Cevap Yaz Yazdır
En İyi Cevap Var|Gösterim: 430.304|Cevap: 15|Güncelleme: 22 Ağustos 2016

Kolay ezberleme yöntemleri nelerdir?

Sadık
11 Mart 2010 17:29   |   Mesaj #1   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
Kolay ezberleme yöntemleri nelerdir?
EN İYİ CEVABI perlina verdi

KOLAY ÖĞRENME


Öğrenmek bütün bir hayata yayılan bir süreçtir. İlkokula başladıktan sonra giderek gelişen öğrenim süreciyle birlikte bazı zorluklarla karşılaşmanız son derece doğaldır. Bu nedenle sizin için derlediğimiz dipnotlar sayesinde öğrenme konusunda daha başarılı olacaksınız.

Sponsorlu Bağlantılar

Unutmamak için..



1. Hem "kolay" öğrenmek hem de "yine, yine, yine" çalışarak, muazzam başarılar elde etmek mümkün. Örneğin geceleri de çalışarak, arta kalan zamanlarda başka konuları ele alma fırsatı yaratabilirsiniz.
2. "Alın teriyle kazanma" ilkesine önem verenler, "kolay" denen her şeye şüpheyle bakarlar.
3. "Zorlanarak öğrenilen bir şey, daha çok akılda kalır". Bu, pek az durumda, geçerli olabilir ama eski bir yöntemdir. "Ezber çağı"ndan kalmadır. Ama ağır bir yükü zorlanarak kaldırmak yerine kaldıraç kullanıp kaldırmak daha iyi değil mi?
4. "Kolay ve iyi anlama" şeklinde birleştireceğiniz hedefi, "üstünkörülük ve yüzeysellikle" ilgili sanmayın.
5. "Bilgi çağı" ve "Bilgi toplumu" sloganları, bazı eğitimcilere eğitimin amacının bilgi vermek, bilgi aktarmak ve beynini bilgi deposu şeklinde kullanmak gibi gelir. Bilgi bir araçtır. Mühim olan bilgiyi kullanmayı öğrenmek ve öğretmektir.
6. Eğitim psikolojisinde, akla hitap eden öğrenime "Entelektüel:/Cognitive", hislere yönelene ise "Etkili/Affective" denir. Bu iki yönü bir arada kucaklayan eğitim en verimli olandır.
7. Batı kültürü, bilgiyi bir parçadan başlayarak, tüme doğru verir, Doğu kültürü ise tümden başlayıp, parçalara inerek verir.
8. Kimi zaman televizyonlarda reklam niteliğinde bir programda da görmüş olabileceğimiz bir yöntemi uygulayın. Hikaye kurun, şarkı uydurun. İsim ya da surat, hatırlamak için kişileri bir şeylere benzetin. Yaratıcılığınızı kullanın. Hayatla ilgili değerlerde varsayımlar kıyaslama yapın. Bilinçli olarak, o yaptığınız şeyin üzerinde birkaç dakika durun.
9. K Keaton'a göre yaşlanmayı geciktirenin en iyi yolu, beynin mümkün olduğu kadar çalıştırılmasıdır.
10. Bir kimseye bir şey öğretmenin en iyi yolu, ona öğretme fırsatı vermektir.
11. Beyin bir gerçeği veya bir konuyu, yazının konusunun anlatım yapısı, düzeni ve ilişki köprüleri üçgenine iyi oturtabilirse iyi kavramaya başlar.
12. Yeni öğrendiklerinizi not alın.
13. Bazı bilgilerden kitabın sonuna indeks yapın.
14. Okurken kelimelerin altını çizin.
15. Özet çıkarın.
16. Özetten yararlanarak şema çıkarın.
17. Konunun sonuna, daha başına bakmadan şöyle bir göz atın.
18. Yoğun dikkatle okuyun.
19. Daha çok okuyun.
20. Temel fikri yakalamaya çalışın
21. Fikirlere yönelerek okuyun
22. Yapılacak işleri listeleyin.
23. İşe en kolay yerden başlayın.
24. Sevmediğiniz bir iş üzerinde çalışıyorsanız, kendinize ödül vaat edin.
25. İyi bildiğiniz, başarılı olduğunuz konulara ağırlık verin.
26. Rahat, iç açıcı bir ortamda çalışın.
27. Kendinizi kötü hissettiğiniz zaman, size değer veren biriyle konuşun.
