Arama

Kayak Sporu Nedir? Kayak Sporu

Güncelleme: 9 Aralık 2016 Gösterim: 53.310 Cevap: 12
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
28 Aralık 2008       Mesaj #1
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye

Kayak Sporu

Ad:  Kayak Sporu.jpg
Gösterim: 2570
Boyut:  42.2 KB

Ayakkabı ya da botlara tutturulmuş bir çift kayakla kar üzerinde yapılan spor.
Sponsorlu Bağlantılar

İsveç ve Finlandiya’daki bataklıklarda bulunan en eski kayakların 4-5 bin yıllık olduğu sanılmaktadır. Bilinen ilk kayaklardan bazıları kısa ve geniştir; bu bakımdan günümüzdeki dar ve uzun kayaklardan çok, kar ayakkabılarını andırır. Norveç’te, Kuzey Kutup Dairesi yakınlarında bulunan, kayaya oyulmuş, kayak yapan iki adam tasviri İO 2000’lerden kalmadır. Çin’in kuzeyinde 7. yüzyılda kayak sporu yapıldığına ilişkin kayıtlara rastlanmıştır. Vikinglerin 10. ve 11. yüzyıllarda kayak kullandıkları, daha sonraki tarihlerde Lapların kayak üzerinde avlandıkları bilinmektedir.

Kayak ulaşım aracı olarak ilk kez Norveç, İsveç, Finlandiya ve bazı Doğu Avrupa ülkelerinin kırsal yörelerinde kullanıldı; buralarda günümüzde de yolculuk amacıyla bazen kayaktan yararlanılır. Askeri alanda kayak kullanımı, Oslo Çarpışmasından (1200) önce Norveçlilerin oluşturduğu kayaklı keşif birlikleriyle başladı. İsveç’te de 1452’de kayaklı birlikler oluşturuldu. Finlandiya, Norveç, Polonya, Rusya ve İsveç gibi ülkeler 15. yüzyıldan 17. yüzyıla değin savaşlarda kayak kullandılar. Yüzbaşı Jens Emmahausen 1733’te Norveçliler için ilk kayak sporu elkitabını yazdı. Para ödüllü askeri kayak yarışmalan 1767’de düzenlenmeye başladı. Kayağın askeri amaçla kullanımı, kar koşulları ve arazi yapısı nedeniyle, keşif işlerinde ve küçük hedeflere yönelik baskınlarda kayaklı piyadenin daha elverişli olduğu yerlerde hâlâ sürmektedir.

Tarihi


Eğlenceye dönük kayak sporunun, kayağın daha çok ulaşım aracı olarak kullanıldığı dönemlerde de var olduğu sanılmaktadır. Hem eğlence, hem spor amaçlı kayak krosunun, kayağın ulaşım aracı olarak kullanılmasından geliştiği kesindir. Kayak sporu ise kayağın ayağa bağlanışındaki ilkellik nedeniyle 19. yüzyıl ortalarına değin pek gelişemedi. Norveçli Sondre Nordheim, 1860 dolayında ayak ucuna takılan kayışların her iki yandan, topuğun çevresinden geçirilerek bağlanmasına dayanan bir yöntem geliştirerek kayak sporunda çığır açtı. Kayakla ilgili ilk spor yarışmalarından biri 1843’te, Norveç’in Tromsö kentinde düzenlenen kayak krosu yarışıydı. 1860’larda California’da yokuş aşağı inen engebesiz pistlerde kayak yarışları yapılmaya başladı; bu yarışlarda 3,6 m uzunluğunda, yalnızca ayak ucu kayışlan bulunan kayaklar kullanılıyordu.

Türleri


Kayak yarışmaları Kuzey disiplini ve Alp disiplini biçiminde iki türe ayrılır. Kuzey disiplini, kayak krosu ve kayakla atlama yarışlarını kapsar. İlk büyük kayakla atlama yarışı Oslo’da 1879’da yapıldı. Bu disiplinin önemli karşılaşmaları arasında Oslo yakınlarındaki Holmenkollen’de 1892’den beri her yıl düzenlenen kayak krosu ve kayakla atlama yarışları ile 1905’ten 1917’ye değin ve 1922’den 1926’ya değin her dört yılda bir düzenlenen Kuzey Oyunları sayılabilir. Alp disiplini iniş ve slalom yarışlannı kapsar. Kayakla dağcılık ilkin 19. yüzyıl sonlarında Alpler’de yapıldı ve 1970’lerin sonlarında kayakla iniş yöntemi olarak yeniden canlandı.

20. yüzyılda Avrupa ve Kuzey Amerika’da daha popüler bir spora dönüşen kayak, 1930’larda Avustralya ve Yeni Zelanda’da, 1940’larda Şili ve Arjantin’de (And Dağları), 1950’lerde de Japonya’da hızla yayıldı. II. Dünya Savaşı’ndan sonra Yugoslavya ve Yunanistan, İspanya ve Portekiz (Pireneler), Fas ve Cezayir, SSCB, Lübnan, Türkiye, İran ve Hindistan’da da tutulmaya başladı.

Başlangıçta Alp disiplini kayakçıları, kayarak inmek için önce tırmanmak zorundaydı. 1900’lerin başlarında kayakçıları Alp- ler’in yukarılarına taşımak için yalnızca dağ demiryolları ya da teleferik kullanılıyordu. 1930’ların başlarında telesiyej ve teleski gibi bir dizi araç kullanılmaya başladı. Böylece her kayakçı eskiye oranla dört-beş kat fazla iniş yapabilme olanağını buldu. Kar yapma makinesinin bulunmasıyla kayakçıların karın yeterli olmadığı zamanlarda da spor yapması sağlandı.

Kayakların geliştirilmesi hem kayakçıların ustalaşmasına, hem de kayağın spor ve eğlence olarak yaygınlaşmasına önemli katkıda bulundu. Kayaklar önceleri ahşaptan (genellikle Carya ağacı) ve tek parça olarak yapılırdı; 1930’larda değişik malzemeleri üst üste koyarak sıkıştırmaya dayanan yöntemler de kullanılmaya başladı. 1950’lerden sonra kullanılan plastik tabanlar kayağın hızını ve dayanıklılığını artırdı. Zamanla ahşap ya da plastik bir levhanın metalle kaplanmasıyla yapılan kayaklar yaygınlaştı. Nordheim’ın 19. yüzyılda tasarımını yaptığı, kenarlan içe doğru kıvrık kayak modeli, bütün modern kayaklara örnek oluşturdu.

Kayak sporunun popülerliğini ve kayakçıların becerilerini artıran bir başka etken de özellikle Alp disiplininde kayak eğitiminin gelişmesi oldu. AvusturyalI Hannes Schneider’in 1900’lerin başlarında geliştirdiği teknikler kayak eğitiminin temelini oluşturdu. Kayak öğretmenleri için yeterlilik sınavları ilk kez 1925’te Avusturya’da yapıldı. Bu sınav sistemi daha sonra İsviçre, Fransa, İtalya, Almanya, Kanada ve ABD’de de benimsendi. 20. yüzyılın ikinci yarısında her düzeydeki kayakçıyı eğitebilecek nitelikli kayak öğretmenleri yaygınlaştı.

İlk yerel ve ulusal kayak kulüpleri Norveç’te (1861), ABD’de (1872) ve İsveç’te (1879) kuruldu. Bunu Norveç Kayak Birliği’nin (1883) ve Büyük Britanya Kayak Kulübü’nün (1903; 1964’ten sonra Büyük Britanya Ulusal Kayak Federasyonu) kuruluşu izledi. 1924’te dünya kayakçılığının yönetici organı olarak Uluslararası Kayak Federasyonu (FIS) oluşturuldu. Bu kuruluş 1925’ten beri Kuzey disiplininde (1925-31 arasında yalnızca erkekler), 1931’den beri de Alp disiplininde dört yılda bir hem erkekler, hem bayanlar için Dünya şampiyonaları düzenlemektedir. Kayak sporu 1924’te Olimpiyat Oyunları’na alındı, ama 1936’ya değin yalnızca erkekler Kuzey disiplini yarışları yapıldı. Bu tarihten başlayarak bayanlar ve erkekler Alp disiplini yarışları da Olimpiyat Oyunları’nda yer aldı. Bayanlar Kuzey disiplini yarışları 1950’lerde ve 1960’larda Olimpiyat Oyunları’na alındı. 1967’de giderleri özel kişi ve kurumlarca karşılanmak üzere FIS’nin gözetiminde düzenlenmeye başlayan Dünya Kupası, 1969-70 sezonunda bütünüyle özel ve profesyonel bir şampiyonaya dönüştü. 1960’larda özel kuruluşlardan malzeme ve para kabul etme biçimindeki uygulamaları profesyonellik olarak nitelendiren Uluslararası Olimpiyat Komitesi (IOC), önde gelen bir kayakçıyı bu gerekçeyle 1972 Olimpiyat Oyunları’ndan çıkardı. Bunun üzerine daha önce kayak öğretmenliğiyle sınırlı olan profesyonellik açık bir biçim daldı. Hem amatör, hem profesyonel Dünya şampiyonalarının televizyondan yayınlanması kayakçılığın yaygınlaşmasını önemli ölçüde etkiledi.

