Arama

Oktay Rifat

Güncelleme: 1 Mart 2017 Gösterim: 16.499 Cevap: 5
BARIŞ - avatarı
BARIŞ
Ziyaretçi
14 Kasım 2006       Mesaj #1
BARIŞ - avatarı
Ziyaretçi

OKTAY RİFAT


10 Haziran 1914’te Trabzon’da doğdu. 18 Nisan 1988’de İstanbul’da yaşamını yitirdi. 1936'da Ankara Hukuk Fakültesi’ni bitirdi. Maliye Bakanlığı'nca gönderildiği Paris’te siyasal bilgiler fakültesinde 3 yıl öğrenim gördü. 2'nci Dünya Savaşı'nın başlaması nedeniyle 1940'ta eğitimini tamamlayamadan yurda döndü.Maliye Bakanlığı’nda, ardından Matbuat Umum Müdürlüğü'nde çalıştı. Ankara ve İstanbul'da serbest avukatlık yaptı. 1955’te İstanbul’a yerleşti. 1973'te Devlet Demir Yolları’ndan emekli oldu.
Sponsorlu Bağlantılar

İlk şiiri 1936'da Varlık dergisinde yayınlandı. Orhan Veli Kanık ve Melih Cevdet Anday ile Varlık dergisinde başlattıkları atılım "Garip" adı verilen şiir akımının doğmasına neden oldu. İlk şiirlerinde, diğer arkadaşları gibi, kentte yaşayan insanların günlük yaşamlarını işledi. Etkileyici gücünü şaşırtıcı buluşlardan, alay ve yergiden alan, dili yalın, 4-5 dizelik şiirler yazdı. 1944'ten sonra Aile, Yaprak, Yeditepe, Yeni Dergi gibi dergilerde yayınlanan şiirleriyle etkili oldu. "Yaşayıp Ölmek ve Avarelik Üstüne Şiirler" kitabında bir yandan Garip çizgisini sürdürürken bir yandan geleneksel biçimler denedi. Yarım ve tam uyaklar kullandığı bu dönem şiirlerinde halk şiiri geleneğini geliştirmeye çalıştı. Şiirinin üçüncü evresinde toplumsal sorunları konu alan şiirlere ağırlık verdi. Halk deyişlerinden yararlanarak alaya, yergiye dayalı şiirler yazdı. "Aşağı Yukarı" ve "Karga ile Tilki" kitaplarında özgür bir söyleyişe ulaştı. Yer yer düzyazıya hatta senaryoya yaklaşan uzun şiirlerinde yeresel ağızlardan argoya kadar konuşma dilinin değişik ve zengin olanaklarını kullandı. 1960'lara doğru giderek soyutlaşan bir şiire yöneldi.

Yoğun düşünce ve duyarlılıkla geleneksel ölçülere benzer biçimlerde işlenmiş ürünler verdi. Çağdaş sanatın gelişmelirini ve sorunlarını ele alan yazılar, şiir çevirileri, oyunlar ve oyun çevirileri yayınladı.

ESERLERİ


ŞİİR:
  • Garip 1941 (Orhan Veli Kanık ve Melih Cevdet Anday'la)
  • Yaşayıp Ölmek Aşk ve Avarelik Üstüne Şiirler 1945
  • Güzelleme 1945
  • Aşağı Yukarı 1952
  • Karga ile Tilki 1954
  • Perçemli Sokak 1956
  • Aşık Merdiveni 1958
  • Elleri Var Özgürlüğün 1966
  • Şiirler 1969
  • Yeni Şiirler 1973
  • Çobanıl Şiirler 1976
  • Bir Cigara İçimi 1979
  • Elifli 1980
  • Denize Doğru Konuşma 1982
  • Dilsiz ve Çıplak 1984
  • Koca Bir Yaz 1987

ROMAN

:
  • Bir Kadının Penceresinden 1976
  • Danaburnu 1980
  • Bay Lear 1982

OYUN

:
  • Birtakım İnsanlar 1961
  • Kadınlar Arasında 1966
  • Yağmur Sıkıntısı, Toplu Oyunlar 1988

