Arama

Art Terapi

Güncelleme: 2 Kasım 2010 Gösterim: 6.752 Cevap: 1
_PaPiLLoN_ - avatarı
_PaPiLLoN_
Ziyaretçi
2 Kasım 2010       Mesaj #1
_PaPiLLoN_ - avatarı
Ziyaretçi
Art Terapi

Sponsorlu Bağlantılar
Art terapi müzik, resim, hareket/dans, drama ve edebiyat gibi sanat dallarıyla yapılan bir terapi çeşididir. Art terapinin temel amacı bireyin kendini özgürce ifade etmesini, baskılanmış yaşantılarını dışa vurmasını, yaratıcılığının artmasını ve estetik yönünün ortaya çıkmasını sağlamaktır. Art terapi, ruhsal, gelişimsel, nörolojik, mental ve davranışsal gibi bir çok gerilik ve rahatsızlıkta kullanılan bir psikoterapi yöntemidir.

Sanat unsurlarının terapötik amaçlı kullanımı çok eski dönemlerde başlamıştır; ancak Amerika’da yaşayan M. Naumburg, birinci dünya savaşının olduğu yıllarda Art terapiyi bir meslek alanı olarak tanımlamıştır. Bu alanda birçok yöntem ve teknik geliştirmiş ve uygulamıştır. Daha sonraki yıllarda (1958) Newyork Üniversitesinde Naumburg’un belirlediği ilkeler doğrultusunda ilk Art terapi dersleri verilmeye başlanmıştır. 1961 yılında E. Ulman “Bulletin of Art Terapy” adında bir dergi çıkarmıştır. Art terapi alanında çalışan ve bu terapiye ilgi duyan uzmanlar, 1970’lere doğru National Art Terapy Association adlı örgütü kurup burada bir araya gelmişlerdir.


Art terapi, psikanalitik-dinamik uygulamalarının yaygın olarak kullanıldığı dönemde ortaya çıktığı için söz konusu uygulamaların etkisinde gelişmiştir; çünkü terapi uygulamalarında psikanaliz yorumlara genişçe yer verilir. Bu terapiyle daha çok yüksek duyarlı, sanata ilgisi olan ve iletişim becerileri gelişmiş kişiler ilgilenmişlerdir.


Art terapide kullanılan terapi modülleri, aslında kuramsal temelleri bakımından birbirlerine uzak terapötik yaklaşımlar olmasına rağmen birbirlerini destekleyip tamamlamaktadır. Art terapi şemsiyesi altında kullanılan terapötik disiplinler, çoğu zaman bir arada kullanılarak, bu yaklaşımlara yeni boyutlar kazandırılmış ve yepyeni teknikler geliştirilmiştir. Dolayısıyla bu yaklaşımların bir arada kullanılması onların yok olup gitmesini değil, aksine gelişip büyümesini sağlamıştır. Şunu da belirtmek gerekir ki, art terapi uygulamalarında terapi yaklaşımlarının kendilerine özgü teknikleri de çok sıkça yalnız başlarına kullanılmaktadır. Kimi uygulamada herhangi bir yaklaşımın özgün tekniği diğer yaklaşımlardan bağımsız kullanılırken, kimi uygulamalarda ise diğer yaklaşımların teknikleriyle bütünleştirilip kullanılır. Ayrıca Art terapinin temel taşları sayılan müzik ve drama hem günümüzde, hem de geçmişte sürekli bir birlikteliği temsil etmişlerdir. Gerek sinema, gerek opera, gerekse tiyatronun diğer formlarında drama ve müzik çoğu kez birbirlerinin ayrılmaz birer parçaları gibidirler. Art terapinin hastalara hoş ve eğlenceli zaman geçirmek gibi bir amacı yoktur, zaten terapi sürecinde temel amaçlar gerçekleşirken, birey zaman zaman hoş vakit de geçirebilir.