28. Gerçek ve gerçekçi olan hızlı okuma, alıştırmadan önceki hızı, alıştırmadan sonra 3 - 4- 5 katına çıkartabilir. Bu, kişinin özel yeteneğine bağlıdır.
29. Göz gezdirme ile okumada 2000 - 3000 kelimelik metinden bir dakika içinde epey şeyler anlarsınız ve buda bir gerçekçi beklentidir. Çok hızlı okuma (ÇHO) ile ortalama dakikada 800 - 900 kelimeye ulaşılabilir. ÇHO sistemi, İkinci Dünya Savaşı'nda uçakların amblemlerinin okunmasıyla başladı. Gözün, vücudun herhangi bir uzvu gibi, egzersiz gördükçe daha etkili olmaya başladığı bu dönemde ispat edildi.
30. ÇHO'nın iki noktasına dikkat edin:
a. Göz alıştırmayla, gitgide daha hızlı görmeyi öğrenebilir. Tıpkı halter kaldırmakla veya mekik çekmekle kasların gelişmesi gibi.
b. Göz aynı şekilde alıştırmayla, satırın 2 -3 yazısını, hatta tamamını bir bakışta görmeyi öğrenebilir.
31. Yavaş okuyan kişiler okuduklarını en az anlayanlardır. Durarak okunan şeylerde anlama azalır.
32. Çok hızlı okuma eğitimin esası daha hızlı görmekten geçer.
33. Bir kerede 2, 3, 4 kelimeyi birden okumayı öğrenin.
34. Tamamıyla sessiz okumaya kendinizi alıştırın.
35. Gereksiz geri dönüşler ve tekrar okumayı önleyin.
36. Anlayışı çelmeyen düşünüş engellerini kaldırın.
37. Her şeyden önce her satırda gözünüz kaç kere duraklıyor onu ölçmelisiniz. Ona göre hızlı okuyucu veya yavaş okuyucusunuzdur.
38. Denemelerde ilk önce dakika ile hızınızı ölçün. Sonra parça ile ilgili soruları çözüp yüzde kaç aldığınıza bakın.
39. Okurken dudak kıpırdatıyorsanız, dişlerinizin arasına bir kalem tutuşturun.
40. Okuduğunuz kelimeyi veya cümleyi anladığınız halde bir daha okuma eğiliminiz varsa; beyaz bir kağıt kesin, okuduğunuz kısımları bununla örtün ve okudukça kaydırın, okuduklarınız anında kapatın.
41. Aklınız dağılıyor, okuduklarınızda ki anlamı sık sık kaçırıyorsanız birkaç satır okuduktan sonra ana fikri yeniden bir düşünün.
42. Satırları bulanık görüyorsanız: Bir göz doktoruna muayene olun.
43. Gözün beyindeki merkezi hem hızlı, hem de çok beceriklidir. Öyle ki kelimelerin kopuk kısmını bile görse çok kere tamamını keşfeder. Saniyenin yüzde bir kadar bir hızla bir işaretin veya kelimenin "siluetini" tanır, ne olduğunu da çıkarır.
44. Okurken kelimelerin tam üstüne bakarak okumayın az altına bakın ve satırı hep o hizada okuyun.
45. Hem satırların altına doğru bakın, hem de gözünüzü birkaç kelimeyi birden görmeye alıştırın.
46. Tam sayfa değil de bir sütün bulun, satırlardaki ilk ve son kelimelerin altını çizin veya yuvarlak içine alın ve gözünüzü bir baştakine bir sondakine baktırarak okuyun, aradaki kelimeleri görmeye çalışın.
47. Bu sefer tam aksine satırların ilk ve son kelimelerine bakmadan satırdan satıra geçin.
48. Bu denemeden sonra bir satırda 2 -3 kelimeyle esaslı alıştırma yapın. Her 2 veya 3 kelimenin birini çembere alın, gözünüzü sadece bu çemberlere yönelterek okuyun.
49. Sütunları ikiye veya üçe yukarıdan aşağıya bölün ve belirli bir ritim izleyin.
50. Göz gezdirme ile okumadan önce ana temayı bir bakışta ayrıntılardan ayırmalısınız. Hemen hemen her yazıda üç önemli unsur vardır:
a. Konu veya sorun
b. Sebepler
c. Çözümler - sonuçlar,
51. Her yazı göz gezdirmeyle okunmaz. Bazı yazıların her kelimesinin okunması gerekir.

