Arama

Münazara konusu düzenlemede yardımcı olur musunuz?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 12 Ocak 2019 Gösterim: 4.444 Cevap: 1
BeyzaKrmzoglu - avatarı
BeyzaKrmzoglu
Ziyaretçi
9 Mart 2013       Mesaj #1
BeyzaKrmzoglu - avatarı
Ziyaretçi
Münazara konusu düzenlemede yardımcı olur musunuz?
EN İYİ CEVABI _EKSELANS_ verdi
TARTIŞMA VE MÜNAZARA DÜZENLEME

Sponsorlu Bağlantılar
Tartışma Tekniği

Genellikle yeni bir konunun ya da kavramın tanıtımından sonra yapılır. Tanıtım bizzat grup tarafından anlatım yöntemi ile yapılabilir ya da okuma metninin hemen ardından yapılabilir. Öğrencilerin düşünmesini ve yorum yapmasını sağlayacak sorular yöneltilir. Grup çalışması bu yöntem için uygundur. Gruptan çıkan fikir ve yorumlar sınıf ortamında tartışılabilir.
Motive edici ve katılımı yükselten bir yöntemdir.

Basamakları:

1. Soruları önceden hazırlayın.
2. Amacı açıkça belirtin.
3. Sadece belli kişilerin konuşmasına izin vermeyin.
4. Çekingen ve az konuşan öğrencileri konuşmaya teşvik edin.
5. Ortaya çıkan ana temaları tahtaya yazın.
6. Tartışma sonunda varılan noktaları özetleyin ya da özetletin.

MÜNAZARA

Herhangi bir konu üzerinde zıt düşüncelerin karşılıklı olarak savunul-masına Münazara denir. Münazarada önemli olan "savunma" dır. Taraftarı az olan bir düşünce, iyi savunulduğu zaman çok kişi tarafından takdir edilebilir.
Münazara için genellikle üçer ya da dörder kişilik iki grup kurulmalı-dır. Gruplardan birisi işlenecek konuya olumlu, diğeri ise olumsuz yönden savunmalıdır. Yani, bir grup "tez", diğer grup ise "antitez" i almalıdır. Ayrıca, münazara yapacak kişileri değerlendirecek bir "jüri" seçilmelidir. Jüri, ya başlangıçta ya da münazara yapılacağı gün seçilebilir.
Olumlu tezin savunulması, olumsuzdan daha kolay olduğu için, konuşmaya, olumlu tezi savunan gruptan biri başlamalıdır. Konuşmacıların savunmalarının gücü kadar, taraflı ve tarafsız dinleyicilerin gösterilerinin de jüri üzerinde etkisi bulunur. Ancak, taraf tutan dinleyicilerin, karşı taraf konuşmacılarının moralini bozacak nitelikte gösteride bulunmaları doğru değildir.
Münazaraya katılacak kişilerle, jüri üyeleri münazara tekniği konusunda bilgilendirilmelidir. İki grup da kendi aralarında iş ve konu bölümü yapıp münazara gününe kadar hazırlıklarını tamamlamalıdır. Konuşmacılara, araştırma için en az 2-3 hafta süre verilmelidir.
Gruptaki her kişi savundukları konunun değişik alt konuları hakkında konuşmak zorundadır. Birden fazla kişi, aynı alt konuyu savunamaz. Münazarada yazılı metne bakarak okuma olmaz. Savunulan konu; sözlü ele alınmalıdır. Konuşmacıların, konularını bir kâğıda yazıp okumaları çok yanlıştır.
Münazarada etkili savunmanın önemli olması gibi, belli zaman içinde konuşmak da önemlidir. Bu nedenle konuşmacılara eşit zaman dilimleri verilmelidir. Bu zaman, genellikle 5-15 dakikadır.
Ayrıca, münazarayı izleyen grup da çok önemlidir. Konuşmacılar; konularını savunurken izleyicilerin büyük bir sessizlikle konuları dinlemesi gerekmektedir. Konuşmacıların tutarsız bir düşüncesi, yanlış yerde yapılmış bir mimik hareketi izleyicilerde tepkiye neden olmamalıdır. İzleyiciler savunulan düşüncenin doğruluğunu ya da yanlışlığını onaylayacak davranışlardan uzak durmalıdır. Ancak, böylece jürinin doğru ve tarafsız değerlendirmesi mümkün olur.

