Arama

Ebu Mansur el-Matüridî

Güncelleme: 12 Mayıs 2017 Gösterim: 26.815 Cevap: 3
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
10 Nisan 2011       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye

Maturidi,

tam adı ebu mansur muhammed BİN MAHMUD EL-HANEFİ ELMÜTEKELLİM EL- MATURİDİ ESSEMERKANDİ (d. y. 852, Maturid, Semerkand - ö. 944, Semerkand), İslam kelam bilgini.

Sponsorlu Bağlantılar
Sünniliğin üç büyük itikadi mezhebinden biri olan Maturidiyenin kurucusudur. Yaşamına ilişkin ayrıntılı bilgi yoktur. Hanefi bir çevrede yetişti. Kelam, mezhepler tarihi, fıkıh usulü ve tefsir alanlarında uzmanlaştı. Mutezilenin ve Şiiliğin eleştirisi çerçevesinde Ebu Hanife’nin itikadi görüşlerini sistemleştirdi, kelam öğretisinin doğruluğunu akli ve nakli delillerle kanıtlamaya çalıştı.
Ad:  turkleraraislamiyet_ilketkinlik.jpg
Gösterim: 4588
Boyut:  117.5 KB
Maturidi, dinin temelleri konusunda nakle (Kuran ve sünnet) bağlı kalmakla birlikte akla da büyük önem verdi. Bu nedenle inanç konularında taklitçiliği şiddetle eleştirdi. Ona göre dinin kavranmasında düşünce vazgeçilmez bir öğeydi. İnsana aklını kullanmaktan vazgeçmeyi telkin eden, şeytani vesveseden başka bir şey değildi. Çünkü ancak şeytan kişiyi aklının semeresinden caydırmak isteyebilirdi. Akıl ve düşünce konusundaki bu tutumuyla Maturidi büyük ölçüde Mutezileye yaklaşıyordu. Bununla birlikte, müteşabih (anlamı belirsiz, çeşitli biçimlerde yorumlanabilir) âyetlerin yorumlanmasına karşı çıktı. Örneğin Tanrı’ nın arşa oturması (istiva) konusundaki âyetin belli bir anlamda açıklanamayacağını, yalnızca Tanrı bu âyetle neyi kastediyorsa ona inanılması gerektiğini savundu.

Kaynaklar Maturidi’nin çok sayıda yapıtından söz etmekle birlikte bunlardan yalnız ikisi Maturidiyenin temel yapıtı olan Kitabü’t-Tevhid’le (1970) Tevilatü’l-Kuran adlı Kuran yorumu günümüze ulaşabilmiştir. Maturidi tefsir konusundaki derslerinden oluşan ikinci yapıtında kelam konularına da değinmekte, başta Mutezile olmak üzere çeşitli İslam kelam okullarını eleştirmektedir.

Günümüze ulaşamamış yapıtlarından başlıcaları Mutezilenin eleştirisine yönelik Reddü Ev alili’l Edille li’l-Ka’bi ve Beyanü Vehmi’l-Mutezile, Karmatiyenin eleştirisine yönelik Reddü ala Usuli’lKaramita, Şiiliğin eleştirisine yönelik Reddü Kitabü’l-İmame li Ba’zi’rRevafıza, kelam bilimine ilişkin Kitabü’l-Makalat fi’l-Kelam, fıkha ilişkin Mehazü’ş-Şer’iye ve fıkıh usulüne ilişkin Kitabü’l-Cedel’ d.

Kaynak: Ana Britannica

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen perlina; 11 Mayıs 2017 13:15
Biyografi Konusu: Ebu Mansur el-Matüridî nereli hayatı kimdir.
perlina - avatarı
perlina
Ziyaretçi
11 Nisan 2017       Mesaj #2
perlina - avatarı
Ziyaretçi
Ad:  800px-Imammaturidikabri.jpg
Gösterim: 9883
Boyut:  51.8 KB

Ebu Mansur el-Matüridî


Türkistan'ın Semerkand şehri Maturid kasabasında dünyaya gelmiştir. Tam ismi İmam Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed 'dir. Meşhur olan adı doğduğu yere nisbetle verilen addır. Ehl-i sünnet kelam alimlerinin en meşhurlarındandır.
Sponsorlu Bağlantılar