Başarısızlığı başarıya çevirmek için anne babalara tavsiyeler:


1. Çocuğun duygusal sorunlarına yakınlık gösterin.
2. Çocuğun okul sorunlarına, ev ödevlerine ilgi gösterin.
3. Ödevlerin yapılmasında zamanın tazmininde ona yardımcı olun.
4. Okula gösterdiği çabaları övgüyle karşılayın.
5. Ödevlerini yapma yükümlülüğünün ona ait olduğunu hatırlatın.
6. Çocuğun elde ettiği sonuç kötü ve elinden gelen her türlü gayreti göstermişse ondan fazlasını istemeyin.
7. Öğretmeniyle bağlantı kurun.
8. Çocuğunuzun öğretmenini kötülemeyin.
9. Öğretmen, çocuğa karşı ana babasını yermemeli.

Fikir üretmenin yoları


1. Değişik yönden soru sorun.
2. Başka türlü yapmanın yolarını araştırın.
3. Oyun ve kelimeler kullanın.
4. Başkalarının görüşünü dinlemeyi öğrenin.
5. Siz de arada kendinizi dinleyin.
6. Korkularına, tedirginliklerine yardımcı olun.
7. Beraber egzersizler yapın.
8. Kendine güvenini arttırın.
9. Olumlu grup seçmeyi öğretin.
10. Gerekirse bazı konularda veto hakkınızı kullanın.

BAŞARIYA ULAŞMANIN PÜF NOKTALARI
Sınavda başarıya giden yol
Hedef belirleme: Başarılı olan bireyler zamanlarını, kendi seçtikleri amaçlarına ulaşmak için planlı ve düzenli olarak kullanırlar. Zamanımızı önemsiz işlerle harcamak yerine yapılması gereken işlere öncelik vermeliyiz. Başarılı olmak için mutlaka hedefimiz belirlemeli ve buna inanmalıyız. Bu hedefe ulaşabilmek için yıllık, aylık ve haftalık programlarımız düzenlemeliyiz.
Çalışma ortamının düzenlenmesi: Çalışma ortamının verimi yükseltecek şekilde düzenlenmiş olması, çalışılan dersten daha fazla zevk almamızı sağlar.
  • Evde kendinize bir köşe, mümkünse bir oda hazırlayın.
  • Ders çalışırken kesinlikle masa başında olmaya özen gösterin; yatarak, uzanarak ders çalışmayın.
  • Çalıştığınız masada başka bir işle uğraşmayın.
  • Çalışma ile ilgili malzemeyi önceden hazırlayın.
  • Ders çalıştığınız ortamda dikkatinizin dağılmaması için telefon, televizyon, poster, dergi, oyuncak vs. bulundurmayın.
Dersi dinlerken: En iyi öğrenme, sınıfta başlar. Dersi derste öğrenmek, sonraki çalışmalarınız daha da kolaylaştırır.
  • Dersten önce, konu hakkında bilgi sahibi olun.
  • Konunun ana düşüncesini anlamaya çalışın. Öğretmenin üzerinde durduğu konuları not alın.
  • Derse zamanında gelin.
  • Öğretmeninize anlamadığınız yerleri mutlaka sorun.
  • Önemli yerleri renkli kalemlerle işaretleyin.
  • Başlıkları ve alt başlıkları not alın.
  • Sayfalarda bazı eklemeler yapabilmek için boşluklar bırakın.
Başarı yolundaki engeller
Yaşamsal amaçlarını belirleyememiş olan öğrenciler, çalışma davranışını erteleme yoluna giderler. Üşenmek, ertelemek ve vazgeçmek; başarı yolundaki en ciddi engellerdir. Çalışmayı geciktirmek üzerine kurulan mantık, sıklıkla aşağıdaki şekillerde ifade bulur.
  • "Biraz dışarı çıkıp arkadaşlarla dolaşayım sonra çalışırım."
  • " Bu gün çok yorgunum; yarın çalışırım."
  • Biraz müzik dinleyip, çalışmaya sonra başlarım.
  • Bugün çalışmasam da olur. Yarın eksiğimi gideririm.
  • Biraz uyuyup daha sonra çalışırım.
  • Arkadaşıma telefon edeyim, sonra çalışırım.
  • Bu konuyu nasıl olsa sınıfta iyi öğrendim. Artık çalışmama gerek yok.
  • Sınava daha çok var.
Yukarıda saydığımız gerekçeler çalışma(ma) davranışını tetikler. Gerekçeler uydurmak yerine sadece amaca odaklanmalı ve başka bir engelle uğraşılmamalıdır. Öğrenci hedefe odaklanmayı başarabilirse, başarmak için yeterli motivasyona ulaşmış demektir.
Öğrenme, sürece yayılan bir çabanın sonucu olur. Öğrenme işleminin tamamı sınıfta gerçekleşir demek doru olmaz. Sınıfta sadece bir aktarım yapılır. Ama bu aktarımının öğrenmeye dönüşebilmesi için öğrencinin tekrarlar, örnek soru çözümleri, başka kaynakları tarama gibi pratikler yapması gerekir. Öğrenci başarılı olabilmek için mutlaka evde ders çalışmalı ve bunu etkin kılmayı öğrenmelidir. ÖSS hazırlık sürecinde öğrencinin haftalık 21 ile 28 saat arası çalışması uygundur. Bu da günlük 3 ile 4 saatlik bir çalışmayı gerektirir. ÖSS'de başarı için bahsettiğimiz çalışmaların dikkate alınması ve bunların verimli bir şekilde yapılması, sonucu da olumlu kılacaktır.

