Arama

Önemli İcatlar - Nükleer Denizaltı

Güncelleme: 19 Ocak 2013 Gösterim: 4.227 Cevap: 1
asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
14 Eylül 2009       Mesaj #1
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın
Nükleer Denizaltı

Sponsorlu Bağlantılar
Nükleer denizaltı, bir nükleer reaktör tarafından güç sağlanmış olan denizaltıdır. Nükleer denizaltının performans avantajları, geleneksel denizaltılara (genellikle dizel, elektrik vb.) göre dikkate değerdir: nükleer güç, tamamen havadan bağımsız olduğu için geleneksel denizaltılarda gerekli duyulduğu gibi, denizaltının sıklıkla yüzeye çıkma ihtiyacından kurtarır; bir nükleer reaktör tarafından üretilen büyük miktardaki güç, nükleer denizaltıların yüksek hızda, uzun süre kullanılmasına olanak tanır; ve varış noktalarında sadece yiyecek gibi tüketilir malların depolanması gerekir. Yeni nesil nükleer denizaltılar 25 yıllık ömrü boyunca asla yeniden doldurulma ihtiyacı duymaz. Diğer yandan geleneksel denizaltılarda, elektrik akülerinde depolanan sınırlı güç, en gelişmiş geleneksel denizaltı bile düşük hızda sadece birkaç gün, en yüksek hızda ise sadece birkaç saat denizin altında kalabilir anlamına gelir. Havasız güç sağlamadaki son geliştirmeler bu dezavantajı biraz azaltmıştır. Nükleer teknolojinin yüksek gideri, pek az ülkenin nükleer denizaltılara sahip olabileceği anlamına gelir.

Tarih


Birleşik Devletler, ilk nükleer denizaltı USS Nautilus (SSN-571)'u 1954 yılında denize indirmiştir. Nautilus, yüzeye çıkmaksızın dünyayı dört aya kadar turlayabilirdi.

Nautilus'un yapımı, Birleşik Devletler Atomik Enerji Komisyonu'nun Deniz Reaktörleri Dalı'ndaki bir grup bilimci ve mühendis tarafından nükleer güç sağlama aracının başarılı geliştirimiyle olası kılınmıştır. Temmuz 1951'de, Birleşik Devletler Kongresi dünyanın ilk nükleer güçlü denizaltısının yapımına, kaptan Hyman G. Rickover'ın liderliği altında izin vermiştir. Amiral Rickover nükleer denizaltıları fikrini ileri sürmüştü.

Reaktörü yapmak üzere Westinghouse Şirketi atandı. Denizaltı tamamlandıktan sonra, Başkan Truman Nautilus'un pruvasında geleneksel şampanya şişesini kırdı. 17 Ocak 1955'te Nautilus, Groton, Connecticut'taki limandan ayrıldıktan sonra tecrübelerine başladı. Denizaltı 320 ft (yaklaşık 97,5 metre) uzunluğundaydı ve 55 milyon Amerikan Doları'na mal olmuştu.

1950'lerde, Sovyetler Birliği de nükleer güçlü denizaltılar geliştirme konusunda Birleşik Devletler'in arkasından takip etti. Nautilus'un ABD tarafından geliştirilmesinin kışkırtıcı etkisiyle, nükleer güç sağlama üzerine Sovyet çalışmaları 1950'lerin başlarında Obininsk'teki Fizik ve Enerji Mühendisliği Enstitüsü'nde, daha sonra Kurçatov Enstitüsü'nün başına geçecek olan Anatoliy P. Alexandrov önderliğiyle başladı. 1956'da, onun takımı tarafından tasarlanan ilk Sovyet güç reaktörü işlemsel sınamalara başladı. Aynı anda, Vladimir N. Peregudov'un önderliğinde bir tasarım takımı, reaktöre ev sahipliği yapacak tekne üzerinde çalıştı.

Buhar üretimi sorunları, ışınım (radyasyon) sızıntıları ve diğer zorlukları içeren pek çok engeli aştıktan sonra, bu çabalar üzerinde temellenen Sovyet Donanması'ndaki ilk nükleer denizaltı 1958'de görevine başladı.

Soğuk Savaş'ın ilerleyen günlerinde, dört adet Sovyet denizaltı tersanesinin (Severodvinsk'teki Sevmash, St. Petersburg'daki Admilralteyskiye Verfi, Nizhniy Novgorod'daki Krasnoye Sormovo ve Komsomolsk on Amur'daki Amurskiy Zavod) her birinden yaklaşık sayısı 5 ten 10 kadar varan nükleer denizaltılar hizmete sokulmuştu.