Malzemeleri


Kayak sporunun temel malzemesi olan kayakların uzunluğu dallara ve kategorilere göre değişir. Yetişkin erkeklerin kullandığı ortalama iniş kayağının uzunluğu 210 cm’nin biraz altında, genişliği ise 7,6 cm dolayındadır. Bütün kayak dallarında kayağın ucu sivri ve yukarıya doğru kıvrık, burun ya da kürek denen ön bölümü genellikle biraz daha geniş, kuyruk denen arka bölümü ise kare biçimli olur. En kalın yer ortada ayağın altına gelen bölüm, en ince yer ise uca yakın bölümdür. Kayaklar kambur denen hafif bir kavis oluşturacak biçimde yapılır. Böylece kayakçının ağırlığının bütün kayağa yayılması sağlanır. İniş kayağında, kayış doğrultusunun korunmasını sağlamak üzere taban yüzeyinin ortasında, boydan boya uzanan ve derin olmayan bir oyuk bulunur. Ayrıca kayağın sert kar ya da buz yüzeyine hafifçe gömülmesi için tabana keskin çelik kenarlar yerleştirilir. Yaklaşık 240 cm uzunluğunda olan atlama kayağı daha geniş, daha kalın ve iniş kayağından daha ağırdır. Genellikle tabanda üç tane oyuk çizgi bulunur; çelik kenarlar ise yoktur. Çoğu zaman katmanlar biçiminde sıkıştırılmış tahtadan yapılan kros kayağı iniş kayağından daha dar ve çok daha hafiftir.
Ayağa iyice oturan, deri ya da plastikten yapılmış ve kayakçının düşmesi durumunda kayağın çıkmasına uygun biçimde sıkı bağlarla kayağa tutturulmuş ağır botların, kayağı tam olarak denetlemeyi sağlayan düz ve sert tabanları vardır. Atlama ve kayak krosu yarışmalarında, sporcunun topuğunu kaldırabilmesine, böylece vücudunu öne doğru rahatça eğebilmesine olanak verecek biçimde bağlanan daha esnek ve daha hafif botlar giyilir.

Kayakla inişte, sporcunun iki elinde de tüp biçiminde, yaklaşık 120 cm uzunluğunda ve hafif metalden yapılmış birer kayak sopası bulunur. Kayak krosu için kullanılan sopa genellikle daha uzun ve daha hafiftir. Sopalar kayakçının, düz bir arazide ilerlerken ve tırmanırken kendini öne doğru itmesini sağlar. Ayrıca iniş sırasında denge sağlamak için kullanılan sopalar dönüşlerde de kayakçıya yardımcı olur. Kayak sopasının üst tarafında bileğe takılan bir kayış vardır. Bu kayış, kayakçı düştüğünde sopanın fırlayıp gitmesini engeller. Sopanın alt bölümünde, karda çok derinlere gömülmesini engelleyen çember biçimli bir tabla yer alır.


MsXLabs.org & Ana Britannica


BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen _Yağmur_; 9 Aralık 2016 13:57
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
fadedliver - avatarı
fadedliver
Ziyaretçi
29 Aralık 2008       Mesaj #2
fadedliver - avatarı
Ziyaretçi

Kayak


Kayak kaymanın inanılmaz keyfini sözcüklerle tarif etmek oldukça güç. Bunun yanında kayak herkesin hayatı boyunca kesinlikle denemesi gereken bir eğlencedir diyebiliriz. Pistten aşağı süzülürken yer çekimi kaybolur, yüzünüzde rüzgarı hisseder ve dilediğiniz yöne hafif, keyifli, ve teknik hareketlerle süzülürsünüz.
Sponsorlu Bağlantılar

Kayak sporu günümüzde oldukça heyecanlı bir evrimin içerisinde. Yeni kayak şekilleri, carving ayakkabıları, ve yeni öğretme metodları yeni başlayanların öğrenme eğrisini kısaltırken, orta ve ileri düzey kayakçılara da performanslarını geliştirmeleri için şimdiye kadar hiç olmadığı kadar büyük fırsatlar tanıyor.

Kayak Düzeyiniz


Kayak seçiminizi kolaylaştırmak öncelikle aşağıdaki kategorileri inceleyerek kayak düzeyinizi belirlemelisiniz.
  • Yeni Başlayan (Tip I) : Yeni başlayanlar, düşük eğimli pistlerde yavaş kaymayı tercih edenler.
  • Orta Düzey (Tip II) : Temel kayak yeteneklerine sahip, ileri düzey (siyah) pistler dışında bir çok arazi ve kar koşullarında oldukça kontrollü olan ve tam kontrollü olma yolunda gelişmekte kayakçılar.
  • İleri düzey (Tip III) : Buzlu, dik, bol kar, parçalı ve benzeri her tür koşulda, ileri düzey (siyah) pistlerde, ve yüksek hızlarda kontrollü kayabilen kayakçılar ve yarışçılar.

A. Genel Kayak Kategorileri


Değişik kar koşulları, kullanıcı yeteği ve kullanım amacına göre kayak çeşitleri bulunur. Kayaklar bu amaçlara cevap verebilecek şekilde kullanılan materyal, sertlik, uzunluk, ağırlık, kenar kesim (kayağın belinin kayağın burun ve kuyruk bölgesine göre olan genişliği) gibi özellikler açısından farklılık gösterirler (Kayağın yapısı hakkında detaylı bilgi için 'Kayak Anatomisi' başlıklı bölümü inceleyiniz) . Kayak çeşitlerini temelde dört kategoride inceleyebiliriz:

1. İleri düzey/Yarış Kayakları: Bu kayaklar hızlı kaymaya uygun tasarlanmışlardır. Genellikle sert ve dar kayaklardır, yüksek hızlarda şokları emerler. Kenar kesimleri diğer kayaklara göre daha düzdür. Bu özelliklerinden dolayı bu kayakları döndürmek daha zordur ve iyi teknik gerektirir. Temelde iki alt gruba ayrılırlar:
  • a) Büyük Slalom: Küçük ve sık dönüşleri sevmezler. Büyük ve geniş dönüşlere uygun, yüksek hızlarda titreşimleri emici özelliklere sahiptirler.
  • b) Slalom: Küçük, keskin dönüşlere uygun, buzda ve dik yamaçlarda yüksek kontrollü kayaklar. İleri düzey/yarış kayaklarına örnek olarak Atomic Beta Race 9.20, Nordica N 9.1, Dynastar Autodrive Speed Carve'ı sayabiliriz.
2. Orta/İleri Düzey (Performans) Kayakları: Dağın her yerinde kaymalarına rağmen daha çok ezilmiş pistleri tercih eden orta ve ileri düzey kayakçıların tercih ettiği kayaklar. Yarış kayaklarına göre daha geniş ve yumuşaktırlar, bu sayede daha geniş kar koşullarında ve daha yavaş hızlar için tasarlanmışlardır. Bu kategorideki kayaklara örnek olarak K2 Four Classic, Rossignol Salto 10.6 Suspension L, Dynastar Venus 9, ve Volant SuperKarve'ı sayabiliriz.

3. Başlangıç/Orta Düzey Carving Kayaklar: Yeni başlayan ve orta düzey kayakçılar için tasarlanmışlardır. Yukarıdaki kayaklara benzerler fakat düşük hızlara daha duyarlı olabilmeleri için daha yumuşaktırlar. Burunları daha geniştir ve kuyruk bölümü dönüşlerin sonunda arkaya hatalı olarak fazla ağırlık verip kayağın kuyruğunu kaydıran kayakçıları daha fazla hoşgörebilecek şekilde inceltilmiştir. Bu kategorideki kayaklara örnek olarak Dynastar Venus 8, Salomon X-Free 8, ve Rossignol Cut Super 10.4'ü sayabiliriz.

4. Çok Yönlü Kayaklar (Mid-fat) : Her tür kar koşulunda ve dağın her yerinde kaymak isteyenler için tasarlanmışlardır. En popüler kayak çeşididir. Ezilmiş pist veya yarış kayaklarından daha geniş, gerçek toz kar kayaklarından daha dardırlar. Toz kar veya eski, parçalı karda ilerleyebilecek kadar geniştirler fakat bu genişlik ezilmiş veya sert karda sorun çıkartacak kadar fazla değildir. (Burun genişliği tipik olarak 100-109mm, bel genişliği 68mm üzerindedir) Çok yönlü kayaklara örnek olarak Salomon X Scream 9, Rossignol Bandit XX, K2 X-15 ve Dynastar 4x4 Powertrac verilebilir.

Bayan ve Çocuk Kayakları Hakkında


Kayaklarda erkek, bayan ve çocuk modelleri bulunabilmektedir. Bayan ve çocuk kayakları genellikle erkek kayaklarına göre daha hafif ve yumuşaktır. Bu sayede genellikle erkeklerden daha hafif ve güçsüz olan bayanların ve çocukların kayağı orta yerinden esnetebilmeleri ve kenarlar üzerinde dönüşü tamamlayabilmeleri kolaylaşır. Bayan kayaklarında bağlamaların normalden bir santimetre kadar daha öne monte edildiği de görülür. Bu sayede bayanların erkeklere göre genellikle daha arkada olan ağırlık merkezleri öne ve kayak merkezine yaklaştırılarak dönüşler kolaylaştırılır ve denge artırılır.

B. Diğer Kayak Kategorileri


Temel kategoriler dışında kalan ve kullanımı sınırlı olan aşağıdaki kayak kategorilerini de sayabiliriz.