İnanç konularını, ehl-i sün­netin görüşlerine uygun bir şekilde, aşırı tevil ve zorlama yorumlara kaç­madan açıklamaya ve sistematize et­meye çalışmıştır. Akılla izahı müm­kün görünmeyen konuları Hz. Peygamber'in tavsiyesine uyarak fazla kurcalamamıştır. Bu nedenle kelâm'da ılımlı yolun temsilcisidir. Aslen Türk olması, en çok Türkler tarafın­dan benimsenmesine, mezhebinin Türkler arasında yayılmasına sebep olmuştur.
Matüridi yüksek bir ahlaka, parlak bir zekâya, derin bir bilgi­ye sahiptir. "Kitâbü't-Tevhid" onun en büyük eseri olup, kelam ilmi konusundaki bütün görüşlerini ihtiva eder.

Hayatı
Hayatı hakkında fazla bilgiye rastlanmayan İmam Matürîdî’nin kesin olarak bilinmemekle birlikte doğum tarihi konusunda çeşitli görüşler ileri sürülmektedir. Bu görüşlerden birine göre 248 / 862 yılı civarında vefat eden Muhammed b. Mukatil er-Râzî’ye talebelik yapması dolayısıyla, ona talebelik edebileceği asgari yaş sınırının on civarında düşünülerek 238 / 852 civarında doğmuş olabileceğidir . Vefat tarihi olan 333 / 944’ten hareketle, yüz yıl civarında yaşadığı düşünülerek 233 / 844’te doğmuş olabileceği de ileri sürülmektedir . A. Vehbi Ecer de ise miladi 863 yılında doğduğunun tahmin edildiğini iddia etmektedir . İmam Matüridî’nin Te’vilat’ını tahkik eden İbrahim ve es-Seyyid Avazayn kardeşler, tahkike yazdıkları mukaddimede, İmam Matüridî’nin, Abbasi Halifesi el-Mütevekkil zamanında, yani hicri 232 – 247 tarihleri arasında doğduğunu iddia etmişlerdir .

İmam Matürîdî, Abbasî hilafetinin iktidarının zayıflayarak müstakil beylikler dönemi denilebilecek bir çağda, Samanoğulları’nın Maveraünnehr’de hakim oldukları devirde yaşamıştır . Kaynaklar İmam Matürîdî’nin nasıl bir eğitim aldığı konusunda yeterli bilgi sunmasa da, tespit edebildiğimiz kadarıyla Ebu Bekr Ahmed b. İshak b. Salih el-Cüzcânî (III. Asrın ortaları), Ebû Nasr Ahmed b. El-Abbas el-İyâzî (v. IV. Asrın başları), Muhammed b. Mukatil er-Râzî (v. 248 / 862), Nusayr b. Yahya el-Belhî (v. 268 / 881), Ebu Bekr Muhammed b. Ahmed b. Recâ el-Cüzcânî hocaları arasındadır . Yine kaynaklardan elde edilen bilgiye göre öğrencileri olarak Ebu’l-Kasım İshak b. Muhammed b. İsmail el-Hakim es-Semerkandî (v. 340 / 951), Ebu’l-Hasan Ali Saîd er-Rüstüğfenî (v. 345 / 956), Ebu Ahmed b. Ebi Nasr Ahmed b. Abbas el-İyâzî (v. ?), Ebu Muhammed Abdülkerim b. Musa el-Pezdevî (v. 390 / 1000) görülmektedir .

Matüridî, Ebu Hanife'nin yolunu izlemiş, ölümüne kadar Ehl-i Sünnet çizgisinden ayrılmamıştır. Kesin olmamakla birlikte doğum tarihi Miladî 863'dür. Ölüm tarihi ise çeşitli kaynaklarda Hicrî 333, Miladî 944 olarak geçmektedir. Cenazesi Semerkand'ın Cakerdîze mahallesindeki bilginlerin gömüldükleri mezarlığa defnedilmiştir. 2005 yılında kabri üzerine türbe yaptırılmıştır
.

