Arama

Tulûat Nedir?

Güncelleme: 26 Ağustos 2015 Gösterim: 2.550 Cevap: 2
Gabriella - avatarı
Gabriella
Ziyaretçi
21 Eylül 2008       Mesaj #1
Gabriella - avatarı
Ziyaretçi
Yazılımetni olmayan, kararlaştırılmıştaslağı, yerine, zamanına göre oyuncular tarafından, sahnede

Sponsorlu Bağlantılar
tdk
X-Sözlük Konusu: ne demek anlamı tanımı.
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
12 Mart 2010       Mesaj #2
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
İsim
tuluat

Sponsorlu Bağlantılar
Arapça; µul°¤¥t
(tulu:a:tı, l ince okunur)
Tiyatro Terimi
Doğaçlama

"Böyle olmakla beraber, gerek orta oyununun gerek tuluatın köylü temsilleri ile bir münasebeti olsa gerek." -A. K. Tecer.

tulûat
İngilizce; ımprovisation
Metin dışı, içe doğduğu ve akla geldiği gibi hareket etmek, söz söylemek. Hazırlıklı olmadan konuşmak, yanıtlamak ve gülünç hareketler yapmak.

TDK

Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
26 Ağustos 2015       Mesaj #3
Safi - avatarı
SMD MiSiM
TULUAT a. (ar. (ulCT'un çoğl. tulü'at, doğuşlar).
1. Bir metne dayanmadan, oyuncuların bir taslağa göre oynadıkları sahne oyunu. (Bk. ansikl. böl.)
2. Tuluat tiyatrosu, kararlaştırılmış bir taslak doğrultusunda oyuncuların duruma göre söyledikleri sözlerle oynanan halk tiyatrosu. || Tuluat yapmak, oyun metnine bağlı kalmaksızın içinden geldiği gibi oynamak.

—ANSİKL. Sey. oy. Tuluat, geleneksel türk tiyatrosunda önemli bir yer tutar. Özellikle ortaoyununun başlıca özelliklerindendir. Ortaoyununda belli bir edebi metin yoktur, konu kaba çizgileriyle belirlenmiştir. Oyuncular, sahnede duruma göre söyledikleri sözler, ses benzerlikleri ve çağrışımlardan yararlanarak metni oluştururlar. Geçmişi oldukça eskiye dayanan tuluat, Tanzimat döneminden sonra batı tiyatrosu örneğine dayanan bir türün de temelini oluşturdu. Güllü Agop’un 1870'te hükümetten aldığı belli bir metne dayanan, suflörlü oyun oynama tekeli, öteki topluluklann belli bir metne dayanmayan oyunlar sergilemesini zorunlu kıldı, ilkin Kavuklu Hamdi'nin Aksaray'da gösteriler sergileyen Zuhuri kolu'yla başlayan bu eğilim, giderek yaygınlaştı ve Kuledibi, Pirinççiyan, Blavista gazinosu vb. yerlerde, çeşitli topluluklar tuluata dayanan oyunlar sergilemeye başladılar. Komedi öğesinin egemen olduğu bu oyunların kaynağı bazen bir dramdan kaynaklandı ama, oyun kişileri tarafından komedi öğesinin ağır basması sağlandı. Tuluat tiyatrosunun eksen kişilerinden ibiş, bir anlamda ortaoyunundaki Kavuklu'nun işlevini yerine getirdi, güldürü öğesini oluşturan ve oyunu çözüme bağlayan tipleme niteliği kazan di. ibiş'e nükte olanağı hazırlayan Efendi, genç erkek ya da âşık, kötü adam (tiran) vb- tuluat tiyatrosunun değişmez kişileri arasında yer aldı. Cumhuriyet öncesi tuluat tiyatrosunun başlıca temsilcileri Hamdi, Abdürrezzak, Küçük İsmail, Kel Haşan, Şevki, Ali Rıza vb. idi. Cumhuriyetten sonra Naşit (Ûzcan), İsmail Dümbüllü, Şevki Şakrak gibi sanatçılar bu türün belli başlı sanatçıları arasında yer aldılar. Anadolu’ daki çeşitli gezici tiyatrolar da bu geleneği sürdürdü. Tuluat geleneğinde ustalığın simgesi sayılan kavuk, Kel Haşandan İsmail Dümbüllü'ye, ondan Münir Özkul'a geçti. Münir Ûzkul, tuluat geleneğine dayalı oyunları nedeniyle kavuğu Ferhan Şensoy'a verdi.

Kaynak: Büyük Larousse

Benzer Konular

29 Nisan 2009 / ThinkerBeLL Sanat