Toz Kar Kayağı (Şişman) : Bu kayaklar toz kar veya parçalı kar üzerinde rahatça yüzebilmeleri için kayak çeşitleri içerisinde en genişliği en yüksek olanıdır. Tipik olarak burun genişliği 110mm üzerinde, kuyruk genişliği ise 100mm'nin üzerindedir) . Dezavantajı ise sert kar veya ezilmiş karda en iyi kayakçılar için bile dönüşlerinin zorluğudur. Toz kar nadir rastlanılan bir durum olduğundan çoğu kayakçıya önermeyeceğimiz bir kayak çeşididir. Bu kategoriye giren kayaklara örnek olarak Salomon Super Mountain'ı verebiliriz.

Serbest Stil (Freestyle) : Kayaklar Snowboard'larınkine benzer özel pistlerde atlayıp zıplamak, havada değişik hareketler denemek için uygundur. Bombelerde de kullanılabilir. Manevra kabiliyetleri yüksek, kısa (120-180cm) kayaklardır. Bazı modellerde kayağın iki burnu vardır, havaya yükselen kayakçı hem ileri hem geri yönde yere iniş yapabilir. Örnek olarak Salomon X Scream 1080'i sayabiliriz.

Board Kayaklar: Uzunluğu genellikle 60-80cm olan, kayak kategorileri arasında boyu en kısa olan, atlayıp zıplamak, çeşitli hareketler denemek, veya değişik bir tecrübe yaşamak için kullanılabilen kayaklardır. Boyu kısa olduğundan yeterli yüzey alanına sahip değildirler. Bu yüzden özellikle yüksek hızlarda oldukça kontrolsüzdürler. Kayak ayakkabıları ve normal kayak bağlamaları ile kullanılan modellerin yanında, snowboard botları ve düşüldüğünde kayak ile botun birbirinden ayrılmadığı bağlamalar ile kullanılan çeşitleri de mevcuttur. Örnek olarak Dynastar Alphabet/Emery ve Salomon Buzz Snowblades verilebilir.

Kayak Boyu Ne Olmalı?


En sık sorulan ve nedense güvenilir bir cevabın zor alındığı konulardan biridir kayak boyu. Son beş yılda dünyada kayak sektöründe gerçekleşen evrimlere parelel olarak kayak boyunun değişmesi (kısalması) yeni ve eski kayakçılarının kayak boyu konusunda kafalarının karışmasına neden oldu. Yeni derin kenar kesimli şekilli kayaklar geleneksel kayaklara göre daha kısa boylarda kullanılır. Bu kayakların kara temas eden daha geniş yüzey alanları vardır.

En uygun kayak boyunun belirlenmesi, boy ve kilonuz, kayak düzeyiniz, ve amaçlanan performansa bağlıdır. Boy, kilo ve kayak düzeyiniz arttıkça önerilen kayak boyu da artar. Uzun kayaklar yüksek hızlarda daha dengeli ve kararlı iken kısa kayaklar dönüşlerde daha kolay ve kontrollüdür. Genel bir yaklaşım olarak günümüzün derin kenar kesimli kayakları için önerilen kayak boyu, geleneksel kayaklar için önerilen boydan 10cm daha kısadır. Geleneksel kayak boyunu ise kabaca aşağıdaki gibi belirleyebiliriz:

Yeni başlayanlar:
Kayak boyu kayakçının omuz boyu kadar

Orta düzey kayakçılar: Kayak boyu kayakçının burun seviyesi ile başının üstü (boyu) seviyesi arasında
İleri düzey kayakçılar: Kayak boyu kayakçının boyu ile boyu artı bir el genişliği seviyesi arasında. Çok ileri düzey kayakçılar ve yarışçılarda bu boy kayakçının boyu artı el genişliği ile kayakçının kolu yukarı kaldırıldığında bileğine kadar olan seviye arası olacak kadar artabilir.

Kayak Terimleri


Carving: 'Carving', kavisli bir kayak dönüşünün İngilizce adıdır. Carving deyince akla herhangi bir kayak dönüşünden çok tercih edilen bir dönüş gelir. Bu dönüşte, kayağın kavisli kenarı kar ile bütünüyle temas halindedir. Dönüş sırasında yana kayma, yerden kar kaldırma neredeyse hiç yoktur. Maksimum hız ve kontrol ile en verimli dönüş tekniğidir. Carving dönüş yeni stil kayaklarda eski kayaklara göre daha kolay gerçekleşir çünkü yeni kayaklarda kayağın kenar kesimi daha büyüktür (kenar kesim yarıçapı daha küçüktür) .

Kenar Kesimi: Kenar kesimi milimetre cinsinden bir kayağın burun, bel ve kuyruk genişliği arasındaki farktır. Kayağın profilinde görülen kavisdir. Kenar kesimi küçük olan kayaklarda dönüş sırasında kayağın kenarını bütünüyle kar ile temas ettirip dönüş yapmak daha fazla çaba ve tecrübe ister. Diğer taraftan, büyük kenar kesimli kayaklar hafif bir basınç uygulanarak kenar üzerine yatırılabilir. 'Şekilli' kayak adı verilen bu kayaklar yeni başlayanlar ve orta düzey kayakçılar için carving dönüşü kolaylaştırır.

Kenar Kesim Yarıçapı: Kenar kesim ve kenar kesim yarıçapı terimleri kayağın nasıl döneceğini açıklamak için kullanılır fakat aslında birbirinin zıttıdırlar. Kenar kesim yarıçapı kayağın kenarına teğet yerleştirilen hayali bir dairenin yarıçapıdır. Metre cinsinden ölçülür. Kenar kesimi ne kadar büyükse (derinse) , bu daire (dolayısıyla yarıçapı da) o kadar küçüktür. Diğer bir değişle kenar kesim yarıçapı kayağın kenarı üzerine yatırıldığında yapacağı dönüşün büyüklüğüdür.

Etkin Kenar: Etkin kenar kayağın kar ile temas eden bölümüdür. Etkin kenar ne kadar uzunsa yüksek hızlarda o kadar stabilite vardır ve kenarlar o kadar iyi tutar. Etkin kenar ne kadar kısaysa spin ve dönüşler o kadar kolay başlatılır.

Dönüş Tipi:


Daha çok kısa dönüşler yapmayı tercih ediyorsanız, derin kenar kesimli (kenar kesim yarıçapı küçük) kayakları tercih edin.
Orta büyüklükteki dönüşler için orta büyüklükte kenar kesimli kayakları,

Büyük dönüşler veya yarışlar için küçük kenar kesimli kayakları tercih edin. Tümseklerde (bombe) kaymak için küçük kenar kesimli kayaklar uygundur çünkü dönüşlerin çoğu kar üzerinde değil havada yapılır.

Kayak Genişliği: Kayağın bel genişliği (bağlamaların altındaki genişlik) kayağın değişik koşullarda davranışını belirler.
  • - Yumuşak, derin kar veya toz kar daha fazla yüzerlilik gerektirir, bu yüzden geniş bel genişliği uygundur. Toz kar kayaklarında bu ölçü tipik olarak 70mm üzerindedir.
  • - Ezilmiş ve yarı ezilmiş karışımı bölgelerde bu genişlik 65-70mm arasındadır.
  • - Tam ezilmiş, sert karda daha az yüzerlilik gerekir. Sadece bu tür kar için tasarlanmış kayaklarda bel genişliği genellikle 65mm altındadır.

Esneklik: Bir kayağın esnekliği, veya boyutsal sertliği, nerede ve nasıl kayılabileceğini büyük ölçüde etkiler. Esnekliği sert olan kayaklar yüksek hızlarda ve ezilmiş sert yüzeylerde oluşan şokları emebilirler. Bu tür kayaklar yarış pistleri gibi sıkıştırılmış sert zeminlerde hızlı kayan ileri düzey kayakçılar için tasarlanmıştır. Sert kayaklarda doğru dönüş tekniği uygulayabilmek daha çok beceri gerektirir. Daha esnek bir kayak daha yavaş hızlarda dönebilir, ve daha kısa dönüşler yapabilir. Orta sertlikteki kayaklar orta düzey kayakçılar, yumuşak esneklikteki kayaklar da daha çok yeni başlayanlar için uygundur. Kayakların esnekliklerini onları yerde dik dururken orta yerinden itip esneterek karşılaştırabilirsiniz.

Doğal Kayakçı Duruşu: Düz bir yüzeyde, ayakkabı tabanları birbirlerine parelel, ayaklar kayarken normal olarak kullandığınız genişlikte, diz kapağı ayakkabının ön kenarı hizasına gelecek şekilde dizler bükülmüş, kayakçının tam karşıya baktığı rahat, doğal pozisyon.

KAYAĞIN YAPISI


Çekirdek: Kayağın merkezinde bulunan ve kayağın diğer kısımlarının etrafına inşa edildiği elemandır. Tahta ve köpük çekirdekte en sık kullanılan materyallerdir. Tahta; tepkilidir ('canlı' hissi verir) , fakat ağır ve pahalıdır. Köpük; hafif ve ucuzdur, fakat daha az tepkilidir.

Kayak üretiminde temel olarak 3 yapı vardır:
Burulma kutusu adı verilen yapıda, çekirdek üzerine fiberglas kumaş sarılır.
Lamine veya 'tabakalı' yapıda çekirdeğin üstüne ve altına fiberglas tabakalar yapıştırılır. Kayağın kenarları 'kenar duvar' adı verilen ayrı bir kaplama ile kapatılır. Burulma kutusu yapısına göre daha yumuşak, fakat daha dayanıksızdır, zamanla katmanları ayrılabilir.

