Arama

Süveyş Kanalı

Güncelleme: 17 Kasım 2016 Gösterim: 11.136 Cevap: 4
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Kasım 2007       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi

Süveyş Kanalı

Ad:  Süveyş Kanalı1.jpg
Gösterim: 2118
Boyut:  82.4 KB

Arapça KANATÜ’S SUVEYS, Mısır’da Süveyş Kıstağını kuzey-güney doğrultusunda kesen deniz düzeyinde suyolu. Akdeniz ve Kızıldeniz’i birbirine bağlarken Afrika’yı Asya’dan ayınr. Avrupa’yla Hint Okyanusu ve Büyük Okyanusun batı kesimi arasındaki en kısa denizyoludur.
Sponsorlu Bağlantılar

Süveyş Kanalı Akdeniz kıyısındaki Port Said’den (Bur Said) güneydeki Süveyş Körfezine kadar 160 km boyunca uzanır. Kanalın üzerinde Menzile, Timsah ve Murre adlı üç göl (buhayre) vardır. Fransızlar tarafından inşa edilen kanalın yapımı 1869’da tamamlanmıştır. (17 Kasımda 1869 Süveyş Kanalı açılmıştır)

Kanalın batısında alçak Nil Deltası, doğusunda ise daha yüksek, engebeli ve kurak Sina Yarımadası yer alır. Yüzey şekilleri bakımından çeşitlilik gösteren Süveyş Kıstağının güneyinde jips ve kireçtaşı oluşumlu bir dizi şerit uzanır. Kıstağın bir başka önemli özelliği de, Timsah Gölünden Nil Deltasının orta kesimlerine ve Kahire’ye doğru güneybatı doğrultusunda uzanan dar et-Tumeylat Vadisidir. Başlangıçta kanalın derinliği yalnızca 8 m, genişliği ise dipte 22 m, yüzeyde 58 m’ydi. Birbirini izleyen genişletme ve derinleştirme çalışmalarının sonucunda 1967’de en dar yerinde genişliği 55 m’ye, derinliği ise 12 m’ye çıkarıldı.

20. yüzyıl sonlarında günde ortalama 55 gemi geçiyordu. Kanalın inşa edilmesi, Süveyş kenti dışında hemen tümüyle boş olan bölgede yeni yerleşimlerin kurulmasına yol açtı. Haziran 1967’deki Arap-İsrail Savaşı sırasında halkın neredeyse tümü bölgeden uzaklaştırıldı ve yerleşmelerin çoğu ağır hasar gördü.

Kanalın 1975’te yeniden ulaşıma açılmasıyla bölgede kapsamlı imar çalışmalarına başlandı; 1978’e gelindiğinde nüfusun büyük çoğunluğu bölgeye geri dönmüştü. 1975-80 arasında da genişletilen kanal, günümüzde suya batma derinliği (draft) 20 m'ye kadar olan gemilerin ulaşımına elverişlidir. Deversoir, Timsah Gölü ve Port Said’de ulaşımı kısaltacak yeni yange-çişler açılmış, kanalın dirsek yaptığı noktalar yumuşatılmış ve Acı Göllerdeki demirleme yerleri genişletilerek derinleştirilmiştir.

kaynak: Ana Britannica

Son düzenleyen Safi; 17 Kasım 2016 01:12
Mira - avatarı
Mira
VIP VIP Üye
14 Eylül 2008       Mesaj #2
Mira - avatarı
VIP VIP Üye
Süveyş Kanalı
Süveyş Kıstağı'nda açılmış olan ve dünyanın en önemli suyollarından biri olan kanal. Kızıldeniz'i Akdeniz'e bağlar. Süveyş limanından Port Said'e kadar uzunluğu 103 mil, minimum genişliği 60 metre; minimum derinliği ise 12,5 metredir. Manzala Gölü'nün doğu kenarından, Timsah, Büyük ve Küçük Acı göller içinden geçer. Orta yerinde İsmailiye limanı yer alır. Fransız Ferdinand de Lesseps yönetiminde yapımına 1859'da başlanmış, 17 Kasım 1869'da işletmeye açılmıştır.
Sponsorlu Bağlantılar

