Arama

Osmanlı Kurumları - Şirket-i Hayriye

Güncelleme: 5 Eylül 2012 Gösterim: 2.988 Cevap: 1
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
20 Ağustos 2009       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Şirket-i Hayriye

Sponsorlu Bağlantılar
Boğazdaki yolcu nakliyâtı için yurdumuzda kurulan ilk anonim şirket. Eskiden Boğaziçinin iki yakasında yolcu taşıma birbirinden güzel kayıklarla yapılırdı. Osmanlı oymacılık sanatının ince örnekleriyle süslü piyâde, pazar kayığı, iki çifte, üç çifte vs. adları taşıyan kayıkların ilk ve sonbaharda müşterileri çok olurdu. Gemiler sefere konunca zamanla kayıklar önemini kaybetti.



Şirket-i Hayriye İstanbul Boğazındaki yolcu nakliyâtı için Türkiye'de kurulan ilk anonim şirket. Boğazdaki yolcu nakliyâtı için yurdumuzda kurulan ilk anonim şirket. Eskiden Boğaziçinin iki yakasında yolcu taşıma birbirinden güzel kayıklarla yapılırdı. Osmanlı oymacılık sanatının ince örnekleriyle süslü piyâde, pazar kayığı, iki çifte, üç çifte vs. adları taşıyan kayıkların ilk ve sonbaharda müşterileri çok olurdu. Gemiler sefere konunca zamanla kayıklar önemini kaybetti.

Eskiden Boğaziçinin iki yakasında yolcu taşıma birbirinden güzel kayıklarla yapılırdı. Osmanlı oymacılık sanatının ince örnekleriyle süslü piyâde, pazar kayığı, iki çifte, üç çifte vs. adları taşıyan kayıkların ilk ve sonbaharda müşterileri çok olurdu. Gemiler sefere konunca zamanla kayıklar önemini kaybetti.

Şirket-i Hayriye 1850 yılında sermâyesi, her biri üçer bin kuruş olan 2000 hisse senediyle kuruldu. Sultan Abdülmecid Hanın emriyle devlet ileri gelenleri, nâzırlar, zenginler ve halk bu hisse senetlerini satın aldılar. Vâlide Sultanın 50, Abdülmecid Hanın 100 hisse aldığı, eserlerde kayıtlıdır. Kuruluşu bittikten sonra altı yıl süreyle Antuvan Kalaycıyan ve Agop Bilezikçiyan adındaki iki tüccara ihâle edildi. Fakat bu süre tamamlanmadan 1854’te mukâvele feshedilerek şirket adına çalıştırılmaya başlandı.

İngiltere’deki Robert White fabrikasına ısmarlanan altı vapur 1853 yılında geldi ve seferlere başladı. Bu vapurların tahmini mâliyetleri sekiz bin altın civârındaydı.
Yeni vapurlara; Rumeli, Trakya, Göksu, Beylerbeyi, Tophane, Beşiktaş adları verildi. Halkın bu vapurlara rağbeti neticesinde 1858 yılında İstinye, Mîrgûn, Anadolu, 1859 yılında Kandilli, Beykoz, Sudaver adı konan vapurlar satın alınarak hizmete kondu. Altmış beygir gücünde olan vapurların elektrik ve kaloriferi yoktu. Kamaralarda soba yakılarak ısıtılırdı.

Şirket-i Hayriye vapurlarında öğrenci, memur ve siviller için ayrı ücret târifeleri uygulanıyordu. Yedi yaşından küçük çocuklardan ücret alınmazdı. 1860 yılındaki Şirket-i Hayriye yolcu târifesine göre İstanbul’dan Kandilli’ye hizmetçisiyle gidecek bir şahsın aylık ödeyeceği ücret 250 kuruştu.
Uzak iskeleler için böyle iki kişinin ödediği aylık ücret ise 300 kuruştu.

Şirket, 1868’de İngiltere’den getirttiği bir arabalı vapurla Kabataş-Üsküdar arasında seferlere başladı. Çalışma sahasını gün geçtikçe genişleten Şirket-i Hayriye, İzmit’ten sonra 1904’te Tekirdağ’a da vapur işletmeye başladı. Cumhûriyet kurulduktan sonra da faaliyetine devam eden şirket, 19 Haziran 1944’te, üyelerini olağanüstü bir toplantıya çağırdı. Bu toplantıdan sonra, şirketin Ulaştırma Bakanlığına devri kararlaştırıldı. Alınan karar gereğince, 12 Mayıs 1944 târihinden îtibâren Ulaştırma Bakanlığına devredildi. Böylece 94 yıllık bir geçmişi olan Şirket-i Hayriye, fiilen 1 Temmuz 1944’ten îtibâren Deniz Yolları İdâresine geçmiş oluyordu. Bu gemiler, uzun zaman deniz yollarında kullanıldıktan sonra, daha modernleriyle değiştirildi.

kaynak


Mira - avatarı
Mira
VIP VIP Üye
5 Eylül 2012       Mesaj #2
Mira - avatarı
VIP VIP Üye
Şirket-i Hayriye
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
Sponsorlu Bağlantılar

İstanbul'da kurulan Osmanlı denizcilik işletmesidir. İstanbul'da şehir içi taşımacılık için kurulan ilk şirket, sonradan Fevaidi Osmaniye adını alan Hazinei Hassa Vapurları İdaresi'ydi. Şirketi Hayriye ise 1850'de kuruldu; Boğaziçi ve Adalar seferlere başladı. Daha sonra İstanbul'dan İzmir, Selânik, Trabzon, İzmit ve Gemlik'e de iç hat seferleri yapmaya başladı. Şirketin taşımacılığı Abdülaziz döneminde yeniden Boğaziçi seferleriyle sınırlandı. Şirketi Hayriye, Cumhuriyetin ilânından sonra da bir süre deniz seferleri yaptı; ancak daha sonra varlığını koruyamadı.Şirketin gemileri daha sonra İstanbul Şehir Hatları İşletmesi'ne verildi.

theMira

Benzer Konular

15 Kasım 2012 / ThinkerBeLL Ekonomi
26 Mayıs 2011 / virtuecat Osmanlı İmparatorluğu
25 Aralık 2009 / Misafir Soru-Cevap
15 Mayıs 2012 / Misafir Taslak Konular
21 Ağustos 2009 / Misafir Taslak Konular