Arama

Kilim Nedir?

Güncelleme: 12 Mart 2018 Gösterim: 24.150 Cevap: 5
P.u.S.u - avatarı
P.u.S.u
Ziyaretçi
9 Haziran 2007       Mesaj #1
P.u.S.u - avatarı
Ziyaretçi

kilim

Ad:  kilim.JPG
Gösterim: 649
Boyut:  17.9 KB

Orta Asya, Anadolu, Balkanlar ve İran’ın bazı bölgelerinde dokunan havsız döşeme yaygısı.
Sponsorlu Bağlantılar

Genellikle kilimle karıştırılan cicim, sumak ve zili gerçekte daha başka tekniklerle dokunan ayrı yaygılardır. Kilimden en büyük farkları da tersleri ile yüzlerinin aynı olmamasıdır. Kilim, göçebe kavimlerin kullandığı dokumaların en önemlilerinden biri olarak çok eski dönemlerden beri üretilegelmiştir. Kilimi halıdan ayıran en önemli özellik, deseninin ve yüzeyinin halıda olduğu gibi çözgülerin üstüne atılan tek tek ilmeklerle oluşturulmayadır. Kilimde desen, renkli yün ipliklerin çözgülerin arasından sürekli olarak geçirilmesiyle yapılır.

Bunun sonucunda kilimin yüzeyi ince ve düz bir dokuma görünümü kazanır; tersi ile yüzü arasında da fark olmaz. Kilimi dokumak için halıdaki gibi parça parça yün iplikler değil, sürekli iplik sağlayan boyalı yün yumaklar kullanılır. Dokuma tekniği nedeniyle geometrik desenlere çok uygun olan kilimlerde örgelerin genellikle simgesel anlamlan vardır. Ev. taht, el, hayat ağacı, ejder, kuş, boynuz, eli belinde, kaz ayağı, güneş, çiçek, ırmak, da£ vb gibi doğadan ve insan yaşamından alınmış örgeler, stilize edilerek kullanılır. Genellikle başlangıçta bir ifade aracı olarak ortaya çıkan bu örgeler, zamanla anlatımcı niteliklerini yitirerek belirli bir yöreye özgü hale gelmişlerdir.

Kilimlerde nakışlar, belli bir düzene bağlı olur. Bazılarında aynı örge tekrar ederken, bazılarında birden çok örge dönüşümlü olarak dizilmiştir. Simetri, bir örgenin iç içe büyümesi ya da örgelerin girişik olarak düzenlenmesi de çok sık rastlanan uygulamalardır. Kilim deseni şemaları gelenekseldir ve kolay kolay değiştirilmez. Buna karşın gene de çoğu kilimde yapıldığı zamana, yöreye ve nerede kullanıldığına ilişkin ipuçları bulunur. Anadolu’nun orta, doğu ve batı bölgelerinde dokunan kilimler de farklı özellikler taşır. Bunlar bazen Türkmen, Yörük, Kürt ve Türk kilimleri diye sınıflandırılırsa da, bu yanıltıcı olabileceği için, kilimleri dokundukları yere göre adlandırmak daha doğru olur. Kilimler örgelerinin karakterlerine göre de adlandırılır. Kayseri yöresindeki Avşarların “sandıklı” ve “kuşlu”, doğudaki Direjan aşiretinin “yedi dağ çiçeği” adlı kilimleri ünlüdür.

BAKINIZ El Sanatları - Halı Sanatı
Son düzenleyen Safi; 12 Mart 2018 22:06
X-Sözlük Konusu: ne demek anlamı tanımı.
yüksel2 - avatarı
yüksel2
Ziyaretçi
27 Aralık 2007       Mesaj #2
yüksel2 - avatarı
Ziyaretçi
Kilim
Sedir, divan ve yere yayılan, renk ve desenlerle bezenmiş, havsız, kalın, kıl ya da yün dokuma. Anadolu kilimleri, dokunduğu bölgelere ve kullanılan desenlere göre; Türkmen, Yörük, Kürt ve Türk kilimleri olmak üzere dörde ayrılır. Kilimlere, çinide, mermer ve tahta oymacılığında kullanılan motifler işlenir. Bu motifler yollu, çubuklu, ibrik, aynalı, bindallı vb. diye adlandırılır. Kilimler, halıya göre daha canlı renklerle dokunur.
Sponsorlu Bağlantılar

