Cevap Yaz Yazdır
Gösterim: 123.349|Cevap: 7|Güncelleme: 20 Ekim 2016

Abidin Dino

Mesaja atla
Blue Blood
20 Kasım 2006 12:03   |   Mesaj #1   |   
Blue Blood - avatarı
Ziyaretçi

DİNO (Abidin)

Ad:  Abidin Dino1.jpg
Gösterim: 84
Boyut:  40.3 KB

türk ressam ve yazar
(İstanbul 1913 - 1993, Paris ).
Sponsorlu Bağlantılar
İstanbul Robert kolej'deki öğrenimini yarıda bıraktı. Ağabeyi Arif Dino’nun desteğiyle kendisini resim, karikatür ve yazı alanlarında yetiştirdi, ilk desen ve yazıları, Fikret Adil’in yönettiği Artist dergisinde yayımlandı (1931). D grubu'nun kurucuları arasında yer aldı (1933). SSCB'de (1934-1937) ve Paris'te (1937) ressam ve dekoratör olarak film çekim çalışmalarında bulundu; seramikle uğraşmayı denedi. Türkiye'ye dönüşünde (1938) , çeşitli dergilerdeki çizgi ve yazılarıyla halktan yana, gerçekçi bir sanat görüşünü savundu.

Çizgi ve desenlerin ön plana çıktığı resimlerinde işçi ve köylü tiplerini özgün bir üslupla işledi. Başlangıçta Picasso’nun etkisi altında kalmışken yapıtlarında giderek yerel ve kendisine özgü bir senteze ulaştı. Geleneksel kültürden yararlanan, çevreyi ve halkı konu edinen bir sanat anlayışını savunmak amacıyla birkaç arkadaşıyla birlikte Liman grubu’nun kurucuları arasında yer aldı (1939) . Siyasi görüşleri nedeniyle sıkıyönetim kararıyla İstanbul'dan uzaklaştırıldı (1941-1946). Bir süre Adana’da, Törk sözü gazetesinde yazı işleri müdürlüğü yaptı.

Bu dönemde heykel çalışmalarına da başladı. 1951'den sonra Paris'e yerleşti. Yurtdışında çeşitli sergilere katıldı, kişisel sergiler açtı. Son yıllarda Türkiye'de de El (1984), Bu dünya (1987), Çiçekleme (1990) adlı sergileri açtı. Nazım Hikmet, Yaşar Kemal vb. yazar ve şairlerin kitap kapaklarını, bazılarının metinlerini resimledi: Kel (1941) ve Verese (1947) diye iki oyun, Çingeneler (1950) adiı bir senaryo yazdı.

Gol adlı belgesel filmi, Flaherty ödülü'nü kazandı (1966). Resimleri çeşitli galeri, müze ve koleksiyonlarda yer alan sanatçının bazı yapıtları: Esrarkeşler, Parmak istifleri, işkence, Atom korkusu, Uzun yürüyüş, Uzay, Adalar, Savaş ve barış, Çıplaklar adlı diziler, Dört kent.

Kaynak: Büyük Larousse

Son düzenleyen Safi; 20 Ekim 2016 18:59
26 Şubat 2007 14:13   |   Mesaj #2   |   
KisukE UraharA - avatarı
VIP !..............!
Ad:  Abidin Dino2.jpg
Gösterim: 74
Boyut:  45.7 KB
Dino, Abidin

(d. 23 Mart 1913, İstanbul - ö. 7 Aralık 1993, Paris)
çağdaş Türk resim sanatının öncülerinden ressam.
Sponsorlu Bağlantılar

Çocukluğu İsviçre ve Fransa’da geçti. 1925’te ailesiyle birlikte İstanbul’a gitti. Resme karşı beslediği ilgi nedeniyle Robert Kolej’deki ortaöğrenimini yarıda bırakarak yalnızca resim ve karikatürle uğraşmayı seçti. Aynı yıllarda başladığı edebiyat çalışmalarını bütün sanat yaşamı boyunca sürdürdü. İlk karikatür ve desenleri, 1930’da Yarın gazetesinde, ilk yazıları 1931’de, Fikret Adil’in çıkardığı Artist dergisinde yayımlandı. Dino, bu arada Nâzım Hikmet’in Sesini Kaybeden Şehir (1931) ve Bir Ölü Evi (1932) adlı kitaplarının kapak ve iç resimlerini gerçekleştirdi. Bu dönem yapıtlarında geleneksel halk sanatlarından ve hat sanatından yola çıkarak çağdaş bir yorum getiriyordu.