Kapsül yapıda çekirdeğin etrafına kayağın üstünü ve kenarlarını (çelikler dahil) örten ve tek parçadan oluşan fiberglas bir yapı giydirilir, kenarların ayrıca kaplanmasına ihtiyaç kalmaz. Temel yük taşıyıcı eleman çekirdek değil kapsül olduğundan kenarlar üzerine daha doğrudan basınç aktarılabilir, dolayısıyla bütün kar koşullarında daha iyi kenar tutuşu ve dönüş kabiliyeti sağlanır. Tabakalı yapıya göre daha hafiftir.

Taban: Tabanlar genellikle polietilenden yapılır. Temelde iki çeşit taban bulunur. Daha ucuz kayaklarda kullanılan 'extruded' adı verilen tabanlar plastik eritilerek elde edilir. Bu tip tabanlar daha ucuzdur, sık waxlanması gerekmez ve tamiri kolaydır, fakat wax'ın etkisi kısa sürer ve kuru/soğuk veya çok ıslak koşullarda performansı düşüktür. Daha pahalı kayaklarda kullanılan 'sintered' adı verilen tabanlar yüksek basınçta plastik tozu sıkıştırılarak elde edilir. Bu tip tabanlar hızlı, dayanıklı ve serttir, wax'ı daha iyi tutarlar, fakat daha pahalıdır, tamiri daha zordur ve oksitlenmeleri önlemek için sık waxlanmaları gerekir.

Son düzenleyen _Yağmur_; 9 Aralık 2016 13:19
_KleopatrA_ - avatarı
_KleopatrA_
Ziyaretçi
19 Şubat 2010       Mesaj #3
_KleopatrA_ - avatarı
Ziyaretçi

Türkiye ve kayak tarihi


Kayıtlara göre eski Türklerde “Çana” olarak bilinen kayak M.Ö. 4000 yıllarında Baykal Gölü çevresinde, karda yürüme aracı olarak kullanılmıştır. Göçlerle İskandinav ülkelerine ulaşan kayak, Avrupa’da 18. yüzyıldan sonra yaygınlaşmaya başlamıştır. Yurdumuzda ilk kez 1914 yılında, Haliç’te bir marangoz atölyesinde yapılan çok sayıda kayak hayvan sırtında Erzurum’a taşınmış ve Kafkas cephesinde kayakçı er yetiştirmek üzere Erzurum’da açılan kurslarda 30 kayakçı yetiştirilmiştir. 1 Ocak 1933 yılında Galatasaray Lisesi'nden bir grup öğretmen ilk kez Uludağ’da kayak yaparak bu sporun Türkiye’de öncülüğünü yapmışlardır.
1933-1934 yılları arasında Bursa, Ankara ve Erzurum Halkevleri ile Muhafız Alayı kayak sporu ile özellikle ilgilenmişlerdir. 1934 yılından sonra karlı bölgelerdeki Halkevleri aracılığıyla kayak sporu yurt düzeyinde yayılmaya başlamıştır. 1939 yılında Dağcılık ve Kış Sporları Federasyonu kurulmuştur. Türkiye Kayak Federasyonu ise aslında 1935 yılında kayak federasyonu olarak değil de, “Dağcılık ve Binicilik Federasyonu” olarak kurulmuştur. Bu 1935'ten 1938 senesine kadar birlikte yürümüştür. Yalnız 1936 senesinde Kış Olimpiyatları yapılacağı sebebiyle, Olimpiyatlar'ın iki ay öncesinden Federasyonun adı "Dağcılık ve Kış Sporları" olarak değiştirilip Kış Olimpiyatları'na katılım sağlanmıştır. Türkiye'de uluslar arası kurallara uygun ilk kayak yarışması 1944'te Asım Kurt'un çabalarıyla gerçekleştirilmiştir. Türk kayakçıları 1948 Saint Moritz, 1952 Oslo, 1956 Cortina d'Ampezzo, 1960 Squaw Valley, 1964 Inssbruck Olimpiyatları'na katılmalarına rağmen başarılı olamamışlardır. 1968 Balkan Kayak Şampiyonası'nda Burhan Alankuş 8. liği elde ederek, o güne kadar uluslar arası alanda alınmış olan derecelerin en iyisini yapmıştır. 1970 yılında Uludağ'da yapılan Balkan Şampiyonası'nda, Kuzey Disiplini Gençler Kategorisi'nde Sarıkamış Bölgesi'nden Rıdvan Özbek, Balkan Şampiyonu oldu. 1975 yılında yapılan Balkan Kayak Şampiyonası'nda ise Genç ve Büyük Erkekler Kategorilerinde takımlarımız Balkan 3.sü oldular. 1981 Balkan şampiyonası'nda Türk Takımı (Gençler) 4x10 km bayrak yarışında bronz madalya kazandı. Ülkemizde kayağın gelişebilmesi için Kayak Federasyonu tarafından her yıl kayak antrenörlüğü ve öğretmenliği kursları, minikler için kayak kampları açılmaktadır. Ülkemizde kayak sporunun geliştirilebilmesi için kayak yapılan illerde her yıl sömestr tatillerinde Gençlik ve Spor İl Müdürlükleri tarafından 7-15 yaş gruplarını kapsayan kayak kursları düzenlenmektedir. Ayrıca Türkiye'nin gösteri amaçlı en büyük kış sporları organizasyonu "Karadam Kayak Yarışları" 1983 yılından beri Uludağ'da yapılmaktadır.
Son düzenleyen _Yağmur_; 12 Temmuz 2016 17:37 Sebep: Güncellendi.
melek_ - avatarı
melek_
Ziyaretçi
3 Kasım 2011       Mesaj #4
melek_ - avatarı
Ziyaretçi

Kayak

, insanların kar üzerinde batmadan kayarak ilerlemesine yarayan araç ve bu araç kullanılarak yapılan bir spor dalı.

Tarihçe


Kayağın ilk çıkış şekli, insanların karda batmamak için çeşitli ağaçlardan çeşitli şekilde parçalar yapması olarak düşünülünür. Tarihçesi 5000 yıl öncesine ait ilk kayaklar, dişbudak, betula ve çam ağaçlarından yapılmış olup, bunların kayganlığını artırmak için çam ağacından yapılanların tabanları katranla, betuladan yapılan kayaklarda deriyle kaplanmıştır. Kayağın ilk ortaya çıktığı ve kullanıldığı bölgeler; Sibirya, Moğolistan ve Altaylar'dır. Daha sonra kullanım bölgeleri, Kuzey Amerika, Balkanlar, Anadolu ve Kuzeybatı yönünde İskandinavya ile İzlanda'ya doğru yayılmıştır. 1921 yılında İsveç'te bulunan çam ağacından yapılmış ilkel kayağın (Hoting Ski) 4500 yaşında olduğu saptanmıştır. İlk defa bir ulaşım aracı olarak Norveç, İsveç, Finlandiya ve bazı Doğu Avrupa ülkelerinde kullanılan kayak, 15. yy.dan itibaren İsveç, Norveç, Polonya, ve Rusya tarafından askeri amaçlarla kullanılmaya başlanmıştır. Zaman içinde gelişerek bir spor aracı olarak benimsenmesi sonucunda, 1866'da Cristina'da ilk kez kayak yarışmaları düzenlenmiş, bu karşılaşmaya gösterilen büyük ilgi üzerine, 1879'da Oslo'da daha büyük bir organizasyon gerçekleştirilerek kayakla atlama yarışmaları yapılmıştır. 1880'li yıllarda Norveç'li Fridtjof Nansen'in 6 kişilik ekibiyle Grönland'ın kuzey ucunu kayakla geçip, daha sonra "Grönland'da Kayakla Gezi" kitabını yayımlaması, kayağa gösterilen ilginin daha da artmasına neden oldu. 1896 da Mathias Zdarsky, Alp disiplininin temellerini oluşturan yeni teknikler bularak kayakta büyük bir devrim gerçekleştirmiştir. Dünyadaki ilk kayak kulübü 1877'de, Fridtjof Nansen'in girişimleriyle Norveç'te "Ski Club de Cristina" adıyla kurulmuş, bunu 1890'da Almanya, 1894'te Avusturya, 1901'de Fransa ve 1903'te İngiltere'de kurulan kayak kulüpleri izlemiştir. 1924'te merkezi Bern'de olan Uluslararası Kayak Federasyonu (Federation International de Ski) FIS'in kurulmasıyla birlikte kayak, aynı yıl kış olimpiyatları programına dahil edilmiştir. FIS'in ilk kez 1925'te düzenlediği "Kuzey Disiplini" ile 1931'de düzenlediği "Alp Disiplini" yarışları günümüzde her iki yılda bir, ayrı yerlerde ve birbirinden bağımsız olarak yapılmaktadır.

Kar koşulları yetenek ve kullanım amacına göre değişik kayak çeşitleri bulunmaktadır. Bu kayaklar kullanılan materyal sertlik uzunluk ve kenar kesim gibi özellikleri bakından farklılıklar gösterirler. Kayak çeşitleri temelde dört kategoride toplanır:

1-Yarış Kayakları :

Hızlı kaymaya elverişli tasarlanmış kayaklardır.
Yüksek hızlarda şokları emmek amacıyla sert ve dar olarak imal edilirler. Kenar kesimlerinin diğer kayak çeşitlerine göre daha düz olmaları sebebiyle bu kayakları döndürmek daha zordur ve iyi birteknik gerektirir. İki alt gruba ayrılırlar:

• Büyük slalom: Büyük ve geniş dönüşlere uygun olup yüksek hızlarda
titreşimleri emmek en önemli özellikleridir.

