Arama

E-Satınalma Nedir?

Güncelleme: 11 Şubat 2016 Gösterim: 5.971 Cevap: 1
The Unique - avatarı
The Unique
Kayıtlı Üye
15 Haziran 2010       Mesaj #1
The Unique - avatarı
Kayıtlı Üye
e-Satınalma

Sponsorlu Bağlantılar
Vikipedi, özgür ansiklopedi



e-Satınalma veya Elektronik Satınalma, B2B (şirketler arası ticaret) alanında satın alınacak olan ürün veya hizmetlerin internet üzerinden alışverişinin gerçekleştirilmesine verilen genel addır. Genellikle e-satınalma sistemleri ürün ve hizmet satmak/almak isteyen kalifiye ve kayıtlı alıcı ve satıcı firmaları biraraya getiren yapılardır. Değişik yaklaşımlar olmakla beraber, teklif isteme, teklif gönderme, miktara göre indirimler, özel fiyatlama gibi uygulamalar çoğu E-Satınalma sisteminde standart olarak kullanılmaktadır. E-Satınalma ile operasyonel yükün azaltılması, alım-satımın belirli aşamalarının otomatize edilmesi, üretim döngüsünün kısaltılması sağlanabilir. E-Satınalma şirketlerde otomasyon hedeflenen tedarik zinciri yönetiminin en önemli halkasıdır.
e-satınalma sistemi bileşenleri, RFI (Request for information-Bilgi İsteği), RFP (Request for Proposal-Teklif İsteği), RFQ (Request for Quotation-Fiyat İsteği) şeklindedir. Ayrıca İş Akışı ve Süreç Yönetimi, Tedarikçi Yönetimi, Kontrat Yönetimi, Katalog Yönetimi gibi değişik uygulamalar E-satınalma sistemlerinin parçaları olarak kullanılmaktadır.
Kazanımlar

e-satınalma sistemleri doğru ürünü, doğru tedarikçiden, doğru zamanda, doğru fiyata ve doğru miktarda almanıza yardımcı olmaktadır. Müşteri ihtiyaçları bilgisini gerçek zamanlı olarak tedarikçilerlerle paylaşarak geleneksel tedarik zinciri yönetimini üst seviyelere çıkarmak mümkündür. Kazanımları aşağıda sıralarsak;
  1. Zaman ve Para Tasarrufu
  2. Görünürlüğü Artırmak
  3. Kontrat Dışı Harcamaların Önüne Geçiş
  4. Çalışanların Daha Stratejik Fonksiyonlara Konsantre Olabilmeleri
Süreç

Tipik bir E-satınalma uygulamasında süreç aşağıdaki şekilde özetlenebilir;
  • Satınalma Talebi Oluşturulması
  • Onay Mekanizmaları
  • Teklif Toplama
  • Pazarlık Yapma
  • e-İhale Düzenleme (Opsiyonel)
  • Kazanan Katılımcı Belirleme
  • Raporlama

Bir bildiğim varsa hiç bir şey bilmediğimdir. (:
Teknikyaz - avatarı
Teknikyaz
Ziyaretçi
11 Şubat 2016       Mesaj #2
Teknikyaz - avatarı
Ziyaretçi
Her zaman üretirken mi kazanılır? Satınalmanın temelinde yatan alırken mi kazanmaktır?

Sponsorlu Bağlantılar
Günümüz dünyasında değişen koşullar ve rekabet ortamında satınalma faaliyetleri şirketler için stratejik önem arzetmekte ve bu alana verilen önem gitgide artmaktadır. Satınalma için, uygun tedarikçiyi bularak özellikleri tanımlanmış uygun kalitedeki malzemeyi(makine,parça vs.)zamanında ve uygun maliyette temin edilmesi diyebiliriz.