Süveyş Kanalı, gerek yapımı, gerek işletilmesinin bağlandığı antlaşmalarla yakın yıllarda bazı siyasî olaylara neden olmuş, dünya politikasında dikkatleri üzerine çekmiştir. Son olay, İngiltere ve Fransa'nın karşı koymasına karşın, 1956'da Mısır tarafından millileştirilmesidir. İlk kez 1957'de, ikinci kez 1967 İsrail-Arap Savaşı sırasında kapalı kalmıştır.
Ad:  Süveyş Kanalı4.jpg
Gösterim: 1234
Boyut:  83.1 KB
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi


Son düzenleyen Safi; 17 Kasım 2016 01:13
theMira
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
31 Ekim 2008       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Süveyş Kanalı

Ad:  Canal_de_Suez.jpg
Gösterim: 933
Boyut:  37.7 KB
Süveyş Kanalı'nın yeri

Süveyş Kanalı (Arapça: قناة السويس‎, okunuşu; Qanā al-Suways), Akdeniz ile Kızıldeniz'i birbirine bağlayan yapay suyoludur. Sina Yarımadası'nın batısındadır. 163 kilometre uzunluğunda ve en dar yerinde 300 metre genişliğindedir. Kanal, Afrika çevresinde dolaşmaya gerek kalmadan Asya ile Avrupa arasında deniz taşımacılığı yapılmasını sağlar.

Dünya'nın önemli kanallarından birisi arasında yer alır.Eski gemiciler ticarette çok uzun yol ve mesafe kat ettikleri için böyle bir kanal yapma gereksiniminde bulunmuşlardır.Süveyş Kanalı'nın açılmasında Osmanlı İmparatorluğu'nun da büyük önemi vardır.

Mısır topraklarında bulunan ve Akdeniz ile Kızıldeniz'i birleştiren 161 km uzunluğunda yapay suyolu. Kanalın genişliği 70-125 m arasında değişmektedir. Derinliği 11-12 m'dir. Su kesimi 10,36 m'den fazla olan gemiler kanaldan geçemez. 1951 yılında trafiği kolaylaştırmak amacıyla el-Kantara ile el-Firdan arasında 13,5 km lik bir yan geçit açılmıştır.
Dünyada kapakları olmayan en uzun kanaldır.Diğer kanallarla karşılaştırıldığında kaza oranı hemen hemen sıfırdır. Gece ve gündüz geçiş yapılabilir.

Tarihçe
Süveyş kıstağında sefere elverişli bir su yolu kurmak için ilk denemeler Eski çağda yapıldı. M.Ö. 2000 yılından sonra Nil Deltası'nı Acı Göl aracılığıyla Kızıldeniz'e bağlamak için planlar yapılmıştır.

Firavun Nekao zamanında M.Ö. 600'e doğru Nil, Timsah Gölü ve Kızıldeniz arasında bir kanal açılmaya başlandı. Ptolemaios II zamanında, M.ö. 3. yüzyılda bitirilen bu kanal daha sonraki yıllarda dönem dönem kullanıldı. 776'da tamamıyla bırakıldı. Osmanlılar 16. ve 18. yüzyıllarda Kızıldeniz ile Akdeniz arasında bir kanal açılması üzerinde durdular, fakat bu düşünceler gerçekleşmedi. Kanal düşüncesi 19. yüzyılda yeniden ele alındı. Napolyon seferine katılan Lepére, İskenderiye-Süveyş arasında açılacak bir kanal tasarladı. Bu kanalı Kavalalı Mehmet Ali Paşa'nın hizmetindeki Fransız mühendisi Limand de Bellefonds daha düz bir hat haline getirdi ve Fransa'nın iskenderiye konsolosu Lesseps planı onayladı. Saint-Simon'cuların (Talabot, Stephenson, Negrelli von Mpldebbe) kurduğu inceleme kurulu 1848 devrimiyle ortadan kalktı. Mısır hıdivliğine Lesseps'in dostu olan Said Paşa'nın çıkması (1854) tasarıyı kesinleştirdi. Said Paşa, kanalın açılmasına izin verdi. 200 milyon frank sermayeli Evrensel Süveyş Deniz Kanalı Şirketi kuruldu ve önce 30 Kasım 1854, sonra da 5 Ocak 1856 fermanlarıyla açılıştan itibaren 99 yıllık imtiyaz aldı.

