Arama

Tüketici hakları ile ilgili sorumu cevaplar mısınız? - Sayfa 6

En İyi Cevap Var Güncelleme: 26 Temmuz 2016 Gösterim: 46.962 Cevap: 159
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
11 Haziran 2010       Mesaj #51
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
iyi günler ben boshc marka buzdolabı aldım birbuçuk sene oldu yedi yıl garantisi var fakat en az sekiz aydır buzlugu buz tutuyor. dört kez servis cagırdım kiminde fön tutuldu kiminde lastik degişti ama her seferinde birdaha sorun yaşamıcam sölendi fakat sorun devam ediyo ne yapmalıyım şimdiden teşekkürler.
Sponsorlu Bağlantılar
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
13 Haziran 2010       Mesaj #52
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
10.06.2010 tarihinde nike dan bebek sandaleti aldım.çocuğum iki kere giydi sandaletin tabanı vurdu. ayak tabanını iç yan ortasından yara yaptı. ne yapmalıyım mağzadan ne talep edebilirim
Sponsorlu Bağlantılar
01 05 - avatarı
01 05
Ziyaretçi
15 Haziran 2010       Mesaj #53
01 05 - avatarı
Ziyaretçi
Zararların Giderilmesi Hakkı: Satın alınan mal veya hizmetten dolayı tüketicinin uğramış olduğu zararın giderilmesi, o mal veya hizmetin yeniden tüketiciye ulaştırılmasıdır.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
2 Temmuz 2010       Mesaj #54
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
3 yil garantili olarak alinan ELECTROLUX marka ithal Buzdolabinin Siselik rafi garantı suresının bıtımınden 3 ay sonra buzdolabinin kapagi acilinca kendiliginden dusup kirilarak 3 parcaya ayrilmis durumdadir,

Ilgılı servıs bakıp kontrol ettıkten sonra sıparıs bedelının yarısının odenmesını muteakıp 1 hafta ıcerısınde yenısının takılabılecegını soylemesıne ragmen aradan gecen 3 haftadan sonra bana Turkıye capında servıslerınde yapmıs oldukları aramalar netıcesınde sadece 1 tanesınde BEYAZ RENKLI olanının bulundugunu. arzu edıldıgı takdırde de bu beyaz renklı olanının takılabılecegını, ORIJINAL RENKLISININ ıse ancak en erken 1-1,5 ay ıcerısınde getırtılebılınecegını belırttıler, ben ıse eger GECICI OLARAK Beyaz renklısinin takılıp, orıjınal renklı olanı geldıgınde DEGISTIRILMEK uzere olursa kabul edebılecegımı belırtınce bunun mumkun olamayacagını ya BEYAZ RENKLISINI KULLANABILECEGIMI ya da ORIJINAL RENKLISININ GELMESINI BEKLEMEM gerektıgını sozyledıler,

Yurtdısında satılan her malzemenın enaz 10 yıllık Yedek parcasının bulunması gerektıgını, yedek parcasının olmaması durumunda da, aynı unıtenın satısa sunulan dıger orıjınalınden sokulerek tuketıcının haklarının korunması gerektıgını bılıyorum, (ve Suudi Arabistan'da bu durumdaki bir unitemin yedek parcasini ellerinde olmadigi icin orijinalinden sokup takarak benim magduriyetimin karsilanmasini da saglatmis idim) bu durumu ılgılı servısle paylastıgımda da bana bu uygulamayı Turkiyede yapamayacaklarını, ya beyaz rengı satın alıp kullanabılecegımı, ya da orıjınalının gelmesını bekleyecegımı israrla soylediler.

Sorunum ile ilgili dusuncelerinizin tarafima iletilmesini saygi ile bilgilerinize arz ederim.

Ali Seref BENLIOGLU
Son düzenleyen ener; 2 Temmuz 2010 17:48
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
3 Temmuz 2010       Mesaj #55
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
merhaba ben Wentto marka cep telefonumu 3 kez üst üste aynı şikayetten servise verdim, yapıldı geldi, ama yine aynı şikayet devam ediyor. yani 4 kez aynı şikayetten arıza verdi, garantiside var, ama satıcı ben değiştirmem tüketi haklarına başvur dedi, yanlız bir sorun var arıza telefonda, fakat ambalajı lazım olmadığından kaybettim ve telefon gibi kaliteli olmayan kulakcıkta arıza yaptığından önemsenmediği için atıldı, ambalaj ve kulakçığı olmadan geri verebilirmiyim, tüketi haklarına başvura bilirmiyim
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
14 Temmuz 2010       Mesaj #56
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
iyi günler kullanmak için komparasör aldım ve 6 gün içerisinde arzalandı servisine götürdün garantili ürün olmasına rağmen tamir olması için
benden 40 tl istedi nereye şikayet edebilirim
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
14 Temmuz 2010       Mesaj #57
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