Dino 1933’te D Grubu’nun kurulmasında çalıştı. Atatürk’ün isteği ile 1934’te sinema öğrenimi yapmak üzere Leningrad’a (bugün Petersburg) gönderildi. Lenfilm stüdyolarında Cumhuriyet’in 10. yılında Türkiye’nin Kalbi Ankara filmini gerçekleştiren yönetmen Sergey Yutkeviç’le çalıştı. 1937’ye değin Leningrad, Moskova, Kiev ve Odessa’da Madenciler adlı bir filmin çekimini gerçekleştirdi. Sinemayla ilgisini daha sonra da sürdürecek ve 1966 Dünya Kupası’ m anlatan Goal (Altın Goller) adlı filmi çekecekti.

Dino 1937’de Londra ve Paris’e gitti. Paris’te Gertrude Stein, Tristan Tzara ve Pablo Picasso gibi önde gelen sanatçılarla tanıştı. 1938’de Türkiye’ye döndükten sonra İstanbul’da liman işçilerinin resimlerini çizdi ve 1939’da Avni Arbaş, Selim Turan, Nuri İyem gibi sonradan Yeniler adıyla anılacak bir grup ressamla birlikte Liman Sergisi’ni düzenledi. Ses, Yeni Ses, Yeni Edebiyat, Servetifünun-Uyanış ve Yeni Adam dergilerinde çıkan yazı ve çizimleriyle yeni bir gerçekçilik kavramı üstünde durdu. Gene aynı yıl New York Dünya Fuarı’ndaki Türk Pavyonu’nun dekorasyonunu yaptı.

1940-41’de kardeşi Arif Dino’yla birlikte estetikle siyasetin, soyutla somutun çelişki ve bağlarını araştırarak II. Dünya Savaşı’ndan esinlenen büyük boyutlu desenler gerçekleştirdiler. Dino 1941’de İstanbul sıkıyönetim komutanlığınca önce Mecitözü’ ne sonra da Adana’ya sürgüne gönderildi. 1945’e değin bir yandan Adana’daki Türk Sözü gazetesinde çalışırken, bir yandan da yöre insanlarının yaşamını, acı ve sevinçlerini yalın ve şiirsel bir anlatım ve toplumsal gerçekçi bir eğilimle yansıttı. İlk heykel çalışmalarına da orada başladı (1942). Bu arada yazdığı Kel (1944) adlı oyunu yayımlandıktan hemen sonra toplatıldı.

1951’de kökü eski Anadolu uygarlıklarına dayanan geleneksel anlayıştan esinlenerek seramik çalışmaları yaptı. 1952’de Paris’e giderek orada yerleşti. 1954’ten başlayarak sekiz yıl boyunca Paris’teki Salon de Mai (Mayıs Salonu) sergilerine katıldı. 1955’te “İşkenceler” ve “Atom Korkusu” konulu destansı resimlerini sergiledi. Bu dönemde “acı çeken insan” teması dışında “eller”e yöneldi. Daha sonraları gerçekleştirdiği “arkaik” anlayıştaki iri gözlü, cepheden betimlenmiş, ayrıntılardan arınmış figür heykelcikleri, el desenlerinin soyutlanmış kütlelere dönüştürülmesi gibiydi.

Dino Paris’teki yaşamı boyunca Türk kültürüyle bağlantısını hiçbir zaman koparmadan ve Avrupa’daki güncel sanat gelişmelerini, yeni eğilimleri izleyerek özgün bir çizgi oluşturdu. 1940’larda Ses dergisi için gerçekleştirdiği çini mürekkepli çizimlerindeki anlatımcı çizgi ustalığı, sonraları Pertev Naili Boratav’ın Türk Masalları (1953), Nâzım Hikmet’in Kuvayı Milliye Destanı 19681 ve Yaşar Kemal’in Deniz Küstü (1979) adlı kitaplarının resimlerinde ilüstratif bir niteliğe büründü.

Dino, Türkiye’deki ilk kişisel sergisini 1969’da açtı. Sonraki yıllarda kişisel sergi açmayı sürdürdüğü gibi karma sergilere de katıldı. Bu arada Fikret Mualla (1980, Ara Güler ile birlikte), kendi desenlerini içeren El (1984), kardeşi Arif Dino’nun resim ve desenlerini içeren Yüz (1985, Rasih Nuri İleri ile birlikte) ve şiirlerini içeren Çok Yaşasın Ölüler (1985, Rasih Nuri İleri ile birlikte), gene kendi desenlerini içeren Bu Dünya (1986, Ferit Edgü ile birlikte), Antibes Resimleri ve Pencereler, Açılar (1989, Ferit Edgü ile birlikte) ve Çiçekleme (1990, Yaşar Kemal ile birlikte) adlı yapıtları yayıma hazırladı.