Genel olarak yeşil, turuncu, mavi, lacivert ve kırmızı renkler kullanılır. Kilim "ıstar" adı verilen tezgâhlarda dokunur. Köy ve kasabalarda kullanılan kilimler, son yıllarda kentlerde de döşeme ve süsleme işlerinde kullanılmaktadır. Bugün Anadolu'nun en güzel kilimleri, Manisa, Niğde, Konya, Afyonkarahisar, Sıvas, Kayseri, Bergama, Malatya ve Gaziantep'te dokunmaktadır.
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi

Son düzenleyen Safi; 12 Mart 2018 22:00
Keten Prenses - avatarı
Keten Prenses
Kayıtlı Üye
2 Aralık 2008       Mesaj #3
Keten Prenses - avatarı
Kayıtlı Üye
CİCİM - ZİLİ(SİLİ) - SUMAK
Cicim ve Zililer dokuma ayrıntıları olan kilim çeşitleridir. Cicim ve zililer yüz ve tersleri ayrı dokumalardır. Yüzde meydana getirilecek desenin motifleri düz dokuyu yapan atkı ve çözgü iplik sisteminin yanı sıra renkli ikinci bir atkı ipliğinin (kırma) çözgülerin arasından önden arkaya geçirilmesi ile yapılır. Ön bölümde ipler dağınık ve karışık, tersinde ise düzenli bir kompozisyon oluşturur.

Cicim, yalnız kendi tekniğiyle dokunduğu gibi, cicim-kilim, cicim-zili, cicim-sumak veya bunların birkaçından oluşmuş kuşaklar halinde dokunabilir. Bazen cicim dokumanın arasına zili veya sumak teknikleri ile de süsleme katılabilir.

Cicimle aynı teknik özelliklere sahip zililer, desenlerinin yüzeyde hiç boşluk bırakılmadan dokunmuş olması ile cicimlerden ayrılır. Zililer, “ıstar” adı verilen dikey tezgahta ters tarafı yüzde olmak üzere dokunur. Tekniği; cicime göre daha kolaydır. Düz zili, çapraz zili, seyrek zili, damalı zili ve konturlu zili gibi çeşitleri vardır.

Sumak, cicim ve ziliye benzer ancak, desenleri atkıların çözgülere sarılması ile oluşturulmuştur. Çözgü ve atkı dışında deseni oluşturan renkli ipleri vardır. Dokuma tersinde düzgün ve kabarık, düzgün yüzünde ise desen yapılan renkli ipler dağınık ve ke------. Desenler, sarma usulü yapıldığından dıştan bakıldığında örme gibi görünür. Sumak; Doğu ve Batı Anadolu bölgelerinde yaygın olarak görülürken Orta Anadolu’da çuval gibi dokumalarda kullanılır ve kuşaklar halinde dokunur. Düz sumak, atkısız düz sumak, balık sırtı, ters sumak gibi çeşitleri görülür.

Acaba Kilimim Hangi Yöreye Ait ?
Duvardan duvara halılar artık kullanılmıyor, yer döşemelerinde ise l-----nt, parke ve bazı mekanlar da terracotta vb. doğal taşların uygulaması hakim. Başlıbaşına bir güzelliği sergileyen bu yer döşemelerinin üzerine kilimler atılıyor ve her tarz dekorasyona uygunluğu sağlanıyor. Kimimiz antika bir kilimi yere koyuyor, kimimizde tatil de gezip dolaşırken beğendiğimiz ve evde dekorasyonumuza uyum sağlayacağını düşündüğümüz bir kilim alıyoruz. Yer döşemesine ve konulduğu yere sıcak bir hava veren kilimlerden vazgeçmek çok zor.