Eşari ile İlgili

Arapların, arap asıllı olmayan Müslümanları küçük görme anlayışlarından kaynaklanan tutumlarının etkisiyle Hasan el-Eş'arî'yi öne çıkarıp Matüridî'yi gölgelemeye çalıştıkları iddia edilmiştir. İskenderiye Üniversitesi profesörlerinden Dr. Fethullah Huleyf, "Kitap üt'Tevhid"e yazdığı önsözünde, Matüridî'nin asırdaşı Hasan el-Eş'arî'nin (öl.Hic.324/Mil.935) Matüridî'den daha büyük bir bilgin olup olmadığına dair şu cümleleri sarf etmiştir:
"...Bununla beraber Mâtüridî, ehl-i sünnet ve'lcemaate yardımcı olma hususunda Eş'arî'ye karşı bir üstünlüğe sahiptir."
Matüridî'nin çeşitli lâkapları
İmâmü'l-hüda yani "Hidayet önderi", Âlemü'l-hüda yani "Hidayet meş'alesi", İmamü'l-mütekellim yani "Kelâmcıların lideri".
Ad:  800px-Imammaturidi.jpg
Gösterim: 9991
Boyut:  77.5 KB
Matüridî'nin Düşüncesi
Akaid (İnanç ilkeleri) ile ilgili metodu

Matüridî'nin inanç ilkeleri (akaid) ile ilgili en kapsamlı eseri Kitab üt-Tevhid'dir. Bu esere göre dinin öğrenilmesinde başvurulacak "vasıtalar iki olup, biri nakil, diğeri akıl" dır. Nakil'den maksat Kur'an ve Sünnet'tir. En başta 'Kur'an' gelir ve Kur'an'ın anlaşılması konusunda Matüridî'nin Selefiyye, Mutezile mezheplerinden ve filozoflardan ayrılan metodu vardır. Selefiyye, nakli akıldan önce tutar ve Kur'an'ın ancak hadis ışığında açıklanmasına izin verir, felsefi ve te'vile dayalı yoruma izin vermez. Mutezile, Kur'an ve akıl birbiriyle çelişirse nakli yani Kur'an'ı bırakır, aklı esas alır. Filozoflara göre gerçek yalnız akıl ile bilinir ve bulunur, Kur'an genellikle aklî verilere göre yorumlanır. Daha önce de belirtildiği gibi Matüridî'ye göre dinin kaynağı olarak nakil (Kur'an) ve akıla aynı oranda itimat etmek gerekir. Matüridî, İslâmın evrenselliğine zarar vermeyecek biçimde, itici olmaktan çok kucaklayıcı bir yaklaşımla dini anlatır. Bu sebeple Matüridî, dinin "özünü" ilgilendirmeyen görüş farklılıklarını hoş görür, onların sahiplerini dinden çıkmış saymaz. Kendisiyle aynı görüşte olmayanları zorlamaz.

"Akıl" ile "nakli" dengeli bir şekilde kullanır. Akıl, bilgi kaynaklarından biri, insana verilmiş ilâhi bir emanettir. İnsanlar akılları sayesinde güzellik ve çirkinlikleri tanır, kendi üstünlüklerini onun sayesinde anlarlar. Kulun kusur işlemesi aklını kullanmayışı yüzündendir. "Allah'ın emirleri akıllı olana hitabendir". Allah'ın emirlerini anlayacak akıl seviyesine sahip olmayanlar, ilâhi emirlerin dışında kalır, sorumlu olmazlar.

Matüridî'ye göre insan "Fizyolojik yapıyla beraber aynı zamanda akla da sahip kılınarak yaratılmış; yaratılmışları (mahlûkat) yönetmek yeteneği ile sivrilmiş, her türlü zorluğa katlanarak, onların üstesinden gelmek için aklı devreye sokmakla mümtaz kılınmıştır. Zira akıl, temyiz kabiliyetinin en güçlü silâhıdır.".