• Slalom: Küçük ve keskin dönüşlere uygun olup buzda ve dik yamaçlarda yüksek kontrol sağlarlar.

2- Performans Kayakları :

Daha çok ezilmiş pistlerde kaymayı tercih eden kayakçılar için yarış kayaklarına göre daha geniş ve yumuşak olma özellikleri ile daha düşük hızlara uygun olarak tasarlanmışlardır.

3- Carving Kayaklar :

Diğer kayaklara benzemekle birlikte düşük
hızlardaki duyarlılığı arttırabilmek için daha yumuşaktırlar. Burunları daha geniştir. Yeni başlayanların dönüşlerin sonunda arkaya hatalı olarak fazla ağırlık verip kayağın kuyruğunu kaydırmamaları için kuyruk bölümü özel olarak inceltilmiştir.

4- Çok Yönlü Kayaklar (Mid-Fat):

Dağın her yerinde ve değişik kar şartlarında kaymayı tercih edenler için tasarlanmışlardır. Toz kar veya eski parçalı karda ilerleyebilecek kadar geniş olmakla birlikte bu genişlik ezilmiş veya sert karda sorun çıkartacak kadar fazla değildir. Ayrıca en popüler kayak çeşididir.

Diğer Kayak Kategorileri


Bu dört temel kategori dışında kalan ancak diğerleri kadar sık kullanılmayan kayak kategorileri de vardır:

Toz kar kayağı : Toz kar veya parçalı kar üzerinde rahatça kayabilmeleri için kayak çeşitleri içerisinde genişliği en fazla olanıdır. Dezavantajı ise sert kar veya ezilmiş karda en iyi kayakçıların bile zorlanmasıdır.

Freestyle: Kayaklar Snowboard'larınkine benzer özel pistlerde atlayıp zıplamak havada değişik hareketler denemek için uygundur. Bombelerde de kullanılabilen manevra kabiliyetleri yüksek kısa kayaklardır. Bazı modellerinde kayağın iki burnu vardır.

Board Kayakları: Uzunluğu genellikle 60-80cm olan kayak kategorileri arasında boyu en kısa olan atlayıp zıplamak çeşitli hareketler denemek veya değişik bir tecrübe yaşamak için kullanılabilen kayaklardır. Boyu kısa olduğundan yeterli yüzey
alanına sahip değildirler. Bu yüzden özellikle yüksek hızlarda oldukça kontrolsüzdürler.

Downhill speed: Aerodinamik kasklar ve kayak ayakkabıları. Sürtünmeyi azaltan elbise ve batonlar. 25 metrelik kayaklar. Yazın rüzgar tünellerinde antremanlar. 250 km hız. Herşey bunun için.

Kayak Ayakkabıları:


Kayak malzemeleri seçiminde kuşkusuz en çok dikkat edilmesi gereken malzeme kayak ayakkabısıdır. Kayak düzeyinize ve ayağınıza uygun bir ayakkabı seçiminin önemini ne kadar çok vurgulasak azdır. Ayağınıza uygun bir ayakkabı vücudunuzdan kayaklara enerjini iletişiminizi verimli ve rahat bir şekilde gerçekleştirecek performansınızı
artıracaktır.

Kayak Bağlamaları:


Kayaklarınızın ayağınızda güvenli bir şekilde kalması ve düşme anında kayakları serbest bırakarak sakatlanmanızı önlemek amacıyla kullanılırlar. Ayrıca titreşim ve şokları bastırarak daha az yorulmanızı sağlar ve tabi ki düştükten sonra kayağınızı aramamanız
için onların uzaklaşmasını önlerler.

Kayak Batonu:


Batonlar dönüşlerde dengenizi sağlamanız ve tırmanışlarda destek almak için kullanılırlar.

Son düzenleyen _Yağmur_; 9 Aralık 2016 13:07
Heulwen - avatarı
Heulwen
VIP VIP Üye
15 Kasım 2011       Mesaj #5
Heulwen - avatarı
VIP VIP Üye

Kayak


Ad:  Kayak Sporu-2.jpg
Gösterim: 2230
Boyut:  11.5 KB
Bu sporun en temel malzemeleri olan kayaklar, sporcunun boyuna, kilosuna ve ulandıkları kategorilerine göre değişiklik göstermelerine rağmen bütün kayaklarda ön taraf geniş ve ucu yukarı kıvrık, arka taraf dar ve dikdörtgen şeklindedir. Kayak uçlarının kavisleri, kayağın esnekliği ve bükülmeye karşı koyma düzeyi dönüş performansını belirleyen en önemli özelliktir. Kayak alanında yaşanan gelişmelere paralel olarak kayak uçların da yeni biçimler denenmektedir. Toz karda rahat kayak yapılmasını sağlayan geniş kayakların ardından, parabolik kesimleri sayesinde dönüşlerin daha kolay ve daha aza çaba harcanarak yapılmasına imkan tanıyan kayaklar üretilmiştir.

Kayaklar genel olarak, ince tahta, plastik köpük, fiberglas ve metal tabakaların bir çeşit sandviç şeklinde bir araya getirilmelerinden sonra etraflarının kayağa esneklik verecek özel bir maddeyle kaplanmasıyla yapılmaktadır.

Alp Disiplini kayaklarında, ön taraf 6-8 cm eninde olup, uzunlukları kullanan kişinin fiziksel özelliklerine göre değişir. Kayma sırasında, kar üzerindeki çukur ve tümseklere gelindiğinde kırılmaması için esnek maddelerden yapılırlar.

Kuzey Disiplini kayakları ise daha ince ve uzun özelliklere sahip olup, sadece ön kısımlarında bağlama bulunur.

Ayakkabılar

Alp Disiplini'nde kullanılan ayakkabılar sert plastikten yapılmış olup diz altına kadar uzanırlar. Ayak bileklerini sabit tutabilmeleri amacıyla, ayakkabıların içleri süngersi dokularla kaplanır.
Kuzey Disiplini ayakkabıları ise deri ve plastik karışımı hafif malzemelerden yapılıp, uzunlukları ayak bileklerine kadardır. Bu ayakkabı, spor ayakkabısı görünümünde olup uç kısmında bağlamalara takılacak çıkıntılar vardır.

Fiksasyon (Bağlama)

Ayakkabıların kayak üzerinde sabit durmasını sağlamak için Alp Disiplini'nde kayağa ayakkabının hem ön hem arka kısmından, Kuzey Disiplini'nde ise ayakkabının yalnız ön tarafından vidalanmak suretiyle monte edilir. Fiksasyonlar belli ölçülere bağlı kalınarak metal ve sert plastik gibi maddelerden üretilirler. Alp Disiplini'nde kullanılan bağlamaların arka kısmında stoperler (durdurucular) bulunur.

Batonlar (Kayak sopaları)

Alp Disiplini'nde kayarken denge sağlama ve dönüşlerin ritmik olması amacıyla; Kuzey Disiplininde ise düzlüklerde hız kazanmak, tepelere tırmanırken rahat ve hızlı çıkmak için kullanılan malzemelerdir. Batonlar hafif metallerden yapılır ve uzunlukları kullanan kişinin boyuna göre değişir. Düşme anında sporcunun elinden kaybolmaması için üst taraflarında bileğe takılan bir kayış bulunur. Alt tarafları sivri olur. Batonların kara batmaması için alt ucundan 5 cm yukarıda "simit" adı verilen çember biçiminde sert plastikten bir tabla bulunur.

Vaks

Kuzey Disiplini yarışmalarında,yokuş aşağı ve düz zeminde hızlı kaymak, yokuş yukarı tırmanırken geri kaymamak, Alp Disiplininde ise kayağın kar tutmasını önlemek ve hızını arttırmak için kayakların altına sürülen bal mumu ve parafin karışımı maddelerdir.

Giysiler

Kayakçılar vücudu saracak, sıcak tutacak ve su geçirmeyecek cinsten hafif giysiler kullanır. Eldiven ve bere giyer, gözlerin kardan, rüzgardan ve güneşin zararlı ışınlarından korunabilmesi amacıyla gözlük takarlar.
Son düzenleyen _Yağmur_; 12 Temmuz 2016 17:39
asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
26 Ocak 2013       Mesaj #6
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın

KAYAK NASIL SEÇİLİR


Kayak kaymanın inanılmaz keyfini sözcüklerle tarif etmek oldukça güç. Bunun yanında kayak herkesin hayatı boyunca kesinlikle denemesi gereken bir eğlencedir diyebiliriz. Pistten aşağı süzülürken yer çekimi kaybolur, yüzünüzde rüzgarı hisseder ve dilediğiniz yöne hafif, keyifli, ve teknik hareketlerle süzülürsünüz.

Kayak sporu günümüzde oldukça heyecanlı bir evrimin içerisinde. Yeni kayak şekilleri, carving ayakkabıları, ve yeni öğretme metotları yeni başlayanların öğrenme eğrisini kısaltırken, orta ve ileri düzey kayakçılara da performanslarını geliştirmeleri için şimdiye kadar hiç olmadığı kadar büyük fırsatlar tanıyor.