Resimleri ABD’den SSCB’ye kadar çeşitli ülkelerdeki resmî ve özel koleksiyonlarda ve müzelerde bulunan Dino 1979’da Fransa’daki Görsel Sanatlar Ulusal Birliği’nin (UNAP) onur başkanlığına seçilmiştir.

kaynak: Ana Britannica

Son düzenleyen Safi; 20 Ekim 2016 18:59
20 Ocak 2008 16:59   |   Mesaj #3   |   
KisukE UraharA - avatarı
VIP !..............!
Abidin Dino
Ad:  Abidin Dino3.jpg
Gösterim: 76
Boyut:  42.1 KB

Doğum: 1913, İstanbul
Ölüm: 1993, Paris
Yazar, ressam.

Ortaöğrenimini İstanbul Robert Kolej'de tamamladıktan sonra Sovyetler Birliği'nde sinema dekoratörlüğü eğitimi gördü. İlkin Ses (1938-1940) dergisinde yayımladığı yazı ve desenleriyle tanındı. Sonra Küllük, özellikle Yeni Edebiyat dergilerinde yazdı. 1940 kuşağının kişileri ve sorunları üzerine saptamalar, değerlendirmeler yaptı.

Dönemin Sıkıyönetim Komutanlığınca İstanbul dışına sürgün edildiği evrede uzun süre Adana'da yaşadı. Orada Türk Sözü gazetesinde çalıştı. Sonra Yaprak (1949), Sosyal Adalet, Ant, Forum, Milliyet-Sanat (1965-1980) dergilerinde yazdı. 1944'te Adana'da "Kel" adlı oyunu yayımlandı.

Abidin Dino, Sovyetler Birliği'nden döndükten sonra "D Grubu"nun kuruluşuna katılmış, sonra bu topluluktan ayrılarak "Yeniler Grubu" içinde yer almıştı. 1950'den sonra Paris'e yerleşti. Roma, Edinburgh ve Paris'te sergilere katıldı. 1979'da Fransa Görsel Sanatlar Ulusal Birliği onur başkanlığına seçildi.

MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi
Son düzenleyen Safi; 20 Ekim 2016 19:00
3 Kasım 2009 17:13   |   Mesaj #4   |   
_Yağmur_ - avatarı
SMD MsXTeam
Ad:  Abidin Dino4.jpg
Gösterim: 66
Boyut:  54.9 KB
Abidin Dino
,
(d. 23 Mart 1913, İstanbul - ö. 7 Aralık 1993, Paris)
Türk ressam, karikatürist, yazar, film yönetmeni.

Çok yönlü bir kültür adamı olan Abidin Dino, çağdaş Türk resminin öncülerindendir. Türk resim tarihinde D Grubu ve Yeniler Grubu adlarıyla anılan sanat topluluklarının öncülerinden olmuştur. Türkiye'nin yanı sıra Fransa, Cezayir, ABD gibi ülkelerden sergiler açmış; yurtdışında Fransa Plastik Sanatlar Birliği Onur Başkanlığı, New York Dünya Sanat Sergisi Danışmanlığı gibi görevler üstlenmiştir.

Sol görüşlü bir aydın olan Dino, siyasi düşünceleri nedeniyle bir süre Türkiye'de sürgünde yaşamış 1952'den itibaren Paris'te hayatını sürdürmüştür.

Şair Arif Dino'nun kardeşi, yazar Güzin Dino'nun eşidir.
Son düzenleyen Safi; 20 Ekim 2016 19:00
3 Kasım 2009 17:27   |   Mesaj #5   |   
Baturalp - avatarı
MOD Moderatör
Ad:  Abidin_Dino.JPG
Gösterim: 103
Boyut:  80.8 KB

ABİDİN DİNO


1913 yılında İstanbul'da doğdu. 1. Dünya Savaşı sırasında ailesi Avrupa'da seyahatte olduğundan, bir süre için Cenevre'de bulunmuş, bu nedenle çocukluğu İsviçre ve Fransa'da geçmiştir. Resim alanında bir eğitim görmedi. 1933 yılında D Grubu'nu kuran beş ressamdan biridir. Paris ve Leningrad'ta, sinemayla ilgilendi. Yardımcı yönetmenlik ve yönetmenlik yaptı. 1937 ve 1939 yılları arasında Paris'e gitti.