ÖDÜLLERİ


  • 1955 Yeditepe Şiir Ödülü Karga ile Tilki kitabıyla
  • 1970 Türk Dil Kurumu Şiir Ödülü Şiirler kitabıyla
  • 1980 Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülü Bir Cigara İçimi kitabıyla
  • 1981 Madaralı Roman Ödülü Danaburnu romanıyla
  • 1984 Behçet Necatigil Şiir Ödülü Dilsiz ve Çıplak kitabıyla

Son düzenleyen perlina; 1 Mart 2017 14:50
Biyografi Konusu: Oktay Rifat nereli hayatı kimdir.
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
24 Ağustos 2009       Mesaj #2
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Ayna


Öyle durgun, sıcak saatler vardır ya,
Sponsorlu Bağlantılar
Hani kararmış tahtalar, nikel, bakır
Işır karanlık odalarda, kanarya
Susar, kedi uyur, yazdır.
Hani yaprak kıpırdamaz, çakıl yanar, Bir böcek sesi gelir bahçeden, fincan
Düşlere götürür sizi, kesik kanar,
Emersiniz, yazdır akan.
Öyle durgun, öyle sıcak saatlerde,
Sessiz bir bahçe görünür aynadan,
Nerde bu gök, dersiniz, bu ağaç nerde,
Ne Uzay kalmış ne Zaman!
Camdan duvarlara sıçrar da Yeşil
Parlar kararmış tahtalar, nikel, bakır,
Kanarya susar, kedi uyur, bir gül
Dalı pencerede, yazdır.

Oktay Rıfat
Son düzenleyen perlina; 1 Mart 2017 14:50
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
24 Ağustos 2009       Mesaj #3
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Elleri Var Özgürlüğün


1
Köpürerek koşuyordu atlarımız
Durgun denize doğru.
2
Bu uçuş, güvercindeki,
Özgürlük sevinci mi ne!
3
Öpüşmek yasaktı, bilir misiniz,
Düşünmek yasak,
İşgücünü savunmak yasak!
4
Ürünü ayırmışlar ağacından,
Tutturabildiğine,
Satıyorlar pazarda;
Emeğin dalları kırılmış, yerde.
5
Işık kör edicidir, diyorlar,
Özgürlük patlayıcı.
Lambamızı bozan da,
Özgürlüğe kundak sokan da onlar.
Uzandık mı patlasın istiyorlar,
Yaktık mı tutuşalım.
Mayın tarlaları var,
Karanlıkta duruyor ekmekle su.
6
Elleri var özgürlüğün,
Gözleri, ayakları;
Silmek için kanlı teri,
Bakmak için yarınlara,
Eşitliğe doğru giden.
7
Ben kafes, sen sarmaşık;
Dolan dolanabildiğin kadar!
8
Özgürlük sevgisi bu,
İnsan kapılmaya görsün bir kez;
Bir urba ki eskimez,
Bir düş ki gerçekten daha doğru.
9
Yiğit sürücüleri tarihsel akışın,
İşçiler, evren kovanının arıları;
Bir kara somunun çevresinde döndükçe Dünyamıza özgürlük getiren kardeşler.
O somunla doğrulur uykusundan akıl,
Ağarır o somunla bitmeyen gecemiz;
O güneşle bağımsızlığa erer kişi.
10
Bu umut özgür olmanın kapısı;
Mutlu günlere insanca aralık.
Bu sevinç mutlu günlerin ışığı;
Vurur üstümüze usulca ürkek. Gel yurdumun insanı görün artık,
Özgürlüğün kapısında dal gibi;
Ardında gökyüzü kardeşçe mavi!