Kayak ekipmanı seçimi temelde zor bir işlem olmasa da özellikle yeni başlayanların veya kayağa bir süre ara vermiş olanların kafası karmaşık gibi görünen seçenekler ve kulağa garip gelen kelimelerden karışabiliyor. Kayak ekipmanını tanımanızı ve size özel seçim yapmanızı kolaylaştıracak temel bilgileri diğer linklerde bulacaksınız.


Kayak Düzeyiniz


Kayak seçiminizi kolaylaştırmak öncelikle aşağıdaki kategorileri inceleyerek kayak düzeyinizi belirlemelisiniz.

Yeni Başlayan (Tip I): Yeni başlayanlar, düşük eğimli pistlerde yavaş kaymayı tercih edenler.

Orta Düzey (Tip II): Temel kayak yeteneklerine sahip, ileri düzey (siyah) pistler dışında bir çok arazi ve kar koşullarında oldukça kontrollü olan ve tam kontrollü olma yolunda gelişmekte kayakçılar.

İleri düzey (Tip III): Buzlu, dik, bol kar, parçalı ve benzeri her tür koşulda, ileri düzey (siyah) pistlerde, ve yüksek hızlarda kontrollü kayabilen kayakçılar ve yarışçılar
.

A. Genel Kayak Kategorileri


Değişik kar koşulları, kullanıcı yeteği ve kullanım amacına göre kayak çeşitleri bulunur. Kayaklar bu amaçlara cevap verebilecek şekilde kullanılan materyal, sertlik, uzunluk, ağırlık, kenar kesim (kayağın belinin kayağın burun ve kuyruk bölgesine göre olan genişliği) gibi özellikler açısından farklılık gösterirler (Kayağın yapısı hakkında detaylı bilgi için "Kayak Anatomisi" başlıklı bölümü inceleyiniz). Kayak çeşitlerini temelde dört kategoride inceleyebiliriz:

1. İleri düzey/Yarış Kayakları:

Bu kayaklar hızlı kaymaya uygun tasarlanmışlardır. Genellikle sert ve dar kayaklardır, yüksek hızlarda şokları emerler. Kenar kesimleri diğer kayaklara göre daha düzdür. Bu özelliklerinden dolayı bu kayakları döndürmek daha zordur ve iyi teknik gerektirir. Temelde iki alt gruba ayrılırlar:

a) Büyük Slalom:
Küçük ve sık dönüşleri sevmezler. Büyük ve geniş dönüşlere uygun, yüksek hızlarda titreşimleri emici özelliklere sahiptirler.

b) Slalom:
Küçük, keskin dönüşlere uygun, buzda ve dik yamaçlarda yüksek kontrollü kayaklar.

2. Orta/İleri Düzey (Performans) Kayakları:

Dağın her yerinde kaymalarına rağmen daha çok ezilmiş pistleri tercih eden orta ve ileri düzey kayakçıların tercih ettiği kayaklar. Yarış kayaklarına göre daha geniş ve yumuşaktırlar, bu sayede daha geniş kar koşullarında ve daha yavaş hızlar için tasarlanmışlardır.

3. Başlangıç/Orta Düzey Carving Kayaklar:

Yeni başlayan ve orta düzey kayakçılar için tasarlanmışlardır. Yukarıdaki kayaklara benzerler fakat düşük hızlara daha duyarlı olabilmeleri için daha yumuşaktırlar. Burunları daha geniştir ve kuyruk bölümü dönüşlerin sonunda arkaya hatalı olarak fazla ağırlık verip kayağın kuyruğunu kaydıran kayakçıları daha fazla hoşgörebilecek şekilde inceltilmiştir.

Bayan ve Çocuk Kayakları Hakkında


Kayaklarda erkek, bayan ve çocuk modelleri bulunabilmektedir. Bayan ve çocuk kayakları genellikle erkek kayaklarına göre daha hafif ve yumuşaktır. Bu sayede genellikle erkeklerden daha hafif ve güçsüz olan bayanların ve çocukların kayağı orta yerinden esnetebilmeleri ve kenarlar üzerinde dönüşü tamamlayabilmeleri kolaylaşır. Bayan kayaklarında bağlamaların normalden bir santimetre kadar daha öne monte edildiği de görülür. Bu sayede bayanların erkeklere göre genellikle daha arkada olan ağırlık merkezleri öne ve kayak merkezine yaklaştırılarak dönüşler kolaylaştırılır ve denge artırılır.

Kayak Boyu Ne Olmalı?


En sık sorulan ve nedense güvenilir bir cevabın zor alındığı konulardan biridir kayak boyu. Son beş yılda dünyada kayak sektöründe gerçekleşen evrimlere parelel olarak kayak boyunun değişmesi (kısalması) yeni ve eski kayakçılarının kayak boyu konusunda kafalarının karışmasına neden oldu. Yeni derin kenar kesimli şekilli kayaklar geleneksel kayaklara göre daha kısa boylarda kullanılır. Bu kayakların kara temas eden daha geniş yüzey alanları vardır.

En uygun kayak boyunun belirlenmesi, boy ve kilonuz, kayak düzeyiniz, ve amaçlanan performansa bağlıdır. Boy, kilo ve kayak düzeyiniz arttıkça önerilen kayak boyu da artar. Uzun kayaklar yüksek hızlarda daha dengeli ve kararlı iken kısa kayaklar dönüşlerde daha kolay ve kontrollüdür. Genel bir yaklaşım olarak günümüzün derin kenar kesimli kayakları için önerilen kayak boyu, geleneksel kayaklar için önerilen boydan 10cm daha kısadır. Geleneksel kayak boyunu ise kabaca aşağıdaki gibi belirleyebiliriz:

Yeni başlayanlar:

Kayak boyu kayakçının omuz boyu kadar

Orta düzey kayakçılar: Kayak boyu kayakçının burun seviyesi ile başının üstü (boyu) seviyesi arasında

İleri düzey kayakçılar: Kayak boyu kayakçının boyu ile boyu artı bir el genişliği seviyesi arasında. Çok ileri düzey kayakçılar ve yarışçılarda bu boy kayakçının boyu artı el genişliği ile kayakçının kolu yukarı kaldırıldığında bileğine kadar olan seviye arası olacak kadar artabilir.


Kayak Terimleri


Carving: "Carving", kavisli bir kayak dönüşünün İngilizce adıdır. Carving deyince akla herhangi bir kayak dönüşünden çok tercih edilen bir dönüş gelir. Bu dönüşte, kayağın kavisli kenarı kar ile bütünüyle temas halindedir. Dönüş sırasında yana kayma, yerden kar kaldırma neredeyse hiç yoktur. Maksimum hız ve kontrol ile en verimli dönüş tekniğidir. Carving dönüş yeni stil kayaklarda eski kayaklara göre daha kolay gerçekleşir çünkü yeni kayaklarda kayağın kenar kesimi daha büyüktür (kenar kesim yarıçapı daha küçüktür).

Kenar Kesimi: Kenar kesimi milimetre cinsinden bir kayağın burun, bel ve kuyruk genişliği arasındaki farktır. Kayağın profilinde görülen kavisdir. Kenar kesimi küçük olan kayaklarda dönüş sırasında kayağın kenarını bütünüyle kar ile temas ettirip dönüş yapmak daha fazla çaba ve tecrübe ister. Diğer taraftan, büyük kenar kesimli kayaklar hafif bir basınç uygulanarak kenar üzerine yatırılabilir. "Şekilli" kayak adı verilen bu kayaklar yeni başlayanlar ve orta düzey kayakçılar için carving dönüşü kolaylaştırır.

Kenar Kesim Yarıçapı: Kenar kesim ve kenar kesim yarıçapı terimleri kayağın nasıl döneceğini açıklamak için kullanılır fakat aslında birbirinin zıttıdırlar. Kenar kesim yarıçapı kayağın kenarına teğet yerleştirilen hayali bir dairenin yarıçapıdır. Metre cinsinden ölçülür. Kenar kesimi ne kadar büyükse (derinse), bu daire (dolayısıyla yarıçapı da) o kadar küçüktür. Diğer bir değişle kenar kesim yarıçapı kayağın kenarı üzerine yatırıldığında yapacağı dönüşün büyüklüğüdür.

Etkin Kenar: Etkin kenar kayağın kar ile temas eden bölümüdür. Etkin kenar ne kadar uzunsa yüksek hızlarda o kadar stabilite vardır ve kenarlar o kadar iyi tutar. Etkin kenar ne kadar kısaysa spin ve dönüşler o kadar kolay başlatılır.

Dönüş Tipi: Daha çok kısa dönüşler yapmayı tercih ediyorsanız, derin kenar kesimli (kenar kesim yarıçapı küçük) kayakları tercih edin.
Orta büyüklükteki dönüşler için orta büyüklükte kenar kesimli kayakları,
Büyük dönüşler veya yarışlar için küçük kenar kesimli kayakları tercih edin.
Tümseklerde (bombe) kaymak için küçük kenar kesimli kayaklar uygundur çünkü dönüşlerin çoğu kar üzerinde değil havada yapılır.

Kayak Genişliği: Kayağın bel genişliği (bağlamaların altındaki genişlik) kayağın değişik koşullarda davranışını belirler.
- Yumuşak, derin kar veya toz kar daha fazla yüzerlilik gerektirir, bu yüzden geniş bel genişliği uygundur. Toz kar kayaklarında bu ölçü tipik olarak 70mm üzerindedir.
- Ezilmiş ve yarı ezilmiş karışımı bölgelerde bu genişlik 65-70mm arasındadır.
- Tam ezilmiş, sert karda daha az yüzerlilik gerekir. Sadece bu tür kar için tasarlanmış kayaklarda bel genişliği genellikle 65mm altındadır.

