Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi & MsXLabs
Çiğ Renkçilik
20. yüzyılın başlarında bir grup Fransız ressamının oluşturduğu akım, fovizm. Bir sanat eleştirmeninin bu sanatçıları "Les Fauves" (Vahşiler) diye nitelemesi, akımın sonradan "fovizm" diye adlandırılmasına yol açtı. Fovizm ya da çiğrenkçiliği benimseyen ressamlar arasında, akımın önderi Henri Matisse, ardından da Marquet, Manguin, Moreau, Laprade, Van Dongen, Derain, Vlaminck, Dufy, Othon Frièsz ve Georges Braque sayılabilir. Perspektif ve ışık-gölge kavramlarını bir yana iten çiğrenkçiliğe göre, uzamı belirleyen, sanatçının coşkusunu ve duyarlığını anlatan katışıksız (saf) renktir. Çiğrençi sanatçıların tablolarında biçimler yalın, kompozisyonlarsa kesindir. Işık gerçekçi değildir, tuvalin her yanını kaplar, böylece renklerin gücünü daha da artırır. Çiğrenkçilik akımının başlıca yapıtları arasında, Matisse'in "Kızıl Göl ve Kırmızı Halılı Natürmort", Marquet'nin "Fécamp Plajı", Derain'in "Westminster Köprüsü" ve "Sen Kıyıları", Vlaminck'in "Chatou Bahçeleri" ve "Eski Marsilya Limanı" tabloları sayılabilir.