Jürinin, değerlendirmede dikkat edeceği özellikler:

(a)Türkçeyi kullanma gücü. (Diksiyon, vurgu, tonlama, kelime hazinesi, cümle kurma vb.)
(b) El, kol ve yüz hareketlerini yerinde kullanma.
(c) Savunmada inandırıcı olma. (Belgeler, istatistikî bilgiler, resimler, gazete ve dergi haberleri, güncel olaylarla örnekleme vb.)
(ç) Konuşmacıların fizikî özellikleri. (Temiz ve düzenli kıyafet, saç, sakal tıraşı vb.)

Örnek Münazara Konuları:
Çok gezen mi çok bilir, çok okuyan mı?
İlk insanlar mı daha mutludur, günümüz insanı mı?
Savaşta bilgi mi üstündür, kılıç mı ?
Toplumun ilerlemesinde kadın mı, erkek mi daha önemlidir?
Başarıda çalışmak mı, şans mı önemlidir?
Kalkınmada köyden mi, kentten mi başlamalı?
İklim; insanın kişiliğini değiştirir mi, değiştirmez mi?
Turizmin gelişmesinde para mı önemli, eğitim mi?
Uygarlığın gelişmesinde sanat mı, bilim mi önemlidir?
Ormanların korunmasında yasalar mı, çevre bilinci mi etkili olur?
Çocuk eğitiminde aile mi, okul mu etkilidir?
Başarıya ulaşmak için zekâ mı, çalışmak mı önemlidir?
Para; her kapıyı açar mı, açmaz mı?
Çocuk eğitiminde anne mi, baba mı daha önemlidir?
Ülkenin kalkınmasında tarım mı, sanayi mi önde tutulmalıdır?
Ailede kadın çalışmalı mı, çalışmamalı mı?
İnsan mı doğaya, doğa mı insana hâkimdir?
İnsana suç işleten kendisi midir, toplum mu?
Ülkeyi kalkındıracak olan para mıdır, eğitim midir?
Ülkenin hızlı kalkınmasını sağlayan kamu sektörü müdür, özel sektör mü?
Çocuk eğitiminde çevre mi, aile mi etkilidir?
Atomun bulunması insanlık için yararlı mı, zararlı mı olmuştur?
Bir toplumun gelişmesinde sinema mı, tiyatro mu etkilidir?
Savaşlar yapıcı mıdır, yıkıcı mıdır?

ETKİNLİK ADI : MÜNAZARA
ELE ALINACAK TEMEL KAVRAM : Çevre kirliliğinin çeşitleri ve her türden çevre kirliliğinin nedenleri , yarattığı sonuçların irdelenmesi.
HEDEF-HEDEF DAVRANIŞLAR : Bu etkinlik planıyla öğrencilerin ;
a) Çevre kirliliğinin çeşitliliğini kavrayabilmeleri,
b) Çevre kirliliğine neden olan atıklara örnekler verebilmeleri,
c) Deterjan, plastik v.b. petrol artıklarından yapılan madde atıklarının küçük canlılar tarafından parçalanmadığını ve zararlarının uzun süreli olduğunu söyleyebilmeleri,
d) Çeşitli türden çevre kirliliğinin insan sağlığına etkilerini kavrayabilmeleri,
e) İnsan faaliyetleri sonucu ortaya çıkan değişikliklerin çevreye etkilerini kavrayabilmeleri amaçlanır.

İŞLENİŞ : Her gruba daha önceden ayrı ayrı çevre kirliliği konusu verilmiştir. Mesela ; birinci gruba toprak kirliliği, ikinci gruba hava kirliliği, üçüncü gruba ise su kirliliği konuları verilmiştir.
Her grup kendi konusuyla ilgili çeşitli araştırmalar yapar.konu hakkında derin bilgilere sahip olur. Her gruptan dört öğrenci de grup sözcüsü olarak seçilir. Seçilen öğrencilerle de münazaranın yapılacağı derste tartışma başlatılır. Burada öğretmen tartışma lideri, bir yönlendirici görevindedir. Her grup kendi konusunu savunmaya, en önemli çevre sorununun kendi konusu olduğunu anlatmaya çalışır. Bunu yaparken de, mesela;havanın çevreye faydaları,gerekliliğini,kirlendiği takdirde ne gibi sonuçlar doğurduğunu gerekli şekilde tartışacaktır.

