Arama

Abbas Vesim Efendi

Güncelleme: 13 Ağustos 2016 Gösterim: 5.504 Cevap: 2
BARIŞ - avatarı
BARIŞ
Ziyaretçi
20 Aralık 2006       Mesaj #1
BARIŞ - avatarı
Ziyaretçi

ABBAS VESİM EFENDİ,

Ad:  ABBAS VESİM EFENDİ.jpg
Gösterim: 664
Boyut:  51.7 KB

Kambur Vesim de denir,
Sponsorlu Bağlantılar
türk hekim ve gökbilimci

(?- İstanbul 1761).

BursalI Ali Münşi ve Ömer Şifai’den tıp, Ahmet el-Mısri'den gökbilim, yanyalı Esat Efendi’den fizik, Kâtipzade Mehmet Ref’i’den hat dersleri aldı. Mesleğini Fatih, Sultan Selim Çarşı- sı’ndaki dükkânında (muayenehane) yürüttü. Saray hekimliği de yaptı. Galata'da toplanan yabancı hekimlerle ilişki kurdu, latince ve fransızca öğrendi. Yapıtlarında bu hekimlere yaptırdığı çevirilerden de yararlandı. Batı etkisine açık olmakla birlikte Ibni Sina tıbbına bağlı kaldı. Batı tıp kitaplarından yaptığı bir derleme olan, yazarın yeni ve eski tıpta ilgili kuralları içeren, Kitâb-ı düstûr-ı Vesfm fi't- tıbbi t- cedîd ve'i-kadîm adlı kitabı XVIII. yy. osmanlı tıbbının en önemli yapıtlarındandır. Macar hekim Georgios’tan çevirdiği VesiletüJ- metâlib fi ilmi’t-terâkib adlı kodeksinden başka bu konuda, Tıbb-ı cedîd-i ıkimyevi (Kimyasal bakımdan yeni tıp) adlı bir yapıtı daha vardır. Gökbilim alanında da Nehc ül-buluğfi şerhi zîci uluğ (1745) adlı bir kitap çevirdi.

Abbas Vesim Efendi


Osmanlılar zamanında on sekizinci asırda yetişen, hekim, hattat ve astronomi alimlerinden. Kambur Vesim Efendi ve Derviş Abbas Tabib isimleriyle de bilinen Abbas Vesim Efendi, on yedinci yüzyılın sonlarında doğdu. 1760 (H. 1174) senesinde İstanbul'da vefat etti. Kabri Edirnekapı dışındaki kabristandadır.

Küçük yaşta ilim tahsiline başlayan Abbas Vesim Efendi, Bursalı Tabib-i Sultani Ali Efendi ile babası Ömer Şifai Efendiden tıp, Yanyalı Es'ad Efendiden hikmet ve Farsça, Ahmed Mısri'den astronomi ve astroloji, Katibzade Mehmed Refi Efendiden tıp ve ta'lik yazı, ayrıca Latince ve Fransızca öğrendi. Bazı İtalyanca tıp metinlerini Türkçeye tercüme ettirerek, Avrupa'daki gelişmeleri takib etti. Bir ara tahsil maksadıyla Hicaz, Şam ve Mısır'a gitti. Bir çok ilmi araştırmalarda bulunup tıb alanındaki bilgisini geliştirdi. İstanbul'a dönüşünde Sultan Selim Camii civarında eczahane ve muayenehane açtı. İstanbul'da kırk sene müddetle doktorluk yapıp, hem insanlara hizmet etti hem de tıb alanındaki bilgisini arttırdı. Aynı zamanda tasavvufa yönelip Nakşibendiyye yolu büyüklerinden Mehmed Emin Tokadi hazretlerinden tasavvuf bilgilerini öğrendi ve tatbik etti.

