Arama

Gemi ve Gemi Teknolojisi

Güncelleme: 3 Şubat 2017 Gösterim: 7.862 Cevap: 2
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
22 Ağustos 2011       Mesaj #1
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Gemi
Sponsorlu Bağlantılar

Ad:  Istanbul_Bogaz03.jpg
Gösterim: 662
Boyut:  35.9 KB

Gemi, su üstünde dengede durabilen, manevra kabiliyeti bulunan (makina,yelken,kürek yardımı, vs.) belli bir büyüklüğe sahip olan ulaşım aracına denir. tekne. Deniz, göl ya da akarsu üstünde yol alan, buharlı, akaryakıtlı ya da yelkenli türleri olan büyük taşıtlardır.

İlk olarak M.Ö. 4000 yıllarında Eski Mısırlılar'ın uzun kamışlı tekneler yapması ilk geminin örneğini oluşturmuştur. Fenikeliler kurdukları ticaret kolonileri aracılığıyla bütün Akdeniz’e yayılmışlardı. Koloniler arasında ulaşım ve ticaret, gemiler aracılığıyla sağlanıyordu. 700-1000 yılları arasında Vikingler uzun tekneler yapmışlardır. 1500'lü yıllardan itibaren kalyon adı verilen tekneler yapılmıştır. 19. yüzyılda yelkenlerin yerini buhar gemileri almaya başlamıştır. Bunlar halen kullanılmaktadır. Çeşitli gemi çeşitleri bulunmaktadır. Tanker, konteyner, cevher, LASH, kurtarma, buzkıran, fabrika, frigorifik ve savaş vb. başlıca gemi çeşitlerindendir.

Son yıllarda yelkenli türleri tamamen ortadan kaybolan gemilerin, nükleer enerjiyle çalışanları yapılmıştır. İlk geminin ne zaman yapıldığı bilinmemektedir. Yalnızca İ.Ö. 3000 yılında Girit'te, esas olarak kürekle, yardımcı olarak da yelkenle hareket eden gemilerin yapıldığı saptanmıştır. Geçmişte Vikinglerin "drakar" ve "snekar" kürekli gemileri, Kristof Kolomb'un "karavela"sı ve 19. yüzyılın yelkenli "klipper"i gemi yapımında ve türlerinde bilinen çeşitli aşamalardır. 1821'de buhar makinesinin sağladığı güçle ilk demir tekne olan "Aaron Manby" yapılmış ve onu çabucak 27.000 tona kadar fırlayan büyük ve hızlı demir tekneler izlemiştir. 1870'lerden sonra ticaret filolarındaki gemi sayısı hızla artmış; gemiler işlevlerine göre özellikler kazanmaya başlamış, yük ve yolcu gemileri arasındaki ayrım çok kesinleşmiş ve savaş gemileriyle zırhlıların yapımına geçilmiştir.

19. yüzyılın sonunda ilk denizaltılar, I. Dünya Savaşı'ndan sonra da uçak gemileri ortaya çıkmıştır. Gemi yapım tekniği ve motor güçlerinin son yıllarda yaratmış oldukları büyük olanaklardan dolayı boyları 300 m.yi, ağırlıkları 500.000 tonu bulan tekneler (tankerler) yapılmıştır. Geminin birinci derecede önem taşıyan parçası gövdesidir. Gövde, kıçtan başa (baş tarafa pruva denir) kadar uzanan bir omurga ve bu omurgadan iki yana dik olarak birer kaburga gibi yükselen postalardan oluşur. Geminin gövdesini birbirine paralel birkaç düzlük ayırır. Bunlara güverte ya da geminin katları denir. Bir gemi, nitelikleri, boyutları bakımından dörde ayrılır: Çizgisel nitelikler, ağırlık nitelikleri, hacim nitelikleri ve oranlar. Uzunluk, iki dikey arasındaki açıklıktır ve gemi tam yüklüyken dümenin üzerine düşürülen bir dikey ve kıç üzerine düşürülen bir dikeyle hesaplanır. Arşimet ilkesinden hareketle, boş geminin su yüzünde kalan parçasının dolu gemideki parçasından farkı, geminin tonilatosunu verir. Geminin hacmi, 2.832 m3e eşit bir birimle brüt ve net olarak birincisinde bütün içi, ikincisinde yalnızca yük ve yolcu taşıyan boşlukların hacmi olarak hesaplanır.

Gemilerin manevra yetenekleri, hızları, harekete dayanıklılıkları hep boyut oranlarına bağımlıdır. Boy ile en arasındaki oranlar yük gemilerinde 6 ve 9, yolcu gemilerinde 9 ve 11, savaş gemilerinde ise 5 ve 6 gibi çeşitli değişiklikler gösterir. Gemiler, kullanım amaçları arasındaki ayrımlardan dolayı savaş ve ticaret gemileri olmak üzere ikiye; ticaret gemileri de kendi aralarında yolcu, karma ticaret ve yük gemileri olmak üzere üçe ayrılırlar. Bu tiplerin dışında özel kullanım alanları olan buzkıranlar, balina avcı gemileri gibi tipler de vardır. Bu gemilerin seyirleri, kullandıkları flama ve özel işaretler ve uymak zorunda oldukları temel kurallar, uluslararası yasalarla düzenlenmiştir. Türkiye'de gemi yapımıyla uğraşan birinci derecedeki kuruluşlar, Marmara Bölgesi'nde toplanmıştır. İzmir ve Van'da ikinci dereceden kamu kuruluşları bulunmaktadır. Bunlar üç grupta toplanabilir: Deniz Kuvvetleri'ne, Denizcilik Bankası'na ve özel sektöre ait tersaneler.