Netice olarak Matüridî dine; akıl, ilim, hoşgörü ve taassuptan uzak bir tavırla yaklaşmaz. İnancın ana ilkelerini ilgilendirmeyen (esasa müteallik olmayan) eylem ve ibadet farklılıklarını hoşgörü ile karşılar, kelime-i şehadet getiren, Kıble'ye yönelen herkesi mü'min olarak değerlendirir. Ancak Allah-u Teala Kur'an'da, sadece Allah'a ulaşmak isteyenlerin 'Hak Mümin' olduğunu, sadece bu insanların tevhid'i oluşturan takva sahipleri olduğunu ve sadece Allah'a ulaşmak isteyenlerin cennete gireceğini açık bir dille anlatmıştır. Açık bir yalanlamada (inkâr) bulunmadıkları sürece insanların ibadet ve işlerine karışılmaması gerekliliğini savunur. Bu, eylemin amele dahil edilmemesi anlamını taşır. Yani, Matüridî insanları, Mutezile ve Hariciler gibi kendi prensip ve görüşlerine uymaya zorlamaz. "Dinde zorlama yoktur" yaklaşımını esas alır.

Fıkıhla ilgili metodu

Matüridî, "Irak fıkıh mezhebinin pîri" kabul edilen Ebu Hanife (Öl.767) nin yolu ve metodunu benimsemiştir. Ebu Hanife'ye göre fıkıh "Ma'rifet ün-Nefsi ma lehâ ve ma aleyhâ" dır. Anlamı, fıkıh ilmi içine insanın lehinde ve aleyhinde olan her şey girer, demektir. İnsanın inanç meseleleri de, eylemleri de fıkhın konusunu oluşturur. Bu sebeple ebu Hanife kelâm (ilâhiyat) kitabına el-Fıkıh ül-Ekber adını vermiştir. Ebu Hanife'nin öğrencisi sayılan Matüridî de hem inanç (iman) ve Tanrı bilimi, hem de insan eylemleri (ameli) yönlerini fıkhın içinde mütalaa eder. Bu sebeple "Matüridî"; fıkıhta akıla, kıyas'a önem veren ve fıkıh tarihinde re'y taraftarları diye anılan guruba dâhildir. Daha sonraları dinin füruuna (ikinci derecede önemli olan) ameli hayata (dünyada yapılan eylemlere) ait bilgi ve kararları kapsayan bilim dalının adı olmuştur.

Matüridî, fıkıh alanında bağımsız hareket eden bir müçtehid değil, Hanefi mezhebinin âlimidir ve görüşlerini hep bu çerçeveye sokmuştur. Ebu Hanife'de olduğu gibi, o'na göre de bilgi edinme yolları; duyular, akıl ve nakil (haber)dir. Fıkhın kaynakları da; Kitap (yani Kur'an), Sünnet, İcmâ, kıyas, istihsan (güzel bulma, beğenme), geçmiş şeriat, "sahabe sözleri"dir.

Müfessirliği (Tefsirciliği)

Matüridî'nin tefsirle ilgili mufassal bir eseri vardır. Bu eserin adını Kâtip Çelebi, "Te'vilat ül-Maturiyyeti fî Beyani Usuli Ehlis-Sünneti ve Usul it-Tevhid" adıyla verir. Eserini, Te'vilatu Ehl is-Sünne adıyla ananlar da vardır. Biz kısaca "Te'vilat" adını kullanacak, belli başlı özellikleri üzerinde duracağız.

Matüridî'ye göre dinin öğrenilmesinde "başvurulacak vasıtalar iki olup, biri nakil, diğeri de akıl'dır." 'Nakil'in başında Kur'an gelmektedir. Kur'an'dan dinin bilinmesi konusunda Matüridî'nin Selefiyye'den, Mutezile'den ve filozoflardandan ayrılan bir metodu vardır, demiştik. Filozoflar için gerçek akıl ile bilinir ve bulunur. Matüridî, Kur'an'ın tefsiri ile ilgili olarak bizlere bıraktığı Te'vilat ül-Kur'an adlı tefsir kitabında ilk defa dirayet metodu nu kullanmıştır. Ancak
Matüridî bu Kur'an tefsirinde tefsir kelimesini değil, te'vil kelimesini kullanmıştır.

