Arama

Birleştilmiş Sanat Eğitimi Yöntemleri

Güncelleme: 11 Aralık 2006 Gösterim: 6.591 Cevap: 1
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
11 Aralık 2006       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Bu bölümün içeriğini sanat, eğitim ve insanın sanatsal gelişimi ile ilgili konuların birleştirilmesi oluşturur.

Sponsorlu Bağlantılar
Konu kapsamı içinde öncelikle, çocuklarda resimsel ve estetik gelişim evreleri, yaratıcılık ve yaratıcılıkla ilgili konular tartışılır.

İkinci olarak, dört sanat disiplinini;

1 Eleştiri
2 Estetik
3 Uygulama
4 Sanat tarihi

bir ortak başlık, bir ortak tema altında birleştirmek için kapsamlı ünite planı yapma yöntemleri ele alınır.

Değerlendirme, sınama, derecelendirme ile bunlara alternatif oluşturacak sanata özgü değerlendirme yöntemleri yine bu bölüm içinde yer alır.

Son olarak okul uygulamasına yönelik gözlem ve değerlendirme rehberi ve formatı oluşturmaya yönelik çalışmalar ve öneriler tartışılır.

Tanım İçindeki Kavramlarla İlgili Açıklamalar

Birleştirme nedir?
Birleştirme bir bütün oluşturmak için, bağlantılar kurma işlemidir.

Birleştirme disiplinler arası öğrenme akışını sağlar. Birleştirme işlemi konu, tema, kavram ve de öğrencilerin gelişim evrelerine göre yapılır. Ayrıca çocukların ilgileri, gördüklerini çizgiye aktarma becerileri gibi özellikler dikkate alınır.

Birleştirme niçin gereklidir?
Salt sanat bilimsel gerçeklere, ya da salt uygulamaya yani işlik çalışmalarına ağırlık veren bir sanat eğitimi eksik bir eğitimdir. Yalnız uygulama ile yetinen, sanat eğitimi bu konuda sınırlı eğitimi ve yeteneği olanlar için de bir haksızlıktır. Sanat uygulamaya yönelik el becerisi kadar derin düşünmeyi de gerektirir. Kısaca sanat çok geniş anlamda, deneyim ve bilginin oluşturduğu bir bütündür. Bu bağlamda sanat eğitimi; sanat tarihini, eleştiriyi, estetiği ve uygulamayı içine alan geniş kapsamlı bir konu alanı oluşturur.

Bu eksiği gidermek için sanat eğitimi konu alanlarını genişleterek dört disiplini; uygulama, eleştiri, sanat tarihi, estetik, eğitim programlarına birleştirerek almıştır.

Bu dört disiplini nasıl birleştiririz?
Birleştirme, içerik, denge, öğrencinin düzeyi, kapsam ve önem sırasına göre yapılır.

İçerik, sanat eğitimi programı içinde kaç sanat alanının yer alması gerektiği ile ilgilidir. Örneğin, dört sanat alanını kapsayan eğitim programı, iki alanı kapsayandan daha geniş içeriklidir.

Denge, her konu alanının bu birleşmedeki oranıdır. En ideal denge her alanın eşit oranda ele alınmasıdır. Ancak, öğrencilerin düzeyi oranın sınırlarını belirler.

Başlangıçta her alan ile ilgili bir ya da iki uygulama biçimi öğretmeni daha ileriki çalışmalarda anlamlı dengelere götürür.

Kapsam, birleştirme içinde yer alacak sanat alanındaki bilginin genişliği ve derinliğidir.

Kapsama ilişkin kararlar şu sorulara yanıt arar:

Hangi görsel sanat dalı? (Resim, yontu, seramik)

Hangi öğretim gereçleri? (Boya, kağıt, kil)

Hangi kavramlar? (Renk uyumu, perspektif, kompozisyon)

Hangi sanat tarihsel dönem bu ünitede ne kadar yer alacaktır? ( 19. - 20. Yüzyıl)


Bu soruların yanıtları ilkokul çocuğuna yönelik öğretim programının çerçevesini belirler.

Son olarak ardıllık yani sıralama düzeni program içeriğini öğrencilere sunuş biçimi ile ilgilidir.

Ardıllık, bir ders için ele alındığında,düşüncenin ve deneyimin basamak basamak gelişmesini,bir ünite içinde yer aldığında, etkinlikler arasında bilgi ve deneyimin kolaydan zora kazanılmasını, okullar bağlamında ele alındığında ilkokul, ortaokul, lise gibi sıralamayı belirler. Öğrencilerin gelişim evreleri de bu sıralamada etkindir.

Gerekçe
Daha nitelikli bir yaşama ulusça duyulan özlem, sanatı eğitim sistemi içinde bir zorunluluk haline getirmiştir. Bu bağlamda sanat öğrencinin eğitiminde giderek daha etkin bir rol üstlenmek durumundadır.

Bugüne kadar okullarda sanatın yalnız uygulanmasına yani işlik çalışmalarına önem verilmiştir. Bu nedenle öğrenciler sanatsal dili, bir sanat yapıtına nasıl bakılacağını, kültürel varlık anlamında sanat yapıtı üzerinde tartışmayı öğrenememişlerdir.