Romalılar ve Araplar tarafından birçok projeler tasarlanmışsa da teknik açıdan karşılaşılan zorluklar ve 15. yüzyılda Ümit Burnu yolunun bulunması bu projelerin uygulanmasını engellemiştir. 1854 yılında Ferdinand Vicomte de Lesseps tarafından çizilen projeyi uygulamak amacıyla Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez kurulmuştur. 1861 yılında başlayan çalışmalar 1869'da tamamlandı ve aynı yıl kanal açıldı. 1869 yılında kanalın yönetimi Mısır hükümeti tarafından 99 yıllığına uluslararası bir şirkete devredildi. 1875'te İngilizler %44'üne sahip oldu. 1956 yılında Mısır hükümeti tarafından millileştirildi. İngiltere'nin Mısır'a karşı saldırıya geçmesi sonucunda kanal trafiğe kapatıldı.

Süveyş Kanalı'ndaki Köprüler
Muhammed Hüsnü Mübarek Barış Köprüsü El Qantara
Ad:  Mubarak_Peace_Bridge.jpg
Gösterim: 1339
Boyut:  41.2 KB
Muhammed Hüsnü Mübarek Barış Köprüsü El Qantara
Kanal, uluslararası gemi ticaretine, her ne kadar ekonomik açıdan avantaj sağlasa da, Mısır topraklarını fiziken ve daimen ikiye ayırmaktadır. Kanalın doğusu Mısır´a ait olan Sina Yarımadası´dır ve batısı Afrika Kıtası´nda bulunan diğer parçasıdır. Bu durum, maalesef yıllarca bu beldede yaşayan halkı, en azından nakliyat açısından olumsuz etkilemiştir. Nihayet bu sorunua bir çözüm bulmak için, Süveyş Kanalının üstünden Muhammed Hüsnü Mübarek Barış Köprüsü El Qantara (Arapça: Köprü) ismi ilen anılan beldede kurulmuştur.

Tam maaliyeti 22,5 milyar Japon Yen´idir. Maaliyetin % 60´nı (13,5 milyar Japon Yeni) Japon Hükümeti, % 40´nı (9 milyar Japon Yeni) Mısır Hükümeti, kendisi başka kaynaklardan bir miktar borç alarak, üstlenmiştir. Bu proje, Muhammed Hüsnü Mübarek´ın ekonomik fakir olan Sina Yarımadasını kalkındırma proğramı çerçevesinde, 1995 yılında Japonyaya yaptığı bir resmi ziyaret sayesinde başlangıcını bulmuştur. Köprü Ekim 2001 senesinde genel hizmete teslim edilmiştir.
Bazı teknik bilgiler
  • Tam uzunluğu yollar dahil: 3900 m
  • Sırf köprü: 730 m
  • İki pilon arası mesafe: 70 m
  • İki ana pilonların yüksekliği: 154 m
  • Yol genişliği: 10 m
Japon Kajima Corporation, NKK Corporation ve Mısır General Nile Company for Roads & Bridges tarafından inşaa edilmiştir.

Ahmed Hamdi Tüneli


Ad:  Ahmed Hamdi Tüneli.jpg
Gösterim: 931
Boyut:  28.7 KB
Ahmed Hamdi Tüneli Süveyş Kanalının altından geçen bir otomobil tünelidir. İki şerite sahip olarak, gidiş-dönüş istikametlidir. Aynen köprü gibi, Sina Yarımadasını ve batı yakasını bağlar.
1983 yılında aslında başka bir amaç için Birleşik Krallık Hükümeti tarafından yapılmıştır.
Uzunluğu 1630 metredir ve dış çapı 11,6 metredir.

