Ziyaretçi
Hac
, dinlerin kutsal saydığı yerlere ibadet amacıyla, şükran ya da kefaret gereğince ya da doğaüstü güçlerden yardım dilemek üzere yapılan ziyaret.Sponsorlu Bağlantılar
İslamda hac
. Bedensel ve mali gücü yeterli kadın ya da erkek her Müslümanm ömründe en az bir kez yerine getirmesi farz olan Kâbe’yi ziyaret yükümlülüğü İslam’ın beş temel şartından biri sayılır.Hıristiyanlıkta hac
. Hıristiyanların daha 2. yüzyılda Kudüs’ü hac amacıyla ziyaret ettiklerini belirten kayıtlar vardır. 1940’larda Roma’da San Pietro Bazilikasında yapılan kazılarda 2. yüzyılda Havari Petrus’a adanmış bir anıt üzerinde, 2. ve 3. yüzyıllarda buraya hac ziyareti yapıldığını gösteren yazıtlara rastlanmıştır. 354 yılının Roma ayin takviminde müminlerin her yıl bir araya geldiği 29 ayrı yerel kutsal mekânın bir listesi yer alır. İspanyol rahibe Etheria (İS. y. 400) gezi anılarında Filistin’deki kutsal yerleri zayeret edenlere rehberlik ve barınak hizmeti verildiğinden söz eder. İngiltere’de de kilise tarihçisi Aziz Bede (ö. 735) 5. yüzyıldan 8. yüzyıla değin çok sayıda azizin mezarına yapılmış ziyaretlerin bir listesini çıkarmıştır.Ortaçağda Hıristiyanlar yolculuğa başlamadan önce bir rahip tarafından kutsanırdı. Özel giysiler giyen hacılar geri dönüşlerinde ziyaret ettikleri kutsal mekânın bir işaretini de şapkalarına takarlardı. Yol boyunca, özel .olarak hacılar için kurulmuş konuk evleri bulunurdu. Ortaçağda Hıristiyan hacılarının en çok ziyaret ettiği yerler Filistin ve Roma ile İspanya’da Santiago de Compostela’ydı. Ama İtalya’da Assisi’de Aziz Francesco’nun (ö. 1226), Fransa’da Tours’ da Aziz Martinus’un (ö. 397), Almanya’da Fulda’da Aziz Bonifatius’un (ö. 754), Ingiltere’de Canterbury’de Thomas Becket’in (ö. 1170), İrlanda’da Downpatrick’de Aziz Patrick’in mezarları gibi daha yüzlerce yerel hac bölgesi bulunuyordu. Din adamları arasında hac ziyaretlerini onaylamayanlarda vardı. Bazılan hacıları aşırılıklara karşı uyarıp bu ziyaretlerin dinsel değerini sorgularken, bazıları da aziz mezarlarındaki kalıntıların gerçekliğini tartıştılar.
Ortaçağın birçok ünlü hac merkezi bugün de Katolik hacılarca ziyaret edilmektedir.
Ayrıca Hindistan’da Goa’da Aziz Francisco Javier’in (ö. 1552) mezarı, İtalya’da Torino’da Torino Kefeni (1578), Kanada’da Azize Anne de Beaupre’nin (1658), Fransa’da Ars’da Aziz Jean-Baptiste-Marie Vianney (ö. 1857) ve Lisieux’de Azize Therese’in (ö. 1897) mezarlan üe Meksika’da Guadalupe’da Meryem Ana Manastın, Fransa’da La Salette (1846) ve Lourdes (1858), Portekiz’de Fatima (1917) gibi Meryem Ana’ya adanmış yerler son dönemlerde gitgide önem kazanmıştır.
Ortodoks Kilisesi üyeleri de kutlu kişilerden yardım dilemek amacıyla ünlü manastırlara hac ziyaretlerinde bulunurlar.
16. yüzyıl Protestan Reformcuların bu konudaki tutumu, hac ziyaretlerinden “çocukça ve yararsız işler” biçiminde söz eden 1530 Augsburg İtikatnamesi’nde anlatımını bulur. Günümüzde Protestanlar, Martin Luther’in Wittenberg’deki mezarı ya da Lincolnshire’da Epworth’deki Wesley Anıtı gibi yerleri ziyaret etmekle birlikte bu ziyaretler ne bir Hıristiyanlık görevi sayılır, ne de manevi bir yararla ilişkilendirilir. Bu yerlerde mucizeler gerçekleştiğine de inanılmaz.
Budacılıkta hac.
Buda’nın yaşamındaki dört büyük olayla ilgili dört merkez Budacıların başlıca hac yerleridir:1) Lumbini’deki (bugün Rummindei köyü, Nepal) Aşoka Sütunu ve küçük bir tapmak Buda’nm doğum yerini belirtir.Ayrıca ortaçağın din bilimleri merkezi Nalanda’nın yıkıntıları, Buda’nın ilk manastırını kurduğu Racagrha (bugün Racgir), 24 yağmur mevsimini geçirdiği Şravasti ve iki önemli müridinin kalıntılarının korunduğu Şançi, Budacı hacıların Hindistan’daki bellibaşlı ziyaret yerleridir. Seylan’da (bugün Sri Lanka) Kandy’deki Diş Tapmağı ile Birmanya’da Rangoon’daki Shve Dagon Pagodası da barındırdıklarına inanılan kalıntılar dolayısıyla önem kazanmıştır.
2) Buddh Gaya’da (bugün Gaya yakınları, Bihar eyaleti, Hindistan) Kral Aşoka’nm İÖ 3. yüzyılda inşa ettirdiği tapınma yerinin çevresine İÖ 1. yüzyılda yaptırılan parmaklıklar ve eski bir tapınağın yerinde 2. yüzyılda yapılan Maha- bodhi Tapmağı, Buda’nm Aydınlanmaya erdiği yerde ibadetin sürekliliğini simgeler.
3) Sarnath’ta (bugün Varanasi yakınları, Hindistan) Geyik Parkındaki (Isipatana) Aşoka Sütunu ile bir stupa Buda’nm ilk vaazı “Dhammaçakkapavattanasutta”yı (Doğrunun Tekerleğini Harekete Geçirmek) verdiği yeri gösterir.
4) Kuşinagara’ daki (bugün Gorakhpur’un doğusunda, Hindistan) stupa ile tapmak Buda’nın Nirvana’ya geçtiği (parinirvana), yani öldüğü yer olarak kabul edilir.
Mahayana Budacıları mezhep kurucularına da büyük saygı gösterdiği için Japonya’ da Kamakura ve Nara’daki ünlü Buda tasvirlerinin yanı sıra Şin mezhebinin (Codo Şinşu) kurucusu Şinran’ın tasvirlerini barındıran Honganci Tapmağı da önemli bir hac yeridir. Çin’de bodhisattva'lara (geleceğin Budası) adanmış dağ tapmakları özel ziyaret merkezleridir. Sichuan eyaletinde mutluluk bodhisattva’sı Samantabhadra’ya adanmış Omei Dağı Tapmağı bunlardan birdir.
Kaynak: Ana Britannica
Bakınız
Bakınız
> İslam'ın Şartları - Hac
> Hac ve Umrenin Yapılışı
Son düzenleyen perlina; 3 Ocak 2017 12:26