İçindeki coşkuyu, heyecanları normal iletişim kanallarıyla başkalarına aktaramayan kişiler ve bozulmuş ruh sağlıklarından dolayı çevresiyle iletişimi kopmuş bireyler, sanat yoluyla iletişim kurabilmekte ve içlerindekini başkalarına aktarabilmektedirler. Böylece sosyal çevresiyle kopmuş olan iletişimi ve etkileşimi yeniden onarabilme olanağına kavuşabilir. Aynı zamanda travmatik yaşantılarını da sanat aracılığıyla dışavurma imkanına kavuştukları için bu yaşantıların oluşturacağı olumsuz etkilere karşı kendilerini korumuş olurlar.


Art terapinin sağladığı yararlardan biri de bireyin farkındalığını maksimum düzeye çıkarmasıdır. Bu farkındalık hem içsel hem de dışsal olabilir; kişi ruhsal sorunlarını, içsel çatışmalarını, bastırılmış duygularını, kişilik özelliklerini görebildiği gibi fiziksel nitelikleriyle ilgili algılama düzeyi de yükselir. Dolayısıyla çeşitli alan ve durumlarla ilgili algılamaları bozulmuş kişiler, farkındalıkları arttığı zaman algılamalarıyla diğer insanların algılamaları arasındaki farkı algılayabilme yetisine kavuşabilmekte ve onlarla kendisi arasındaki farkı daha iyi fark edebilmektedir. Zaaflarını ve olumsuz yönlerini iyi bilen kişi, kendini daha kolay eleştirebilecek ve bunları aşmak için daha çok çaba sarf edecektir. Duygularını tanıyıp yeniden dönüştürebilir. Terapi sürecinde kişinin yaratıcılık boyutu ortaya çıkar ve kişi bir şeyleri yapabildiğinin farkına varır. Bu onu değersizlik ve işe yaramazlık gibi olumsuz hislerin etkisinden kurtararak benlik algısını artırır, çevresiyle güven içinde ilişkiler geliştirmesine yol açar. Kişide hızlı bir değişme ve gelişme yaşanacağı için hayatına birçok yenilik eklenecek, kişi daha mutlu bir yaşama sahip olacaktır.


Belirlenmiş katı kurallar, çalışmalarda yer almaz. Art terapi etkinliklerinde yaratıcılık oldukça önemlidir; çünkü bireyin kendini dışavurumu açısından yaratıcılık zorunludur. Zaman zaman çalışmaya terapist değil, terapi alan birey yön verir.


Art terapinin çok önemli bir kullanım alanı ise özel eğitimdir, yani özel gereksinimli bireylerle art terapi çalışmaları yapılabilmekte ve başarışlı sonuçlar elde edilebilmektedir. Bireylere iletişim, sosyal vb. temel beceriler kazandırmak, art terapinin amaçları arasında yer alır. Özel gereksinimli bireyler için yaşam yasaklarla doludur; fakat art terapi çalışmalarında yasaklar en aza indirilir. Terapi sürecinde çeşitli materyaller kullanılır. Bireyi kısıtlayan ve bağlayan ödül ve cezalar, terapi uygulamalarının dışında tutulur.


Art terapi etkinliklerinde gelişimsel yetersizliklerden dolayı ifade edici dil becerileri gelişmeyen veya sosyal iletişim becerileri yetersiz olan bireyler, kendilerine uygun bir sanat dalıyla iletişim kurma, kendilerini anlatma ve diğer bireylerle etkileşim içine girme ortamı bulurlar.


Özel gereksinimli bireyler, genellikle yaşamlarının büyük bir bölümünü sosyal ortamlardan ve ilişkilerden uzak geçirirler. Bu da onları yalnızlığa itmekte ve depresyon, stres gibi ruhsal sorunlarla yüz yüze getirmektir. Art terapi ile çocuğun bu ruhsal sorunlardan kurtulması veya bu olumsuzluklara yakalanma riskinin azaltılması sağlanır. Grup terapilerinde çocuk, diğer bireylerle anlamlı bir etkileşim içine girer ve sosyal izolasyondan kurtulur. Hayata karşı daha sahici bir bakış açısı geliştirir ve daha coşkulu bir yaşama kavuşur. Art terapi etkinliklerinin ardında birey kendini rahatlamış hisseder ve hayata karşı güven dolu olur.