El Ferdan Tren Köprüsü


Ad:  El_Ferdan.jpg
Gösterim: 1087
Boyut:  14.0 KB
El Ferdan Tren Köprüsü teknik terimi ile bir hareketli köprüdür. İsmailiya şehirindedir ve kanalın trenler tarafından geçilmesini sağlar. 1983 tarihinde hizmete teslim edilmiştir ve 1963 harbi zamanında imha edilen eski köprünün görevini devam ettirmektedir.
Bu arada El Ferdan Tren Köprüsü dünyanın en uzun hareketli köprüsüdür. Uzunluğu 340 metredir.
Son düzenleyen Safi; 17 Kasım 2016 01:00
taklım - avatarı
taklım
Ziyaretçi
27 Kasım 2012       Mesaj #4
taklım - avatarı
Ziyaretçi
Firavunlar dönemine dayanan bir hayalin gerçeğe dönüşmesidir Süveyş Kanalı.
İnsanoğlunun zaman ve özellikle ticarette tasarruf etme isteği eski çağlara kadar dayanır. Eski gemiciler tarafından Akdeniz ve Kızıldeniz arasında yapılan ticari yolculuklar için uzun mesafeleri can ve mal kayıplarıyla kat etmeleri, zamanla daha kısa bir yol arayışına girmelerine neden olmuştur. Bugün Mısır halkının Piramitler ve Nil Nehri kadar önemsediği ve ulusal bir sembol haline getirdiği Süveyş Kanalı'nın aynı zamanda dünya ticaretine yaptığı katkı da unutulmamalı.

İlk kez M.Ö Firavunlar döneminde çalışmalarına başlanmış ancak tamamlanamamıştır. Daha sonra Yunanlıların ve Arapların da yarım bıraktıkları kanal çalışmalarında Osmanlılar döneminde Yavuz Sultan Selim, II.Selim ve III.Mustafa Han'ın da önemli payları olmuştur.

Napoleon Bonaparte'ın 1798 seferinde iki denizi, bir kanal açarak birleştirme isteği insanın düşünme gücünün resmedilmesinde ki somut bir adım olmuştur. O zaman ki imkanlarla mühendisler; Akdeniz ile Kızıldeniz arasında ki dokuz metrelik su seviye farkının böyle bir kanalın yapımını olanaksız kılacağını ileri sürdüler. 1854 yılında Ferdinand Vicomte de Lesseps tarafından çizilen projeyi uygulamak amacıyla Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez kurulmuştur. 1861 yılında başlayan çalışmalar 1869 'da tamamlandı ve aynı yıl kanal açıldı. 1869 yılında kanalın yönetimi Mısır hükümeti tarafından 99 yıllığına uluslararası bir şirkete devredildi. 1875 'te İngilizler kanalın %44'üne sahip oldu. Yaklaşık 87 yıl boyunca uluslararası bir kimlik taşımış olan Süveyş Kanalı, 1956 yılı Temmuz ayında bütünüyle Mısır'ın yönetimine geçmişti. 1956 yılında Mısır hükümeti tarafından millileştirildi.

Ancak 1948 ile 1975 yılları arasında İsrail gemilerinin geçişine izin verilmedi; 1967 yılındaki Arap-İsrail Savaşı'nın ardından ise 1975 yılına kadar, tam sekiz yıl boyunca bütün geçişlere kapalı tutuldu. 1975 yılında kalıntı ve mayınlardan temizlenerek yeniden açılan kanal, 1980 yılına kadar süren bir çalışmayla genişletildi.
Ad:  Süveyş Kanalı2.jpg
Gösterim: 1547
Boyut:  100.2 KB
Açılışından bu yana 1 milyonu aşkın geminin ve 12 milyar tonu aşkın yükün geçiş yaptığı kanal bütün bu zaman boyunca 30.5 milyar Amerikan Doları gelir sağlamış durumda... Şu an 25.000 gemiyi aşan yıllık geçiş kapasitesiyle, toplam dünya ticaretinin %14'ü Süveyş Kanalı'ndan geçiyor. Petrol ihracatında ise & gibi yüksek bir orana hizmet ediyor. Yine Arap Yarımadası'ndaki limanlara ulaşan toplam yük ve kargonun %41'i buradan geçiyor. Suudi Arabistan'ın Cidde Limanı ile Karadeniz'de ki Köstence Limanı arasındaki mesafe Ümit burnu üzerinden 11771 mildir. Süveyş kanalı üzerinden ise 1698 mildir. Böylece mesafe %86 oranında kısalır. Hollanda'nın Rotterdam Limanından Japonya'nın Tokyo Limanına giden bir geminin alacağı yol %23 oranında kısalır. Afrika sahilinden dolaşması ile kıyaslanırsa, deniz yoluyla yapılan dünya ticaretinin %7'si Süveyş kanalından yapılır. Bu ticaretin %35'i Kızıldeniz ve Arap Körfezi limanlarından yüklenir. %20'si Hint ve Güneydoğu Asya Limanları ve %39'u Uzakdoğu bölgesinden yapılır.

