Gaz Türbinleri
Pistonlu motorlarda bir aşağı bir yukarı hareket eden pistonların sürekli olarak hareket yönünü değiştirmesi titreşime neden olur. Türbinlerdeyse, hareketli parça olan rotor yalnızca bir yönde döner, hareket düzgündür ve titreşime yol açmaz. Gaz türbinleri benzin ve dizel motorlarından daha basit yapılıdır; aynı güçteki başka türden içten yanmalı motorlara göre daha küçük ve hafiftir.
Sponsorlu Bağlantılar
Bir gaz türbininin üç ana parçası vardır: Kompresör, yanma odası ve türbin. Kompresör önde, hava girişinden hemen sonra yer alır. Birkaç sıra halinde düzenlenmiş kanatları olan bir vantilatörü vardır. Bu vantilatör dışardan havayı emip sıkıştırır. Sıkışarak ısınan hava yanma odalarından birine alınır. Yanma odasına gazyağı gibi bir sıvı yakıt püskürtülür; burada yanan yakıt havayı ısıtarak genleştirir. Hızla yanma odasından çıkan sıcak gazlar türbinin kanatları üzerinden geçerken onu bir yeldeğirmeni gibi döndürür. Türbin mili kompresör miliyle bağlantılıdır. Türbinden çıkan sıcak gazlar, mili uçağın pervanesine bağlı ikinci bir türbini döndürmek için de kullanılabilir. Bu tip bir gaz türbinine, pervane türbini anlamında türbo-prop denir. Öbür gaz türbinlerinde, türbin yalnızca kompresörü çalıştırır ve türbinden çıkan sıcak gazlar bir memeden geçerek güçlü bir "itme" oluşturacak biçimde hızla dışarı püskürür. Arkaya doğru püsküren gazlar uçağı ileri doğru iter. Bu tür türbinlere türbojet adı verilir. Gaz türbinleri gemilerde, kara ve demiryolu taşıtlarında da kullanılmaktadır, ama en çok uçaklarda kullanılır. Buna karşılık, otomobil ve motosikletlerde kullanılabilecek kadar küçük boyutlarda yapılmaya elverişli değildir.
Gaz türbini öbür içten yanmalı motorlardan çok sonra ortaya çıkmıştır; çünkü türbinlerin dönen parçalarının ve özellikle türbin kanatlarının yapımı için gerekli olan güçlü ve yüksek ısıya dayanıklı malzemelerin bulunabilmesi kolay olmamıştır.
MsxLabs & Temel Britannica
Son düzenleyen Safi; 19 Şubat 2017 22:22
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....