tüketicilerin “aklına kazımak” ise tıklama oranları kesinlikle bakacağınız değer olmayacaktır. Tıklanabilen başka bir mecra olmadığını düşünürsek (televizyonda da tıklanma var ama o başka türlü tıklamaya belki de sadece internette reklam vermenin bir “hediyesi” olarak bakılabilir. Tıpkı televizyon, basın yada outdoor reklamlarının bir köşesinde verilen web sitesinin adresini görenlerin internete girdiklerinde ziyaret etmeleri gibi düşünülebilir.
Web sayfalarında yer alan banner’lara hiç kimsenin bakmadığı, hatta farkına bile varılmadığı kaygısı ise sanki biraz abartılı bir hüküm. IAB, Doubleclick, CNET gibi internet reklamcılığında önde gelen kuruluşların son 6 yıl içerisinde gerçekleştirdikleri çeşitli araştırmalar, tamamen internet reklamcılığının markaya olan etkisi üzerinde yoğunlaşmakta. Farklı zamanlarda, farklı kampanyalar ve siteler için yapılan tüm bu araştırmaların birleştiği ortak nokta internet reklamcılığının, gerek markanın genel olarak bilinirliği, gerekse marka ile ilgili verilmek istenen mesajların iletebilmesinde etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Bu araştırmalardan en yenisi, geçtiğimiz yıl içinde Dove, BMW, Palm, Windows XP, Florida Orange Juice, Palm, McDonalds ve Volvo gibi çok farklı tüketici kesimlerine seslenen ve bir çok mecrayı bir arada kullanan markaların yaptıkları kampanyaları inceleyen bir araştırma idi. Araştırmanın sonucu, medya planında internetin payının artırılmasının, toplam kampanyanın markaya sağladığı katkıyı artırdığını kesin ve net olarak ortaya koydu. Bunun dışında tek tek reklamverenlerin yaptıkları ve internette yayınlanan reklamların, markaya ve satışlara yaptığı etkileri göstermektedir. Örneğin Procter&Gamble'ın bir çerez markası için Netquity ve Forrester’ın gerçekleştirdiği bir araştırma, internette yayınladığı reklamların ürünün satışlarında %19'luk bir artış sağladığını ortaya koymuştur.
Peki bu seviyelerdeki geri dönüş nasıl alınabiliyor? Aslına bakılırsa gerek reklam ajansı, medya ajansı ve reklamların yayınlandığı portallar, çok basit ve çok temel bir kaç hususa uyarak reklamların etkinliğinde ciddi bir artış sağlayabilirler.
1-Reklam boyutlarını seçerken esnek davranın! Yeni yeni yaygınlaşmaya başlayan daha büyük boyutlardaki reklamlar boyutlarına göre çok daha büyük bir etkinlik sağlarlar. 468x60'lık standart banner’lara göre sayfaların yan tarafında yer alan kule banner’lar ve sayfanın orta kısmında yer alan büyük kare banner’ların gerek tıklanma oranı gerekse marka etkileri açılarından kampanyanın amacına göre çok daha etkili oldukları saptanmıştır. Türk kullanıcıları nezdinde yaptığımız reklam kampanyaları ile ilgili deneyimlerimiz de bu bulguyu desteklemekte. Reklam ajansları ve online yayıncılar da bu yeni, daha büyük boyutlardaki reklamları hızla benimsemeye, medya alokasyonunda farklı uyarlamaları kullanma konusunda esnek olmalıdırlar.
2-Mümkün olduğunca “zengin medya formatlarını” kullanın! Flash, javascript ve dinamik HTML gibi araçlarla geliştirilen bir takım özel reklamların etkinliğinin katlarla ifade edilecek seviyede marka ve tıklama etkileri sağlanabilir. Bir sayfadan diğerine geçerken tüm sayfayı kaplayan reklamlar (transition ads) ve açılan sayfa içerisinde serbestçe dolaşan reklamlar (floating ads) gibi yaratıcı reklam formatlarının sağladığı olanakların, reklam ajanslarınca değerlendirebilmesi, müşterilerinin markalarına büyük yararlar sağlayabilmekte. Internet, reklam ajanslarının yaratıcılıklarını kullanabilecekleri çok büyük olanaklara sahip olduğu gibi, prodüksiyon maliyetleri ve uygulama hızı ile büyük pratiklik sunmaktadır.
3-Reklamı doğru kitleye gösterin! Geleneksel mecralarda olmayan, ancak internet mecrasında kullanılan gelişmiş hedefleme tekniklerini olabildiğince kullanabilmek gerek. Yaş, cinsiyet, meslek gibi demografik kriterlerin yanı sıra reklamın gösterildiği haftanın gün ve saatleri, advertorial olanakları, arama motorlarında arama yapılan kategoriler ve aranan anahtar sözcüklere göre reklam gösterebilmek son derece kolay ve etkili sonuçlar vermekte. Böylece reklam sadece doğru kitleye gösterilmekte ve hem reklamın tüketiciler nezdindeki etkinliği hem de reklam yatırımının verimliliği bir kat daha artmaktadır.