Mısır Hükümeti kanalın teknoloji ve kapasitesini, gelişen dünya ticaretine ve artan ulaşım gereksinimlerine paralel biçimde yükseltmeye büyük özen gösteriyor.

Birleştirdiği denizler arasında önemli bir su seviyesi farkı olmadığından kanalda kapak ve kilit sistemi bulunmamakta ve kanalın gerektiğinde genişletilmesi ya da derinleştirilmesinde herhangi bir teknik zorluk da söz konusu olmamaktadır. Gemi Trafik Yönetim Sistemi, elektronik sistem ve radar ağı sistemlerinin bulunduğu kanal da kaza oranı neredeyse sıfır olup seferler gece ve gündüz de yapılabilmektedir. Sefer yapan büyük tankerler için barınma imkanına da sahiptir. Şu anda yapılan çalışmalarda kanalın, 2010 yılında 72 feet (21.88 metre) su çekme kapasitesine sahip gemilerin geçişini yapabilmesi hedeflenmektedir. Böylelikle, 360.000 tonluk kapasiteye sahip gemiler bile kanaldan rahatlıkla geçebilecek. Günümüzde askeri olmayan yük gemileri de kanaldan transit olarak geçiş yapabilmekteler.
Son düzenleyen Safi; 17 Kasım 2016 01:15
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
17 Kasım 2016       Mesaj #5
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Süveyş kanalı
Doğu Akdeniz'le Kızıldeniz arasında bağlantıyı sağlayan kanal, Mısır topraklarındadır, 1859-1869 arasında fransız Ferdinand de Lesseps yönetiminde yapıldı ve 1956'da Mısır tarafından ulusallaştırıldı.

Hemen hemen dümdüz olan kanal yolu, kıstağın düşük yükseltisinden ve tuzlu göllerin (Acı göller, Timsah gölü) kapladığı geniş alandan yararlandı. Kanalda eklüz yoktur: genişletme çalışmaları tamamlandıktan (1989) sonra genişliği 190 m, derinliği 20 m’dir. Boşken 370 000 tonluk, yüklüyken 150 000 t'luk gemilerin geçişine elverişlidir. 67 km'lik kısmında karşılıklı geçiş yapabilir. Geçidin geri kalan bölümünde gemiler konvoylar halinde gitmek ve karşılaşma halinde durmak torundadırlar Kızıldeniz ve Akdeniz'deki küçük kanalların düzenlenmesiyle, başlangıçta 161 km olan uzunluğu 195 km'ye çıktı Bir demiryolu, kanal boyunca uzanır 1981 de kanal altından bir karayolu tüneli açıldı.

Kanal kıyısında birkaç büyük kent gelişti: Kızıldeniz'e açıldığı yerde Süveyş: yolun yarısında ismailiye; Akdeniz ağzında Port Saıd ve Port Fuad 1967 savaşı'yla kapanmasından ve Sina'nın İsrail tarafından işgal edilmesinden önce kanalın yıllık trafiği, 1966'da 242 Mt'a ulaşıyordu (194 Mt'u Kızıldeniz'den Akdeniz'e doğru (bunun 168 Mt'u petrol), 48 Mt’u da Akdeniz’den Kızıldeniz’e doğru) Bu rakam dünya deniz trafiğinin % 13'ünü, geçiş için ödenen para da Mısır’ın GSMH’nın % 5-6'sını oluşturuyordu. Kanal 1975'te yeniden açıldıktan sonra dünya filosunda meydana gelen yapı değişikliği (daha büyük petrol tankerlerinin yapılması), önceki trafik kapasitesinin yeniden sağlamasına olanak vermedi. 1976'da açılan Süveyş-iskenderiye petrol boruhattının rekabeti nedeniyle, özellikle 1980'deki petrol trafiği 85 Mt'dan fazla değildi, oysa öteki mallar trafiğinde eski düzeye ulaşılmıştı. 1981'de, genişletme çalışmasından sonra geçiş parası hemen hemen iki kata çıkarıldı, 1989'da çalışmalar tamamlandı, 1991'de 18 326 gemi kanaldan geçiş yaptı Aynı yıl gerçekleşen günlük tonaj 1168 ton, yıllık tonaj ise 426 milyon tondu. Mısır 1991 yılında Süveyş kanalından 1,9 milyar dolar gelir elde etti.

