Ziyaretçi
Mimar ne yapar?
Ne yapar mimar?
Yüzyıllar boyu "ev" insanoğlu için en önemli mekan olmuştur. Kah kerpiçten, kah taştan örerek duvarlarını, o en mahrem mekanları yaratmıştır insanoğlu. İlk başta herkes kendi işini yaparken toplu yaşam gitgide iş bölümünü zorunlu kılmış. İnsanlar artık kıyafetlerini terzilere diktirir, saçlarını berbere kestirir olmuşlar. Evleri ise ustalara,mimarlara teslim etmişler.
Ancak zaman içinde herkes kendini biraz doktor, biraz avukat, biraz mimar zannetmeye başlayınca ortaya bir sürü gerçekte doktor olmayan doktorlar; mimar olmayan mimarlar çıkmış. Günümüzde hiçbir mimari formasyona sahip olmayan müteahitlerin patates baskı yöntemiyle yaptığı evlerde oturup, mimarın tam olarak ne iş yaptığını bile bilmeden mimarlara atıp tutan çok fazla insan var. İstanbul'da kaç ev vardır gerçekten bir mimar tarafından tasarlanan. Vaziyet planıyla, hakim rüzgar yönüyle, güneşiyle, enerji tasarrufu hesaba katılarak tasarlanan kaç ev vardır? O kadar bihaber ki insanlar mimarın ne yaptığından, hatta "içmimar" ile aynı olduğunu zannediyorlar. Soru hep aynı "iç mimar mı? Dış mimar mı?" Mimarları sadece evlerinin içlerini dekore ettirecekleri insan olarak gören zihniyet zannedildiği kadar az da değil.
Hayatlarımızı etkisi altına alan televizyon sayesinde mimarlar da kendilerini biraz daha ifade edebildiler. Son dönemlerde yayınlanan bir kaç reytingi yüksek dizide başlıca karakterlerin mesleklerinin mimar olması insanları biraz daha aydınlatmaya başlamıştır umarım.
"Peki ne yapar bu mimar?"
Mimar yaşam mekanlarını tasarlar, gerektiğinde içerisinde yer alacak dolabıyla, vazosuyla; gerektiğinde dış çevresinde oluşturulacak yapay gölüyle, aydınlatma elemanlarıyla. Mekanın fonksiyonunu yerine getirmesini sağlarken ona estetik katmayı da başaran insandır mimar.
MİMAR
Mimarlar; mesken, ticarî ve sanayi amaçlı binaları, şehir planları, peyzaj ve trafik sistemleri ile ilgili araştırmaları yürüterek, danışmanlık hizmetleri vererek tasarımlar yapan kişidir.
Görevleri;
-Yeni veya ileri mimarî kuram ve yöntemleri geliştirmek,
-İnşaat alanlarını denetlemek, müşteriler ile fikir alışverişi yapmak ve inşaatın modeli ile diğer yönleri hakkında tavsiyelerde bulunmak,
-Binaların tasarımını yapmak, bunların inşaatı ve rehabilitasyonu için ayrıntılı çizimler ve planlar hazırlamak, ayrıca stil, maliyet, zamanlama, talimatlara uygunluk, v.b. hususlarında projelerin uygunluğunu sağlamak için gerekli bağlantıları yapmak;
-Binaların iç mekanlarının işlevi ve kalitesi konusundaki problemler için en iyi çözümleri belirlemek ve bulmak, ayrıca gerekli tasarım, çizim ve planları yapmak,
-Talimatlara uygunluğu sağlamak için inşaatı denetlemek;
-Kentleşme alanlarının planını yapmak ve gelişimini koordine etmek,
-Parklar, okullar, kurumlar, havaalanları, karayolları ve ilgili projeler ile ticari, sanayi ve mesken amaçlı yerler için arazilerin gelişimini planlamak ve tasarımını yapmak,
-Etkinlik ve güvenlik için yolların ve trafiğin rotasını ve kontrolünü planlamak, ayrıca bu konularda danışmanlık hizmetleri vermek,
-Diğer ilgili uzmanlarla teknik irtibatı ve fikir alışverişini sürdürmek,
-Bilimsel makale ve raporları hazırlamaktır.
Teknik bilimler programında okumak isteyen bir öğrencinin;
-Normalin üstünde bir akademik yeteneğe sahip,
-Matematik, fizik, kimya ve astronomi konularına ilgili,
-El göz koordinasyonuna sahip,
-Cisimler ve şekiller arasında ilişki kurabilme yeteneği yüksek,
-Teknolojiye ilgi duyan ve bu alandaki gelişmeleri takip eden,
-Düzenli ve sistemli çalışma alışkanlığı olan,
-Grup çalışmasına açık kişiler olmaları gerekir.
