Ziyaretçi
Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi & MsXLabs.org
Mehmet Suphi Ezgi
Ölüm : 1962 Beykoz/İstanbul
Müzik bilgini ve besteci. Müzik eğitimine beş yaşında başlayan Ezgi, hanende ve tamburi olarak yetişti. 1892'de Askerî Tıbbiye'yi doktor yüzbaşı olarak bitirdi. Zekai Dede Efendi ile Medeni Aziz Efendi'den 50 dolayında klasik fasıl; Rauf Yekta'dan da, pek az kimsenin bildiği, işaretli Hamparsum notasını öğrendi. Kozyatağı Rufai Tekkesi Şeyhi Abdülhalim Efendi'den hem sinekeman ve tambur dersi aldı, hem de ondan dinsel ve din dışı sözlü yapıtlarla 100'e yakın saz eseri öğrendi. Fahreddin ve Celaleddin dedelerden ise Türk musikisinin ses sistemiyle ilgili kuramsal bilgiler edindi.
Müzikolojiye ilgi duymasında bu iki Mevlevi Şeyhinin büyük etkisi oldu; dinsel yapıtlar dağarcığını gene onların yardımıyla zenginleştirdi.Böylece, çok geniş bir repertuarı doğrudan doğruya dönemin ustalarından dinleyerek öğrenmiş oldu. Ayrıca bir süre Edgar Manas'tan Batı müziği dersleri de aldı.
Ezgi, Türk musikisinin ses sistemini, klasik yapıtların yapısını birçok yönleriyle incelemiştir. Rauf Yekta ve Sadettin Arel'le birlikte, geleneksel Türk musikisinin ses sistemini çağdaş ölçülere dayanarak açıklamaya çalışmış ilk kuramcılardan biridir. Üzerinde yıllarca çalışarak notaya aldığı yapıtları unutulmaktan kurtardığı gibi, işaretli Hamparsum notasıyla yazılmış olanları Batı notasına çevirerek gün ışığına çıkarmıştır. Çeşitli yerlerde doktorluk yaptıktan sonra, 1923'te kendi isteğiyle emekli oldu. Türk müziğinin makam ve usulleri üzerinde araştırmalar yaptı. 700'den fazla yapıtı olduğu hâlde, bunlardan ancak 165'i yayımlandı.
Başlıca yapıtları:
Sponsorlu Bağlantılar
Doğum: 1869 Üsküdar/İstanbul
Ölüm : 1962 Beykoz/İstanbul
Müzik bilgini ve besteci. Müzik eğitimine beş yaşında başlayan Ezgi, hanende ve tamburi olarak yetişti. 1892'de Askerî Tıbbiye'yi doktor yüzbaşı olarak bitirdi. Zekai Dede Efendi ile Medeni Aziz Efendi'den 50 dolayında klasik fasıl; Rauf Yekta'dan da, pek az kimsenin bildiği, işaretli Hamparsum notasını öğrendi. Kozyatağı Rufai Tekkesi Şeyhi Abdülhalim Efendi'den hem sinekeman ve tambur dersi aldı, hem de ondan dinsel ve din dışı sözlü yapıtlarla 100'e yakın saz eseri öğrendi. Fahreddin ve Celaleddin dedelerden ise Türk musikisinin ses sistemiyle ilgili kuramsal bilgiler edindi.
Müzikolojiye ilgi duymasında bu iki Mevlevi Şeyhinin büyük etkisi oldu; dinsel yapıtlar dağarcığını gene onların yardımıyla zenginleştirdi.Böylece, çok geniş bir repertuarı doğrudan doğruya dönemin ustalarından dinleyerek öğrenmiş oldu. Ayrıca bir süre Edgar Manas'tan Batı müziği dersleri de aldı.
Ezgi, Türk musikisinin ses sistemini, klasik yapıtların yapısını birçok yönleriyle incelemiştir. Rauf Yekta ve Sadettin Arel'le birlikte, geleneksel Türk musikisinin ses sistemini çağdaş ölçülere dayanarak açıklamaya çalışmış ilk kuramcılardan biridir. Üzerinde yıllarca çalışarak notaya aldığı yapıtları unutulmaktan kurtardığı gibi, işaretli Hamparsum notasıyla yazılmış olanları Batı notasına çevirerek gün ışığına çıkarmıştır. Çeşitli yerlerde doktorluk yaptıktan sonra, 1923'te kendi isteğiyle emekli oldu. Türk müziğinin makam ve usulleri üzerinde araştırmalar yaptı. 700'den fazla yapıtı olduğu hâlde, bunlardan ancak 165'i yayımlandı.
Başlıca yapıtları:
- "Amelî ve Nazarî Türk Musikisi",
- "Solfej ve Tambur Metodu",
- "Tamburi Mustafa Çavuş'un 36 Şarkısı"
Biyografi Konusu: Mehmet Suphi Ezgi nereli hayatı kimdir.

Mehmet Suphi Ezgi