Sponsorlu Bağlantılar
Abidin Dino ailesiyle birlikte 1925'te İstanbul'a dönmüştür. Robert Kolej'de öğrenim görmeye başlamış olsa da, sanata olan ilgisi nedeniyle öğrenimini yarıda bırakıp, ağabeyi şair Arif Dino'nun desteğiyle resim, karikatür ve yazı alanında kendini geliştirmeye başladı. İlk çizimleri Yarın gazetesinde, ilk yazıları Artist dergisinde 1930'lu yılların başında yayımlanmıştır. Bu yıllarda Nazım Hikmet'in şiir ve oyun kitaplarına kapak desenleri de çizmiş ve kendini çok genç yaşta "ressam" olarak kabul ettirmiştir.

1941’den sonra İstanbul’daki “Yeniler (Liman) Grubu” na katıldı. Halka dönük sanat anlayışını çeşitli dergilerde savundu. 1951’de Paris’e döndü ve çalışmalarını orada sürdürdü. Değişik anlayış, biçİm ve türlerdeki eserleriyle ilginç sanatçı tipini simgeler. Özellikle çizgi ressamıdır. Başlangıçta eserlerinde Picasso ve Cocteau’nun etkileri sezilirdi. Giderek Anadolu tiplerini ve işçilerini işlediği desenlerde kişiliğini buldu. Eserlerini Paris, Roma, Edinburg, İstanbul ve Ankara’da sergiledi. Film ressamlığı, belge filmi yönetmenliği, oyun ve eleştiri yazarlığı yaptı. 1942’de Adana’ da başladığı heykel çalışmalarını, 1985’in son günlerinde ilk kez İstanbul ve Ankara’da sergiledi. Çiçekler dizisinde Anadulu motiflerini değerlendirdi. Yaşar Kemal’in Deniz Küstü romanına yaptığı desenler bir albümde toplandı, Kayalar… Adalar dizisinde yeni teknikler uyguladı.

Çizimleri ile Babıali’de dikkatleri üzerine çektiğinde henüz 20’li yaşlarının başındaydı. ‘Halkın Dostu’ gazetesi için yaptığı röportaj büyük ilgi gördü. Atatürk’le çizgilerle yapılan bu röportaj, Atatürk‘ün de gözünden kaçmadı. Tam onu çiziyordu ki, Ata onun çizdiğini gördü. Ata, Dino’yu yanına çağırdı ve resme baktı, beğendi. “Yalnız önümde kadehle olmaz, o kadehi sil” dedi. Dino kadehi silmek için ondan resme imza atmasını istedi. Bu isteği gülümseyerek karşıladı Atatürk ve resme imzasını attı. Dino da resimdeki rakı kadehini sildi. Daha sonra Atatürk, Abidin Dino’ya bir içki ısmarladı.

Abidin Dino’nun bir ressam olarak kabul edilmesi ve bu şekilde anılması ise bazı kapak desenleri ile gerçekleşmiştir. 1931 yılında usta şair Nazım Hikmet’in “”Sesini Kaybeden Şehir”” adlı kitabının kapak resmini çizen Abidin Dino bir yıl sonra “Bir Ölü Evi” adlı eserinde de kapak resmini çizmiştir. Bu çizimleri ile Dino, bir ressam olarak anılmaya başlamıştır. Bir dönem Atatürk ile ilgili çizimleri de Mustafa Kemal tarafından büyük bir beğeni ile karşılanmıştır. Abidin Dino, kapak resimleri çizdiği 1930’lu yıllarda Halk Bilmi konusunda büyük bir usta olan Pertev Naili Boratav’ın kitabını da resmetmiştir.

Takvimler 1933’ü gösterdiğinde ise Abidin Dino, Elif Naci, Nurullah Berk, Zeki Faik İzer, Zühtü Müritoğlu ve Cemal Tollu ile birlikte “D Grubu” adında bir sanat platformu kurar. Bu platformda söz konusu heykeltıraş ve ressamlar ile resim sanatına yeni bir soluk getirerek birçok çizim gerçekleştirdiler. Bir yandan resim, karikatür ve edebiyat ile ciddi, ustaca bir uğraş içinde olan Abidin Dino, 1390’lu yıllarda sinemayla da ilgilenmiştir. 1933 yılında SSCB yönetmenlerinden Sergey Yutkeviç, Türkiye’nin Kalbi Ankara adlı bir belgesel film çekmek için ülkemize gelir. Atatürk, söz konusu filmi SSCB’’nden rica etmiştir ve film bunun üzerine çekilmiştir. Bu çekim sürecinde ünlü yönetmen bir sergide Abidin Dino’nun resimlerini görür ve çok beğenir. Atatürk de bu sürece dahil olarak ünlü yönetmenden ülkemizden bir genci eğitip eğitmemesi konusunda bir söz alır. Sergey Yutkeviç, Mustafa Kemal’in bu ricasını kabul eder ve resimlerini ziyadesiyle beğendiği Abidin Dino’yu SSCB’’ne davet eder. Bu davet üzerine Abidin Dino, üç yıl süresince SSCB’’de sinema ile ilgili birçok konuda önemli bir eğitim alır. 1937 yılında II. Dünya Savaşı’nın etkisi ile SSCB’nde yaşayan yabancı uyruklu öğrenciler ülkeden ayrılmak zorunda kalınca Abidin Dino’da ülkeden ayrılır.