Oktay Rifat
(Elleri Var Özgürlüğün’den)
Son düzenleyen perlina; 1 Mart 2017 14:51
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
24 Ağustos 2009       Mesaj #4
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Eski Koltukta


Güzel ne güzel
Yıpranmış incelmiş yüz gibi ak
Köşkler ayakucumda
Açıyorum kapılarını girip çıkıyorum
Ölü bir bahçıvanla dikiyorum
Sardunyayı saksıya, gülü
Saydam gemilerin uzaktan geçtiği yola.
Tren duruyor arabalar duruyor yol duruyor
Yıkanmalar duruyor gözleri sabunlu
Büyümüyorlar ölümsüz çağlarını
Bir çocuk kiraz ağacında bir çocuk dutta
Başka nem var leyleklerin eski çıkartmalardan
Doğradığı iki başlı sessizlikten başka.
Dirisin ölmekle, uzaktan uzağa
Konuşmalar, eski püskü konuşmalar
Duruyor gece kuşları gibi camda
Bir çil basması eski zamanda
Bir kız hiç bitmeyen gününde
Güzel ne güzel
Havuzlu bahçede eski koltukta.

Oktay Rifat
Son düzenleyen perlina; 1 Mart 2017 14:52
Mira - avatarı
Mira
VIP VIP Üye
1 Ağustos 2012       Mesaj #5
Mira - avatarı
VIP VIP Üye

Oktay Rifat

(1914 Trabzon - 1988 İstanbul)
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi

Şair, oyun yazarı, TDK'nın ilk genel yazmanıdır. Ortaöğrenimini Ankara Erkek Lisesi'nde, yükseköğrenimini, Paris Siyasal Bilgiler Fakültesi'nde tamamladı (1943). Garip şiir hareketini oluşturanlardan biri olan Oktay Rifat da, arkadaşları Orhan Veli ve Melih Cevdet gibi, Varlık'ta yayımladığı ilk şiirlerinde (1936-1940) bir süre hece ölçüsüyle yazdıktan sonra geleneksel kurallara karşı çıktı.

Şiir dilini basit söyleyişlere bağlayan, gücünü şaşırtıcı buluşlardan, espri ve yergiden alan dört-beş dizelik kısa kuruluşlar yazdı. Yer yer gerçeküstücü eğilimler de taşıyan bu ilk yenilikçi girişimlerden sonra halk şiir geleneğini geliştirme amacıyla değişik deneylere geçti. Ölçüye döndü, yarım ve tüm uyaklar kullandı (1943-1945). Daha sonra toplumsal sorunları içeren şiirlerinde bir yanıyla halk deyişlerinden tekerlemelerden yararlanarak alaya, yergiye başvururken, bir yanıyla yeni duyarlıklara açıldı, yeni imgeler aradığı lirik şiirler yazdı (1946-1954). Giderek soyut şiire yöneldi (1956-1960). Son yıllarda yeniliği öz'ünde arayan şiirler yazdı. Yazılarının yanı sıra şiir çevirileri de yaptı. İlk oyunu "Kadınlar Arasında" 1948'de Ankara Devlet Tiyatrosu'nca sahneye konulmuştu. Daha sonra "Oyun İçinde Oyun" (1949/1950'de oynandı) "Bir Takım İnsanlar" (1961'de oynandı), "Atlar ve Filler" (1962'de oynandı), "Çilli Horoz" (1964'te oynandı), "Zabit Fatma'nın Kuzusu" (1965'te oynandı), "Yağmur Sıkıntısı" oyunuyla TRT 1970 Tiyatro Sahne Eserleri Yarışması'nda başarı ödülü kazandı.

Şiir Kitapları


  • "Garip" (Orhan Veli, Melih Cevdet'le birlikte, 1941),
  • "Yaşayıp Ölmek, Aşk ve Avarelik Üstüne Şiirler" (1945),
  • "Güzelleme" (1945),
  • "Karga ile Tilki" (1955 Yeditepe Şiir Armağanı, basımı 1954),
  • "Perçemli Sokak" (1956),
  • "Aşık Merdiveni" (1958),
  • "Elleri Var Özgürlüğün" (1966),
  • "Şiirler" (1970 TDK Şiir Armağanı, basımı 1969),
  • "Çobanıl Şiirler" (1976),
  • "Bir Cigara İçimi" (1980, Sedat Simavi Edebiyat Ödülü, basımı 1979),
  • "Denize Doğru Konuşma" (1982),
  • "Dilsiz ve Çıplak" (1984),
  • "Koca Bir Yaz" (1987).

