Arama

Marcel Mauss

Güncelleme: 23 Aralık 2016 Gösterim: 3.122 Cevap: 1
h_emir - avatarı
h_emir
Kayıtlı Üye
4 Eylül 2013       Mesaj #1
h_emir - avatarı
Kayıtlı Üye
Marcel Mauss (1872-1950) (Dört Kurucu Babadan Biri) Fransız sosyolog ve antropolog.

Sponsorlu Bağlantılar
Değiş tokuş biçimleri ile toplumsal yapı arasındaki ilişki üzerine karşılaştırmalı çalışmalarıyla tanınan Fransız sosyolog ve antropolog. düşünsel gelişiminde dayısı Emile Durkheim'ın büyük payı vardır. görüşleriyle Claude Levi Strauss, A.R. Radcliff-Brown, E.E. Evans-Pritchard ve Melville J. Herskovits gibi bir çok sosyal bilimciyi etkilemiştir. bir dönem L'Année Sociologique dergisinin yayın yönetmenliğini üstlenmiş, 1925'te Paris Üniversitesi etnoloji enstitüsü'nün kurulmasına katkıda bulunmuştur.

Mauss, kendi çalışmasını Durkheim’inkinin bir devamı olarak gördü: İkisi bütünsel bir toplum anlayışını ve toplumun organik olarak birleşmiş bir bütün, toplumsal organizma olduğu görüşünü paylaşıyorlardı. Böyle bir arka plana sahip olan Mauss, antropolojik çalışmayı üç ana düzene ayırdı: Adetlerin, inançların ve toplumsal hayatın ayrıntılı bir çalışması olan etnografi, bölgesel karşılaştırmalara ampirik temel olacak etnoloji ve bu ikisinin araştırma çabalarına dayalı olarak insanlık ve toplumu genelleştirecek, felsefi bilgilerle donanmış kuramsal bir çaba ulan antropoloji. Mauss hiçbir zaman saha çalışması yapmadı ama 1925’te kurulan Etnoloji Enstitüsü’nde verdiği yüksek lisans dersleri, yöntemsel konulara odaklanmıştı. Öğrenciler kuram öğrenmeden önce, etnolog olmayı öğrenmek zorundaydılar. Durheim’den farklı olarak Mauss’ın esas ilgisi Avrupalı olmayan ve arkaik kültürlere yönelikti. Malinowski, Radcliffe-Brown ve Boas’ın projelerine çok yakın bir yerde duruyordu. Boas’ın tikelciliğinden çok farklı bir yol izledi. Mauss, İngiliz meslektaşlarından da farklı bir biçimde, gerekli gördüğünde tarihsel malzemeyi kullanmakta da hiç tereddüt etmedi. Radcliffe-Brown’ın genel yasalar’ı Mauss’un bilimsellikten çok beşeriliğe eğilimli çalışmasında hiç yoktu. Pek çok kitabın ortak yazarı olmakla birlikte, kendi adına yayınladığı hiç kitabı yoktur. En etkili çalışması olan [(Essai sur le don 1923) (The Gift 1954)] Armağan, Durkheim’in dergisi L'Année Sociologique ‘da önce uzun bir makale olarak basılmıştı. Mauss’un antropolojideki izi bütün çalışmalarında çok açıktır ama özellikle Armağan, geniş ve önemli bir yorumlayıcı yazının ortaya çıkmasına neden olmuş, Jacques Derrida, Jean Baudrilland ve Pierre Bourdieu gibi 20. Yüzyılın ikinci yarısı boyunca aydınlatıcı olmuş entellektüelleri etkilemiştir. Armağan’ın temel fikri, yeterince basittir: Bir karşı- sunumsuz sunum yoktur; dolayısıyla da armağan alış verişi, toplumsal ilişki kurmanın bir aracıdır; ahlaken bağlayıcı, toplumsal olarak bütünleştirici. Armağan alış verişi, insanları karşılıklı taahhütlerle birbirine bağlar, normların oluşumunda araçsaldır. Gönüllü gibi görünür ama aslında örtülü olsa bile, oldukça katı kurallarla düzenlenmiştir. Armağan vermek stratejik ve pragmatik boyutlara sahiptir. Kendi çıkarlarını korumak isteyen bireyler tarafından manipüle edilir. Son olarak armağan, simgesel boyutlarıyla da önemlidir çünkü verilen ve alınan nesneler, toplumsal ilişkilerin simgeleri, hatta metafizik olgular haline gelir. Mauss, Polinezya kültürüne ilişkin malzemeyi tartışırken, hau’dan, yani armağanın gücü / ruhundan söz eder. Bu ruha / güce sahip armağanlar, tarihleri nedeniyle alıcıyı belirli yollardan bağlayan bir niteliğe sahiptir. ( Bu size gizemli görünüyorsa, antika eşyaların ve antik sanatın bizimki gibi toplumlardaki değerini düşünün!).

Kaynak
antropoloji.blogspot.com: Marcel Mauss

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 8 Aralık 2015 21:49
Biyografi Konusu: Marcel Mauss nereli hayatı kimdir.
Her şeyin genellenmesi genellikle yanlışa götürür
Avatarı yok
nötrino
Yasaklı
23 Aralık 2016       Mesaj #2
Avatarı yok
Yasaklı

Mauss Marcel (1872-1950)


Fransız Sosyolog. Durkeim'in yeğeni olan Mauss, onun görüşlerinden etkilenerek sosyoloji ve antropoloji bilimlerinin sınırları içerisinde çalışmalarda bulunmuştur.Özellikle toplumlar için hediyeleşmenin anlamı ve hediyeleşme gelenekleri üzerine önemli araştırmaları bulunmaktadır. Bunun yanında beden sosyolojisi ve büyü çalışmalarına katkılar yapmıştır.Fikirleri sonraları Claude Levi Strauss ve Radcliff Brown gibi bilim insanlarını da etkilemiştir.
Sponsorlu Bağlantılar

Yapıtları!

  • Esquisse d'une Theorie Generale de la Magie (Büyü Üzerine Genel Bir Kuram Taslağı, H. Hubert 1903)
  • Fragment dun Plan de Sociologie Generale Descriptive (Betimleyici Genel Toplumbilim Planının Bir Bölümü, 1934)
  • Sociologie et Anthropologie (Toplumbilim ve Antropoloji, 1950)

Kaynak: Bilimnet


Benzer Konular

14 Kasım 2006 / KisukE UraharA Sanat ww
18 Aralık 2015 / nötrino Tiyatro ww
9 Haziran 2012 / Mira Edebiyat ww
26 Ekim 2015 / Jumong Edebiyat ww