1950'lerin sonlarından 1997'nin sonuna kadar, Sovyetler Birliği ve ardından gelen Rusya, diğer bütün ülkelerin ürettiğinden daha fazla sayıda, toplam 245 adet nükleer denizaltı yapmıştır.

20. yüzyılda, Birleşik Devletler (ABD) ve Sovyetler Birliği (SSCB) geleneksel denizaltıların kısıtlamalarının üstesinden gelmek amacıyla nükleer denizaltılar yapmak için teknolojiyi takip ediyordu. Nükleer güçlü denizaltılar geçmiş ABD-Sovyet silahlanma yarışının en güçlü göstergelerinden biridir.

Bugün, şu altı ülke nükleer güçlü stratejik denizaltının herhangi bir çeşidini kullanmaktadır: Birleşik Devletler, Rusya, Fransa, Birleşik Krallık, Çin Halk Cumhuriyeti ve Hindistan. Arjantin ve Brezilya'yı da kapsayan pek çok ülkenin, nükleer güçlü denizaltılar yapmak için gelişmekte olan değişik biçimlerdeki tasarıları (projelere) vardır.

Birleşik Krallık'ta, Kraliyet Donanması'na ait bütün eski ve mevcut nükleer denizaltılar Barrow-in-Furness'te yapılmıştır.

Teknoloji

Geleneksel denizaltılar ve nükleer denizaltılar arasındaki ana fark, güç üretim sistemidir. Nükleer denizaltılar bu iş için nükleer reaktörleri görevlendirir. Biri, mile bağlı olan elektrik motorlarına güç sağlamak için elektrik üretirken diğeri, buhar türbinlerini çeviren buhar gücünü üretmek için reacktörün ısısına bel bağlar. Denizaltılarda kullanılan reaktörler küçük bir reaktörden yüksek miktarda enerji dağıtma olanağı sağlamak için genel olarak yüksek derecede zenginleştirilmiş yakıt (sıklıklar %20'den fazla) kullanırlar.

Nükleer reaktör ayrıca, hava kalitesinin bakımı, tuzlu okyanus suyunu damıtarak taze su üretimi, ısı düzeni vb. gibi denizaltının diğer altsistemlerine enerji sağlar. Tüm nükleer deniz reaktörleri günümüzde, yedek bir güç sistemi olarak dizel üreteçlerle birlikte çalışır.

Bu makinalar bir acil ilerleme mekanizmasına elektrik sağlayabildiği kadar, reaktör bozulma ısısı azaltımı için de acil elektrik gücü sağlayabilir.

Denizaltılar 30 yıllık işletim süresine kadar nükleer yakıtı taşıyabilir. Sualtındaki zamanı kısıtlayan tek kaynak, mürettebat için erzak ve teknenin bakımıdır.


temeraire10485156589

Téméraire, sister-ship of Triomphant

Kazalar

Nükleer denizaltılar pek çok kaza geçirmiştir (hepsi güç kaynağı ile alakalı değil).
  • K-19, 1961, Reaktör neredeyse tamamen eridi ve patladı. Mürettebatın çoğu ışınıma maruz kalmaktan öldü. Denizaltıdaki olaylar K-19 filmi ile dramatize edilmektedir: The Widowmaker
  • USS Thresher (SSN-593), 1963, dalış testlerinde kayboldu ve sonraki araştırmada pirinç boru ekleminin arızası ve safra dolum valflerindeki buz oluşumunun yüzeye çıkmayı engellediği sonucu alındı. Kaza, Birleşik Devletler donanmasında pek çok güvenlik değişimi yapılmasını sağlamıştır.
  • USS Scorpion (SSN-589), 1968, kayıp.
  • K-219, 1986, reaktör neredeyse tamamen erimiş. Sergei Preminin elle kontrol millerinin seviyesini azalttıktan ve patlamayı engelledikten sonra öldü. Denizaltı, üç gün sonra battı.
  • K-141 Kursk, 2000, genel olarak kabul edilen varsayım, yaklaşık iki dakika sonra yarım düzine savaş başlığının patlamasını tetikleyen torpido savaş başlığının patlamasına neden olan, torpido odasındaki hidrojen peroksit sızıntısı.
  • USS San Francisco (SSN-711), 2005, Büyük Okyanus'ta bir deniz dağına çarptı.
  • HMS Vanguard & Le Triomphant, 3-4 Şubat 2009, Fransız ve Britanyalı denizaltıları her zamanki devriyelerini yerine getirirken çarpıştı. Mürettebatta bir yaralanma yoktu, fakat çarpışmada iki tekne de hasar gördü. Yetkililer, faciaya ramak kaldığını ve ucuz atlatıldığını belirttiler.
Vikipedi

Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....
Avatarı yok
nötrino
Yasaklı
19 Ocak 2013       Mesaj #2
Avatarı yok
Yasaklı
ABD'nin Yeni Nükleer Denizaltı Tasarımı

Sponsorlu Bağlantılar
130117tridenthlarge

Ohio sınıfı U.S.S Louisiana.