DEĞERLENDİRME :
En sonunda,kendisini en iyi savunan ve savunduklarına inandıran grup birinci seçilir. Ama öğretmen konuyu, bütün bu çevre sorunlarının gerçekte ayrı ayrı çok önemli olduğunu vurgulayarak toparlar

Son düzenleyen Safi; 12 Ocak 2019 02:54
_EKSELANS_ - avatarı
_EKSELANS_
Kayıtlı Üye
9 Mart 2013       Mesaj #2
_EKSELANS_ - avatarı
Kayıtlı Üye
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
TARTIŞMA VE MÜNAZARA DÜZENLEME

Sponsorlu Bağlantılar
Tartışma Tekniği

Genellikle yeni bir konunun ya da kavramın tanıtımından sonra yapılır. Tanıtım bizzat grup tarafından anlatım yöntemi ile yapılabilir ya da okuma metninin hemen ardından yapılabilir. Öğrencilerin düşünmesini ve yorum yapmasını sağlayacak sorular yöneltilir. Grup çalışması bu yöntem için uygundur. Gruptan çıkan fikir ve yorumlar sınıf ortamında tartışılabilir.
Motive edici ve katılımı yükselten bir yöntemdir.

Basamakları:

1. Soruları önceden hazırlayın.
2. Amacı açıkça belirtin.
3. Sadece belli kişilerin konuşmasına izin vermeyin.
4. Çekingen ve az konuşan öğrencileri konuşmaya teşvik edin.
5. Ortaya çıkan ana temaları tahtaya yazın.
6. Tartışma sonunda varılan noktaları özetleyin ya da özetletin.

MÜNAZARA

Herhangi bir konu üzerinde zıt düşüncelerin karşılıklı olarak savunul-masına Münazara denir. Münazarada önemli olan "savunma" dır. Taraftarı az olan bir düşünce, iyi savunulduğu zaman çok kişi tarafından takdir edilebilir.
Münazara için genellikle üçer ya da dörder kişilik iki grup kurulmalı-dır. Gruplardan birisi işlenecek konuya olumlu, diğeri ise olumsuz yönden savunmalıdır. Yani, bir grup "tez", diğer grup ise "antitez" i almalıdır. Ayrıca, münazara yapacak kişileri değerlendirecek bir "jüri" seçilmelidir. Jüri, ya başlangıçta ya da münazara yapılacağı gün seçilebilir.
Olumlu tezin savunulması, olumsuzdan daha kolay olduğu için, konuşmaya, olumlu tezi savunan gruptan biri başlamalıdır. Konuşmacıların savunmalarının gücü kadar, taraflı ve tarafsız dinleyicilerin gösterilerinin de jüri üzerinde etkisi bulunur. Ancak, taraf tutan dinleyicilerin, karşı taraf konuşmacılarının moralini bozacak nitelikte gösteride bulunmaları doğru değildir.
Münazaraya katılacak kişilerle, jüri üyeleri münazara tekniği konusunda bilgilendirilmelidir. İki grup da kendi aralarında iş ve konu bölümü yapıp münazara gününe kadar hazırlıklarını tamamlamalıdır. Konuşmacılara, araştırma için en az 2-3 hafta süre verilmelidir.
Gruptaki her kişi savundukları konunun değişik alt konuları hakkında konuşmak zorundadır. Birden fazla kişi, aynı alt konuyu savunamaz. Münazarada yazılı metne bakarak okuma olmaz. Savunulan konu; sözlü ele alınmalıdır. Konuşmacıların, konularını bir kâğıda yazıp okumaları çok yanlıştır.
Münazarada etkili savunmanın önemli olması gibi, belli zaman içinde konuşmak da önemlidir. Bu nedenle konuşmacılara eşit zaman dilimleri verilmelidir. Bu zaman, genellikle 5-15 dakikadır.
Ayrıca, münazarayı izleyen grup da çok önemlidir. Konuşmacılar; konularını savunurken izleyicilerin büyük bir sessizlikle konuları dinlemesi gerekmektedir. Konuşmacıların tutarsız bir düşüncesi, yanlış yerde yapılmış bir mimik hareketi izleyicilerde tepkiye neden olmamalıdır. İzleyiciler savunulan düşüncenin doğruluğunu ya da yanlışlığını onaylayacak davranışlardan uzak durmalıdır. Ancak, böylece jürinin doğru ve tarafsız değerlendirmesi mümkün olur.

Jürinin, değerlendirmede dikkat edeceği özellikler:

(a)Türkçeyi kullanma gücü. (Diksiyon, vurgu, tonlama, kelime hazinesi, cümle kurma vb.)
(b) El, kol ve yüz hareketlerini yerinde kullanma.
(c) Savunmada inandırıcı olma. (Belgeler, istatistikî bilgiler, resimler, gazete ve dergi haberleri, güncel olaylarla örnekleme vb.)
(ç) Konuşmacıların fizikî özellikleri. (Temiz ve düzenli kıyafet, saç, sakal tıraşı vb.)