ÖĞRRENMEKTE BİR EZBERDİR SONÇTA ...
Son düzenleyen Safi; 29 Mayıs 2016 04:23
Diğer Konular:
Misafir
13 Şubat 2011 23:45   |   Mesaj #2   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
Ezberlemenin en iyi yolu düşüncelerinden arınmaktır.Eğer sen ezberlerken araya başka bir düşünce girerse gerisini büyük olasılıkla unutursun.Şöyle düşün;İlk baş bu konuya odaklanmalıyım.Bu konuyu ezberelemeden başka hiç birşey yapmak yok.(Su,yemek,dinlenme ve ihtiyaç dışında.)Ve eğer işin çok acil değilse sakın acele etme.Acele edersen unutursun ve yeniden ezberlemek zorunda kalırsın.Açıkçası ben 10 kelimelik birsıra için her kelimeyi okur,daha sonra ilk 5 maddeyi 3(veya 4-5 ezberleme hızına ve kapasitene bağlı) kere tekrar eder.İlk beş maddeyi söylemeye çalışırdım.Söylersemde diğer 5 maddeyi 3 kere tekrar ederdim.Onlarıda söylersemde hepsini bir arada söylemeye çalışırdım.Şu anda sana çok uzun bir şey yapmışım gibi gelebilir ama bunların hepsi 2 dkkanı alır.Eğer uzun maddeleri anlayabileceğin kadar parçalara ayırırsan ezberlemen daha kolay olur.Gerisi ise sana,düşüncelerine ve aklına kalmış.İyi şanslar Msn Happy(Bu arada 10 maddeyi bu sayede 57 sn de ezberledim darısı başınıza Msn Grin )
14 Şubat 2011 00:38   |   Mesaj #3   |   
_MMia_ - avatarı
VIP VIP Üye
Ben kelime kelime ezberlemeyi tercih etmişimdir hep.Her defasında bir kelime ekleyerek başa dönmeyi.
Şiir ezberlerken örneğin...

Bin atlı
Bin atlı akınlarda
Bin atlı akınlarda çocuklar
Bin atlı akınlarda çocuklar gibi
Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik.....
Live_ki
14 Şubat 2011 10:47   |   Mesaj #4   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
Ezberleme yöntemi kişiye göre değişir .. Bunu ancak kişinin kendisi belirleyebilir.

Örneğin ben yazarak ezberleyebilirim ... Tanıdığım bir çok kişi duyarak, kimi izleyerek ezberler.

Kendiniz için en iyi yöntemi belirlemek, ancak kendinizi izlemek ve iyi tanımanızla mümkün. Bunu hemen yapabilir miyiz ? Tabiiki hayır. Bu uzun bir yol .
Siz isterseniz, hemen şimdi bu güne dek ezberinizde olanlar size nasıl ulaştı hatırlamaya çalışın.

Ezberlemek için hemen aklıma gelen yöntemler:

Okumak,tekrar yapmak, dinlemek,yazmak,izlemek...

Siz eski deneyimlerinizi düşününce hangisine yakınsınız?

Son olarak : Ezberleme yöntemi kişiye göre belirlenir.
2 Haziran 2011 03:39   |   Mesaj #5   |   
nicely - avatarı
VIP VIP Üye
en güzel ezberleme yöntemi ben bunu ezberleyecem diye kendini şartlandırmayacaksın ve yazarak birkaç defa dinç kafayla okuyacaksın gerekirse 5 10 defa anlamaya çalışırsan eğer çok daha kolay ezberlersin bir kanım % 50 bakarak,%50 yazarak ezber daha kuvvetli olur vede sabah dinç kafayla başka şeyler düşünmeden ve yatmadan önce bakmanda fayda var kolay gelsin bazı ingilizce kelimeleri şarkı gibi söylemeye çalış eminim daha iyi olacaktır ve seni sıkmayacaktır.
Sponsorlu Bağlantılar
Misafir
21 Haziran 2011 14:25   |   Mesaj #6   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
1-Türkçe
  • Sert sessizler: f-s-t-k-ç-ş-h-p -->fıstıkçı şahap
  • Sert ünsüzlerin yumuşaması: p-ç-t-k-->PeÇeTe Koy
2-Tarih
  • Osmanlı Dev. savaşlarırpsındığı-I.Kosova-Niğbolu-Ankara-Varna-II.Kosova -->S-I-N-A-V-II