Toplumsal yanını bu yıllarda fazlasıyla gösteremeye başlayan Abidin Dino, Türküye Komünist Partisi’ne de üye olarak politik safını belli etmiştir. 1941 yılında Dino, politik fikirlerinden ötürü Adana ve Çorum’a sürgüne tabii tutulur. Burada da büyük bir ustalık ve mücadeleci ruhuyla Abidin Dino, kalemini bırakmaz. Adana’da “Kel” isminde bir oyun kaleme alır ancak oyun toplatılarak engellenir. Sürgün yıllarında Dino, yine toplumsal çizimler ile pamuk işçilerini resmetmiştir. Sürgün yıllarında Abidin Dino, Güzin Diken ile evlenir ve daha sonra da İstanbul’a döner. Abidin Dino, yazar ve dilbilimci olan Güzin Dino ile yaşamını İstanbul’da idame ettirmeye başlar ancak bu yıllarda da yasaklar onun peşini bırakmaz. Çingeneler adlı bir senaryo yazar ancak bu senaryo da hükümet tarafından yasaklanır.

Dino'nun teknik ve estetik açıdan geniş bir yelpaze üzerine yayılan ve farklı dönemlerine ait çalışmalarını içeren resimlerinde, geçmiş ve gelecek, bugün, yaşanan çevre, dünya gerçekliği gibi, bir sanatçıyı ilgilendirmesi gereken yaklaşımların tümünü, ortak bir sanatçı mizacının derin kadrajları üzerinde izlemek mümkündür. Abidin Dino için sanat, geçmişten geleceğe uzanan ve sanatçının ilgi ve duyarlık alanını kapsayan her tür nesne ve oluşum, deneyim ve bilgi birikiminin tümüdür. O nedenle, sürekli bir arayış ve yenilenme, Dino'nun her dönemi için geçerli olabilmiştir. Resimleri, düşünsel ve görsel temeller üzerine oturur. Dönemsel çalışmaları birbirine bağlayan şey de, bu düşünselliğin ve görselliğin sürekliliği ve kendi içindeki organik ilişkisidir.

1989’da da Fransız Kültür Bakanlığı’nın Sanat ve Edebiyat Altın Şövalye Nişanı ile ödüllendirildi. 1990 yılında kansere yakalanan Abidin Dino, 7 Aralık 1993 tarihinde Paris’te yaşamını yitirdi. Ölümünden sonra Dino’nun cenazesi İstanbul’a getirilerek Aşiyan’daki aile mezarlığında toprağa verildi. Aynı yıl Dino’nun anısına el motiflerinden oluşan heykeli Maçka Parkı’na yerleştirildi. Dino’nun ayrıca Kadıköy Özgürlük Parkı’nda da heykeli vardır.

Derlemedir.

Son düzenleyen Safi; 20 Ekim 2016 18:30
3 Kasım 2009 17:42   |   Mesaj #6   |   
Baturalp - avatarı
MOD Moderatör
Abidin Dino
Ad:  Abidin_Dino_Eserleri.JPG
Gösterim: 118
Boyut:  282.6 KB
Son düzenleyen Safi; 20 Ekim 2016 18:31
20 Ekim 2016 19:01   |   Mesaj #7   |   
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Abidin Dino
Ad:  Abidin Dino5.jpg
Gösterim: 61
Boyut:  66.7 KB
20 Ekim 2016 19:01   |   Mesaj #8   |   
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Abidin Dino
Ad:  Abidin Dino6.jpg
Gösterim: 84
Boyut:  73.5 KB

Sponsorlu Bağlantılar

Daha fazla sonuç:
Abidin Dino

Hızlı Cevap
Mesaj:



Bu sayfalarımıza baktınız mı
paneli aç