ESERLERİ


Osmanlı tababetini (doktorluğunu) olgunluğa götürmekte büyük hizmeti olan Abbas Vesim Efendinin şahsi tecrübeleri ve verem hakkında en son keşiflere yakın araştırma ve incelemeleri vardır. Tıbbı iyice anlayabilmek için fizik, mekanik ve tecrübi kimyayı bilmenin gerekli olduğunu savunurdu. Bu konuda Tıbb-ı Cedid-i Kimyevi adlı bir eser yazdı. Ayrıca deontolojinin (tıp tarihi ve tıp ahlakı) gelişmesine ve uygulama şekline yön verdi. İbn-i Sina gibi eski tabiplerin eserlerinden ve kendi hocalarından öğrendiği bilgilerle, İstanbul'a gelen bazı batılı tabiplerin eserlerinden istifade ederek Düstur-ül-Vesim fi Tıbb-il-Cedid vel-Kadim adlı eserini yazdı. Doğu ve batı tıbbını karşılaştıran ve mükemmel bir külliyat olan bu eser tıb tarihimiz bakımından önemlidir. İki cild ve 2083 sayfadan ibaret olan bu eserin birinci bölümünde baştan sona kadar organ hastalıkları, ikinci bölümünde kadın ve çocuk hastalıkları, üçüncü bölümünde şişler ve ülserler, dördüncü bölümünde basit ve bileşik ilaçlar anlatılmaktadır. 1748 yılında yazdığı bu eserin üç nüshasından biri Bayezid, ikisi de Ragıp Paşa Kütüphanesindedir.

Abbas Vesim Efendinin ikinci önemli eseri Uluğ Bey Zici'nin Türkçe şerhi olan Nehc-ül-Büluğ fi Şerh-i Zic-i Uluğ'dur. Açık Türkçe ile yazılmış olan bu eser, bütün tatbikata ait misalleri, İstanbul arz (enlem) ve tulüne (boylam) göre tertib etmiştir. Eski Türk takvimini incelemiş ve metinde olmayan İbrani ve Rumi takvimlerini ilave etmiştir. Bir derecenin sinüsünü bulmakta, Uluğ Beyin tarif ettiği Gıyasüddin Cemşid'e ait usulü çok güzel izah etmiştir. Bu eserin yazma nüshaları Bayezid Kütüphanesi 4646 ve Kandilli Rasadhanesi Kütüphanesi 247/1 numarada kayıtlıdır. Ayrıca astronomi ile ilgili Risale-i Rü'yet-i Hilal adlı eseriyle şiirlerinin toplandığı Divan’ı ve Risalet-ül-Vefk adlı eseri yanında Macar Georgios'tan tercüme ettiği Vesilet-ül-Metalib fi İlm-it-Terakib adlı bir farmakoloji kitabı vardır.

MsXLabs & Büyük L

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 13 Ağustos 2016 18:23
Biyografi Konusu: Abbas Vesim Efendi nereli hayatı kimdir.
Baturalp - avatarı
Baturalp
Ziyaretçi
13 Ağustos 2016       Mesaj #2
Baturalp - avatarı
Ziyaretçi
Ad:  hekim.jpg
Gösterim: 920
Boyut:  49.0 KB

ABBAS VESİM EFENDİ


MsXLabs.org
Sponsorlu Bağlantılar

(d.1689 - ö. 1760 İstanbul)
Tam adı Abbas Vesİm Efendi Abdurrahman b. Abdullah’tır. Kambur Vesim Efendi ve Derviş Abbas Tabib isimleriyle de bilinen Abbas Vesim Efendi doğruluğu tam olarak kanıtlanmamış olmakla birlikte 1689 yılında Bursa’da doğdu. 1760 senesinde İstanbul'da vefat etti. Osmanlı tabibi ve astronomi bilgini; zamanına göre verem hakkındaki görüşleri ve mikrobu tarifi ile bir seviye kabul edilen Abbas Vesim Efendi, halk arasında "Kambur" lakabıyla tanınmıştır. Çalışma yeri Sultan Selim çarşısındaydı. 1720 yıllarına kadarki gençlik hayatında kendisi gibi çağının ünlü hekimlerinden olan Bursalı Ali Münşi ve Ömer Şifai’den tıp, Yanyalı Esat Efendi’den felsefe dersleri aldı . Daha sonra Ahmet Mısri’den de astronomi bilimini öğrendi. 1720’li yıllardan sonraki hayatında ise, İstanbul’da Sultanselim Çarşısı’ndaki özel muayene ha nesinde serbest hekimlik yaptı. Aynı zamanda tasavvufa yönelip Nakşibendiyye yolu büyüklerinden Mehmed Emin Tokadi hazretlerinden tasavvuf bilgilerini öğrendi ve tatbik ettİ.