Sizler için bazı yörelerin kilimleri ve özelliklerini araştırdık;

Fethiye
Fethiye kilimleri alışılmamış motifli olup, göbekleri boş, çevresi motiflidir. Bir diğer kompozisyon ise, tüm zemini kaplayan birbirine kanca motifleriyle bağlanmış göbek desenli bordürlerdir. Ana renkler, mavi, kırmızı, kahverengi, yeşil, turuncu, eflatundur. Geniş ve dikdörtgen boyutlardadır.

Şarköy
Şarköy ya da Trakya kilimi olarak bilinen bu kilimler, İslam-Osmanlı etkisi taşırlar. Bordürleri çiçek ve yaprak desenlidir. Tek parça olarak muhtelif ebatlarda dokunurlar. En çok görünen renkler, koyu kırmızı, mavi, yeşil, az olarak da sarı ve beyazdır.

Eşme
Eşme Kilimleri'nin çözgüleri orta kalınlıkta yün ve pamuktandır. Kenarları küçük dolgu motifleri ile bezelidir. Renkler soluk gri, yeşil, pastel kırmızı ve bazen bordürlerde siyahtır. Eşme kilimleri, Batı pazarlarının gözde kilimlerindendir.

Kayseri
Kayseri Kilimleri kaba yünden dokunsa da, dokumada kullanılan yün yumuşak ve ipeksidir. Kayseri, ipek kilimin dokunduğu tek bölgedir. İpek dışındakiler, doğal yün rengindedir; beyaz, kahverengi ve gri. Boyuna dokuma tekniği ile dokunur. Bordürleri çiçek ve asma yaprağı motifleriyle bezenmiştir.

Sivas
Sivas kilimleri'nin çoğu seccade biçimindedir. Farklı kenar desenlerinin arasında mihrap yer alır. İnce yünden dokunur. Parlak kırmızı, açık ve orta tonda yeşil, turuncu, mavi, kahverengi, siyah ve beyaz renkler genellikle kullanılan renklerdir. Bordürlerinde, ana kenar suyuna bağlı muhtelif desenler vardır.

Balıkesir

Balıkesir, Yörük kilimi'nin günümüze kadar en iyi korunduğu yöre olarak tanınır. Genellikle tek parça halinde dokunurlar. Renkleri geleneksel yün tonlarıdır; koyu kırmızı ve mavi. Az da olsa 1900'lerin son dönemlerinde toprak renkleriyle dokunmuş kilimlere rastlanır.

Mut

Toros dağları'nın güneyinde yer alır. Tipik Yörük olan Mut Kilimi'nin çözgüleri keçi ve at kılından olup, çoğunlukla doğal kahverengi yündendir. Altıgen şekilli göbekler birbirine kalın testere dişli motiflerle bağlanır. Boyuna örgü tekniği ile dokunan Mut kilimleri genellikle dar endedir.

Aydın
Aydın Kilimi'nin en belirgin özelliği karışık motiflerdir. Sekiz köşeli yıldızdan çıkan küçük kanca motifi, göbek veya bordürlerde kullanılır ve bu bölge kilimlerinin ana çizgisini oluşturur. Boyuna örgü tekniği ile dokunur. Renkler, başta kırmızı, mavi, turuncu, kahverengi, yeşil olmak üzere canlı renklerden seçilir. Kırmızı bazen zemin rengi olarak da kullanılır. Enleri geniştir ve genellikle iki yarımdan oluşur.

Malatya

Malatya kilimleri üç veya dört göbek deseni içerir. Altıgen göbek desenleri, kol ve kanca motifleriyle kenarlara bağlanırlar. Dokuma materyalleri, ipek vepamuk karıştırılmış ince yündür. Renkler, koyu kahverengi, kırmızı, mavi, yeşil ve beyazdır. Boyuna örgü tekniği çok görülmekle beraber, sade örgü tekniği de kullanılır.