Esneklik: Bir kayağın esnekliği, veya boyutsal sertliği, nerede ve nasıl kayılabileceğini büyük ölçüde etkiler. Esnekliği sert olan kayaklar yüksek hızlarda ve ezilmiş sert yüzeylerde oluşan şokları emebilirler. Bu tür kayaklar yarış pistleri gibi sıkıştırılmış sert zeminlerde hızlı kayan ileri düzey kayakçılar için tasarlanmıştır. Sert kayaklarda doğru dönüş tekniği uygulayabilmek daha çok beceri gerektirir. Daha esnek bir kayak daha yavaş hızlarda dönebilir, ve daha kısa dönüşler yapabilir. Orta sertlikteki kayaklar orta düzey kayakçılar, yumuşak esneklikteki kayaklar da daha çok yeni başlayanlar için uygundur. Kayakların esnekliklerini onları yerde dik dururken orta yerinden itip esneterek karşılaştırabilirsiniz.

Doğal Kayakçı Duruşu: Düz bir yüzeyde, ayakkabı tabanları birbirlerine parelel, ayaklar kayarken normal olarak kullandığınız genişlikte, diz kapağı ayakkabının ön kenarı hizasına gelecek şekilde dizler bükülmüş, kayakçının tam karşıya baktığı rahat, doğal pozisyon.

Kayak Teknikleri


Kayakçılar bir zamanlar kayma tekniğini ve kıvraklığını göstermek için engebeli pistlerde kaymayı yeğliyordu. Bugün ise önemli olan mümkün olduğunca eğilip kara adeta yapışarak hız yapmak... Liftlerle ulaştığınız pistler dümdüz, her biri neredeyse bir bulvar genişliğinde ve kilometrelerce uzanıyor, üstelik her koşulda kayağa da elverişli olunca elbette heyecan bunun neresinde diyenler de oldu. Yeni pistler, yeni kayak teknikleri işte böyle doğdu, hatta sadece kayma teknikleri değil kayakların kendisi de değişti, giysilerinden gözlüğüne kadar her şey sürekli yenileniyor! Kayaklar çok değişince kayma teknikleri de gelişti! Şimdi kısaca onlara bir göz atalım!

Telemark...
Birkaç yıllık geçmişi var, bir anlamda eskiye dönüş: İlk kayma tekniğine ve doğaya saygılı bir tavrı getiriyor. Ayaklar kayağa önden tutturulup topuklar serbest bırakılıyor. Böylece kayakçı viraj alırken dizler neredeyse kara değiyor. Pistlerde olduğu gibi toz karlı zeminlerde de, daha doğrusu her türlü karlı zeminde kaymayı mümkün kılıyor.

Monoski...

Bir tek, ama standart kayaklardan daha geniş tutulmuş kayak üzerine iki ayak sabitleştiriliyor. Monoski, özellikle sert pistlerde ve engebeli zeminlerde kaymak için...

Skwal...
Bir tür monoski, ama kayak daha uzun ve ince. Bir ayak ötekinin önünde tek bir kayak üzerinde pistten kayarak iniliyor.

Snowboard...
Amerika'da sörfçüler tarafından kış sporlarına uyarlanan bu teknik çok tutuldu. Zemine göre de birçok kayak modeli geliştirildi; toz karda, sert pistlerde ve doğal karlı ortamlarda kaymak üzere çeşitli modelleri var. Bütün kayak merkezlerinde yapılabiliyor. Snowboard özellikle heyecan arayan her yaştan gencin gözdesi, üstelik kendine göre bir giyim tarzı var.

Carving...

Bir adı da Parabolik ski. Carving geniş ve yuvarlak kenarlı, geniş topuklu kayaklarla kayılıyor. Bu kayaklarla keskin virajlar alınabiliyor, üzerinde eğilmek ve yokuşa yapışmak daha kolay. Pistlerde, az veya çok sert karlı zeminlerde kaymak için...

Kar bisikleti...

Henüz çok yaygınlaşmadı ama birçok kayak merkezinde bulunuyor. Bisikletin tekerlekleri yerine geniş bir kayak bulunuyor.

Kızak...
Modası hiç geçmeyecek olan kızaklar zamanla geliştirildi. Günümüzün kayak merkezlerinde eski ahşap kızakların yerini freni ve sert gövdesiyle ailece kaymanın tadını yaşatan hızlı araçlar aldı.

Free Style...

Kayaklar çeşit çeşit, kayak teknikleri de çok farklı... Ama heyecan arayanlar sınırları zorlamak istiyorlar. İşte bunun bir örneği Free Style... Engellerle çeşitli eğimlerin bulunduğu bir pistte adeta uçarcasına kayarak, tümseklerin üzerinden atlayarak çeşitli akrobatik figürler yapılıyor. Bunun için de özel kar parkları (snowparc) yapıldı.

Boardercross...
Kayakçıların hep birlikte tepeler, çukurlar ve sert virajlar bulunan bir pistte kayması...

Free Ride...
Pist dışında, dağlarda, beyaz bir okyanusun ortasında, ayak basılmamış ortamlarda doğa ile başbaşa kalarak kaymak isteyen usta kayakçılar ve snowboard'çular için! Dağları başka bir açıdan yaşamak ve tanımak, zirvelerden inmek, kar dalgaları üzerinden uçmak için...

Half pipe...
Snowboard'çuların engebelerden atlayarak ve havada çeşitli figürlerle gösteri yaparak özel pistlerden kayması...

Kar Raftingi...
Rafting botları altına kayganlığı arttırıcı bir branda gerilerek kürek kullanmadan sadece bir görevlinin gerekli yerlerde alüminyum frenleyici çubukları kullandığı, belirli bir parkurda botun kaydığı alternatif bir kış sporu. (Erciyes'te uygulanıyor.)

Tur Kayağı...

Usta kayakçı ve dağcılar için. Kayarak, yürüyerek, tırmanarak ve çadırlarda konaklanarak dağların aşılması...
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Son düzenleyen _Yağmur_; 9 Aralık 2016 11:55 Sebep: sayfa düzeni
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
17 Şubat 2016       Mesaj #7
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  Kayak1.jpg
Gösterim: 2438
Boyut:  82.4 KB
SİLENTİUM EST AURUM
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
17 Şubat 2016       Mesaj #8
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  Kayak2.jpg
Gösterim: 2793
Boyut:  435.5 KB

Ad:  Kayak3.jpg
Gösterim: 3032
Boyut:  328.7 KB
SİLENTİUM EST AURUM
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
17 Şubat 2016       Mesaj #9
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  Kayak4.jpg
Gösterim: 2377
Boyut:  92.7 KB

Ad:  Kayak5.jpg
Gösterim: 3141
Boyut:  134.7 KB
SİLENTİUM EST AURUM
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
9 Haziran 2016       Mesaj #10
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye

Kayak Sporu


Ad:  Kayak Sporu-5.jpg
Gösterim: 3585
Boyut:  29.8 KB
Kar üzerinde kaymak için ayağa takılan uzun ve dar tahta aygıttır. Su üstünde kayarak yapılan türüne su kayağı denir. Kayaklar suya ve çarpmaya dayanıklı esnek ağaçlardan yapılır. Boyu 2 m’ye yakın, eni 7-9 cm arasındadır. Yarıdan geriye kalan bölümünde ayağın takılmasına ve ayak tarağının oynatılmasına elverişli bir tabanlığı ve tasması vardır. Kara takılması için de ön ucu yukarıya doğru kıvrıktır. Kayak sporu 19. yüzyılın sonlarına doğru 1877’de Norveç’in başkenti Oslo’da Chiristiania Kayak Kulübü’nün kurulmasıyla başladı. Bunu 1896’da Fransa’da Alp Dağları’nda kurulan kayak kulüpleri izledi, böylece bu iki yerin yüzey şekillerine bağlı olarak iki çeşit kayak sporu tipi ortaya çıktı: Daha düz alanlarda yapıla Kuzey kayağı ve engebeli arazide yapılan Alp kayağı ya da dağ kayağı. Alp kayağında bir iniş iki slalom (büyük ve küçük slalom) vardır. Bir hız yarışı olan iniş kayağında erkekler için 700-1000 metre arası, kadınlar için 500-700 metre arası bir düzey farkı gözetilerek 2.5-4 km kaymak gereklidir. Küçük slalom, eğilimli ve kıvrımlı bir alanda kısa bir iniş biçimindedir. Erkek yarışmacılar bu alanda 180-220 m bir düzey farkı gözetilerek 55-75 kadar kapıdan (aynı renkte dikili iki sopa arası), kadınlar 120 ile 180 m bir düzey farkı gözetilerek 40-60 kapıdan geçmek zorundadırlar. Büyük slalomda olduğu gibi bunda da bir kapının atlanması yarış dışı kalmaya yol açar. Büyük slalom erkekler için 400, kadınlarda 300 düzey farkına serpiştirilmiş en az 50 kapının geçilmesi demektir. Bir de iniş ve salonu birleştiren kombine yarışlar vardır. Kuzey kayağı, geleneksel bir yarıştır. 1/3’ü hafif yokuş, 1/3’ü hafif iniş olan bir alanda yapılır. Erkekler 15, 18, 30, 50 km. üzerinden, kadınlar 5, 10, 20 km. üzerinden kayarak yarışırlar. Kuzey kayağında, ayrıca erkeklerde 4×10 km., kadınlarda 3×5 km. bayrak takım yarışı, yine erkekler için atlama yarışmaları vardır. Bunlar 70 m, 90 m, 150 m tramplen mesafeli olabilir. Atlayışı, uzunluğa ve uçuşta bir düz kayışla (15 km), orta tramplende bir atlayışın sonuçlarına dayanır. Uluslararası Kayak Federasyonu, 1924’te yapılan ve ilk kış olimpiyatları diye adlandırılan yarışmalar sırasında kuruldu, tik dünya Kuzey Kayağı Şampiyonası 1925’te, Alp Kayağı Şampiyonası ise 1931’de düzenlendi. Günümüzde her iki dalda da dört yılda bir dünya şampiyonaları düzenli olarak yapılır ve kış olimpiyatları programında yer alır.