Ayrıca tıp tahsilinde Bursa’lı tabib Ali Efendi ile Kazasker ve Reisü’I-etibba Kâtipzade Mehmed Refi Efendi’den de istifade etmiş, astronomi derslerini Ahmed-i Mısri’den, fizik derslerini ise Yanyalı Esad Efendi’den almıştır. Diğer taraftan, İstanbul Galata’da oturan Batılı hekimlerle münasebet kurup Latince ve Fransızca öğ­renmiş, hatta bazı İtalyanca tıp metinlerini Türkçe’ye tercüme ettirerek, Avrupa’daki gelişmelerden de, haberdar olmuştur.

Osmanlı doktorluğunu olgunluğa götürmekte büyük hizmeti olan Abbas Vesim Efendi’nin, şahsi tecrübeleri ve verem hakkında en son keşiflere ya­kın araştırma ve incelemeleri vardır. Tıbbı iyice anlayabilmek için fizik, mekanik ve tecrübi kimyayı bilmenin gerekli olduğunu savunurdu. Bu ko­nuda “Tıbb-i Cedid-i Kimyevi” adlı bir eser yazdı.

18. yy klasik Osmanlı hekimliğinin en önemli temsilcilerinden olan Abbas Vesım Efendi tıbbın gelişmesi konusunda önemli yeri olan bir tabiptir. Kırk yıllık hekimlik tecrübesini yansıtan, Osmanlı tıbbında önemli yen olan eserler telif etti. Verem hakkındaki görüşleriyle mikrobu tarif etmesi, zamanına göre çok ileri bir seviye olarak kabul edileli. Etiyolojiye önem verdi ve tedavinin semptomatık olması gereğine inanarak iyi bir gözlemci ve klınıkçı oldu.

Tıbbı iyi anlamanın fizik, mekanik ve tecrübi kimyayı bilmekten geçtiğini ifade etti. Tıbbın temel kavramlarında Ibni Sina tıbbına bağlı kaldı. Deontolojinin gelişmesine ve uygulama şekline kayda değer katkılarda bulundu. Astronomi sahasında da kayda değer çalışmalar yapan ve üç Türkçe eseri bulunan Abbas Vesinı Efendi’nin özellikle Uluğ Bey Zîci’m Türkçeye tercüme etmesi ve ayrıca şerh yapması dikkat çeker. Şerhi, Mirim Çelebi’nin şerhi tarzında kaleme aldı ve açık bir Türkçeyle yazdı. Abbas Vesım Efendi astronomi uygulamalarına ait bütün Örneklen İstanbul enlem ve boylamına göre bizzat kendisi düzenledi. Yazdığı eserlerin pek çoğunun dibacesini Müstakim zade Süleyman Saadeddın Efendi yaptı.

Abbâs Vesim Efendi, Osmanlı tababetini tekâmüle doğru götürmekte büyük rol oynamış değerli bir zâttır. Tıb alanında şahsî tecrübeleri çoktur. Verem hakkında önemli tedkîkâtı ve en son keşiflere yakın mütâlâaları vardır. O, etiolojiye önem veren, tedavinin semptomatik olmasının gereğine inanmış iyi bir klinikçidir. Tıbbı iyice anlıyabilmek için fizik, mekanik ve tecrübî kimyayı bilmenin gerekli olduğunu savunmuştur. Bu konuda Tıbb-ı Cedîd-i Kimyevî adlı bir eser de yazmıştır. Ayrıca deontolojinin gelişmesine ve uygulanma şekline yön vermiştir, İbn-i Sînâ gibi eski tabiblerin eserlerinden ve kendi hocalarından öğrendiklerini toplamış; İstanbul’a gelen bâzı yabancı tabiblerle de görüşerek, Avrupalı tabiblerln eserlerinden ve batı metodundan istifâde etmiştir. Bunun neticesinde şöhretine sebeb olan Düstûr-ül-Vesîm fî Tıbb-il-Cedid vel-Kadîm adlı eserini yazmıştır. Doğu ve batı tıbbını karşılaştıran ve mükemmel bir külliyat olan bu eser, tıb târihimiz bakımından çok önemli sayılır.