4-Frekans ve ulaşılan kitle büyüklüğünü dikkate alın! Geleneksel mecralarda olduğu gibi reklam, ideal frekansa yaklaştıkça etkisi de artar. Internette reklamlar genellikle gösterim adetleri bazında satın alındığı için reklamverenler ve medya ajanları “kaç kişiye” ulaştıklarını pek bilememektedirler. Aynı miktarda gösterim sayısı, büyük bir portalın yüksek trafikli bir sayfasında yayınlandığında, küçük bir web sitesinin düşük trafikli sayfalarına nazaran daha çok kişi tarafından ama daha düşük frekansla görülebilecektir. Reklamların kaç kişi tarafından görülebildiği ve böylece ortalama olarak elde ettiğiniz frekans, online yayıncılar tarafında ölçülebilmektedir. Kampanyanın amacına ve bütçesine bağlı olarak hedef kitlenizin düşük frekansla görmesi mi, yüksek bir frekansla görmesinin mi hedeflendiği sorusunun cevabına bağlı olarak reklamlar bu özelliğe uygun alanlarda gösterilmelidir. Ayrıca, frekansı ayarlamak ya da ulaşılacak kitlenin büyüklüğünü belirleyebilecek bazı özel gösterim metodları da kullanılabilmektedir. Türkiye'de önde gelen online yayıncıların ellerinde bu olanakların çoğu mevcut. Sadece reklam ajanslarının ve medya planlamacılarının bu imkanlardan yararlanabilmek için “talepte bulunmaları” yeterli.
5- Reklamın yer aldığı sayfanın internet kullanıcısının hareket tarzındaki yerini dikkate alın! Internet reklamlarının genellikle (amacı ne olursa olsun) portalların anasayfalarında yayınladığını gözlemekteyiz. Medya satın alma ve reklamveren tarafında özellikle portal anasayfalarının tercih edildiği belirtilmekte. Reklamların etkinliğinin artması her mecrada olduğu gibi internette de izleyicinin ilgisine bağlı olduğu için internet kullanıcısının “işinin başladığı” noktalar değil, “işinin bittiği” noktalar daha çok tercih edilmeli. Bu açıdan bakıldığında portal anasayfaları belki de en az tercih edilmesi gereken reklam alanları olmalı! Frekans düşük girenler, öncelikle işlerini bitirmek acele etmekteler. Oyun oynamak, email göndermek, haber okumak, hisse senedi fiyatlarına bakmak, sohbet etmek, forumlara gözatmak vb. için anasayfa sadece hızla geçilmesi gereken bir sayfadır. Öte yandan anasayfaya özel, yaratıcı bir çalışmanın yapıldığı ve hedef kitleyi durdurma (stopper) etkisi yaratan bir kampanya tasarımında ise anasayfalar çok etkili alanlardır. Ayrıca anasayfalar geniş bir kitleye hızla ulaşmak ve göz aşinalığı yaratmak için -içerideki sayfalarda da tamamlayıcı ve frekans artırıcı olarak - reklam bulundurmak şartı ile ideal reklam alanlarıdır. Yani dergilerin kapak, kapak içi gibi bölümlerinin değerli reklam alanları olması mantığı, internette tam tersi biçimde işler. Özellikle kullanıcıların uzun süre kaldıkları içerik sayfaları, sohbet, oyun gibi sayfalar ile e-kart ve e-mail gönderdikten sonra ya da üye çıkışı yaptıktan sonra gördükleri sayfalar gibi “işlerini bitirdikleri” sayfalar yüksek derecede etkinlik sağlanabilecek alanlardır. Bu açıdan diğer bir alternatif ise, internet kullanıcılarının düzenli olarak zaman geçirdikleri içerik sayfaları, forum, oyun, sohbet, içerik kanalları (otomobil, kadın, finans vb.) gibi sayfalarda sponsorluk modeli ile sürekli olarak yer alabilmek. Bu uygulama ekonomik olduğu kadar internet kullanıcıları ile kalıcı ve güçlü bir bağ kurulmasını sağlayabilmektedir. Bu tip detayları en iyi online yayıncıların kendi ekipleri saptayıp, reklamverenleri ve medya planlamacıları yönlendirebilirler. Bu tip alanlarda online yayıncılar ile yapılacak yakın işbirliği kampanyanın etkinliğini de pozitif etkileyecektir.
6- Reklamların sayfalardaki yerleşimine dikkat! Gazete ve dergilerin mizampajlarını hazırlayanlar için hiç de yabancı olmadıkları bir konu bu. Reklam alanlarının sayfa içindeki yerleşiminin dikkat çekici olması, etrafında reklamı belirginleştirecek yeterli boşlukların bırakılması gibi web sayfalarının tasarımı ile ilgili incelikler reklamların etkinliğinde etkili faktörlerden biri.
Türkiye'deki online reklam çalışmalarından edindiğimiz deneyimler ve çeşitli araştırma sonuçlarını değerlendirerek oluşturulan temel kurallara uyulması, internet reklamcılığının etkinliğini ve mecra olarak tercih edilmesini hakettiği seviyelere taşıyabilecektir. Bu kuralları uygularken düşünülmesi gereken bir diğer husus da reklamın kendi başına etkinliğinin ve başarısının her mecrada olduğu gibi internet reklamcılığında da en önemli faktörlerden biri olduğudur. Yani diğer mecralarda olduğu gibi internet reklamcılığının etkinliğini göstermesinde ve reklamverenlerin bu mecrayı pazarlama hedeflerine ulaşabilmek için etkili bir araç olarak algılamalarında, online yayıncılarla reklam ajanslarının bu mecranın sunduğu kendine özgü olanakları daha iyi değerlendirebilmesi için beraber çalışmaları büyük rol oynayacaktır.