O'na göre tefsir
Allah'ın kelâmından murad edilen şey hakkında kesinlikle hüküm vermektir. Fakat te'vil, kelimenin (lafzın) ihtimallerinden birini tercih etmektir. Burada Allah'ı şahit gösterme ve kendi görüşlerini Allah'ın muradı gibi sanmaya yer yoktur. Temelde mutlaklık değil, izafilik (görecelik) söz konusudur.
Matüridî'nin tefsirinde izlediği yolu M.Ragıp İmamoğlu ve Yrd. Doç. Dr. Muhammed Eroğlu'nun çalışmalarından özetle sunarsak:

  • Matüridî ayetleri ayetle tefsir etmiş ve bu metodu yaygın biçimde kullanmıştır. Ayeti ayetle tefsir ederken, ayetler arasında ilişki kurmuş, asılsız haberlerden, rivayetlerden kaçınmıştır.
  • Kıraat ve mushaf farklarıyla tefsir yapmıştır.
  • Ayetleri hadislerden yararlanarak tefsir etmiştir. Ancak, hadislerin sıhhati üzerinde titizlikle durmuştur.
  • Ayetlerin lügat anlamlarına başvurulmuştur. Şiirlere az yer verilmişitir.
  • Arapça olmayıp da Araplaşmış (muarreb) kelimeleri de tefsir eder. Belâgat (düzgün anlatım san'atı, retorik) bilimine hakimiyeti görülmektedir.
  • Ayetlerin nüzul (iniş) sebeplerine yer verilmiş ve onlardan yararlanılmıştır. Nüzul sebepleri ile, hükümle sebep arasında ilişki kurmuştur.
  • Gramer tahlilleri çok azdır.
  • Hanefî mezhebine bağlı olduğu için ahkâm ayetlerinin tevilinde Hanefîliğin esaslarını ön plânda tutmuştur.
Derlemedir


Son düzenleyen perlina; 17 Mayıs 2017 22:55
perlina - avatarı
perlina
Ziyaretçi
26 Nisan 2017       Mesaj #3
perlina - avatarı
Ziyaretçi

İmam Maturidi



BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
12 Mayıs 2017       Mesaj #4
Safi - avatarı
SMD MiSiM

EL-MATÜRİDİ


(Ebu Mansur Muhammet bin Muhammet)
Türk kelam bilgini, mezhep kurucusu
(Matürid, Semerkand, ? - ay. y. 944).

Yaşamı hakkında çok az bilgi vardır. Mutezilenin sünnet ehline ve düşüncelerine karşı saldırıya geçtiği bir dönemde adını duyurdu. Sünnet ehlini Irak'ta Ebülhasan el-Eşari, Mısır'da et-Tahavi, Mayeraünnehir'de ise Matüridi savundular. Üçü de mutezilenin sünnet ehlini eleştirirken kullandığı mantıksal kanıtlardan yararlandı. Ebu Hanife'nin kurduğu mezhebin (hanefilik) temsilcisi olmakla birlikte, mezhebi savunmasında Eşari' den ayrıldığı noktalar vardır.

Dinsel konularda ikisi arasındaki farklar bazılarına göre on üç, bazılarına göre ise kırk kadardır. Osmanlı din bilginlerinden Kadızade, matüridilik mezhebinin öteki mezheplerle olan ayrılıklarını göstermek amacıyla Mümeyyizâtu mezheb il-mâtûridiyye an il -mezâhib il-gayriyye adlı bir kitap yazmıştır. Matüridi'riin başlıca yapıtları: Kitâb üt -tevhid, Kitâb ül-makalât, Kitâbu beyâni vehm il-mutezile’dir.

Kaynak: Büyük Larousse
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen perlina; 13 Mayıs 2017 13:16
SİLENTİUM EST AURUM

Benzer Konular

5 Temmuz 2017 / Daisy-BT Dinler Tarihi
30 Haziran 2010 / BARIŞ Müzik tr
11 Ağustos 2017 / Daisy-BT Müzik tr
20 Temmuz 2008 / TiglonBoYs Siyaset tr
22 Haziran 2015 / ahmetseydi Edebiyat tr