Ad:  Kopruden-Gecen-Gemi-Resimleri-1.jpg
Gösterim: 1093
Boyut:  59.3 KB

Vikipedi
MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
AndThe_BlackSky - avatarı
AndThe_BlackSky
VIP VIP Üye
23 Haziran 2013       Mesaj #2
AndThe_BlackSky - avatarı
VIP VIP Üye
Buzkıran Gemisi
MsXLabs.org
Sponsorlu Bağlantılar

Buzkıran
, deniz ulaşımı için bir geçit açmak amacıyla, özellikle buz kırmak için yapılmış gemidir.

İlk örneğini 19. yüzyılda İngiltere'de Rus amirali Makarov'un çizdiği plana göre Ermak 'ın oluşturduğu buzkıranların temel özellikleri, kullanılma koşullarından, özellikle de, geminin etkisinde kaldığı önemli zorlamalardan kaynaklanır. Gövde sacları, sıradan gemilerinkine oranla daha kalın, ıskarmozlar birbirine daha yakındır. Baş bodoslaması sivri ve dayanıklıdır. Baş taraf kaşık biçimindedir ve ilerlerken geminin buzun üstüne çıkmasına, ağırlığıyla buzu ezmesine olanak verir.
Bazı buzkıranlarda, bir balast sistemiyle geminin dengesi değiştirilebilir. Bu gemiler, genellikle elektrikli diesel tipinde, az hızda bile büyük bir güç elde etme olanağı veren makinelerle donatılırlar. İleri iten pervaneleri dışında, bazı buzkıranların baş tarafında, baş bodoslaması altında ya da her iki yanında, bir ya da iki pervane daha bulunur. Bu sistemin amacı, buzun altındaki suyu çekmektir. Böylece, doğal dayanağından yoksun buz daha kolay kırılır. Ayrıca, gövde ile buz arasındaki sürtünmelerin azalmasına ve geminin daha iyi manevra yapabilmesine de katkıda bulunur.

ucc

En büyük buzkıran filolarının bulunduğu ülkeler Rusya, İsveç ve Finlandiya'dır. Rusya'da, nükleer güçle çalışan buzkıranı Lenin gerçekleştirmiştir. Buzkıranlar daha çok Baltık Denizi'nde, Amerika'nın kuzey kıyılarında, Hudson Körfezi'nde ve Rusya için çok önemli olan Kuzey Buz Denizi'nde kullanılır. Günümüzde, özel gemilere başvurulmadan buzlar arasında gidip gelebilecek gemiler yapma eğilimi belirmiştir. Böylece, henüz ulaşılması çok güç olan ve iktisadi bakımından gelişen bölgelere, sözgelimi Alaska'ya yeni deniz yolları açılmış olacaktır.

Vikipedi, özgür ansiklopedi

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Avatarı yok
nötrino
Yasaklı
3 Şubat 2017       Mesaj #3
Avatarı yok
Yasaklı

Savaş Gemisi için Kamuflaj Sistemi!


Okyanusun ortasında bir savaş gemisi nasıl saklanır? İngiliz sanatçı Norman Wilkinson bu sorunu çözmek için ortaya bir teori atmış kamuflaj kullanmayı önermişti. Wilkinson'ın teorisi Picasso'dan ve kübist hareketten esinlenmişti. Zaten tanklarda ve birçok askeri araçta kullanılan kamuflaj sistemiyle düşman yanıltılabiliyordu.

Alıntıdaki Ek 61707
Bu tekniğin gemilere de uygulanabileceğini düşünen Wilkinson böylece düşmanın geminin yönünü, uzaklığını ve hızını doğru tahmin edebilmesini zorlaştırmayı amaçlıyordu. Bunu başarabilirse askeri açıdan bir avantaj yakalayacaktı. Ayrıca kamuflajlı geminin ne tür bir gemi olduğunu anlamak da hiç kolay olmazdı. Wilkinson'ın teorisine göre gemideki silah yuvalarının düşman tarafından anlaşılabilmesi de zorlaştırılmış olacaktı.

Kontrast!


Kamuflaj için karşıt renkler kullanılacaktı. Ancak bu gemiyi saklamak bir yana daha da kolay görülmesine neden olacaktı. Bu durumda kamuflaj yaparak görülmeyi göze alıp vurulma konusunda avantaj sağlanacaktı.

Kendine Has Kamuflaj!


Desenlerde kalın geometrik şekiller kullanıldı. Kalın hatlar birbirini kesen açılar, bükülmüş oransız efektler de cabası. Bu yönüyle gemilere yapılan kamuflaj diğer askeri teknolojilerde kullanılan, hayvanların kullandığı kamuflaj sistemlerinden ayrılmış oluyordu.

Kaynak: CNN Bilim (1 Şubat 2017)

Benzer Konular

4 Mayıs 2016 / Alex_Taylor Genel Galeri
9 Haziran 2007 / P.u.S.u Meslekler
9 Haziran 2007 / P.u.S.u Taslak Konular
19 Kasım 2007 / virtuecat Deniz Bilimleri
1 Haziran 2010 / SUNU X-Sözlük