Karabağ

Karabağ olarak bilinen Erzurum yöresinin bu kilimleri, "Modern Bessarabian" olarak da adlandırılırlar. Koyu zeminlidirler; siyah veya koyu kahverengi. Çiçek motifleri, kırmızı, pembe ve turuncu olup, bordürleri genellikle açık renk ve beyazdır. Duvara asılarak da kullanılır.

Kars

Türkiye'nin Rusya sınırında çokça rastlanır. Ana renkler, kahverengi, pembe, turuncu ve beyazdır. Genellikle kalın dokuma olup,doğal kahverengi yün çözgülüdür. Ortasında birbirine bağlı göbek desenleri yer alırken, kenarları farklı desendedir. Boyuna dokuma tekniği ile dokunurlar.
Son düzenleyen Safi; 12 Mart 2018 21:28
Quo vadis?
_AERYU_ - avatarı
_AERYU_
Ziyaretçi
9 Aralık 2012       Mesaj #4
_AERYU_ - avatarı
Ziyaretçi

Kilim nedir?


Eski Osmanlı evlerinde ve yörük çadırlarında çok kullanılan sedir, divan veya yerlere serilen renkli ve nakışlı yün dokuma. Kilim, eski çağlardan beri bilinen Orta Asya, İran, Anadolu ve Kafkasya’da hayvancılıkla geçinen göçebelerin yapıp, kullandıkları bir eşyadır. Kilim, günümüzde de evlerde halı yerine veya erzak çuvalı, heybe veya otel, büro gibi yerlerde dekoratif (süs) olarak duvarlarda kullanılmaktadır

Kilim, ıstar denilen tezgahlarda umumiyetle kadınlar tarafından dokunur. Bu tezgahlar dik veya eğik olarak yerleştirilir. Arış ve argaç denilen, dikey ve yatay iplik atkıların meydana getirdiği kasnak üzerinde, motiften motife geçilerek dokunur. Yün olan bu iplikler, bitki köklerinin ve yapraklarının kaynatılmasıyla elde edilen boya ile boyanır. Arzu edilen nakışlar kilim tezgahta iken, atkı ve çözgü iplikleriyle meydana getirilir. Meydana gelen desenler, kilimin arkasında ters olarak görülür. Motifler, halı ve çinide, mermer ve tahta oymacılığında kullanılanın aynıdır. Ayrıca, köşeli ve geometrik karakterli olurlar.

Yurdumuzda, en güzel kilimler Gaziantep, Sivas, Kayseri, Malatya, Konya, Afyon, Manisa, Niğde ve Antalya, Van ve Bitlis "sandıklı ve kuşlu", Dirişin aşiretinin "yedi dağ çiçeği" adlı kilimleri pek meşhurdur. Halı kadar tanınmış Anadolu kilimleri vardır ve bunlar dokunduğu köyün (Emirdağ, Eşme, Dazkırı gibi) isimleriyle veya motiflerinin (yollu, çubuklu, ibrik, aynalı, bindallı gibi) isimleriyle ün kazanmıştır.

Son zamanlarda Avrupalıların Türk kilimine karşı alaka duyması, yurdumuzda kilimciliğin hızlanmasına yol açmıştır. Devlet, Bursa ve çevresindeki yörelerde kilim tezgahları açmıştır. Umurbey’deki deneme mektebinde dokunan kilimlerde, oldukça başarı sağlanmaktadır.

Özet Olarak:
Döşeme, divan gibi yerlere serilen, genellikle desenli, havsız, kalın, kıl ya da yün dokuma.
Son düzenleyen Safi; 12 Mart 2018 16:57
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
12 Mart 2018       Mesaj #5
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Kilim
Kilim, ince bir halı tipidir. Diğer halılardan çok daha kısa bir süre içinde ve çok daha ucuz üretilir. Eski Türkçede "seccade" anlamına gelir. Anadolu'da yün kilimler elde dokunur. Dünyanın en eski kiliminin, M.Ö. 5. yüzyıla ait Türk kilimi olduğu saptanmıştır

Döşeme, divan gibi yerlere serilen, genellikle desenli, havsız, kalın, kıl veya yün dokuma:

"Dikmen Yıldızı'nın gözleri yerdeki kırmızı sarı çubuklu kilime takıldı."- A. Gündüz.