Derlemedir.

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 13 Ağustos 2016 18:20
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
13 Ağustos 2016       Mesaj #3
Safi - avatarı
SMD MiSiM

Abbas Vesim

Ad:  abbasvesim1.jpg
Gösterim: 479
Boyut:  9.3 KB

(d. ? - ö. 1760, İstanbul)
Batı’dan yaptığı tıp çevirileriyle ün kazanmış Osmanlı hekim.

Tıp bilgilerini Ali Münşi’den aldığı için hekimlik çizgisi Ömer Şifai Dede’ye kadar uzanır. Yapıtlarında aynca Yanyalı Esad Hoca’dan hikmet (fizik), Ahmed el-Mısrî’ den hey’et (astronomi) okuduğunu belirtir. Fransızca ve Latinceyi, o yıllarda İstanbul Galata’da yerleşmiş olan yabancı hekimlerle ilişki kurarak öğrendi. Bu dostlarına Yunanca, Latince ve İtalyanca tıp kitaplarından çeviriler yaptırdı. Hekim dükkânı (muayenehanesi) Fatih yakınlarındaki Sultan Selim Çarşısındaydı. Halk arasında çok tutulan bir hekim olan Abbas Vesim hassa (saray) hekimliğine kadar yükseldi. Klasik İslam tıbbına bağlı olmakla birlikte, Batıdan da etkilenmiş iyi bir klinikçiydi. Etiyolojiye önem verir, tedavinin semptomatik olması gerektiğine inanırdı.

Tıbb-ı Kimya-yı Cedid adlı yapıtında, tıbbı iyice anlayabilmek için fizik, mekanik ve deneysel kimya bilgisinin gerekli olduğunu belirtti. Tıp yapıtlarından Düstûrü’l-Vesîm fi Tıbbü’l-Cedîd ve’l-Kadîm, döneminde çok beğenilmiş geniş kapsamlı bir kitaptır. Önsözünü Mustakimzâde Saadeddin Efendi’nin yazdığı bu kitapta çeşitli organ hastalıkları, urlar ve ülserler üzerine bilgiler verilir, aynca basit ve bileşik ilaçlar anlatılır. Başta 17. yüzyıl İngiliz bilgini Robert Böyle olmak üzere pek çok Batılı bilim adamı kaynak gösterilir. Tıp yapıtlannm çoğunda, hekimlerin mesleklerini uygularken dikkat etmeleri gereken deontoloji kurallarına da değinen Abbas Vesim’in Macar hekimi Yorgiyos’tan 1770’te dilimize çevirdiği Vesîletü’l-Metâlib fi llmi’t-Terâkip, bir ilaç kodeksidir.

Matematik ve astronomi alanında da yapıtlar veren Abbas Vesim 1745’te Uluğ Bey adına yazılan Zic’i (Yıldız Cetveli), Nehcü’l- Buluğ fi Şerh-i Zic-i Uluğ adıyla açıklamalı olarak dilimize çevirdi. Astronomiyle ilgili Risâle-i Rüyet-i Hilâl adlı bir başka kitabının yanı sıra, şiirlerini topladığı Divan-ı Vesim adlı bir yapıtı vardır.

kaynak: Ana Britannica
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
SİLENTİUM EST AURUM

Benzer Konular

12 Şubat 2016 / KisukE UraharA Siyaset tr
13 Ekim 2015 / ahmetseydi Bilim ww
26 Mayıs 2015 / ahmetseydi Siyaset ww
26 Mayıs 2015 / ahmetseydi Siyaset ww
7 Temmuz 2015 / Safi X-Sözlük