Art terapi teknikleriyle gerektiğinde bireysel psikoterapi yapılır; fakat genellikle grupla çalışılır. Terapilerde grup üyelerinin birbirleriyle etkileşim ve iletişimleri büyük önem taşır. Bütün grup daire oluşturacak şekilde oturur ve terapistin yönergeleri doğrultusunda sırayla herkes ilgili konuya dair bir şeyler anlatır veya etkinliğe katılır. Bazen de grup ikişer, üçer ve dörder kişilik küçük gruplara ayrılabilir.


Sanat dalları birbirinden bağımsız olarak yapılabildiği gibi birleştirilerek aynı seansta kullanılabilir. Örneğin bir seansta sadece müzik veya drama kullanılabilirken, bir başka seansta resimle müzik, müzikle drama veya edebiyatla drama birlikte kullanılabilir.


Art terapide kullanılan sanat dalları asla bireyi eğlendirmeyi amaçlamaz. Temel hedef bireyi tanımak, baskılanmış yaşantı ve isteklerini dışa vurmak, böylece iyileşmesini sağlamaktır.

Kaynak

_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
2 Kasım 2010       Mesaj #2
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
ART TERAPİ
MsXLabs.org
Sponsorlu Bağlantılar

PSİKOAR

Günümüzde Sanat Terapisi
Sanat Terapisi RESİM ,MÜZİK,SİNEMA - DRAMA,DANS ve SERAMİKLE psikolojinin birleştiği noktadır. Sanat Terapisi alanı bir yandan karanlık çağa kadar temellerini taşırken, bir yandan da psikolojinin bir alt dalı olarak bilimsel anlamda ilerlemesini sürdürmektedir.
Günümüzde Sanat Terapisi nin en yaygın olarak kullanıldığı alanlar:
* Günlük stresten uzaklaşmak & İç dünyanızı keşfetmek.
* Terapi sürecinde iletişim güçlüğü çeken hastalarla iletişimi güçlendirmek.
* Şirket ya da takım çalışanlarının motivasyonunu arttırmak ve takım ruhunu geliştirmektir.

SANATLA TERAPİ VE YARATICILIK
Sanat ve Psikoterapi yapısal olarak benzerler. Her ikisinde de içe atılmış veya içe alınmış yaşantıların, şimdi ve buradaki yaşantıya etkileri, yansımaları vardır. Içe atım, sanatın içeriğini, içe alım süreci ise biçim ve tarzını oluşturur. İçe atılmış yaşantılar bir yolla dışa vurulamazsa ruh sağlığı risk altındadır. Sanat, bu riske karşı koruyucu işlev görür. Psikoterapi ve eğitim ( insan gelişimi ve sağaltımı ) alanında içe atılmış, birikmiş olanların üstüne sağlıklı bir yapı inşa edilemez. Gerek terapist gerekse eğitimci, öncelikle kişinin iç dünyasını, duygu, düşünce ve davranış paternlerini tanımak, gelişimi bu paternlerden yola çıkarak tasarlamak durumundadır. İşte sanatla çalışma, bu tanıma sürecini kolaylaştırma ve hızlandırma işlevi görür.

Müzik alanı
1. Müzik terapisinde pasif yöntemler (ritm, ses, ezgi, doğa seslerini duyma, dinleme, çağrışım ve etkileşimler)
2. Müzik terapisinde aktif yöntemler. (ritm, ses, ezgi ve şarkının oluşumu, yaratma süreçleri, çağrışım, etkileşim mekanizması.