Amaçlar
1)Sanat, eğitim ve gelişim kavramlarının ve bunların birbiriyle ilişkilerinin tanıtılması (Bilişsel)

2)Çocukların resimsel gelişim evrelerinin ve bu evrelerin nasıl çözümleneceğinin açıklanması (Bilişsel, Çözümsel)

3)Çocukların sanat yapıtlarına verdikleri tepkiye (İlgi ile yaklaşım) göre onların estetiksel gelişim evrelerinin tanınması ve nasıl çözümleneceğinin sunulması (Çözümsel, Estetik)

4)Yaratıcı davranış ve bu davranış ile ilgili konuların tartışılması (Bilişsel, Anlama)

5)Sanatta farklı öğrenme türlerinin araştırılması ve sunulması (Bilişsel, Anlama)

6)Bir öğretim ünitesi içinde estetik, sanat tarihi, eleştiri ve uygulamalı çalışmaları birleştirmeye yönelik bir plan çerçevesi hazırlanması (Birleştirme)

7)Dosya değerlendirmesini ve öğretim amaçlı sergileri de içine alan değerlendirme sürecinin tanıtılması

8)Bir etkinlik içinde resim-iş dersini öğrencilerle çözümlemeyi de içine alan gözlem için bir rehber hazırlanması (Uygulama, Anlama)

9)Dört disiplini kullanarak belirlenmiş sanat ünitelerine örnek hazırlanması

10)Çalışmalar için özel dosya kapağı hazırlanması (Uygulama)
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
11 Aralık 2006       Mesaj #2
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Öğretme ve Öğrenme Yaklaşımı

Sponsorlu Bağlantılar
Araştırma yolu ile öğretim
İyi öğretim ve iyi öğrenme araştırmayı gerektirir. Araştırma ise soru sorma ve tartışma demektir. İyi sorular sorma kişiyi olası doğru yanıtlara götürür.

Örnek oluşturma yolu ile öğretim
Araştırma becerileri ile iyi bir öğretim biçimi sergileyen öğretmen öğrencileri için iyi örnek oluşturur. Bunun için tartışma sorularını önceden hazırlamalı, öğrencileri için örnek ders modelleri oluşturmalıdır.

Öteki yöntemler
Anlatma, öğrencilerin ya da sanatçıların çalışmalarından örnek gösterme, tartışma, toplu çalışma, gözlem.

Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımı
Değerlendirme, ön değerlendirme olarak yani süreç içinde ve son değerlendirme olarak yani çalışma sonunda yapılır. Ön değerlendirme, ya da süreç içinde değerlendirme sürekli gözlem gerektirir. Özellikle, öğretmenlik uygulamalarında süreç içinde değerlendirme yöntemlerini iyi bilmek gerekir. Bireysel gelişmeye yönelik gözlemler, ürün üzerinde birbirine öğreten küçük grupların etkinliği, seçenekler üretme, öğrenciler arasında dolaşma, kontrol listeleri ya da değerlendirme ölçütleri oluşturma, karşılıklı konuşmalar süreç içinde değerlendirmede yer alır.

Bu çalışmalar içinde yapılan küçük yazılı yoklamalar, çapraz bulmacalar, eşleştirme ve boşlukları doldurma testleri, ödev soruları ve diğer ölçme araçları öğrencilerin hangi kavramı anlayıp anlayamadıklarını gösterme bakımından önemlidir.

Son değerlendirme ürünlerin sergilenmesi ve dosya incelemesinden oluşur. Öğretmenler, dosya içinde bulunması gereken materyalin bir listesini hem kendileri kullanmak için, hem öğretmen adaylarının kendilerini denetlemeleri için hazırlar.
Dosya Değerlendirmesi
Dosya değerlendirmesi, öğretmenlerin gelişen öğretim aşamaları içinde öğrencinin projelerinin tümünü değerlendirmesidir. Zaman içinde öğrencilerin ilgilendikleri şeyleri ayrıntılı bir biçimde incelemeye gereksinimleri vardır.

Projeler, uzun dönem eğitim programlarının ünitelerinin bütünü ile ilgili ayrı ayrı çalışmaları içerir. Öğrencilerin ürün ve süreç üzerindeki düşünceleri, görsel dikkatleri ve algısal ayrımsamaları, çözümlemeleri bu dosyada yer alır.

Bu bağlamda algı daha iyi görme, değerleri ayrımsayabilme, nesneler arasında ilişki kurabilme yeteneğidir.

Dosyalarda; planlar, taslaklar, notlar, sorunların çözümleri, sorunlara değişik yaklaşımlar, ürünün son şekli ve ürünün değerlendirilmesi, çalışma üzerinde düşünceler yer alır (Gardner, 1987).

Benzer Konular

26 Aralık 2012 / Misafir Sanat
15 Eylül 2007 / Misafir Sanat
13 Şubat 2007 / HayLaZ61 Sanat