Örnek Münazara Konuları:
Çok gezen mi çok bilir, çok okuyan mı?
İlk insanlar mı daha mutludur, günümüz insanı mı?
Savaşta bilgi mi üstündür, kılıç mı ?
Toplumun ilerlemesinde kadın mı, erkek mi daha önemlidir?
Başarıda çalışmak mı, şans mı önemlidir?
Kalkınmada köyden mi, kentten mi başlamalı?
İklim; insanın kişiliğini değiştirir mi, değiştirmez mi?
Turizmin gelişmesinde para mı önemli, eğitim mi?
Uygarlığın gelişmesinde sanat mı, bilim mi önemlidir?
Ormanların korunmasında yasalar mı, çevre bilinci mi etkili olur?
Çocuk eğitiminde aile mi, okul mu etkilidir?
Başarıya ulaşmak için zekâ mı, çalışmak mı önemlidir?
Para; her kapıyı açar mı, açmaz mı?
Çocuk eğitiminde anne mi, baba mı daha önemlidir?
Ülkenin kalkınmasında tarım mı, sanayi mi önde tutulmalıdır?
Ailede kadın çalışmalı mı, çalışmamalı mı?
İnsan mı doğaya, doğa mı insana hâkimdir?
İnsana suç işleten kendisi midir, toplum mu?
Ülkeyi kalkındıracak olan para mıdır, eğitim midir?
Ülkenin hızlı kalkınmasını sağlayan kamu sektörü müdür, özel sektör mü?
Çocuk eğitiminde çevre mi, aile mi etkilidir?
Atomun bulunması insanlık için yararlı mı, zararlı mı olmuştur?
Bir toplumun gelişmesinde sinema mı, tiyatro mu etkilidir?
Savaşlar yapıcı mıdır, yıkıcı mıdır?

ETKİNLİK ADI : MÜNAZARA
ELE ALINACAK TEMEL KAVRAM : Çevre kirliliğinin çeşitleri ve her türden çevre kirliliğinin nedenleri , yarattığı sonuçların irdelenmesi.
HEDEF-HEDEF DAVRANIŞLAR : Bu etkinlik planıyla öğrencilerin ;
a) Çevre kirliliğinin çeşitliliğini kavrayabilmeleri,
b) Çevre kirliliğine neden olan atıklara örnekler verebilmeleri,
c) Deterjan, plastik v.b. petrol artıklarından yapılan madde atıklarının küçük canlılar tarafından parçalanmadığını ve zararlarının uzun süreli olduğunu söyleyebilmeleri,
d) Çeşitli türden çevre kirliliğinin insan sağlığına etkilerini kavrayabilmeleri,
e) İnsan faaliyetleri sonucu ortaya çıkan değişikliklerin çevreye etkilerini kavrayabilmeleri amaçlanır.

İŞLENİŞ : Her gruba daha önceden ayrı ayrı çevre kirliliği konusu verilmiştir. Mesela ; birinci gruba toprak kirliliği, ikinci gruba hava kirliliği, üçüncü gruba ise su kirliliği konuları verilmiştir.
Her grup kendi konusuyla ilgili çeşitli araştırmalar yapar.konu hakkında derin bilgilere sahip olur. Her gruptan dört öğrenci de grup sözcüsü olarak seçilir. Seçilen öğrencilerle de münazaranın yapılacağı derste tartışma başlatılır. Burada öğretmen tartışma lideri, bir yönlendirici görevindedir. Her grup kendi konusunu savunmaya, en önemli çevre sorununun kendi konusu olduğunu anlatmaya çalışır. Bunu yaparken de, mesela;havanın çevreye faydaları,gerekliliğini,kirlendiği takdirde ne gibi sonuçlar doğurduğunu gerekli şekilde tartışacaktır.

DEĞERLENDİRME :
En sonunda,kendisini en iyi savunan ve savunduklarına inandıran grup birinci seçilir. Ama öğretmen konuyu, bütün bu çevre sorunlarının gerçekte ayrı ayrı çok önemli olduğunu vurgulayarak toparlar

Son düzenleyen Safi; 12 Ocak 2019 02:54

Benzer Konular

15 Nisan 2014 / Ziyaretçi Soru-Cevap
6 Aralık 2016 / eceyimm benn Cevaplanmış
18 Aralık 2008 / Ziyaretçi Cevaplanmış
18 Temmuz 2014 / KadINsan Cevaplanmış