Kayak sporu malzemeleri nelerdir?


Kayak, kask, gözlük, eldiven, sıcak tutacak giysiler.

Türkiye’deki kayak merkezleri hangileridir?


Bursa – Uludağ, Erzurum – Palandöken, Bolu – Kartalkaya, Antalya – Saklıkent, Kayseri – Erciyes, Bingöl – Yolçatı, Bolu – Esentepe, Kars – Sarıkamış, Elazığ – Hazarbaba, Erzincan – Bolkar, Kastamonu – Ilgaz, Gümüşhane – Zigana, Isparta – Davraz, İzmir – Bozdağ, Kartepe, Ankara – Elmadağ.

Kayak sporu yapmanın 10 altın kuralı


İmkanı olan herkesin kayak sporu yapabileceğini belirten sporcu, Kayak sporunun 10 altın kuralını şöyle açıklıyor:
1 - Diğer kayakçılara dikkat edilmesi: Diğer kayakçılara tehlike oluşturmayacak şekilde davranılmalıdır.
2- Hız ve kayakların kontrolü: Hız, kişisel beceri ve şartlara uyumlu olmalıdır.
3- Kayak yolunun seçimi: Kayakçı öndekilere tehlike yaratmayacak şekilde pisti kullanmalıdır.
4- Geçiş (birini geçme): Bir kayakçıyı geçerken ona da rahat hareket edebileceği bir alan bırakılmalıdır.
5- Durmak ve hareket etmek: Kayakçı durduktan sonra tekrar kayacaksa yukarıdan birinin gelip gelmediğini kontrol etmelidir.
6- Duruş: Zorunlu olmadıkça dar alan, geçiş ve görüntünün sınırlı olduğu yerlerde durulmamalıdır.
7- Tırmanma veya iniş: Yamaca tırmanan yaya kayakçılar, kesinlikle kayak pistinin dışını kullanmalıdırlar.
8- İşaretlere dikkat: Kayakçı pistlerdeki uyarı, yönlendirme ve sinyallere dikkat etmek ve uymak zorundadır.
9- Yardım zorunluluğu: Her kayakçı kaza anında kazazedeye yardım etmek zorundadır.
10- Kimlik bildirme zorunluluğu: Herkes kayak yaptığı sürece yanında kimlik bulundurmalıdır.

Kayak sporunu yapmaya başlamadan önce dikkat edilmesi gerekenler

  1. Kaymaya başlamadan önce vücut egzersizleri yapılmalı ve kaslar ısıtılmalıdır. Sakatlanmaları önlemek için her sporcunun bu hareketleri yapması gerekir.
  2. Kayak yapmadan önce etli ve yağlı besinler tüketilmemelidir. Enerji ihtiyacınızı karşılayacak meyveler ve hafif yiyecekler tercihiniz olmalıdır.
  3. Bol bol sıvı tüketmelisiniz ve ağız ile boğaz kuruluğunu engellemek için burnunuzdan nefes almalısınız.
  4. Karların güneş ışınlarını yansıtması nedeniyle ultraviyole ışığı süzen ve koyu camlı gözlükler kullanılmalıdır.
  5. Vücut ağırlığınıza göre kayak ekipmanları seçmelisiniz.
  6. Hareketlerinize engel olmayacak kıyafetler tercih etmelisiniz.
  7. Yorulduğunuzda ara vermeyi unutmayın.
  8. Diğer kayakçıları tehlikeye sokacak hareketlerden kaçının.
  9. Pistlerdeki uyarı levhalarını dikkate alın.
  10. Eğitmenleriniz olmadan tehlike riski yüksek hareketleri denemeyin.
  11. Özel koruyucu bileklikler kullanın.
  12. Hamilelik durumu ya da kalp hastalıkları gibi ciddi şikayetleri olanlar kayak yapmadan önce doktorlarına danışmalılar.
  13. Bütün yaralanmalar ve sakatlanmalarda kayak merkezinde bulunan sağlık görevlilerine başvurulmalıdır.
  14. Özellikle çocukların kask takılmadan kayak yapmalarına izin verilmemelidir.
  15. 2 bin metre yükseklikten itibaren görülmeye başlanan ve hava basıncına bağlı olarak ortaya çıkan bulantı, baş dönmesi, nefes darlığı gibi durumlarda derhal bulunduğunuz yerden daha az yüksekliğe doğru inin.

Kayak sporunda yapılan yarışmalar

  1. İniş Yarışması
  2. Slalom Yarışması
  3. Büyük Slalom Yarışması
  4. Parelel Yarışma
  5. Kuzey Disiplini Yarışmaları

Olimpiyatlarda kayak sporu ile ilgili yarışmalar

  1. Snowboard
  2. Biatlon
  3. Kayakla atlama
  4. Kuzey kombine
  5. Alp disiplini

Kayak teknikleri

  1. Telemark
  2. Monoski
  3. Snowboard
  4. Carving
  5. Kar Bisikleti
  6. Kızak
  7. Free Style
  8. Boardercross
  9. Half Pipe
  10. Kar Raftingi
Telemark
Ayaklar kayağa önden tutturulup topuklar serbest bırakılıyor. Böylece kayakçı viraj alırken dizler neredeyse kara değiyor. Pistlerde olduğu gibi toz karlı zeminlerde de daha doğrusu her türlü karlı zeminde kaymayı mümkün kılıyor.

Monoski

Bir tek ama standart kayaklardan daha geniş tutulmuş kayak üzerine iki ayak sabitleştiriliyor. Monoski özellikle sert pistlerde ve engebeli zeminlerde kaymak için.

Snowboard
Amerika’ da sörfçüler tarafından kış sporlarına uyarlanan bir tekniktir.

Carving
Bir adı da Parabolik ski. Carving geniş ve yuvarlak kenarlı geniş topuklu kayaklarla kayılıyor. Bu kayaklarla keskin virajlar alınabiliyor üzerinde eğilmek ve yokuşa yapışmak daha kolay. Pistlerde az veya çok sert karlı zeminlerde kaymak içindir.

Kar Bisikleti
Henüz çok yaygınlaşmadı ama birçok kayak merkezinde bulunuyor. Kar Bisikletinin tekerlekleri yerine geniş bir kayak bulunuyor.

Kızak
Modası hiç geçmeyecek olan kızaklar zamanla geliştirildi. Günümüzün kayak merkezlerinde eski ahşap kızakların yerini freni ve sert gövdesiyle ailece kaymanın tadını yaşatan hızlı araçlar aldı.

Free Style
Kayaklar çeşit çeşit kayak teknikleri de çok farklı. Ama heyecan arayanlar sınırları zorlamak istiyorlar. İşte bunun bir örneği Free Style’dir.

Boardercross
Kayakçıların hep birlikte tepeler çukurlar ve sert virajlar bulunan bir pistte kaymasıdır.

Free Ride
Pist dışında dağlarda beyaz bir okyanusun ortasında ayak basılmamış ortamlarda doğa ile baş başa kalarak kaymak isteyen usta kayakçılar ve snowboard’çular içindir.

Half Pipe

Snowboard’ çuların engebelerden atlayarak ve havada çeşitli figürlerle gösteri yaparak özel pistlerden kaymasıdır.

Kar Raftingi
Rafting botları altına kayganlığı arttırıcı bir branda gerilerek kürek kullanmadan sadece bir görevlinin gerekli yerlerde alüminyum frenleyici çubukları kullandığı belirli bir parkurda botun kaydığı alternatif bir kış sporu.

Tur Kayağı
Usta kayakçı ve dağcılar için. Kayarak yürüyerek tırmanarak ve çadırlarda konaklanarak dağların aşılmasıdır.

Kayak sporunun faydaları

  1. Koordinasyonu geliştirir.
  2. Dengeyi geliştirir.
  3. Kişiye Çeviklik kazandırır.
  4. Kardiyovasküler gelişim sağlar.
  5. Aerobik kapasiteyi geliştirir.
  6. Kemikleri güçlendirir.
  7. Hemen hemen tüm vücut, hareketlere dahil olduğu için tüm vücut kaslarını çalıştırır.
  8. Kendine güven hissini geliştirir.
  9. Motivasyonu yükseltir.
  10. Mental gelişim sağlar.
  11. Sosyalleşme sağlar.
MsXLabs.org
-derlemedir.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Son düzenleyen _Yağmur_; 8 Aralık 2016 20:28
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.

Benzer Konular

14 Haziran 2016 / _Yağmur_ Spor
25 Temmuz 2016 / _Yağmur_ Spor
19 Şubat 2010 / _KleopatrA_ Taslak Konular
9 Aralık 2016 / _Yağmur_ X-Sözlük