Romanları

  • "Bir Kadının Penceresinden" (1976),
  • "Danaburnu" (1980, Madaralı Roman Ödülü)
  • "Bay Lear" (1982).

Çeviri Şiir Kitapları

  • "Lâtin Ozanlarından Çeviriler" (1963)
  • "Yunan Antologyası" (1964).

Basılan Oyunları

  • "Bir Takım İnsanlar" (1961)
  • "Kadınlar Arasında" (1966).
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen perlina; 1 Mart 2017 14:53
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
1 Mart 2017       Mesaj #6
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye

Oktay Rifat


Çağdaş Türk şiirinin önde gelen temsilcilerinden biri olan Oktay Rifat(1914-1988), şair ve dilci Sartıih Rifat'ın oğludur. Trabzon'da doğdu, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi'ni bitirdi. Paris'teki doktora çalışmasını II. Dünya Savaşı nedeniyle tamamlayamadı. 1940'ta Türkiye'ye döndü, memurluk, avukatlık yaptı. İstanbul'da öldü.

Ad:  Rifat Oktay.jpg
Gösterim: 296
Boyut:  20.0 KB
Oktay Rifat şiir dünyasında adını, şair arkadaşları Orhan Veli Kanık ve Melih Cevdet Anday ile birlikte duyurdu. "Garip" adıyla anılan şiir akımının üç temsilcisinden biriydi (bak. GARİP). Bu akıma bağlı olarak yazdığı ve sıradan insanların beğenisine seslenmeyi amaçlayan yerleşik şiir anlayışına aykırı şiirlerinin ilk örneklerini, bu arkadaşlarıyla birlikte çıkardığı Garip (1941) adlı kitapta topladı. Yaşayıp Ölmek, Aşk ve Avarelik Üstüne Şiirler (1945) adlı kitabında bir yandan Garip çizgisini sürdürürken, bir yandan da geleneksel biçimlerle bir dengeye ulaşmaya çalıştı. Şiirin yapısına verdiği önemle dikkati çekti. Güzelleme (1945) adlı kitabında halk şiirinin anlatım özelliklerinden geniş ölçüde yararlandı. II. Dünya Savaşı'nın ertesinden 1950'lerin ortalarına kadar toplumsal içeriği ağır basan bir şiire yöneldi. Aşağı Yukarı (1952) ve 1955'te Yeditepe Şiir Armağını'nı alan Karga ile Tilki (1954) adlı kitaplarında topladığı alay ve yergi öğeleri ağır basan bu şiirlerde yerel söyleyişlerden, tekerlemelerden yararlandı. 1956'da yayımladığı Perçemli Sokak'ta ise, sözcükler arasındaki düzeni ve ilintiyi bozan, kapalı, yadırgatıcı şiirler yer aldı. Bu kitaptaki şiirler sözcüklerin dünyasına çekilmiş gibiydi. Âşık Merdiveninde (1958) de benzer bir çizgiyi sürdürdü. Sekiz yıllık bir susuştan sonra 1966'da yayınladığı Elleri Var Özgürlüğün adlı kitabının ilk bölümünde Yunan mitolojisinden esinlenen, uzun dizelerle kurulmuş, yoğun şiirler yer alıyordu. Bunlann ardından da, çok yönlü arayışlarının ve şiir birikiminin bireşimi olarak nitelenebilecek yetkin ürünler verme dönemi geldi.

Oktay Rifat bu dönemde, her biri büyük bir ustalığı sergileyen Şiirler (1969), Yeni Şiirler (1973), Çobanıl Şiirler (1976), Bir Cıgara İçimi (1979), Elifti (1980), Denize Doğru Konuşma (1982), Dilsiz ve Çıplak (1984), Koca Bir Yaz (1987) kitaplarında daha çok doğaya, kırsal kesime ilişkin görüntüler çizdi. Türkiye insanını, özellikle kırsal kesim insanını, ayrıntılara inen gözlem gücüyle başarıyla yansıttı. Oyun İçinde Oyun (1948), Birtakım İnsanlar (1961), Kadınlar Arasında (1966), Ankara Sanatseverler Der-neği'nce yılın en iyi oyunu seçilen Yağmur Sıkıntısı (1969) gibi oyunlarında Türk toplumunun değişik yönlerini gerçekçi bir bakış açısıyla yansıtmaya çalıştı. Oktay Rifat'ın Bir Kadının Penceresinden (1976), Danaburnu (1980), Bay Lear (1982) adlı romanları da vardır.