—Tar, Süveyş kıstağında bir su yolu kurmayı amaçlayan ilk girişimler, l.ö. 600’e doğru firavun Neho tarafından yapımı başlatılan Nil, Timsah gölü ve Kızıldeniz arasındaki kanal ile Antikçağ'a kadar uzanır, l.ö. IH. yy.'da Ptolemaios ll'nin hükümdarlığında tamamlanan bu kanal, 776'da terk edildi. XIX. yy.'da kanal açma fikri yeniden ele alındı. Bonaparte’ın seferine katılan Lepöre, İ'skenderiye-Süveyş arasında bir kanal açmayı tasarladı Mehmet Ali Paşa'nın hizmetindeki mühendis Linant de Bellefonds, bu planın yerine İskenderiye'deki Fransa konsolosu tarafından da bilinen daha düz bir mecranın açılmasını tasarladı (1834-35).

Saınt-Simoncular'ın oluşturduğu inceleme kurulu (Talabot, Stephenson, Negrelli), 1848 devrimi’yle dağıldı. Lesseps’in dostane ilişkiler içinde olduğu Sait Paşa'nın başa geçmesiyle (1854) tasarı kesinleşti. Sait Paşa, kanalın açılmasına izin verdi. Sermayesi 200 milyon frank olan Compagnie financiöre de Suez kuruldu ve 30 kasım 1854 ve 5 ocak 1856 fermanlarıyla açılıştan itibaren 99 sene süreyle imtiyaz elde etti. Kârlar (tonilato ve yolcu başına geçiş parası) % 75 şirketin. % 15 Mısır’ın ve °/o 10 kurucuların olmak üzere bölüşülecekti. Fransızlar 207 000'den çok hisse senedi aldılar. Çalışmalar 1859 nisanında başladı, ama Hindistan yolu konusunda endişelenen İngiltere, çalışmaların durdurulmasını istedi. Kendisine 20 000 fellahııı ücretsiz elemeğini sağlayan Sait Paşa'nın desteğine güvenen Lesseps, bu karara aldırmadı. İsmail Paşa'nın başa geçmesi (1863), İngiltere'nin, angarya usulüyle çalıştırılma bahanesini ileri sürerek Mısır valisinin bağlı olduğu osmanlı padişahı sultan Abdülazız’ın emriyle çalışmaların durdurmasını sağladı. Napoleon lll’ün, elemeğinin karşılığının ödenmesini ve makine kullanılmasını öneren arabuluculuğu, çalışmaların yeniden başlamasını sağladı (19 mart 1866 fermanı). Ek masraflar, hisse senetleri basılarak karşılandı ve kanal imparatoriçe Eugönie tarafından açıldı (17 kasım 1869). Kanalın işletilmesi, başlangıçta zor oldu ve iflastan kıl payı kurtulundu (1872). Para sıkıntısı çeken İsmail Paşa'nın hisselerini İngiliz hükümetine satmasıyla bu hükümet başlıca hissedar durumuna geldi (kasım 1875) ve bu olay, Britanyalılar'ın Mısır’a yerleşmelerine neden oldu (1882). Kanalın uluslararası statüsü, İstanbul antlaşması (29 ekim 1888) ile belirlendi: kanal gerek barışta, gerek savaşta bütün ülkelerin askeri ve ticari gemilerine açık olacaktı.
Ad:  Süveyş Kanalı3.jpg
Gösterim: 3388
Boyut:  117.9 KB
Süveyş kanalı bu tarihten başlayarak, Londra-Bombay yolunu % 44 kısalttı ve çok büyük bir iktisadi rol oynadı. Ayrıca, her iki dünya savaşı sırasında da, önemli bir stratejik rolü oldu. 1915 ve 1916'da ingılizlere karşı iki türk seferinin hedefi oldu. (KANAL SEFERİ) Büyük Britanya, Süveyş yoluyla, ulaşımını ve petrol gereksiniminin karşılanmasını güvence altına almak için iki savaş arasında Yakındoğu'nun yeni devletleriyle (Irak, Maverai Ürdün vb.) bir askeri ittifak siyaseti izledi ye deniz üsleri kurmaya çalıştı. 1936'dakı İngiliz -Mısır antlaşmasıyla, yirmi sene süreyle, kanalın askeri kontrolünü elde etti, ikinci Dünya savaşı sırasında Süveyş kanalı, 1942'de Rommel'in Libya saldırısı sırasında Almanlar'ın hedefiydi, ama Montgomery'nin El-Alameyn'deki direnişi tehlikeyi bertaraf etti. 1945’ten sonra Mısır, 1936 antlaşması'nın yeniden gözden geçirilmesini istedi ve yedi yıl sonra 1954'te sonuçlanan antlaşma, yirmi ay içinde britanya birliklerinin çekilmesini ve savaş halinde kanaldaki üslerin İngiltere’nin hizmetine verilmesini öngördü (bu antlaşma 1957'de Mısır tarafından bozuldu). Son İngiliz askeri, kanalı 1956'da terk etti.