ABD Donanması, nükleer denizaltıları için yeni bir tasarım üzerinde çalışıyor. Gizli tutulan ve ‘devrimsel bir gelişme’ olduğu ifade edilen sistemin, denizaltılara sualtında hiç ses çıkarmadan tam 50 yıl süreyle görev yapma kapasitesi kazandıracağı öne sürüldü.ABD ordusuna bağlı mühendisler, yeni nesil nükleer denizaltılar için en son teknolojiye uygun bir tasarım hazırlıyor. Balistik füze taşıyan nükleer denizaltılar için geliştirilen Ohio Replacement (OR) projesinin, denizaltıların pervane sistemini 50 yıl boyunca çalıştırması ve mekanik gürültüyü ortadan kaldırması planlanıyor. Kısaca, dev denizaltılar yarım asır boyunca yakıt ikmali yapmasına gerek olmadan suların altında sessiz sedasız dolaşabilecek.

Wired dergisinin verdiği bilgiye göre, oluşturulacak yeni balistik füze filosu, ses çıkarmaması sayesinde düşman savaş gemileri, hücum botları ve denizaltı avcısı uçaklardan daha iyi korunacak. ABD’nin elinde 18 tane bulunan Ohio sınıfı balistik füzeli nükleer denizaltıların boyu ortalama 170 metre ve ağırlıkları 19 bin ton civarında.OR sınıfı denizaltılar, pervanelerini çalıştıran doğrudan mekanik bir bağlantıya sahip. Nükleer reaktörün çalıştırdığı buhar türbinleri, mekanik süreçlerden geçerek yüksek tork gücünü pervaneleri harekete geçirecek seviyeye indiriyor. Bu süreç, denizaltıda mekanik bir gürültüye neden oluyor.

Yeni tasarımla, nükleer reaktörün denizaltı içinde düzenli bir elektrik şebekesi oluşturması amaçlanıyor. Reaktörün besleyeceği şebekenin, elektrik motorları çalıştırması, böylece gürültünün ciddi oranda azaltılması hedefleniyor. Ayrıca, bugün reaktörden elde edilen enerjinin yüzde 75-80’i pervaneleri çalıştırmak için harcanırken, enerji tasarrufu yapılacak ve diğer bölümlere elektrik aktarılabilecek.


İkinci Büyük Proje

ABD Donanması, 1960 ve 70’li yılların ardından OR sınıfı denialtılar için ikinci kez büyük bir tasarım değişikliği istiyor. 2010 yılında hazırlanan ve gizli tutulan SSBN( X ) programı, 2010 yılında Kongre tarafından geri çevrilince hayata geçmemişti. Ancak yeni proje kapsamında sadece itici gücün değil, aynı zamanda denizaltılardaki nükleer reaktöründe geliştirilmesi isteniyor.

ABD Donanması, savaş gemilerine ve denizaltılara yapılan yakıt ikmali ve genel bakımı nedeniyle gemilerini üç yıla kadar görev dışında tutmak zorunda kalabiliyor. Ayrıca bu süreç milyarlarca dolara mal oluyor. Yakıt ikmali derdini ortadan kaldırarak, dünyanın dört bir yanındaki okyanuslarda görev yapan gemilerin operasyon kapasitesi önemli ölçüde artabilir. ABD’nin 14 balistik füzeli denizaltısı bulunuyor. Ohio sınıfı bu denizaltılar, 24 Trident II D5 kıtalararası balistik füzeye sahip. Büyük askeri harcamaları kısmak zorunda olan Pentagon, Ohio sınıfı denizaltıların maliyetini yaklaşık 8 milyar dolardan 4.9 milyar dolara çekmeye çalışıyor.


ABD Donanması, 2013 bütçesi kapsamında OR programını şimdiden iki yıl ertelemiş durumda. İnşasına 2021’de başlanması beklenen, süper sessiz denizaltıların, 2031’de göreve başlaması bekleniyor. Wired, ‘O tarihren sonra onları hiç duymayacaksınız’ ifadesini kullanıyor.


Kaynak : Ntvmsnbc / Wired (18 Ocak 2013,09:53)


Benzer Konular

5 Mart 2017 / Misafir Mühendislik Bilimleri
20 Aralık 2016 / Misafir Mühendislik Bilimleri
8 Ekim 2012 / KisukE UraharA Mühendislik Bilimleri
25 Nisan 2009 / ThinkerBeLL Taslak Konular