Edebiyat Alanı
1. (pasif yöntemlerin kullanılması)Söz, sözlü ve yazılı dil, dinleme, anlama, anlam çıkarma süreçleri,
2. (aktif yöntemlerin kullanılması) Sözlü dışavurum, kompozisyonların doğası, etki mekanizmaları, çağrışımlar, etkileşimler, çağlar içinde varoluş gücü.

Sinema /Tiyatro Alanı
1. (pasif yöntemler) Birlikte film ve oyun izleme, şimdiki ve/ya daha önceki izlemlerin ve çağrışımların, özellikle anılarda öne çıkan oyun ve/ya film sahnelerinin anımsattıkları üzerine çalışma, bireysel ve grupla çalışmada hedeflenebilecek gelişim ve sağaltım unsurlarını arama.
2. (aktif yöntemler) Katılımcı öğrenci grubunun oyun(lar) yaratması, sahneleme sürecinin etkilerinin araştırılması, kurgusal ve/ya doğaçlama oyunlar ve yaşam pratiğindeki yansımaların bağlantılandırılması ve çeşitli projelerde kullanım ve organizasyon becerilerinin gelişimi

Dans ve hareket alanı
1. (Pasif yöntemler): Çeşitli beden duruşları, yürüme ve hareketin izlenmesi yüz ve beden ifadesi hakkında verilerin değerlendirilmesi, diğer ipuçları ile bütünlüğün algılanması
2. (Aktif yöntemler) Günlük yaşam ve devinimin estetik devinimle bütünleşmesi çalışmaları. Yürüme, koşma, yerinde sayma, tek başına ve/ya öteki ile birlikte doğaçlama dans Yaşamsal sahnenin kısıtlayıcı etkilerini farketme ve beden ve zihin hareketinin bütünlüğünü keşfetme

Resim alanı
1. (Pasif yöntemler ) Sanat yapıtları, röprodüksiyonlar ve hasta resimlerinin incelenmesi, bakış, algı, çağrışımsal yaşantılarla buluşmalar. Nesnelerin çağrıştırdıkları üzerinden dışavurum
2. (Aktif yöntemler) Bireysel ve grupla etkileşim amaçlı resim uygulamaları çeşitli resim teknikleri ile çalışma, boyama, lavie teknikleriyle etkileşim çalışmaları ve terapötik bağlantılara ilişkin çıkarsamalar

Heykel ve seramik
1. (Pasif yöntemler ) Form ve içerik ilişkisini araştırmak, nesnelerin anlatım gücü ve dışavurum üzerine araştırmalar, ünlü yapıtların oluşum öyküleri ve çağrıştırdıkları, çağrışımlarım tedavi değeri üzerine arayışlar
2. Aktif yöntemler) Çamurla tanışma, çamurun yönetilmesi, çamur tarafından yönetilme süreci, dokunma, ıs ve biçimlendirme üzerine çağrışımsal terapötik arayışlar

YETİŞKİNLERE SANAT TERAPİSİ
Yetişkinlerle Sanat Terapisi
Stres günümüzün en büyük tehdit unsuru. Özellikle son zamanlarda yaşanılan stres boyutu gittikçe artmaya başladı ve bu artış aile, iş, evlilik, ilişkiler gibi bir çok faktöre direkt etki etmektedir.
Telefonda konuşurken karaladığınız kağıtları ya da derste sıkılınca defterinizin kenarına yaptığınız desenleri hatırlıyor musunuz?

Sizi ne kadar rahatlatıyor, zamanın çabuk geçmesini sağlıyor, belki de hayallere sürüklüyordu...

Sanat Terapisi de bir anlamda aynı rahatlamayı sağlıyor. Kendi kendize, güzel olmuş kötü olmuş farketmeden kendizi anlatan eserler meydana getiriyorsunuz. Önemli olan sizin için bir anlam ifade etmesi. Kimse umrunuzda değil. Dünyadan ve onun bütün iyi kötü yanlarından uzak, kendi iyi ve kötünüzü arayacaksınız.