Sonuçta satınalma sürecinin başlaması için bir talebin olması gerekir. Satınalmanın kriterleri nelerdir? Satınalma 3 kritere göre yapılır. Bunlar; Kalite, Maliyet ve Termin’dir. Satınalmacı kendisinden istenen ürün veya hizmeti istenen kalitede, maliyette ve terminde yani teslim süresinde satınalmak durumundadır. Şirketin tercihine göre bu üç kriterden biri, ikisi veya hepsi birden seçilerek satınalma yapılması istenebilir. Satınalmacının içine sinmesede, kendisine belirtilen kriterlerde satınalmayı yapması zorunludur. Bölüm olarak satınalma departmanı firmadaki tüm bölümlerle ve piyasadaki tüm sektörlerle ilişki içersindedir.Firma içinde ve dışında birçok yöneticiyle iletişim,pazarlık,onayların alınması ve gerekli prosedürlerin tamamlanması,uygun malzemenin temini ve buna benzer birçok kriter satınalma departmanının önemini bir kat daha ön plana çıkarmaktadır.Deyim yerindeyse, satınalmacılar için ‘yedi kocalı hürmüz’ ifadesini kullanmak doğru bir ifadedir.İşler yolunda giderken kimsenin gözüne çarpmayacak küçük bir hata işler bozulduğunda ‘Allah aşkına bu satınalmacılar ne iş yapıyor ’gibi diyaloglara yol açabilir.
Piyasa şartlarına bakıldığında satınalma departmanı sadece deneyimli bir elemanla tüm satınalma süreçlerinin yürütüldüğü eski bir anlayış artık gerilerde kalmış, yerini iyi organize olmuş bir ekip alarak, kurumsal bir yapıya dönüşmüştür.
Bir ayakkabıyı ele alacak olursak,
Sizin için birinci öncelik nedir?
İhtiyaç olup olmadığı mı?
Fiyatı mı?
Kalitesi mi?
Ayağa oturup oturmaması mı?
Modeli mi?
Marka olması mı?(marka takıntısı olanlar için)
Referans mı?(abim aldı memnun kaldı)
Garanti süresi mi?
Temin süresi mi?
Aldıktan sonra yaşanacak sıkıntıların dikkate alınıp alınmayacağı mı?
Tabiki sıralama kişilere göre değişebilir.Tüm bunları topladığımızda satınalmanın gerçek anlamda ne olduğunu çözebiliriz.Bu ve bunun gibi birçok sorunun cevaplandırılması kısa zamanda etkin ve verimli çalışan bir satınalma sisteminin oluşmasını sağlayabilir.
Bir ürünü alırken kar etmek satın almanın üstlendiği en önemli rollerden biri olarak görülebilir. Çünkü alınan malzemenin üretilen ürün üzerine maliyetini göz önünde bulundurursunuz. Kullanılan malzemenin size maliyeti ne kadar fazla olursa üretilen malında sizden çıkışı o kadar fazla olacaktır. Küreselleşen dünyada, firmaların piyasa şartlarında yüksek maliyetlerle yaşaması da imkansızdır. tabiki satınalma sürecine sadece fiyat olarak bakamayız.
satınalma anlaşması

Satınalmada pazarlık başlı başına ele alınması gereken bir konudur. Pazarlık yapanın pazarlıkla ilgili bilmesi gereken belli başlı konu vardır. En iyi satınalma yoktur, optimum satınalma vardır, herkesle pazarlık yapılmaz, tedarikçiye asla zarar ettiremezsin. Pazarlık bu bilinç ve çerçevede yapıldığında pazarlık olur. Hiçbir satınalma kıyaslanmadan en iyi satınalma olarak değerlendirilemez. Pazarlık sonucunda ne kadar yüksek oranda indirim alırsak alalım, tedarikçiyi zarara uğrattığınızı düşünemeyiz. Az da olsa mutlaka yapılan satışta bir karı vardır.

Ülkemizde iş hayatının geneline baktığımızda satınalma departmanı ne yazık ki yardımcı bir bölüm olarak görülmekte ve ‘satınalma, ne var ki, onu herkes yapar! anlayışı hüküm sürmektedir.