Birleşik Sözler
kız kilimi
yol kilimi
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 12 Mart 2018 22:04
SİLENTİUM EST AURUM
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
12 Mart 2018       Mesaj #6
Safi - avatarı
SMD MiSiM
KİLİM
a. (fare, gilim).
1. Daha çok yaygı olarak kullanılan havsız, atkı yüzlü ve desenli bir kirkitli dokuma türü.
2. Esk. Kaba yün dokumadan yapılan üstlük.

—Esk. Kilim-pare, küçük kilim. ll Kilim -puş, kilim giyen, derviş; yoksul. ll Kilim -şuy, kilim yıkayan.

—ANSİKL. Kilim, yatay dikey ya da gelişmiş dikey tezgâhlarda dokunur. Atkı ve çözgüsü yün ya da atkısı yün, çözgüsü pamuk ipliğindendir. Dokumanın boyunca önlü arkalı çift sıra halinde gerilen çözgü ipliklerinin arasından bir ön ve bir arkadan geçen atkı iplikleri, çözgü ipliklerini tümüyle örter. Desenler dokuma tekniğinde sağladığı kolaylık nedeniyle genellikle geometriktir. Desenlerin bulunduğu belirli alanlarda renkli bir atkı, çözgülerin alt ve üstünden geçerek bir başka rengin sınırına değin gider ve buradan geri döner. Böylece aynı renklerdeki atkılar kendi desen alanlarındaki çözgülerin arasından geçerek birer motif oluştururlar. Atkı ipliklerinin atılırken biraz bol bırakılması gerekir, bundan sonra bu ilmeler kirkitle sıkıştırılır, böylece atkı ipliklerinin çözgüleri gizlemesi sağlanır. Aksi halde atkılar çözgüler arasına sıkışır ve çözgü yüzlü bir dokuma ortaya çıkar.

Belirli desen alanlarında gidip gelen değişik renkteki atkılar, öteki desen sınırına gelince kendi bölgelerindeki en son çözgüye dolanarak geri döndüklerinden, iki atkının karşılaştığı dikey çizgilerde birer yarık (ilik) oluşur. Bu yarıkların açık bırakılışı ya da çeşitli yollarla kapatılmasıyla değişik kilim türleri oluşur.

Bu yarıkların açık bırakıldığı kilim türlerinde olabildiğince dikey çizgilerden kaçınılır. Ancak 1 cm’yi geçmeyecek boyutta dikey çizgilere yer verilir. Motiflerin eğik çizgi sınırlarında ise desen iplikleri çözgü ipliklerinin arasından geçirilip yukarı doğru ilerlendikçe çözgü iplikleri birer birer alınır ya da bırakılır, böylece yarıklar oluşmaz. Bu nedenle türk kilim motiflerinde çoğunlukla yatay ya da eğik çizgiler kullanılmış, 1 cm’den uzun dikey çizgiler basamaklar halinde bölünmüş ve böylece tekniğe uygunluk ve sağlamlık sağlanmıştır. Bu, Anadolu'da en çok uygulanan kilim dokuma tekniğidir.
ikinci bir kilim dokuma tekniğinde ise desen sınırlarında karşılaşan farklı renkteki atkı iplikleri birbirinin içinden geçirilerek yarıkların oluşması önlenir. Bu teknikler istenen uzunlukta dikey çizgiler yarık oluşturmadan dokunabilir. Bu yöntem fazla zaman aldığından Anadolu’da bu teknikle dokunmuş kilimlere pek rastlanmaz. Daha çok Avrupa ülkelerinde duvara asmak üzere dokunan atkı yüzlü dokumalarda görülür.