Çalışma ortamları;
Teknik bilimlerde çalışma ortamları; laboratuvar ortamları, büro, şantiye, fabrika, hangar, tersane, liman, atölye, sınıf, imalathane, hastane, banka, istasyon v.b yerlerdir. Bu ortamlardan fabrika, hangar, şantiye, tersane, liman, istasyon ve atölyeler tozlu ve gürültülü olabilir. Bu gibi yerlerde genellikle ayakta çalışılmaktadır, iş güvenliğinin sağlanması için ortam doğrultusunda iş kıyafeti giymeye gereksinim duyulmaktadır. Laboratuvar, büro, banka v.b. gibi yerlerde masa başında oturarak çalışıldığı gibi bazen de ayakta çalışılmaktadır.
İş bulma İmkanları;
Üniversitelerin teknik alanlarla ilgili bölümlerinden mezun olanlar kamu ve özel sektörde istihdam edilebilirler. Ayrıca kendi imkânlarıyla işlerini kurarlar. Bayındırlık ve İskân, Orman, Tarım ve Köy İşleri, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Ulaştırma Bakanlığı ve DSİ, Karayolları, Millî Eğitim Bakanlığı ve kamu iktisadi teşekküllerinde v.b. gibi kurum ve kuruluşlarda görev almakta, bir kısmı da serbest çalışmaktadır.
Ülkemizde, başta THY, TAİ olmak üzere THK ve özel havacılık şirketleri ile ana bakım üstlerinde, TAI veya TUSAŞ’ da çalışabilirler. Ulaştırma Bakanlığına bağlı uçak fabrikalarında ya da onarım atölyelerinde görev alırlar. TKİ, Etibank, MTA Enstitüsü, DSİ, Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı, Elektrik İşleri Etüt İdaresi, Toprak-Su, Yol-Su-Elektrik Kurumu, Deprem Araştırma Enstitüsü gibi resmi kuruluşlarda, yabancı petrol şirketleri, özel maden ve sondaj şirketleri gibi özel işletmelerde görev alabilirler. Kamu kesiminde çalışan mimarlar genellikle Bayındırlık ve İskân, Ulaştırma Bakanlıklarında ve belediyelerde görev alırlar..
Eğitim imkanları;
Teknik bilimler alanında yer alan meslekleri tercih etmek isteyen öğrencilerin lisede fen bilimleri alanına yönelerek, ÖSS’de yeterli “sayısal” puan almaları gerekmektedir. Bu okullarda eğitim öğretim süresi hazırlık sınıfı hariç 4 yıldır. Teknik alanların ilgili bölümlerinden mezun olanlar istedikleri alanda mastır ve doktoralarını tamamlayarak akademik kariyer yapabilirler.
Yüzyıllar boyu "ev" insanoğlu için en önemli mekan olmuştur. Kah kerpiçten, kah taştan örerek duvarlarını, o en mahrem mekanları yaratmıştır insanoğlu. İlk başta herkes kendi işini yaparken toplu yaşam gitgide iş bölümünü zorunlu kılmış. İnsanlar artık kıyafetlerini terzilere diktirir, saçlarını berbere kestirir olmuşlar. Evleri ise ustalara,mimarlara teslim etmişler.
Ancak zaman içinde herkes kendini biraz doktor, biraz avukat, biraz mimar zannetmeye başlayınca ortaya bir sürü gerçekte doktor olmayan doktorlar; mimar olmayan mimarlar çıkmış. Günümüzde hiçbir mimari formasyona sahip olmayan müteahitlerin patates baskı yöntemiyle yaptığı evlerde oturup, mimarın tam olarak ne iş yaptığını bile bilmeden mimarlara atıp tutan çok fazla insan var. İstanbul'da kaç ev vardır gerçekten bir mimar tarafından tasarlanan. Vaziyet planıyla, hakim rüzgar yönüyle, güneşiyle, enerji tasarrufu hesaba katılarak tasarlanan kaç ev vardır? O kadar bihaber ki insanlar mimarın ne yaptığından, hatta "içmimar" ile aynı olduğunu zannediyorlar. Soru hep aynı "iç mimar mı? Dış mimar mı?" Mimarları sadece evlerinin içlerini dekore ettirecekleri insan olarak gören zihniyet zannedildiği kadar az da değil.
Hayatlarımızı etkisi altına alan televizyon sayesinde mimarlar da kendilerini biraz daha ifade edebildiler. Son dönemlerde yayınlanan bir kaç reytingi yüksek dizide başlıca karakterlerin mesleklerinin mimar olması insanları biraz daha aydınlatmaya başlamıştır umarım.
"Peki ne yapar bu mimar?"
Mimar yaşam mekanlarını tasarlar, gerektiğinde içerisinde yer alacak dolabıyla, vazosuyla; gerektiğinde dış çevresinde oluşturulacak yapay gölüyle, aydınlatma elemanlarıyla. Mekanın fonksiyonunu yerine getirmesini sağlarken ona estetik katmayı da başaran insandır mimar.