Sanat Terapisi sıkıntılandığınız ya da kötü hissettiğiniz her anda hemen kullanılarak sıkıntılardan arınmanızı sağlayacak, kısaca semptom bastıracak bir yöntem değildir. Aksine, uzun vadede size iç görü kazandırarak sorunların kaynağına ulaşmanızı sağlayan bir yöntemdir.

ERGENLERE SANAT TERAPİSİ

Ergenlerle Sanat Terapisi
Ergenlik dönemine geçiş bazı aileler için ufak tefek tartışmalarla son bulurken, bazı ailelerde ise çocuğun evden kaçması ya da intahar etmesine kadar varabilen sonuçlar doğurabiliyor.

Peki sorun nedir? Çok sevdiğiniz çocuğunuz bir anda sizi en büyük düşmanı olarak mı görüyor, yoksa sizin ondan beklentileriniz çok mu fazla?

Bunu anlamanın en iyi ve sağlıklı yolu iletişimi koparmamaktır. İletişimi kuvvetli olan aileler bu dönemi daha rahat atlatırlar. Sanat Terapisi iletişim için sık kullanılan araçlardan birisidir.
Artık içine kapanmış, ne yapacağını şaşırmış, sürekli sorgulayan ergen, bir psikologtan ötekine gidiyor ( ya da götürülüyor) ve sorunlarını anlatıyor ancak bazen kelimeler de yeterli olmuyor. İçindeki asabiyeti, öfkeyi, çığlıkları terapiste kelimelerle anlatamıyor.

O. Müdahale eden yok, zorlayan yok, kendi istediği şekilde iç dünyasını yansıtma özgürlüğüne sahip. Sanat ile Terapi birleştiğinde sahnede O ndan başka kimse kalmıyor, ta ki içindekileri dışa vuruncaya ve rahatlayıncaya kadar. Daha sonra da bu ortaya çıkanların üzerinde düşünmeye başlayacak ve terapist ile birlikte bir adım daha ileri bir noktadan terapiye başlayacak...

ÇOCUKLARA SANAT TERAPİSİ

Çocuklarla Sanat Terapisi
Bazılarımız günlük yaşamda keşke çocuk olsaydım der... Ancak çocukların gözü ile dünyaya bakınca istediklerini anlatmak için ne kadar zorlandıklarını açıkça fark edebilirsiniz. Ağlarlar, red ederler, bağırırlar, size anlamsız gelen hareketlerde bulunurlar, oyuncaklarını parçalarlar vs.. Esasında hepsi iletişim içindir.

Sanat Terapisi ise çocuklarla olan iletişimi kolaylaştırır. Eğlenerek bize iç dünyalarını aktarmalarını sağlar.

Resim yapmayı bütün çocuklar sever, çünkü güzel olacak olmayacak diye kaygıları yoktur. Sadece içlerindeki duyguları, düşünceleri aktarmak için kullanırlar ellerindeki malzemeleri... Gerek hamur olsun, gerek bir fırça , ya da bir kalem bu araçlar çocuğunuzun gizli dünyasına açılan pencereyi aralar.
Sanat Terapisi nde kullanılan güvenilirliği ve geçerliliği sağlanmış testler ise çocukların ruhsal sağlıklarını ölçmemize daha da yardımcı olur.



BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen _Yağmur_; 16 Nisan 2016 09:07 Sebep: kırık linkler kaldırıldı.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.

Benzer Konular

10 Nisan 2011 / _KleopatrA_ Psikoloji ve Psikiyatri
9 Aralık 2016 / _KleopatrA_ Psikoloji ve Psikiyatri
16 Ocak 2010 / _PaPiLLoN_ Psikoloji ve Psikiyatri
28 Aralık 2007 / MaRCeLLCaT X-Sözlük
30 Kasım 2007 / _PaPiLLoN_ Psikoloji ve Psikiyatri