Desen sınırlarındaki yarıkları yok etme yollarından biri de çift kenetlemedir. Bunda farklı renkte atkı iplikleri her sırada birbirine kenetlenir ve kenetleme bir üstteki geliş gidişte de yinelenir. Dokumaya sağlamlık veren bu teknik de zahmetli ve zaman alıcıdır. Anadolu kilimlerinde pek rastlanmaz.
Dördüncü türdeki kilimlerde yarıklar her sıra dokunduktan sonra ayrı iplikle çapraz olarak ve atkı ipliklerini dönüşlerinde bağlayarak giderilir. Bu teknikle dokunan kilimler ilk bakışta ayrı renkteki desenlerin iğneyle birbirlerine dikildiği izlenimini verir.

Beşinci tür kilimde, atkı iplikleri kirkitle sıkıştırılırken kirkit desene göre bazı yerlere çok, bazı yerlere az bastırılır ve eğik çizgiler elde edilir. Atkıların bazı yerlerde gergin, bazı yerlerde gevşek atılmasıyla da eğik çizgiler oluşturulabilir. Bir başka yöntem de iki atkı sırası arasında fazladan bir küçük grup atkı atıp bunları kirkitle sıkıştırmadır. Kilim dokumada bir başka teknik de ayrı desen alanlarından gelen desen ipliklerinin karşılaştıkları yerdeki aynı çözgü ipliğine dolanarak dönüş yapmasıdır.

Desenler arasındaki yarıklar, ayrıca bir çerçeve ipliğinin arada kalan çözgülere yukarıdan doğru sarılmasıyla da kapatılır. Bu teknikte dokumanın yüzünde ve motif çevrelerinde iğne ardı yapılmış izlenimini veren çerçeve çizgileri oluşur.
Bazı kilimlerde ise farklı renkteki desen alanları arasında normalden daha geniş aralıklar bırakılır. Bu aralıklar aynı renkteki iplikler çözgülerin arasından, desen kenarlarına uyacak biçimde bir alttan, bir üstten geçirilerek doldurulur. Böylece ayrı renkteki atkıların arasında, sıkıştırılmış başka renkte bir grup iplik, dokumanın yüzünde kabarık bir biçimde durur.

Kilimlerde bu tekniklerden biri ya da birkaçı bir arada uygulanabilir.
Kilim tek parça halinde dokunabildiği gibi boyuna şeritler halinde dokunup birbirine eklenerek de oluşturulabilir. Daha çok yaygı olarak kullanılan kilimden, heybe, yastık, hurç, minder yüzü vb. de yapılabilir. Kilim dokumada kullanılan iplikler XIX. yy.’ın sonuna değin doğal boyalarla renklendirirken, bu tarihten sonra sentetik boyaların da kullanıldığı görülmektedir.
Kilimde kullanılan renkler yörelere göre farklılıklar gösterir Genellikle canlı renkler yeğlenir, yeşil, turuncu, mavi, lacivert ve kırmızı en çok kullanılan renklerdendir. Beyaz zemin üzerine dokunanlar da vardır. Motifler de yörelere göre farklılıklar gösterir, ama tümünün ortak özelliği çoğunlukla geometrik oluşudur.

—Tar. Kilim, bilinen en eski dokuma türlerinden biri olarak kabul edilmektedir. Yapılan araştırmalar, insanların döşeme, örtü ve yaygı gereksinimlerini karşılama amacıyla, yün ipliklerini birbirinin arasından bir alt, bir üst geçirerek ilkin kilim yaptıkları, daha sonra bu ipliklerin arasına yün iplikleri düğümleyerek halıyı oluşturdukları görüşünü gücendirmektedir.