3-Biyoloji
  • Canlıların Sınıflandırılması:Tür-Cins-Familya-Takım-Sınıf-Şube-Alem->Türkiye Cumhuriyeti Futbol Takımı Sert Şut Attı
  • Besinlerin vücutta enerjiye dönüşüm sırası:Karbonhidrat-Yağ-Protein -->KaYıP

4-Kimya
  • Periyodik cetvel 1A grubu: H-Li-Na-K-Rb-Cs-Fr -->Haydarpaşa Lisesinin Namlı Kimyacısı Rabianin Cesedini Fırlattı
  • Periyodik cetvel 7A grubu: F,Cl,Br,I,At Flor -->flor clorun burnunu ısırıp attı
  • Periyodik cetvel 8A grubu: He,Ne,Ar,Kr,Xe,Rn -->Hergele Necati arsız karısını keseleyip rendeledi
  • Anfoter Metaller:Zn,Al,Sn,Pb,Cr -->Zengin Almanın son pabucu kırmızı
  • Soy Metaller:Cu,Hg,Ag,Pt,Au -->Cumhur haksızca ağlayanın patlatır avucuna
  • Sülfürik Asit:H2SO4 --> Hasan 2 Salak Osman 4
  • İdeal Gaz Denklemi: p.v=n.r.t -->paran varsa ne rahat

5-Fizik
  • Enerji Formülü:E=mc²--> EMCEKARE
Son düzenleyen Safi; 29 Mayıs 2016 04:25
Misafir
8 Kasım 2011 12:06   |   Mesaj #7   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
sadece zeki olmak deqildr ezber .ezber kendi beynindeqini kolayca kaqıda aktarmak. mesela bi yazı şiir mesaj okudunn hemn kaqıda aktarın o zmn ezbernz işe yarıycaktır eminm kitap okumak ingilizce sözleri tekrar etmek fena fikir deil =) Ama sakın plaka okumayın ezberiniz kaybolur ..
Misafir
23 Ocak 2012 17:17   |   Mesaj #8   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
ben yazarak ezberliyorum önce bi çalışma kagıdı hazırlıyorum sonra su sıraları izliyorum
1.Cümleyi oku
2.tekrar et
3.ikinci cümleyi oku
4.ikinci cümleyi tekrar et
5.birinciyi tekrar et
6.ikinciyi tekrar et
7.ücüncüyü oku tekrar et

böylece diğerlerinide unutmuyosun
YağmurEcem
20 Kasım 2012 21:03   |   Mesaj #9   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
Ezberleyemiyorsanız, İşte size kolay yoldan ezberleme yöntemi...

25326d1241256042 ezber jpg

10 malzemelik bir listeyi 90 saniyede ezberleyebilir misiniz? İşte size kolay yoldan en iyi ezberleme taktiği.
Hafızanızı geliştirmenin en iyi yolu hafızanızı çalıştırmak ve birçok duyunuzun bilgilerin algılanmasında yardımını sağlamaktır. Hayal gücünüz ne kadar iyi olursa, hafızanız o kadar iyi olur ve bir listeyi ezberlemekte kolaylaşır. Chester Santos´un hafıza tekniğ
i de bu yöntemi içeriyor.

Aşağıdaki alışveriş listesini 90 saniyeden daha kısa sürede ezberleyebilir misiniz?
• Süt
• Yumurta
• Mısır gevreği
• Ekmek
• Jambon
• Yoğurt
• Baget
• Biftek
• Soda
• Patlamış Mısır
90 saniye geçtikten sonra, gözlerinizi makaleden kaldırın ve listeyi hatırlamaya çalışın. Birçok insan 7 maddeye gelmeden hata yapacaklar ve nerdeyse herkes sıralamada tereddüt edecek.