---------------------------------------------------------------

İNTERNETTE REKLAM

Internet, bugüne kadar gelen tanıtım ve pazarlama anlayışına yepyeni bir boyut getirmektedir. Internet üzerinde Web sayfaları standart olarak;

line Yüz yüze iletişime ( görüntüsel anlamda ) yer verir.
line Yazılı iletişime yer verir.
line Sözlü iletişime yer verir.
line Hareketli ve hareketsiz görüntü iletişimine yer verir.

Internet’in Ayrıcalığı :

Çok yönlü, doğrudan etkileşimli bir ortamdır :

Örneğin; teletekst yayını yapan TV kanallarında erişilebilecek, son derece kısıtlı bilgi içeren ve görsel değeri çok zayıf olan iletişim alanının, herhangi bir kanala, zamana ve estetik kusurlara bağlı olmaksızın çok gelişmiş şeklidir.

Web Sayfaları (görüntülü ve sesli iletişim ):

Internet üzerinde, kişilerin etkileşimli olarak yararlanabileceği, hareketli ya da hareketsiz, sesli ya da sessiz görüntülerden oluşan tanıtım amaçlı ekran sayfalarıdır. Benzer bir tanıtım ortamı olan televizyon, yapısının gereği, ihtiyaç sahibi potansiyel müşterileri etkilemek için, farklı zaman, kanal ve sürelerle yayın yapmak zorundadır. Bu da, izleyiciler üzerinde istenilmeyen olumsuz etkiler bırakarak, başka kanalları seyretmesine, dolayısıyla televizyonda tanıtım maliyetinin artmasına neden olmaktadır.

Halbuki, bu kişilerin ihtiyaç duydukları veya duyabilecekleri çok çeşitli ürün ve hizmetler bulunmaktadır. Kişiler, özellikle ihtiyaçlarını belirlemek için, çarşı ve pazarları dolaşmaktadır. İşte, Internet ortamındaki tanıtım ve pazarlama şekli, ihtiyaç sahibi kişilerin, bir ürün veya hizmete ihtiyaç duyduklarında ulaşabileceği bir araştırma ortamıdır. Bütün sorun, bir ürün veya hizmeti tanıtmak ve pazarlamak isteyen kuruluşların, Internet ortamında, el altında ve ulaşılabilir olmalarıdır. Internet’in zamanla, yerle ve miktarla sınırlı olmayan tanıtım özelliği, ihtiyaç sahiplerine, istedikleri herhangi bir zamanda, dünyanın herhangi bir yerinde, istedikleri kadar süre ve tekrarla izleme imkanına Web sayfaları ile ulaşmasını mümkün kılar.

Yeni yüzyılın en büyük iletişim ve reklam araçlarından birinin internet olduğunu söylemiştik. İnternette reklam çeşitleri oldukça fazladır. Şu an en çok tercih edilen reklam şekli web sitesidir. İnternette bir şeyin reklamı ve tanıtımı yapılacaksa ilk aşama bir web sitesinin var olmasıdır..

Bir web sitesi sahibi olduktan sonra internetteki binlerce reklam şeklinin kapısı aralamış oluruz.

Arama motorlarına kayıt, ücretsiz reklam ve hit sitelerine kayıt, internette çok kişi tarafından girilen sitelere "banner" yoluyla reklam, toplu e-mail gönderme yoluyla (Toplu mail SPAM kapsamında olduğundan günlük belli bir sayıdan fazla gönderildiğinde sitenin kapanması söz konusu olabilir.) vb. olarak internet sitesinin ardından yapılan reklam çeşitleri sıralanabilir.


---------------------------------------------------------------

Benzer Konular

3 Kasım 2011 / My Love Mustafa Kemal ATATÜRK