Şiirler ile 1970'te Türk Dil Kurumu Şiir Ödülü'nü, Bir Cıgara İçimi ile 1980'de Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülü'nü, Danaburnu ile 1981'de Madaralı Roman Ödülü'nü, Dilsiz ve Çıplak ile de 1984'te Behçet Necatigil Şiir Ödülü'nü kazanmıştır.

Edebi Kişiliği:


  • Şiirlerinde devamlı bir başkalığın değişmenin peşinde olan sanatçı, sürekli kendini yenilemiş, 48 yıl boyunca şiir yazmıştır. Orhan Veli ve Melih Cevdet’le birlikte başlattıkları Garip anlayıştan, toplumculuğa, toplumcu anlayıştan bireyselliğe ve gerçeküstücülüğe, daha sonra tekrar toplumculuğa yönelmiştir.
  • Garip hareketinin etkisini kaybettiği 1960′!ı yıllarda, soyut şiire yönelen sanatçı, “Sanat toplum içindir.” diyen sanat çizgisini “Sanat sanat içindir.” anlayışına kaydırmıştır.
  • Garip hareketinin yeni şiir anlayışı dışında, “toplumu yükselten, ileri götüren sanat olarak nitelediği bir “ileri şiir” anlayışı yolundan da gitmiştir.
  • Gerçekçi, bireyci, toplumcu, gerçeküstü akımların bakış açılarıyla hayatı kavramaya çalışmış ve eserlerinde bu bakış açısını mutlu bir gözle okuyucusuna sunmuş olan Oktay Rıfat, şiirlerinde modern ressamlar gibi dünyaya yeni bir biçim vermiş ve parça güzelliğinden bütün güzelliğine geçiş yapmıştır.
  • Mecazlarla dolu şiir dilinin yanında, günlük konuşmalardan, halk söyleyişlerinden, deyimlerden çokça yararlandığı bir üslup oluşturmuştur.
  • İlk şiirlerinde kentte yaşayan insanların hayatlarını anlatan şair, halk şiiri geleneğini de geliştirme çabasında olmuştur. Sonraları toplumsal konularda alaya, yergiye yer verdiği, yöresel ağızlarla ve argolarla süslediği şiirler kaleme almıştır.
  • Şiirleriyle tanınan sanatçı, roman ve oyun gibi türlerde de eserler vermiştir.

Kısaca özetleyecek olursak;


  • Garip Dönemi şiirlerinde kentte yaşayan sıradan insanların günlük yaşamlarını lirik öğelerden uzak bir biçimde dile getirmiştir.
  • Şiirleri sürekli bir değişim içindedir.
  • Hep kendini yenilemeye çalışan ve her türlü biçimi denemeye çalışan bir yapıdadır.
  • “Perçemli Sokak” adlı yapıtıyla II. Yeni denen akıma, imgeci şiire yönelmiştir. Bu yapıttaki şiirleri soyut ve anlamca kapalıdır.
  • Daha sonra toplumsal sanat anlayışından hareketle çok başarılı taşlamalar (yergiler) ve sosyal içerikli şiirler yazmıştır. Bu şiirlerde deyimlerden tekerlemelerden halk söyleyişlerinden yararlanmıştır.
  • Yaşama sevinci şiirlerinin en önemli temasıdır. Lirizm şiirlerinde her dönem vardır.
-derlemedir.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.

Benzer Konular

29 Ekim 2009 / Daisy-BT Sanat tr
7 Şubat 2010 / Misafir Tiyatro tr
19 Eylül 2015 / Safi Edebiyat tr