KOMİK BİR HİKAYE YAZIN
Dev gibi bir karton süt düşünün. Hayalinizde bunu şekillendirin. Çok büyük. Ve sadece çok büyük değil aynı zamanda etrafta zıplayan bir kutu. Ve birden patlıyor. Karton süt patladığında içinden yumurtaların uçtuğunu görüyorsunuz. Karton kutudan çıkan yumurtaların ayakları var ve dans ediyorlar. Yumurtaların dans ettiğini ve ayaklarını yere vurduklarını duyuyorsun. Sonra yumurtalardan biri kırılıyor ve içinden bir avuç mısır gevreği çıkıyor. Mısır gevreği yumurtadan makineli tüfekten fırlarmış gibi dışarı fırlıyor. Mısır gevreğinin ekmeği vurduğunu görüyoruz. O kadar hızlı vuruyor ki ekmek dilimlere ayrılıyor. Dilimlenmiş ekmeği görmek sizi acıktırıyor ve gidip bir dilim ekmek almaya karar veriyorsunuz. Bir dilim ekmeği ısırdığınızda, o sihirli bir şekilde jambona dönüşüyor. Tadına bakıyorsunuz, gerçekten çok lezzetli. Gerçekten jambon yediğinizi hayal edin. Hala elinizde bir jambon var ve onu yoğurda batırmaya karar veriyorsunuz. Jambonu yoğurda batırdığınızda jambonun tamamen eridiğini ve sadece yoğurdun kaldığını görüyorsunuz. Yoğurt köpürmeye başlıyor. Köpürdükçe içinden küçüklü büyüklü bagetler fırlıyor. Bu bagetler hayatınızda gördüğünüz en ilginç bagetler. Bütün bagetlerin orta kısmına biftek yerleşmiş olduğunu görüyorsunuz bir bagetteki biftek yere düşüyor ve yuvarlanmaya başlıyor. Biftek gittikçe daha hızlı yuvarlanıyor ve bir soda şişesini deviriyor. Bütün şişeler devriliyor. İlkinden soda fışkırıyor ama ikicisinden patlamış mısır ve bundan sonraki tüm soda şişelerinden patlamış mısır fırlıyor.

HİKAYELERİ TEKRAR OYNATIN
Alışveriş listesindekileri hatırlamak için kocaman bir karton süt ile başlayan komik ve alışagelmemiş hikayeyi tekrar hatırlayın. Hatırladıkça, listedeki malzemeleri hatırlayacaksınız. Ve onları sırasıyla sayabileceksiniz. Eğer herhangi bir noktasını hatırlamakta zorluk çekiyorsanız, hikayeyi bir kez daha okuyun. Sakinleşin ve beyninizde gördüklerinizden keyif alın. Eğer hikayeyi hatırlarken gülüyorsanız, bu iyiye işarettir. Hatırlamak zorunda olduğunuz için endişelenmeyin. Sadece senaryoya odaklanın, hatırlama kendiliğinden gelecektir. Bilgiyi kodlamak için kullanılan senaryo yazma çok kolaydır.

EĞER LİSTE DAHA UZUN OLSAYDI NE OLACAKTI?
Örneğin: Süt, yumurta, mısır gevreği, ekmek,jambon, yoğurt, baget, biftek, soda, patlamış mısır, kraker, marul, peynir, fasulye, makarna. Mısırlar soda şişesini terk edince, krakerlerden oluşan bir duvarda dans edebilir, ve krakerlerde marul yetişmeye başlar, ondan kalın bir parça peynir filizlenir. Her filizden fasulye çıkar ve fasulyeler kendilerini kocaman bir kase makarnada karışırken bulurlar.

BU TEKNİĞİ HER YERDE KULLANIN
Bu teknik alışveriş listesini ezberlemekten çok daha fazla şeyde kullanılabilir. Konuşmanızın veya prezantasyonunuzun noktalarını ezberlemeniz için kullanılabilir. Örneğin savaş; silah ve askerlerle, ekonomi; para, sağlık; bandaj ve doktorlar ile temsil edilebilir. Dolayısıyla, savaş, ekonomi ve sağlık hakkında konuşacağınız zaman, askerlerin çok büyük paralara karşı savaştığını, ve insanların bandajlanıp doktorlar tarafından taşındığını düşünebilirsiniz. Hatta global ısınmadan bahsetmek isterseniz, doktorların eridiğini düşünürsünüz. Bütün önemli noktalar için bir şekil bulursanız, konuşmanızı çok daha rahat yaparsınız.
Son düzenleyen Safi; 29 Mayıs 2016 04:26
27 Kasım 2012 09:15   |   Mesaj #10   |   
sade - avatarı
VIP hazan

ezber yapmanın püf noktaları

Öğrencilerin ve tiyatro, sinema gibi sanat dallarıyla uğraşanların en büyük sorunlarından biri ezber yapmaktır melekler. Elbette ki bu yetenekleri de olduğundan bu sanatlara gönül vermişlerdir ancak yine de uzun ezberler gözlerini korkutabilir. Ama bunun da bazı püf noktaları var. Makalemizde nasıl kolay ezber yapılabileceği konusunda bilgiler veriyoruz sizlere