s.a benim casper markalı laptopum var geçen sene başka bir firmadan aldığım şarz aletinin patlamasıyla ana kartı yandı ve şarz altini aldığım dükkan kapadı.hala garantisi var şarz aletinin. ama bilgisayarınki bitti. bu yüzden 500tl masraf istediler.ben bu şarz aletinin üreticilerinden zararımı karşılayabilirmyim?

Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

iyi günler ben boshc marka buzdolabı aldım birbuçuk sene oldu yedi yıl garantisi var fakat en az sekiz aydır buzlugu buz tutuyor. dört kez servis cagırdım kiminde fön tutuldu kiminde lastik degişti ama her seferinde birdaha sorun yaşamıcam sölendi fakat sorun devam ediyo ne yapmalıyım şimdiden teşekkürler.

Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

10.06.2010 tarihinde nike dan bebek sandaleti aldım.çocuğum iki kere giydi sandaletin tabanı vurdu. ayak tabanını iç yan ortasından yara yaptı. ne yapmalıyım mağzadan ne talep edebilirim

Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

3 yil garantili olarak alinan ELECTROLUX marka ithal Buzdolabinin Siselik rafi garantı suresının bıtımınden 3 ay sonra buzdolabinin kapagi acilinca kendiliginden dusup kirilarak 3 parcaya ayrilmis durumdadir,

Ilgılı servıs bakıp kontrol ettıkten sonra sıparıs bedelının yarısının odenmesını muteakıp 1 hafta ıcerısınde yenısının takılabılecegını soylemesıne ragmen aradan gecen 3 haftadan sonra bana Turkıye capında servıslerınde yapmıs oldukları aramalar netıcesınde sadece 1 tanesınde BEYAZ RENKLI olanının bulundugunu. arzu edıldıgı takdırde de bu beyaz renklı olanının takılabılecegını, ORIJINAL RENKLISININ ıse ancak en erken 1-1,5 ay ıcerısınde getırtılebılınecegını belırttıler, ben ıse eger GECICI OLARAK Beyaz renklısinin takılıp, orıjınal renklı olanı geldıgınde DEGISTIRILMEK uzere olursa kabul edebılecegımı belırtınce bunun mumkun olamayacagını ya BEYAZ RENKLISINI KULLANABILECEGIMI ya da ORIJINAL RENKLISININ GELMESINI BEKLEMEM gerektıgını sozyledıler,

Yurtdısında satılan her malzemenın enaz 10 yıllık Yedek parcasının bulunması gerektıgını, yedek parcasının olmaması durumunda da, aynı unıtenın satısa sunulan dıger orıjınalınden sokulerek tuketıcının haklarının korunması gerektıgını bılıyorum, (ve Suudi Arabistan'da bu durumdaki bir unitemin yedek parcasini ellerinde olmadigi icin orijinalinden sokup takarak benim magduriyetimin karsilanmasini da saglatmis idim) bu durumu ılgılı servısle paylastıgımda da bana bu uygulamayı Turkiyede yapamayacaklarını, ya beyaz rengı satın alıp kullanabılecegımı, ya da orıjınalının gelmesını bekleyecegımı israrla soylediler.

Sorunum ile ilgili dusuncelerinizin tarafima iletilmesini saygi ile bilgilerinize arz ederim.