Orta Asya'nın Yukarı Altay bölgesindeki Pazırık kazılarından ele geçen bulgular arasında, göçebe bir yaşam sürdüren Türkler’in kilim dokuma tekniğiyle oluşturdukları dokuma parçalarına da rastlanmıştır. Selçuklular döneminde çok gelişmiş olan dokumacılığın en yaygın türlerinden birinin de kilim olduğu sanılmaktadır. Dokumalar nem vb dış etkenlerle kolay çürüdükleri için bu el sanatı ürünlerinin en eski örneklerine ilişkin çok az bulgu vardır Anadolu kilim sanatının ele geçebilen ilk örnekleri XVI. yy.'a tarihlenebilmektedir. Washington Textile museum'da bulunan ve XVI. yy.'a tarihlenen bir yaygı parçası, Holbein halılarının desen özelliklerini göstermektedir ve kûfi bordürlüdür. Sivas Divriği ulu camisi’nde bulunan beş kilim parçası da desenleri bakımından XVI. yy. çini, kumaş ve saray halıları ile benzerlik göstermektedir. Bu kilim parçaları malzeme ve dokuma teknikleri yönünden incelendiğinde, saray atölyelerinde özel olarak dokundukları sonucu ortaya çıkmaktadır. Bunlarda atkılar, motifin eğri çizgilerine göre bastırılarak eğimli çizgiler oluşturulmuş, bazı yerlerdeyse tek kenetlemeyle yarıklar yok edilmiştir. Kütahya'nın Hisarbeyoğlumustafabey camisi'nde bulunan enine şeritler içinde karanfil motifli kilim de XVI. ya da XVII. yy. saray kilimlerindendir. İstanbul'da Hekimoğlualipaşa camisi’nde ele geçen eskimiş bir kilim parçası ise XV. yy. hayvan figürlü Anadolu halılarıyla benzerlikler göstermektedir. Konya Mevtana müzesi'nde bulunan karanfil desenli kilimin saray kilimlerinden olduğu sanılmaktadır ve desen yönünden Üsküdar çatmalarıyla gösterdiği benzerlik dikkati çekmektedir.

Kilim Anadolu'nun hemen her yöresinde dokunmuş ve dokunmaktadır. Anadolu'da yaşamış çeşitli etnik gruplar ve kültürler nedeniyle bu kilimlerin teknik ve desenleri çok çeşitlidir. Ancak bazı bölgesel özellikler göstermekte ve geleneksel bir el sanatı olarak sürdürüldüğünden desen yönünden çok\ az değişime rastlanmaktadır.
Anadolu kilimleri dokunduğu yere (Eşme, Karasu, Emirdağ, Dazkırı vb), aşirete (avşar, yörük, berihan, kirkitli vb.), aileye (Dirişdin, Dalakes vb.) ya da en sık yinelenen motife (çubuklu, yollu, İbrikli, bindallı vb) göre değişik adlar alır Bugün geleneksel el sanatı olarak kilimciliğin sürdürüldüğü yerlerin başında Manisa, Niğde, Konya, Afyonkarahisar, Sivas, Kayseri, Bergama, Malatya ve Gaziantep gelmektedir.

Günümüzde kilime talebin giderek artması, özellikle yabancıların kilime halı denli önem vermeleri, bu geleneksel el sanatının yaşatılması konusunda bazı çalışmalar yapılmasını sağladı. Kilim dokumayı bireysel bir ev uğraşısı olmaktan çıkarmak amacıyla Bursa'nın Umurbey köyünde bir deneme okulu açıldı. Prof. Kenan Ûzbel yönetimindeki çalışmalarda, yörenin tanınmış kilim ustaları umurbeyli genç kızlara kilim dokuma tekniklerini öğretti, öğrenenlere krediyle tezgâh verildi. Bu deneme daha sonra Orhangazi'ye aktarıldı. Bunun yanı sıra Kültür ve turizm bakanlığı ve Marmara üniversitesinin ilgili bölümlerinin işbirliğiyle Anadolu'nun çeşitli yörelerinde geleneksel yöntemlerle kilim dokumanın yaygınlaşması ve kilimlerin özgünlüğünü yitirmesinin önlenmesi alanında çalışmalar başlatıldı.

Kaynak: Büyük Larousse
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
SİLENTİUM EST AURUM

Benzer Konular

9 Şubat 2013 / Ziyaretçi Cevaplanmış
2 Aralık 2009 / Misafir Cevaplanmış
11 Eylül 2008 / Bia Taslak Konular
1 Ekim 2012 / Misafir Cevaplanmış