ezber 113

Sponsorlu Bağlantılar
Bir tiyatro oyuncusu için işin en zor, en zevksiz ama son derece zorunlu ve sorumluluk taşıyan yanı, ezberdir. Ezber konusunda her oyuncunun kendine göre bir yöntemi vardır. Kimi kuru kuruya ezberler;kimi elinde metin, mizansenle ezberler; kimi yüksek sesle çalışarak,bazıları da sessizce okuyarak ezberler. En yaygını yazarak ezberlemektir. Rolü iki kere, üç kere, bazen dört kere dikkatlice yazmak gerekir. Böylece kelimelere, oyun yazarının cümle yapısına, en önemlisi, kelimelerin ve cümlelerin altındaki anlamlara alışırsınız.Zaten önemli olan, o anlamların ezberlenmesidir. Yani, dramatik doku içinde neyi, niçin, neden ve kime söylediğinizdir. Anlamları iyice tanıdıktan sonra kelimeleri ve yazarın cümle yapılarını aklında tutmak gerekir ki, o da provalar boyunca ve evde kendi kendine yaptığın çoksıkı çalışmalarla yavaş yavaş belleğe geçer. Her cümlede mutlaka bir anahtar kelime vardır. Cümleleri ezberledikten sonra anahtar kelimeleri sıraya koymak işi oldukça kolaylaştıracaktır.

İmgelem yoluyla da çok rahat ezber yapılabilir. Bu yöntem genellikle olay sırasını karıştıranlar için önerilir. Tek yapmanız gereken, detaylarıylabirlikte okuduğunuzu kafanızdan geçirmeniz. Olay sırasını düşünerek replikleri söylemek.

Önemli olan bir nokta da şudur ki -genellikle amatör oyuncular yapar buhatayı- bir metni bütün olarak ezberlemeye çalışırlar. Büyük birpastayı tek lokmada yemeye çalışmak gibidir bu! Pastayı dilimlere ayırıp yemek gerekir ve bir lokma bitmeden diğer lokma ağza götürülmez!

Anlamsız, kuru kuruya, tepeden dolma ezber, iyice zordur. Cebir dersindeki formülleri bilmeden kuru kuruya ezberleyerek yazmak gibidir.Gerçi bazı uzun ve çetrefilli ya da manzum, çok farklı yapıda veya kakofonik cümleler vardır ki, onları hemen her gün yüksek sesle ve papağan gibi defalarca tekrarlayarak çalışmak gerekir. Yani, dilini,dudaklarını, ağzının içinde konuşmana yardımcı olan bütün organlarını okelimelere iyice alıştırmak gerekir. Örnek olarak, Jean CanolledenAsude Zeybekoğlunun çevirdiği Kralın Kısrağı adlı oyunda, bir Alman prensesinin tiradını verelim. Oyunun bir yerinde prenses, Orta Çağ Avrupasında kullanılan bütün armaların isimlerini ve özelliklerini,renklerini ve ayrıntılarını sıralayarak okuyordu.

En sağlıklı ezber çalışması, sabahın erken saatlerinde ev halkı uyurken, ortalık sessiz ve trafik başlamamışken, tabii iyi bir uykudansonra, kafan dinlenmişken yapılır. Saat 6 ile 8 arası çok iyidir. Ama bu ezber çalışmasını pekiştirmek için tiyatroda günü gününe yapılan toplu provalar şarttır.

Yani ezberlediğin kelimeleri, cümleleri provalar boyunca, oyun içinde defalarca mizanseniyle birlikte yerine oturtman şarttır. Provalar genellikle bir veya bir buçuk ay sürer.Bunun en fazla ilk 15 günü, hadi diyelim ilk 20 günü ezber canavarınıortadan kaldırmaya yeter. Böylece oynadığın karakteri bütünlemek için provalardan rahatça yararlanmaya başlayabilirsin. Yönetmen sanamizansenlerini ve giderek oyundaki rolünün anlamını ve kendi yorumunu verirken, bir de senin bozuk ezberinle uğraşmak zorunda değildir. Ama maalesef bu ezber keşmekeşi içinde çoğu yönetmen istediği yorumualamaz, bas bas bağırır, sinirler gerilir. Ancak eninde sonunda oyuncular işi kotarır. Son provalara kadar seni uğraştıran bazırepliklerin olur, ama sonunda mecburen ezber canavarının hakkından gelinir mi?