Ali Seref BENLIOGLU

Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

merhaba ben Wentto marka cep telefonumu 3 kez üst üste aynı şikayetten servise verdim, yapıldı geldi, ama yine aynı şikayet devam ediyor. yani 4 kez aynı şikayetten arıza verdi, garantiside var, ama satıcı ben değiştirmem tüketi haklarına başvur dedi, yanlız bir sorun var arıza telefonda, fakat ambalajı lazım olmadığından kaybettim ve telefon gibi kaliteli olmayan kulakcıkta arıza yaptığından önemsenmediği için atıldı, ambalaj ve kulakçığı olmadan geri verebilirmiyim, tüketi haklarına başvura bilirmiyim

Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

iyi günler kullanmak için komparasör aldım ve 6 gün içerisinde arzalandı servisine götürdün garantili ürün olmasına rağmen tamir olması için
benden 40 tl istedi nereye şikayet edebilirim


Alıntı
Daisy-BT adlı kullanıcıdan alıntı


Aldığınız ürünü beğenmediğiniz ya da işinize yaramadaığı için değiştirebilmek için, satan firmaya göre değişen kurallar vardır. Bazı yerlerde bu verilen zaman (Bir hafta-15 gün gibi), bazı yerlerde ürünün kullanılmaması gibi, bazan da ürün paketinin açılmaması gibi olabilir.

Alttaki mesajları inceleyin.


Alttaki linke tıklayarak iletişim adresleri aracılığı ile daha fazla bilgi alabilirsiniz:

Tüketici Hakları Derneği - Ankara (Adres - Telefon Numarası)


Tüketici Hakları:

Ülkemizin de taraf olduğu 1985 tarihli Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 tane temel ve evrensel tüketici hakkı mevcuttur.
Bunlar aşğıdaki gibidir:

  • 1) Temel İhtiyaçların Karşılanması Hakkı: Barınma,ısınma, aydınlanma, içecek ve kullanacak su bulma,haberleşme, ulaşım tüketicilerin en temel ihtiyaçlarıdır. Her tüketici, bu temel ihtiyaçların karşılanmasını talep edebilir.
  • 2) Sağlık Ve Güvenlik Hakkı: Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin insan yaşamı ve sağlığı açısından kullanıcısına zarar vermeyecek durumda olmasıdır.
  • 3) Bilgi Edinme Hakkı: Tüketicinin mal ve hizmeti satın alırken doğru karar verebilmesinin sağlanması için tüketicinin gerekli bilgilere ulaşabilmesi ve zararlı, yanıltıcı reklamdan, etiketten, ambalajdan korunmasıdır.
  • 4) Eğitilme Hakkı: Tüketicinin hak ve çıkarlarını koruyabilmesi, tüketici bilincine sahip olması için eğitim kurumlarında eğitilmesidir.
  • 5) Zararların Giderilmesi Hakkı: Satın alınan mal veya hizmetten dolayı tüketicinin uğramış olduğu zararın giderilmesi, o mal veya hizmetin yeniden tüketiciye ulaştırılmasıdır.
  • 6) Sağlıklı Bir Çevrede Yaşama Hakkı: Sağlık koşullarına uygun bir çevrenin oluşumunda ülke ve
  • Doğal kaynakların doğru kullanımı ile çevrenin korunması, temiz ve sağlıklı bir şekilde gelecek nesillere bırakılmasıdır.
  • 7) Ekonomik Çıkarların Korunması Hakkı: Tüketiciye kıyaslama imkanı verecek çeşitte mal ve hizmetin en uygun fiyattan sunulması, satış sonrası her türlü teknik destek ve servisin tüketiciye ulaştırılmasıdır.
8) Seçme Hakkı: Tüketicilerin çeşitli ürün ve hizmetlere istedikleri zaman ulaşabilmeleri anlamındadır. Rekabetin tam olarak işlemediği pazarlarda devlet aksaklıların giderilmesi için yapacağı düzenlemeler ile uygun kalite ve fiyatlarda mal ve hizmetlerin tüketicilere sunulmasını sağlamalıdır.

9) Temsil Edilme, Örgütlenme, Sesini Duyurma Hakkı: Yukarıda sayılan hakların elde kullanılabilmesi, tüketicilerin haklarını koruyabilmeleri, mağduriyetlerinin giderilmesinde bir araya gelerek güç birliği oluşturmaları ve hükümetlerin ekonomik ve siyasi politikaların da dikkate alınma ve kamu kurumlarında temsil edilebilmesidir.
  • Kusurlu Mal Alanların Hakları:
Alışverişlerinizde:
  • Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz.
  • Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır.
  • Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır.
  • Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız,satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır.

    Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz.
  • Ayıplı malın değiştirilmesini,
  • Ödediğiniz bedelin iadesini,
  • Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini,
  • Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz.
    • Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır.
    • Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır.
    • Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin.
    • Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir.
    • Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun.
    • Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir.
  • Tüketici kimdir?
Tüketici; bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişidir. Ticari emellerle mal satın alanlar tüketici değildir. Şirketler, ticari iş yaptıkları için kural olarak tüketici değildirler; ancak nihai kullanım amacıyla büroya gıda, kırtasiye alıyorlarsa tüketici olarak değerlendirilirler.
  • Tüketicinin korunması neden önemlidir?
Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir. Teknolojik gelişmelerle birlikte toplu üretim yapılabilmesi sonucunda insan sağlığına zararlı pek çok mal ya da hizmet piyasaya sunulabilmektedir. Bütün dünya insanlarının ırk, renk, dil, siyasi görüş ve benzeri unsurlardan bağımsız olarak taşıdıkları evrensel kimlik, paylaştıkları ortak yazgı, tüketici olmalarıdır. Bu kadar geniş bir kitlenin korunması elbette önemli bir husustur.
  • Ayıplı mal ya da hizmet nedir?
Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir. Daha yalın bir ifadeyle arızalı, bozuk, yırtık, kullanım tarihi geçmiş, defolu, özürlü mal ve hizmetler ayıplı mal ya da hizmetlerdir.
  • Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler?
Aldığı malı vererek ödediği parayı geri alabilirler. Aldığı ayıplı malı vererek yenisiyle değiştirilmesini isteyebilir. Maldaki ayıbın giderilmesini, yani tamirini isteyebilir. Ayıp oranında, ödediği ücretten indirim isteyebilir. Tüketici bu haklardan hangisini isterse onu seçebilir. Satıcılar tüketicinin isteği hangisi olursa olsun yerine getirmek zorundadırlar.
  • Bu hakları kullanmada süre var mıdır?
Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir. Eğer ayıp gizli ise ve birkaç ay sonra ortaya çıkmışsa, en geç 2 yıl içinde aynı hakları kullanabilir.
  • Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir?
Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir.

Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır?
Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir. Bu heyetler, her valilik ve kaymakamlık bünyesinde kuruludur. Yalnızca bir dilekçe ve aldığı malın faturası ya da fişi ile başvurabilir. Hiçbir masraf alınmaz. Bu heyetin verdiği karar bağlayıcı değildir. Tüketici verilen karardan memnun olmazsa mahkemeye başvurabilir.
  • Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var?
Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir. Malın peşin satış fiyatı, toplam borç miktarı, ödeme tarihleri gibi bilgilerin verilmesi gerekir. Tüketici borçlarının tamamını ya da bir kısmını vadesinden önce ödeyebilir. Önce ödeme halinde, eklenen faiz miktarında indirim yapılması zorunludur.
  • Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir?
Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir. Bu belge, tüketicinin 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin malı geri verebileceğine ve ödediği parayı geri alabileceğine ilişkin bir taahhüttür. Tüketici kararını değiştirirse 7 gün içinde malı vererek ödediği parayı geri alabilir.
  • Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir?
Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır. Garanti belgesi, malda çıkan herhangi bir arızanın, servisine ya da satıcısına bildirilmesi durumunda hiçbir ücret ödemeden arızanın tamirini, bu mümkün değilse malın değiştirilmesini sağlar. Garanti süresi 1 yıldan az olamaz, ancak daha uzun bir süre olabilir. Malda ayıp çıkması halinde tüketici, isterse ayıplı mallara ilişkin haklarını, dilerse garanti belgesinden doğan haklarını kullanabilir.
  • Tüketici örgütlenmesi nedir?
Tüketicileri bilgilendirmek, haklarını öğretmek ve değişik düzenlemeler yapılırken tüketicileri temsil etmek amacıyla birçok tüketici dernekleri kurulmuştur. Bu dernekler değişik mercilerde tüketicileri temsil ederler. Tüketiciler herhangi bir derneğe üye olabilir ve onların desteğinden yararlanabilirler.

Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Temmuz 2010       Mesaj #58
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
5464 sayılı yasaya ve tüketicileri koruma kanunu hükümlerine uygun düzenlenmemiş ve tüketici tarafından imzalanmamış:
1-kredi kartı borcuna itiraz edilebilir mi?
2-takibe düşen kredi kartı borçlarına karşı hukuki olarak neler yapılabilir?
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
27 Ağustos 2010       Mesaj #59
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
bende bir çanta aldım defolu çıktı geri götürdüm aynı çandanan istediğim halde yok dediler onun yerıne başka bişe almam gerekmıi
3 aydır gidip geliyorum çantanın yerıne alabıleceğim bişe yok paramıda vermıyorlar ne yapmam gerek
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
27 Ağustos 2010       Mesaj #60
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

5464 sayılı yasaya ve tüketicileri koruma kanunu hükümlerine uygun düzenlenmemiş ve tüketici tarafından imzalanmamış:
1-kredi kartı borcuna itiraz edilebilir mi?
2-takibe düşen kredi kartı borçlarına karşı hukuki olarak neler yapılabilir?

Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

bende bir çanta aldım defolu çıktı geri götürdüm aynı çandanan istediğim halde yok dediler onun yerıne başka bişe almam gerekmıi
3 aydır gidip geliyorum çantanın yerıne alabıleceğim bişe yok paramıda vermıyorlar ne yapmam gerek


Aldığınız ürünü beğenmediğiniz ya da işinize yaramadaığı için değiştirebilmek için, satan firmaya göre değişen kurallar vardır. Bazı yerlerde bu verilen zaman (Bir hafta-15 gün gibi), bazı yerlerde ürünün kullanılmaması gibi, bazan da ürün paketinin açılmaması gibi olabilir.

Alttaki mesajları inceleyin.


Alttaki linke tıklayarak iletişim adresleri aracılığı ile daha fazla bilgi alabilirsiniz:

Tüketici Hakları Derneği - Ankara (Adres - Telefon Numarası)


Tüketici Hakları:

Ülkemizin de taraf olduğu 1985 tarihli Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 tane temel ve evrensel tüketici hakkı mevcuttur.
Bunlar aşğıdaki gibidir:

  • 1) Temel İhtiyaçların Karşılanması Hakkı: Barınma,ısınma, aydınlanma, içecek ve kullanacak su bulma,haberleşme, ulaşım tüketicilerin en temel ihtiyaçlarıdır. Her tüketici, bu temel ihtiyaçların karşılanmasını talep edebilir.
  • 2) Sağlık Ve Güvenlik Hakkı: Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin insan yaşamı ve sağlığı açısından kullanıcısına zarar vermeyecek durumda olmasıdır.
  • 3) Bilgi Edinme Hakkı: Tüketicinin mal ve hizmeti satın alırken doğru karar verebilmesinin sağlanması için tüketicinin gerekli bilgilere ulaşabilmesi ve zararlı, yanıltıcı reklamdan, etiketten, ambalajdan korunmasıdır.
  • 4) Eğitilme Hakkı: Tüketicinin hak ve çıkarlarını koruyabilmesi, tüketici bilincine sahip olması için eğitim kurumlarında eğitilmesidir.
  • 5) Zararların Giderilmesi Hakkı: Satın alınan mal veya hizmetten dolayı tüketicinin uğramış olduğu zararın giderilmesi, o mal veya hizmetin yeniden tüketiciye ulaştırılmasıdır.
  • 6) Sağlıklı Bir Çevrede Yaşama Hakkı: Sağlık koşullarına uygun bir çevrenin oluşumunda ülke ve
  • Doğal kaynakların doğru kullanımı ile çevrenin korunması, temiz ve sağlıklı bir şekilde gelecek nesillere bırakılmasıdır.
  • 7) Ekonomik Çıkarların Korunması Hakkı: Tüketiciye kıyaslama imkanı verecek çeşitte mal ve hizmetin en uygun fiyattan sunulması, satış sonrası her türlü teknik destek ve servisin tüketiciye ulaştırılmasıdır.
8) Seçme Hakkı: Tüketicilerin çeşitli ürün ve hizmetlere istedikleri zaman ulaşabilmeleri anlamındadır. Rekabetin tam olarak işlemediği pazarlarda devlet aksaklıların giderilmesi için yapacağı düzenlemeler ile uygun kalite ve fiyatlarda mal ve hizmetlerin tüketicilere sunulmasını sağlamalıdır.

9) Temsil Edilme, Örgütlenme, Sesini Duyurma Hakkı: Yukarıda sayılan hakların elde kullanılabilmesi, tüketicilerin haklarını koruyabilmeleri, mağduriyetlerinin giderilmesinde bir araya gelerek güç birliği oluşturmaları ve hükümetlerin ekonomik ve siyasi politikaların da dikkate alınma ve kamu kurumlarında temsil edilebilmesidir.
  • Kusurlu Mal Alanların Hakları:
Alışverişlerinizde:
  • Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz.
  • Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır.
  • Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır.
  • Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız,satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır.

    Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz.
  • Ayıplı malın değiştirilmesini,
  • Ödediğiniz bedelin iadesini,
  • Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini,
  • Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz.
    • Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır.
    • Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır.
    • Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin.
    • Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir.
    • Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun.
    • Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir.
  • Tüketici kimdir?
Tüketici; bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişidir. Ticari emellerle mal satın alanlar tüketici değildir. Şirketler, ticari iş yaptıkları için kural olarak tüketici değildirler; ancak nihai kullanım amacıyla büroya gıda, kırtasiye alıyorlarsa tüketici olarak değerlendirilirler.
  • Tüketicinin korunması neden önemlidir?
Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir. Teknolojik gelişmelerle birlikte toplu üretim yapılabilmesi sonucunda insan sağlığına zararlı pek çok mal ya da hizmet piyasaya sunulabilmektedir. Bütün dünya insanlarının ırk, renk, dil, siyasi görüş ve benzeri unsurlardan bağımsız olarak taşıdıkları evrensel kimlik, paylaştıkları ortak yazgı, tüketici olmalarıdır. Bu kadar geniş bir kitlenin korunması elbette önemli bir husustur.
  • Ayıplı mal ya da hizmet nedir?
Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir. Daha yalın bir ifadeyle arızalı, bozuk, yırtık, kullanım tarihi geçmiş, defolu, özürlü mal ve hizmetler ayıplı mal ya da hizmetlerdir.
  • Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler?
Aldığı malı vererek ödediği parayı geri alabilirler. Aldığı ayıplı malı vererek yenisiyle değiştirilmesini isteyebilir. Maldaki ayıbın giderilmesini, yani tamirini isteyebilir. Ayıp oranında, ödediği ücretten indirim isteyebilir. Tüketici bu haklardan hangisini isterse onu seçebilir. Satıcılar tüketicinin isteği hangisi olursa olsun yerine getirmek zorundadırlar.
  • Bu hakları kullanmada süre var mıdır?
Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir. Eğer ayıp gizli ise ve birkaç ay sonra ortaya çıkmışsa, en geç 2 yıl içinde aynı hakları kullanabilir.
  • Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir?
Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir.

Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır?
Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir. Bu heyetler, her valilik ve kaymakamlık bünyesinde kuruludur. Yalnızca bir dilekçe ve aldığı malın faturası ya da fişi ile başvurabilir. Hiçbir masraf alınmaz. Bu heyetin verdiği karar bağlayıcı değildir. Tüketici verilen karardan memnun olmazsa mahkemeye başvurabilir.
  • Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var?
Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir. Malın peşin satış fiyatı, toplam borç miktarı, ödeme tarihleri gibi bilgilerin verilmesi gerekir. Tüketici borçlarının tamamını ya da bir kısmını vadesinden önce ödeyebilir. Önce ödeme halinde, eklenen faiz miktarında indirim yapılması zorunludur.
  • Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir?
Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir. Bu belge, tüketicinin 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin malı geri verebileceğine ve ödediği parayı geri alabileceğine ilişkin bir taahhüttür. Tüketici kararını değiştirirse 7 gün içinde malı vererek ödediği parayı geri alabilir.
  • Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir?
Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır. Garanti belgesi, malda çıkan herhangi bir arızanın, servisine ya da satıcısına bildirilmesi durumunda hiçbir ücret ödemeden arızanın tamirini, bu mümkün değilse malın değiştirilmesini sağlar. Garanti süresi 1 yıldan az olamaz, ancak daha uzun bir süre olabilir. Malda ayıp çıkması halinde tüketici, isterse ayıplı mallara ilişkin haklarını, dilerse garanti belgesinden doğan haklarını kullanabilir.
  • Tüketici örgütlenmesi nedir?
Tüketicileri bilgilendirmek, haklarını öğretmek ve değişik düzenlemeler yapılırken tüketicileri temsil etmek amacıyla birçok tüketici dernekleri kurulmuştur. Bu dernekler değişik mercilerde tüketicileri temsil ederler. Tüketiciler herhangi bir derneğe üye olabilir ve onların desteğinden yararlanabilirler.

Benzer Konular

20 Kasım 2016 / Misafir Cevaplanmış
19 Ekim 2015 / DreT45 Soru-Cevap
18 Kasım 2012 / superisi Soru-Cevap
10 Ağustos 2013 / Karanlık Gölge Soru-Cevap