26 temmuz 1956'da kanalın Nasır tarafından millileştirilmesi birkaç ay sonra İsrail ve Mısır arasında bir çatışmaya ypl açtı. Bu çatışma sırasında Fransa ve İngiltere, Port Said'den El-Kantara'ya kadar (El-Kantara hariç) kanalın kuzey kısmını askeri işgal altına alarak müdahale ettiler. Ama bu hareketleri SSCB'nin ve özellikle ABD'nin şiddetli muhalefetine yol açtı. Bu devletler bir ateşkes (kasım) uygulattılar ve kanaldaki fransız-ingiliz askerlerinin yerine Birleşmiş milletler tarafından örgütlenen milletlerarası bir polis kuvveti (Birleşmiş milletler acil kuvveti) yerleştirdiler. Harekât sırasında tıkanan kanal, altı ay uluslararası trafiğe kapalı kaldı. Roma antlaşması ile (nisan 1958) hisse senedi sahiplerine bir tazminat ödenmesi kararlaştırıldı.

1967'de, İsrail gemilerinin kanaldan transit geçmelerine mısır otoritelerinin izin vermeyi reddetmesi ve Eilat limanının ablukası, "altı gün” savaşına yol açtı. Süveyş kanalı bir kez daha kapandı. Savaş, Sina yarımadasının İsrail tarafından işgal edilmesiyle sonuçlandı. Tel Aviv kanalın doğu kıyısında Mısır ve İsrail arasındaki "yıpratma savaşının" (1969-1970) alanlarından biri haline gelen savunma istihkâmları (Bar Lev hattı) kurdu. Kanal bölgesinin başlıca çarpışma alanlarından biri olduğu ekim 1973 savaşı’ndan sonra, Mısır - İsrail antlaşmasfyla (18 ocak 1974) Süveyş kanalının iki yakası da yeniden Mısır egemenliği altına girdi (21 şubat 1974). Büyük ölçüde toprak boşaltma çalışmalarından sonra Süveyş kanalı 5 haziran 1975’te, deniz trafiğine resmen tekrar açıldı. Kurulduğundan beri gemilerine Süveyş kanalından geçme hakkı tanınmayan İsrail, deniz yolundan diğer yararlananlarla eşit haklara sahip olmadan (Mısır ve İsrail arasındaki 26 mart 1979 barış antlaşması ile) önce 1975 eylülünde, askeri olmayan yük gemilerini kanaldan transit geçirme hakkını elde etti.

Kaynak: Büyük Larousse
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 17 Kasım 2016 01:47
SİLENTİUM EST AURUM

Benzer Konular

18 Kasım 2008 / Ziyaretçi Cevaplanmış
26 Kasım 2010 / ener Turizm