Sen öyle san! Onuncu, yirminci, hatta ellinci oyunda bile belleğin sana tuzaklar kurabilir. Hiç beklemediğin bir anda, oyunun en heyecanlıyerinde, o hınzır kelime dilinin ucundan kaçar, seni ve rol arkadaşını zor durumda bırakır. Gerçi karşılıklı bir gayretle o tuzak giderilirama çok kısa bir süre de olsa sizi oyun dışına iter; uyandırır. Oyüzden, hemen her oyundan önce sanatçı rolünü okumalı, özellikle zayıfolduğu repliklerin ezberini tazelemeli, iyice ve dikkatle, hatta yükseksesle tekrar yapmalıdır. Bir oyuncunun sahne üzerine ezberinden ve oyunundan son derece emin ve sağlam çıkması, bir pilotun uçağın tüm motor aksamından ve kendi moralinden tamamıyla emin olarak havalandırmasına benzer.

Onun dayanağı, dikkati ve motorlarıdır. Sahnedeki oyuncunun dayanağı ise belleği ve sinir sistemidir. Kimioyunu ezberlemek son derece kolaydır; çünkü Türkçesi rahat ve akıcıdır. Hele rol genellikle uzun cümlelerden ve tiradlardan oluşuyorsa-ekseriya klasik oyunlarda, Yunan tragedyalarında olduğu gibi- rahatça ezberlenir. Ama bazı oyunlar, kısa kısa cümlelerden oluşan diyaloglara dayanır ki, ezberi çok zordur. Bir de üstelik replik ezberi gerektirir. Replik, tiyatroda karşındaki oyuncunun cümlesinin son iki veya üç kelimesidir. Repliğinizi aldınız mı, konuşma sırası size gelmiş demektir. Onu almadan lafa girerseniz, rol arkadaşınızın konuşmasını kesmiş olursunuz ki, hatadır. Bu yüzden rol arkadaşınızdan sitemler,devamı halinde kavgalar ve misillemeler gelir ki, dikkat! Sonuçta sadece kendi sözlerini değil, karşındaki oyuncunun repliğini de ezberlemek gerekmektedir.

Bazı yazarlarımız vardır ki, onları ezberlemek çok zordur. Örneğin, Turan Oflazoğlu... 4. Murattan Sultan Muratın deyişi:

Derim ki, gecenin sarp doruklarından öfke yangınları kopmadan,yamaçlardan inen som ateşten süvariler tüm kentleri köyleri kasıp kavurmadan,

Derim ki, kara elmas tolgalı başbuğ, o yağız yokluk sultanı, suçlusuçsuz bütün canları şimşek bakışlarıyla eritmeden, güzel çirkin tekmilbedenleri kül etmeden, kullarım, derim ki,kendinize gelin , iş işten geçmeden.

Çeviriye gelince;Çoğu kez iyi oyun yazarları iyi çeviri yapar. Çünküsahne dilini iyi bilirler. Kazara acemi bir çevirmene düştün mü, yandındemektir. Üstelik onlar çok da heyecanlıdırlar; onları çalışırken oyunun aslıyla çevirisi arasında didişir durursun ve oyunu adetayeniden çevirirsin. Üstelik o acemi çeviriler kelimenin aslına uyar amaoyuna anlam getirmez. Onları ezberlemek son derece tatsızdır. Çünkü güzelim Türkçemizin şiirselliğinden tamamen uzak, habersizdirler.Böyle bir çeviriye düşenlere, Allah kolaylık versin! Sahnede en güzel Türkçeyi, güzel bir telaffuz ve ahenkle konuşmak, Türkçenin hakkını vermek, mesleğimizin en zevkli mecburiyetidir.

Seyirci buna layıktır.Kuşkusuz, bu güzelliğin yolu da, sakın unutma, çok sıkı bir ezbergerektirir. Sabri Esat Siyavuşgilin, Çetin Altanın, Recep Bilginerin, Oktay Rıfatın şahane Türkçeleri, Necati Cumalının, Melih Cevdetin, Kutsi Tecerin şiirsel tümceleri, konuşan için de, dinleyen için de olağanüstü bir zevktir. İşte sahne üzerinden tüm bu güzelliklerin hakkını vermek ve tadını çıkartmak için o ezber canavarının kafasını daha başından kesmek gerekir.


Son düzenleyen Safi; 29 Mayıs 2016 04:27
Cevap Yaz
Hızlı Cevap
Mesaj:



Bu sayfalarımıza baktınız mı
Pixabay Resimleri:
paneli aç