MİMAR
Mimarlar; mesken, ticarî ve sanayi amaçlı binaları, şehir planları, peyzaj ve trafik sistemleri ile ilgili araştırmaları yürüterek, danışmanlık hizmetleri vererek tasarımlar yapan kişidir.
Görevleri;
-Yeni veya ileri mimarî kuram ve yöntemleri geliştirmek,
-İnşaat alanlarını denetlemek, müşteriler ile fikir alışverişi yapmak ve inşaatın modeli ile diğer yönleri hakkında tavsiyelerde bulunmak,
-Binaların tasarımını yapmak, bunların inşaatı ve rehabilitasyonu için ayrıntılı çizimler ve planlar hazırlamak, ayrıca stil, maliyet, zamanlama, talimatlara uygunluk, v.b. hususlarında projelerin uygunluğunu sağlamak için gerekli bağlantıları yapmak;
-Binaların iç mekanlarının işlevi ve kalitesi konusundaki problemler için en iyi çözümleri belirlemek ve bulmak, ayrıca gerekli tasarım, çizim ve planları yapmak,
-Talimatlara uygunluğu sağlamak için inşaatı denetlemek;
-Kentleşme alanlarının planını yapmak ve gelişimini koordine etmek,
-Parklar, okullar, kurumlar, havaalanları, karayolları ve ilgili projeler ile ticari, sanayi ve mesken amaçlı yerler için arazilerin gelişimini planlamak ve tasarımını yapmak,
-Etkinlik ve güvenlik için yolların ve trafiğin rotasını ve kontrolünü planlamak, ayrıca bu konularda danışmanlık hizmetleri vermek,
-Diğer ilgili uzmanlarla teknik irtibatı ve fikir alışverişini sürdürmek,
-Bilimsel makale ve raporları hazırlamaktır.
Teknik bilimler programında okumak isteyen bir öğrencinin;
-Normalin üstünde bir akademik yeteneğe sahip,
-Matematik, fizik, kimya ve astronomi konularına ilgili,
-El göz koordinasyonuna sahip,
-Cisimler ve şekiller arasında ilişki kurabilme yeteneği yüksek,
-Teknolojiye ilgi duyan ve bu alandaki gelişmeleri takip eden,
-Düzenli ve sistemli çalışma alışkanlığı olan,
-Grup çalışmasına açık kişiler olmaları gerekir.
Çalışma ortamları;
Teknik bilimlerde çalışma ortamları; laboratuvar ortamları, büro, şantiye, fabrika, hangar, tersane, liman, atölye, sınıf, imalathane, hastane, banka, istasyon v.b yerlerdir. Bu ortamlardan fabrika, hangar, şantiye, tersane, liman, istasyon ve atölyeler tozlu ve gürültülü olabilir. Bu gibi yerlerde genellikle ayakta çalışılmaktadır, iş güvenliğinin sağlanması için ortam doğrultusunda iş kıyafeti giymeye gereksinim duyulmaktadır. Laboratuvar, büro, banka v.b. gibi yerlerde masa başında oturarak çalışıldığı gibi bazen de ayakta çalışılmaktadır.
İş bulma İmkanları;
Üniversitelerin teknik alanlarla ilgili bölümlerinden mezun olanlar kamu ve özel sektörde istihdam edilebilirler. Ayrıca kendi imkânlarıyla işlerini kurarlar. Bayındırlık ve İskân, Orman, Tarım ve Köy İşleri, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Ulaştırma Bakanlığı ve DSİ, Karayolları, Millî Eğitim Bakanlığı ve kamu iktisadi teşekküllerinde v.b. gibi kurum ve kuruluşlarda görev almakta, bir kısmı da serbest çalışmaktadır.
Ülkemizde, başta THY, TAİ olmak üzere THK ve özel havacılık şirketleri ile ana bakım üstlerinde, TAI veya TUSAŞ’ da çalışabilirler. Ulaştırma Bakanlığına bağlı uçak fabrikalarında ya da onarım atölyelerinde görev alırlar. TKİ, Etibank, MTA Enstitüsü, DSİ, Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı, Elektrik İşleri Etüt İdaresi, Toprak-Su, Yol-Su-Elektrik Kurumu, Deprem Araştırma Enstitüsü gibi resmi kuruluşlarda, yabancı petrol şirketleri, özel maden ve sondaj şirketleri gibi özel işletmelerde görev alabilirler. Kamu kesiminde çalışan mimarlar genellikle Bayındırlık ve İskân, Ulaştırma Bakanlıklarında ve belediyelerde görev alırlar..
Eğitim imkanları;
Teknik bilimler alanında yer alan meslekleri tercih etmek isteyen öğrencilerin lisede fen bilimleri alanına yönelerek, ÖSS’de yeterli “sayısal” puan almaları gerekmektedir. Bu okullarda eğitim öğretim süresi hazırlık sınıfı hariç 4 yıldır. Teknik alanların ilgili bölümlerinden mezun olanlar istedikleri alanda mastır ve doktoralarını tamamlayarak akademik kariyer yapabilirler.